terug naar de

02 oktober 2005


N i e u w s   i n   B u s b r i e f f o r m a a t
__________________________________________________  

______ Onderwerp: 8400-serie _____________________
   
           Verhalen over oude en nieuwe bussen, aflevering 19
 

 
Eerwaarde brieflezer,
 
Deze keer de 8400-serie met een gevarieerd aanbod aan foto's. Het lijkt alsof ik er plezier in heb om foto's van ongevallen te plaatsen maar het was onvermijdelijk om ook in deze serie een ongeval te plaatsen omdat dit nadrukkelijk samenhangt met de 8400-serie.
 

Foto 1a-1b:
In de 8440 heb ik 24 keer dienstgereden en in de 8451 zelfs zo'n 31 keer. In de 8445 ben ik slechts 6 keer de weg opgegaan maar deze foto plaats ik speciaal omdat ik dan kan laten zien dat dit de "goeie ouwe tijd" was waarin lijn 130 nog naar Delft reed en een toppertje was in het lijnenpakket in die dagen. Lijn 130, de vroegere lijn 58 van voor de omnummering in 1983, reed van Den Haag CS naar Delft waarbij het verste punt gehaald werd toen Tanthof-West in Delft gerealiseerd werd en lijn 130 werd doorgetrokken tot het huidige bus/tramstation aldaar. Er is zelfs een periode geweest dat lijn 130 (en de toenmalige 131) via de Bikolaan in Tanthof reed met een halte op het plein bij de winkels. 's Morgens was versterking hard nodig tussen Tanthof en Delft CS en soms kwam je in dienst voor het eerste deel van je gebroken dienst en dat bestond dan uit 'n bijrit van 10 minuten.....maar druk was het, ook in Den Haag was er genoeg aanbod met als drukste punt de Grote Marktstraat. Helaas worden wij steeds verder in het nauw gedreven door de tramlijnen en lijn 130 is tegenwoordig een veredelde schoolbus ten behoeve van het beruchte Atlascollege in Rijswijk tussen Rijswijk Station en (sinds kort) de Haagse Prinsengracht. Hoe een succeslijn kan devalueren tot een slap aftreksel van weleer!
            

Foto 2:
Een busnummer dat op herhaling is zoals tegenwoordig met meerdere nummers het geval is. Bij foto 3 is er sprake van een DAF-den Oudsten MB200 8452 maar hier staat het hedendaagse paradepaardje, de MAN-Berkhof VDL Ambassador 200 lagevloerbus met wederom busnummer 8452. De Berkhofgroep in Heerenveen werd in 1998 overgenomen door constructiebedrijf Van der Leegte (vandaar die letters VDL). De Berkhof-bedrijven bouwen zo'n 600 bussen per jaar. De Ambassador 200 (14 440 kilo, max. 80 passagiers) is de nieuwe standaard voor het busvervoer geworden. Zeker de later gebouwde series zijn een stuk vooruitgegaan t.o.v. de eerste series, betere chauffeursruimte vooral. Het grote manco bij deze bussen blijft (of het nu 'n 8100 of 'n 8700 betreft) dat de software soms maling heeft aan de chauffeur en een volstrekt eigen leven wenst te leiden. De opvallendste verrassing is daarbij het feit dat na het sluiten van de deuren en het inschakelen van de richtingaanwijzer om weer in te gaan voegen bij het andere verkeer, de bus besluit om niet te vertrekken. Teveel seconden verstrijken dan en op het moment dat de bus weer zin heeft, heeft het overige verkeer besloten dat het wettelijke wachten op een bij de halte vertrekkende bus nu lang genoeg heeft geduurd met alle verwarring tot gevolg. Ook willen de deuren soms niet functioneren. De mensen staan binnen bij de uitstapdeur of buiten bij de instapdeur en jij zit dan met een l*llig gevoel op de knoppen te drukken die weigeren om te doen waar ze voor dienen. Na enige tijd werkt het weer maar je zal maar in een noodsituatie zitten dus ik begrijp echt niet hoe dit goedgekeurd kan worden.

Foto 3a-3b:
Een origineel krantenartikel uit eigen archief deze keer. Dat komt omdat het hier iets betreft dat heel dichtbij kwam in 1989. Ik zat in het "sextant" op Delft Station toen de eerste signalen binnenkwamen dat er iets helemaal fout was gegaan. Binnen een paar minuten was er duidelijkheid: er was een frontale klapper geweest met een Delftse bus op de weg tussen Delfgauw en Pijnacker om 8:15 uur. Verdere informatie bleef een tijdlang onduidelijk maar later bleek het te gaan om collega Hans van W. die daarbij te water was geraakt. Hans zat bekneld, moest worden uitgezaagd en heeft ongeveer een uur tot zijn middel in het water gezeten waarbij hij later vertelde: "de angst groot was dat de bus verder het water in zou schuiven en het water hoger zou komen dan zijn middel met alle gevolgen van dien". Het artikel vermeldt verder dat vermoedelijk de bestuurder van de vrachtauto van Jawico onwel is geworden en daardoor op de verkeerde weghelft terechtkwam. De chauffeur is ten gevolge van het ongeluk overleden. De bus was de 8452, een standaardwagen MB200 op weg van Delft naar Bleiswijk als (nieuwe) lijn 120 die toen nog eindigde op het terrein van de Bleiswijkse veiling. In de bus zaten 2 passagiers die gelukkig nagenoeg ongedeerd eruit werden geholpen. De 2 andere knipsels komen uit het vermaarde personeelsblad van Westnederland genaamd "Buzz" van februari 1992.
Na 2 jaar oplapperij is Hans gelukkig weer aan de slag gegaan bij de RET als trambestuurder omdat hij na zijn revalidatie helaas niet meer met zijn rechterknie in staat was om de buspedalen langdurig te bedienen.
 
                                      

Foto 4a-4b-4c:
Gewoon voor de aardigheid plaats ik deze qua busnummer heel toepasselijke foto van een creatieve uiting van een Westnederlandse Personeelsvereniging. Tot mijn grote verrassing trof ik op de pagina van Marty Werkman in Boskoop een treffende foto aan. De chauffeur is niet helemaal waarheidsgetrouw weergegeven vind ik maar verder is het duidelijk wie en wat er geposeerd heeft.
Op 4c een ander plaatje van de 8453 bij de stalling in de oude garage van Boskoop.
               

Foto 5:
Deze foto is toevallig ook van een bus uit de omgeving van Boskoop maar kan ook in de stalling Alphen thuis hebben gehoord. De bus stamt uit 1979 en heeft verder een onopvallend leven geleid.


Tot slot:
In de wandelgangen heb ik begrepen dat het plaatsen van de verwijzingen naar andere pagina's door de meeste lezers gewaardeerd wordt dus dat blijft een vast onderdeel van de busbrief.

Klik op:     

 
om in blauwe tegeltermen te blijven: Veel Succes
   
       

terug naar de