N i e u w s i
n B u s b r i e f f o r m a a t
_____________________________________________________
______
Onderwerp: Integro ___________________________
Verhalen
over oude en nieuwe bussen,
aflevering 31
Gelukkige, voorspoedige,
opgewekte, gezonde, zalige, opwindende, humoristische, collegiale, liefdevolle,
spannende en dieselende
365 dagen van 2006
toegewenst.
Tja, hoe vaak krijg je de
kans om zomaar op de 1e dag van het nieuwe jaar bij iedereen binnen te vallen
met een busbrief? Ik denk dat ik maar 1 kans krijg en dat is deze. Goede
voornemens? Onzin! Als ik iets geleerd heb van o.a. het afgelopen jaar, en dan
bedoel ik dat zakelijk en privé, dan is het wel dat iedere dag een soort
nieuwjaarsdag moet zijn want het kan morgen allemaal anders worden. Er is een
collega in Delft die weet wat ik bedoel want wij begroeten elkaar al heel lang
het hele jaar door met "de beste wensen" i.p.v. goedemorgen, dus geniet
en leef met mate dan maak je de meeste kans op 2007!!!
Foto
1:
In deze brief weer eens iets
recenters. De Mercedes Integro. Een van de laatste "zware jongens" in een tijd
dat lichtgewichten de dienst uitmaken. Met meer het uiterlijk van een toerbus en
met een airco (bij introductie van dit type bus een noviteit in het
streekvervoer) werd deze Mercedes grotendeels ingezet met de grijze getinte
kleuren als Interliners en in het groene Connexxiondesign voor de
sneldiensten. In de praktijk komt dit neer op een vrij laag aantal
kilometers per bus omdat er hoofdzakelijk alleen in de spits gereden wordt.
De doorsnee streekbus maakt, afhankelijk van het gebied waarin gereden
wordt, gemiddeld zo'n 200 kilometer per dienst en zeker tegenwoordig is het
de bedoeling dat de inzet van een bus zo optimaal mogelijk is en dus
minimaal 2 diensten op een dag. Een kilometerstand aan het eind van een
busleven in Nederland van gemiddeld tussen de 900.000 en 1.000.000 was
altijd gebruikelijk maar Integro's komen niet aan deze getallen zoals ze nu
ingezet worden.
Foto
2
De Integro heeft al verschillende
doelen gediend omdat het beleid m.b.t. de inzet een aantal keer is gewijzigd. Ik
herinner me als de dag van gisteren dat het een doodzonde was als je in het
weekeinde met dit type bus durfde te gaan rijden. Je moest in het weekeinde met
soms door de tijd gehavende bussen rondrijden terwijl deze degelijke
fraai-ogende wagens binnen moesten blijven. Een volstrekt onbegrepen maatregel
maar vermoedelijk een eis van de opdrachtgever die waarschijnlijk het
Integro-project subsidieerde.
Oorspronkelijk werd de lnterliner
gepresenteerd als de ontbrekende schakel in het spoorwegnet, er werd dan ook
gereden tegen het NS-tarief. Later werd de doelstelling bijgewerkt en werd
de Interliner een veel ruimer vervoersconcept maar op dit moment heb ik geen
idee meer wat de exacte omschrijving van de situatie is. Helaas blijkt uit
gesprekken met de reiziger dat ook de gemiddelde klant geen grip meer heeft
op het aanbod aan vervoersvormen en plaatsbewijzen. In mijn ogen wordt het de
hoogste tijd dat de Haagse politiek samen met de provincie, stadsgewest en
de busbedrijven naar een meer uniform openbaar vervoer gaat streven om te redden
wat er te redden valt. De versplintering van het aanbod zorgt voor een
verschraling van het product ondanks de ongetwijfeld goede bedoelingen maar ik
zie in de praktijk de uitwerking en die is niet om over naar huis te
schrijven.
Foto
3:
Weer eens een plaatje op het platform
van Den Haag Centraal van de 2891 als sneldienst lijn 134. Eind 2000 nam
Connexxion de eerste 95 Mercedesbussen O550/Integro in dienst met nummers in de
wagenparkserie 2700. Om precies te zijn begon de serie in de groene kleuren bij
de 2702 tot de 2796. Daarna van de 2888 tot 2902 (zie foto 1), allemaal
nog in het groen. Daarna de 2903 t/m 2955 in het grijs van de Interliner. In
mijn administratie komt de eerste Integro voor de dag in 2001. Een overzicht van
wagenparknummers bij diverse vestigingen is lastig omdat er nogal eens is
geschoven i.v.m. de aanbestedingen in het openbaar vervoer en als het
wandelgangencircuit mij niet bedriegt dan zal dat schuiven de komende tijd nog
veelvuldiger gaan gebeuren.
Foto
4:
Nogmaals een wagen op de route van
lijn 134. Een route in 2006/2007 over de Pletterijkade via het Rijswijkseplein naar Hollands
Spoor en dan door over de Waldorpstraat/Neherkade en de Erasmusweg naar het
Westland en via de Bloemenveiling in Honselersdijk naar het eindpunt in
Naaldwijk. Op de foto zie je de contouren van het zeer grote winkelcomplex aan
de Waldorpstraat genaamd de Megastores. Nu een respectabel ogend gebied
maar een aantal jaren geleden zou de heer Oudkerk een graag geziene gast zijn
geweest......
Foto
5:
Ook particuliere
bedrijven kregen de beschikking over Integro's die dan onder de naam
Connexxion dienst deden. Hieronder zie je een wagen in dienst bij van
Oeveren, een reisburo in Zierikzee. Wagenparknummer 76 uit 2007, met een
lengte van 13 meter.
Foto
6a-6b-6c-6d:
Toegevoegd in 2010 zijn foto 5 en ook
deze serie bij foto 6. De 2920 heeft menig PV-reisje op zijn naam staan
en het leek mij zinvol om dat in deze Integrobrief onder de aandacht te
brengen. Op 6a staat de bus opgesteld in Calais om aan boord van de
ferry te gaan. Een trip naar Londen van 4 dagen waarin van alles
gebeurde maar alles een 'happy end' kende. De overtocht verliep rustig
en in Londen pasten wij ons aan bij het overige verkeer dus zijn we ook
gewoon links gaan rijden.
Het bewijs wordt geleverd op foto 6b. Brutaal als wij zijn,
parkeerden we gewoon op een 'buslane' tegenover het wereldberoemde warenhuis
Harrods. Voor alle zekerheid bleef de chauffeur in de bus achter om ijverige
bobby's op te kunnen vangen. Harrods is toch te duur voor mijn beperkte
budget. Toen ik voor een rood verkeerslicht stond te wachten naast de Big
Ben, drukte ik uit een geintje de oproepknop in van de Infoxx waarmee
contact gelegd kan worden met de CVL. Tot mijn niet geringe verbazing kwam
even later een glasheldere stem uit de apparatuur met de vraag wat men voor
mij kon doen. Toen ik vertelde dat ik in Londen rondreed, bleef het enige
tijd stil en volgde opnieuw de vraag wat men voor mij kon doen. Tot op de
dag van vandaag denk ik dat de CVL'er denkt dat hij in de maling genomen
werd.
Dat het rijden met een Integro zorgt voor een goed humeur is
te zien op deze derde foto van de serie. Ik meen een bekend gezicht te
herkennen. Hier ging de 2920 op pad naar Berlijn waar wij met de PV het jaar
na Londen een bezoek gebracht hebben. Weer een tripje van 4 dagen waar
heerlijke herinneringen aan overgebleven zijn.
Deze kleine serie eindigt met een staatsieportret van de
2920 op een parkeerplaats langs de route naar Berlijn. De hele Integro-serie
werd tussen 2000 en 2002 gebouwd en ik heb mij laten vertellen dat veel van
deze bussen anno 2010 verkocht zijn naar Duitsland. Bussen maken
tegenwoordig hun loopbaan niet meer vol bij de eerste eigenaar. Ik ben geen
econoom maar iets in mij zegt dat we de laatste jaren aan
kapitaalvernietiging doen. Wie er de rekening betaalt weet ik niet maar je
kan mij niet wijsmaken dat deze dure degelijke bussen hun investering
opgebracht hebben. Hoppa, nieuwe aanbestedingen en weer een nieuwe busvloot,
het kan niet op. Als de vervoerder de tol niet betaald dan moet het de
opdrachtgever zijn en die doet dat allemaal van onze belastingcenten. Een
slechte zaak.
Surftips:
Van 2 lezers kreeg ik de volgende 2 tips binnen. De eerste is
er een met een bustintje en wel
over
miniatuurbussen.
De naam is ietwat misleidend omdat er veel meer op staat dan miniatuurbussen. Trouwens het gedeelte met miniatuurbussen werkte (nog) niet maar
het rechter kolommetje wel en daar staan prachtige foto's in over het verleden
van de TET als aanvulling op de foto van vorige week.
Een tip voor een programma dat heel handig is als je veel met
een digitale camera werkt. De meeste zelfgemaakte foto's zijn nogal groot
uitgevallen. Met dit programma kun je in 1 keer een map met zelfgeschoten foto's
tot normalere proporties terugbrengen. Kijk zelf en probeer het eens. Op deze
link meer info en de mogelijkheid om het progje te downloaden. Het is freeware
dus geen gedoe met kopen of registreren.
Photorazor.
Klik op:
Tot slot:
Rest mij nog een paar linken toe te voegen voor de broodnodige
variatie en om in tijden van verveling op een vrije dag (krijg je die dan nog??)
als tijdverdrijf te dienen.
Over en sluiten maar, centrale
uit.
Wijsheden:
Een pessimist
is een optimist die zijn theorieën in praktijk heeft willen
brengen.