6 januari 2008
N i e u w s i n
B u s b r i e f f o r m a a t <++++>
______________________________________________________________
______ Onderwerp: Bus-kruit en
Vuur-werk ___________
Verhalen over oude en nieuwe
bussen,
Inhoudsopgave:
Bus-kruit en
Vuur-werk:
Uitsmijter: Hinderlijke mobieltjes
SlimvanWim: Toetscombinaties met ALT
Busbabbel: Passagiers
Een nieuw jaar en daarmee ook nieuwe
kansen. Voor de eerste brief van 2008 heb ik een titel gekozen die op
de afgelopen week van toepassing is maar eigenlijk zou ik deze aflevering
"Oud en Nieuw" moeten noemen. Omdat busbrief 24 ook die titel al droeg, heb
ik voor een variant gekozen maar dat Oud en Nieuw ook heel goed mogelijk was
geweest, kun je zien op en aan de foto's van deze keer. Met dank aan alle
bekende en anonieme fotografen en Marty Werkman waarvan ik o.a. leentjebuur
heb gespeeld om d.m.v. 10 busnummers de verschillen tussen een oud en nieuw
wagenparknummer in beeld te brengen.
Onder elke foto staan wat gegevens,
kentekennummer en bouwjaar en soms nog wat extra informatie die ik bij
elkaar heb kunnen sprokkelen.
Maar om te beginnen een foto die ik
van Erik-Jan Z. heb gekregen. Deze cabrio-bus is van oorsprong de 6224 van
Westnederland uit 1976. In 1989 afgevoerd, toen tijdelijk bij Trabuco in
Rotterdam en daarna bij HTM-specials als cabrio van 1993 tot 2005. Nu bij
Drenthe Tours in gebruik. Een fraaie heldere foto van een prima onderhouden
bus. Gebeurde dat maar vaker kan ik dan alleen maar met een diepe zucht
denken.....
Foto 1a-1b:
Dan nu de 10 bussen waarvan het wagenparknummer uit
het verleden opnieuw gebruikt werd. Hoe wagenparknummers precies uitgedeeld
worden, is mij niet bekend maar het nummer bestaat uit 4 cijfers en met een
leeftijd per bus die gemiddeld uitkomt op misschien zo'n 10 à 12 jaar is het
onvermijdelijk dat na ongeveer 25 jaar een nummer opnieuw gebruikt wordt. Er
zijn nummers voor bepaalde type bussen gereserveerd lijkt het maar zeker nu
er zo'n grote serie Ambassadors het OV is ingestroomd waarbij het merendeel
van deze bussen in de 8000-serie genummerd zijn, komen we steeds meer
herkenbare getallen tegen. De eerste 2 wagens laten direct al zien dat er in
bijna 30 jaar tijd aan het uiterlijk van een bus aardig wat gesleuteld is.
De 1107 uit 1968 heeft een ouderwetse vorm. Bladveren zorgen nog voor het
comfort dat vergelijkbaar was met gewone vrachtwagens. Op het chassis was
alleen geen laadbak gemonteerd maar stoelen. De opbouw zou decennia lang het
straatbeeld bepalen.
Daartegenover staat de 1107 uit 1995. Een
luchtgeveerde Mercedes (semitoer) waar door de meeste chauffeurs weinig
negatieve kritiek op geleverd werd, snel en soepel. Een paar jaar later is
airconditioning een vaststaand onderdeel geworden van de gemiddelde bus en
ook traptreden zijn bijna verdwenen. Het tempo van de ontwikkelingen ligt
erg hoog, ik ben benieuwd wat er over 25 jaar rondrijdt.......
Leyland-Verheul LVB 668 - BB-82-14
- bouwjaar 1968
Mercedes Benz O408 - BD-DX-81 -
bouwjaar 1995
Foto 2a-2b:
Leyland was het wat de klok sloeg in
de jaren zeventig. Toen ik in 1983 begon als chauffeur, waren er in Delft
nog net een paar 2000-serie wagens in bedrijf nl. de 2084 t/m 2089. Bij ons
waren het wagens met grijze stoelen en een versnellingskolom die net iets
korter en breder was dan de kolommen in de latere modellen. Deze 2072 reed
in die tijd zelfs naar Brugge getuige de filmkast.
De tweede foto laat een geheel andere
2072 zien. Een DAF met een wat grillige levensloop. Na diverse eigenaren in
het OV kwam deze wagen waarschijnlijk terecht bij het touringcarbedrijf
Milot Reizen.
Leyland-Den Oudsten LOB - BV-01-23
- bouwjaar 1971
eerst bij de SBM (Stoomtram Maatschappij
Breskens-Maldegem)
en in 1978 bij ZWN
DAF
Den Oudsten B90 Alliance City - VV-08-DH - bouwjaar 1992
in 1998 via Den
Oudsten naar Milot?
Foto 3a-3b:
De busbrief wordt gemaakt vanuit
Delft en dat kun je aan deze editie goed merken. Het logo van Westnederland
komt heel vaak voorbij omdat ik daar de meeste oude foto's van heb bewaard.
De nieuwe versies van het oude nummer kunnen door heel Nederland rijden
onder de naam van Connexxion maar toen Nederland nog opgedeeld was in
kleinere eenheden was de gang van zaken heel anders. De cultuur in het
openbaar vervoer was in die dagen daardoor meer regiogebonden. Voor
liefhebbers was er meer verscheidenheid op vele terreinen. Misschien dat er
in de toekomst een grotere interesse ontstaat in de wagenparken van andere
vervoerders zoals Veolia en Arriva maar op dit moment is Connexxion voor de
busbrief nog toonaangevend.
De zwart-wit foto van de 2339
uit 1974 op Rotterdam CS zorgt door het gebrek aan kleur voor een extra
duidelijk verschil met de andere 2339. In de oude 2339 heb ik zelf 16 keer
een dienst mee gereden. Dat kan ik van de nieuwe 2339 niet zeggen omdat deze
wagen in zijn glorietijd dienst deed bij Midnet. Waar deze 2339 op dit
moment uithangt en of hij nog in actieve dienst zijn laatste dagen slijt, is
mij niet bekend.
Leyland-Den Oudsten LOB - GB-85-71
- bouwjaar 1974
in 1988 afgevoerd naar "De Zaag" in Krimpen a/d IJssel
DAF Den Oudsten B95 Alliance Inter City - BH-BR-62 - bouwjaar
1999
via Midnet naar Connexxion
Foto 4a-4b:
5300, 5400, 5500 en 5600 nummers waren ooit
nummers die je alleen vond op de zogenaamde Leyland-cubs, wagens van 10
meter, die hoofdzakelijk stadsdiensten reden. Hier de 5444 te zien in Alphen
a/d Rijn. De 5300 en 5400 bussen hadden nog het uiterlijk van de echte oude
tijden terwijl de 5500 en 5600 versies en duidelijke facelift hadden
gekregen. (zie foto 5a) De latere 5000-nummers waren voor de standaard 12
meter bussen van toen, de SB-uitvoering van DAF/Den Oudsten zoals hier de
5444 te zien is in Dordrecht.
Leyland-Verheul L.V.S. - BB-58-50 -
bouwjaar 1967
NZH - WSM - Westnederland en in 1986 afgevoerd naar het CAB
Den Oudsten DAF SB220LC575 - VN-38-DV - bouwjaar 1991
Westnederland - ZWN - Connexxion
Foto 5a-5b:
Hierboven beschreef ik in een notendop het verhaal
van de oude 5000-serie en verwees ik naar deze foto van Ruurd Berendes. De
5647 met het bekende (korte) uiterlijk aan het
Abtswoudsepark in Delft-Tanthof. Als mijn herinnering mij niet bedriegt, is
op deze wagen ooit nog een stuurbekrachtiging van een lijnwagen gebouwd
waardoor je het stuur met je pink kon draaien. Voor die tijd redelijk
ongewoon maar bij huidige eigentijdse voertuigen niets bijzonders meer. Het
zonder moeite sturen werd pas met de invoering van de Mercedes O305 en de
O405 gemeengoed.
De nieuwe 5647,
een Volvo uit 2003, is uiteraard voorzien van alle moderne snufjes en is
(met dank aan Patrick Zijp) te zien in de buurt van Almere.
Leyland-Den Oudsten LOK - 45-59-BB
- bouwjaar 1975
uit dienst in 1989 daarna naar Havenbedrijf Vlissingen
Volvo B7RLE 14,8 mtr - BP-DJ-56 - bouwjaar 2003
Foto 6a-6b:
Uitzonderingen moeten er altijd zijn. Bij de foto's
van de zesde gelijke busnummers, is er geen sprake van 'oud en nieuw' maar
meer van 'oud en ouder'. Het zou dus best kunnen zijn dat er op korte
termijn nog een derde bus rondrijdt met het nummer 7601. Voorlopig doen we
het met deze 2. De oudste wagen uit 1967 met de bolle voorruit staat hier
naast de 8419 die een voor toen modernste snufjes in gebruik had: de
elektronische lijnummering rondom. De minder oude bus uit 1986 heeft
eveneens nummer 7601 maar is als gelede bus uitgevoerd. Met Egmond aan Zee
op de filmkast is het duidelijk waar deze bus de dienst uitmaakte: NZH.
Leyland-Den Oudsten
LO - AB-42-86 - bouwjaar 1967
uit dienst 1982 afgevoerd naar het CAB
Den Oudsten DAF MBG200DKFL530
- BS-31-FP - bouwjaar 1986
van NZH naar Connexxion - uit dienst in 1999
Foto
7a-7b:
Hoewel foto 7a
van de 7825 gemaakt is voor de deur van de Westnederland-vestiging in
Nieuwegein, heb ik sterk het vermoeden dat deze wagen later tot het
wagenpark van Krimpen a/d IJssel is gaan behoren maar dat berust alleen op
de filmkast. Krimpen had in een bepaalde periode een overwegend Mercedes
wagenpark met een groot aantal gelede bussen. Midden jaren tachtig reden wij
vanuit Delft in de spitsuren bij op de lijnen 93 en 98 vanuit Krimpen en
Capelle naar Rotterdam en/of het bus- en metrostation Capelse Brug. Het was
de glorietijd wat passagiersaantallen betreft. De stempelautomaat had z'n
intrede gedaan en via vrije busbanen reden afgeladen (gelede)bussen de
forenzen af en aan. Nu weet ik weinig meer van het wel en wee in dat gebied
maar dat de uitbreiding van de metro de nekslag voor het busvervoer heeft
betekend, lijkt mij onbetwist.
Op foto 7b staat
de "opvolger". Wederom is het nummer 7825 gekoppeld aan een gelede bus maar
het merk is gewijzigd in een Volvo. De plaats 'delict' is mij niet bekend
maar ik heb er een Amsterdams gevoel bij. Wie het weet mag het zeggen!
Mercedes Benz O305G -
78-XB-57 - bouwjaar 1991
uit dienst 1999
Volvo B10MG-KB5500 Berkhof -
BJ-NH-31 - bouwjaar 2000
Foto 8a-8b:
Hier 2 foto's die heel duidelijk maken wat er in
die jaren allemaal veranderd is. Het spelletje "Zoek de verschillen" heeft
hier geen zin want het is een en al verschil. Bij de vorige foto's kwam de
stempelautomaat ter sprake en op 8a zie je bij de rechterkoplamp de bekende
sticker die passagiers duidelijk moest maken dat zij zelf hun strippenkaart
moesten ontwaarden. Van deze 8416 uit 1979 heb ik geen verdere levensloop
kunnen ontdekken maar vermoedelijk is deze wagen reeds ten grave
gedragen.....
De nieuwe versie van de 8416 is een Ambassador uit
het huidige wagenpark en verschillen zijn er erg veel maar er is ook een
overeenkomst. Beide wagens hebben de vorm van de standaardbus-uitvoering van
hun eigen tijd. De 8416 hier gefotografeerd vers van de pers.
Den Oudsten DAF MB200DKDL564 -
64-JB-73 - bouwjaar 1979
VDLBus SB200LF600 Berkhof
Ambassador 200 - BP-TH-72 - bouwjaar 2004
Foto 9a-9b:
Hier nog een duo met ongeveer dezelfde kenmerken.
Beide wagens 8445 op de gevoelige plaat vastgelegd op Den Haag CS.
Den Oudsten DAF MB200DKDL564 -
04-SB-10 - bouwjaar 1979
VDLBus SB200LF600 Berkhof
Ambassador 200 - BP-XG-47 - bouwjaar 2005
Foto 10a-10b:
De laatste combinatie in deze busbrief is van opa
en kleinkind 8818. In Delft heeft de ouwe volgens mij in zijn nadagen enige
tijd gereden. In ieder geval de 8819 want die staat heel kort in het
busoverzicht van mijn loopbaan als chauffeur vermeld in 1999.
Het kleinkind 8818 is weer van de laatste generatie
uit Heerenveen. De nieuwste Ambassador die ikzelf heb bestuurd, is de 8710
geweest in Zoetermeer maar de lopende band blijft maar lopen en dit is
alweer circa 100 afgeleverde bussen verder. Uit de tekst linksonder op de
foto haal ik met veel moeite de naam Zwolle dus moet deze rotonde aldaar
gelegen zijn.
Den Oudsten DAF MB200DKDL564 -
BB-92-YR - bouwjaar 1981 in dienst bij de NZH
VDLBus SB200LF600 Berkhof
Ambassador 200 - BR-GG-22 - bouwjaar 2005
Uitsmijter:
Om na 20 busfoto's even de aandacht af te leiden,
heb ik in de toegift gekozen voor een eigentijdse opvoedende tekst op een
levensgroot reclamescherm. Voor buitenlandse toeristen met een Engelse of
Amerikaanse achtergrond zal het even schrikken zijn want dit zou ondenkbaar
zijn in een Engelstalig land maar Nederland is liberaal, vrijgevochten en
vooral provocerend dus 'dat moet kunnen'. Ik ben zeker niet preuts zoals
velen zullen weten maar toch vind ik dit een vorm van verwildering in de
openbare ruimte. In ieder geval laat het aan duidelijkheid niets te wensen
over. Voor de lezer die het Engels niet machtig is, heb ik 'n advies: vraag
het eens aan de buurjongen!!
SlimvanWim:
De informatie en
de toelichting die in deze rubriek staat beschreven is oorspronkelijk
gebaseerd op Windows XP maar werkt ook nog bij latere Windows versies.
Via een vraag van busbrief supporter Walter kwam ik op het idee om
jullie een lijst te bezorgen met speciale tekens. Niet iedereen maakt
zich druk om een juiste schrijfwijze maar soms kun je toch prettig
geholpen worden door deze lijst waarmee je op een simpele manier lastige
letters of andere aanduidingen kunt gebruiken. Het is al een wat
beduimeld exemplaar maar dat kan de pret niet drukken. Als je dus een
tekst aan het schrijven bent in b.v. Word of in een email, dan hou je de
Alt-toets op je toetsenbord ingedrukt en je toetst tegelijkertijd met je
rechterhand op het cijfergedeelte helemaal rechts op je toetsenbord de
juiste combinatie in. B.v. alt 172 levert 1 kwart op (¼) en alt 156 het
Engelse pondteken (£) enz.
Het kan gebeuren dat niet alle
combinaties iets opleveren vooral als het om heel speciale tekens gaat
maar dan ligt dat aan de taalinstelling van je toetsenbord. De meeste
gewone lettertekens werken gelukkig wel.
BusBabbel:
We zitten momenteel in de lijstjesperiode. In de
wat periode? De periode van lijstjes met de top 10 van de foto van het jaar,
de top 100 van de oliebollen en de top 2000 van de muziek en vele anderen.
Wie heeft de hoogste kijkcijfers op televisie en wie de grootste politieke
partij. Met zulke lijstjes over de meeste dit en de meeste dat voor mijn
neus moet ik altijd denken aan onze eigen club: de busreizigers. Wij hebben
vaste klanten, regelmatige klanten, zonuendan klanten en zeldzame klanten
maar allemaal zijn ze lid van de club als ze een abonnement of een
strippenkaart gebruiken. Wij zouden hoge ogen gooien als onze klantenkring
gemeten zou worden aan de hand van een lijstje. Ook in deze tijd van vrede
op aarde en zorgen voor onze naasten, komen we er goed vanaf. Wij doen het
hele jaar door goed werk want een groot deel van onze reisgenoten behoort
tot de minderbedeelden. Ik haast mij te zeggen dat niet iedereen zich
aangesproken hoeft te voelen maar het is natuurlijk wel zo. Mensen die zich
geen auto kunnen veroorloven zitten veelal in het openbaar vervoer. En dat
veroorloven moet je ruim zien want ik denk dan niet alleen aan de financiële
kant van een auto. Ook de mensen die emotioneel geen auto mogen en kunnen
besturen horen daarbij. De geestelijke gezondheidszorg kent vele gezichten
en velen daarvan zitten in onze bussen. Wazig door b.v. medicijnen of juist
heel praatgraag door andere medicijnen maar we kennen ze allemaal: de vaste
klanten.
Ik heb meestal een zwak voor deze mensen. Als je
een been breekt, heeft iedereen wel een vriendelijk woord voor je over maar
als je iets in je bovenkamer kneust, ben je al gauw ongewenst in de omgang.
Maar als ik om mij heen kijk in diverse auto's, zie ik mensen die er ook
niet in thuishoren en hinderlijker en gevaarlijker aanwezig zijn dan de
meeste buspassagiers. En die mensen die in hun 'gouden koets' de bus een
lastige weggebruiker vinden, staan wel op hun horloge kijkend bij de halte
als het toevallig een keertje stormt, vriest of sneeuwt en nemen dan de
zitplaats in van de vaste klant.
Ooit zat er, op het oog, een heer op het eerste
stoeltje ongemakkelijk te zijn omdat hij niet gewend was aan zones en
strippenkaarten en al helemaal niet aan het vervoer met veel mensen
tegelijk. Bij een halte stapte Alfons in, een vaste klant met een vaste
alcoholkegel die altijd vergezeld ging van een fles Martini Vermouth onder
zijn arm. Lallend stapte hij moeizaam in en met een brede glimlach begroette
hij mij uitbundig waarbij hij bijna over mijn stuur kwam te liggen. Toen hij
eenmaal halverwege de bus een zitplaats had gevonden, ging ik weer rijden.
De 'heer' meende mij als bondgenoot te moeten aanspreken: "Bah, wat een nare
dronken kerel". Hij zei het met flinke minachting in zijn stem en hoopte op
mijn instemming. Om in drinktermen te blijven....het schoot mij in het
verkeerde keelgat en ik zei geheel onverwacht: "Deze dronken kerel heeft mij
in ieder geval wel vriendelijk gegroet". De 'heer' in kwestie begreep
de hint want hijzelf had niet de moeite genomen ook maar een vorm van
beleefdheid te gebruiken bij het instappen en hij stond na mijn antwoord
beledigd op en verdween naar een zitplaats verder naar achteren. Dat zijn
momenten dat ik geniet en dat ik 'mijn' vaste klantenkring extra waardeer.
Surftips:
Er zijn niet alleen busliefhebbers natuurlijk
maar op alle terreinen heb je mensen die een voorkeur hebben. Treinen, trams
maar ook natuurlijk vliegtuigen. Voor hen heb ik deze link gevonden:
www.airtraffic.eu
Je kunt precies zien vanuit welke
stad/vliegveld er vluchten zijn naar bepaalde bestemmingen. Je gaat met je
muis boven een plaats staan zoals b.v. Amsterdam of Rotterdam, je klikt en
na enige seconden zie je alle verbindingen in beeld. Volg een lijn en je
komt op de aankomstplaats terecht. Ook zie je direct de kosten van de vlucht
bij diverse maatschappijen. Naar een andere vlucht? Klik op 'reset' rechts
bovenin en je kunt weer beginnen.
Klik op:
Grappig:
Een vrouw ging naar de winkel waar ze de volgende
spullen kocht:
* 1 liter melk
* 1 doos eieren
* 1 liter fruitsap
* 1 pak koffie
* 1 ons ham
* 1 doos Cup-a-Soup
Terwijl ze haar
boodschappen op de lopende band aan het zetten was, stond er een dronken man
achter haar, kijkend hoe ze al haar boodschappen klaarzette. Terwijl ze aan
het inpakken was, zei de dronken man heel kalm: "U bent een alleenstaande
vrouw."
De vrouw was een beetje ontdaan door deze opmerking, maar
tegelijk was ze ook geïntrigeerd door de rake opmerking van die dronkaard,
want ze was inderdaad alleen. Ze keek naar haar 6 boodschappen en zag dat er
niets speciaals was dat er op wees dat ze vrijgezel was. En zoals vrouwen
zijn, nieuwsgierig tot op het bot, zei ze uiteindelijk: "Weet je wat, je
hebt gelijk, maar in godsnaam, vertel me hoe weet je dat ?"
De dronken
man antwoordde: "Je bent lelijk!"
Twee Tukkers zitten samen bij McDonalds. Zegt de
een tegen de ander: "Hé, let je wel op je cholesterol?" Zegt de ander:
"Jazeker wel, als ik op de plee zit!"
"Als je op de plee zit????"
"Ja, dan zit ik op de plee, kiek een bettie om mie
hen, zie gin neye closetpapier en denk dan......goh leste rol!!!!
Tot slot:
Ik kan het niet laten om er nog een foto tegenaan te gooien.
Hier zie je een woordspeling staan die op internet gevonden
werd door Ted M. uit Huissen. Gezien de inhoud van de bus lijkt het mij geen
slechte naam.......(zie net onder de voorruit en ook bedankt Simon
Bruggeling).
De eerste brief van 2008 is een feit. Ik heb overwogen om de
foto's per setje van 2 naast elkaar te krijgen maar dan moest ik de foto
zodanig verkleinen dat er details verloren gingen en vooral nu het om het
wagenparknummer ging, vond ik dat in dit geval de foto's groter moesten
blijven waardoor ze onder elkaar terechtkwamen. Dus een lange brief maar wel
duidelijk. Hopelijk hebben jullie weer genoeg te lezen.
Tot de volgende brief.
Groeten van
Wijsheden:
Een kameleon neemt alleen de kleur van
een kameleon aan als hij op een andere kameleon zit. (Cavanna)
De drie moeilijkste dingen in het leven
zijn een geheim bewaren, een belediging vergeten en vrije tijd goed
gebruiken. (C.C.)
In het verkeer kan je elke dag een
leven redden, dat van jezelf. (S.Sommer)