N i e u w s i
n B u s b r i e f f o r m a a
t
______________________________________________________
______
Onderwerp: Rampzalig _________________________
Verhalen
over oude en nieuwe bussen,
aflevering 32
De titel zegt het al denk ik.
Rampzalig! Het is al weer vele brieven terug dat ik aandacht schonk aan leed en
ellende, kommer en kwel, rampspoed en tegenslag dus vooruit met de geit, ik gooi
er nog eens wat narigheid tegenaan.
Helaas zijn een aantal foto's uit voorzorg verwijderd.
Dit n.a.v. een dreiging voor een boete voor auteursrecht
het waren allemaal foto's zonder herkomst
Foto
1a-1b-1c-1d:
Dan hierbij de minder florissante
kant van ons beroep. Het is een serie van 4 geworden uit een totaal van 9
foto's die ik op de PC heb staan van dit bizarre ongeval. Het is gebeurd aan de
Kralingsezoom in Rotterdam op 22 augustus van 2005. Het betreft een Alliance en
wel de 2459. Naar mijn weten is er ondanks het spectaculaire karakter van dit
ongeval weinig aandacht voor geweest in de media. Waarschijnlijk wel in de
betreffende regio maar (gelukkig) niet veel erbuiten want het is natuurlijk
nooit een visitekaartje waar je een goed imago mee opbouwt, ook al is de oorzaak
mogelijk niet aan de bus te wijten. Zelfs als ik bij Google via een aantal
zoekopdrachten probeer te achterhalen of er meer over te vinden valt, krijg ik
geen informatie te zien. Vreemd als je bedenkt dat het nog geen half jaar
geleden is. Ik twijfel er niet aan dat ik iets heb gemist of niet heb opgelet
maar dan hoop ik dat er wederom door beter ingelichte busbrieflezers aanvullende
info gaat volgen.
Op deze vier foto's kwam de volgende aanvulling binnen van Edwin Timmers.
"In de plaatselijke media (RD, AD en locale
weekbladen en radio) werd vermeld dat de bus bestuurd zou zijn door een
RET-chauffeur. Overigens wist het AD ook te melden dat het om een RET-bus ging.
En dit terwijl ze zelf een foto van het voertuig bij het artikel hadden
toegevoegd!
Nog wat over de
toedracht.
Het verhaal gaat dat de bus uit zichzelf is gaan
rijden, met of zonder chauffeur is wat onduidelijk. Onze (naar verluidt
vrouwelijke) collega heeft nog geprobeerd de bus te stoppen, maar dit is dus
niet gelukt. Ik ben zelf vlak na het ongeval nog op zoek geweest naar een
officiële verklaring van bedrijf of politie, maar heb toen ook al niets kunnen
vinden."
Deze foto's zijn uit voorzorg verwijderd.
Dit n.a.v. een dreiging voor een boete voor auteursrecht
Foto
2a-2b-2c-2d:
Dat er soms dingen niet gaan zoals
zou moeten, blijkt wel uit onderstaan triootje. Op de foto is de 4869 en het
probleem hoeft nauwelijks uitleg vermoed ik, de bus in brand gevlogen. Als ik goed gesnuffeld heb, is
dit een wagen uit de omgeving van Amsterdam en ik mag aannemen dat deze
oververhitting het einde van deze Berkhof heeft betekend.
Deze andere foto's zijn uit voorzorg verwijderd.
Dit n.a.v. een dreiging voor een boete voor auteursrecht
Foto
3a-3b:
Dit is wel zeker een bus uit Haagse
contreien. Een Daf/den Oudsten MB200 uit de geliefde 6200-serie. In 1984 heb ik
in mijn database van voertuigen waar ikzelf mee de weg op ben geweest, de 6232
en de 6236 staan dus deze serie dateert uit de periode 2e helft jaren zeventig,
eerste helft jaren tachtig. In mijn herinnering is dit de bus die in Rijswijk
bij een ongeval betrokken raakte en in een plantsoen eindigde. Was het de
Generaal Spoorlaan niet?? En heette de chauffeur niet Bram en had hij niet een baard?
De serie 6100-6295 DAF MB200
werd gebouwd tussen 1973 en 1976 en bestond uit 196 bussen. Al deze bussen
hadden een smalle instap en waren in de standaardkleuren geel met grijze
schortplaten. Vanaf eind 1974 werden de grote DAF letters op het front vervangen
door een strip met het opschrift Den Oudsten -DAF zoals we daarna op alle latere
MB's hebben kunnen zien (voor het oorspronkelijke front zie
foto 3b).
Foto
4:
Prachtige Hollandse luchten met de
karakteristieke wolken en een bootje op het water. Jammer dat er een bus in de
weg ligt of eigenlijk ligt 'ie juist niet in de weg maar in het water. Als ik
het goed heb, is dit de roemruchte bus die op het terrein van de vestiging
Leidschendam een extra rondje wilde gaan maken en daarbij door de afrastering in
de Vliet dook. Een gele onderzeeër, weer eens wat anders. Vermoedelijk zal er
later een busbriefspecial volgen over deze duikbootbus en zoals het er nu
naar uitziet, wordt dat busbrief 107.
Surftips:
Een aardige link naar iets over Openbaar Vervoer dat nog niet
door iedereen zelf ontdekt is, is misschien deze link naar de site van de
Vereniging Reizigers Openbaar Vervoer. Ik zie ROVER als een soort
Greenpeace van het OV dus een organisatie met een controlerend
karakter, soms als een luis in de pels zoals dat heet.
Bij Rover kom
je terecht op een startpagina waar je via allerlei (door)linken verder komt bij
van alles en nog wat op het gebied van het OV.
Voor de liefhebbers van de scanner heb ik de volgende link.
P2000. Binnenkort
gaat ook onze regio over op het C2000 en P2000 hulpdiensten communicatiesysteem
en dan is het luisteren uit de eerste hand naar politie, ambulance en
brandweer op de scanner verleden tijd. Er zullen vast wel creatieve geesten op
termijn iets bedenken waardoor dit mogelijk "gekraakt" kan worden maar voorlopig
blijft alleen een ruis over. Op deze pagina kun je in ieder geval zien wat er
zoal van minuut tot minuut aan de hand is en gebeurt. De regio
Rotterdam-Rijnmond is al te zien en ook Haaglanden. Wil je je eigen regio zonder
meldingen van ver weg dan moet je op het balkje rechtsboven
klikken op 'menu' en daarna op het blauwe vierkantje. Nu zie je
een lijstje met alle regio's en klik je op de juiste. Klik op
'wijzigingen doorvoeren' en je hebt alle meldingen uit een
bepaalde regio.
Klik op:
Tot slot:
Allemaal heel vervelende gebeurtenissen maar voor zover mij
bekend zijn er geen slachtoffers bij gevallen en dat is het meest belangrijke
aspect.
"Ontsjen" (=tot ziens in het
fries).
Wim
Koeleman (kameleon@ziggo.nl)
Wijsheden:
Ga nooit met je problemen naar bed. Slaap in aparte
bedden. (P.Darbo)
terug
naar de