Uiteindelijk zullen deze treinstellen in het blauw rond gaan
rijden. Er zal wel een verklaring zijn voor de kleurkeuze maar het blijft vreemd
dat Connexxion wel exploiteert maar niet de clubkleur hanteert. De persoon op
deze foto zal de trein vast niet handmatig via een trapje gaan schilderen, het
lijkt mij eerder dat hij het hoger opzoekt en aan zijn lachende gezicht te zien,
is een leidinggevende functie hetgeen waar hij op inzet.
Foto 6:
De treinen heten Protos.
De Protos is een (diesel)elektrisch treinstel
van Duitse firma Fahrzeugtechnik Dessau. De trein is een modulair concept (=Een
modulair systeem is een constructiesysteem waarbij veel onderdelen uitwisselbaar
zijn met diverse modellen. Ook wel bouwdoossysteem genoemd) en kan worden
uitgevoerd met 1 tot 5 rijtuigen. De treinen hebben een verlaagde vloer waardoor
er een gelijkvloerse instap aanwezig is. Deze vloerhoogte is voor de
verschillende perronhoogtes in landen ook verschillend leverbaar: 600, 810 en
1020 millimeter hoog.
Het eerste treinstel verliet in september 2006
de fabriek en werd gepresenteerd op InnoTrans 2006.
Het Nederlandse vervoerbedrijf Connexxion heeft
als eerste vijf treinstellen en een optie van het type Protos besteld voor de
Valleilijn tussen Amersfoort en Ede-Wageningen. Deze treinstellen zullen volgens
planning vanaf eind 2007 (begin van dienstregeling 2008) worden
ingezet.
(geleend van Wikipedia, red.)
Een fraaie foto door de wirwar aan palen, leidingen
en rails.
Foto
7a-7b:
Omdat er
bovenaan deze brief staat "over oude en nieuwe bussen en treinen" ter afsluiting
van deze treinbrief een stukje geschiedenis. Van steun en toeverlaat op
fotografisch gebied Jan van den Berg heb ik enige tijd terug deze kiekjes
gekregen. "Zie maar wat je ermee kunt", zei Jan zoals wel vaker. Dat doe ik dan
ook. Straalt foto 7a kracht uit of niet?? Een oude gerestaureerde loc met een
koninklijk aanzien. Dit naast de Protosmodellen maakt in een keer duidelijk dat
de tijd niet stilstaat.
Hoe lang nog? Jan
klom het Bacinol-gebouw in Delft op en maakte deze opname. Het Bacinol is een
overblijfsel van de oude vertrouwde Koninklijke Nederlandse Gist &
Spiritusfabriek. Dit voormalige laboratoriumgebouw is in 1948-1951
gebouwd voor wat nu een onderdeel is van DSM en was bestemd voor onderzoek
en productie van penicilline. Jan maakte er geschiedenis want én Bacinol én de
in beeld gebrachte spoorlijn Rotterdam-Den Haag zullen op termijn verdwijnen als
de geplande spoortunnel dwars door Delft gebouwd gaat worden. Bacinol staat in
de weg en de spoorlijn verdwijnt onder de weg. Links van het spoor de
Phoenixstraat en rechts van het spoor de meer toepasselijke straat, de
Spoorsingel.
De trambaan links
en rechts van de deels zichtbare molen werd naast lijn 1 van
de HTM ook gebruikt door de buslijnen.
Uitsmijter:Om, zoals wel vaker, te eindigen met een knipoog
nog 3 kleinere foto's. John Windau vereeuwigde een aflosauto. De Connexxion 72
om precies te zijn aan het Abtswoudsepark in Delft, eindpunt van tramlijn 1 en
tegenwoordig halte van de servicebuslijnen 80 en 82, tevens
aflospunt en pauze-voorziening. De VW Caddy is al weer uit beeld en vervangen
door andere voertuigen.
Helaas niet door de 'aflosbus' van de 2e foto. Dat
zou pas leuk aflossen zijn. Het bijschrift van deze foto is: Bmw Isetta bus, 1
seat. Ik verzin het niet, er stond bij deze foto het woord bus, eerlijk
waar.
Van Louis van D. kwam de volgende primeur ter
tafel.
Zoals hij schrijft: "Ik heb vernomen dat bij de
nieuwe aanbesteding onze nieuwe werkgever, Transdev, de bussen wil uitvoeren met
deze cabine omdat wij langer moeten gaan rijden en veel productiever moeten
worden. Dus ....... lang zo slecht niet deze nieuwe
werkgever"
Ach Louis, wat is het verschil met de huidige
bussen................???
SlimvanWim:
De informatie en de toelichting die in deze rubriek staat
beschreven is oorspronkelijk gebaseerd op Windows XP maar werkt ook nog bij
latere Windows versies.
Zoals beloofd in de vorige brief, deze keer wat meer informatie over 'cookies'.
Ik merk vaak dat veel mensen geen idee hebben wat dat is en wat ze ermee
moeten. Het is over het algemeen ook niet iets om van te schrikken maar het
is toch wel belangrijk om te weten wat de functie ervan is.
Cookies zijn kleine tekstbestandjes die door een webpagina op je computer
aangemaakt worden. De cookies bevatten meestal info over de acties die je op
die website ondernomen hebt, welke voorkeuren heb je ingesteld, welke
pagina's heb je bezocht e.a.
Een voorbeeldje. Het kan zo zijn dat je bij het bezoek aan een pagina op het
beginscherm moet kiezen uit de Nederlandse of de Engelse taal. Je kiest voor
het Nederlands. Eenmaal gekozen en in de Nederlandse versie belandt, kan het
zijn dat de pagina een cookie achterlaat waardoor je de volgende keer gelijk
naar de Nederlandse pagina gaat zonder te hoeven kiezen. Ik schrijf vaak
'kan zijn' want niet alle pagina's werken hetzelfde.
Nog een voorbeeld van het gemak van een cookie: als je bankzaken doet via de
computer, zal de betreffende bankpagina een cookie achterlaten waar de
inloggegevens in bewaard worden zodat je bij een volgend bezoek niet opnieuw
alles hoeft in te vullen. Handig natuurlijk maar het kan ook gevaarlijk
zijn. Ik stel me zo voor dat je daar in een internetcafé heel terughoudend
mee moet zijn. Ook kunnen cookies het surfgedrag in de gaten houden. Als ze
merken dat je veel in bepaalde pagina's snuffelt, kan zo'n cookie van b.v.
een postorderbedrijf dat doorgeven aan de eigenaar en daar de advertenties
op laten baseren die je te zien krijgt bij bezoek aan hun pagina. Redelijk
onschuldig maar wil je wel dat ze weten waar je allemaal interesse in
hebt......???
Cookies staan op plaatsen die voor elke browser anders zijn. Je is daarom
handiger om een softwareprogramma te gebruiken zoals b.v. CCleaner (zie
vorige brief). In dit programma kun je aangeven welke cookies er mogen
blijven en welke weg kunnen.
Ook de privacy instelling kan een heleboel schelen. Geen cookies accepteren
is niet aan te raden maar een beperking instellen kan geen kwaad. In de
browser van je keuze (vertaling = bladerprogramma) kun je meestal bij de
instellingen vinden hoe er met cookies omgegaan moet worden. Meestal staat
het op normaal/standaard ingesteld en dat voldoet vaak voldoende maar wil je
beter afgeschermd worden dan kun je een andere instelling voor cookies
proberen. Bij de Chrome browser ga je naar de 3 verticale puntjes helemaal
rechts bovenin beeld, kies voor instellingen en daarna in de linker kolom
voor 'beveiliging en privacy' en voilà daarna kun je van alles aanpassen.
BusBabbel:
Van Walter J. - Controleur 4711 - uit de
Wippolder, bekend van o.a. zijn lama's, cateringbestellingen voor
onderweg en oproepen om toch vooral mee te doen aan het satéstokjes werpen op
rij 12 in de stalling en de repetities van het zangkoor (was er nog maar Kort
Verkeer), kreeg ik de volgende anekdote doorgestuurd:
»Jaren geleden, toen zat Dirk nog in de
sextant (oude loket op Delft cs met 6 hoeken, red.), had ik in de
middag een bus mee om te pendelen tussen de Kluyverweg (Technische
Universiteit) en Delft CS. Je herkent die diensten wel, elke halfuurslag
van lijn 129 moest je vóór zijn om het studentenvervoer te versterken.
Ik had
een blonde collega al richting Rotterdam zien gaan, dus die zou ik geheid
een uur later ook terug kunnen verwachten om te versterken.
Nou ja, tegen die
tijd riep ik op waar ze reed en ze gaf door dat ze vlakbij was waar nu de
Kringloopcentrale zit dus vlakbij de Kluyverweg en ik ging met versterken
beginnen.
Op Dt CS moest ik iedereen uit laten stappen.
De (blonde)dienstrit ging door naar Kijkduin. Ik vroeg haar om haar
personeelsnummer, het ritnummer en hoeveel passagiers ze had vervoerd. Het
duurde even maar toen had ik alle gegevens. Ze vroeg daarna waarom ik dat vroeg.
Ik zeg: "Ik ben uit Delft, en jij van de vestiging Den Haag en om een
rekening te kunnen versturen, moet ik die informatie doorgeven op kantoor. Die
troela had niks door, maar je begrijpt het wel, het verhaal ging later van hoog
tot laag, whahahah.................zulke dingen houden je op de been. Doeg
Walter.
Surftips: