N i e u w s i
n B u s b r i e f f o r m a a
t <++++>
______________________________________________________
______ Onderwerp: Klein
Probleem _____________________
Verhalen
over oude en nieuwe bussen,
Inhoudsopgave:
Klein
Probleem:
Uitsmijter: Rollebollende bussen
SlimvanWim: Sneltoetsen
Waar zal ik beginnen? Ik heb zoveel
materiaal dat ik wel 2 brieven kan vullen maar ik moet een keuze maken. Ik
waarschuw alvast dat het weer een volle brief zal zijn.
Vorig jaar maakte ik rond deze tijd een bijzondere brief. (zie
briefnr. 44) Dit keer wilde ik jullie
daar niet mee vermoeien. Een grapje is leuk maar tot hier en niet verder. In
deze brief wilde ik de aandacht eens vestigen op een andere datum deze maand:
vrijdag de 13e.
13 April is toevallig zo'n dag.
Ikzelf heb er een goeie band mee want ik ben op vrijdag de 13e geboren (dat
verklaart een heleboel hoor ik sommigen denken) maar in het algemeen wordt er
toch voorzichtiger geleefd dan anders heb ik de indruk. Sommige hotels hebben
geen kamer 13 of soms staat etage 13 niet vermeld in de lift. En in vliegtuigen
heb ik me laten vertellen ontbreekt veelal stoel 13 omdat daar niemand voor
durft te reserveren. Om toch iets aan 1 april te doen, heb ik alsnog iets dat
als grap hoog scoort. We hebben een nieuwe (2022) minister voor Verkeer. Hierbij de foto's van onze bewindslieden intussen
aangevuld met de laatste aanwinsten per 2022. Elke foto is aan te klikken
voor meer achtergronden.
Het onderwerp van deze
brief verwijst naar (kleine) narigheid: Klein Probleem!!! Bekijk de foto's
hieronder (en misschien ook hierboven) en je ziet wat ik
bedoel....
Nieuw zijn 2 kleine
rubriekjes. Een onschuldig mopje per brief om de mondhoeken in deze barre tijden
van laag naar hoog te krijgen. De 2e noviteit is de rubriek
SlimvanWim. De titel zou doen denken dat ik zo
slim ben, maar dat moet ik dan direct toelichten. Ik heb in de loop van de
tijd veel handigheidjes leren kennen voor het gebruik van de PC en ik heb
gemerkt dat er genoeg lezers zijn die daar hun voordeel mee kunnen doen
doordat hun digitale vaardigheid nog enigszins beperkt is. (Heb ik dat
netjes zonder te beledigen omschreven?).
Van Edwin Timmers
kreeg ik
deze 2 foto's toegestuurd. Dat kwam goed van pas in deze aflevering. Gloednieuwe
wagens van de RET. De Mercedes Citaro met wagenparknummer 230. Ik zou zo zeggen:
Zoek de Verschillen!!! Zelfde bestemmingsfilm, zelfde plek, met een bus erachter
op beide foto's dus wat nou verschillen????
Foto
3a-3b-3c-3d:
De foto's op deze 3e plek heb ik ooit
doorgestuurd gekregen maar met het schaamrood op mijn kaken moet ik bekennen
dat ik niet meer weet waar/wat en vooral wie de bron is van deze kleine
serie met een Klein Probleem. Dat neemt niet weg dat het een
prachtaanvulling is op het
onderwerp van deze brief. Bij het onderschrift van de foto's wordt melding
gemaakt van de naam Capelle dus ik ga ervan uit dat het zich in de buurt van
Capelle aan den IJssel afspeelt. Mogelijk is het zelfs een parkeerterrein bij het
Metrostation Capelse Brug. Misschien heb ik de foto's gekregen in een mailtje
waar de nadere toelichting in beschreven staat maar zoals ik al opmerkte, 'geen
idee meer'. Sorry.
In ieder geval is deze onfortuinlijke
bestuurder terecht gekomen in een nachtmerrie. Hoe de manoeuvre precies
uitgevoerd werd weet ik niet maar dat de voorkant tegelijk met de achterkant
klem kwam te zitten, staat wel vast. Tja, we mogen/moeten met lagevloerbussen
veel stuurmanskunsten uithalen in een gebied dat heel vaak achterloopt op de
ontwikkelingen zoals in oudere binnensteden maar dit ziet er toch uit alsof het
ontwerp niet zo lang geleden is uitgevoerd. De tekentafels bij menige ontwerper
van de infrastructuur blijken nog niet op de hoogte van allerlei drempels
en verhoogde begrenzingen met onderstaande patstelling tot gevolg.
Foto
4:
De bijgevoegde foto hier
laat een busframe zien maar gelukkig heb ik er deze keer iets
meer toelichting bij te vermelden. Onder een strakblauwe hemel staan op een
opslagterrein voor oude bussen bij Valkenswaard een flink aantal opgelegde
oudgedienden. Het voorste kadaver is van een Connexxion Berkhofbus met
wagenparknummer 5337. De foto dateert van juli 2006. Mooi weer vraagt om een
airco en die zat nog niet in deze bustypes maar om het zo rigoureus aan te
pakken gaat wel erg ver. Zelfs Cuba is niet meer geďnteresseerd vermoed
ik.
Foto 5a-5b-5c:
Via Karel van S. kreeg ik een serie foto's van de gelede wagen
7178. Deze bus werd ingezet voor het vervangend vervoer van de moeizaam
startende RandstadRail. Bij die werkzaamheden hebben een lantarenpaal en
een verkeersbord voor een vroegtijdig einde gezorgd. De mij toegestuurde
tekst maakt melding van: "de bus is naar zeggen op o.a een lantaarnpaal
gereden en op een verkeerbord, de voet van een van deze obstakels zat tot aan
de draaikrans." Dit voorval is heel recent gebeurd want de bus stond enige
weken geleden nog met schade en al bij ons in Delft op het achterterrein. Bij
ons vandaan zou er transport naar Spijkenisse geregeld worden en zou er bekeken
worden of er nog herstel mogelijk is. De 7178 heeft tot februari 1998 bij de NZH
gereden en is daarna overgegaan naar het wagenpark van Connexxion. Bij de NZH
werd deze wagen veel ingezet op lijn 80 van Amsterdam naar Zandvoort
v.v.
De tekst in het groene vlak op foto 6a vond ik ergens anders
en heb ik in de foto 'geplakt'. Met dank aan Wilco!
Foto 6a-6b:
Dat er vroeger ook wel eens wat misging wil ik
graag laten zien d.m.v. de 2 foto's 6a en 6b. Als je het doet, moet je het goed
doen heeft deze chauffeur mogelijk gedacht en hij ramde op 13 augustus 1928 (op
een maandag dus geen vrijdag de 13e) deze woning. De wagen van de ATO (Algemene
Transport Onderneming, opgericht in 1926 als dochteronderneming van de NS) lijkt
de botsing in Sliedrecht beter te hebben doorstaan dan de woning. Ik denk dat
het een Mercedes-Benz is van Werkspoor, geschikt voor het vervoer van 33
personen.
Foto 6b geeft de informatie zelf iets makkelijker
prijs. De Volvo 7859 is enigszins heetgebakerd en zal daarna wel ergens te zien
zijn geweest zoals de wagen op foto 4. Enig gegoogle levert de volgende info op.
De 7859 werd in 1980 gebouwd en kwam in 1981 in dienst bij de VAD (Veluwsche
Auto Dienst, later N.V. Verenigde Autobus Diensten) en is in oktober 1984 in
vuur en vlam gaan staan. De Volvo met Jonckheere opbouw heeft dus maar een korte
levensloop gehad.
Foto 7a-7b-7c:
Tot slot van de foto's nog een plattelandsdrama in
Staphorst. Op 7 juni 2006 negeerde deze chauffeur vermoedelijk het verkeersbord
'overstekende tractoren' met onderstaande gevolgen. Ook hier moet ik me
verontschuldigen dat ik de herkomst van deze serie niet meer weet te herinneren.
Slordige administratie van mijn kant, gekoppeld aan een kwakkelend geheugen. Ook
een aantal computercrashes hebben bijgedragen aan het verlies van gegevens dus
de op dit moment anonieme leverancier nog mijn hartelijke dank. Of beide
voertuigen en/of bestuurders déze crash hebben overleefd, vertelt de
geschiedenis niet maar ik denk er zo het mijne van.
Uitsmijter:
Hieronder zie je dat er altijd baas
boven baas bestaat qua pech en 'klein probleem'.
SlimvanWim
De informatie en de
toelichting die in deze rubriek staat beschreven is oorspronkelijk gebaseerd
op Windows XP maar werkt ook nog bij latere Windows versies.
Sneltoetsen zijn combinaties op je toetsenbord. Daar hoef je
niets voor in te stellen, die zijn standaard aanwezig. Om jezelf te behoeden
voor een muisarm, kun je proberen wat meer afwisseling aan te brengen in de
bediening van je pc. Niet alleen de muis is er om het werk te doen, met het
toetsenbord is alles wat de muis kan, ook te doen. Dat dit onhandig is bij
veel opdrachten, hoef ik niet uit te leggen want Mickey is niet voor niks
uitgevonden. Toch scheelt het veel schuiven en klikken als je bij bepaalde
instructies aan de pc, de sneltoetsen gebruikt. Buiten de beweging die je
arm krijgt, staat het ook nog eens interessant. "Hoe doe je dat nou?", hoor
je dan vaak bewonderend. Klik
hier voor een aantal sneltoetsen.
De meeste mensen gebruiken om te zien waar alles staat, vaak
de Verkenner. De naam zegt het al, je kunt ermee verkennen oftewel zoeken
naar mappen en/of bestanden, je kunt er dingen mee verplaatsen/slepen van de
ene map naar de andere en nog een aantal zaken.
Bijna alle handelingen op de pc zijn op minstens 5 manieren
uit te voeren. Voor het starten van de Verkenner geldt dat ook b.v.
Start/Alle Programma's/Bureau-accessoires en dan Verkenner. Ook met de
rechtermuisknop klikken op de Startknop en dan linksklikken op Verkennen
levert het programma op maar de SlimvanWim-tip van deze keer is natuurlijk
korter met de sneltoetsen. De toets met het Windows-logo samen met de
E-toets en hoppa, daar is de Verkenner. Probeer maar.
Aanvulling: In Windows 10 is het iets gewijzigd. Start de Verkenner door met
de rechtermuisknop op 'Start' te klikken waarna je in het lijstje de
Verkenner aantreft. De sneltoets is niet gewijzigd.
Surftips:
Wil je je hart eens luchten over een televisie- of
radioprogramma dan heb ik de oplossing. Alle omroepen en andere media zijn hier
terug te vinden met naam, adres en telefoonnummer. Zoek eens in de blauwe menu's
bovenaan de pagina en je zult veel gegevens vinden die soms van pas kunnen
komen.
www.radio.nl
Ook handig kan de 3e link zijn. In een tijd van
zogenaamde democratische vrijheid wordt onze bewegingsruimte steeds meer
gecontroleerd. Overal word je nagetuurd door camera's met het excuus dat het
voor je veiligheid beter is. Je persoonlijke gegevens zitten intussen in
tientallen archieven en databases. Je dagelijkse doen en laten kan d.m.v.
GSM-zenders precies teruggevonden worden enz. enz.
Als je wel eens wilt weten wat daarover o.a.
maatschappelijk, sociaal en juridisch nou precies kan en niet kan, zoek dan eens
op deze link door b.v. op het tabblad 'Ik heb een vraag over' te klikken en
je vindt mogelijk antwoorden op zaken waar je je weleens van afvraagt hoe het nu
precies hoort of juist niet hoort.
www.mijnprivacy.nl
Klik op:
Grappig:
Op de computer, met chatprogramma's en op veel meer
terreinen wordt veelvuldig gebruik gemaakt van 'smileys'. Moderne middelen
om aan te geven dat je een grapje maakt. Ik doe dat deze keer met een
ouderwets (analoog) mopje:
Pietje van zes staat met een treurig gezicht
bij z'n fietsje. De ketting is er afgelopen. De buurman komt erbij en
legt de ketting er weer op.
Als hij klaar is, zegt hij: "Eigenlijk moet
zo'n grote jongen als jij dat zelf al kunnen."
Antwoord van Pietje: "Dat kan ik
ook, maar je krijgt er altijd van die smerige handen van!"
Tot slot:
Het valt niet mee om er mee te stoppen. Ik heb nog
wel het een en ander achter de hand maar je moet niet overdrijven heb ik altijd
geleerd dus het moment om deze brief te eindigen is aangebroken. Gelukkig
heb ik nog wat rubriekjes geplaatst die de narigheid van de foto's wat in balans kunnen
brengen.
Ik heb met de zelfontspanner geprobeerd om een treffende
gelijkenis vast te leggen en ik hoop dat de herkenbaarheid groot genoeg is om te
zien dat ik daar redelijk in geslaagd ben.
Groeten van,
Wijsheden:
Uit beleefdheid sta ik
nooit mijn plaats af aan een ouder persoon.
Dat is mijn manier om hem
te laten weten dat hij nog jong is. (Sim)
Het is verbazingwekkend hoe
weinig de mensen elkaar begrijpen,
maar nog veel
verbazingwekkender hoe weinig het uitmaakt.(Krailsheimer)
terug naar de