N
i e u w s i n B u s b r i e f f o r m a a
t <++++>
______________________________________________________
______
Onderwerp: Vrolijke noo(d)t ___________________
Verhalen
over oude en nieuwe bussen,
aflevering 39
Ooit heb ik trots gemeld dat de
busbrief tot in Oostenrijk gelezen wordt maar hierboven zie je dat zelfs in het
land van Uncle Sam belangstelling bestaat. Een collega op vakantie in New York
maakte de foto's van deze kentekenplaat op een taxi in de buurt van Ground
Zero en die laat ik, bescheiden als ik ben, natuurlijk graag aan jullie
zien......;-)
Verder deze keer een
lekker ontspannen aflevering. Na een aantal weken met serieuze foto's werd het weer
eens tijd voor wat luchtigs. Dat geeft mij ook weer even ruimte en tijd om aan
de komende, meer ter zake doende, busbrieven te werken. Op stapel staan nog in
ieder geval een brief over de 6300-serie, over Rotterdam CS, een special over
een 7000-wagen, over de WSM-treinen uit vorige eeuw, een nieuwe 'Wie is
Wie' en nog een paar aardige onderwerpen. Genoeg materiaal gelukkig
maar eerst nu dus allemaal foto's met een knipoog.
Foto 1a-1b:
Foto 1a was pas nog op televisie te
zien in het programma "Jensen!" In dit programma zit een item met
onwaarschijnlijke foto's en daar was deze er een van. Waarschijnlijk is het
Japan maar vergeef me als dat niet zo is want mijn kennis van oosterse talen is
beperkt tot de menukaart in een restaurant. Het logo JR voor op het voertuig 1a
geeft aan dat dit in Japan thuishoort. De vraag bij dit soort foto's is
altijd in hoeverre word ik in de maling genomen of is dit een waar gebeurd
voorval en was de fotograaf op de juiste tijd op de juiste plaats. De suggestie
die gewekt wordt, is in ieder geval leuk genoeg om een keertje te zien.
Foto 1b is gewoon een plaatje
zonder komische achtergrond maar toch leek het me aardig om deze kruising tussen
een trein en een bus (Railbus) op te nemen in deze busbrief. Een robuust uitziend
voertuig van Leyland (dus toch bus?) dat vermoedelijk niet als proto-type
gediend zal hebben voor de lightrail-voertuigen die wij zien op de trajecten van
RandstadRail..
Foto
2a-2b:
Deze 2 afbeeldingen zijn een soort
vervolg op eerdere foto's die ik in busbrief 22 heb geplaatst. Ze spreken
voor zich al kan ik er nog wel bij vermelden dat ik ze niet allebei even
smakelijk vind maar ik zeg niet welke ik dan bedoel.
Foto
3:
Over smaakvol gesproken. Enigszins
ondeugend maar nergens over de schreef. Ik vraag me af voor wat voor doel dit
busje wordt gebruikt. Zo te zien aan het vele glaswerk een personenbusje maar ik
kan me niet voorstellen dat je hiermee kinderen ophaalt en naar school brengt.
Het kenteken is niet te lezen maar ik hoop niet dat dit een Belgisch busje is
want voor je het weet, heb je een slechte naam en noemen ze je Marc.
Foto
4a-4b-4c:
Deze foto kwam binnen via de
enthousiaste fotoleverancier John Windau. Een fors uit de kluiten gewassen vorm
van stads/streekvervoer. Een bus die ik op de weg alleen maar tegenkom als
touringcar met vele ski-liefhebbers aan boord maar die ik niet aanbeveel voor
een ritje op lijn 81 in Delft. Hij is zo groot dat als je bovenin achteraan een
hennepkwekerij begint, het niet eens op zal vallen. Het lijkt me in ieder geval
een topper en ik zou er graag eens in willen rondtuffen maar dan zal ik toch
eerst naar Berlijn moeten gezien de bestemmingsfilm.
Peter van der Reest, ondertussen geen
onbekende, stuurde mij een uitgebreid mailtje met allerlei
wetenswaardigheden over dit type bus.
"In 2004 heeft de
BVG (Berliner Verkehrsbetriebe =
ov-bedrijf Berlijn) in samenwerking met Neoman (M.A.N. en
Neoplan) een prototype voor een nieuwe specifiek-Berlijnse
dubbeldekker-generatie ontwikkeld, op de IAA2004 (=Internationale Automobil
Ausstellung) is deze door Neoplan gebouwde bus gepresenteerd als
"M.A.N. Lion's City DD". (waar ken ik dubbel D nou ook weer
van.....?)
De bus heeft een lengte van 13,73 mtr.,
breed 2,55 mtr. en hoog 4,06 mtr.(er is voor Berlijn een speciale ontheffing
voor de 4 mtr.-grens gegeven), de capaciteit is 128 personen (83 zit- en 45
staanplaatsen), het onderdek heeft een stahoogte van 1,92 mtr. en het bovendek
1,70 mtr.
De bus heeft een "kneeling"-installatie (de
bus zakt horizontaal op alle assen) en een motorvermogen van 310
PK.
Na een lange proefperiode van het enige
prototype is op 1 juni 2005 de overeenkomst getekend voor de levering van de
eerste 100 bussen van dit type.
Peter stuurde ook 2 foto's waarop o.a. een nog forsere
uitvoering te zien is en die wilde ik jullie niet onthouden temeer daar ik van
diverse kanten een reactie op die grote gele dubbeldekker heb gekregen. (foto
4b)
"Het (de gele wagen) is overigens niet de
grootste stadsbus uit de Duitse geschiedenis, in de 1e helft van
de 90'er jaren leverde Neoplan aan diverse Duitse steden (o.a. Lübeck, zie
foto) de N4032/4 "Megaliner", een 4-assige dubbeldekker-stadsbus van 15 meter
lengte, waarbij alle 4 (!) assen gestuurd werden. De bus had 94 zit- en ca.
50 staanplaatsen, en een Mercedes-motor met 350 PK dwars achterin
geplaatst."
"Ik heb van dit type destijds een model
gebouwd, zie ook mijn website onder "busmodelbouw".
www.pcreest.nl
Niet alleen eigentijdse zelfbouwmodellen maar ook oudere typen bussen
bouwt Peter zelf getuige deze foto van vroeger tijden. "Berlijn had altijd
al "eigen" types dubbeldekkers, zelfs al begin vorige eeuw, toen hier nog amper
fatsoenlijke bussen bestonden. Ik heb er zelfs een 1:50 model van gebouwd, een
Daimler uit 1911 met open bovendek." (zie
foto 4c)
Foto
5:
Over onderstaand vehikel heb ik
helaas geen nadere info. Ik zou graag meer willen weten want het ziet er heel
apart uit. Is het een busje of is het een taxi of is het een geintje? En wij
maar denken dat wij voorop lopen met onze lagevloerbussen, nou mis hoor, hier
zie je pas hoe echt lagevloer hoort te zijn. Het is te hopen dat er een hogere
stand van de carrosserie mogelijk is want anders geef ik hem een korte
levensduur. Een Delfts bruggetje of een Hollandse verkeersdrempel en het is
einde oefening. Wat er dan zal gebeuren zie je alleen in van die oude slapstick-films.
Foto 6:
Ook een bus kan het hogerop zoeken maar of het zinvol is, laat
ik in het midden. Het trappenlopen is nog niet gelukt zo te zien. Je moet
volgens mij toch echt een op hol geslagen motor hebben om dit voor elkaar te
krijgen maar misschien hield de chauffeur van opschieten en had hij of zij
schoenmaat 52.
Surftips:
Een pagina met hele handige tips
voor diegenen die moeite hebben met de gebruikershandleiding die meestal
geleverd wordt door de fabrikant. Op deze pagina staat voor vele zaken een hele
eenvoudige uitleg.
Gebruiksaanwijzingen. Klik
op de knop "De Lijst" en je vindt er alles wat je nodig hebt.
Klik op:
Tot slot:
Het was geen aflevering voor de fanatieke hobbyist met fraaie
foto's van weleer maar daar zorg ik de volgende keer weer voor. Dit was een
tussendoortje, een niemendalletje of hoe je het ook wilt noemen.
Wim Koeleman (kameleon@ziggo.nl)
Wijsheden:
Zeer alerte reactie: Om een
ongeval te vermijden, reed ik tegen een geparkeerde auto.
(NN)
terug
naar de