N i e u w s i n B u s b r i e f f o
r m a a
t
__________________________________________________
______
Onderwerp: Volwassen _____________________
Verhalen
over oude en nieuwe bussen, aflevering 18
Goedemorgen/middag/avond,
(*)
Een feestelijke aflevering deze keer
want, en dat zal duidelijk zichtbaar zijn, de busbrief viert de 18e
aflevering. Na een Troonrede met maatregelen die ons schijnbaar vrolijk zouden
moeten stemmen door de al vaker vertoonde Zalmtruc (veel beloven in de
begroting van het jaar dat vóór de verkiezingen ligt, levert stemmen op!!!), zorgt de busbrief hopelijk
toch voor een glimlach in deze barre tijden.
Ook heb ik voor mijn 18e een kadootje gehad, en dat kondigde ik al enigszins aan vorige keer,
in de vorm van een link. Is dat dan zo bijzonder zul je denken en ik denk van
wel. Sinds kort heeft collega Jan van der Ark uit Zoetermeer aangeboden om alle
busbrieven op te nemen op zijn homepage dus ze zijn nu toegankelijk voor
iedereen op deze webpagina.
Is dat leuk of is dat leuk?
(*) doorhalen wat niet van toepassing is.
Foto
1:
Als 1e foto geen echte foto maar een
animatie. In een handig software programmaatje heb ik kans gezien om weer
beweging te krijgen in de 2780, de goeie ouwe "Flipper" (zie busbrief
2 en 3) en die bus te laten moderniseren tot een eigentijdse DAF/den
Oudsten Alliance, de 2497 gebouwd in 1999, en weer terug.
Foto
2:
Flipper hebben jullie al gestuurd gezien
in busbrief 3 maar de andere
bus uit de animatie zet ik er natuurlijk ook in gewone fotovorm bij. De DAF/den
Oudsten 2497 B95DM580 Intercity uit 1999.
Foto
3:
Hier een plaatje van een bus op een
voetstuk op de Markt in Delft met het historisch stadhuis als decor tijdens een
presentatie op vermoedelijk een zogenaamde Delftdag. Een DAF/den Oudsten, de
Alliance 2493 uit dezelfde serie als bovenstaande foto's.
Foto
4:
Zo trots als er hierboven wordt
gepronkt met bussen en technische hulpmiddelen, zo opgelaten zullen de monteurs
op onderstaande foto zich gevoeld hebben. Het is toch echt een Hollandse foto
hoewel de plaats op de weg anders doet vermoeden, maar wat verwacht je eigenlijk
anders van een Leyland, linksrijden zit hem in het bloed!! Toch zijn de
storingen nog net zo veelvuldig nu als toen met dit verschil, dat er toen meer
mechanische problemen met een direct aanwijsbare oorzaak voorkwamen en
tegenwoordig gebeuren er de gekste dingen die je met 2 minuten motorstilte moet
oplossen. De moderne software in de bussen maakt dat de reparaties minder met
grote steeksleutels hoeven te worden uitgevoerd maar de bus wordt nu
in veel gevallen aangesloten op een computer die aangeeft waar de digitale fout
zit. Gekscherend wordt dan ook zelfs gesproken over het 2 minuten uitschakelen
van de hoofdschakelaar bij een lekke band.....
Het technisch inzicht van de heren op
deze foto spreekt voor zich. ;-)