Foto 1:
Gelijk maar in het diepe springen lijkt me de beste
manier. Van John v.d. K. (Blondie, centraal aanwezig op de foto) kreeg ik volkomen
onverwachts een aantal foto's van rond 1985. Aangenaam getroffen was
ik door de groepsfoto die je hierbij ziet. Wat oude busfoto's zijn voor mijn materiële interesse, zijn dit soort foto's voor mijn persoonlijke herinnering
aan de Westnederland jaren. De foto is gemaakt in de tijd van het pausbezoek aan
Nederland en in een tijd dat er op redelijk grote schaal deelgenomen werd aan de
toen bestaande behendigheidswedstrijden. (bestaat dat eigenlijk nog??) Van beide
evenementen heeft John mij eveneens foto's gegeven en die zal ik graag in een
latere editie plaatsen. Onderstaand plaatje zal vast iets met voetballen te
maken hebben gezien de sportiviteit van de poserende collega's maar zeker ook
vanwege het beeldje op de voorgrond. Vermoedelijk zal het elftal spelen of
gespeeld hebben in het ooit vermaarde (directeur)
Kuilmantoernooi.
Nu eerst deze 12-mans sportformatie van ruim 20 jaar terug. (11 spelers en 1 coach, maar wie??) Om te beginnen eerst aandacht voor de man met de baard. Jan(tje) is jaren terug helaas overleden dus het is sowieso goed om hem weer eens te zien. Ik moet weer denken aan die 'kabouter' met zijn aanstekelijke lach. Er zijn diverse mensen te zien die het bedrijf hebben verlaten, hetzij door ontslag, hetzij door VUT/pensioen maar het merendeel is nog steeds live te bewonderen op de werkvloer. Met gepaste blijdschap constateer ik dat er zelfs menige busbrieflezer bij staat. De bovenste rij van links naar rechts: Jan B. - Hans H. - Leon M. - Ton v.d.B. (nu HTM) - Rob B. - Willem H. (is 'ie het wel....met al die krullen). De voorste rij weer van links naar rechts: Ted G. - Jan F. (zie boven) - John v.d. K. - Karel D. - Jan V. (nu Zoetermeer) - Leo K. (nu Zoetermeer).
Laat ik gelijk nog eens een oproep doen aan jullie. Als je dit soort historische opnames ergens nog op de plank hebt liggen, scan ze in op de PC en stuur ze naar ondergetekende die ze, met of misschien op verzoek liever zonder bronvermelding, graag zal plaatsen. Of als er geen scanner beschikbaar is, kastje 50 van vestiging Delft is ruim genoeg om bijdragen te ontvangen en ik ben er natuurlijk zeer mee in mijn sas. Bij voorbaat mijn grote dank.
Foto 2a-2b:
De luchtfoto laat zien dat er al werkzaamheden plaatsvinden die tot het nieuwe station zullen leiden. Ook aan de achterzijde staan gebouwen die reeds lang zijn verdwenen. Ach ja, dat heet vooruitgang, ik vergeet dat weleens.....Goed zichtbaar aan de voorzijde is het karakteristieke ronde gebouw waar Westnederland in gehuisvest was en waar chauffeurs hun natje en hun droogje konden vinden. De zitplaatsen bij de eindpunten waren wel goed verdeeld zoals toen gebruikelijk was. De grote middentafel was voor de NZH (stadsdienst) die in Leiden in de meerderheid was en Westnederland en CentraalNederland hadden hun eigen plek. Ik denk dat ik in of rond 1993 een bakkie zat te doen aan 'onze' tafel en ik keek naar buiten waar druk gegraven werd. Plots liep er een van die werklui met een menselijke schedel rond. Ik wreef in mijn ogen maar dat hielp niet. Hij ging vragen aan de opzichter wat 'ie ermee moest en ik verloor hem uit het oog maar tot op de dag van vandaag ben ik nog steeds nieuwsgierig naar hoe dat verder is gegaan. Moord??? Iemand die in de oorlog gesneuveld was en nooit meer is gevonden??? Een smakeloze grap??? Mogelijkheden te over en de kans is groot dat het in de doofpot is gestopt omdat er anders een onderzoek zou komen dat de werkzaamheden zou vertragen en ook toen was tijd geld dus.....
Foto 7b zou je vandaag nog steeds kunnen maken want lijn 60 vertrekt ook nu nog naar Nootdorp al gaat de lijn voor een groot deel door naar Leidschenveen. De lucht is wat betrokken geraakt maar Thijs O. hier achter het stuur van Scout 6410, is meestal redelijk onverstoorbaar dus zal het weer weinig invloed hebben op zijn humeur. De bus is een MAN/Berkhof Scout uit 2001.