terug naar de

 

30 april 2006

N i e u w s   i n   B u s b r i e f f o r m a a t   <++++>
____________________________________________________________

______ Onderwerp:  Rondje Nederland  _______________________
   
           Verhalen over oude en nieuwe bussen           
 

 
Een flink gevulde busbrief wederom. Mijn dank speciaal aan John Windau want van hem kreeg ik deze serie kant en klaar toegespeeld. 13 foto's maar liefst en ik heb met de gedachte gespeeld om er 2 busbrieven voor te gebruiken maar omdat ik nog genoeg onderwerpen achter de hand heb, toch de hele hap in één keer. Het getal 13 belooft niet veel goeds maar aangezien ik nauwelijks bijgelovig ben omdat ik zelfs op vrijdag de 13e ben geboren, durf ik het wel aan. Bovendien hebben we 12 provincies en dan is 13 foto's voor een rondje Nederland niet al te gek. Ik zal de busbedrijven op alfabet plaatsen.
Op de valreep kwam er nog een foto bij die Jan van den Berg heeft geschoten op Texel waarmee dit Rondje Nederland nog completer wordt. Ook aan Jan mijn dank hierbij.
Als opwarmertje een foto van een museumbus manifestatie op de Dam in Amsterdam.
 

Foto 1:
Het eerste bedrijf dat aan bod komt is de BBA, afkorting van Brabantsche Buurtspoorwegen en Autodiensten. Het bedrijf was de laatste loot aan de boom van de VSN (Verenigd Streekvervoer Nederland) dat in 2001 werd verkocht van Connexxion aan Connex. In naam gelijkend op elkaar maar Connex is een van oorsprong Frans bedrijf dat nu tot de grootste in Europa wordt gerekend onder de naam Veolia. De naam BBA is gebleven en de bussen rijden o.a. in Utrecht Noord-West, op de Veluwe, in Noord-Brabant en op Tholen. Ook de FastFerries in Zeeland worden uitgevoerd door de BBA/Veolia. De Volvo op deze foto met opbouw van Hainje had het BBA nummer 903 wat gelijk stond aan het landelijke wagenparknummer 3202. De bus is gebouwd in 1980 en is aan een 2e leven begonnen door in 1997 te emigreren naar T. I. Engines Silverwater in Australië.

                       


Foto 2:

Van Amsterdam naar Brabant en weer terug naar het centrum van ons land. Een foto van een CN-bus, de 2515 uit 1976. Een Leyland/den Oudsten LOB uit de 2500-serie. Na de streekdienstjaren eindigde deze bus op de sloop in 1991. Centraal Nederland was een bedrijf uit de tijd dat wij hier nog Westnederland heetten. Samen met o.a. de VAD (Veluwse Auto Dienst en later Verenigde Autobus Diensten) en 'ons' Nieuwegein ging CN op in het toenmalige Midnet. En Midnet ging in 1999 weer op in Connexxion. Het lijnennet van CN strekte zich in een bepaalde tijd uit van, grofweg, Leiden tot Arnhem. Later ging een gedeelte weer op in de NZH.

                       


Foto 3:
De D van DVM is wel te bedenken. Het zou Delfzijl kunnen zijn of Draaibrug maar je gooit hoge ogen als je gokt op Drenthe. Inderdaad de Drentse Vervoers Maatschappij. Hier op een foto van Marcel de Bruijn (mijn dank) zie je de Leyland 266 op een hagelschoon straatje voor de stalling. Ze zeggen vaak over Drenthe dat het er stil, schoon en aangenaam toeven is maar je zou het zomaar geloven als je deze foto ziet. De wagens van de DVM hadden gewoon hun standaard ESO-wagenparknummer van 4 cijfers maar aan de buitenzijde voerde de DVM (net als o.a. de BBA, zie foto 1) eigen wagenparknummers vandaar de driecijferige aanduiding. Voor de kenners: de 266 was ESO-nummer 2473.
De DVM ging samen met de NWH (zie foto 7) en later kwam de fusie tot stand met de FRAM (zie foto 4) en werd de naam in 1996 VEONN (Vervoersonderneming Noord-Nederland).


Foto 4:
Zoals al gemeld bij foto 3 nu een foto van een bus van de FRAM (Friese Autobus Maatschappij). Niet zo'n heel oud voertuig maar een wagen uit de 3800-serie met zwarte raamstijlen en getinte ruiten. De naam FRAM bestaat sinds 1971 na een fusie van kleinere bedrijven. Een aardige bijkomstigheid was dat FRAM in Noorwegen het woord voor vooruitgang is. Donkere wolken pakten zich toen al samen boven het bedrijf en dat was niet voor niets want de naam bestaat nu alleen nog in de geschiedschrijving en de musea. Deze 3884 uit 1987 is uiteindelijk nog in 2002 als Arriva Tours bus 440 aan de slag gegaan.

Foto 5:
Naast de FRAM in Friesland reed de GADO in Groningen en de afkorting staat dan ook voor Groninger Autobusdienst Onderneming. Het bedrijf is opgericht door D. van der Ploeg in 1924. In 1999 is GADO samen met de VEONN opgegaan in de vervoersgigant Arriva. De foto van deze 6645 (uit 1979) dank ik eveneens aan Marcel de Bruijn. In busbrief 33 heb ik familie van deze wagen behandeld, de Westnederland 6671. Het enige zichtbare verschil is dat deze wagen nog de ronde koplampen heeft in tegenstelling tot de 6671.

Foto 6:
De GSM met een DAF/MB200 standaardbus uit de 8300-serie mèt uitstapdeur voorbij de achterwielen. Leuke afkorting in deze tijd.....probeer maar eens op het internet met deze 3 letters iets anders te vinden dan informatie over telefonie. Het lukt wel maar je moet doorzetten! GSM staat in dit geval voor Gelderse Streekvervoer Maatschappij. Net als de WSM ooit begonnen als Tramweg Maatschappij GTM in 1934, later in 1971 omgedoopt tot GTW-Streekvervoer en in 1977 kwam de naam GSM op de bussen te staan. Later werd dit Oostnet en daarna weer Connexxion en tegenwoordig sinds 1999 valt het gebied rond de Betuwe, de Achterhoek en Twente onder Syntus BV.
Zoals je kunt lezen had Herman Finkers helemaal gelijk toen hij zei: "Een stoplicht springt op rood, een ander weer op groen: in Almelo is altijd wat te doen'. ...". Vele naamswijzigingen geven een stormachtige indruk van dit gebied. Over de bus zelf weinig nieuws.

 

Foto 7:
Hier dan de bij foto 3 beschreven NWH (Vervoersmaatschappij De Noord-Westhoek). In 1991 samen met de DVM en later dus naar de FRAM, VEONN en tenslotte Arriva.  Deze maatschappij verzorgde openbaar vervoer in delen van Overijssel.
John Windau schrijft: "De NWH 3584 pleegt valsheid in geschrifte ;-)  hij voert het nummer 3584, maar dit was een nummer wat uitgegeven was aan CN. Het kenteken voert terug naar de NWH 35, dus waar die 84 vandaan komt, is mij onbekend."

Mogelijk kan ik John helpen want tussen de mij ter beschikking staande gegevens vond ik dat de originele 3584 van CN in 1990 is verbrand in de stalling in Utrecht dus dat is vermoedelijk de reden dat dit nummer opnieuw gebruikt is.

Achter deze 3584 zie ik een bekend gezicht staan, een wagen van het type Midi.

 


Foto 8:
En ja, ik begon deze brief in Amsterdam en dat is tevens de natuurlijke omgeving van de NZH (Noord Zuid-Hollandse Vervoersmaatschappij). Rond de hoofdstad is er uiteraard een groot passagiersaanbod en dus zie je veel gelede wagens zoals hier op deze foto. De NZH reed in Noord-Holland en in een groot deel van Zuid-Holland ten noorden van Den Haag.
Vanaf 1932 naast trambedrijf ook busbedrijf en sinds 1946 onder de naam NZH. In 1994 kwam een lijnenruil tot stand waarbij de lijnen rond Leiden werden afgestaan aan Westnederland en de lijnen rond Amsterdam van Midnet terugkwamen. In 1999 opgegaan in Connexxion.
De 7921 is geboren in 1982 en in 1999 via Womy naar Cuba vertrokken.



Foto 9:
Reeds genoemd bij foto 2 maar hier nogmaals aandacht voor deze maatschappij: de VAD. Gestart in 1923 en in vele jaren menige overname meegemaakt (o.a. 1943, 1944, 1952, 1954, 1958 en 1959). Fusies in 1976 en 1980/81 en tenslotte in 1994 tot Midnet. Als VAD reed men het gebied Amersfoort, Zwolle, Arnhem en later ook o.a. de stadsdienst Apeldoorn. Geen bijzonderheden over de bus te melden.


Foto 10:
Een foto van Jan v.d. Starre die ik volgens betrouwbare bron mag gebruiken om ook het zuiden des lands in deze busbrief te plaatsen. De VSL, en je raadt het al, staat voor Verenigd Streekvervoer Limburg en is in 1978 ontstaan. Het lijnennet van VSL bestreek Midden- en Zuid-Limburg.
In 1995 ging de VSL samen met de ZO (ZuidOoster) op in het nieuwe bedrijf Hermes dat voor een groot deel in handen is van Connexxion. De 6.390 is zuiver een wagenparknummering van de VSL want het originele landelijke nummer is 3673.


Foto 11:
Een wagen van de ZuidOoster (ZO), de 6662, en in dit geval weer familie van de 6645 op foto 5 en de aldaar genoemde 6671 uit busbrief 33 evenwel hier weer te zien met vierkante koplampen. Deze maatschappij opereerde min of meer tussen de BBA in Brabant en de VSL in Zuid-Limburg zeg maar Zuidoost-Nederland: regio Nijmegen-Venlo-Eindhoven. Opgericht in 1949 als dochteronderneming van de Nederlandse Spoorwegen en in 1995 overgegaan in Hermes.
Meer informatie over deze bus is te vinden op http://www.busmuseum.nl/mb200/6662/6662.htm omdat deze semi-toerbus geheel gerestaureerd is en deel uitmaakt van de collectie van het busmuseum.
Deze foto met de 6662 als Reiswagen zie je hier mede door Marcel de Bruijn.


Foto 12:
Foto 12 en 13 hebben beiden het logo van de ZWN maar omdat de oorspronkelijke afkomst verschillend is, apart geplaatst. Deze Leyland 2072 is al echt een ouwetje zoals ook uit het kenteken blijkt. Als ik me goed herinner uit mijn begintijd op de bus hadden wij in Delft ook diverse van deze wagens en was het gewoon bij deze serie dat het lijnnummer rechts van de bestemmingsfilm zat. John Windau schrijft: "De 2072 is van oorsprong de SBM 58. De SBM is het busbedrijf van de voormalige
Stoomtram Breskens Maldegem. De ZWN is voortgekomen uit de fusie van diverse Zeeuwse vervoersmaatsschappijen, zoals u weet....."
In 1995 volgde een fusie van de oude ZuidWestNederland met Westnederland tot de nieuwe naam ZWN.
Deze bus is na z'n diensttijd terecht gekomen bij Ensign in Oostende.


Foto 13:
En dan de laatste foto van weer een ZWN wagen. Ook deze bus is van oorsprong van een ander bedrijf gekomen. De 2551 is de RTM 22 (de RTM bussen waren herkenbaar aan de rode rand onder de ramen) en de RTM staat voor N.V. Rotterdamsche Tramweg Maatschappij die in 1969 samengaat met Vermaat's Autobedrijf die sinds 1923 de lijn Hellevoetsluis-Brielle-Maassluis rijdt.


Foto 14:
Een behoorlijk gedateerd busje met een vermoedelijke toer-achtergrond op Texel. Het kenteken is AF-38-17 dus aardig op leeftijd. Hij staat bij de RDW te boek als bedrijfsauto DAF SB1600 DS605 voor de kenners met als afgiftedatum voor het kenteken: 31 maart 1970. De vervaldatum APK is op 22 augustus 2005 geweest dus ik vermoed dat deze bus zijn laatste tijd wel gehad heeft op Texel. Ik heb nog driftig gezocht op het internet naar nadere informatie maar dat leverde mij in ieder geval niets op. De reclame gaf ook geen houvast omdat dat blijkbaar niets met de bus en/of de eigenaren te maken heeft maar zuiver reclame voor derden is en in deze betreft het een restaurant op Texel met de naam Sjans. Mogelijk een aanrader voor o.a. vrijgezellen. Bedankt Jan van den Berg voor deze foto.


     
Surftips:
           Na zoveel foto's nu een link
en met wat ter ontspanning. Op de volgende link kun je vinden wat men elkaar al tijden via internet toestuurt aan grappige, flauwe, aparte en ongewone foto's en filmpjes. www.ebaumsworld.com  Onder elk fotootje in de middenkolom zit wel een serie foto's en onder de meer rechter kolom getiteld: "Misc. Images" staan nog veel meer absurde plaatjes. Kun je zelf eens iets geks rondsturen i.p.v. te ontvangen.

Klik op:     







Tot slot:

In bovenstaand overzicht zal best het een en ander ontbreken of niet volledig zijn maar bedenk dat het een vogelvlucht betreft en geen diepgaande research mijnerzijds. Mochten er desondanks interessante bijstellingen mogelijk zijn dan hoor ik dat wel en kan ik dat alsnog aanpassen. 

Tot de volgende brief van de postbussjoof

Wim Koeleman             (kameleon@ziggo.nl)

        
      
 
  
Wijsheden:
 
Ervaring is die geweldige eigenschap die je in staat stelt een fout te herkennen wanneer je hem opnieuw maakt. (F.P.Jones)

terug naar de