N i e u w s i n B u s b r i e f f o
r m a a t
_________________________________________________
______
Onderwerp: Grenze(n)loos _________________
Verhalen
over oude en nieuwe bussen, aflevering 20
Boeren, burgers en
buitenlui,
Bij het onderwerp van deze busbrief is al te zien dat er deze keer een grensoverschrijdend
voorval heeft plaatsgevonden. De busbrief is internationaal sinds de aanmelding van een Oostenrijkse lezer.
Je kan het niet verzinnen of het gebeurt. Misschien zal ik binnenkort een versie moeten maken in het chinees, wie zal het zeggen
maar voorlopig blijf ik nog gewoon schrijven in de enige taal die ik ken en dat is wartaal.
Wat ik wel even kwijt wil is dat er tijdens de slipcursus
(zie busbrief 10) een onverwacht voorval heeft
plaatsgevonden. Tijdens het moed indrinken voordat de glijbaan zou worden betreden, werd plots de schijnwerper op mij gericht.
Tot mijn verbazing werd mij als blijk van waardering voor het maken van deze busbrieven een oorkonde ter gelegenheid van
de 18e brief overhandigd met het verzoek vooral door te gaan. Men vond echter dat ik niet langer onopvallend door het leven zou mogen
gaan en er werd mij een heus postbode-uniform overhandigd waarmee ik, volgens de opperspreekstalmeester, beter tot mijn recht zou komen
als Post(bus)bode. Ik zal dan ook regelmatig als zodanig herkenbaar ten tonele verschijnen dus schrik niet als er een rood/bruin
gestreept persoon ergens aanschuift.
Foto
1:
Om op de inleiding door te gaan, zien jullie hier bij foto 1 het vervoermiddel dat
bij een Post(bus)bode past: een echte Postbus. Met dank aan Gerrit in Oostenrijk ben ik voortaan voorzien van een toepasselijk voertuig.
Het bedrijf
PostBus in Oostenrijk heeft 2200 bussen in gebruik die in heel Oostenrijk
circa 600 lijnen rijden. Op deze foto is een Mercedes Integro O 550 15 meter wagen te zien uit 2001 met 67 zitplaatsen.
Er wordt ook gereden met MAN en met Mercedes Citaro. Het bedrijf staat aan de vooravond van een bijzonder jaar als in 2006
Post.Bus 100 jaar zal bestaan.
Foto 2 en
2a:
Het is nog niet zo lang geleden dat ik een hele busbrief aan
overzeese bussen heb gewijd maar door het Europese avontuur van deze week,
nogmaals een buitenlandse invulling. Op deze foto een fraaie combinatie
van 4 zeer verschillende vervoermiddelen. Het meest speciale zit hem hierin
dat zeer herkenbaar een bus te zien is waarvan menigeen in de regio Delft/Den
Haag zal zeggen: hé, die ken ik. De 9614 Daf/den Oudsten MB200 in de straten van
Cuba. Hopelijk zijn de Cubanen niet van die fanatieke bellers want anders zullen
ze het bij infonummer 0900-9292 erg druk gaan krijgen. Zo te zien gaat de 9614
nog een lang leven tegemoet als hij net zo oud wil worden als het rode
transportmiddel ernaast. Wat ook opvalt is de kleine aanpassing in de vorm van
een achteruitrijlamp.
De 9614 komt in mijn boekhouding voor
van 1985 tot 1990 en ik heb er 3 keer dienst mee gereden. Als ik me goed
herinner, zijn de meeste van deze wagens in onze regio West naar de Haagse
vestiging gegaan en hebben daar nog jaren dienst gedaan en zoals foto 2a op Den
Haag CS bewijst, tot in het Connexxion tijdperk.
Foto
3:
Deze Leyland (verdere gegevens
onbekend) is van oorsprong al uit een soort buitenland in Nederland ;-)
namelijk uit Limburg bij de VSL = Verenigd Streekvervoer Limburg. Op deze foto
te zien in zijn 2e leven te Zaïre, vroeger Belgisch Congo, nu gewoon Congo. Een
Midden-Afrikaanse republiek met circa 60 miljoen inwoners en dat is te zien aan
de inhoud van deze bus. De zwaardere inwoners van Congo zitten blijkbaar
achterin deze Leyland.....
Foto
4:
Dat een bus ook een heel andere oude
dag kan beleven is hier te zien. Het lijkt een soort atelier te zijn geworden
voor creatieve Gambianen die zoals de man in het gele hemd laat zien, met zorg
(!) hun houtsnijwerk behandelen. Dat Friesland (FRAM) wereldwijd aan naamsbekendheid
werkt, zal op deze manier nooit de bedoeling zijn geweest. De noodluiken hebben
hun functie volstrekt verloren en de brandstofvulopening zal waarschijnlijk een
welkome plek zijn voor een te volle blaas. Als je in het vervolg je dienst gaat
rijden, bedenk dan wat er allemaal met je wagen kan gebeuren en al fantaserend
overbrug je zo op een leuke manier de lange uren die je soms in de file door
moet brengen.
Foto
5: