12 februari 2006
N i e u w s i
n B u s b r i e f f o r m a a
t <++++>
______________________________________________________
______ Onderwerp: Het cijfer 9 _______________________
Verhalen
over oude en nieuwe bussen,
aflevering 37
Onlangs was er een iets te enthousiaste
chauffeur in de dop. Op 15-jarige leeftijd werd met een bus proefgereden zonder
leermeester en dat kunnen een heleboel volwassen nieuwkomers zich niet eens
voorstellen maar deze jongen deed het gewoon. Nu blijkt het meer dan een hobby
te zijn maar is er zelfs sprake van een verslaving want in bijna alle kranten
heeft deze week het vervolg op die actie van toen gestaan en ik wil diegenen die
dat hebben gemist, in deze brief even bijpraten via 2 berichtjes o.a.
ingestuurd door Peter van der Reest.
Wordt vervolgd??? (woordspeling: 2
betekenissen?)
Laatste nieuws
woensdag 8 februari 2006
De jongen die maandagavond
wederom werd betrapt op het stelen van een bus, blijkt al enige tijd onder
behandeling te zijn bij een kliniek in Oosterbeek wegens gedragsproblemen en een
lichte verstandelijke handicap. De 15-jarige werd in november ook al betrapt op
het joyriden in een drietal gestolen bussen.
De knaap, die in Oosterbeek
woont, verklaarde maandag tegenover de politie dat hij een drang heeft naar het
besturen van bussen. De politie heeft proces-verbaal tegen hem opgemaakt wegens
diefstal en joyriding. Het Openbaar Ministerie in Arnhem moet nu beslissen of de
puber wel of niet strafrechtelijk wordt vervolgd.
Schade heeft de tiener voor
zover bekend niet gemaakt tijdens zijn ritten. Ook zou hij geen andere
weggebruikers in gevaar hebben gebracht. "Op de bus zit nog geen krasje, maar
die jongen heeft onaanvaardbare, zeg maar levensgevaarlijke risico's genomen.
Het had ook heel anders kunnen aflopen", zo meldde een woordvoerder van
Connexxion. Om de remise in Doetinchem, waar de jongen maandagavond een bus
stal, extra te beveiligen, is volgens Connexxion niet nodig. Dit omdat het
opstarten en laten rijden van een bus iets is dat alleen bekend is bij
beroepschauffeurs. En bij deze bewuste jongen dan.
De busjoyrider heeft zijn
kennis over bussen opgedaan bij gesprekken met buschauffeurs. Zij werden geraakt
door zijn aanstekelijke enthousiasme en hebben daarbij, achteraf bezien, te veel
"beroepsgeheimen" prijsgegeven. Busmaatschappij Syntus verklaarde na zijn eerste
aanhouding de jongen wel in dienst te willen nemen. Deze "toezegging met een
knipoog" is inmiddels ingetrokken, zo meldde een woordvoerder van de
maatschappij.
Foto 1:
Dan nu het fotogedeelte van deze brief. Vanwege de
toegenomen belangstelling voor de busbrieven, een toegenomen aantal foto's. Maar
liefst 9 stuks waarbij het cijfer 9 zoals in het onderwerp al aangegeven stond, een grote rol
speelt. Opeenvolgend tref je aan de
9100-9200-9300-9400-9500-9600-9700-9800-9900-serie. De laatste brieven had ik als
onderwerp Interieurs, HTM en Station Delft dus werd het naar mijn mening weer
eens tijd voor een ouderwetse verzameling busfoto's uit eigen stal. Te beginnen
met een wagen uit de 9100-serie, de 9140 uit 1982, hier bufferend op Kijkduin (ik weet zowaar de
locatie....) Ik vond het een heerlijke serie. Soepel en krachtig, maar wij
hebben deze wagen alleen aan het eind van zijn loopbaan in Delft een tijdje
gehad en zodoende heb ik hem maar kort in mijn database staan.
Foto
2:
Logisch volgend op foto 1 is een
wagen uit de 9200-serie. Als enige in deze brief in zwart-wit maar ik heb niet
anders. De Daf/den Oudsten MB200 met wagenparknummer 9274 in een Westnederland uiterlijk. Mogelijk bij een manifestatie maar duidelijk niet op
een lijndienst. Aan de personenauto's te zien al weer geruime tijd geleden want
deze modellen vind je nu alleen nog terug bij een liefhebber of
verzamelaar. Deze bus is gebouwd in 1982 en vermoedelijk is de foto eveneens uit
die periode want de bus ziet er nog schoon en ongeschonden uit.
Foto
3:
Een stukje herinnering aan een tijd
dat het Marconiplein, op de grens van Schiedam en Rotterdam, nog een hoofdrol
speelde. Een wagen uit de 9300 serie. Al eens eerder aan bod geweest in busbrief
9 en dus toevallig ook iets met het cijfer 9. Zou toeval dan toch bestaan?
Precies op deze plek waar de 9307 op deze foto staat, volgens mij bijna op de centimeter nauwkeurig, werd ooit
een Mercedes O305 geramd door een locomotief terwijl de betreffende
bus vast stond in een file van meerdere halterende bussen. (zie
busbrief 1 foto 1c). In deze tijd stond de wijk Spangen nog in zijn volle verloederde
glorie. Nu geheel afgebroken en opnieuw opgebouwd zoals met vele wijken in grote
steden is gebeurd of gaat gebeuren. Ook de oude situatie die hier zichtbaar is,
werd op de schop genomen en we hebben nog jaren op een gerenoveerd Marconiplein ons eindpunt gehad.
Ooit, lang geleden, circa 20 jaar
denk ik, gingen bijna alle lijnen vanuit het Westland, maar ook vanuit de kant
van Krimpen a/d IJssel en Capelle a/d IJssel, door naar het Centraal Station van Rotterdam
(in een van de komende brieven zal ik hier aandacht aan besteden, om precies te
zijn in editie 51). Toen
bedachten knappe koppen dat er sprake was van dubbele trajecten. Mensen konden
beter overstappen op stadslijnen van RET-bus-tram en metro of met de trein van
de NS. Klantvriendelijk is anders maar politieke en financiële overwegingen
overwinnen altijd. Toen, maar ook nu nog. Maar het kan nog anders want er werd
ook een Metro-lijn aangelegd langs Schiedam Station en het Marconiplein dus je
raadt het al, ons eindpunt werd opnieuw verlegd naar Schiedam Station. Nog even
en we houden alleen nog een soort stadsdienst Naaldwijk-Maassluis over riepen
wij schamper, niet wetende dat het nog erger zou worden. Opnieuw werden wij
teruggedrongen en voorlopig zijn wij aanbeland op het Metrostation Vijfsluizen,
gelegen tussen Schiedam en Vlaardingen. Zou het hiermee klaar zijn? Je weet
maar nooit.
Schiedam Station is nog wel het
eindpunt gebleven van sneldiensten zoals b.v. lijn 201, 137 en 124. (redactie:
Anno 2010 zijn dat lijn 86,
Zoals gewoonlijk spreek ik hier uit
naam van de eigen regio want op al de eerder genoemde eindpunten komen eveneens
bussen van andere vestigingen uit andere richtingen waarvan ik geen achtergronden ken.
Foto
4:
De volgende in de 9000 serie is een
wagen met nummer 9421 uit 1983 hier te zien op Den Haag CS. Een opvallend detail is
de zwarte kleur rond de ramen aan de zijkanten. De wagen heeft enige tijd in
Delft gestaan en dat is in mijn beruchte administratie duidelijk terug te
vinden. Het was een prima voertuig en ik heb er dan ook in die redelijke korte
periode 30 keer mee gestuurd, hoofdzakelijk in 1999 en 2000. Deze bus was van
oorsprong onderdeel van het oude ZWN.
Foto
5:
Ook in deze brief een bus aan het
eind van zijn Nederlandse krachten. Wachtend op een mogelijk 2e leven in een
warmer buitenland staat deze 9572 uitgekleed het alfabet te oefenen. Net zoals
de wagen op foto 4, heeft deze een favorietenrol gespeeld in de paar jaar dat
hij in Delft gestald was want ook deze bus staat behoorlijk hoog genoteerd in
mijn bus-top 1000 doordat ik er zelfs 32 keer mee de weg ben opgegaan. Deze
getallen kwamen ook tot stand doordat in die jaren (2001/2002) het aantal
handgeschakelde bussen al drastisch was afgenomen en dan was elke 'pook' bij mij welkom.
Ook deze bus uit 1984 kwam uit de stal van de 'oude' ZWN en werd later
ingelijfd bij Connexxion.
Foto 6:
Tot nu toe allemaal semi-automaten in beeld maar met de komst
van de 9600-serie was het schakelen definitief voorbij. Ooit kwam er verlichting
voor het zware werk met koppelen, dubbelklutsen en onwillige versnellingsbakken
door de komst van de semi-automaat waardoor het linkerbeen er een beetje voor
joker bij ging hangen. Met de komst van de volautomaat kon zelfs
de rechterarm op non-actief dus wie heeft het nog over een zwaar beroep....Deze
ZWN-uitvoering van de 9611 ziet er trouwens fraai uit, een soort
staatsieportret. Deze serie werd ook in 1984 afgeleverd door den Oudsten. In
busbrief 20 staat een zusjes/broertje bij foto 2, de 9614.
Foto 7:
De laatste 3 foto's zijn geleend van de website van
Marty Werkman
OVinB. Te beginnen met de 9799 hier in de haltebox op het platvorm van Den Haag
CS. Allemaal geschiedenis nu de buslijnen vanuit het Westland niet meer verder
komen dan de halte van ziekenhuis Leyenburg (behalve lijn 30). Ook
lijn 130 rijdt niet meer door naar Centraal maar eindigt bij de Grote
Markt. Tegenwoordig weer vanuit Delft na geruime tijd alleen maar tussen
Rijswijk Station en de Prinsengracht te hebben gereden.
Ongeveer hetzelfde verhaal als bij foto 3. Het streekvervoer
eindigt steeds vaker aan de rand van de grote steden. Ook deze wagen is nog in
1984 van de lopende band gekomen dus dat was een heel druk jaar voor
den Oudsten.
Foto 8:
Om de serie compleet te maken heb ik bij foto 8 en 9 twee
wagens gekozen waarin ik ooit door toeval een keertje in gereden heb. Geen
verdere herinneringen of voorvallen omdat het geen wagens waren die op de
Delftse loonlijst stonden. Deze 9846 hier vermoedelijk in Leiden op de foto
(?) met
getinte ramen zoals in die serie de standaard uitvoering was. De 9800-serie is
van begin 1985.
Foto 9:
Over deze 9943 nog minder nieuws. Ik heb 2 keer achter het
stuur gezeten. De kleurstelling is behoorlijk conservatief te noemen en doet
denken aan een semi-toerwagen uit b.v. de 6600-serie. (zie busbrief 33)
Deze MB200 stamt uit 1985 en is begonnen bij de NZH (Noord-Zuid-Hollandsche
Vervoer Maatschappij N.V.) en pas in 1994 onder de vleugels van
Westnederland terechtgekomen.
De cirkel is weer rond. De 9 foto's staan erop. Een type bus dat
jarenlang het paradepaardje was in het openbaar vervoer, is niet meer.
Herkenbaar, degelijk en oer-Hollands. Een hoofdstuk busvervoer is afgesloten.
Over 20 jaar kijken we misschien weer op deze manier naar de series van
nu. Hoewel.....
Surftips:
Nog even kijken of ik iets aardigs kan vinden als tip
voor de surfliefhebber.
Ik heb begrepen dat er een heuse Sudoku verslaving op gang is
gekomen. Het kan
geen kwaad om voor de liefhebber een pagina te vermelden waar je naar
hartenlust kunt cijferen (met dank aan Tomas):
Sudoku
Ook heel populair zijn de pagina's waar je je spullen kunt
aanbieden of juist kunt zien wat er zoal voor een schappelijk prijsje aangeboden
wordt. Via de volgende link kun je in 1 keer op 8 markten (of minder, naar eigen
keuze) tegelijk je zoekopdracht invullen. Dat scheelt een heleboel tijd.
Marktzoeker
Klik op:
Tot slot:
Het is een uit de kluiten gewassen busbrief
geworden. Er staan alweer 5 onderwerpen in de steigers dus aan
materiaal nog geen gebrek. Binnenkort brieven over de zwart/wit periode, een
brief met een knipoog, aandacht voor de 7000-serie en nog veel
meer.
Tot hier en niet verder anders weet ik niets
meer voor volgende brief......
Wijsheden:
Vrouwen verbazen zich hoeveel mannen kunnen vergeten.
Mannen verbazen zich hoeveel vrouwen zich herinneren. (Peter Bamm)
terug naar de