2 december 2007
N i e u w s i n B u s b r i e
f f o r m a a t <++++>
_________________________________________________________
______ Onderwerp: Op en in
Noor-wegen __________
Verhalen over oude en nieuwe
bussen,
Inhoudsopgave:
Op en in
Noor-wegen:
Uitsmijter:
Mini, minibus
SlimvanWim:
Vensters maximaal starten
Busbabbel: Noodstop
Zoals reeds aangegeven in de vorige brief, staat
het in deze vol met sfeervolle beelden van over de grenzen. Van Bastiaan M. kreeg
in de loop van de tijd een hele lading foto's, linken en ook dienstregelingen om
mij in de gelegenheid te stellen om een beeld te krijgen van zijn bestaan in het
Hoge Noorden. Bastiaan was jarenlang een collega op de bus in de vestiging Delft
maar kreeg het op zijn heupen, sprong in het diepe en kwam weer boven in
Noorwegen.
Dit in een paar woorden geschetst wat er
gebeurde maar hieronder uitgebreider te zien in fotoformaat. De begeleidende
teksten zullen wat minder diepgang hebben en niet, zoals gebruikelijk, met
feiten doorspekt zijn omdat mijn kennis van Noorwegen en het Noorse openbaar vervoer
niet voldoende onderbouwd is maar ik wilde deze serie natuurlijk toch wel kwijt
in een busbrief, dan maar zonder alle details. Ik heb de foto's in blokjes van 4
stuks samen geplaatst zodat ik er veel kwijt kon maar ik wilde er ook
geen brief van hier tot Oslo van maken dus ik heb de foto's flink verkleind.
Deze brief start met twee onderwerpen
dichtbij bij huis. Mogelijk hebben de meesten van jullie hier al over gelezen in
de media en misschien hebben velen van jullie zelf al het een en ander aan
fotomateriaal via internet gevonden maar ik zet ze toch nog een keertje in deze
brief, al is het alleen maar voor de volledigheid. Het onfortuinlijke verhaal
van een collega van Arriva die een klapband kreeg.
De politie meldt dat de passagiers tot
hun middel in het water staan.
De brandweer is uitgerukt en heeft hen
uit hun benarde positie bevrijd.
Er is in ieder geval één gewonde; een
meisje heeft een gebroken kaak opgelopen.
De bus van Arriva kreeg ter hoogte
van de Jisperdijk een klapband.
De chauffeur raakte de macht over het stuur
kwijt waarop de bus het water inreed.
Een ander onverkwikkelijk voorval betreft
een ongeluk op 27 oktober 2007.
Ravage na botsing bus met auto op
Schenkkade
Een aanrijding tussen een bus van Connexxion en een
personenauto heeft zaterdagmiddag een enorme ravage veroorzaakt op de kruising
Schenkkade met de Prinses Beatrixlaan. De naar schatting 35-jarige
bestuurder van de auto moest door de brandweer uit zijn auto worden bevrijd. De
chauffeur en de vier passagiers van de bus bleven ongedeerd. De botsing ontstond tegen half een.
Onduidelijk is nog wie geen voorrang heeft verleend of hoe de aanrijding precies
is ontstaan. De bus, die de personenauto aan de kant van de bestuurder raakte,
duwde de auto een stukje voor zich uit. De bus en de auto kwamen tegen een paal
van de ANWB tot stilstand.
De passagiers en de chauffeur van de bus 45
naar Leiden/Merenwijk konden op eigen kracht de bus, die omhoog stond tegen de
ANWB-mast, verlaten. De bestuurder van de auto zat bekneld in zijn auto. Met de grote kraan heeft de brandweer de bus
omhoog getild en vastgehangen in de kraan. Op die manier konden brandweermensen,
ambulancepersoneel en de bemanning van de gealarmeerde traumahelikopter de
bestuurder uit het wrak bevrijden. Van zijn auto was nog slechts wat verkreukeld
metaal over.
De traumahelikopter, die op de Schenkkade
landde tussen het kantoor van Siemens en het NL Hotel Den Haag, verliet na drie
kwartier het terrein. De gewonde automobilist is met een ambulance naar het
ziekenhuis gebracht. De buspassagiers zijn onderzocht door ambulance-personeel
en opgevangen door Slachtofferhulp. De buschauffeur heeft een verklaring
afgelegd op het politiebureau.
Politie, brandweer en een
bergingsmaatschappij is nog geruime tijd bezig geweest de wrakken weg te halen
en het kruispunt weer vrij te geven voor verkeer.
(met dank aan Maaike Kraaijeveld van het
AD)
Foto
1a-1b-1c-1d:
Zo dat was de portie leed en ellende, kommer en kwel, rampspoed
en tegenslag voor deze keer. Tijd voor het Noorse avontuur. Even voorstellen: op
deze foto zit Bastiaan poserend achter het stuur. Deze oud-collega heeft de
foto's aangeleverd die hieronder staan. Bastiaan is half december 2005 in
Noorwegen aan de slag gegaan in de plaats Lommedalen, provincie
Sør bij het bedrijf Veolia Transport (waar ken ik dat van????) in de garage aan de lommedalsveien 299. Maar eerst moest er het nodige gebeuren aan de taalkennis
want dat is meestal wel handig als je vragen van passagiers krijgt...
Bastiaan heeft in Leiden taalles gekregen voor hij voet op
Noorse grond zette. Hier in Nederland liggen de eisen anders, als je genoeg
wartaal spreekt, kom je het beste uit de voeten en als je je oor hier en daar te
luisteren legt, kan je je niet aan de indruk onttrekken dat daar een kern van
waarheid in zit.
Voor Bastiaan was het belangrijk om één uitdrukking goed uit z'n
hoofd te leren: "jeg vet ikke" = ik weet (het) niet. Met deze uitspraak kom je
een heel eind. Ter illustratie op foto 1b een afdruk van Google Earth om te
weten waar we het in deze brief over hebben.
Lommedalen ligt dus in de
buurt van Oslo wat op de kleinste foto te zien is (1c) en op foto 1d zie je
zelfs de garage. Wat is het leven toch mooi met internet in de buurt.....
1d
Foto 2a-2b-2c-2d
SNEEUW
Verder met foto's die nu eens niet via de
satelliet binnenkomen maar gewoon van Bastiaan afkomstig zijn. Sfeerbeelden
zoals we ze ons voorstellen als we over Noorwegen spreken. Sneeuw, sneeuw en
hier en daar wat sneeuw. Op 2a zal wel een moderne stalling te zien zijn zoals
wij ze ook steeds meer zullen gaan ervaren in Nederland. Lekker open en voorzien
van genoeg frisse lucht.
Op 2b zien we dat een vertraging tot grote
gevolgen kan leiden. Passagiers tot hun enkels in de sneeuw zullen wachtend in
deze abri vast onderkoeld aangetroffen worden als de vertraging groter is dan
een half uur....Verder wel een fraai plaatje van een uitgestrekt landschap waar
wij alleen maar van kunnen dromen. Gezien de geringe bebouwing zal het niet echt
druk worden in de spits. En 's avonds zo zonder verlichting in de omtrek lijkt
het me ook geen idyllische plek. Foto 2c laat een flinke jongen zien, een bus
van SL. Deze 337 wordt ingezet als assistentie/extra bus voor o.a. schoolritjes.
SL is de overkoepelende naam waaronder alle openbaar vervoerders rijden.
Men rijdt in groene bussen met het SL logo, dit om meer duidelijkheid te
verschaffen bij de klant. SL is een soort
toezichthouder/informatieverschaffer en verdeler van de opbrengsten van de
kaartverkoop. Als ik dit lees, doet het me sterk aan het vroegere VSN (Verenigd
Streekvervoer Nederland) denken. En op foto 2d de mooie skyline van de natuur ter
plaatse met een sfeervolle kleur aan de hemel. Meer info? Jeg vet
ikke.
2a
2b
2c
2d
Foto
3a-3b-3c-3d OMGEVING
Bastiaan
reed de lijnen 143, 144 (sneldienst), 731, 753 en 142 Kolsås/bekkestua
Oslo (misschien dat inmiddels de laatste is vervallen omdat er weer
een metro/tram is gaan rijden). Deze vierluik laat een beeld zien van 4
verschillende soorten omgeving. Avond met een sneeuwbui, rustig weer in een
prachtig groen landschap, het bekende beeld van een stadse wijk en een
regenachtige sfeer op een ongezellig busstation.
Op foto 3b zie je het
eindpunt van lijn 753 in Lommedalen, tevens een prachtig en druk bezocht
langlaufgebied. Dat is nog eens wat anders dan onze eindpunten zou ik
zeggen.....
Op foto 3c zie je Oslo
Centrum (doe eens Noors gemakkelijk: montasje, etasje, omkjøring (omleiding),
'straks' is ook een Noors woord en betekent hier onmiddellijk, meteen. Dus als
iemand mij vraagt om iets onmiddellijk te gaan doen dan antwoord ik voortaan dat
ik dat straks ga doen. Er kan mij vanaf nu niets meer
gebeuren.
Op 3d zie je het "sentral stasjon" voor de bussen.
Dit wordt ook "bussterminalen" genoemd. De firma Sporveien (van de rode
bussen) is eigenaar van dochter onderneming Nexus Traffik (deze heeft een net
iets minder gunstige cao als ik het goed begrepen heb dus verdient geen
aanbeveling).
Er zijn Duitse, Pakistaanse,
Bosnische, Kroatische en niet te vergeten de Zweedse chauffeurs maar
Bastiaan is opgeleid door een Nederlandse chauffeur aldaar wat het inwerken
uiteraard een stuk vereenvoudigde. In die tijd werkte daar ook een Nederlandse
dame uit het Westland. Zij is inmiddels weer terug naar Nederland, het gemis van
sociale contacten brak haar op. Ja, je moet wel stevig in je schoenen staan om
zomaar in je eentje al je vastigheid achter je te laten en in een vreemd land
helemaal opnieuw te beginnen. Niet alleen werk vinden en een huis maar ook
inderdaad sociale contacten. Of ik het ook zou doen? Jeg vet
ikke,
3a 3b
3c
3d
Foto
4a-4b-4c-4d INTERIEUR
Iedere vervoerder (Norgesbuss, Nettbuss,
Oslo Sporveien) heeft zijn eigen mobilofooncentrale met 3 kanalen. Normaal
gesproken luister je naar je eigen kanaal maar er kan een
gezamenlijke oproep gedaan worden. Op werkdagen is die bemand door de
uitrijchauffeur en op andere tijden communiceer je vaak met collega's onderling.
De 3 vervoerders in Bærum bezitten één radio, je
kan kletsen op je eigen kanaal en er kan een gezamenlijke oproep gedaan
worden. Je kan als chauffeur handmatig van kanaal veranderen. Als
je dus een overlopertje hebt, moet je weten op welk kanaal b.v. Norgesbuss zit.
Hieronder wordt ons een blik in de chauffeurscabine gegund.
Modern vormgegeven zie je hier dat er natuurlijk een aantal onbekende zaken
aanwezig zijn. Het gebruik van een geldtas is bij ons, op een enkele
uitzondering na, uit beeld verdwenen. Bij Bastiaan hangt hij er onder handbereik
onder een apparaat dat ik tot zendinstallatie bestempel. Omdat er ook een
afleesschermpje voor de passagier zichtbaar is, zal dit tegelijkertijd een
betaalsysteem zijn zoals bij ons de combinatie chipcard/Infoxx ooit zal gaan
functioneren.
Verder nog 2 plaatjes met busgegevens. Op 4d is zelfs te lezen
dat je zittend mag plassen maar ook staand.......Klopt deze tekstverklaring? Jeg
vet ikke.
4a 4b
4c 4d
Foto 5a-5b-5c-5d MERCEDES
CITARO
En daar zijn ze dan, bekende beelden maar dan in een andere kleur, de
Mercedes Citaro, hier in de gelede versie. "Ikke I trafikk" betekent "Buiten
Dienst" dus dat ik ook erg handig om te weten zodat je niet op een plattegrond
gaat zoeken waar deze stad ligt. Op foto 5c is te lezen dat je kunt emigreren en
welkom bent als buschauffeur in Oslo. Op foto 5d kun je lezen dat het nog lang
niet meevalt om de taal onder de knie te krijgen want alleen irriteren en
teksten komen mij bekend voor maar of ze dezelfde betekenis hebben is nooit
helemaal zeker.
5a
5b
5c
5d
Foto 6a-6b-6c-6d 15
METER en nog wat
Meer beelden waar je koude rillingen van krijgt. De een vanwege
het winterse landschap, de ander mogelijk vanwege zijn busgevoel. In de vele
winterse maanden wordt er met 2 bussen (geloof ik) gereden van Oslo naar Trysil
(wintersportgebied). Dat is die
witte bus, (ik neem aan dat Bastiaan foto 6a of 6b bedoelt en niet foto 6d....)
en er wordt ook een 870 ingezet. De Geilo bus is van een andere
busmaatschappij, maar staat wel op hetzelfde parkeerterrein als de ov-bussen in
Lommedalen. De
bussen in Oslo en in de omgeving rijden doorgaans niet met spijkerbanden, dat
zijn meer de bussen buiten Oslo die op de niet schone wegen
rijden.
Voor de lezers die
plannen hebben om hun vakantie door te gaan brengen in Noorwegen volgt hier
alvast een handige taaltip:
pigg degg =
het Noorse woord voor
spijkerbanden.
Op foto 6d meer een ludieke bus. Geen actief leven meer zo te
zien maar een tweede leven zonder kans op vooruitgang gezien het verkeersbord
dat intussen de doorgang is gaan belemmeren.
6a
6b
6c
6d
Foto
7a-7b-7c-7d-7e OUD EN ANTIEK (behalve 7e
;-)
Over een tweede leven
gesproken. Op 7a, 7b en 7d is daar terdege sprake van. Het interieur van de gele
bus mist een vrouwenhand zo te zien terwijl de blauwe ouwe op foto 7b er nog
keurig verzorgd bijstaat, net als de trotse eigenaar van deze vakantiebus.
Op 7d is duidelijk een
bedrijfsbestemming gegeven aan het tweede leven om precies te zijn: een russebuss (dronken jongeren die -
bijna - kunnen vieren dat ze klaar zijn met hun studie gebruiken dit
voertuig). Diverse collega's kunnen zo lekker een centje -
kroontje - bijverdienen doordat de jongeren in deze bus door de buurt
toeren met heftige geluidsinstallaties. Daar het een dure onderneming is
om een bus hiervoor te laten rijden, heeft de sleepdienst het
er vaak druk mee en staan deze bussen dus nogal eens met pech op de weg (of
aangenaam handig in een bocht, want rechte wegen zijn hier meer
uitzondering). Op foto 7c is er helemaal niets meer mee gebeurd. Als er maar
lang genoeg gewacht wordt, is er misschien ook in Noorwegen wel een hobby-club
of Busmuseum geïnteresseerd om deze wagen op te knappen.
Ter afscheid staat op 7e
nogmaals Bastiaan in beeld in een Citaro. Hij past in dit fotoblok, natuurlijk
niet vanwege de titel Oud en Antiek maar omdat het hier om een tweede leven gaat
en daar is bij hem zeer zeker sprake van. Als oud-werknemer van Connexxion heeft
Bastiaan nog een tip voor chauffeurs met soortgelijke plannen als hij heeft
(gehad). Bij de Servicedesk valt te informeren als er vragen zijn op vele
terreinen maar vast ook als je b.v. ook naar Noorwegen wilt. (zie onder foto 7e)
Bastiaan heel erg
bedankt voor al je moeite om ons een blik in jouw busleven in Noorwegen te
gunnen.
7a
7b
7c
7d
7e
Uitsmijter:
Er zijn uitdrukkingen die bijgaande foto kunnen verklaren.
Van Adriaan Noordergraaf kreeg ik deze foto toegestuurd waarbij hijzelf een belangrijk
aandeel heeft. "Het leven begint bij veertig" zegt men en "Hoe ouder hoe
gekker" maar dat er bij veel mensen een onbedwingbaar verlangen naar het vak van
buschauffeur bestaat, wordt hier maar weer eens bewezen. Helaas heb ik niet
de beschikking over de gebruikelijke gegevens van b.v. carrosseriebouwer en
motorvermogen maar als ludieke foto mag hij in deze busbrief zeker niet
ontbreken. Vandaar!
SlimvanWim:
De informatie en de toelichting die in deze rubriek staat beschreven is
oorspronkelijk gebaseerd op Windows XP maar werkt ook nog bij latere Windows
versies.
In deze rubriek probeer ik kleine handigheidjes te vermelden
die het leven van een computergebruiker kunnen veraangenamen. Toch blijkt
bij navraag dat het voor een heleboel lezers vaak nog te ingewikkeld is. Ik
weet dat veel mensen meer baat hebben bij een persoonlijke uitleg omdat ze
het graag een keertje voorgedaan willen zien. Het mag duidelijk zijn dat ik
daar liever niet aan begin gezien het aantal lezers van tegenwoordig. Mocht
er echter iemand zijn die denkt dat de tip wel handig kan zijn maar er eerst
wat meer over wil weten voor tot uitvoering over te gaan, dan kan er altijd
per email contact met mij opgenomen worden en zal ik proberen het
gedetailleerder uit te leggen.
BusBabbel:
Regelmatig moet ik mensen wijzen op de gevaren in de bus. Op het
oog is er niets te zien dat gevaarlijk is dus iedereen gedraagt zich ook zo maar
dat accepteer ik alleen van volwassenen. Kinderen mogen van mij iets minder
omdat ze nog niet verantwoordelijk zijn en de ernst van de situatie niet kunnen
inschatten. Van ouders verwacht ik meer bewustzijn maar daar schort het in de
meeste gevallen nogal eens behoorlijk aan. Waar heb ik het nu over? In deze
Busbabbel wil ik het hebben over de gevolgen van een noodstop. Zelfs gewoon
flink remmen zonder bovenop de rem te springen, heeft al flinke gevolgen voor de
aanwezige passagiers. De krachten die optreden in zo'n geval moeten niet
onderschat worden. Ooit, toen lijn 130 in Delft nog tot Tanthof reed en de tram,
HTM lijn 1, z'n eindpunt had op het station, reed ik weg bij een halte
in Tanthof. Ik reed met een MB200, handschakelen dus, en ik was net in de tweede
versnelling opgetrokken toen er een kind onverwachts voor mijn bus overstak. Een
echte noodstop dus met een snelheid van circa 15 km/uur. Het kind bleef
heelhuids maar een oudere dame die op het bankje net achter de uitstapdeur had
gezeten, lag nu ondersteboven in het trapgat. Geen lagevloerbus in die tijd dus
ruimte genoeg om diep te vallen. Ik heb haar overeind geholpen en een ambulance
laten komen want ze had een kleine hoofdwond. Verder niets gebroken gelukkig
maar wel erg geschrokken. Als je zo'n simpele situatie met lage snelheid hebt
meegemaakt, ga je je afvragen wat er bij hogere snelheden allemaal kan gebeuren.
Een ander voorbeeld had met het voorgaande te maken. Een bekende van me vroeg om
een dienst met me mee te mogen, een jongen van 14, met een beginnende eigen
visie op bepaalde zaken. Toen ik hem waarschuwde voor de gevaren van het een en
ander, keek hij mij meewarig aan. Je zag hem denken: "je lijkt mijn vader wel,
ik kan best voor mezelf zorgen hoor!" Om hem te overtuigen van de krachten die
tot grote narigheid kunnen leiden, stelde ik voor dat hij in het gangpad zou
gaan staan en dat hij zich met zijn handen (goed) vast zou houden aan de
stangen voor de bagagenetten die je toen had. Lacherig deed hij wat ik wilde na
beloofd te hebben zich echt heeeel goed vast te houden. Het was tijdens een
materiaalrit op een rustig stukje weg. Ik maakte daarna een echte noodstop en ik
zag hem in de spiegel horizontaal gaan. Niet een beetje scheef naar voren maar
echt horizontaal zonder met zijn voeten nog maar enigszins in de buurt van de
vloer te zijn. Na de eerste schrik vond hij het natuurlijk prachtig, net een
pretpark maar daarna merkte ik toch dat hij onder de indruk was van de krachten.
Als ik dan vaak een vrouw zie zitten die met 1 hand de
kinderwagen vasthoudt en boos wordt als ik daarvoor waarschuw, ben ik een
zeikerd en ze weet heus wel wat ze doet. Ik ben maar gestopt met die discussies
maar ik houd mijn hart vast voor de gevolgen bij die ene keer dat het niet
anders kan.
Wat schetst mijn verbazing toen ik na het schrijven van dit
verhaal in de OV-nieuwsbrief van deze
week toevallig een ondersteunend artikel voor mijn Babbel vond.
Surftips:
Toevallig surfde ik tegen deze pagina op. Een zeer goed gevulde
webpagina over het OV met info in de meest uitgebreide vorm. Kijk er vooral eens
rond en geniet er van.
www.mp-produktie.nl
Normaal gesproken ben ik meer een tegenstander dan een
voorstander van reclame. Op televisie vind ik het enorm hinderlijk. Makkelijk
als je even naar het toilet wilt of iets in wil schenken maar dat doe ik nooit
iedere 10 minuten dus de meeste tijd erger ik me alleen maar. Toch zijn er
uitschieters op dat gebied. Een daarvan is de internetreclame van de Hema. Start
deze pagina en kijk wat er gebeurd, heel fraai gemaakt.
producten.hema.nl
Wie in deze sentimentele dagen van het jaar nog een schepje
bovenop wil gooien, kan terecht op deze link. Allemaal nostalgie wat de klok
slaat. Er zijn o.a. veel afbeeldingen te zien van oude strips en tv-series en
vaak zijn er fragmenten te beluisteren.
Klik op:
Grappig:
Een jongetje van 3 keek nadrukkelijk naar zijn
kruis terwijl hij in bad zat. 'Ma?' zei het jongetje, 'zijn dit mijn
hersenen?'.
'Nog niet' antwoordde ze.
WEEK VAN HET SINTERKLAASGEDICHT:
Ik zie niks, waar is
het licht?
Ik zie zwart voor mijn gezicht.
Ach, ach , wat ben ik dom
Ik
heb mijn burka andersom.
Na een lange nacht vol passie, rolde de jongen op z'n zij....hij
keek rond en zag een ingelijste foto van een jongeman op het nachtkastje
staan.
Natuurlijk begon hij zich meteen zorgen te maken. 'Is dat je man?'
vroeg hij nerveus. 'Nee gek' antwoordde ze en kroop nog eens lekker tegen hem
aan. 'Je vriend dan?' vroeg hij iets meer op zijn gemak. 'Nee, helemaal niet',
antwoordde ze, knabbelend op z'n oor.
'Wie is het dan?' vroeg de nu toch wel
wat ongeduldige jongen.
Ontspannen antwoordde ze: 'Dat was ik,vóór de
operatie'.........
Ze bracht me helemaal in de stemming en ze zei: 'Kom je
vanavond, er is niemand thuis'.
Waaaw, te gek dacht ik, dus ik ging.
Ik belde aan en.............inderdaad, er was niemand thuis.
Tot slot:
Het was een pittige bevalling wederom maar dan heb je ook flinke baby.
Hopelijk geeft het een aardige kijk op Noorwegen en heb je wat aan de
toegevoegde informatie in de andere rubrieken. Ik ga weer op zoek naar invulling
voor de volgende brief en mogelijk krijg ik het voor elkaar om die dan met een
gepaste en passende inhoud te vullen. Het resultaat is in nummer 70 te zien.
Tot de volgende brief.
Groeten van
Wijsheden:
Het geslachtsleven van de schapen is een
schaapverwekkende aangelegenheid.
Een welopgevoede Schot draagt kousen
en schoenen onder zijn kilt.
Mijn kind is erg slim. Op een leeftijd
dat andere kinderen al lopen, laat hij zich nog altijd
dragen.
terug naar de