terug naar de |
 |
27 november 2005
N i e u w s i n B u s b r i e f f o
r m a a t
________________________________________________________
_________ Onderwerp: Primeur?
_________________________
Verhalen
over oude en nieuwe bussen, aflevering
27
Ouwe rockers en jonge
(hip)hoppers,
Na al die brieven hoofdzakelijk terug
te hebben gekeken in een rijk vervoersverleden kan ik jullie in deze aflevering
zomaar eens een primeur aanbieden. Deze week werd mij gevraagd of ik
belangstelling zou hebben voor wat foto's die bussen in aanbouw laten zien.
Altijd goed zei ik joviaal en ik was benieuwd wat het zou zijn. Dat viel niet
tegen dus. Eef IJ. stuurde mij als een echte Sinterklaas 11 presentjes en daar
heb ik voor deze brief een selectie uit gemaakt.
Foto
1:
Bij bus op de foto is de "bult" op het dak
opvallend waar de gastanks gehuisvest zijn. De wagen is al uit de
fabrieksstraat en er wordt dus de laatste hand gelegd aan de afwerking. Deze
bussen zijn onderdeel van een bestelling van Connexxion betreffende bussen met een
milieuvriendelijke motor. Deze
bus behoort bij een order van 253 bussen waarmee tegemoet gekomen wordt aan de
steeds strenger wordende milieueisen. Deze wagens zouden aan het eind van dit
jaar geleverd moeten zijn.
(redactie:
Deze MAN-bussen komen in z'n geheel (dus chassis, motor en opbouw)
vanuit Duitsland naar Nederland.
De concessie waar deze wagens ingezet
worden is regio Haarlem/IJmond, en er komen ook dieseluitvoeringen
voor het BRU gebied (Utrecht).
De betekenis van de R aan de achterzijde heeft
te maken met het woord Regioliner)
Foto
2:
Goed zichtbaar op deze foto is een heel andere variant van
het dashboard en daarmee ook van de hele chauffeurscabine. Hopelijk is er anno
2005/2006 eindelijk rekening gehouden met de lengte van de gemiddelde
Nederlander en kan er in dit model gewerkt worden zonder ellebogen te stoten.
Het lijkt er bij deze foto wel op en ik kan alleen maar zeggen dat het tijd
werd. Een voorzichtige opmerking wil ik toch nog maken met het oog op de plaats van de
nieuwe communicatieapparatuur: de Infoxx. Door een klein compact dashboard ziet
het er naar uit dat er in dit type bus geen ruimte is om de Infoxx in te bouwen
en zit het apparaat nogal pontificaal er bovenop. Hopelijk verstoort het daar
niet het uitzicht maar dat is weer afhankelijk hoe de chauffeursstoel is
geplaatst. We zullen het zien.
De zijruit heeft ook een
gedaanteverwisseling ondergaan. Wat daarbij opvalt is dat de linkerspiegel
hopelijk elektronisch versteld kan worden want zo te zien moet je anders hele
lange armen hebben. Chauffeurs hebben over het algemeen vrij lange tenen maar of
iedereen ook over uitschuifbare tengels beschikt, lijkt me niet erg
aannemelijk.
Foto
3:
Een flinke indelingswijziging
onderging blijkbaar ook het interieur. Ziet er weer eens anders uit dan we
gewend zijn. Vooral op de achterbank lijkt het zo op het eerste gezicht dat er
flink gebengeld zal worden met de beentjes maar dat kan ook optisch bedrog
zijn. Een wat vreemde knik in het gangpad achteraan roept vragen op maar zal
ongetwijfeld een verklaring hebben.
Foto
4:
Mogelijk zijn wij in onze regio nog
niet uitgekozen voor dit type bus maar op termijn zal er zeker in ons gebied,
met ernstige stof- en roetproblemen, door de lokale overheden steeds hogere
eisen gesteld worden aan het wagenpark. Het lijkt mij dan ook een kwestie van
tijd tot er flinke aanpassingen aan bestaande bussen gemaakt worden om de
milieunormen te kunnen halen. Deze Lion's City van MAN wordt in de publicaties die ik erover gevonden heb op
het internet tot een onverslaanbaar voertuig gerekend. Dat is altijd heel
betrekkelijk want het is maar net vanuit welk standpunt je zo'n beoordeling
lanceert. MAN zal dit zeker uitdragen maar wij gebruikers willen dat eerst ook
aan den lijve ervaren.

Surftips:
De tips die hier ooit stonden, zijn ter ziele gegaan dus geen surftips
meer in deze busbrief.
Klik op:


Tot slot:
Tot zover deze nieuwe bussen. Ik denk dat de bestelling binnenkort wel
afgerond zal zijn v.w.b. deze vernieuwing van het wagenpark. De politieke
toekomst van Nederland op het gebied van het Openbaar Vervoer zal uitmaken
of we zulke enorme investeringen op termijn nog weer eens mee zullen maken.
Hoe gaat het brandstofprobleem zich ontwikkelen, hoe gaat het railvervoer
concurreren en ook, hoe gaat Europa zich verder bemoeien met de deelstaten?
Allemaal vragen en ik zal er binnen 10 jaar
antwoord op hebben gegeven in de busbrief.
Dank u sinterklaasje
Wim
Koeleman (kameleon@ziggo.nl
)
Wijsheden:
Opschrift op de deur van een
reisbureau : Doe ons een plezier en ga weg.
terug naar de |
 |