terug naar de |
|
26
november 2006
N i e u w s i n B u s b r i e f f o r m a a
t <++++>
_______________________________________________________
______ Onderwerp: Verweggistan
_______________________
Verhalen
over oude en nieuwe bussen
Deze busbrief is weer eens niet
zonder slag of stoot tot stand gekomen. Mijn computer heeft mij het leven 2
weken lang heel lastig gemaakt. Menig specialist had een eigen diagnose maar na
enige crashes en een logische gedachtegang in de richting van virussen
(blijkbaar dus niet), een software-conflict (niet aantoonbaar), beschadigde
opstartbestanden (mogelijk als gevolg van), een defecte harde-schijf (leek het
enige antwoord maar deze busbrief staat weer op dezelfde hard-disk, dus !?!?) en
misschien een kapotte processor (haast goed). Naar alle waarschijnlijkheid zat
de processor gecombineerd met de cooler niet meer goed vastgeklikt op het
moederboard. Na 1 klikje werkte de boel weer naar behoren maar ik blijf
voorlopig zeer wantrouwend.
Tot zover de huishoudelijke kant van
de zaak. Over tot de orde van de dag en dat is voor deze aflevering weer eens
het buitenland. De laatste keer was dat in editie 43 dus ik denk dat dit na een
zeer gemêleerde reeks van 44 tot en met 56 wel weer eens mag. En ik weet
zeker dat het weer een zeer gevarieerde brief geworden is.
Foto 1:
De eerste foto is er vermoedelijk een uit een
Oostblokland waar men een nieuwe vinding in de praktijk heeft gebracht. Vòòr
instappen en, letterlijk, àchter uitstappen. Tja, het zit niet altijd mee op de
weg! Bij nader inzien staan er 3 letters op de achterzijde onder het getal 77
die 2 landen mogelijk maken. Er kan staan RUS en dan hoef ik niet lang na te
denken welk land het zou kunnen zijn maar er kan ook staan AUS en dan heeft deze
gebeurtenis plaatsgevonden in Austria en in het woordenboek staat dat dit
Oostenrijk zou moeten zijn. Wie het weet mag het ook nu weer zeggen.
Peter van der Reest schreef mij
n.a.v. deze foto:
"De achter opengescheurde bus is zeker uit Rusland afkomstig, ook de
Russische vrachtwagens die onze regio vaak aandoen hebben náást de "normale"
kentekenplaat óók met "koeienletters" het kenteken achterop geschilderd
staan met de toevoeging "RUS". Ook Ukraïne doet dat zo, maar dan met "UA".
Oostenrijkers zouden zoiets nooit doen......... bovendien rijden ze daar
niet met aftandse (Hongaarse) Ikarus-bussen.
Die Ikarus bussen reden, op een enkele uitzondering na, alleen in de
Oostbloklanden en zijn in grote getale gemaakt, zie ook
Ikarus en
Ikarus
Foto
2a-2b-2c:
Hoe kan het ook anders in een brief
over buitenlandse bussen: Cuba is vertegenwoordigd met 2 bussen. Ik heb de
foto's in een flink formaat laten staan want het zijn fraaie plaatjes die ik van
collega Paul F. uit Zoetermeer heb gekregen. (zeer erkentelijk). Ik zal
toch echt eens op vakantie naar Cuba moeten gaan want het lijkt me heel apart om
dat zo te ervaren.
Van Hermes de 88 uit het wagenpark op
weg naar Heerlen via 'Iberostar Varadero'. Het
is behelpen maar je zit wel op het communistische eiland van Fidel Castro en dan
kun je natuurlijk geen al te grote verwachtingen hebben. Toch krijg ik steeds
meer zin in een vakantie op Cuba. Gek hè? (Zoekplaatje: Je kan de bus blijkbaar
ook op MSN zien......)
Een andere MB200 Daf-den Oudsten zie
je bij foto 2b. Ik herinner mij geen wagenparknummer 445 en ik ga ervan uit dat
de wagen is omgenummerd want hij moet in de Delftse regio gereden hebben anders
zat er geen bestemmingsfilm met Delft Station in. Voor de lezers die zich
afvragen waarom dat in het rood staat: zwart/wit was de normale
kleurstelling maar als er sneldienst mee werd gereden dan kon je een rode
variant filmen om voor de passagiers een verklaring te laten zien waarom je
bepaalde haltes voorbij
reed.....
Waarom er allemaal cd-rommetjes tegen
de voorruiten zitten geplakt is mij niet helemaal duidelijk.
Verdere navorsingen leverden een verrassend antwoord op n.a.v. het kenteken.
Dit moet de 9702 geweest zijn en die heeft helemaal niet eens in de buurt
van Delft gereden want die wagen hoorde thuis bij de DVM-Veonn-Arriva
combinatie en ging in 2000 naar Veenstra in Joure, een handelaar die o.a.
lijnbussen doorverkoopt. Deze 9702 is dus doorverkocht naar Cuba.
Van collega Conrad ontving ik deze foto. Dit is volgens mij niet op Cuba
maar toch kun je met een trammetje naar Castro.......
Foto
3a-3b:
Een ander land dat de laatste jaren
is overspoeld met Nederlandse streekbussen is Georgië. Gelegen naast de Zwarte
Zee tussen Rusland en Turkije maar met alle narigheid die zich daar de laatste
jaren heeft afgespeeld zal Georgië niet geheel onbekend zijn. De president van
Georgië, Michail Saakasjvili, heeft een Nederlandse vrouw Sandra
Roelofs (geboren in 1968).
Ik heb deze foto's geleend van Huib
den Dulk zoals ook te lezen valt onderaan elke foto. Ik kan Huib niet
bereiken om toestemming te vragen maar met de naamsvermelding erbij hoop ik dat
hij het mij niet kwalijk neemt dat ik van deze 2 oude bekenden een foto plaats
in de busbrief. Links een wagen uit het wagenpark van de Delftse stadsdienst, de
6368. Tussen 1991 en 2003 heb ik hem terug kunnen vinden in mijn privé busdatabase. Zo
te zien in prima conditie en hopelijk nog jaren op de weg in dit politiek erg
onrustige land. Hetzelfde geldt voor de rechter foto, de 5398 die volgens
mijn boekhouding niet in Delft heeft gereden maar wel de naaste
familie ervan: de 5395 en 5397. Staand naast de Mercedes is het duidelijk dat
het wagenpark toe was aan een face-lift.
Foto
4:
Op deze foto is een ongewoon tafereel
zichtbaar. De foto is een privé-opname van oud-collega Roel Z. die op vakantie
was in Laos. Een land gelegen tussen Thailand en Vietnam dus in het Verre
Oosten. Roel maakte een rondreis door Zuid-Oost Azië en heeft mij zo nu en dan
op de hoogte gehouden en een paar foto's gestuurd. Bij onderstaande foto schreef
hij: "De bus waarmee we naar de eilanden gingen had wat problemen met het
verlaten van de pont. De pont dreef van de oever weg bij het wegrijden. In de
bus voelde het al niet goed....en we moesten dan ook allemaal heel snel
uitstappen. Uiteindelijk is alles goedgekomen en heeft de chauffeur zijn bus
niet verloren."
Soms ben ik opeens zo goed doordrongen van de prima
faciliteiten in ons eigen kikkerland. We mopperen gelukkig vaak (als een Nederlander
niet moppert is 'ie van de leg) maar als je deze aflevering van de busbrief weer
eens doorgekeken hebt, weet je dat er niets te mopperen valt.
Foto 5:
Als je mijn pleidooi bij foto 4 niet begreep dan moet het bij
deze foto toch heeeeeel duidelijk zijn lijkt mij. De vlaggen aan de lantarenpaal
maken duidelijk dat we hier te maken hebben met een oosters land en het ligt
voor de hand dat deze bus geen openbaar vervoer meer verleent maar zeg nooit
nooit want voor hetzelfde geld zie je hier het paradepaardje uit een
particuliere vloot.....Ik voeg er maar niets meer aan toe. De beelden spreken
voor zich.
Foto 6a-6b-6c:
Weer eens een drieluik. Deze bus zie je hieronder
in een benarde positie langs een berghelling in Doroga. Na wat 'googelen' denk
ik te weten dat het een gebied is in Noord-Rusland in Siberië. Niet de
ijsvlaktes zoals wij die voor ogen hebben als we aan Siberië denken maar
vermoedelijk iets zuidelijker gezien de groene hellingen. Wat precies het
mankement is (chauffeur aan de wodka of bus zonder???), het zijn toch net weer
andere omstandigheden dan wij in Nederland gewend zijn. Over een dijkje in de
polder is toch minder spannend dan over een berghelling zonder bescherming
richting beneden maar ook van boven ziet het er enigszins brokkelig uit. De
passagiers komen vast te laat op hun werk en lopen is geen optie als je op de
derde foto een uitgezoomd beeld krijgt van de omgeving. Het lijkt mij niet
dezelfde bus te zijn maar toch zorgt het voor een sfeervol
beeld. ;-)
Foto 7a-7b:
Van een andere collega-lezer uit Zoetermeer kreeg
ik deze 2 plaatjes. Van Hans de Vries kreeg ik 8 busfoto's die hij
maakte tijdens zijn vakantie in 2003 op Rhodos. Deze heb ik eruit gehaald omdat
dit o.a. een herkenning oplevert gezien het merk en het type. Een Mercedes O405,
bij ons verdwenen, maar op Rhodos dus nog in vol ornaat terug te vinden. Op de
tweede foto zien we een wat meer gedateerde bus, ook op Rhodos, maar het zou me
niets verbazen als deze populairder is dan de Mercedes. Waarom dan wel? Als de
O405 hetzelfde is als die hier gereden hebben dan is het met de warmte in die
bus minder goed te regelen mits dat kleine witte lijntje op het dak
een airco vertegenwoordigd. De andere bus heeft de mogelijkheid om de ramen
lekker tegen elkaar open te zetten dus dat zou dan aangenamer kunnen
zijn.
Net als bij de Cubaanse foto's zorgen
deze ervoor dat ik zin krijg in een vakantie met ouzo, gyros, souvlaki en
tzatziki.
Foto 8a-8b:
Zoek de verschillen met ons eigen materiaal!!! Er
zijn er op z'n minst 50 te vinden lijkt mij. Ik zie me al rijden vanuit mijn
aangeklede paleis op wielen. Ik zal wel flink wat bekijks hebben behalve
misschien in de Schilderswijk van Den Haag waar de oudere bewoner van heimwee emotie
tranen in zijn of haar ogen zal krijgen. Deze opgedirkte wagens schijnen een
normaal straatbeeld op te leveren in Pakistan dus daar hoeven we ons sober
ingerichte afgeschreven busmateriaal niet heen te sturen.
Foto 9a-9b-9c:
Ja en wat kan ik over de volgende 2 foto's
schrijven? Het is een Hydra Terra bus uit Dubai. Nou en wat dan nog, hoor ik
jullie denken. Dubai behoort tot de Verenigde Arabische Emiraten en dat zijn
kleine landen in de schaduw van Saudi-Arabië. En daar zit hem nou de kneep. Ik
maar denken dat daar alleen maar zand te vinden is en dat er dus zulke bussen
overbodig zouden zijn. In de chaos van de afgelopen weken ben ik kwijt aan wie
ik deze foto's te danken heb maar ik vind ze erg leuk, vooral het
nostalgische geel doet me deugd. Op de tweede foto is duidelijk zichtbaar dat
het hier niet om een geintje gaat maar om een echt amfibievoertuig. Connexxion
brengt steeds meer alternatieven in stelling zoals de helikopter gedachte
maar mogelijk zien we binnenkort deze wagens/boten langskomen. (aanvulling anno
2010: en inderdaad vaart er nu in ieder geval in Rotterdam zo'n lijndienst
rond, zie busbrief 99)
Weer na wat googelen had ik er nog een te pakken en
die heb ik als 9c geplaatst en die schijnt op deze foto actief te zijn
in Saigon.
Surftips:
Hieronder de bekende en beruchte verwijzing
naar een interessante webpagina.
Minder luchtig en misschien niet voor iedereen even
makkelijk om te doorgronden maar voor de liefhebber is hier heel veel te vinden
op het gebied van arbeidsrecht. Voor werknemers én werkgevers. Doe er je
voordeel mee in tijden van nood.
www.arbeidsrechter.nl
Klik op:
Tot slot:
Volgende keer heb ik als onderwerp een combinatie
van bekende personen (plaatselijke Vips) en een aantal eigentijdse bussen.
Voorlopig heb ik in deze aflevering genoeg vastgelegd zodat je de komende tijd
menig lange saaie avond kunt vullen.
Tijd voor de sluiting van deze brief en ik had daar
een ritssluiting voor in gedachten:
Groeten van de Busbrief-sint.
Wim Koeleman (kameleon@ziggo.nl)
Wijsheden:
Drink nooit vermouth als je vermoedt dat je nog ver moet.
De gynaecoloog gaf aan zijn patiënte volledige persvrijheid.
terug naar de