terug naar de |
|
12
maart 2006
N i e u w s i
n B u s b r i e f f o r m a a
t <++++>
________________________________________________________
______ Onderwerp: 6300-serie en een beetje Berlijn
______
Verhalen
over oude en nieuwe bussen,
aflevering 41
Was ik bijna een type bus vergeten.
Gelukkig werd ik er aan herinnerd en inderdaad, de stadsuitvoeringen van de
DAF/den Oudsten SB220 wagens model B88, de 6300-serie van 10 meter lengte,
was nog niet aan de beurt geweest. Zoeken op het internet om nog wat
technische informatie te verzamelen, maar dat viel niet mee. Ook foto's heb
ik niet op grote schaal gevonden. Een wat misdeeld type bus lijkt het wel
maar gelukkig heb ik onderstaande foto's
gevonden.
Foto 1:
Wij denken vaak dat we op vele
terreinen het ei van Columbus
hebben uitgevonden maar buiten de landen die onze oude bussen opkopen zijn er
natuurlijk nog genoeg rijke westerse landen die ons nog iets kunnen leren. Wij
zijn zo'n rijk westers land maar buiten het aanschaffen van een vernieuwde
busvloot, gaat alle aandacht tegenwoordig uit naar railvervoer. Toch zullen wij
ooit weer terugslaan als de politiek misschien bij volgende landelijke
verkiezingen begrijpt dat het vastlopen van de Nederlandse wegen deels opgelost
kan worden door het openbaar vervoer weer te zien als een sociale voorziening
i.p.v. een commerciële activiteit. Maar goed, de tijd zal het leren.
Nu tijd voor het onderwerp van deze
keer en
dat zijn de 6300-wagens die o.a. in Gouda en Delft de stadsdienst hebben
verzorgd. In Delft begonnen we dit type wagens met de 6330 t/m de 6334 en de
6364 t/m 6368. In 1990 werd de serie geopend in Delft met tijdelijk de 6307 en
de 6308 gevolgd in 1991 door de vaste serie voor Delft die nog aangevuld werd in
het jaar 2000 met de 6312 zoals hieronder te zien. Deze
bussen zijn gebouwd in de jaren 1989/1990
Foto
2:
De in deze busbrief geplaatste foto's
laten duidelijk zien hoe zwaar het beroep van buschauffeur is. De meesten lezen
op hun gemak een krantje of liggen zelfs een tukkie te doen op het stuur (foto
4!). Er is er niet één die iets te doen heeft en er als een waardig gastheer
werk van maakt zo te zien. Gekheid natuurlijk, het wachten op elkaar op Delft CS
om eventuele overstappers van dienst te kunnen zijn, zorgt soms voor een paar
minuten ontspanning en dat is hier goed zichtbaar.
Foto
3:
Uit deze serie hadden de 6365 en de
6366 de eer om met de zogenaamde teltredes uitgerust te worden. Bij het in- en
uitstappen zakte de trede iets weg waardoor er een telmoment mogelijk werd. Voor
veel mensen was dit een onaangename ervaring omdat ze vaste grond onder hun
voeten verwachtten en het gebeurde soms dat passagiers bijna ten val kwamen door
zo'n kleine maar onverwachte beweging van de ondergrond. De gegevens die op deze
manier zijn verzameld zullen ongetwijfeld hun nut hebben gehad maar voor de
klanten was het niet altijd uit te leggen. Nabij de uitstapdeur was een 'black
box' gemonteerd waarin een apparaat zat waar regelmatig een nieuwe cassette in
aangebracht moest worden waarna de verwijderde cassette uitgelezen werd en het
bedrijf kon voorzien van vervoersgegevens. Bij alle types wagens waren er
wel een of twee voertuigen die hiermee uitgerust waren.
Foto
4:
Volgens mij is hier collega Ben
zichtbaar die op een zo te zien warme zomerdag zijn rug ietwat naar voren buigt
om de temperatuur op die plek te laten dalen. Een tukkie doen zoals eerder
verondersteld, gaat iets te ver denk ik. De wagen die na deze 6364 van de
lopende band is gerold bij den Oudsten is de 6365 en daaraan kan een van mijn
collega's vast en zeker een herinnering ophalen. De 6365 had een
'black box' zoals ik al heb vermeld maar Hans (bijnaam Pino) had ooit een
'black-out' en dat heeft de 6365 de das omgedaan. Gelukkig werden deze opvolgers
van de 6500-serie daarna weer vrij snel opgevolgd door de MAN-scout
stadswagens rond 2001 zodat dit verlies van de 6365 maar kort voelbaar was. In
2004 werden de laatste rondjes gereden met enkele wagens uit deze geliefde serie
en was ook voor dit type bus het doek gevallen.
Een nieuw tijdperk brak aan, geholpen
door de sluiting van den Oudsten in Woerden. Jarenlang hèt gezicht van het
openbaar vervoer in Nederland maar aan alles komt een eind en tegenwoordig
bepaalt de marktwerking ook de aanschaf van materieel. Zodoende zien we een
grote variatie aan busmerken en carrosserieën langs Neerlands wegen dieselen
terwijl ook andere brandstoffen hun intrede hebben gedaan. Ik ben benieuwd waar dit
uiteindelijk heengaat en waar dit eindigt. Ik moet als ik tijd van leven heb,
nog circa 15 jaar mijn dienstjes draaien als het aan het huidige kabinet ligt en
ik verwacht nog een roerige toekomst. Een ding is zeker, het zal niet saai
zijn.
Foto
5:
Niet helemaal scherp deze
5e foto maar toch leuk om de bewuste 6365 uit de tekst van de vorige
foto in deze fantasierijke aankleding te zien op het bus/tramstation aan
het Abtswoudsepark in de wijk Tanthof van Delft. (met dank aan Ruurd
Berendes)
Surftips:
De surftips die hier stonden zijn niet meer actief en dus
verwijderd.
Klik op:
Tot slot:
Voor zover mijn informatie betrouwbaar is, zijn vele wagens
van dit type bus verkocht aan Oost-Europa. Ze hebben er geen slechte koop
aan en hopelijk leven ze daar nog lang en gelukkig. Een aflevering met een filosofisch tintje
maar helaas alweer ten einde.
einde
op naar nr. 42.
Wim Koeleman (kameleon@ziggo.nl)
Wijsheden:
Je zit tegenwoordig vaster in het verkeer dan in de
gevangenis. (J.Anthierens)
terug
naar de