29 juli 2007

N i e u w s   i n   B u s b r i e f f o r m a a t   <++++>
____________________________________________________

______ Onderwerp: Kippenlijn en Hanengedrag ________
   
 Verhalen over oude en nieuwe bussen en treinen,           
 
Inhoudsopgave:
Kippenlijn en Hanengedrag:
Uitsmijter: Klein vervoer
SlimvanWim: Cookies
Busbabbel: Blonde collega

 
Een goeie start is goud waard dus ik gooi meteen maar 2 berichten van de afgelopen tijd op tafel. Ik begin met het hanengedrag. Vermoedelijk is het overal waar mensen samenwerken wel eens prijs en dan bedoel ik dat er iets voorvalt dat beter niet had kunnen gebeuren of dat het tussen 2 mensen had moeten blijven. Gelukkig blijven dat incidenten en komt het zelden of nooit in de buurt van een 'Gouden Kooi' tafereel. Toch blijkt het te kunnen ontsporen en dan bedoel ik dat dus dubbelzinnig als het de RET betreft. 
Dat de mensen bij de RET een voorbeeld aan een Duitse buschauffeur kunnen nemen staat in het volgende artikel. Het moet wel heel erg geweest zijn om deze chauffeur te kunnen begrijpen. Ik ken veel collega's die hun spiegel juist zo hebben staan dat er een graantje wordt meegepikt (om het hanengedrag nog maar eens te benadrukken) maar ook de dames onder onze collega's zullen een blik op een 'hunk' niet kunnen weerstaan. Vaak genoeg hoor ik gemopper omdat er deze zomer weinig warm weer te genieten valt......
Omdat ik nu toch met min of meer pikante zaken bezig ben, kan ik het volgende bericht ook wel plaatsen. Ooit in een recent verleden was er een prijsvraag hoe Connexxion zou moeten gaan heten. De naam Connexxion won het en de bedenker werd in de bloemetjes gezet. Fanatiek internetter als ik ben, ging ik onmiddellijk kijken of er iets over die naam bekend was. Omdat het bedrijf al duidelijk had gemaakt dat het internationale bedoelingen had, keek ik op connexxion met com aan het eind. Wat schetst mijn verbazing, ik kwam terecht op een echte heuse XXX-porno site. Een X teveel dus. Later bleek dat het connexxion met nl erachter het adres was geworden. Lang is het zo gebleven dat beide mogelijkheden bleven bestaan en dat zat het bedrijf natuurlijk goed dwars. In maart van dit jaar blijkt Connexxion het 'warme' adres gekocht te hebben. Iets meer dan 10.000 euro kostte het om het Amerikaanse pornobedrijf af te kopen en dat was een koopje want de vraagprijs lag rond het dubbele bedrag. Liefhebbers zullen nu geen excuus meer kunnen aandragen als ze 'per ongeluk' verkeerd intypen.......

Foto 1:
Net als in aflevering 64 staan er wederom 2 onderwerpen centraal in deze busbrief. Het gedeelte over hanen heb ik nu gehad dus kan ik bij de foto's overgaan tot het gedeelte over de kippen.
 
Ja je leest het goed. Ook bij Connexxion staan de dieren er goed op. Zoals je al gezien hebt, heb ik nu een Bus/Treinbrief gemaakt. In aflevering 53 stond de sneltram in de belangstelling en onlangs heb ik op mijn redactie vanuit Nieuwegein een collectie foto's toegestuurd gekregen met een andere spoorvariant: de Trein. Vers van de pers zullen we maar zeggen.
Connexxion probeert een zo breed mogelijk aanbod van openbaar vervoer in portefeuille te krijgen en te houden. O.a. allerlei buslijnen, vervoer over water, automatisch gestuurd elektrisch aangedreven personenvervoer Parkshuttle (o.a. Rivium bij Capelle a/d IJssel), sneltram en ook een treinverbinding.
Wat heeft dat met kippen te maken zul je zeggen, nou veel, want Connexxion heeft de kippenlijn tussen Amersfoort, Barneveld (!) en Ede-Wageningen in beheer en dat is een spoorverbinding. Oja? Ja!
Op 1 december 1903 werd de spoorlijn Ede-Nijkerk in gebruik werd genomen. Deze lijn werd aangelegd door de spoorwegmaatschappij "De Veluwe" en werd geëxploiteerd door de Nederlandsche Centraal Spoorwegmaatschappij (NCS). De lijn sloot bij Nijkerk aan op de NCS-lijn Utrecht-Zwolle. Bij Barneveld was een ongelijkvloerse kruising met de spoorlijn Amersfoort-Apeldoorn. Bij Barneveld Kruispunt konden de reizigers tussen deze twee lijnen overstappen. In 1937 werd het baanvak Barneveld-Nijkerk opgeheven. De lijn werd toen aangesloten op de spoorlijn Amersfoort-Apeldoorn. De huidige halte Barneveld Noord ligt vlak bij deze aansluiting. De naam "Kippenlijn" herinnert aan de tijd dat het transport van eieren en kippen nog grotendeels per spoor plaatsvond. Daarnaast werd de lijn op donderdag veel gebruikt door de bezoekers van de Barneveldse weekmarkt. Met dank aan Nico Spilt.
 
Deze verbinding is ook bekend onder de naam Valleilijn. Vanaf 1 september 2007 zet Connexxion vijf nieuwe lightrail treinstellen in. En nu komen we waar ik wil zijn: ik heb via Philip S. foto's gekregen van deze treinstellen. Met dank aan de fotograaf: René Sanders, Medewerker Support afd. Trein Amersfoort.
            

Foto 2:
Van Philip ook nog even een aanvulling op bus/trambrief 53 die ook samenhangt met het onderwerp in deze brief.
Er wordt op het gebied van spoor en rails veel vakjargon gebruikt. Aan de andere kant van het voertuig gaan zitten heet "kop maken".
Trams en treinen hebben aan 2 kanten cabines. Cabine 1 herbergt de tachograaf en is herkenbaar omdat de pantograaf (de stroomafnemer) die kant op wijst. Cabine 1 kan niet aan dezelfde cabine 1 van een ander tramstel worden gekoppeld want dan zou je nooit aan de tacho kant zitten per retourrit. (Het is even denken maar in een helder ogenblik valt het kwartje, red.). Toch gebeurt het wel een enkele keer, dan is er een tram verkeerd "gedrie-hoekt". Dit driehoeken gebeurt elke vrijdag en is nodig om de flensen (het deel van het wiel dat OVER de rails hangt) gelijkmatig af te laten slijten. Trams staan dus altijd allemaal in dezelfde richting en volgende week andersom. Makkelijk om te zien of er nog een moet worden gekeerd.
Treinen hebben dat ook. De cabines zijn op het oog gelijk. Voor de trams geldt dat als er is "kopgemaakt", de bestuurder (op de tram) niet opnieuw de combofoon hoeft in te stellen, het geheugen neemt dat mee van de ene kant naar de andere, ook al zijn er twee trams gekoppeld. Dit is overigens b.v. bij de HTM ook zo. (bedankt Philip, red.)

Foto 3a-3b:
De machinisten (MCN's) communiceren op 2 manieren met de buitenwereld
a. met de treindienstleiding (Prorail) via een kastje in de trein (soort Traxys = een openbaar netwerk van KPN voor de mobiele communicatie van een bedrijf met zijn mobiele medewerkers) en
b. met de CVL via de mobile phone, die door Connexxion in de treinen is geplaatst. Ze hebben geen InfoXX.
 
Verder zijn de MCN's gewoon in dienst van Connexxion, behoudens wat ingehuurde krachten (via Flex) en moeten ze zich middels het bekende OIS in dienst melden. Er zijn geen conducteurs, de MCN (vakafkorting) is ook gastheer.
            

Foto 4:
Naast de eerste en de tweede klasse kent de nieuwe trein nog twee verschillende coupes: voor de jongeren komt de Dance Vallei coupe. In deze coupe worden op schermen de muziekzenders getoond, en voor reizigers die de rust zoeken heeft Connexxion stiltecoupes. Als extra services worden er internet en drankautomaten in de treinen aangeboden en een ruimte geschikt gemaakt voor het vervoer van fietsen, rolstoelen en kinderwagens.

Foto 5:
Uiteindelijk zullen deze treinstellen in het blauw rond gaan rijden. Er zal wel een verklaring zijn voor de kleurkeuze maar het blijft vreemd dat Connexxion wel exploiteert maar niet de clubkleur hanteert. De persoon op deze foto zal de trein vast niet handmatig via een trapje gaan schilderen, het lijkt mij eerder dat hij het hoger opzoekt en aan zijn lachende gezicht te zien, is een leidinggevende functie hetgeen waar hij op inzet.
  

Foto 6:
De treinen heten Protos.
De Protos is een (diesel)elektrisch treinstel van Duitse firma Fahrzeugtechnik Dessau. De trein is een modulair concept (=Een modulair systeem is een constructiesysteem waarbij veel onderdelen uitwisselbaar zijn met diverse modellen. Ook wel bouwdoossysteem genoemd) en kan worden uitgevoerd met 1 tot 5 rijtuigen. De treinen hebben een verlaagde vloer waardoor er een gelijkvloerse instap aanwezig is. Deze vloerhoogte is voor de verschillende perronhoogtes in landen ook verschillend leverbaar: 600, 810 en 1020 millimeter hoog.
Het eerste treinstel verliet in september 2006 de fabriek en werd gepresenteerd op InnoTrans 2006.
Het Nederlandse vervoerbedrijf Connexxion heeft als eerste vijf treinstellen en een optie van het type Protos besteld voor de Valleilijn tussen Amersfoort en Ede-Wageningen. Deze treinstellen zullen volgens planning vanaf eind 2007 (begin van dienstregeling 2008) worden ingezet. 
(geleend van Wikipedia, red.)
Een fraaie foto door de wirwar aan palen, leidingen en rails.

Foto 7a-7b:
Omdat er bovenaan deze brief staat "over oude en nieuwe bussen en treinen" ter afsluiting van deze treinbrief een stukje geschiedenis. Van steun en toeverlaat op fotografisch gebied Jan van den Berg heb ik enige tijd terug deze kiekjes gekregen. "Zie maar wat je ermee kunt", zei Jan zoals wel vaker. Dat doe ik dan ook. Straalt foto 7a kracht uit of niet?? Een oude gerestaureerde loc met een koninklijk aanzien. Dit naast de Protosmodellen maakt in een keer duidelijk dat de tijd niet stilstaat.
 
 
Hoe lang nog? Jan klom het Bacinol-gebouw in Delft op en maakte deze opname. Het Bacinol is een overblijfsel van de oude vertrouwde Koninklijke Nederlandse Gist & Spiritusfabriek. Dit voormalige laboratoriumgebouw is in 1948-1951 gebouwd voor wat nu een onderdeel is van DSM en was bestemd voor onderzoek en productie van penicilline. Jan maakte er geschiedenis want én Bacinol én de in beeld gebrachte spoorlijn Rotterdam-Den Haag zullen op termijn verdwijnen als de geplande spoortunnel dwars door Delft gebouwd gaat worden. Bacinol staat in de weg en de spoorlijn verdwijnt onder de weg. Links van het spoor de Phoenixstraat en rechts van het spoor de meer toepasselijke straat, de Spoorsingel.
De trambaan links en rechts van de deels zichtbare molen werd naast lijn 1 van de HTM ook gebruikt door de buslijnen.

       
Uitsmijter:
Om, zoals wel vaker, te eindigen met een knipoog nog 3 kleinere foto's. John Windau vereeuwigde een aflosauto. De Connexxion 72 om precies te zijn aan het Abtswoudsepark in Delft, eindpunt van tramlijn 1 en tegenwoordig halte van de servicebuslijnen 80 en 82, tevens aflospunt en pauze-voorziening. De VW Caddy is al weer uit beeld en vervangen door andere voertuigen.
Helaas niet door de 'aflosbus' van de 2e foto. Dat zou pas leuk aflossen zijn. Het bijschrift van deze foto is: Bmw Isetta bus, 1 seat. Ik verzin het niet, er stond bij deze foto het woord bus, eerlijk waar.
       
Van Louis van D. kwam de volgende primeur ter tafel.
Zoals hij schrijft: "Ik heb vernomen dat bij de nieuwe aanbesteding onze nieuwe werkgever, Transdev, de bussen wil uitvoeren met deze cabine omdat wij langer moeten gaan rijden en veel productiever moeten worden. Dus ....... lang zo slecht niet deze nieuwe werkgever"
Ach Louis, wat is het verschil met de huidige bussen................???

       
    SlimvanWim:
De informatie en de toelichting die in deze rubriek staat beschreven is oorspronkelijk gebaseerd op Windows XP maar werkt ook nog bij latere Windows versies.
Zoals beloofd in de vorige brief, deze keer wat meer informatie over 'cookies'. Ik merk vaak dat veel mensen geen idee hebben wat dat is en wat ze ermee moeten. Het is over het algemeen ook niet iets om van te schrikken maar het is toch wel belangrijk om te weten wat de functie ervan is.
Cookies zijn kleine tekstbestandjes die door een webpagina op je computer aangemaakt worden. De cookies bevatten meestal info over de acties die je op die website ondernomen hebt, welke voorkeuren heb je ingesteld, welke pagina's heb je bezocht e.a.
Een voorbeeldje. Het kan zo zijn dat je bij het bezoek aan een pagina op het beginscherm moet kiezen uit de Nederlandse of de Engelse taal. Je kiest voor het Nederlands. Eenmaal gekozen en in de Nederlandse versie belandt, kan het zijn dat de pagina een cookie achterlaat waardoor je de volgende keer gelijk naar de Nederlandse pagina gaat zonder te hoeven kiezen. Ik schrijf vaak 'kan zijn' want niet alle pagina's werken hetzelfde.
Nog een voorbeeld van het gemak van een cookie: als je bankzaken doet via de computer, zal de betreffende bankpagina een cookie achterlaten waar de inloggegevens in bewaard worden zodat je bij een volgend bezoek niet opnieuw alles hoeft in te vullen. Handig natuurlijk maar het kan ook gevaarlijk zijn. Ik stel me zo voor dat je daar in een internetcafé heel terughoudend mee moet zijn. Ook kunnen cookies het surfgedrag in de gaten houden. Als ze merken dat je veel in bepaalde pagina's snuffelt, kan zo'n cookie van b.v. een postorderbedrijf dat doorgeven aan de eigenaar en daar de advertenties op laten baseren die je te zien krijgt bij bezoek aan hun pagina. Redelijk onschuldig maar wil je wel dat ze weten waar je allemaal interesse in hebt......???
Cookies staan op plaatsen die voor elke browser anders zijn. Je is daarom handiger om een softwareprogramma te gebruiken zoals b.v. CCleaner (zie vorige brief). In dit programma kun je aangeven welke cookies er mogen blijven en welke weg kunnen.
Ook de privacy instelling kan een heleboel schelen. Geen cookies accepteren is niet aan te raden maar een beperking instellen kan geen kwaad. In de browser van je keuze (vertaling = bladerprogramma) kun je meestal bij de instellingen vinden hoe er met cookies omgegaan moet worden. Meestal staat het op normaal/standaard ingesteld en dat voldoet vaak voldoende maar wil je beter afgeschermd worden dan kun je een andere instelling voor cookies proberen. Bij de Chrome browser ga je naar de 3 verticale puntjes helemaal rechts bovenin beeld, kies voor instellingen en daarna in de linker kolom voor 'beveiliging en privacy' en voilà daarna kun je van alles aanpassen.
 

           
BusBabbel:
Van Walter J. - Controleur 4711 - uit de Wippolder, bekend van o.a. zijn lama's, cateringbestellingen voor onderweg en oproepen om toch vooral mee te doen aan het satéstokjes werpen op rij 12 in de stalling en de repetities van het zangkoor (was er nog maar Kort Verkeer), kreeg ik de volgende anekdote doorgestuurd:
»Jaren geleden, toen zat Dirk nog in de sextant (oude loket op Delft cs met 6 hoeken, red.), had ik in de middag een bus mee om te pendelen tussen de Kluyverweg (Technische Universiteit) en Delft CS. Je herkent die diensten wel, elke halfuurslag van lijn 129 moest je vóór zijn om het studentenvervoer te versterken.
Ik had een blonde collega al richting Rotterdam zien gaan, dus die zou ik geheid een uur later ook terug kunnen verwachten om te versterken.
Nou ja, tegen die tijd riep ik op waar ze reed en ze gaf door dat ze vlakbij was waar nu de Kringloopcentrale zit dus vlakbij de Kluyverweg en ik ging met versterken beginnen.
Op Dt CS moest ik iedereen uit laten stappen. De (blonde)dienstrit ging door naar Kijkduin. Ik vroeg haar om haar personeelsnummer, het ritnummer en hoeveel passagiers ze had vervoerd. Het duurde even maar toen had ik alle gegevens. Ze vroeg daarna waarom ik dat vroeg. Ik zeg: "Ik ben uit Delft, en jij van de vestiging Den Haag en om een rekening te kunnen versturen, moet ik die informatie doorgeven op kantoor. Die troela had niks door, maar je begrijpt het wel, het verhaal ging later van hoog tot laag, whahahah.................zulke dingen houden je op de been. Doeg Walter.
 

        
Surftips:
Op vervoersgebied geen buslink maar wel eentje die ik van Ruurd toegestuurd kreeg en die ik iedereen wil aanbevelen. De naam van de link zegt al iets over de inhoud maar ga eens kijken en lik je vingers af bij het zien van zoveel fraaie foto's.
www.oudedaf.nl
 
In brief 64 heb ik een link naar het autoverbruik gezet en deze keer een link naar andere auto-informatie. Op www.autosnelwegen.net vind je allerlei toelichting over elke snelweg in Nederland, België en Luxemburg. Fraaie foto's van de omgeving van die wegen kun je vinden als je op het cameraatje klikt dat rechts bovenaan staat.
 
Van Wendy B. uit Loosduinen kreeg ik een fantastische tip die uitstekend past in deze busbrief. Handige pagina om te zien waar iemand zich bevindt aan de hand van zijn mobiele telefoonnummer. Open de site en geef een mobiel nummer op, altijd makkelijk om iemand terug te vinden. www.sat-gps-locate.com

Klik op:     


 
      
Grappig:
Wat  is een ander woord voor handboeien.....................................................trouwringen
 
Jantje is op school.
De meester verzoekt de klas: "Wie zichzelf dom vindt, gaat staan.”
Iedereen blijft zitten. Opeens gaat Jantje toch staan.
De meester: "Dus Jantje, je vindt jezelf dom?".
Jantje: "Nee, meester ik vind mezelf niet dom, maar ik vind  het  wel zielig, dat u de enige bent die staat".
 

Tot slot:
Er blijven weer foto's liggen die ik graag had gebruikt deze keer maar er komen nog meer afleveringen dus die houd ik dan maar achter de hand.
Hopelijk was het weer de moeite waard in deze busbrief en in de komende brieven staan o.a. onderwerpen over de Mercedes O405, een zwart-wit aflevering en een brief over Noorwegen op stapel maar komt tijd, komt raad dus we zien het vanzelf.
             
Wim Koeleman (kameleon@ziggo.nl)
            
     
Wijsheden:
 
Er zijn mensen die hun dankbaarheid uitsluitend bewijzen door naar uw begrafenis te komen. (K. Jonckheere)
 
Hij is zo dom dat, zelfs als hij tweemaal zou mogen raden, hij nog niet zou weten welke richting de lift is opgegaan. (N.N.)

terug naar de