terug naar de |
|
31 juli
2005
N i e u w s i
n B u s b r i e f f o r m a a
t
_______________________________________________________
______
Onderwerp:
Allegaartje _________________________
Verhalen
over oude en nieuwe bussen, aflevering 10
Vriendelijke vrienden,
De 10e aflevering is een feit. Ik zal de sentimenten
niet de vrije loop laten anders geeft dat vlekken op het papier maar ik ben wel
heel blij met de belangstelling.
Deze keer heb ik gedacht van alles
wat te plaatsen vandaar de titel "Allegaartje". Er zijn altijd wel foto's die
niet onder een bepaald hoofdstuk zijn te plaatsen maar zeker de moeite waard
zijn. Ook kreeg ik van Eef S. te L. een foto aangeleverd die fraai aansluit bij
de vraag van busbrief 8.
Dus vooruit met de geit, hier zijn de
4 'nieuwe' foto's.
Foto
1:
Deze foto is uit voorzorg verwijderd.
Dit n.a.v. een dreiging voor een boete voor auteursrecht
Foto 2a-2b-2c:
Als aanvulling op mijn verhaal
in busbrief 3 bij foto 4 vond ik recent deze foto. De slipcursus in actie. Ter
herinnering even de tekst er weer bij: "Met een
behoorlijke snelheid opeens de handrem erop gooien om te leren hoe de bus dan
reageert, is een ervaring op zich, dat kan ik jullie verzekeren. Het wegdek was
met een lekkere smerige substantie bestrooit zodat er een vergelijkbare gladheid
met een stevige winter was nagebootst. Je moest je wel houden aan de opgedragen
snelheden omdat er zelfs op een verlaten vliegveld grenzen zijn."
Centraal op deze foto staat de 9361 die
klaarblijkelijk probeert naar Noordhove te komen. De sporen en de omvergereden
pylon geven een duidelijk beeld van de kleine kans op een ongeschonden aankomst
aldaar. Op foto 2b zien we de slipperige glijbaan vanuit een andere hoek.
Jaren later, om precies te zijn in 2005 kwam collega Aad Spaans
op het prima idee om een excursie/cursus te organiseren naar een
professioneel bedrijf. hier konden in 2 ploegen, dus in 2 dagen, zoveel
mogelijk collega's de gelegenheid te krijgen om bij Slotemakers slipschool
te ervaren wat het is om met een auto een pirouette te maken maar nog
belangrijker......om met een Mercedes Integro diezelfde pirouette te maken.
Het waren 2 ongeëvenaarde dagen.
Om precies te zijn was het uitje
georganiseerd door evenementenburo ADJOCO waar 3 Delftse collega's
achter schuilgingen die een heerlijk dagje glibberen en glijden hadden
geregeld.
Foto 3:
Om toch een link te leggen met de
vorige foto, staat deze oeroude situatie als derde in deze brief. Het is een
winter in de jaren 30 van de vorige eeuw en als deze chauffeur al een slipcursus
mocht hebben gehad dan heeft het voor hem in ieder geval niet geholpen. Of hij
van de bodem gehaald is (slibcursus dus...) of dat dit de meest benarde positie was, is
niet meer te achterhalen maar als sfeerbeeld is dit een fraaie foto. Dat waren
nog eens winters en dat waren nog eens bussen.....(zie ook busbrief 30)
Foto
4a-4b:
Tot slot deze week een foto van een
oudgediende in een tweede leven op Cuba. Helaas is mij niet het wagenparknummer
bekend. Ik heb op internet driftig gezocht naar het plaatsje Amstelveen op Cuba
maar ik heb het niet kunnen vinden..... Dat deze wagen in dienst zou zijn van een
intercontinentaal busbedrijf lijkt me ook wat ver gezocht dus blijft er maar één
conclusie over en dat is dat hij gewoon zo ingezet wordt zoals hij bij ons uit
dienst is gegaan. Het zal daar al net zo gaan als bij ons, men stapt toch wel
in ongeacht wat er in de filmkast te zien is. Ik heb 2 jaar terug de tijdtabellen/haltevertrekstaten
die bij elke halte hangen, vervangen bij het
ingaan van een nieuwe dienstregeling. Bij gebrek aan een geschikt voertuig ging
ik er met een bus op uit. Er stond 'Buiten Dienst' in de filmkast, de
alarmlichten knipperden, er lag gereedschap op de vloer bij de instapdeur en de
chauffeur (ik) stond in de abri te sleutelen. Wat denk je? Er zijn mensen die
dan gewoon over de schroevendraaiers en de spullen heen de bus instappen en gaan
zitten. Echt gebeurd. Als ik Havanna als bestemming had gefilmd, waren ze ook ingestapt
dus dat schijnt geen Nederlandse domheid te zijn maar blijkens deze foto is het
iets internationaals.
Op 4b staat een fraai stukje historie. Een intussen verloren gegane bus, de
3559 op een intussen verloren gegane lijn, lijn 129 op een intussen verloren
gegaan stationsplein, Rotterdam CS. Hopelijk is de chauffeur nog niet
verloren gegaan en als iemand hem herkent dan hoor ik het graag.
Tot
slot:
Als je heeeeeel
toevallig in je vakantie tegen een echte Nederlandse streekbus in buitenlandse
dienst aanloopt of aangelopen bent en je hebt daar een foto van genomen dan zou
ik het zeer waarderen als ik daar een digitaal kopietje van zou mogen hebben.
Er zijn er tientallen verkocht aan Europese en overzeese landen en dat
gebeurt nog steeds. Als voorbeeld kan ik de ons bekende nummers noemen: 5076,
5144, 5157, 6307, 6308, 6312, 6330 en de 6334, deze zijn kortgeleden nog in
Georgië terechtgekomen. De meeste van ons zullen een andere vakantiebestemming
hebben gekozen maar je weet maar nooit en vragen staat vrij, dus bij
deze.
Klik op:
Tot de volgende busbrief
Groeten
terug naar de |
|