27 augustus 2006
N i e u w s i
n B u s b r i e f f o r m a a
t <++++>
_________________________________________________
______
Onderwerp: Cabines _____________________
Verhalen
over oude en nieuwe bussen,
Het is weer gelukt. Nummer 54 ziet het licht en
hoe.
Diverse
cabinefoto's met o.a. dank aan Marty Werkman en zijn
populaire OVpagina.
De Dikke Van Dale
geeft de volgende uitleg over het woord cabine: bestuurdershokje van een
voertuig, b.v. in samenstellingen als autocabine, draglinecabine, kraancabine,
truckcabine, vrachtwagencabine en buscabine. (maar geen concubine.....
;-)
Foto 1a-1b:
Een vertrouwd beeld voor de al wat langer
meedraaiende collega. De chauffeursplek in een MB200 zoals we jarenlang gewend
waren te zien. Hier op de foto al in wat latere jaren omdat er nog net een
stukje van de Combofoon te zien is maar verder alles standaard en ik krijg de
kriebels in mijn handen bij het zien van dit voor mij favoriete bustype. Jammer
dat bij deze DAF 9285 van de ZWN net niet het pientere pookje te zien is.
Foto
2:
Deze cabine is wel gefotografeerd in
vervlogen jaren en dat is natuurlijk duidelijk te zien aan het apparaat op de
betaaltafel: de Beckson. Samen met het gedateerde handeltje aan de stuurkolom
pm richting aan te geven, kom ik tot de conclusie dat dit hoogst waarschijnlijk een DAF uit de 6100 serie
kan zijn maar betere suggesties zijn altijd welkom.
Foto
3a-3b:
Dit is samen met foto 4 wel de oudste
die ik erbij heb deze keer. Dit is de cabine van een trolleybus en wel de
museumbus met het wagenparknummer 101 uit 1950.
De oudste trolleybus die
Connexxion in Arnhem heeft, is de beroemde trolleybus 101. Deze zogenaamde
museumtrolley rijdt meestal tijdens evenementen door Arnhem heen. Trolleybus 101
dateert uit de periode 1949 - 1950. De bus beschikte oorspronkelijk over 37
zitplaatsen en 33 staanplaatsen. In de jaren 1965 - 1974 zijn dit type bussen
uit de actieve dienst genomen. Bus 101 werd bewaard als museumtrolley. Het
Gemeente Vervoersbedrijf Arnhem (GVA) bestelde in 1949 43 trolleybussen. Op 5
september 1949 reed de eerste trolleybus in Arnhem rond op het traject
Oranjestraat - Velp (lijn 1).
Foto
4:
Nog een stukje geschiedenis met een
stoel waarvan je alleen al door er naar te kijken last van rug
krijgt....
Dit is een foto van een
Chausson-autobus, een merknaam die hieronder met een citaat toegelicht
wordt.
In 1915 start Dhr. Adriaan Beers,
de oud Hollandse importeur van het Zweedse merk Scania sinds 1946: "Beers en
Zonen" te s' Gravenhage zijn bedrijf aan de Laan van Nieuw Oost Indië te s'
Gravenhage, en wordt meteen in dat jaar importeur van het Duitse merk Büssing
bedrijfsauto's en bussen voor Nederland en de toenmalige koloniën. In 1923
verkrijgt hij tevens het importeursschap van het Franse merk Chenard-Walcker. 7
jaar later, in 1930, verkrijgt hij tevens de vertegenwoordiging in Nederland van
het Amerikaanse merk Diamond T-trucks. In 1938 is het pand aan de Laan van Nieuw
Oost Indië uit zijn jas gegroeid en verhuist het complete bedrijf naar de
Geestbrugkade te Rijswijk. In de tussentijd is tevens het importeurschap
verkregen van de Franse Chausson autobussen.
Foto
5a-5b:
Duidelijk geen echte streekbus maar
een bustype dat wel regelmatig ingezet werd om versterkingsritten te rijden en
een bus die bij een aantal collega's zeer geliefd was. Een Smitbus uit de
Connexxionvloot met nummer 403. De carrosserie was van Smit, een
busfabrikant uit het Friese Joure die in 1999 zijn deuren sloot. Hiermee
kwam na ruim 80 jaar een einde aan het bestaan van een van de meest
toonaangevende fabrikanten van luxe reisbussen. Begonnen als kleine wagenmakerij
in Joure groeide dit bedrijfje uit tot een van de grootste autobusproducenten in
ons land.
Foto 6:
Een Eagle-bus. Een Belgisch bustype uit 1958. Vooral de
defroster maakte indruk op mij toen ik hem ontdekte op de foto (de witte
ventilator!!!!) De mp3-speler
heeft enigszins te grote knoppen voor het mooie maar verder zou je er zo mee weg
willen rijden. Toch? Verder heb ik helaas geen nadere toelichting omdat ik die
gewoonweg niet kon vinden.
Foto 7a-7b:
Wederom een museumbus en nog wel een hele bekende
want deze staat in het Haags Bus Museum namelijk de 4282. In mijn loopbaan heb
ik 5 keer met deze bus mogen rijden wat een bijzondere belevenis is en dat kun
je je misschien wel voorstellen. Niet alleen door de rij-eigenschappen maar
zeker ook doordat je omgeven bent door een inrichting die zo geheel anders is
dan je normaal gewend bent. Wat te denken van de ergonomisch verantwoorde stoel
waarvan ik me nog duidelijk soortgelijke exemplaren herinner uit de eerste
bussen waar ik aan begin van mijn chauffeurscarrière mee gereden heb. Ook een
van de ruitenwissermotortjes is op deze foto heel duidelijk zichtbaar. Als
ik me goed herinner kon je daar aan een knopje draaien waardoor de wisserbladen
sneller of langzamer heen en weer gingen. De richtingaanwijzer moest je bedienen
vlak onder het stuur en dus was het zaak om niet door het stuur heen de knop te
draaien anders kon het gebeuren dat je nagels geknipt waren zonder dat het nodig
was omdat het 'smeedijzeren' stuur geen genade kende bij het terugdraaien uit
een bocht b.v. Kijk rustig eens naar alle attributen in deze Leyland en probeer
je voor te stellen dat je daar je dienst mee gaat rijden. Heerlijk.
Foto 8a-8b:
Van iets later dateert deze foto. De 5400 van ZWN,
een DAF SB 220 die vermoedelijk reeds een tweede leven over de grenzen is
begonnen. Duidelijk nog een interieur uit de nadagen van een periode van
standaardbussen die nooit meer terug zal komen. (zie ook de foto bij het
slotwoord)
Foto 9a-9b:
De 9e en laatste foto uit deze cabine-serie is er
een van de Iveco 1234. Een wagen uit de ZWN-tijd en als het waar is, is deze
wagen nooit omgekleurd in Connexxion kleuren. De broertjes/zusjes met de nummers
1231-1232-1233 zijn wel in de groene kleurstelling te zien (geweest), zie
busbrief 15.
Surftips:
Dan nu het linkenverhaal.
D
e pagina van een bekende Nederlander waar je
alle dossiers waar hij zich mee heeft beziggehouden kunt inzien.
Peter
R. de Vries
Als je er een paar hebt gelezen, raak je er door
geboeid omdat detectives op televisie vaak erg onwaarschijnlijk lijken maar in
deze dossiers zie je dat de werkelijkheid de fantasie weer eens overtr(o)eft.
Klik op:
Tot slot:
Soms is stoppen heel moeilijk vooral als er aardige
foto's beschikbaar zijn. In dit geval heb ik even leentjebuur gespeeld bij een
editie van het blad de Autobuskroniek van de Autobus Documentatie Vereniging.
Hierin stond een zeer tot de verbeelding sprekende foto van bussen die we
mogelijk later op vakantie in het buitenland tegen kunnen komen. Hopelijk
vergeeft fotograaf Huug Pieterse mij deze ongevraagde vrijpostigheid. We zien
hier een aantal bussen het Rotterdamse zeegat uitvaren, niet op eigen kracht
maar aan dek van een containerschip waar ze tussen en op de containers te zien
zijn.
Ik hoop jullie met deze uitgebreide busbrief weer wat
leesplezier te hebben bezorgd en zie je graag terug.
Wijsheden:
Oefen nooit kritiek uit op koffie, er komt een tijd dat je zelf
oud en slap bent.
Liever een buik van te drinken dan een bult van te
werken.
terug naar de