N i e u w s i n
B u s b r i e f f o r m a a t __________________________________________
______ Onderwerp: Weer een Feest (van herkenning)
_______________________________
Verhalen
over oude en nieuwe bussen, aflevering 25
Beminde
gelovigen,
Moet ik het nog
uitleggen? Ik vermoed van niet. Jullie zien in één oogopslag wat er vandaag
centraal staat in de busbrief. Nog niet zolang geleden is deze
wekelijkse digitale folder 18, en dus volwassen, geworden en voor ik
het wist, vier ik nu alweer een zilveren jubileum. Wat vliegt de tijd als je het
naar je zin hebt! Aangezien een busbrief zonder lezers net zoiets is als een bus
zonder passagiers, wilde ik in deze speciale aflevering de lezers centraal
stellen, speciaal collega's uit Delft of met een beetje binding aan Delft
omdat ooit de start van deze busbrief vanuit de Prinsenstad is
gemaakt. Busbrief 7 had de titel
"Opsporing Verzocht", nu dus net zoiets maar dan anders. Deze keer een gemengd
aanbod
aan foto's, het is feest dus wat kan het me schelen. Sommige foto's zeer
herkenbaar, andere foto's van te lang geleden? Sommige bussen van nu, andere
bussen van toen. Ook de gefotografeerde collega's zijn soms overduidelijk maar
anderen zijn ooit aan de lens ontsnapt of hebben een goede vermomming gevonden.
Ik ben me bewust dat deze foto's niet voor alle lezers de moeite waard
zullen zijn maar bedenk dan dat wellicht het verhaal erbij geen kwaad
kan of dat de bussen zelf weer eens op een andere manier in beeld komen.
Maar eerst het volgende:
Foto
1:
Foto
2:
Nog
een privé-opname uit vervlogen tijden. De 3176 een Mercedes O305 (zie het prille
begin in busbrief 1). Ook deze collega zal zonder hulp niet direct te herkennen
zijn maar ik geef daarbij natuurlijk de schuld aan de ietwat beperkte
fotokwaliteit en niet aan de tussenliggende jaren..... Opmerkelijk is de
beleidsverandering bij de gemeente t.a.v. de bestemmingsfilm. Ooit werd Delft
wereldnieuws omdat hier als een van de eerste gemeentes in Nederland de wijken
werden genummerd. Dat vind je dus terug in de filmkast, zie ook foto 1.
Tegenwoordig kiest men bij de gemeente weer voor het vermelden van de
wijknaam.
In die jaren
reed lijn 60 (later lijn 64) naar Aan 't Korft waar toen een
openluchtzwembad lag op de plek waar nu een internationale camping goede
zaken doet. Ook hier lijkt de foto genomen te zijn bij zomerse temperaturen en
misschien denkt Stefan erover na om even te gaan
pootjebaden in het zwembad.
Foto
3:
Deze meer recente foto trof ik aan op het internet. Twee Berkhof Ambassador bussen in
oplopende nummering zowel het wagenparknummer als de kentekenplaat op het
busplatform van Den Haag Centraal Station. De chauffeurs moeten voor menigeen
herkenbaar zijn omdat deze foto hooguit een paar maanden oud kan zijn en beide
collega's niet echt tot de onopvallende tak van de familie behoren. Jan en Nico,
beiden ooit gestationeerd in Delft, behoorden tot het meubilair van ons
bedrijf en ik durf een kleine weddenschap aan te gaan over wat het
onderwerp van gesprek zal zijn geweest. Het zal vast niet over het weer gegaan
zijn maar de reputatie van Nico kennende, zal Jan polshoogte zijn
gaan nemen op het terrein van b.v. de VUT-regeling of
het rijtijdenbesluit. Ik noem maar een zijstraat.
Foto
4:
Een collega
die reeds enige tijd van zijn VUT-regeling/pensioen gebruik maakt maar hier nog geheel en
al functioneel bezig is. Een plaatje van een gebied dat ook o.a. in busbrief 6/foto 3a
ter sprake kwam. Aad in de 5645 (zie busbrief 4 over de 5600-serie)
halterend bij het busstation In de Veste te Delft. Goed zichtbaar is de
kunstzinnige totempaal op een voetstuk die ongetwijfeld met een gesubsidieerde
handdruk tot stand is gekomen. Het kunstwerk is na het herinrichten van dit
gebied nooit meer te voorschijn gekomen maar ik geloof niet dat iemand daar mee
zal zitten.
In die tijd
eindigde lijn 62 bij Aan 't Verlaat. Om precies te zijn voor de
statistieken, aan het eind van de van Miereveltlaan bij het bruggetje waar de
weg overgaat in de Jorisweg, ging lijn 62 linksaf tot het Schiekanaal en dan aan de
andere kant van het water over de Twee Molentjeskade weer terug. De Indische
Buurt waar nu lijn 60 en 62 doorheen rijden, werd toen bediend door lijn
61.
De hoofdpersoon van foto 8 uit
deze brief heeft ook aanvullende informatie geleverd over deze totempaal. "De paal is ooit aan de gemeente Delft
geschonken door de Delftsblauwe Factory aan de Rotterdamseweg t.g.v. een
zoveeljarig bestaan van de fabriek ooit. Er heeft nog iets bovenop gezeten, maar
wat weet ik niet meer."
Nu hij dit schreef, kon ik me ook
iets herinneren daaromtrent. Ik meen dat er iets bovenop zat dat nogal
vandalisme-gevoelig was en daarom is verwijderd maar wat precies is mij ook geheel
ontschoten. Wie weet meer?
Foto
5:
Nog een Vutter maar dan een van recentere
datum net zoals zijn bus en de situatie op het Stationsplein. Dezelfde
bestemming als op foto 2 maar nu als lijn 64 naar de Delftse Hout. Mogelijk kent
Henk deze foto nog niet en verras ik hem ermee want als trouwe lezer van de
busbrief zal hem dit niet ontgaan. Een SB in stadsuitvoering, de 6364. In
busbrief 41 komt dit type bus met een eigen brief aan de beurt want deze wagens hebben jarenlang het beeld in Delft en Gouda bepaald
en verdienen dus een eigen eerbetoon.
Ongeveer gelijk met het vertrek van Henk zijn ook deze wagens met vervroegde
uittreding vertrokken en werden ze rond 2001 geleidelijk vervangen door o.a. de
"Scouts", stadswagens van Berkhof op een chassis van MAN met een lage vloer en
een lengte van ongeveer 10 meter.
Foto
6:
Foto
7:
De zevende foto is er een uit een serie
die ik kreeg van Jan. Niet te verwarren met de Jan van foto 1 en foto 3 maar er
zijn hele nesten Jannen op deze wereld dus het is geen vergissing. Deze Jan
heeft zijn 50e verjaardag o.a. gevierd op de bus waar hij in Nootdorp
onverwachts onthaald werd op een waar feestelijk concert. Ook in de bus (de
Caetano 8257) liet de Band zonder Maat zich gelden en dan denken sommige mensen
nog dat het saai is om buschauffeur te zijn. Jan heeft de 50 binnen, ik ben pas
op de helft (v.w.b. de busbrief dan hoor) maar misschien kan de 50e busbrief ook
een muzikale aflevering worden. You never know zoals de fransen
zeggen.....
Nu ik dit zo schrijf, besef ik dat de
meeste Jannen (nog niet allemaal natuurlijk, maar wel veel) de 50 zullen zijn
gepasseerd omdat de naamgeving in de laatste, pakweg, 30 jaar minder
traditioneel is geworden en zelfs exotisch is. Raar eigenlijk
dat wij Nederlanders altijd zo graag onze eigen cultuur in willen ruilen voor
een andere.
Helaas moet ik aanvullen dat Jan in 2017 is overleden.
Foto
8:
Tot
slot:
Klik op:
Na deze overdaad aan foto's met een
persoonlijke tintje zal ik pas volgende keer weer wat linken plaatsen. Het wordt
me allemaal teveel, de emoties liepen hoog op tijdens het zorgvuldig kiezen
van de juiste woorden bij elke foto. De volgende busbrief gelukkig
weer een "normale" aflevering zodra ik mezelf weer helemaal in de hand
hoop te hebben.
Onwillekeurig komt het Haagse gebied vaak
aan de orde maar ook met Rotterdam hebben wij een vervoersband. Brief 51 is een
hommage aan Rotjeknor en daar staan dan ook verhalen en foto's over
Rotterdam CS in.
Jubilerende groeten
Wim Koeleman (kameleon@ziggo.nl)
Wijsheden:
Rij niet alsof de weg van u
is, rij alsof de auto van u is. (Sam Ewing)