terug naar de

 

26 november 2006

N i e u w s   i n   B u s b r i e f f o r m a a t   <++++>
_______________________________________________________

______ Onderwerp: Verweggistan _______________________
   
           Verhalen over oude en nieuwe bussen       

 
Deze busbrief is weer eens niet zonder slag of stoot tot stand gekomen. Mijn computer heeft mij het leven 2 weken lang heel lastig gemaakt. Menig specialist had een eigen diagnose maar na enige crashes en een logische gedachtegang in de richting van virussen (blijkbaar dus niet), een software-conflict (niet aantoonbaar), beschadigde opstartbestanden (mogelijk als gevolg van), een defecte harde-schijf (leek het enige antwoord maar deze busbrief staat weer op dezelfde hard-disk, dus !?!?) en misschien een kapotte processor (haast goed). Naar alle waarschijnlijkheid zat de processor gecombineerd met de cooler niet meer goed vastgeklikt op het moederboard. Na 1 klikje werkte de boel weer naar behoren maar ik blijf voorlopig zeer wantrouwend.
 
Tot zover de huishoudelijke kant van de zaak. Over tot de orde van de dag en dat is voor deze aflevering weer eens het buitenland. De laatste keer was dat in editie 43 dus ik denk dat dit na een zeer gemêleerde reeks van 44 tot en met 56 wel weer eens mag. En ik weet zeker dat het weer een zeer gevarieerde brief geworden is.

Foto 1:
De eerste foto is er vermoedelijk een uit een Oostblokland waar men een nieuwe vinding in de praktijk heeft gebracht. Vòòr instappen en, letterlijk, àchter uitstappen. Tja, het zit niet altijd mee op de weg! Bij nader inzien staan er 3 letters op de achterzijde onder het getal 77 die 2 landen mogelijk maken. Er kan staan RUS en dan hoef ik niet lang na te denken welk land het zou kunnen zijn maar er kan ook staan AUS en dan heeft deze gebeurtenis plaatsgevonden in Austria en in het woordenboek staat dat dit Oostenrijk zou moeten zijn. Wie het weet mag het ook nu weer zeggen.

Peter van der Reest schreef mij n.a.v. deze foto:

"De achter opengescheurde bus is zeker uit Rusland afkomstig, ook de Russische vrachtwagens die onze regio vaak aandoen hebben náást de "normale" kentekenplaat óók met "koeienletters" het kenteken achterop geschilderd staan met de toevoeging "RUS". Ook Ukraïne doet dat zo, maar dan met "UA".
Oostenrijkers zouden zoiets nooit doen......... bovendien rijden ze daar niet met aftandse (Hongaarse) Ikarus-bussen.
Die Ikarus bussen reden, op een enkele uitzondering na, alleen in de Oostbloklanden en zijn in grote getale gemaakt, zie ook Ikarus en Ikarus


Foto 2a-2b-2c:

Hoe kan het ook anders in een brief over buitenlandse bussen: Cuba is vertegenwoordigd met 2 bussen. Ik heb de foto's in een flink formaat laten staan want het zijn fraaie plaatjes die ik van collega Paul F. uit Zoetermeer heb gekregen. (zeer erkentelijk). Ik zal toch echt eens op vakantie naar Cuba moeten gaan want het lijkt me heel apart om dat zo te ervaren.
Van Hermes de 88 uit het wagenpark op weg naar Heerlen via 'Iberostar Varadero'. Het is behelpen maar je zit wel op het communistische eiland van Fidel Castro en dan kun je natuurlijk geen al te grote verwachtingen hebben. Toch krijg ik steeds meer zin in een vakantie op Cuba. Gek hè? (Zoekplaatje: Je kan de bus blijkbaar ook op MSN zien......)

 

Een andere MB200 Daf-den Oudsten zie je bij foto 2b. Ik herinner mij geen wagenparknummer 445 en ik ga ervan uit dat de wagen is omgenummerd want hij moet in de Delftse regio gereden hebben anders zat er geen bestemmingsfilm met Delft Station in. Voor de lezers die zich afvragen waarom dat in het rood staat: zwart/wit was de normale kleurstelling maar als er sneldienst mee werd gereden dan kon je een rode variant filmen om voor de passagiers een verklaring te laten zien waarom je bepaalde haltes voorbij reed.....
Waarom er allemaal cd-rommetjes tegen de voorruiten zitten geplakt is mij niet helemaal duidelijk.
Verdere navorsingen leverden een verrassend antwoord op n.a.v. het kenteken. Dit moet de 9702 geweest zijn en die heeft helemaal niet eens in de buurt van Delft gereden want die wagen hoorde thuis bij de DVM-Veonn-Arriva combinatie en ging in 2000 naar Veenstra in Joure, een handelaar die o.a. lijnbussen doorverkoopt. Deze 9702 is dus doorverkocht naar Cuba.


Van collega Conrad ontving ik deze foto. Dit is volgens mij niet op Cuba maar toch kun je met een trammetje naar Castro.......


Foto 3a-3b:
Een ander land dat de laatste jaren is overspoeld met Nederlandse streekbussen is Georgië. Gelegen naast de Zwarte Zee tussen Rusland en Turkije maar met alle narigheid die zich daar de laatste jaren heeft afgespeeld zal Georgië niet geheel onbekend zijn. De president van Georgië, Michail Saakasjvili, heeft een Nederlandse vrouw Sandra Roelofs (geboren in 1968).
Ik heb deze foto's geleend van Huib den Dulk zoals ook te lezen valt onderaan elke foto. Ik kan Huib niet bereiken om toestemming te vragen maar met de naamsvermelding erbij hoop ik dat hij het mij niet kwalijk neemt dat ik van deze 2 oude bekenden een foto plaats in de busbrief. Links een wagen uit het wagenpark van de Delftse stadsdienst, de 6368. Tussen 1991 en 2003 heb ik hem terug kunnen vinden in mijn privé busdatabase. Zo te zien in prima conditie en hopelijk nog jaren op de weg in dit politiek erg onrustige land. Hetzelfde geldt voor de rechter foto, de 5398 die volgens mijn boekhouding niet in Delft  heeft gereden maar wel de naaste familie ervan: de 5395 en 5397. Staand naast de Mercedes is het duidelijk dat het wagenpark toe was aan een face-lift.     
                    

Foto 4:
Op deze foto is een ongewoon tafereel zichtbaar. De foto is een privé-opname van oud-collega Roel Z. die op vakantie was in Laos. Een land gelegen tussen Thailand en Vietnam dus in het Verre Oosten. Roel maakte een rondreis door Zuid-Oost Azië en heeft mij zo nu en dan op de hoogte gehouden en een paar foto's gestuurd. Bij onderstaande foto schreef hij: "De bus waarmee we naar de eilanden gingen had wat problemen met het verlaten van de pont. De pont dreef van de oever weg bij het wegrijden. In de bus voelde het al niet goed....en we moesten dan ook allemaal heel snel uitstappen. Uiteindelijk is alles goedgekomen en heeft de chauffeur zijn bus niet verloren."
Soms ben ik opeens zo goed doordrongen van de prima faciliteiten in ons eigen kikkerland. We mopperen gelukkig vaak (als een Nederlander niet moppert is 'ie van de leg) maar als je deze aflevering van de busbrief weer eens doorgekeken hebt, weet je dat er niets te mopperen valt.

Foto 5:
Als je mijn pleidooi bij foto 4 niet begreep dan moet het bij deze foto toch heeeeeel duidelijk zijn lijkt mij. De vlaggen aan de lantarenpaal maken duidelijk dat we hier te maken hebben met een oosters land en het ligt voor de hand dat deze bus geen openbaar vervoer meer verleent maar zeg nooit nooit want voor hetzelfde geld zie je hier het paradepaardje uit een particuliere vloot.....Ik voeg er maar niets meer aan toe. De beelden spreken voor zich.    

Foto 6a-6b-6c:
Weer eens een drieluik. Deze bus zie je hieronder in een benarde positie langs een berghelling in Doroga. Na wat 'googelen' denk ik te weten dat het een gebied is in Noord-Rusland in Siberië. Niet de ijsvlaktes zoals wij die voor ogen hebben als we aan Siberië denken maar vermoedelijk iets zuidelijker gezien de groene hellingen. Wat precies het mankement is (chauffeur aan de wodka of bus zonder???), het zijn toch net weer andere omstandigheden dan wij in Nederland gewend zijn. Over een dijkje in de polder is toch minder spannend dan over een berghelling zonder bescherming richting beneden maar ook van boven ziet het er enigszins brokkelig uit. De passagiers komen vast te laat op hun werk en lopen is geen optie als je op de derde foto een uitgezoomd beeld krijgt van de omgeving. Het lijkt mij niet dezelfde bus te zijn maar toch zorgt het voor een sfeervol beeld. ;-)
                   

Foto 7a-7b:
Van een andere collega-lezer uit Zoetermeer kreeg ik deze 2 plaatjes. Van Hans de Vries kreeg ik 8 busfoto's die hij maakte tijdens zijn vakantie in 2003 op Rhodos. Deze heb ik eruit gehaald omdat dit o.a. een herkenning oplevert gezien het merk en het type. Een Mercedes O405, bij ons verdwenen, maar op Rhodos dus nog in vol ornaat terug te vinden. Op de tweede foto zien we een wat meer gedateerde bus, ook op Rhodos, maar het zou me niets verbazen als deze populairder is dan de Mercedes. Waarom dan wel? Als de O405 hetzelfde is als die hier gereden hebben dan is het met de warmte in die bus minder goed te regelen mits dat kleine witte lijntje op het dak een airco vertegenwoordigd. De andere bus heeft de mogelijkheid om de ramen lekker tegen elkaar open te zetten dus dat zou dan aangenamer kunnen zijn. 
Net als bij de Cubaanse foto's zorgen deze ervoor dat ik zin krijg in een vakantie met ouzo, gyros, souvlaki en tzatziki.
           

Foto 8a-8b:
Zoek de verschillen met ons eigen materiaal!!! Er zijn er op z'n minst 50 te vinden lijkt mij. Ik zie me al rijden vanuit mijn aangeklede paleis op wielen. Ik zal wel flink wat bekijks hebben behalve misschien in de Schilderswijk van Den Haag waar de oudere bewoner van heimwee emotie tranen in zijn of haar ogen zal krijgen. Deze opgedirkte wagens schijnen een normaal straatbeeld op te leveren in Pakistan dus daar hoeven we ons sober ingerichte afgeschreven busmateriaal niet heen te sturen.
 
               

Foto 9a-9b-9c:
Ja en wat kan ik over de volgende 2 foto's schrijven? Het is een Hydra Terra bus uit Dubai. Nou en wat dan nog, hoor ik jullie denken. Dubai behoort tot de Verenigde Arabische Emiraten en dat zijn kleine landen in de schaduw van Saudi-Arabië. En daar zit hem nou de kneep. Ik maar denken dat daar alleen maar zand te vinden is en dat er dus zulke bussen overbodig zouden zijn. In de chaos van de afgelopen weken ben ik kwijt aan wie ik deze foto's te danken heb maar ik vind ze erg leuk, vooral het nostalgische geel doet me deugd. Op de tweede foto is duidelijk zichtbaar dat het hier niet om een geintje gaat maar om een echt amfibievoertuig. Connexxion brengt steeds meer alternatieven in stelling zoals de helikopter gedachte maar mogelijk zien we binnenkort deze wagens/boten langskomen. (aanvulling anno 2010: en inderdaad vaart er nu in ieder geval in Rotterdam zo'n lijndienst rond, zie busbrief 99)
Weer na wat googelen had ik er nog een te pakken en die heb ik als 9c geplaatst en die schijnt op deze foto actief te zijn in Saigon.
               

      
Surftips:
Hieronder de bekende en beruchte verwijzing naar een interessante webpagina.
 
Minder luchtig en misschien niet voor iedereen even makkelijk om te doorgronden maar voor de liefhebber is hier heel veel te vinden op het gebied van arbeidsrecht. Voor werknemers én werkgevers. Doe er je voordeel mee in tijden van nood. www.arbeidsrechter.nl

Klik op:     


Tot slot:
Volgende keer heb ik als onderwerp een combinatie van bekende personen (plaatselijke Vips) en een aantal eigentijdse bussen. Voorlopig heb ik in deze aflevering genoeg vastgelegd zodat je de komende tijd menig lange saaie avond kunt vullen.
 
Tijd voor de sluiting van deze brief en ik had daar een ritssluiting voor in gedachten:
 
Groeten van de Busbrief-sint.              
  
Wim Koeleman (kameleon@ziggo.nl)
        
       

      
Wijsheden:

Drink nooit vermouth als je vermoedt dat je nog ver moet.

De gynaecoloog gaf aan zijn patiënte volledige persvrijheid.

terug naar de