terug naar de

06 november 2005


N i e u w s   i n   B u s b r i e f f o r m a a t
_______________________________________________________

______ Onderwerp: Oud en Nieuw _______________________

Verhalen over oude en nieuwe bussen, aflevering 24

 
Lezers en lezerinnen,
 
Het is ietwat vroeg in het jaar maar toch kom ik al tevoorschijn met een Oud en Nieuw-brief. Dat zit zo: de informatie die ik toegespeeld kreeg n.a.v. de vorige busbrief, overtrof mijn verwachtingen. Ik kom dus deze keer terug op het Crossley-verhaal maar om het hoge zwart-wit gehalte een beetje te compenseren, combineer ik de inhoud met een aantal meer kleurrijke foto's(!)
 

Foto 1:
Om niet teveel met cijfertjes en tekst te strooien, eerst weer eens een foto die in dit verhaal fraai van pas komt. Twee hele mooie Crossley bussen, 2 verschillende uitvoeringen (zoek de verschillen) op een glasheldere foto. Dit keer geen WSM-wagens maar NZH exemplaren. Om precies te zijn, zoals pontificaal onder de voorruit zichtbaar is, de NZHVM (= Noord-Zuid Hollandse Vervoer Maatschappij). Wederom 2 robuuste jongens van weleer. Hier zien we weer de letter B heel duidelijk en in onderstaand verhaal van een busbrieflezer die zelf nog op deze wagens heeft gereden, wordt een heleboel duidelijk.
 
"Enige aanwijzingen over de Crossley bussen
 
Zij werden uitgeleend en onderhouden door het C.A.B. in Utrecht.( dochter NS)
De midden instapdeur in deze wagen was standaard bij aflevering.
De chauffeurscabine was afgeschermd door een glazen schot.
In de bus werd er door een conducteur tijdens de rit afgerekend.
De rechterdeur was voor onderhoud van de bus daar zat ook de elektrische installatie.
Ook aan de chauffeurskant zat een deur voor hem om in en uit te stappen.
De chauffeursstoel werd met haken op de bandenbak omhoog of omlaag gedaan.
Omhoog op de bandenbak kwam je meestal te ver van het stuur en de pedalen, om toch goed te zitten werden er onder de zitting van de chauffeursstoel tegels gelegd.
Later werd in enkele bussen rechtsvoor een kleine instapdeur gemaakt, de conducteur verviel en de chauffeur rekende af.
De letter B op het witte vlak met rode rand was een teken dat de bus niet op een B weg mocht rijden.
In Rotterdam reden gelijkwaardige bussen Merk Sauer serie 200.
Het waren de eerste nieuwe bussen na 1945, deze hadden ook een glazen schot achter de chauffeur.
Al gauw werden instapdeuren aangebracht en werd er een houten schot achter de chauffeur gemaakt met in het midden een groot ovaal gat om af te rekenen.
Eén bus is nog in originele staat in het Busmuseum.
Deze werd op lijn 52 met conducteur gebruikt, voor rondritten en personeelsvervoer.
Ondergetekende hoopt over de bus enige goede inlichtingen te hebben gegeven."
Ik heb er zelf mee gereden.
 
Hoogachtend.
M.P.A. de Gr.

 


Foto 2:
Crossley is wereldwijd een gerespecteerd busmerk geweest. Als je "Crossley bus" intypt bij zoekmachine Google op het internet dan verschijnt de naam Crossley hoofdzakelijk in Engeland en Australië. Foto 2 laat daarom een Engelse Crossley zien, niet te verwarren met de alom bekende Routemaster want dat is een verhaal apart en die komt in een speciale aflevering aan bod. In busbrief 49 om precies te zijn. Nu dus nog even Crossley, de wagen hieronder is uit 1952. Bijgaand ook het Crossley-logo.
                               

Foto 3a-3b:
Ik had beloofd nog wat kleur toe te voegen en dat doe ik met deze zeer eigentijdse foto van de DAF SB220 met wagenparknummer 5124. Omdat er achterop het woord HALT gespoten staat en dat dit vermoedelijk niets te maken heeft met enige vorm van halteren tijdens een dienstrit, ga ik ervan uit dat dit voertuig in dienst is gegaan van jeugdigen die een kleine misstap hebben begaan. Om herkenning van de alternatief gestraften te voorkomen staan alleen de attributen demonstratief in beeld. Een tweede zogenaamde vandalismebus is uit het MB200 tijdperk (bouwjaar 1980) en heeft ook een aardige moderne Herman Brood-achtige verschijning gekregen. De 8587 als leermiddel zal ik maar zeggen.
 

Foto 4a-4b:
Nu ik toch in een kleurrijke stemming ben, voeg ik er nog een paar foto's aan toe. Een MB200 uit 1983 met in de filmkast de juiste bestemming.
Als 2e foto een vandalisme bus van Arriva. Deze 6721 (volgens het foto-opschrift) is zijn busleven begonnen bij de FRAM in 1987 en het is een DAF/den Oudsten B86. In 1996 terechtgekomen bij de VEONN en in 1998 bij Arriva. In 1999 verhuurd aan NoordNed als vandalisme/info bus. Een bus met een turbulent bestaan. Hier in de stalling van Sneek in 2004.

Foto 5a-5b:
Tijdens het surfen naar informatie over vandalisme bussen kwam ik deze foto tegen en om te schetsen (woordspeling) hoe het eraan toegaat als een bus onder handen genomen wordt, deze buitenlandse afbeelding.

En dat wij in Nederland niet mogen klagen op het gebied van verfspuiten, laat ik deze foto zien van een metro in Rome. Tja......


       
Surftips:

Om eens te zien wat je nog weet van verkeersborden kun je hier rondneuzen om verkeersborden op een frisse verrassende manier te bekijken, klik dan op deze link: Verkeersborden-animaties

Klik op:     



Tot slot:
Ben ik al weer toe aan het slotwoord. Hopelijk gaat deze manie met wildspuiten (een variatie op wildplassen) ooit weer voorbij en bedrijven deze kunstenaars hun hobby op een verantwoordde manier. Wij zorgen zelf wel dat onze bussen er kermisachtig uitzien door ze met de meest rommelige reclame te beplakken. Hierover meer in busbrief 73 en 93.
Bedankt dat je weer tot het einde toe deze brief gelezen hebt, de volgende brief viert een zilveren jubileum
 
De beste wensen (dit is tenslotte aflevering Oud en Nieuw)
   
Wim Koeleman (kameleon@ziggo.nl
       
       
Wijsheden:
 
Zeg af en toe de waarheid dan geloven ze je als je liegt. (J.Renard)

terug naar de