terug naar de |
|
30 juli 2006
N i e u w s i
n B u s / T r a m b r i e f f o r m a a
t <++++>
_________________________________________________________
______ Onderwerp: Sneltram Nieuwegein _______________
Verhalen over oude en nieuwe bussen,
De vakantie zit erop en ik wil alle lezers welkom heten en danken voor hun
belangstelling. De wereld staat niet stil en er gebeuren de vreselijkste dingen maar ik hoop dat
iedereen deze 53e brief in goede gezondheid leest.
Ik start
met deze
alternatieve brief. Zoals je natuurlijk al hebt gezien is dit een special
over de sneltram Utrecht/Nieuwegein. Voor de aardigheid heb ik het nummerlogo
hierboven ook maar aangepast zodat dit mogelijk over een aantal jaren een collectors-item zal zijn geworden, de enige trambrief tussen de busbrieven. Om
toch de binding met bussen te behouden, heb ik er een uniek voertuig in
opgenomen zoals te zien is bij foto's 5 en 6. Opvallend detail: in de juli
aflevering van het bedrijfsblad "connexxion's"
staat ook een artikel staat over deze bijzondere bus maar dat berust op louter
toeval.
De meeste foto's in deze brief zijn
door mijzelf gemaakt en elke gelijkenis met bekende personen die op de foto's te
zien zijn, berust op louter toeval.....
Foto 1:
In juni was er een uitstapje
georganiseerd door de personeelsvereniging "Op Delftse Wielen" van de vestiging
Delft. Twee keer raden waar het doel van dit uitstapje lag, juist ja, in
Nieuwegein, bij de bus- en sneltramvestiging van Connexxion in de provincie
Utrecht. Niet elke excursie is altijd geslaagd te noemen maar deze viel in de
categorie uitstekend. Het KNMI had een prachtige dag beschikbaar gesteld en de
vestiging Nieuwegein had een aantal mensen vrijgemaakt die op een zeer
ontspannen manier een soort open dag regelden voor onze groep uitgelaten
excursiegangers.
Eerst maar eens een stukje geschiedenis om
duidelijk te maken wat en waar dit bijzondere openbaar vervoer precies is en
plaatsvindt.
In december 1983 startte de sneltramverbinding tussen Utrecht en
Nieuwegein. Twee jaar later volgde het traject Nieuwegein-IJsselstein. Verdere
uitbreiding zoals b.v. het doortrekken van de lijn naar de Uithof,
is altijd bij plannen gebleven. Maar wat niet is, kan nog komen zeker met
oog op de huidige populariteit van railverbindingen. Wat is het bijzondere aan
een sneltram? In eerste instantie denk je dat het gewoon een tram is die sneller
rijdt en dat is ook zo, dat sneller rijden dan. Gewoon een tram is het zeker
niet want een sneltram is wel degelijk een kruising tussen een trein, een
sprinter, een metro en een tram. De sneltram rijdt op een geheel vrij tracé
met beveiligde kruisingen en oversteekplaatsen. Vanaf de begane grond instappen
vergt enige lenigheid want, zoals op de foto ook te zien is, de vloer zit vrij
hoog en daarom zijn de halteperrons ook meer vergelijkbaar met treinperrons. Ook
is een sneltram breder dan een gewone tram.
Foto
2a-2b-2c:
Ooit hadden de 2 lijnen de nummers 101 en
102 maar tegenwoordig (al sinds 1994) zijn het de nummers 60 en 61. Voor de
Delftse regio geen onbekende getallen.
De route is enigszins in beeld gebracht via
een schemakaartje en een niet geheel scherpe foto (waarom heb ik dat dan ook al
rijdend gedaan???) vanuit de tram zelf.
Sneltram 60: Utrecht -
Nieuwegein-Zuid
Moreelsepark - Centraal Station - Westplein -
Graadt van Roggenweg - 24 Oktoberplein-Zuid - 5 Mei Plein - Vasco da Gamalaan -
Kanaleneiland Zuid - Transferium/Westraven - Zuilenstein - Batau-Noord -
Wijkersloot - Stadscentrum - Merwestein - Fokkesteeg - Wiersdijk -
Nieuwegein-Zuid
Sneltram 61: Utrecht - Nieuwegein -
IJsselstein
Moreelsepark - Centraal Station - Westplein - Graadt
van Roggenweg - 24 Oktoberplein-Zuid - 5 Mei Plein - Vasco da Gamalaan -
Kanaleneiland Zuid - Transferium/Westraven - Zuilenstein - Batau-Noord -
Wijkersloot - Stadscentrum - St. Antonius Ziekenhuis - Doorslag - Hooghe Waerd -
Clinckhoeff - Eiteren - Achterveld - Binnenstad - Zuid
Het vervoer met de sneltram kan betaald
worden met een strippenkaart, een abonnement of, heel eigentijds, met de
chipknip zoals op foto 3c te zien is. Ook wordt het Dalkaartje gebruikt zoals op
vele plaatsen in Nederland. Overal een succes o.a. door het gebruiksgemak en het
ronde bedrag.
Foto
3a-3b-3c:
3 foto's van genietende cursisten die onder
leiding van Gert T. over het traject geloodst worden en door middel van de
nodige instructies de boel heel hebben gehouden. Op de eerste foto zien we Theo
met Gert terwijl we een overgang naderen waarbij duidelijk zichtbaar is dat hier
ook gebruik gemaakt wordt van de 'negen-ogen' in combinatie met het
Vetagsysteem. Het was heel prettig dat we na aanvankelijk een selectie te hebben
gemaakt van 4 personen die zouden mogen rijden, later door Gert de mogelijkheid
werd geboden om allemaal te proeven van deze unieke kans om een stukje te mogen
rijden. Er moest dus vaak gewisseld worden maar het traject is lang genoeg om
allemaal een flink stukje 'ervaring' op te kunnen doen. Een knap staaltje omdat
de normale dienstregeling gewoon doorging en wij dus buitendienst hier
tussendoor moesten laveren zonder te hinderen. Met Enny op de bok (zie foto 3b)
waren de dienstvoertuigen zelf meer hinderlijk aanwezig omdat zij regelmatig met
laagvliegen records heeft gebroken....De foto is een weinig omfloerst door de
bewegingen van de tram tijdens zo'n recordpoging van haar om boven de 100 km/uur
te komen maar het geeft dit plaatje een vriendelijke uitstraling en dat past
goed bij deze 'geen woorden, maar daden' dame. Op foto 3c zien we Bart in
Westnederland kleuren aan de 'stuur'stang. Op zijn gezicht staat te lezen hoe
wij ons voelden. Helaas is Bart ons ontvallen in maart 2009.
De linkervoet op het noodpedaal, verkeerd intrappen of op het
verkeerde moment loslaten heeft een noodremming tot gevolg, de rechterhand bij
de fluit- of de tingelingknop en gaan met die banaan. Ik hoef niet uit te leggen
dat wij als buschauffeurs het meest vreemd aankeken tegen het niet kunnen en
hoeven sturen. Daartegenover staat dat je veel meer moet anticiperen
(vooruitkijken dus) omdat je met een veel zwaarder voertuig rijdt dat bij het
remmen te maken heeft met ijzer op ijzer en daardoor een veel langere remweg
heeft. We zijn allemaal weer heelhuids bij de vestiging teruggekomen en er waren
weinig ambulances nodig om ons rijgedrag uit te wissen. ;-)
Foto 4:
Een sneltram kan net als een gewone trein in
2 richtingen gebruikt worden. Dat doen we met een bus ook hoor ik je zeggen maar
ik bedoel hiermee dat je een bus moet keren maar dat een trein en ook een
sneltram niet hoeven te keren. De voorkant kan de achterkant worden en andersom
als je begrijpt wat ik bedoel. Aan kop en kont zitten dus 2 volwaardige cabines.
Op onderstaande foto is zo'n moment vastgelegd. Het spoor houdt hier op en we
verplaatsen ons naar de 'achterzijde'.
Foto 5a-5b:
Terug op de vestiging hebben we nog net kunnen genieten van een stukje
nostalgie. De Leyland/den Oudsten 5677, ooit volop actief in de Delftse
stadsdienst en later dus nog jaren actief als hulpverleningsvoertuig voor de
sneltram. Ons bezoek was net op tijd omdat de bus uit dienst is gesteld en
vervangen door een andere wagen. De 5677 is nog steeds gedeeltelijk in de
ouderwetse Westnederland kleurstelling gebleven en zal zoals hij er hier
bijstaat, bewaard worden door de nieuwe eigenaar die de wagen voor de
toekomst behoudt in museumvorm. In
busbrief 4 bij foto 2 staat deze bus eveneens. Voor een aantal van ons een weerzien en voor andere
collega's een kans om een type wagen te zien die z'n sporen wel verdiend heeft
en waarover nog regelmatig gesproken wordt. Op foto 5a is Jan van Beest te zien die
dat grijze stuur nog herkende van zijn eerste jaren als buschauffeur in de jaren
tachtig van de vorige eeuw. Op foto 5b is de redacteur van de busbrief te zien
die ook zichtbaar geniet.
Foto 6a-6b:
De houding van Ronald Freen op foto 6a drukt ongeloof uit. Was dit nou waar
altijd zoveel ophef over gemaakt werd? De ideale stadswagen!? Ik vermoed dat hij
vanaf nu met meer plezier in de moderne bussen rondrijdt maar ik vergeef het hem
want hij heeft er nooit mee gereden en dat maakt het verschil. Op foto 6b is de
cosmetische ingreep goed zichtbaar waardoor deze wagen gebruiksvriendelijk werd
als hulpverleningsvoertuig bij storingen van de sneltram. De monteur die ik
tijdens ons bezoek sprak, verklaarde mij dat de wagen na al die jaren nog liep
als een naaimachine en dat hij de vervanger met minder plezier gebruikte en dat
kan ik me als liefhebber natuurlijk helemaal indenken.
Foto 7a-7b-7c:
Wat is het soms toch heerlijk dat er
mensen zijn die eraan denken dat ik het fantastisch vind om foto's te mogen
ontvangen die mijn verhalen vervolmaken. (Helaas kon ik niet meer
achterhalen wie mij dit gestuurd heeft en wie de maker is en de nieuwe
eigenaar. Hopelijk wil iemand die dit leest en meer weet, contact opnemen.)
De 5677 schreef ik eerder in deze brief, "in de kleurstelling zoals hij er
hier bijstaat, zal de bus bewaard worden door de nieuwe eigenaar die de
wagen voor de toekomst behoudt in museumvorm." Hier het bewijs, de 5677
staat hier bij de nieuwe eigenaar en die doet er iets mee dat niemand zou
hebben geraden. zie foto 7b.
Hier zie je een fraaie miniatuur GADO bus in een vitrine
op weg naar zijn nieuwe bestemming, de 5677. Is dat bijzonder dan? Lees
verder bij foto 7c
In de 5677 staat nu een vitrine waar de nieuwe eigenaar
een zelfgebouwd schaalmodel heeft geplaatst. En niet zomaar een schaalmodel,
nee, eentje van legostenen. Ja, je leest het goed LEGOSTENEN. Op het dak
zijn de puntjes van de stenen goed te zien. De 5677 heeft een derde leven
met een bus in een bus, kan het beter tot zijn recht komen? Helemaal top.
``
Surftips:
Het internet puilt uit van de homepages maar zoek er
maar eens een paar aardige uit, waar moet je beginnen. Gelukkig zijn er vele
e-zines op dit gebied waardoor ik regelmatig wordt bevoorraad met goede tips die
ik dan weer in mijn eigen 'e-zine' kan verwerken. Een e-zine is een digitale
variant op een papieren magazine. Deze zijn in bladenzaken of kiosken te
koop of je neemt net als bij de busbrief, een abonnement. Deze keer dacht
ik i.v.m. de vakantie iets te zoeken voor kinderen. Een soort van startpagina
met allerlei rubrieken die kinderen kunnen begrijpen omdat de
onderwerpen in begrijpelijk Nederlands zijn geschreven. Mogelijk is het
zelfs voor volwassenen aangenaam om iets zonder poespas te lezen waardoor er
duidelijkheid ontstaat over van alles en nog wat. Probeer maar eens een paar
klikken op deze pagina:
www.jeugdbieb.nl
Klik op:
Tot slot:
Voordat wij dit alles konden meemaken, hadden we al een ander bezoek
achter de rug. We zijn namelijk ook ontvangen door de CVL, de Centrale Verkeers
Leiding, die sinds geruime tijd in Nederland de contacten tussen de
bussen en de vestigingen onderhoudt. Ooit waren er diverse CVL's voor diverse
gebieden maar sinds enige jaren is er steeds meer samengevoegd en tegenwoordig
zit alles centraal in Nieuwegein. Je kunt op je vingers natellen dat dit een
imposante aanblik biedt. Een grote ruimte met gedimd licht vanwege de ontelbare
beeldschermen waarop alle meldingen van chauffeurs binnenkomen en waarop,
afhankelijk van het gebruikte software-systeem ter plekke, veel van wat bussen
doen tijdens hun dienstuitvoering, te zien is. De gastvrijheid was zeer
aangenaam en de enthousiaste uitleg zo gedetailleerd mogelijk gezien de tijd die
we te besteden hadden.
Ik weet dat deze bus/trambrief veel weg heeft van een
reisverslag maar ik hoop dat ik er genoeg aan informatie en foto's in heb
kunnen verwerken waardoor het ook voor niet aanwezigen en buitenstaanders,
een leesbaar verhaal is geworden.
Het 53e ei is weer gelegd en ik hoop jullie, bij de 54e brief over ongeveer
een maand, weer aan de buis te treffen. Tot dan.
Wim Koeleman
(kameleon@ziggo.nl)
Wijsheden:
Man bij een
reisbureau:
"Mijn schoonmoeder zeurt
me de oren van het hoofd om mee op reis te mogen. Welke bestemming raadt u
me aan?"
Antwoord van het reisbureau: "
Laat haar Napels zien."
terug naar de