26 maart 2006

N i e u w s   i n   B u s b r i e f f o r m a a t   <++++>
_____________________________________________________

______ Onderwerp:  Qba! en P.King? ___________________
   
           Verhalen over oude en nieuwe bussen, aflevering        
    
 

 
Tot nu toe zijn de afleveringen met foto's van Nederlandse bussen in het buitenland steeds behoorlijk populair geweest. In deze serie busbrieven dus nogmaals een keertje Verweggistan zoals ik vorige week al aankondigde. Het is een mengeling geworden van Nederlandse bussen met een paar plaatjes van buitenlandse extremen.
Voor de komende brieven heb ik een voorlopige volgorde. Te verwachten onderwerpen zijn o.a.: Wie ben ik? - RET - WSM stoomtrein/tram - Rondje Nederland - Rotterdam CS - Antiek en Londen.
 

Foto 1a-1b:

Oosterse vindingrijkheid. Is het in Maleisië, Thailand of Peking (P.King?) om maar een paar plaatsen te noemen. Je moet het maar bedenken en uitvoeren. In onze maatschappij is alles gebonden aan regeltjes en alleen een driewieler voor peuters is nog niet voorzien van een kenteken dus daardoor zouden onderstaande bouwsels bij ons geen kans maken. Buiten het feit dat wij allang geen gebruik meer maken van één enkele paardenkracht of één ossenkracht, is het misschien wel een antwoord op het fijnstofprobleem waar wij tegenwoordig onder gebukt gaan. Wat deze "motoren" produceren is van alles, maar geen fijnstof.

           


Foto 2a-2b:

Dat er in het buitenland bijzondere voertuigen rondrijden is veelal wel bekend maar ik kan het niet laten om deze er uit te pikken. Een trekker met oplegger waarvan er in Cuba (Qba) een flink aantal rijden in diverse fleurige tinten. Niet alleen oude afgedankte streekbussen uit Nederland maar ook deze forse combinaties waarvan ik verder geen merken of technische informatie heb kunnen vinden. Op foto 2b kun je zien hoe aan de rechterzijde de deuren vormgegeven zijn. Het lijkt erop dat deze bussen aangeduid worden als "Metrobus" dus misschien hebben ze een specifieke functie.
Leuk extraatje op foto 1a is de motor met zijspan.

           


Foto 3:
Een vierkante moskee achter deze vierkante bus in Marokko. Om precies te zijn in een plaats met de naam Meknès (zie plattegrond). "Meknès is een van de befaamde koningssteden van Marokko. De witte stad wordt omgeven door een 40 kilometer lange muur. Deze vorstelijke stad staat bekend om haar grootse  bouwwerken, maar ook de normale huizenbouw heeft zo zijn voordelen. Onder de arcades kan men overdag verkoeling en beschutting tegen de felle zon zoeken. Er wordt daar ook handel gedreven". (zie plattegrond)
De bus op de foto is een exemplaar afkomstig van de GSM (Geldersche Stoomtramweg-Maatschappij), een streekvervoerbedrijf ontstaan door overnames van andere trambedrijven in de jaren 30 en een zeer goed renderend bedrijf in de jaren 50. Dit bedrijf dat o.a. actief was in de Achterhoek ging later op in Connexxion zoals zoveel bedrijven. Van de bus ontbreken helaas ook hier de gewenste gegevens zoals wagenparknummer maar duidelijk is dat het om een DAF-den Oudsten MB200 gaat.

           


Foto 4:
Een behoorlijk netjes uitziend exemplaar op deze foto, wederom in Cuba. De 3691, ex WN, ZWN en Connexxion, gebouwd in 1986. Bij Marty Werkman vond ik de wagen in Hollandse dienst in een vergelijkbare pose. Alleen de kentekenplaat geeft aan dat hier sprake is van een tussenliggende afstand van duizenden kilometers. Ook onder de voorruit is het ietwat bruiner dan in de Connexxion jaren. Verder geen opvallende zaken maar dat is misschien juist het bijzondere, deze bus is nog steeds zoals hij hier rondreed.


Foto 5:
En nogmaals het land van Fidel. Mogelijk een wagen uit de Haagse regio gezien het lijnnummer. Ik schrijf uiteraard 'mogelijk' omdat er meerdere lijnen 123 in Nederland rondrijden maar ik stem zelf op een Westnederland voertuig. Gewoon een gevoel. Hier niet tussen de Westlandse kassen maar tussen de palmbomen. Mogelijk is de chauffeur meeverkocht dus als iemand hem herkent, hoor ik het wel.

Foto 6a-6b-6c:
Op de valreep kreeg ik een foto toegespeeld die redelijk recent nog is gemaakt door een Nederlandse toerist in de plaats Khartoem, de hoofdstad van Soedan (zie kaartje). In de regio Darfoer in het zuidoosten kwam men na het staakt het vuren in 2003 in opstand tegen de centrale regering. Dit heeft helaas tot een burgeroorlog geleid waarbij sprake is van etnische zuiveringen en genocide.
De bus, een wagen van de FRAM zoals nog vaag aan de zijkant staat te lezen met eveneens het oude wagenparknummer, de 6356, valt van narigheid bijna uit elkaar maar rijdt nog steeds rond. Gezien de grote logo-letters DAF op de voorzijde gaat het om een wagen die dateert van 1970 of 1971. Zonder essentieel onderhoud is het een wonder dat deze bus nog rijdt.
 
Deze roestige rammelbus uit Soedan heeft recht op wat meer uitleg. Met wederom dank aan Ruurd Berendes voor de gestuurde foto's 6b en 6c. Ikzelf zat enigszins te rommelen met het wagenparknummer maar dat is de 6356 maar Ruurd hielp. "De 6366 werd speciaal voor Soedan rood geverfd. Ik (Ruurd) maakte bijgevoegde foto op 17-7-1984 op de Oude Haagweg bij een schildersbedrijf aldaar." Ook voegde Ruurd een foto bij van een andere wagen uit die serie namelijk de 6365. "Het betrof hier de NS serie 6340-6369 trambussen voor B-wegen. Het waren DAF TB160 bussen.  De 6365-6369 waren bestemd voor de FRAM en werden in juni 1984 geëxporteerd naar Soedan. Geweldig dat er na jaren nog zo'n wagen in Soedan is teruggevonden!"(citaat Ruurd) 
Bekende getallen voor menig Delftse collega want een aantal van deze nummers werd later weer gebruikt voor de 10 meter stadsdienst SB's in Delft (busbrief 41).
Hierbij de 2 foto's van Ruurd Berendes (zie ook foto 8b in busbrief 45):

           


       
Surftips:

Helaas zijn de ooit geplaatste surftips ingehaald door de tijd en niet meer werkend. In deze brief dus geen tips.

Klik op:     



Tot slot:
Dat was het dan weer voor deze keer. Ga je op vakantie naar exotische oorden en zie je een bus van Nederlandse origine of een exemplaar waar je mond van open valt, pak de camera en schiet hem, al is het niet eens voor jezelf maar voor mij. Ik ben je erkentelijk en mijn dank is op z'n minst 1 meter 95 groot.
 
 
veel kijkplezier met deze blik op de wereld               
  
Wim Koeleman (kameleon@ziggo.nl)
        
     
Wijsheden:
 
Als je 's morgens met de kippen opstaat, 
overdag werkt als een paard
en 's avonds zo moe bent als een hond,
dan is de kans groot dat je een ezel bent.

terug naar de