terug naar de

27 november 2005


N i e u w s   i n   B u s b r i e f f o r m a a t 
________________________________________________________ 

_________ Onderwerp:  Primeur? _________________________
   
    Verhalen over oude en nieuwe bussen, aflevering 27                  
  
 

Ouwe rockers en jonge (hip)hoppers,
 
Na al die brieven hoofdzakelijk terug te hebben gekeken in een rijk vervoersverleden kan ik jullie in deze aflevering zomaar eens een primeur aanbieden. Deze week werd mij gevraagd of ik belangstelling zou hebben voor wat foto's die bussen in aanbouw laten zien. Altijd goed zei ik joviaal en ik was benieuwd wat het zou zijn. Dat viel niet tegen dus. Eef IJ. stuurde mij als een echte Sinterklaas 11 presentjes en daar heb ik voor deze brief een selectie uit gemaakt.
 

Foto 1:

Bij bus op de foto is de "bult" op het dak opvallend waar de gastanks gehuisvest zijn. De wagen is al uit de fabrieksstraat en er wordt dus de laatste hand gelegd aan de afwerking. Deze bussen zijn onderdeel van  een bestelling van Connexxion betreffende bussen met een milieuvriendelijke motor. Deze bus behoort bij een order van 253 bussen waarmee tegemoet gekomen wordt aan de steeds strenger wordende milieueisen. Deze wagens zouden aan het eind van dit jaar geleverd moeten zijn.
 
(redactie: Deze MAN-bussen komen in z'n geheel (dus chassis, motor en opbouw) vanuit Duitsland naar Nederland. De concessie waar deze wagens ingezet worden is  regio Haarlem/IJmond, en er komen ook dieseluitvoeringen voor het BRU gebied (Utrecht). De betekenis van de R aan de achterzijde heeft te maken met het woord Regioliner)

Foto 2:
Goed zichtbaar op deze foto is een heel andere variant van het dashboard en daarmee ook van de hele chauffeurscabine. Hopelijk is er anno 2005/2006 eindelijk rekening gehouden met de lengte van de gemiddelde Nederlander en kan er in dit model gewerkt worden zonder ellebogen te stoten. Het lijkt er bij deze foto wel op en ik kan alleen maar zeggen dat het tijd werd. Een voorzichtige opmerking wil ik toch nog maken met het oog op de plaats van de nieuwe communicatieapparatuur: de Infoxx. Door een klein compact dashboard ziet het er naar uit dat er in dit type bus geen ruimte is om de Infoxx in te bouwen en zit het apparaat nogal pontificaal er bovenop. Hopelijk verstoort het daar niet het uitzicht maar dat is weer afhankelijk hoe de chauffeursstoel is geplaatst. We zullen het zien.
De zijruit heeft ook een gedaanteverwisseling ondergaan. Wat daarbij opvalt is dat de linkerspiegel hopelijk elektronisch versteld kan worden want zo te zien moet je anders hele lange armen hebben. Chauffeurs hebben over het algemeen vrij lange tenen maar of iedereen ook over uitschuifbare tengels beschikt, lijkt me niet erg aannemelijk.

Foto 3:
Een flinke indelingswijziging onderging blijkbaar ook het interieur. Ziet er weer eens anders uit dan we gewend zijn. Vooral op de achterbank lijkt het zo op het eerste gezicht dat er flink gebengeld zal worden met de beentjes maar dat kan ook optisch bedrog zijn. Een wat vreemde knik in het gangpad achteraan roept vragen op maar zal ongetwijfeld een verklaring hebben.
 

Foto 4:
Mogelijk zijn wij in onze regio nog niet uitgekozen voor dit type bus maar op termijn zal er zeker in ons gebied, met ernstige stof- en roetproblemen, door de lokale overheden steeds hogere eisen gesteld worden aan het wagenpark. Het lijkt mij dan ook een kwestie van tijd tot er flinke aanpassingen aan bestaande bussen gemaakt worden om de milieunormen te kunnen halen. Deze Lion's City van MAN wordt in de publicaties die ik erover gevonden heb op het internet tot een onverslaanbaar voertuig gerekend. Dat is altijd heel betrekkelijk want het is maar net vanuit welk standpunt je zo'n beoordeling lanceert. MAN zal dit zeker uitdragen maar wij gebruikers willen dat eerst ook aan den lijve ervaren.
 

       
Surftips:
De tips die hier ooit stonden, zijn ter ziele gegaan dus geen surftips meer in deze busbrief.

Klik op:     


Tot slot:
Tot zover deze nieuwe bussen. Ik denk dat de bestelling binnenkort wel afgerond zal zijn v.w.b. deze vernieuwing van het wagenpark. De politieke toekomst van Nederland op het gebied van het Openbaar Vervoer zal uitmaken of we zulke enorme investeringen op termijn nog weer eens mee zullen maken. Hoe gaat het brandstofprobleem zich ontwikkelen, hoe gaat het railvervoer concurreren en ook, hoe gaat Europa zich verder bemoeien met de deelstaten? Allemaal vragen en ik zal er binnen 10 jaar antwoord op hebben gegeven in de busbrief.
 
Dank u sinterklaasje
   
Wim Koeleman (kameleon@ziggo.nl ) 
        
       
Wijsheden:
 
Opschrift op de deur van een reisbureau : Doe ons een plezier en ga weg.

terug naar de