terug naar de

28 augustus 2005


N i e u w s   i n   B u s b r i e f f o r m a a t
__________________________________________________

______ Onderwerp: Extreem Vervoer _______________
   
           Verhalen over oude en nieuwe bussen, aflevering 14
 

 
Beste busfanaten(!?!),
 
Zoals je vast wel aan de logo's hebt gezien, zit ik soms een beetje te sleutelen aan de vormgeving. Zomaar om het toch steeds weer anders te laten zijn.
Vorige keer beloofde ik een aflevering met bussen in Verweggistan en dat is ook gelukt. 4 foto's met een onwaarschijnlijke vorm van openbaar vervoer. De toelichting zal deze keer enigszins beperkt zijn want ik heb weinig kennis van wat je hieronder aantreft.
Wel wil ik nog even een opmerking kwijt. Als er onder jullie mensen zijn die verzoekjes hebben, zou ik dat graag vernemen. Het kan gaan over bussen die al aan de beurt geweest zijn (ik kan niet altijd alle foto's die ik over een bepaald bustype heb, plaatsen) maar ook misschien over het onderwerp van een hele aflevering. Het ontbreekt mij nog niet aan inspiratie en onderwerpen, maar mogelijk kan ik er dan rekening mee houden zodat er eerder aandacht aan geschonken kan worden.
 

Foto 1:
Een opname uit Colombia. Je ziet iets wat je nauwelijks kan bevatten als je erover nadenkt. De bus en de pont staan zo'n eind weg van wat wij gewend zijn, het is bizar te noemen. De vloer van de 'bus' is hopelijk nog wel intact hoewel ik onder de achterbank iets zie hangen dat daar niet hoort. Het is vermoedelijk ook een heel kunstzinnig openbaarvervoerbedrijf gezien de fraai ogende plaatjes aan de zijkant van de banken. Ik ga er maar niet vanuit dat het geschilderd is door een Colombiaanse kunstenaar maar mogelijk is het dè manier van reclame maken aldaar.
               

Foto 2:
Wij hebben er al moeite mee als er mensen bij de halte staan met een aantal koffers en/of een kinderwagen. Op de foto hieronder schijnt dat geen enkel probleem te zijn. Geen lagevloer, knielinrichting of invalidentoegang. De locatie van dit transport is mij onbekend en ik denk ook niet dat ik jullie erom hoef te vragen. Ik gok op een land in de buurt van de Sahara. Het is een lekker ruim busstation dat wel maar aangezien het asfalt geheel ontbreekt, zal de maximale snelheid van deze 'bussen' niet al te hoog kunnen zijn, willen ze niet hun klandizie verliezen. Het kunnen ook nog de bezemwagens zijn van de laatste Parijs-Dakar. Wie het weet mag het zeggen maar zeker weet ik wel dat als ik nu bij ons in een minder populaire bus mijn dienst moet gaan doen, ik hieraan terug zal denken en dan ga ik al fluitend 9 uur mijn rondjes rijden.

Foto 3a-3b:
Een afwijkende foto in mijn repertoire. Ik plaats zelden spoorfoto's maar op foto 3a zie je een kruising van vrachtwagen en spoorvervoer maar, door de vermoedelijke personenlaadbak, ook van busvervoer en daardoor geschikt voor deze rubriek. Plaats van handeling is Bolivia en wel te Santa Cruz, een rijke en blanke provincie (volgens info op het internet) in dit Zuid-Amerikaanse land. Als dit het openbaar vervoer in een rijke provincie is, dan wil ik het wagenpark van een arme provincie weleens bekijken. De foto dateert uit 1981 dus wie weet is mijn informatie al jaren achterhaald.
Leuk detail vind ik de bestuurder. Hij zit trouw met zijn handen aan een groot stuur maar of dat ook maar enige zin zal hebben, durf ik te betwijfelen.....
Let ook op de koeienvanger, die zit er vast niet voor niks want de veestapel zal in Bolivia nog wel redelijk onbeschermd rondhuppelen en dan zit er in no-time een vleesverwerkende industrie tussen je wielen.
        
Dit moet een transport zijn uit een overbevolkt land en ik eet mijn chauffeurspet op als dit niet in India zal zijn. Een soort monorail lijkt het wel en iemand die van privacy houdt, moet hier niet mee op reis gaan.

Foto 4:
Paramaribo in 1993. Is dit een uitzondering of is dit normaal in Suriname? De ruitenwissers zijn uit voorzorg maar verwijderd want anders blijf je plastic plakken. Ik begrijp nu wel beter hoe onze Surinaamse collega's zich moeten voelen als ze in onze luxe stads- en streekbussen rondrijden ;-) 
Als dit een volkomen verkeerd beeld schetst van hoe het in het land van Ronald en Desi echt is geregeld bij het openbaar vervoer, dan roep ik hen op mij daarvan te overtuigen met foto's die het tegendeel kunnen bewijzen.

Foto 5:
Aan de oranje tulband te zien (rechtsonder) wederom een foto uit een Aziatisch land in de buurt van India of mogelijk is het India. Wij kunnen ons toch geen voorstelling maken van dit soort transport. Ondenkbaar in ons kikkerland. De regelgeving is dusdanig dat dit gelukkig niet voorkomt. We mopperen weleens op al die regeltjes maar ik zou toch niet graag hier instappen of opstappen.


Foto 6a-6b:
Nog 2 buitennissige modellen. Op 6a een bus, met recht aan oldtimer, en zo te zien niet meer in gebruik voor het OV maar als toerbus van een popgroep met de naam "Electric Mayhem". Laat dit nou de naam zijn van de band bij de Muppets en ik geloof niet dat dit met de Muppets te maken heeft maar het zou er best bijpassen.

Kleine busjes komen meer en meer voor tot in het extreme toe en ik vind dit wel een voorbeeld van extreem. Een auto in de vorm van een busje want je maakt mij niet wijs dat er meer mensen in kunnen dan in een gewone doorsnee auto. Dit voertuig is gefotografeerd in New Orleans, USA.


Tot slot:

Een paar weken geleden ging ik ervan uit dat ik met het bereiken van aflevering 25 wel zo'n beetje aan mijn maximum zou zitten van wat ik aan foto's kon laten zien. Sinds kort ben ik echter verwend met 2 cd-roms vol foto's uit de afgelopen 100 jaar en ik denk daarom dat ik er nog wel een paar busbrieven meer uit zal kunnen persen. Jullie merken het vanzelf en intussen is het bewijs geleverd en zijn er paar busbrieven meer beschikbaar. (redactie: 2010)

Klik op:     

 
met opgewekte groeten  
     

terug naar de