terug naar de

4 december 2005


N i e u w s   i n   B u s b r i e f f o r m a a t
__________________________________________________________
 
_______Onderwerp:  de 6502 _______________________________
 
Verhalen over oude en nieuwe bussen, aflevering 28

 
Beste witte en zwarte pieten,
 
Wat een week, op veler gebied bijzonder hectisch te noemen. Het meeste is privé dus daar zal ik jullie niet mee vermoeien maar ook op het gebied bussen is weer het een en ander duidelijk geworden.
 
Foto's 1 en 2 zijn dan ook deze keer nog een uitvloeisel van de vorige busbrief met dank aan Peter (je weet wel http://www.pcreest.nl/ uit busbrief 16).
De andere foto's laten een gebeurtenis zien die ik al enige maanden klaar had staan en waarvan ik de zwart/wit foto's gekregen heb van Antonio S. die een ongewilde hoofdrol speelde in deze situatie.
 

Foto 1:

Deze foto spreekt voor zich. Zo ziet de MAN Lion's City er dus uit in volle glorie. Van dit type zijn 2 versies voor wat de deuren betreft. Zoals je hier ziet is er een uitvoering met 3 deuren. Goed zichtbaar op deze foto is de forse verhoging op het dak waar de gastank(s) zich bevinden. Achterop zit er nog een bultje en dat zal vast en zeker wel de airco zijn. De kleurstelling wordt uiteraard aangepast aan de opdrachtgever en de driedeursversie zal specifiek gebouwd worden om als stadsbus te dienen.
 

Foto 2a-2b:
Nog een fraai plaatje uit een andere hoek met daarnaast een detailfoto om te tonen dat mijn opmerking over bengelende benen in brief 27-foto 3, inderdaad met optisch bedrog te maken had want hier kun je duidelijk zien dat er wel degelijk ruimte is voor de voeten. Wel blijf ik het hoogteverschil opmerkelijk vinden.


Foto 3:
Zoals ik in de inleiding al schreef, een drietal foto's van een niet alledaagse gebeurtenis uit de jaren negentig van de vorige eeuw. Een hoofdrol is weggelegd voor de 6502, een DAF MB200 10 meter wagen (zie busbrief 11). Deze zeer populaire wagen gereden door de hierbij betrokken zijnde chauffeur Antonio S., steeg boven zichzelf uit op die dag. In Delft was er ooit al heel vooruitstrevend een bewegende "piramide" geplaatst tussen de Beestenmarkt en de Molslaan in hartje binnenstad om doorgaand verkeer te weren. Nu op vele plaatsen in Nederland een heel gewone verkeersmaatregel in de vorm van "pollers" of "roadbarriers" die in het wegdek verzinken na inmelding van een voertuig of handmatig door een persoon, maar toen in 1994 was er nog maar een enkele die d.m.v. een puntig driekantig obstakel de weg bewaakte. We spreken over 31 mei 1994 en de piramide was regelmatig elektronisch ongehoorzaam. Dat was wel vaker het geval en dan wilde het apparaat niet zakken waarna je de bus uitmoest om met de uniesleutel alsnog doorgang te krijgen. Deze keer wilde hij wel zakken maar vond hij het iets te vroeg welletjes en kwam wat eerder omhoog. Dit was niet de eerste keer maar van dit specifieke voorval zijn wel fraaie foto's bewaard zoals je ziet. Antonio werd uiteraard geheel vrijgesproken van ook maar enige schuld maar was zich, zoals hij zelf aan mij schrijft, "het leplazerus geschrokken".
Voor verdere toelichting zie foto 5
 

Foto 4a-4b:
De tegenligger was kennelijk niet gewaarschuwd of dacht te komen helpen maar het ziet er lekker vol uit op die smalle Beestenmarkt. "De schade aan de bus was aanzienlijk. De complete motorinkapseling en de steunen waren kapot. Ook de leidingen van de versnellingsbak waren gescheurd". Antonio schrijft verder: "De brandweer is geruime tijd bezig geweest om de bus los te krijgen van de piramide. Het was een mooie gelegenheid om de luchtkussens en de hydraulische knipschaar te testen. Alleen languit onder de bus liggen vonden ze toch wat minder prettig dan een autowrak openknippen".
Zo te zien op foto 4b waren er een heleboel mensen bezig om te kijken hoe het moest zoals meestal bij dit soort voorvallen. ;-)
Voor verdere toelichting zie foto 5
               

Foto 5:
Het verslag in de krant staat hieronder zodat mijn berichtgeving beperkt kan blijven. Als toelichting moet ik nog wel vermelden dat in die jaren lijn 64 via deze route door de Delftse binnenstad reed en niet zoals nu lijnen 80 en 82.
Nog een aanvullende tekst van Antonio: "Wat ik nog wel weet is dat assistentie snel ter plaatse was in de vorm van controleur Vic N. en vestigingschef Eric B. en die hebben me goed opgevangen."


Foto 6a-6b-6c:
Om het verhaal netjes af te ronden, zie je hier dat de bus de situatie de baas is gebleven en nog een 2e en zelfs een 3e leven heeft gekregen. Dit is de 6502 in een geheel andere outfit.
Antonio nogmaals: "De verdere levensloop van de 6502 is dat hij met een defect is verkocht aan Bovo Tours in Roelofarendsveen. Ze hebben hem daar gerepareerd en hij is toen verkocht aan Vadotax in Nieuwkuijk. Daar is hij grijs met groen geschilderd. Hij is daarna ingeruild bij Womy in Spijkenisse en die heeft hem verkocht aan zijn huidige eigenaars. Zij hebben hem blauw gemaakt."
 

Later kwam foto 6c in beeld waarop deze 6502 in een 3e leven furore maakt. Een echte volhouder dus. (ook te zien in busbrief 11)

            


     
SlimvanWim:
Graag wil ik een tip meesturen om de busbrief mogelijk beter aan te passen aan het beeldscherm waarop gelezen wordt. Je kunt de omweg nemen en via "Beeld" op de menubalk kiezen bij "Tekengrootte" voor een ander formaat letter maar je kunt dat ook veel sneller regelen door de Ctrl-knop op het toetsenbord in te drukken en dan tegelijkertijd met het scroll-wieltje op je muis draaien. Dan wijzigt de lettergrootte ook heel soepel en hoef je misschien met een kleiner letterformaat niet meer horizontaal te schuiven als je de tekst leest.


       

Surftips:
Een link naar een niet vakgerichte pagina: Strips. Klik eens op "De Nederlandse Stripgeschiedenis" en je krijgt een fraai overzicht van alle strips door de jaren heen. Heel leuk voor de liefhebber en altijd een bezoekje waard voor de geďnteresseerde lezer.

Klik op:     


Tot slot:
Het zal jullie hopelijk niet ontgaan zijn dat ik sinds een aantal brieven onderaan de een spreuk zet. Ik vind het leuk om een geslaagde uitspraak (in mijn ogen dan natuurlijk) te zoeken en die dan mee te sturen. Aangezien wij in onze beroepsgroep spreken over o.a. Interliner, Regioliner of Cityliner, leek mij een Oneliner in het slotwoord wel gepast.
 
een prettige Sinterklaas met rijmen en dichten 
   
Wim Koeleman ( kameleon@ziggo.nl )
        
     
Wijsheden:
 
De toekomst was vroeger een stuk gezelliger.

terug naar de