terug naar de |
|
07
mei 2006
N i e u w s i
n B u s b r i e f f o r m a a
t <++++>
______________________________________________________
______ Onderwerp: Londen Routemaster
_______________
Verhalen
over oude en nieuwe bussen,
Als iemand over bussen schrijft,
komt 'ie onvermijdelijk terecht bij de wereldwijd bekende en beroemde rode
dubbeldekker, dus ik ook. Niet de gewone of ongewone dubbeldekker maar de
enige echte, de Routemaster met het open balkon linksachter en de chauffeur in
de minuscule cabine alleen en in zijn eentje terwijl de conducteur vroeger met
een Londense laconieke houding 2x aan het touwtje trok om de bestuurder te laten
weten dat hij weer verder kon. Ik heb mij laten vertellen dat zo'n conducteur
daardoor de bijnaam Dingdongman had. Wij zouden misschien kiezen voor de
bijnaam: Opa Tingeling maar wij zijn dan ook niet Engels.
Op 9 december 2005 verdween de
laatste Routemaster uit het Londense straatbeeld. Deze design classics hebben
plaatsgemaakt voor grotere, gesloten dubbeldekkers en voor gelede bussen. Zonder
krappe bankjes en een langs het plafond gespannen touw waaraan je moet trekken
om een stopteken te geven. Ook de conducteurs zijn verdwenen: de kaartjes worden
gecontroleerd door de buschauffeur. Waar ken ik dat van????
De eerste Routemaster verscheen in
1954 op straat. Dit grensverleggende ontwerp van aluminium was gedacht om
twintig jaar mee te gaan, maar heeft zijn bestaan weten te rekken tot een halve
eeuw. (50 jaar!!!!) Het einde van deze bussen die door velen op prijs
gesteld werden, was terecht of onterecht ingeluid met de volgende argumentatie:
de bussen zijn te klein voor het sterk toegenomen passagiersaanbod, het
onderhoud is te duur, de motoren zijn te vervuilend, en het salaris van de
conducteurs drukt zwaar op de begroting van de tien geprivatiseerde
ondernemingen die de Londense stadsroutes exploiteren. Monumentale gebouwen
worden wel met vele subsidies in stand gehouden maar monumenten op wielen zijn
blijkbaar niet belangrijk genoeg.
Een andere belangrijke reden om de
Routemasters af te voeren is het open achterbalkon. Handig voor mensen die op
het laatste moment op de bus willen springen, maar dat ging niet altijd goed.
Gemiddeld waren er drie mensen per jaar die hun misstap niet konden navertellen.
Ook zijn de bussen niet toegankelijk voor rolstoelgebruikers, wat volgens de
Europese aanbestedingsregels vanaf 2006 verplicht is. Dit snap ik niet helemaal
want wat is er toegankelijker dan een open achterbalkon???
Verschillende actiegroepen hebben
geprobeerd om een deel van de bekendste stadsbussen ter wereld in bedrijf te
houden. Duizenden Britten hebben hun handtekening gezet onder een petitie van de
actiegroep Save the Routemaster. Een van hen zei: “Laten we de wijzerplaat op de
Big Ben dan ook maar meteen digitaal maken.”
De strijd tegen het verdwijnen van
dit Londense icoon is echter vergeefs geweest. Wel komt er in het centrum een
speciale route voor toeristen, waarop een stuk of tien Routemasters blijven
rijden. De andere bussen zijn afgeschreven en konden door liefhebbers worden
gekocht voor prijzen vanaf 2000 pond.
Gedeeltelijk geraadpleegde bron:
artikel van Hans Steketee in NRC Handelsblad van 4 september
2004.
Foto 1:
Routemaster type aanduiding:
RM = Routemaster
RMC= Routemaster Coach
FRM = Front Entranced Routemaster
RMA = Routemaster Airways
|
RML = Routemaster
Lengthened RCL = Routemaster Coach Lengthened
RMF = Routemaster Front Entrance
SRM = Silver
Routemaster
|
Hierboven zie je de verschillende afkortingen voor
alle types die er zijn of zijn geweest. Op de bijgaande foto een RML in Oxford Street
(dus volgens het lijstje hierboven een verlengde Routemaster). Een
RML is/was te herkennen aan het kleine raampje halverwege dat er tussen gelast is
en waar de naam van afkomstig is want de L staat voor verLengde Routemaster.
Oxford Street is een van de bekendere straten in Londen vanwege het uitgebreide
winkelaanbod maar ook vanwege de reputatie rond de kerstdagen wanneer vele
etalages fraai versierd zijn in kerststijl. In deze straat is het altijd druk en
de rode bussen vechten om een plekje met de traditionele Londense taxi's. Ik heb
weleens geprobeerd om ze te tellen maar dat was onbegonnen werk.
Foto
2a-2b-2c:
De kenmerken van de Routemaster staan
hier bijeen. De originele bussen waren uitgerust met een AEC 9.6 liter 115 pk
motor met 4 versnellingen of een Leyland 9.8 liter motor. Er zaten 64
zitplaatsen in, 28 beneden en 36 boven. In 1965 zag de RML-serie
het licht en omdat deze wagens langer waren had men er een AEC 11.3 liter, 150
pk motor in geplaatst. Van deze RML zijn er zo'n 500 wagens geweest met 72
zitplaatsen, 32 beneden en 40 boven.
Het gewicht ligt rond de 8000 kg
afhankelijk van het type en volledig beladen was dat circa 12000
kg.
Tussen 1990 en 1994
werd besloten om 500 RML's en 100 RM's te voorzien van nieuwe motoren.
Hiervoor werden Cummings en Iveco motoren gebruikt. De wagens waren 2.44 meter
breed en 4,37 meter hoog.
Op foto 2c zie je zo'n zwaarbeproefde
krachtbron.
Foto
3a-3b-3c:
Op foto 3a en 3b zie je een afwijkend
lid van de RM-familie. Zoals je misschien opgevallen is, komt de afkorting RME
niet voor in het rijtje bij foto 1. Dat komt omdat deze bus een heel bijzondere
is geworden. Deze RME 1 was oorspronkelijk de RMA 29 (afgeleverd in
november 1966), dus een luchthavenbus van British Airways en nadat BA 65 wagens
aan London Transport had verkocht, zijn er 13 in lijndienst genomen en de andere
bussen zijn leswagens en personeelswagens geworden. Bijzonder detail is dat
dit Routemasters waren met een voorinstap en dus geen open achterbalkon. Toen
ook deze periode ten einde was gekomen, werden de nog goed functionerende
wagens verkocht aan particulieren die er de gekste dingen mee hebben uitgehaald.
De RMA 29 werd doormidden gezaagd en er werd een balkon tussengeplaatst waardoor
het een 32-voets voertuig werd, omgerekend een kleine 10 meter. In het midden
werd een trap gemonteerd van een Volvo Ailsa bus die boven en beneden verbond.
In juni 2000 was de bus weer rijvaardig. Een zeer apart exemplaar inderdaad en
op foto 3b is overduidelijk te zien dat de achterkant gesloten is. De E in
RME staat volgens mij dan ook voor Excentriek.
Goed zichtbaar is de 'riante' cabine.
De man op 3a is de maker van veel foto's van deze bussen en zit hier te poseren
voor de camera terwijl op foto 3c wel een echte busdriver te zien is. Al die
potnageltjes doen denken aan schepen als de Titanic met dit verschil dat deze
wagens iets langer tijd van leven hebben gehad.
Jaren geleden was ik in gezelschap
van vele Nederlandse busliefhebbers op een meerdaagse reis in Engeland en toen
kregen we de gelegenheid om met een echte dubbeldekker op een buitendienst
gesteld vliegveld wat rondjes te maken. Een heel speciale ervaring dat kan ik
jullie verzekeren. Ik ben de kleinste niet, bij veel viaducten moet ik bukken,
dus in deze cabine kroop ik moeizaam achter het stuur. Dat stuur is een massief
wiel dat wij nog wel uit de Leyland tijd herinneren. Alles zat natuurlijk op z'n
Engels verkeerd maar ach voor even lukt dat wel. En hoppa daar gingen we. Ik
vroeg nog voorzichtig of er gevaar van omslaan aanwezig was maar de instructeur
verzekerde mij dat het zwaartepunt heel laag lag en de bovenbouw was hoofdzakelijk
van aluminium, dus ik zou er een hele kluif aan hebben als ik hem op z'n kant
kon krijgen. Ik heb dat maar niet geprobeerd maar het ritje zal ik niet gauw
meer vergeten. Prachtig.
Foto
4a-4b-4c-4d-4e:
Nog 4 foto's met de buskenmerken
close-up en een ter herinnering. Op 4a de trap en instap met danspaal voor de
dames (!) Naast de trap is de plaats voor de conducteur waar ook een kastje zit
voor zijn/haar persoonlijke spullen. Hier is een goed overzicht mogelijk en de
brandblusser onder bereik. Dat je een niet al te groot postuur moet hebben is
ook hier duidelijk want de ruimte is beperkt.
Ooit ging de communicatie tussen
conducteur en chauffeur via het beroemde 'dingdong'touwtje maar later was er
modernisering mogelijk d.m.v. een drukknop (foto 4b) waarbij de tekst de brave
Londense burger nooit op ondeugende gedachten zal hebben gebracht.
Foto's 4c en 4d laten 2 mensen zien
die het conducteurvak beoefenen waarbij de man met de pet vermoedelijk zijn
teen gestoten heeft of gewoon veel verdriet, dat kan ook en mijn eerdere
suggestie dat er sprake was van een danspaal op het achterbalkon, zie je hier op
4d waarheid worden.
Ooit was bij ons de zeer populaire
Engelse komische serie op televisie genaamd "On the Buses". Al weer lange tijd
geleden, dus niet voor iedereen in herinnering te halen. Als ik nog eens een
aflevering kan bekijken zal ik het zeker doen. Vooral de chef in de serie was
opvallend te noemen. Zijn (bij)naam was meen ik Blakey. De karakters in de
serie waren o.a. Stan Butler en zus Olive met echtgenoot Arthur, Jack Harper en Inspector
Blake. (zie foto 4e)
Foto
5a-5b-5c:
Na de buitenkant ook aandacht voor de
binnenkant d.m.v. 3 foto's. De begane grond voor zover je daarvan kunt spreken
in een bus op foto 5a. De kenmerkende bekleding en de 2 bankjes in de
lengterichting. Als ik dit zie dan denk ik terug naar een ritje dat ik vele
jaren terug maakte. Zo rond een uur of 11 's morgens reed ik met een
vriend samen van Aylesbury (bij Oxford) naar Londen. De bus was behoorlijk
vol en alle zitplaatsen waren ongeveer bezet. Wij zaten rustig te beppen
over van alles en nog wat toen er plotseling iets opviel dat ons
tegelijkertijd deed lachen. De dubbeldekker reed over een niet al te goed
onderhouden weg en wij keken de bus in lengterichting door. Door het tijdstip
van 11 uur was de bus eigenlijk alleen maar gevuld met dames van middelbare
leeftijd die vermoedelijk boodschappen gingen doen op een plaatselijke
warenmarkt. Het was behoorlijk stil, een soort ingetogen rust. Of Engelse dames
van middelbare leeftijd meer boezem hebben dan in de rest van de vrouwen in Europa weet ik
niet maar in deze bus zaten er velen met een meer dan gemiddelde cupmaat. Bij
elke kuil en bij elke bobbel gingen alle 'snoeptafels' tegelijkertijd omhoog en
omlaag in zo'n prachtig ritme dat het op de lachspieren werkte. Waarschijnlijk
iets om meegemaakt te moeten hebben om er de lol van in te zien maar als ik zo'n
businterieur zie, moet ik er wel aan terugdenken. Ook was er tijdens die rit een
vrouw die constant scheen te lachen maar vermoedelijk had ze een kunstgebit van
iemand geleend die een grotere mondmaat had en daardoor leek het
alleen maar of ze lachte. Ja, openbaar vervoer verruimt de blik op de wereld
zoals je hier maar weer bewezen ziet.....
Op foto 5b zie je de bovenetage van
voren naar achteren en een toerist maakt aanstalten om in het trapgat te
verdwijnen.
Op foto 5c zie je een kaalgeplukte
bovenetage van achteren naar voren.
Foto 6a-6b:
Bij foto 6 staan 2 plaatjes van trouwe lezers van de
busbrief. Op 6a een Routemaster met een uniek wagenparknummer namelijk de
RM 1, de allereerste Routemaster, die ik van Peter van der Reest heb
toegestuurd gekregen. Een fraaie pose van de bus, een schoon uiterlijk en als je
goed kijkt zie je de traditionele keurige rij op het trottoir van passagiers die
geleerd hebben dat voordringen tot een soort van doodzonde behoort.
Op foto 6b eveneens een bus met een bijzonder nummer en wel de
RM 1000 die ik van Hugo Harmsen heb mogen ontvangen. Rondom gestickerd met de
nadruk op het heugelijke nummer 1000 dus hieruit blijkt weer de betrokkenheid
van London Transport bij dit bustype want ik heb in Nederland nog nooit door een
busbedrijf trots b.v. de 1000e MB200 of Ambassador gepresenteerd zien worden aan
het publiek.
Leuk detail: de kentekenplaat was met ingang van nummer 1000
aangepast. Alle wagens onder de 1000 hadden de letters LT (London Transport) in
het kenteken staan maar met de 1000e bus werd hiermee voor het eerst
gebroken.
Foto 7a-7b:
Dat het einde ooit zou komen van deze beroemde
wagens was onontkoombaar. Met alle nieuwe regels, Europese normen en moderne
verwachtingen van het publiek in het achterhoofd, kon het niet lang meer
duren. Al had de lobby van fans de bussen nog 5 jaar of 10 jaar op de weg kunnen houden
dan was het einde daarna gekomen. Zelf ben ik behoorlijk traditioneel ingesteld
dus van mij mochten de Routemaster samen met de bekende rode brievenbussen en
dito telefooncellen tot in lengte van jaren blijven maar de realiteit
gebiedt dat er vroeg of laat een streep onder gezet zal worden. Bij ons in
Nederland is het dan ook gelijk over en uit en er moet door particulieren
geknokt worden om een aantal exemplaren van een iets te behouden voor het nageslacht maar op
het eiland aan de andere kant van de Noordzee is ook aan een museumtraditie
geen tekort. Is er een dorpsfeest of een andere gelegenheid waar men de
gerestaureerde vervoermiddelen kan showen dan zal men dat niet laten. Op grote
schaal kom je demonstraties en tentoonstellingen met b.v. stoommachines,
treinen, bussen en vrachtwagens tegen door het hele land. De mensen zijn er
trots op hun geschiedenis en dat laten ze zien aan eenieder die daar interesse
in heeft.
Mogelijk dat de 2 onderstaande bussen ooit nog eens
opgedoft tentoongesteld worden maar dan hopelijk zonder de naam aan de zijkant
want daar hoort gewoon London Transport te staan. De 2e bus ziet eruit als een tot camper
omgebouwd voertuig gezien de keukenachtige sfeer achter de voorruit. De plek
zorgt voor raadsels want het doet mij denken aan het dak van een gebouw met een
schoorsteen op de voorgrond maar dat lijkt mij niet helemaal logisch. Het zal
allemaal wel, de Routemaster is er geweest (!). Gelukkig zijn er nog exemplaren
die een speciale route blijven rijden met het oog gericht op het toerisme dus
wil je deze busbrief in het echt aanschouwen dan pak je in Hoek van Holland een
overtocht naar Harwich, neem de trein naar Londen en in een paar uur sta je oog
in oog met enkele van deze deze kanjers, de laatsten der Mohanicanen, in
het centrum van Londen. Neem wel genoeg geld mee want het is de laatste jaren
een beetje erg prijzig geworden bij onze buren.
Surftips:
Heb je zin in een grote portie RouteMaster bussen dan
kun je op deze link terecht:
http://www.flickr.com/groups/routemaster/
Fraaie foto's van alle soorten en types. Aan documentatie op het internet over
deze bussen geen gebrek.
Voor liefhebbers van gratis software voor allerlei doeleinden
kan ik een bezoekje aan deze pagina aanbevelen:
www.itips.nl
Met het oog op de engelse taal op veel van de
Routemasterpagina's, kun je misschien een helpende hand gebruiken in de vorm van
een vertaalpagina, probeer deze dan eens: Vertalen
Klik op:
Tot slot:
My friends, jolly good, all the best and see you next week,
byebye
Wim Koeleman (kameleon@ziggo.nl)
Wijsheden:
Sex na je 90-ste is als
biljarten met een stuk touw. (G.Burns)
terug naar de