terug naar de

14 augustus 2005


N i e u w s   i n   B u s b r i e f f o r m a a t
__________________________________________________

______ Onderwerp: Vroeger _______________________
   
           Verhalen over oude en nieuwe bussen, aflevering 12
 

 
Collegiale collega's,
 
Regelmatig in deze busbrieven komt het onderwerp 'vroeger' aan bod. Wat is dat nou precies, als je jaartallen buiten beschouwing laat? Ik heb zo eens wat punten genoteerd die me zonder moeite te binnen schoten en hieronder heb ik er zo'n 10 beknopt neergeschreven.
  • vroeger is besloten dat de Nationale Strippenkaart werd ingevoerd om de wildgroei aan plaatsbewijzen terug te dringen. Volgens mij zijn er echter op dit moment meer plaatsbewijzen dan er ooit geweest zijn.
  • vroeger waren bijna alle wegen en straten hobbelig vanwege de klinkers. Men vond dat de vooruitgang het mogelijk maakte dat alles netjes glad geasfalteerd werd. Helaas heeft de vooruitgang sinds enige jaren bepaald dat we best wel weer meer kunnen gaan hobbelen dus de cirkel is na 25 jaar rond.
  • vroeger gaf bijna 80 % van de partners, en ook de kinderen, van collega's een fooitje voor een 'bakkie'. Dat is (op een enkele aangename volhouder na) in onbruik geraakt. Je mag tegenwoordig al blij zijn als er gegroet wordt!!!
  • vroeger is ongeveer 1000 collega's en ongeveer 100 leidinggevenden geleden. (niet precies geteld....;-)
  • vroeger hadden we een plastic koffiekaart, nu weer.
  • Dat waren er 5, nu eerst de foto's en in het slotwoord staan er nog eens 5.
     

    Foto 1:
    Een unieke foto denk ik. Ik heb hem al een paar jaar in mijn bezit maar dit lijkt me een leuk moment om hem met jullie te delen. Brieflezers uit andere gebieden dan Delft zullen dit waarschijnlijk minder boeiend vinden maar collega's in Delft gaan nu hopelijk wat rechter in de stoel zitten. De vestiging Delft vroeger, ten tijde van de eerste jaren van haar bestaan rond 1981-1982. Er zijn meerdere luchtfoto's maar deze had het handzame formaat voor de scanner waardoor ik hem kan versturen. 
    Het latere terrein van de Mercedes-dealer is op deze foto nog uitermate geschikt voor een terreinwagen uit b.v. het Mercedes assortiment. Zandvliet van vóór de grote brand, waar je de angstige varkens en biggen op sommige dagen kon horen schreeuwen voor ze tot karbonades en verse worst verwerkt werden. Helemaal rechtsboven zie je dat het bedrijventerrein aan de Schieweg in die tijd nog lang niet was volgebouwd. Het terrein van de vestiging zelf is ook nog maagdelijk leeg. Weinig dichte bossages want zelfs de omgeving van de vlaggenmast naast de uitrit is nog geheel niet dichtgegroeid. Wel denk ik dat op deze foto het bewijs te zien is dat het busmateriaal in die dagen meer olielekkage vertoonde dan tegenwoordig gezien de zwarte vlekken ter hoogte van de doorrij- en wasstraat.
    Kijk rustig en misschien herkennen sommige collega's van het eerste uur hun auto, al is de afstand van deze luchtfoto daarvoor mogelijk te groot. Het kantoorpersoneel was in die tijd blijkbaar minder kapitaalkrachtig dan nu want ik zie maar 1 (blauwe) auto staan, misschien een bezoeker???
     

    Foto 2:
    Van Aad W. heb ik onderstaande foto gekregen. Vanwege de sfeer van vroeger zoals in de titel van deze busbrief vermeld staat, vond ik dit een heel toepasselijke foto. De HTM in 1959 als lijn 32 op weg naar het Tesselseplein met een AEC-Verheul (kenteken NB-43-55), busnummer 91 op de Schedeldoekshaven in Den Haag. Vermoedelijk is er niets meer over van wat je hier ziet nadat de stadsvernieuwing als een tornado door de omgeving is gegaan. In 'n vorige busbrief verfoeide ik de reclame die plakgrage mensen regelmatig het uiterlijk van een bus doen verfomfaaien maar hier kun je zien dat in 1959 al heel vooruitstrevend op een eenvoudige manier door de HTM  'commercials'  gebruikt werden.
    Bij uit de hand lopende conflicten met passagiers kon de chauffeur het hazenpad kiezen door een deur aan de linkerzijde te gebruiken.....
     

    Foto 3:
    Ooit was er in Naaldwijk géén Verdilaan/plein. Het huidige busstation ligt in een gedeelte van Naaldwijk dat pas later in de bebouwde kom werd opgenomen. Zoals in bijna alle steden en dorpen zijn wegen en straten met de naam van een componist, gebouwd in een periode ná de Tweede Wereldoorlog. Voor die tijd waren de namen van onze Koninklijke Familie veelvuldig in gebruik. In Naaldwijk is er dus het Wilhelminaplein en dat was hét busstation in die dagen zoals hier te zien is.
    Een voorloper van de huidige gelede bussen staat prominent afgebeeld. Het was blijkbaar een warme zonnige dag gezien de schaduwen en de open dakluiken. De fotokwaliteit is ietsje aan de magere kant maar dat komt omdat dit een foto is die oorspronkelijk in een krantenartikel stond en daardoor allemaal spikkels vertoont maar daarom niet minder interessant is. (Ook was deze foto onderdeel van een kalender)
    Helemaal rechts staat een geüniformeerde man met zijn handen op z'n rug in wie ik hoogstwaarschijnlijk een vroege Medewerker Support herken die scherp de vertrek- en aankomsttijden controleert. Het zal daarom geen toeval zijn dat ik deze foto en foto 4 heb gekregen van oud-controleur Koos Dekkers.
     
               

    Foto 4a-4b-4c:
    Het is, op een enkele foto na, een zwart-wit aflevering geworden. Ik wilde dit boegbeeld van kracht en souplesse (?) zoals bij foto 3 te zien was toch nog even 'en profile' laten zien. Ik weet niet hoeveel van deze wagens er in die tijd in dienst waren maar het zou dus best kunnen dat het dezelfde is die hierboven op het Wilhelminaplein staat. Je kunt je er toch niets bij voorstellen. Dat dit als erkend openbaar vervoer geaccepteerd werd en ooit als vernieuwend en modern aangekocht is! Zonder de opdruk WSM zou je deze truck met oplegger toch echt aanzien voor een veewagen. Ik bedoel dit niet oneerbiedig maar zeg nou zelf.....Latere informatie heeft mij duidelijk gemaakt dat dit soort vervoer een tijdelijke noodzaak was vlak na de Tweede Wereldoorlog en het was dus nooit de bedoeling om dit bewust in gebruik te nemen. Er was gewoon weinig anders beschikbaar.
    Deze combinatie betreft een Crossley-trekker met oplegger uit 1947. 52 zitplaatsen en eventueel nog 28 staanplaatsen. In totaal woog zo’n combinatie bijna tien ton, de trekker woog ongeveer 5100 kilo en de oplegger met opbouw circa 4650 kilo. Direct na de oorlog kon er niet te kritisch aangekocht worden, je mocht blij zijn dat er weer busmateriaal beschikbaar kwam maar deze opleggers waren dus wel al rond 1954 weer uit het stadsbeeld verdwenen.
    Stichting Veteraan Autobussen heeft een gerestaureerde Crossley in hun wagenpark maar dat is een "gewone" bus en niet zo'n opleggercombinatie.
    Ook vóór de Tweede Wereldoorlog waren soortgelijke voertuigcombinaties al in gebruik zoals te zien is op foto 4b. Deze GMC met DAF-oplegger uit 1935 bewijst dat.
    En als je denkt dat je alles al gezien hebt, kom je bedrogen uit want het kan natuurlijk altijd weer gekker. Deze Fishbowltruck te Banes op Cuba zou ook mogelijk een wagen kunnen zijn uit de GMC stallen. Met zo'n lengte en dan maar 1 deur....

    Tot slot
    nog een 5-tal 'vroeger' opmerkingen:
     
  • vroeger betekent: eindpunten met dixie-toiletten. Je weet wel, als je opgewonden raakte, kon de deur niet meer dicht. Als ik me goed herinner o.a. aan Maasland Viaduct, Maassluis Röntgendreef, Delft Brasserskade en In de Hoven.
  • vroeger was er een dienstenpakket voor minimaal 1 jaar, nu is er door een op hol geslagen maatschappij bijna elke maand wel iets veranderd.
  • vroeger zat er een parkeerchef met een Esofoon-unit in het 'riante' onderkomen bij de doorrijstraat. Hij controleerde hier de juiste tijd van binnenkomst en hield een oogje op het aftanken en uitvegen van de bussen dat door chauffeurs uitgevoerd werd en in de diensten verwerkt zat.
  • vroeger toen buschauffeurs nog uit louter mannen bestonden. Pas rond 1980 kwamen de eerste dames in dienst wat regelmatig tot allerlei verwikkelingen heeft geleid. "Het bloed kruipt waar het niet gaan kan" is een uitdrukking die misschien de lading dekt. Het heeft in ieder geval tot vele korte maar ook langdurige relaties geleid.
  • vroeger is een tijd waarin alle administratie werd uitgevoerd met potlood en gummetje i.p.v. met muis en toetsenbord. Netwerkproblemen en stroomstoringen hadden weinig invloed op exploitatieve werkzaamheden.
  • Klik op:     

    Dit was weer eens een tot de rand toe gevulde aflevering, graag tot de volgende busbrief.
    Groeten
           

    terug naar de