05 februari 2006

N i e u w s   i n   B u s b r i e f f o r m a a t   <++++>
______________________________________________________

______ Onderwerp:  Station Delft  ______________________
   
           Verhalen over oude en nieuwe bussen, aflevering 36      
                   
 

 
Ja, zo zie je maar wat een diploma kleuterschool allemaal kan opleveren. Een galerij aan kunst met een kleine K, vervaardigd door jullie altijd toegewijde redacteur. Later meer hierover. Deze week wat minder bussen maar een brief met gebouwen, om precies te zijn hoofdzakelijk een opvallend gebouw dat voor de meesten onder jullie toch een sterke herkenningsfactor zal hebben: Station Delft.
 
Doordat er 500 euro boete volgde op een foto van het vroegere station, zijn de foto's 1 - 2 - 3 en 4a helaas verwijderd voor alle zekerheid
 

Foto 1:

Van Delft Station Centraal zou je een behoorlijke fotoverzameling verwachten en ik heb ook een redelijk aantal vooraanzichten van het stationsgebouw kunnen vinden maar een overzichtsfoto van het stationsplein mét bussen is niet echt ruim voorradig. Jammer want het plein heeft door de tijden heen vele gedaantes gehad die ik jullie graag had laten zien. Nu blijft het bij een zijdelingse invalshoek waarmee ik hopelijk dit item voor de busbrief toch interessant kan maken.
Op foto 1 zie je het stationsgebouw gefotografeerd in de periode dat blijkbaar de auto nog moest worden uitgevonden maar dat ook de wirwar aan fietsen (zelfs in verhouding tot het toenmalige inwoneraantal) ontbreekt, vind ik op z'n minst gezegd vreemd. Het is uit de tijd van de veldwachter, linksonder zie je Bromsnor bij het hek, en vermoedelijk was er van een universiteitsstad nog geen sprake zodat er via een boemeltreintje hooguit drukte was op marktdag. Van een infrastructuur met stoepranden en verkeersborden zoals vandaag de dag was ook nog niets merkbaar.
 

Foto 2:
Deze foto is uit 1940 en is helaas niet heel scherp maar geeft toch een aardig beeld van hoe het eens geweest is. Gezien vanaf de van Leeuwenhoeksingel met als enige verkeer een handkar. Rechts is te zien dat er in die jaren nog helemaal geen Stationsplein bestond en de singel gewoon doorliep tot aan de brug. (info tevens in busbrief 6 bij foto 1). Over enige tijd zal van alle gebouwen op deze foto alleen het stationsgebouw nog over zijn. Voor de aanleg van de treintunnel worden alle huizen 'geofferd'. De huizen aan de van Leeuwenhoeksingel zijn de eerste herenhuizen die buiten de stadswallen van Delft werden gebouwd, dus lijkt het mij eeuwig zonde dat ze weg moeten. Ze kunnen trouwens gewoon blijven staan net als met het stationsgebouw zal gebeuren omdat die in dezelfde lijn staan maar voor de geldwolven is een compleet modern en peperduur woningen-, bedrijven- en kantorencomplex natuurlijk veel interessanter.

 


Foto 3:
Hier wel een bus op deze foto uit 1970. Het lijkt wel of het stationsgebouw net uit de steigers komt zo netjes en verzorgd ziet het er uit. Wie weet is er in die jaren net een restauratie uitgevoerd. Hier is al weer meer te herkennen van de huidige situatie al wijst nog steeds een beperkte hoeveelheid fietsen en een zeer gedateerde auto op een volstrekt andere tijd. De bus heeft trouwens ook aardige museumwaarde. Op de plek waar nu het Grenswisselkantoor gevestigd is, zat toen nog de 'moderne' aanbouw van het stationsrestaurant. Ook in de jaren zeventig was er van een stationsplein zoals wij dat kennen nog geen sprake gezien de begroeiing op de plaats waar nu onze eindpuntvoorziening gevestigd is.
Ter hoogte van het trappetje hier middenvoor is jaren later een van de drukst gebruikte haltes van het streekvervoer gesitueerd geweest namelijk de halte voor o.a. lijn 129 richting Rotterdam met z'n beroemde en beruchte klanten naar de toen nog zogeheten TH (technische hogeschool).
 

Foto 4a-4b:
Twee foto's uit vermoedelijk ongeveer dezelfde jaren. In de tijd dat er nog geen tram naar de wijk Tanthof reed, hadden wij op deze plek een andere superdrukke halte waar zoals hier te zien is, vele lijnen halteerden waaronder de toen toplijn 130, gecombineerd met lijn 131. Daartegenover aan de andere zijde van de weg stond het reeds eerder genoemde Sextant. Zo genoemd vanwege de zeshoekige vorm. Sex betekent meer dan wij denken want het betekent in deze vorm gewoon zes (6). In tegenstelling tot de andere foto's valt het mij op dat het station op deze foto een behoorlijk verloederde en rommelige indruk maakt. Toen het stationsplein heringericht werd naar de stand van zaken zoals wij die nu kennen, werd er ter vervanging van het Sextant een portocabine geplaatst op de plek achter de hier zichtbare halte, tegen het stationsgebouw aan. Geen gezicht en geen aangename herinneringen aan die periode maar het leverde in ieder geval een plein en een eindpuntvoorziening op die lekker vloekten met de historische uitstraling van het stationsgebouw. Op dit punt van ethiek kan de gemeente Delft zo heerlijk tegenstrijdig zijn. Voor de burger worden vele regeltjes bedacht om het stedebouwkundig aanzien van Delft voor toeristen aantrekkelijk te houden maar de gemeente zelf bouwt zulke dissonaten zonder met de ogen te knipperen. Een ander voorbeeld is het Stadskantoor aan de Phoenixstraat. T.h.v. een belangrijke entree naar het historische centrum wordt gewoon een soort duikboot met een zwembaduitstraling geplaatst dus praat mij niet van verantwoord bouwen.
Genoeg hierover, terug naar het Sextant waar de man op de zwart-wit foto de scepter zwaaide bij de loketverkoop. Dirk K. al enige jaren genietend van zijn vrijheid, hier zichtbaar in herkenbare Westnederlandtrui, was altijd een verhaal apart. Dirk kon grommen maar had ook een zeer humoristische kijk op o.a. het stationsplein. Hij kon zonder in de lach te schieten, de mensen de meest absurde dingen wijsmaken. Ook voor practical jokes kon je bij hem terecht. In die tijd stond er op de plaats waar wij tegenwoordig ons onderkomen hebben een fontein waarvan de elektrieke bediening in het Sextant was aangebracht. Buiten het feit dat (vermoedelijk) studenten daar regelmatig kleurstoffen in goten of zeeppoeder zodat de fontein een niet geheel zo bedoelde functie erbij kreeg, had Dirk ook een mogelijkheid om er iets mee uit te halen. Als 's zomers de fontein nog niet in werking was en er dan reizigers op de rand van de fontein wilden gaan zitten, was het natuurlijk te verleidelijk om de knop van de waterleiding te bedienen. Geschrokken sprongen de rustzoekers dan op waarna Dirk de fontein weer liet rusten. Tot ze weer gingen zitten en dan ging de boel opnieuw spuiten. Dit kon enige keren doorgaan, een soort Bananasplit-geintje.



Foto 5:
De laatste foto van deze week heb ik toegestuurd gekregen van collega Jan van den Berg en toont zijn oog voor fotogenieke momenten. Het moderne "Sextant" anno 2005. Een soort aquarium met een golfplaten dak in een entourage van zeemeeuwen en regenbogen. Een fraaie foto ter afsluiting van deze busbrief. De komende jaren zal alles wat in deze busbriefaflevering te zien is veranderen in een bouwput, op het stationsgebouw na, dus mogelijk zijn dit over enige tijd geschiedkundig waardevolle foto's geworden.


Foto 6a-6b:
Twee foto's die de ontwikkelingen goed laten zien heb ik hieronder geplaatst. Jan belde brutaalweg aan bij bewoners tegenover het stationsplein en vroeg of hij op het balkon even wat foto's zou mogen maken. Dat was geen probleem en zo kwam de fraaie foto 6a tot stand.

Het groen van Connexxion is intussen verdwenen alsmede de gebouwen rond het staionsplein. We zien nog net een bus van Veolia tussen de graafmachine door maar ook die hebben plaats moeten maken voor de slopers en nu is het busstation verplaatst naar een tijdelijk verblijf aan de achterzijde.


      
Surftips:
Een topper (vind ik) is Misdaadkaart
Op deze kaart kun je je postcode invullen en dan krijg je te zien hoe de buurt er aan toe is.....
Tot mijn spijt ben ik door mijn linken naar buspagina's heen. Er zijn er natuurlijk nog genoeg maar die kan iedereen met een beetje Google-gevoel zelf vinden dus daar ben ik niet voor nodig. Heeft iemand nog een tip dan hoor ik dat graag. Hou er dan wel rekening mee dat ik een voorkeur heb voor pagina's waar niet alleen busfanaten wat aan hebben maar ook de terloops geďnteresseerde zoals ik al eerder aangaf in busbrief 33. Alvast bedankt.

Klik op:     


Tot slot:
De komende jaren zal het aanzicht van Delft CS drastisch wijzigen. Als er noemenswaardige foto's beschikbaar komen, zal ik hier de aanvullingen plaatsen maar op dit moment is het allemaal gewoon een soort Sahara.
 
Ariverderci
   
Wim Koeleman (kameleon@ziggo.nl)
        
    
Wijsheden:

Het ellendige van politieke grappen is dat ze soms minister worden. (W.van Broeckhoven)

terug naar de