terug naar de |
|
18 december 2005
N i e u w s i
n B u s b r i e f f o r m a a
t
_______________________________________________________
______ Onderwerp: Zoetermeer Centrum
West ___________
Verhalen
over oude en nieuwe bussen, aflevering
29
Beste land-, stad- en
streekgenoten,
Na een paar brieven met voor mij
vanzelfsprekende onderwerpen omdat ik bepaalde foto's opeens binnenkreeg of omdat
het eigenlijk al klaarstond om te plaatsen, ben ik deze keer echt weer eens gaan
spitten in alles wat ik nog ongebruikt op de computer heb staan. De keuze viel
op Zoetermeer Centrum West. Ik vond een paar gedateerde foto's van CW in de
bekende betonkleuren van het oude bus cq sprinterstation. Op dit moment wordt er
hard gewerkt aan nieuwe gebouwen, men is begonnen aan het nieuwe stationsgebouw
Stadspoort West en alles wordt in gereedheid gebracht voor de komst van
RandstadRail. Daarom leek het mij wel toepasselijk om de aandacht nog eens op de
oude situatie te vestigen.
(update: alles is nu klaar (2010) en ik heb daarom een overzichtsfoto, foto
5, bijgeplaatst die ook in busbrief 59 staat)
Foto
1:
Door te beginnen met een zwart/wit
foto lijkt het net of dit station bekend is uit de verre oudheid maar dat is
niet waar natuurlijk. Dit eind- en overstappunt in Zoetermeer is pas
sinds korte tijd uit beeld verdwenen. Het oude Centrum West op deze foto
werd geopend op 22 mei 1977 en enige jaren terug kwam er een einde aan een
roemruchte periode en werd er een tijdelijke eindpuntvoorziening gebouwd voor de
bussen en hun chauffeurs met bijbehorende haltes. CW oude stijl werd afgebroken
en na verloop van tijd werd het huidige (tijdelijke) busstation op foto 4c in gebruik genomen.
Hieronder is het busstation te zien in oude glorie. Als je met een nostalgische
blik kijkt, is het een bedrijvig op-en-top busstation maar in werkelijkheid, en
ik moet daar eerlijk in zijn, was het een kaal, vochtig en tochtig station met
nauwelijks enig comfort voor de reiziger.
Je ziet, we spreken over de
hoogtijdagen van de MB200 bussen met op de achtergrond de gebouwen van
winkelcentrum Het Stadshart dat intussen flink uitgebreid is (2010).
Foto
2
Ook al is het een kleurenplaatje,
deze foto is, aan de bustypes te zien, van een eerdere datum dan foto
1. Ik zie zomaar 3 Leylandfrontjes en 1 DAF uit de Westnederlandperiode. De
meeste bussen stonden overdekt maar een aantal kon het daglicht verdragen en
stond net buiten de overkapping. In
mijn herinnering waren dat o.a. Lijn 173 en lijn 176 terwijl lijn 203
helemaal aan de andere kant als eerste stond naast de chauffeursruimte. Het zware betonnen dak van het
busstation was ooit aangelegd met de bedoeling om daar op te gaan bouwen maar
buiten het geplande restaurant, hier bovenop zichtbaar, is het nooit van verdere
bebouwing gekomen.
Foto
3:
Ongeveer gelijk aan foto 2 maar dan
van latere datum gezien de voertuigen, is deze afdruk. Regelmatig hoorde ik in
die tijd van passagiers dat ze het altijd een imposant gezicht vonden als het
weer tijd was om te vertrekken. Een lange sliert bussen bood dan een
indrukwekkend aanzicht. Zeker in de tijd dat er door de wettelijke
vervoersplicht meerdere bijwagens op een lijn konden vertrekken met als
gevolg dat er 2 keer per uur in de spits een hele vloot bussen een slinger
maakte vanaf de haltes en dan weer vanaf het stationsgedeelte de openbare weg op
en voor Centrum West langs richting Stadshart en Brandweerkazerne. Nu
vertrekken er ook een flink aantal tegelijk maar doordat de buslijnen zich al
vrij snel in alle richtingen splitsen valt het minder op. Op deze foto een
paar Iveco's (zie busbrief 15/foto 2) en een Mercedes O408.
Foto 4a-4b:
Een drietal van internet geleende
foto's geeft hier een aardig beeld van de ligging van het station. Op 4a
zijn de oude halteboxen goed zichtbaar. Links van de eerste halte onder het eerste
puntdak lag het verkoopkantoor van Westnederland/ZWN en de koffieruimte voor de
chauffeurs. Een bekende bewoner van dit pand was Ben v.d. E. die na zijn actieve
chauffeursschap i.v.m. zijn gezondheid noodgedwongen zijn carrière beëindigde
aan het loket. Een rustige man maar altijd in voor een
praatje.
Op 4b zie je de uitrit van het
bus/sprinterstation waar ik bij foto 3 over sprak en je kunt ook goed zien hoe
de doorgaande weg toen liep. Waar nu sinds kort een bufferruimte voor bussen
ligt, lag toen gewoon nog de Amerikaweg die tegenwoordig verlegd is en een meer
rechtstreekse aansluiting heeft gekregen op de Europaweg.
4a 4b
Foto 4c is uit voorzorg verwijderd.
Dit n.a.v. een dreiging voor een boete voor auteursrecht
Foto 5:
Tja, en hier is dan het
nieuwe busstation te zien vanuit het hoge standpunt van een
wolkenkrabber (foto: Leo Koek). De foto is gemaakt in de tijd dat er
slechts groen te zien was want tegenwoordig is dat wel anders.
Connexxion, Veolia en QBuzz komen hier nu samen. De verhoogde weg met de
blauwe railing is de Afrikaweg die ook op foto 4b te zien is en vanaf
deze weg is foto 1 ooit geschoten. Onder de Afrikaweg, links bovenaan op
de foto, is de bufferruimte gesitueerd.
Surftips:
De link die hier bij het
verschijnen stond beschreven is niet meer dus helaas hier geen
surftip.
Klik op:
Tot slot:
Tot zover Zoetermeer Centrum West oude
en nieuwe stijl. Ik zal ongetwijfeld te weinig verteld hebben in de ogen van
Zoetermeerse
collega's en iedereen die jaren hier hun bussen naartoe hebben gereden. Dingen
die b.v. chauffeurs op de stadsdienst van Zoetermeer zich zouden kunnen
herinneren omdat die lijnen natuurlijk veel frequenter hier halteerden en ook
bufferden omdat het een eindpuntvoorziening had. Voor alle nieuwe collega's van
de laatste jaren die nooit het oude CW hebben meegemaakt, leek me dit een
redelijk overzicht en als ik op termijn meer informatie vind, kan ik het altijd nog
aanvullen nu ik van de brieven webpagina's gemaakt heb.
tot de volgende brief
Wim
Koeleman (kameleon@ziggo.nl)
Wijsheden:
Al opgemerkt dat iedereen die trager rijdt dan jijzelf
een idioot is
en iedereen die harder rijdt een gevaarlijke
gek?
terug naar de |
|