terug naar de |
|
04 februari 2007
N i e u w s i n B u s b r i e f f o r m a a
t <++++>
__________________________________________________________
________ Onderwerp: Van alles.....en nog
wat ______________
Verhalen
over oude en nieuwe bussen,
Soms moet ik zoeken naar
gespreksonderwerpen voor de busbrief maar de afgelopen weken kon ik het tempo
van ontwikkelingen nauwelijks bijhouden. De titel deze keer is dus niet zomaar
gekozen want ik heb een brief samengesteld met echt van alles en nog wat.
Onlangs heb ik een paar kleine
stapjes gedaan op weg naar de status van VIP. De gemeente Delft introduceerde
als eerste gemeente in Nederland de mogelijkheid om gratis vervoer te promoten.
In samenwerking met Connexxion werden alle zaterdagen van 2007 uitgeroepen tot
gratis dagen binnen de gemeentegrenzen van Delft met een tijdsbeperking van
11.00 - 18.00 uur. Wettelijke, en dus juridisch gezien, moet een passagier ten
alle tijden voorzien zijn van een plaatsbewijs en zodoende werden er op grote
schaal vrij verkrijgbare gratis plaatsbewijzen verspreid in 2 vormen nl. het
kaartje voor het hele jaar en een kaartje voor incidentele reizigers dat na
afstempeling door de chauffeur alleen op die betreffende zaterdag geldig is.
Soms worden nieuwigheden onderschat maar in dit geval heeft men een
organisatorische overschatting gemaakt want dit onderscheid had met hetzelfde
effect gewoon tot 1 kaartje beperkt kunnen blijven. Maar goed, het initiatief is
te waarderen, de gemeente zet zichzelf op de kaart en Connexxion kan de vruchten
plukken door mensen die normaal niet met de bus gaan, vertrouwd te maken met ons
product.
Tot zover dit zakelijke verslag maar
ik wilde eigenlijk toespitsen op de media-aandacht die dit gekregen heeft. De
eerste zaterdag stonden de verantwoordelijke bovenmodale collega's en ambtenaren
klaar om de schrijvende pers en de cameramensen van RTL en TV West te ontvangen.
Ondergetekende had de eer om met een versierde bus de wethouder en haar
gevolg voor een eerste gratis rondrit door de binnenstad te (be)sturen. 's
Avonds was ik daardoor ineens in beeld op het RTL-Nieuws en dat heb ik geweten.
Ik ben blij dat het maar een paar seconden was want anders had ik vermoedelijk
moeten onderduiken want het blijkt dat veel mensen geconcentreerd naar het
journaal kijken. Ik was opgemerkt. Een uitnodiging van Paul de Leeuw om in zijn
show Adje bij ziekte te vervangen, heb ik bescheiden afgeslagen maar ik
weet nu waarom er zoveel Bekende Nederlanders rondlopen.
En om het maar helemaal compleet te
maken zie je hierboven dat jullie redacteur zelfs terecht is gekomen op de
omslag van het wereldberoemde tijdschrift Time als 'person of the year'.
Gelukkig lukte het mij om de boel te relativeren d.m.v. een klein
tekstballonnetje maar of Amerikanen dat zullen begrijpen betwijfel
ik.
Foto 1:
Na al deze persoonlijke aandacht wordt het weer tijd
om, met beide benen op de grond, te beginnen met de eerste foto. Geen echt foto
maar een schermafdruk deze keer met een fantastisch positieve strekking. Hoe
vaak staan de krant niet vol met nare zaken, met negatieve ervaringen, met
gemopper en kritiek om er maar een paar te noemen. Wat deed het me dan ook goed
om deze column te lezen in het AD. Hulde aan Jessica van der Burg. Nu nog zorgen
dat ze gelijk heeft.
Foto
2:
Vooruit dan maar, nog een
schermafdruk. Ik ben nu toch bezig. De vooruitgang volgens de Belgen. Aangezien
ze als eersten het gratis reizen in de praktijk hebben gebracht in Hasselt en
wij dat nu deels hebben overgenomen, kan dit onderstaande bericht op termijn
misschien ook voor modernisering zorgen op het terrein van de
plaatsbewijzen. Geen ingewikkelde technische aanpassingen in het openbaar
vervoer maar gewoon via een sms-je. Misschien het ei van Columbus. Ik ben
benieuwd. Op internet rouleert wel een filmpje waarin een Duitse chauffeur na
een zogenaamde overname van De Lijn door een Duitse onderneming, de
klantvriendelijke toon enigszins is gewijzigd. Om een tip van de sluier op te
lichten kan ik verklappen dat de voornaam van de chauffeur vermoedelijk Adolf
is.....
Foto
3a-3b-3c:
Zo, na al die informatie is het weer
tijd voor een echte foto. Leverancier van materiaal voor de busbrief is Peter
van der Reest wel vaker en ook deze keer een bijdrage. Hij stuurde me foto's
3a,3b,3c en 4a en 4b. Uit de Mercedes familie hierbij opnames van een
nieuwe telg namelijk de Conecto. Een goedkopere variant van de ons al bekende
Citaro. Gezien de bezuinigingen die bij ons steeds zwaarder gaan wegen, zou het
best eens zo kunnen zijn dat de Connexxion vloot ooit aangevuld zal gaan worden
met deze voordeligere bus met de toepasselijke naam Conecto. De bus wordt
gebouwd in Turkije en is in principe niet voor de westerse markt ontworpen maar
nogmaals, "ons ben zunig", dus wie weet.
Foto
4a-4b:
Ook de bus op deze 2 foto's doet
mij denken aan een bekend type: de Mercedes Integro. Het betreft hier een nieuw
model met de naam Intouro. De naam geeft al aan waar de prioriteit ligt. Zeker
omdat wij in Nederland afstevenen op een zo groot mogelijk wagenpark met
lagevloerbussen zal dit tredenmodel geen grote kans maken op onze ov-lijnen te
verschijnen. Een aantal zaken zijn door de Intouro geërfd van de Integro. Toch
oogt de bus (naar mijn mening) een weinig goedkoop. Mogelijk door het opvallend
eenvoudige interieur maar ook aan de buitenkant vallen de simpele spiegels op.
Dit blijkt opzettelijk zo te zijn gedaan om diefstal te ontmoedigen en bij
schade niet direct voor hoge kosten te staan. Niet zo'n gek idee omdat spiegels
dusdanige geavanceerde en daardoor dure onderdelen zijn geworden dat het
kwetsbare ervan tot te hoge kosten kan leiden. Ook deze Intouro wordt in Turkije
samengesteld en aardig om te weten is nog misschien dat de bodem zich 860
millimeter boven het wegdek bevindt.
Foto 5:
Na deze nieuwe bussen iets geheel anders. Ome Dennis de H. is
het grote voorbeeld voor deze chauffeuse. In Gouda in de draaimolen lijkt het
erg veel op de werkelijkheid. De praktijk is tegenwoordig te vergelijken met een
kermis maar in deze bus valt het risico op aanrijdingen erg mee. De
Connexxion bus doet ietwat gedateerd aan maar dat maakt het extra leuk om in deze
busbrief te plaatsen. Dennis bedankt.
Foto 6a-6b-6c:
Van collega Rob S. ontving ik alweer geruime tijd
geleden een serie foto's die ik op een geschikt moment een plaatsje wilde geven
in een busbrief. In deze van-alles-wat aflevering leek mij het geschikte moment
te zijn aangebroken voor 3 foto's uit de serie van dit bijzondere voertuig. Een
eigen ontwerp van de eigenaar want dit bouwsel is gemaakt met een Dinky Toy
of Matchbox miniatuurbus als voorbeeld. Het chassis is van een uit 1970
stammende Bedford waarop oorspronkelijk een takelwagen zat gemonteerd. De motor
zoals te zien op foto 3c, is een 6-cilinder benzinemotor en de 'cockpit' is wel
heel erg sober gehouden. De dubbeldekkeropbouw stamt uit 1988.
Foto 7a-7b:
Van Leo (rechtsonder op de groepsfoto in busbrief
58) ontving ik een kleine serie bovenaanzichten van het nieuwe busstation
Zoetermeer Centrum West (ook in busbrief 29 te zien). Tussen het 'oude' winkelcentrum Stadshart en het
busstation is een aanvulling gebouwd van het Stadshart. Een behoorlijk hoge
woontoren daarbij functioneerde voor Leo als uitzichtlocatie en leverde
onderstaande 2 foto's op. Als aanvulling op mijn busbrief 29 over het oude
Centrum West zijn dit zeer welkome foto's. Ik eindigde brief 29 met een foto van
het tijdelijke busstation terwijl gewerkt werd aan datgene wat je hier van
bovenaf ziet. Lang werd er gebivakkeerd in de gele keet die dienst deed als
eindpuntvoorziening en die nog als restant van de bouw zichtbaar is terwijl het
moderne gebouw links op de foto werd opgetrokken. Nu is in datzelfde gebouw
onlangs een nieuwe ruimte beschikbaar gekomen waar de pauzes van de chauffeurs
doorgebracht kunnen worden.
Helemaal rechts op de foto's is de ruimte tijdelijk
in gebruik door en voor het vervangend vervoer van de nog niet functionerende
RandstadRail. Wat kan een klein gebied in een aantal jaar toch compleet van
uiterlijk veranderen! (Op verzoek binnenkort een update nu het station helemaal
klaar is.)
Foto 8a t/m
8k:
En dan een stukje historie. In 1986 bestond
busbouwer Leyland in Engeland 90 jaar. De Stichting Westlandsch Streekbus
Museum vond dat het de moeite waard zou zijn om een excursie naar
Noord-Engeland te organiseren. En dàt het de moeite waard was, wil ik graag met
deze 11 verkleinde foto's laten zien. Van oorsprong zijn het dia's die ikzelf
daar gemaakt heb en sinds enkele weken ben ik drukdrukdruk om alle dia's te
scannen en digitaal op te slaan. Zo vond ik dus weer de Leyland-excursie terug
maar de kwaliteit was flink achteruit gegaan. De kleuren waren erg flauw
geworden en er overheerste een grijs-blauwe waas. Gelukkig beschikken we
tegenwoordig over prachtige computersoftware waarmee kleine wonderen kunnen
worden verricht. Ik heb een poging in die richting ondernomen en ik hoop dat het
het bekijken waard is.
Wat hebben we toen van 15 mei tot en met 18 mei een
leuke reis gemaakt. Natuurlijk al omdat de bus waarmee we reden de beroemde WSM
Leyland 4697 betrof. Maar ook herinner ik me de uitstekende sfeer en de lol
onder elkaar. Het prachtige Broughton Park Hotel bij Preston waar we verbleven,
het ontzettend sfeervolle doel van de reis en de feestelijkheden bij
Leyland.
Via een ophaalroute waarbij in totaal 29 deelnemers
vanuit heel Nederland instapten, vertrokken we richting Zeebrugge voor de ferry
naar Hull met goede moed. Maar t.h.v. Rotterdam viel tot grote hilariteit een
ruitenwisser van de bus. Dat was een hoopvol begin, wat zou dat betekenen voor
de flinke reis dwars door Noord-Engeland met soms behoorlijke hoogteverschillen
die de 4697 in Nederland nooit heeft hoeven trotseren.....We hadden ons geen
zorgen hoeven maken want de in 1958 geboren bus heeft ons niet teleurgesteld.
Ondanks de wereldwijde faam van Leyland was er weinig buitenlandse
belangstelling voor het jubileum. Wij waren de enige overzeese deelnemers
aan de festiviteiten. Dat was een voordeel want alle aandacht ging daardoor naar
ons uit. We reden in defilé langs de tribune met eregasten en ons viel een
warm applaus ten deel. Zoals op de eerste foto te zien is, liep men er zelfs in
19e eeuwse kleding rond. Als Engelsen iets doen, doen ze het ook grondig. Dat
was ook te merken aan de vele gerestaureerde historische vervoermiddelen
ter plekke. Wat een grote verzameling, tot in de puntjes verzorgd en
onderhouden. Er zijn in Nederland gelukkig een heleboel mensen gemotiveerd om
museumbussen te beheren maar de aantallen voertuigen die alleen al bij dit
evenement van Leyland verzameld waren geeft te denken dat er bij onze
linksrijdende buren veel meer belangstelling en hobbyisme leeft dan bij ons. Ik
ben vaak in de UK geweest en ook op andere terreinen zoals stoommachines,
spoorwegen en auto's merk je een grotere toewijding dan bij ons. Engelsen zijn
conservatiever dan Nederlanders en dat zal dan ook de reden zijn van hun gedrag
om de geschiedenis te conserveren voor het nageslacht.
Gegevens van de overige afbeeldingen zijn niet bij
mij bekend maar bekijk het gewoon eens voor de aardigheid. Een brandweerwagen
uit het jaar nul, een vrachtauto met massieve banden en een aantal fraaie
oldtimer bussen. Tot slot staat de 4697 weer klaar voor verscheping naar
Nederland van Hull naar Rotterdam en was een gedenkwaardig uitje achter de rug.
Grote klasse.
|
|
Ontvangst op het
festivalterrein |
We hebben ons plekje
gevonden |
|
|
Ribble tow-bus BD3 |
Een Leyland RAF uit 1919 |
|
|
Thornycroft charabanc uit 1926
uit Gloucester |
Bristol KSWG uit
1953 |
|
|
|
Geen info |
Geen info |
Geen info |
|
|
Geen info |
Werkspoor/Royal
Tiger - in dienst op 09-09-1958 |
Surftips:
We hebben hopelijk allemaal wel een virusscanner op
de pc staan maar in het geval dat je precies weet welk virus zich per ongeluk
heeft geïnstalleerd, kun je op deze pagina verwijdergereedschap downloaden zodat
je heel gericht dat virus te lijf kunt gaan.
Virusverwijderaars op soort
Klik op:
Tot slot:
Het is weer voor elkaar, de 59e telg uit het
geslacht Busbrieven ziet het licht. En ik heb niets teveel gezegd in het
begin, het is een gevarieerde verzameling geworden
Het is weer mooi geweest, ik ben al te ver gegaan
denk ik want per ongeluk kwam ik onderstaand opsporingsbevel tegen op internet.
2500 dollar beloning wordt er uitgeloofd voor mijn aanhouding. Eerlijk gezegd
had ik de hoop dat ik meer waard was maar misschien komt dat als ik doorga met
het vullen van nieuwe busbrieven dus ik houd mijn beurswaarde bij
aflevering 60 nauwlettend in de gaten. Tot dan.
Groeten van,
Wim Koeleman (kameleon@ziggo.nl)
Wijsheden:
Waar te vóór staat is
nooit goed, behalve te paard en te voet.
(Wiko)
Mijn grootmoeder is 90.
Ze gaat uit met een man van 93. Het gaat geweldig tussen hen.
Ze maken nooit ruzie. Ze
horen mekaar niet
eens.(Cadman)
terug naar de