terug naar de |
|
4
december 2005
N i e u w s i
n B u s b r i e f f o r m a a
t
__________________________________________________________
_______Onderwerp: de 6502 _______________________________
Verhalen
over oude en nieuwe bussen, aflevering
28
Beste witte en zwarte
pieten,
Wat een week, op veler gebied
bijzonder hectisch te noemen. Het meeste is privé dus daar zal ik jullie niet
mee vermoeien maar ook op het gebied bussen is weer het een en ander duidelijk
geworden.
Foto's 1 en 2 zijn dan ook deze keer nog een uitvloeisel van
de vorige busbrief met dank aan Peter (je weet wel
http://www.pcreest.nl/ uit busbrief 16).
De andere foto's laten een
gebeurtenis zien die ik al enige maanden klaar had staan en waarvan ik de
zwart/wit foto's gekregen heb van Antonio S. die een ongewilde hoofdrol speelde
in deze situatie.
Foto
1:
Deze foto spreekt voor zich. Zo ziet
de MAN Lion's City er dus uit in volle glorie. Van dit type zijn 2 versies voor
wat de deuren betreft. Zoals je hier ziet is er een uitvoering met 3 deuren.
Goed zichtbaar op deze foto is de forse verhoging op het dak waar de gastank(s) zich bevinden. Achterop zit er nog een
bultje en dat zal vast en zeker wel de airco zijn. De kleurstelling wordt
uiteraard aangepast aan de opdrachtgever en de driedeursversie zal specifiek
gebouwd worden om als stadsbus te dienen.
Foto 2a-2b:
Nog een fraai plaatje uit een andere hoek met daarnaast een
detailfoto om te tonen dat mijn opmerking over bengelende benen in brief 27-foto
3, inderdaad met optisch bedrog te maken had want hier kun je duidelijk zien dat
er wel degelijk ruimte is voor de voeten. Wel blijf ik het hoogteverschil
opmerkelijk vinden.
Foto
3:
Zoals ik in de inleiding al schreef,
een drietal foto's van een niet alledaagse gebeurtenis uit de jaren negentig van
de vorige eeuw. Een hoofdrol is weggelegd voor de 6502, een DAF MB200 10 meter
wagen (zie busbrief 11). Deze zeer populaire wagen gereden door de hierbij
betrokken zijnde chauffeur Antonio S., steeg boven zichzelf uit op die dag. In
Delft was er ooit al heel vooruitstrevend een bewegende "piramide" geplaatst
tussen de Beestenmarkt en de Molslaan in hartje binnenstad om doorgaand verkeer
te weren. Nu op vele plaatsen in Nederland een heel gewone verkeersmaatregel in de vorm
van "pollers" of "roadbarriers" die in het wegdek verzinken na inmelding van een
voertuig of handmatig door een persoon, maar toen in 1994 was er nog
maar een enkele die d.m.v. een puntig driekantig obstakel de weg
bewaakte. We spreken over 31 mei 1994 en de piramide was regelmatig elektronisch
ongehoorzaam. Dat was wel vaker het geval en dan wilde het apparaat niet zakken
waarna je de bus uitmoest om met de uniesleutel alsnog doorgang te krijgen. Deze
keer wilde hij wel zakken maar vond hij het iets te vroeg welletjes en kwam wat
eerder omhoog. Dit was niet de eerste keer maar van dit specifieke voorval zijn wel
fraaie foto's bewaard zoals je ziet. Antonio werd uiteraard geheel vrijgesproken van ook
maar enige schuld maar was zich, zoals hij zelf aan mij schrijft, "het
leplazerus geschrokken".
Voor verdere toelichting zie
foto 5
Foto 4a-4b:
De tegenligger was kennelijk niet
gewaarschuwd of dacht te komen helpen maar het ziet er lekker vol uit op die
smalle Beestenmarkt. "De schade aan de bus was aanzienlijk. De complete
motorinkapseling en de steunen waren kapot. Ook de leidingen van de
versnellingsbak waren gescheurd". Antonio schrijft verder: "De
brandweer is geruime tijd bezig geweest om de bus los te krijgen van de
piramide. Het was een mooie gelegenheid om de luchtkussens en de hydraulische
knipschaar te testen. Alleen languit onder de bus liggen vonden
ze toch wat minder prettig dan een autowrak openknippen".
Zo te zien op foto 4b waren er een
heleboel mensen bezig om te kijken hoe het moest zoals meestal bij dit soort
voorvallen. ;-)
Voor verdere
toelichting zie foto 5
Foto 5:
Het verslag in de krant staat hieronder zodat mijn
berichtgeving beperkt kan blijven. Als toelichting moet ik nog wel vermelden dat
in die jaren lijn 64 via deze route door de Delftse binnenstad reed en niet
zoals nu lijnen 80 en 82.
Nog een aanvullende tekst van Antonio: "Wat ik nog wel
weet is dat assistentie snel ter plaatse was in de vorm van controleur Vic N. en
vestigingschef Eric B. en die hebben me goed opgevangen."
Foto 6a-6b-6c:
Om het verhaal netjes af te ronden, zie je hier dat de bus de
situatie de baas is gebleven en nog een 2e en zelfs een 3e leven heeft gekregen.
Dit is de 6502 in een geheel andere outfit.
Antonio nogmaals: "De verdere levensloop van de 6502 is
dat hij met een defect is verkocht aan Bovo Tours in Roelofarendsveen. Ze hebben
hem daar gerepareerd en hij is toen verkocht aan Vadotax in Nieuwkuijk. Daar is
hij grijs met groen geschilderd. Hij is daarna ingeruild bij Womy in Spijkenisse
en die heeft hem verkocht aan zijn huidige eigenaars. Zij hebben hem blauw
gemaakt."
Later
kwam foto 6c in beeld waarop deze 6502 in een 3e leven furore maakt. Een
echte volhouder dus. (ook te zien in busbrief 11)
SlimvanWim:
Graag wil ik een tip meesturen om de
busbrief mogelijk beter aan te passen aan het beeldscherm waarop gelezen wordt.
Je kunt de omweg nemen en via "Beeld" op de menubalk kiezen bij "Tekengrootte"
voor een ander formaat letter maar je kunt dat ook veel sneller regelen door de Ctrl-knop op het toetsenbord in te drukken en dan tegelijkertijd met het
scroll-wieltje op je muis draaien. Dan wijzigt de lettergrootte ook heel soepel
en hoef je misschien met een kleiner letterformaat niet meer horizontaal te
schuiven als je de tekst leest.
Surftips:
Een link naar
een niet vakgerichte pagina: Strips.
Klik eens op "De Nederlandse Stripgeschiedenis" en je krijgt een fraai overzicht
van alle strips door de jaren heen. Heel leuk voor de liefhebber en altijd een
bezoekje waard voor de geďnteresseerde lezer.
Klik op:
Tot slot:
Het zal jullie hopelijk niet ontgaan zijn
dat ik sinds een aantal brieven onderaan de een spreuk zet. Ik vind het
leuk om een geslaagde uitspraak (in mijn ogen dan natuurlijk) te zoeken en die
dan mee te sturen. Aangezien wij in onze beroepsgroep spreken over o.a.
Interliner, Regioliner of Cityliner, leek mij een Oneliner in het slotwoord wel
gepast.
een prettige Sinterklaas met rijmen en
dichten
Wim
Koeleman (
kameleon@ziggo.nl
)
Wijsheden:
De toekomst was vroeger een stuk
gezelliger.
terug naar de |
|