terug naar de |
 |
18 september 2005
N i e u w s i
n B u s b r i e f f o r m a a
t
__________________________________________________
______
Onderwerp: Ontsporingen __________________
Verhalen
over oude en nieuwe bussen, aflevering 17
Beste mensen,
Deze keer een onderwerp waar je niet
vrolijk van wordt maar waar wel altijd iedereen iets van wil zien. De kijkfiles
bij ongelukken op de snelwegen zijn daar een goed voorbeeld van.
Foto
1a-1b-1c-1d:
Lijn 131 (Den Haag Centraal -
Nootdorp - Pijnacker) heeft een andere vorm gekregen op de overweg aan de
Veenweg in Nootdorp op zaterdagochtend 9 maart 2002 om circa 08:45 uur. De
Mercedes O408 met wagenparknummer 1106 was met pech aan de versnellingsbak vast
komen te staan, precies midden op de overweg. De buschauffeur uit Zoetermeer
handelde snel en juist: hij sommeerde de twee reizigers direct uit te
stappen. Hij probeerde daarna nog om de boel weer aan de praat te krijgen maar
toen de overwegbomen dichtgingen verliet hij ook het voertuig. Kort daarna kwam
de trein binnen. De bus werd van de overweg afgeduwd, veegde een spoorboom met
bijhorende installatie de sloot in, vernielde de leuning van de naastgelegen
brug over een slootje, raakte een seinpaal (voor de richting Zoetermeer), en
kwam uiteindelijk zo'n 30 meter verderop tot stilstand.
Om 13:00 uur kon de bus afgevoerd worden waarbij
een lier op een sleepwagen de bus van het spoor trok. De 1106 werd naar de
politiewerkplaats op het industrieterrein Zichtenburg in Den Haag gebracht voor
nader onderzoek. De schade werd geschat op 200.000 euro.
Herhaling van dit ongeluk op deze plek is
uitgesloten omdat de spoorwegovergang sinds kort niet meer bestaat tot grote
opluchting van velen want er is heel wat gebeurt op deze overgang in de loop van
de tijd. Een oom van mijn moeder is daar ooit in het zwart/wit tijdperk met zijn
paard en wagen door een trein gegrepen omdat (zoals mij dat verteld is) het
paard met zijn hoef in de rails vast kwam te zitten. Mijn oudoom is er
geestelijk nooit meer helemaal bovenop gekomen want niet iedereen kan het
verdragen om de dood in de ogen te hebben gekeken.
Foto 1d laat de bus zien op het terrein bij de politie in
Zichtenburg, Den Haag.
Foto
2:
Aan de Magazijnweg/Eikenlaan op bedrijventerrein Rijnhaven West te Alphen
ad Rijn kwamen een locomotief en een bus op lijn
165 in onzachte
aanraking met elkaar. De 5130 met de loc 6520. Dit ongeval liep minder goed af want
hierbij kwam een treinmachinist om het leven. De man stond als rangeerder voor
op de trein. De 25 passagiers van de bus werden opgevangen in een kantoorgebouw.
Vijf passagiers werden vanuit de opvanglocatie voor behandeling van kleine
verwondingen en voor onderzoek van klachten overgebracht naar diverse
ziekenhuizen in de regio. De ravage was groot.
Foto
3:
Letterlijk en figuurlijk een
ontsporing uit een grijs verleden. Ook deze oldtimer heeft in de dakrand een
ongewone uitstulping en is vergelijkbaar beschadigd als de 1106 op foto 1. Toch
lijkt het erop dat het materieel van vroeger beter een stootje kon opvangen dan
het spul van tegenwoordig. Ook de trein staat er quasi onschuldig bij zonder
zichtbare schade. De ruit van de bestuurderscabine van de bus lijkt niet meer
heel maar dat zal vermoedelijk door de chauffeur zelf zijn veroorzaakt doordat
hij door de klap zijwaarts met de ruit in aanraking is gekomen. De gevolgen
daarvan durf ik niet te raden maar over gewonden en/of slachtoffers is niets
meer te achterhalen. Deze foto is uit historisch oogpunt gezien, plaatsing in
deze brief waard.
Foto
4:
Als we dan toch bezig zijn met
narigheid, kan deze foto er wel bij. Na al die trein-bus aanrijdingen waar je
door de krachten en de snelheden nog veel grotere schades zou verwachten,
begrijp je niet wat hier gebeurd moet zijn. Welke oerkracht heeft de 9481 totaal
verwoest?
Van chauffeur Hans Kl. in
Waarderpolder (bij Haarlem) kreeg ik een reactie op deze foto.
"De 9481 is t.h.v station
Beverwijk “gemangeld” door (goederen)treinen.
De wagen stond in de stalling
Velsen-Noord NZH. De chauffeur
(Piet F.) mankeerde niets. Dit
alles heb ik van horen vertellen."
Foto
5a-5b-5c:
Een stukje geschiedenis ook
hier weer. Ik heb de 3 foto's bewust in deze volgorde gezet want bij het
zien van de eerste foto denk je al gauw: zo zo, dat is niet mis maar bij de
2e foto zie je dat het niet zo eenvoudig is als het lijkt en dan bij de
derde foto is het duidelijk dat we hier met een aanrijding te maken hebben
waar de verzekeringen hun handen vol aan gehad zullen hebben. De 6228, een
DAF/den Oudsten MB200 uit 1976 heeft hier op weg naar Gouda een ongelukje
gekregen. De bus is niet meer opgeknapt en uiteindelijk terechtgekomen bij
Trabuco in 1990 terwijl b.v. de 6229, 6230 en de 6231 in Marokko een 2e
leven hebben gekregen. Deze aanrijding vond plaats in Hazerswoude Rijndijk.
Foto
6:
Deze foto heb ik van Ed O. opgestuurd gekregen en het mag
duidelijk zijn dat deze Ambassador een klein probleem heeft.

Tot slot:
Graag wil ik met iets luchtigers afsluiten deze week. Dat kan gelukkig
tegenwoordig door het plaatsen van een link. Vorige keer een
link naar een pagina met een hoog openbaar vervoergehalte. Nu weer ter
afwisseling een pagina met meer algemene informatie. Klik eens enthousiast
rond op deze internetpagina en als je weleens om antwoorden verlegen zit op
vragen over b.v. de geschiedenis van het kenteken (zie hoofdstuk 'verkeer &
ruimte') of de rangen en standen bij de Koninklijke Marine (zie hoofdstuk
'krijgsmacht'), om maar eens wat te noemen, dan kun je hier alles vinden:
Alles op een rij.
Klik op:

Surf met plezier en graag tot volgende week, dan heb ik een hééél
bijzondere link te vermelden.
met ontspoorde
groeten

terug naar de |
 |