terug naar de |
|
02 oktober 2005
N i e u w s i n B u s b r i e f f o r m a a t
__________________________________________________
______
Onderwerp: 8400-serie _____________________
Verhalen
over oude en nieuwe bussen, aflevering 19
Eerwaarde brieflezer,
Deze keer de 8400-serie met een gevarieerd aanbod aan foto's. Het lijkt alsof ik er plezier in heb om
foto's van ongevallen te plaatsen maar het was onvermijdelijk om ook in deze
serie een ongeval te plaatsen omdat dit nadrukkelijk samenhangt met de
8400-serie.
Foto
1a-1b:
In de 8440 heb ik 24 keer
dienstgereden en in de 8451 zelfs zo'n 31 keer. In de 8445 ben
ik slechts 6 keer de weg opgegaan maar deze foto plaats ik
speciaal omdat ik dan kan laten zien dat dit de "goeie ouwe tijd" was waarin
lijn 130 nog naar Delft reed en een toppertje was in het lijnenpakket in die
dagen. Lijn 130, de vroegere lijn 58 van voor de omnummering in 1983, reed van
Den Haag CS naar Delft waarbij het verste punt gehaald werd toen Tanthof-West in
Delft gerealiseerd werd en lijn 130 werd doorgetrokken tot het huidige
bus/tramstation aldaar. Er is zelfs een periode geweest dat lijn 130 (en de
toenmalige 131) via de Bikolaan in Tanthof reed met een halte op het plein bij
de winkels. 's Morgens was versterking hard nodig tussen Tanthof en Delft CS en
soms kwam je in dienst voor het eerste deel van je gebroken dienst en dat
bestond dan uit 'n bijrit van 10 minuten.....maar druk was het, ook in Den
Haag was er genoeg aanbod met als drukste punt de Grote Marktstraat. Helaas
worden wij steeds verder in het nauw gedreven door de tramlijnen en lijn 130
is tegenwoordig een veredelde schoolbus ten behoeve van het beruchte
Atlascollege in Rijswijk tussen Rijswijk Station en (sinds kort) de Haagse
Prinsengracht. Hoe een succeslijn kan devalueren tot een slap aftreksel van
weleer!
Foto
2:
Een busnummer dat op herhaling is zoals tegenwoordig met
meerdere nummers het geval is. Bij foto 3 is er sprake van een DAF-den Oudsten
MB200 8452 maar hier staat het hedendaagse paradepaardje, de MAN-Berkhof VDL
Ambassador 200 lagevloerbus met wederom busnummer 8452. De Berkhofgroep in
Heerenveen werd in 1998 overgenomen door constructiebedrijf Van der Leegte
(vandaar die letters VDL). De Berkhof-bedrijven bouwen zo'n 600 bussen per jaar.
De Ambassador 200 (14 440 kilo, max. 80 passagiers) is de nieuwe standaard voor het busvervoer
geworden. Zeker de later gebouwde series zijn een stuk vooruitgegaan t.o.v. de
eerste series, betere chauffeursruimte vooral. Het grote manco bij deze bussen
blijft (of het nu 'n 8100 of 'n 8700 betreft) dat de software soms maling heeft
aan de chauffeur en een volstrekt eigen leven wenst te leiden. De opvallendste
verrassing is daarbij het feit dat na het sluiten van de deuren en het
inschakelen van de richtingaanwijzer om weer in te gaan voegen bij het andere
verkeer, de bus besluit om niet te vertrekken. Teveel seconden verstrijken dan
en op het moment dat de bus weer zin heeft, heeft het overige verkeer besloten
dat het wettelijke wachten op een bij de halte vertrekkende bus nu lang genoeg
heeft geduurd met alle verwarring tot gevolg. Ook willen de deuren soms niet
functioneren. De mensen staan binnen bij de uitstapdeur of buiten bij de
instapdeur en jij zit dan met een l*llig gevoel op de knoppen te drukken die
weigeren om te doen waar ze voor dienen. Na enige tijd werkt het weer maar je
zal maar in een noodsituatie zitten dus ik begrijp echt niet hoe dit goedgekeurd
kan worden.
Foto
3a-3b:
Een origineel krantenartikel uit
eigen archief deze keer. Dat komt omdat het hier iets betreft dat heel dichtbij
kwam in 1989. Ik zat in het "sextant" op Delft Station toen de eerste signalen
binnenkwamen dat er iets helemaal fout was gegaan. Binnen een paar minuten was
er duidelijkheid: er was een frontale klapper geweest met een Delftse bus op de
weg tussen Delfgauw en Pijnacker om 8:15 uur. Verdere informatie bleef een
tijdlang onduidelijk maar later bleek het te gaan om collega Hans van W. die
daarbij te water was geraakt. Hans zat bekneld, moest worden uitgezaagd en
heeft ongeveer een uur tot zijn middel in het water gezeten waarbij hij later
vertelde: "de angst groot was dat de bus verder het water in zou schuiven en het
water hoger zou komen dan zijn middel met alle gevolgen van dien". Het artikel
vermeldt verder dat vermoedelijk de bestuurder van de vrachtauto van Jawico
onwel is geworden en daardoor op de verkeerde weghelft terechtkwam. De chauffeur
is ten gevolge van het ongeluk overleden. De bus was de 8452, een standaardwagen
MB200 op weg van Delft naar Bleiswijk als (nieuwe) lijn 120 die toen nog
eindigde op het terrein van de Bleiswijkse veiling. In de bus zaten 2 passagiers
die gelukkig nagenoeg ongedeerd eruit werden geholpen. De 2 andere knipsels
komen uit het vermaarde personeelsblad van Westnederland genaamd "Buzz" van
februari 1992.
Na 2 jaar oplapperij is Hans gelukkig
weer aan de slag gegaan bij de RET als trambestuurder omdat hij na zijn
revalidatie helaas niet meer met zijn rechterknie in staat was om de
buspedalen langdurig te bedienen.
Foto
4a-4b-4c:
Gewoon voor de aardigheid plaats ik
deze qua busnummer heel toepasselijke foto van een creatieve uiting van een
Westnederlandse Personeelsvereniging. Tot mijn grote verrassing trof ik op de
pagina van Marty Werkman in Boskoop een treffende foto aan. De chauffeur is niet
helemaal waarheidsgetrouw weergegeven vind ik maar verder is het duidelijk wie
en wat er geposeerd heeft.
Op 4c een ander plaatje van de 8453 bij de stalling in de oude
garage van Boskoop.
Foto
5:
Deze foto is toevallig ook van een bus uit de omgeving van
Boskoop maar kan ook in de stalling Alphen thuis hebben gehoord. De bus
stamt uit 1979 en heeft verder een onopvallend leven geleid.
Tot slot:
In de wandelgangen heb ik begrepen dat het plaatsen van de verwijzingen
naar andere pagina's door de meeste lezers gewaardeerd wordt dus dat blijft
een vast onderdeel van de busbrief.
Klik op:
om in blauwe tegeltermen te blijven:
Veel Succes
terug naar de |
|