N i e u w s i n B u s b r i e f f o r m a a t
_______________________________________________________
______
Onderwerp: Oud en Nieuw _______________________
Verhalen over oude en nieuwe bussen, aflevering 24
Lezers en lezerinnen,
Het is ietwat vroeg in het jaar maar
toch kom ik al tevoorschijn met een Oud en Nieuw-brief. Dat zit zo: de informatie
die ik toegespeeld kreeg n.a.v. de vorige busbrief, overtrof mijn verwachtingen.
Ik kom dus deze keer terug op het Crossley-verhaal maar om het hoge zwart-wit
gehalte een beetje te compenseren, combineer ik de inhoud met een aantal meer
kleurrijke foto's(!)
Foto
1:
Om niet teveel met cijfertjes en
tekst te strooien, eerst weer eens een foto die in dit verhaal fraai van pas
komt. Twee hele mooie Crossley bussen, 2 verschillende uitvoeringen (zoek de
verschillen) op een glasheldere foto. Dit keer geen WSM-wagens maar NZH
exemplaren. Om precies te zijn, zoals pontificaal onder de voorruit zichtbaar
is, de NZHVM (= Noord-Zuid Hollandse Vervoer Maatschappij). Wederom 2 robuuste
jongens van weleer. Hier zien we weer de letter B heel duidelijk en in
onderstaand verhaal van een busbrieflezer die zelf nog op deze wagens heeft
gereden, wordt een heleboel duidelijk.
"Enige aanwijzingen
over de Crossley bussen
Zij werden uitgeleend
en onderhouden door het C.A.B. in Utrecht.( dochter NS)
De midden instapdeur
in deze wagen was standaard bij aflevering.
De chauffeurscabine was
afgeschermd door een glazen schot.
In de bus werd er door een conducteur
tijdens de rit afgerekend.
De rechterdeur was voor onderhoud van de bus daar
zat ook de elektrische installatie.
Ook aan de chauffeurskant zat een deur
voor hem om in en uit te stappen.
De chauffeursstoel werd met haken op de
bandenbak omhoog of omlaag gedaan.
Omhoog op de bandenbak kwam je meestal te
ver van het stuur en de pedalen, om toch goed te zitten werden er onder de
zitting van de chauffeursstoel tegels gelegd.
Later werd in enkele bussen
rechtsvoor een kleine instapdeur gemaakt, de conducteur verviel en de chauffeur
rekende af.
De letter B op het witte vlak met rode rand was een teken dat de
bus niet op een B weg mocht rijden.
In Rotterdam reden gelijkwaardige bussen
Merk Sauer serie 200.
Het waren de eerste nieuwe bussen na 1945, deze hadden
ook een glazen schot achter de chauffeur.
Al gauw werden instapdeuren
aangebracht en werd er een houten schot achter de chauffeur gemaakt met in het
midden een groot ovaal gat om af te rekenen.
Eén bus is nog in originele
staat in het Busmuseum.
Deze werd op lijn 52 met conducteur gebruikt, voor
rondritten en personeelsvervoer.
Ondergetekende hoopt over de bus enige goede
inlichtingen te hebben gegeven."
Ik heb er zelf mee
gereden.
Hoogachtend.
M.P.A.
de Gr.
Foto
2:
Crossley is wereldwijd een gerespecteerd busmerk geweest.
Als je "Crossley bus" intypt bij zoekmachine Google op het internet dan
verschijnt de naam Crossley hoofdzakelijk in Engeland en Australië. Foto 2
laat daarom een Engelse Crossley zien, niet te verwarren met de alom bekende
Routemaster want dat is een verhaal apart en die komt in een
speciale aflevering aan bod. In busbrief 49 om precies te zijn. Nu
dus nog even Crossley, de wagen hieronder is uit 1952. Bijgaand ook het
Crossley-logo.
Foto 3a-3b:
Ik had beloofd nog wat kleur toe te
voegen en dat doe ik met deze zeer eigentijdse foto van de DAF SB220 met
wagenparknummer 5124. Omdat er achterop het woord HALT gespoten staat en dat dit
vermoedelijk niets te maken heeft met enige vorm van halteren tijdens een
dienstrit, ga ik ervan uit dat dit voertuig in dienst is gegaan van jeugdigen
die een kleine misstap hebben begaan. Om herkenning van de alternatief
gestraften te voorkomen staan alleen de attributen demonstratief in beeld. Een
tweede zogenaamde vandalismebus is uit het MB200 tijdperk (bouwjaar 1980) en heeft ook een
aardige moderne Herman Brood-achtige verschijning gekregen. De 8587 als
leermiddel zal ik maar zeggen.
Foto 4a-4b:
Nu ik toch in een kleurrijke stemming
ben, voeg ik er nog een paar foto's aan toe. Een MB200 uit 1983 met in de
filmkast de juiste bestemming.