terug naar de |
|
24 juli
2005
N i e u w s i
n B u s b r i e f f o r m a a t
_______________________________________________________
______ Onderwerp:
9300-serie __________________________
Verhalen
over oude en nieuwe bussen, aflevering 9
Beste zwoegers en
vakantiegangers,
Gelukkig val ik onder de noemer
zwoegers want je moet er toch niet aan denken dat je vakantie zou hebben. Kom je
terug na 3 weken, kun je alles gaan inhalen wat je in die weken niet hebt kunnen
doen. Een volle brievenbus, een dichtgeslibde mailbox, 24 kranten achterstand,
de tuin die nodig getrimd moet worden. Nee, laat mij maar werken dan heb je daar
geen last van en dan doe ik het wel met de foto's die iedereen op internet
plaatst, ben ik er toch een beetje geweest. En om het gemis aan busgevoel in die
weken vakantie te compenseren, zorg ik voor de plaatjes die je natuurlijk
gewoon op je vakantieadres kunt blijven bekijken als je je laptop meegenomen
hebt of als je in een internetcafé de post bij je provider
controleert.
Deze aflevering de 9300-serie:
Foto
1a-1b:
Eerst maar een fraai plaatje van de
9362 op een zeer herkenbare plaats. Voor ons een plaats die binnenkort
definitief geschiedenis zal zijn geworden voor de meeste lijnen uit ons pakket.
Zoals ooit Rotterdam besloot om het aantal bussen dat Centraal aandeed terug te
brengen tot een handjevol, zo gaat nu Den Haag na jaren van plannen en
geruchten ook overstag en zal deze foto tot de categorie 'weet je nog wel' gaan
behoren. We zien hier de 9362 in zijn nadagen want de filmrol is al
verdwenen. Hieronder een paar cijfertjes over de serie.
"DAF MB200 -Den Oudsten, gebouwd
tussen 1981-1985 (open nummers 9126-9129, 9222-9224, 9446) (totaal 892 bussen).
Omdat de serie 8900 gebruikt was voor de door Van Hool geleverde standaard
streekbussen en de 9000- serie bezet was door de B79 bussen van Arnhem ging men
voor de DAF MB200 -Den Oudsten standaard streekbussen verder met nummer
9100. Tot nummer 9999 werd de serie helemaal volgemaakt op 8 afbestelde bussen
na. De standaardisatie was bij deze serie zeer sterk. Tot nummer 9799 hadden
alle bussen de brede instap en middenuitstap. Slechts veranderd werd het
interieur, van rood naar bruin. Vanaf nummer 9800 kwamen er echter weer bussen
met een smalle instap. Ook werd er geëxperimenteerd met uitschuiftreden en
geplakte ruiten." (citaat den Oudsten)
Een lommerrijk plaatje zo tussen de bomen tijdens de zomer van
1982. Dit is de 9298 dus eigenlijk valt deze bus net buiten de titel van
deze busbrief maar om te laten zien dat er eigenlijk geen verschil zit
tussen grote delen van de 9000-serie heb ik hem geplaatst. Een bus die vast
in 'mijn' vestiging thuishoorde en over deze heb ik genoteerd staan
dat ik er minstens 4 keer een dienst mee gereden heb.
Foto
2a-2b:
In 1983 toen ik in dienst kwam
stonden er 2 series van dit type in Delft/Den Haag. Net afgeleverd voor een
dienstverband van gemiddeld zo'n 15 jaar (voor sommigen zoals b.v. de 9353, 9355
en de 9364 wel 20 jaar) zou het de laatste serie handgeschakelde
semi-automaten worden. De nummers in 1983 in onze vestigingen waren 9298 t/m
9307 en 9349 t/m 9364. Een aantal van de hogere nummers hadden een
opgebouwde retarder die later bij de 3500 en 3800-serie standaard was geworden.
Bij een herverdeling rond 1995 vertrokken o.a. de 9307 en 9349 naar Leidschendam
waar ze nog jaren dienst gedaan hebben en geliefd waren bij vriend en
vijand.
De bus op de foto heeft, op de
laatste levensjaren na, een geheel Delfts bestaan geleid. Het lijkt een Zoetermeerse bus door de bestemmingsfilm maar in Delft hebben wij jarenlang een
aantal lijnen uit het Zoetermeerse pakket gereden. De 9354 was om nog een reden heel
bijzonder en wel omdat het in Delft de enige schakelwagen met teltrede was en
daardoor voor de liefhebber de enige mogelijkheid om op diensten waar dit teltrede-gebeuren verplicht was, toch naar je zin te rijden. Er waren jaren
terug een aantal wagens omgebouwd tot teltrede-wagen wat inhield dat er een
beweegbare in- en uitstaptrede was gemonteerd die verbonden was met een
geheimzinnig kastje (Black Box) bij de uitstapdeur waarin apparatuur zat waarmee
allerlei gegevens werden geregistreerd. Het systeem zal zijn nut wel gehad
hebben maar voor mij en voor de meeste collega's is er nooit uitgekomen wat
er in zat, zal ik maar diplomatiek zeggen.
De 9355 staat hier vermoedelijk opgelegd in Boskoop gezien het
witte papier dat op de voorruit zit dus mogelijk is deze foto gemaakt aan
het eind van de busloopbaan in 2001.
Foto
3a-3b:
De 9356 in volle glorie op het
station van Delft in de stadsdienst. Met reclame beplakt zoals we
tegenwoordig heel normaal zijn gaan vinden maar ik weet nog heel goed dat dat
voor het eerst gebeurde. Als ik me goed herinner was het een blauwachtige
reclame voor een verzekering en ik schaamde me diep als ik met zo'n
kermisattractie de weg op moest. Niet lang daarna hadden we de eerste rel omdat
er voor (ik dacht) zeep een schaars geklede dame over de hele lengte van de bus
door stad en land vervoerd werd. Ik vond al die schreeuwerige troep de
uitstraling van het busvervoer niet ten goede komen maar ik wist nog niet wat me
boven het hoofd hing want reclame is er in de loop van de jaren op bijna alles
komen staan en we kijken er niet eens meer van op. Ik zal op deze plaats
bekennen dat ik het nog steeds zeer storend en beeldvervuilend vind, of het op
televisie is of op een bus of op een koffiebekertje, ik moet het niet maar ik
zal er mee moeten (leren) leven.
Een andere foto van deze 9356 eveneens op Delft Station maar nu
niet op de bufferruimte maar in de halte.
Foto
4a-4b-4c:
De 9363 was gestationeerd in Den Haag en is hier op Den Haag CS
te zien als lijn 127. Deze lijn reed door de kleurrijke Haagse Schilderswijk
via Wateringen en Kwintsheul (Mariëndijk) en Honselersdijk (oude veiling)
naar Naaldwijk.
Einde oefening voor een serie
standaardbussen die voor mij een groot deel van mijn loopbaan hebben bepaald.
Als laatste schakelwagen in actieve Delftse dienst was de 9364 een historisch
nummer. De wagen was terechtgekomen als reservebus in Schoonhoven en toen mij
ter ore kwam dat er met bussen geschoven ging worden tussen de vestigingen, heb
ik een kortstondige ruil kunnen regelen. De 1100-serie (Mercedes) zou naar
Schoonhoven gaan en wij hadden daar een aantal exemplaren van staan in Delft dus
toen ben ik de 1108 op mijn vrije dag (ja, verklaar me maar voor gek) gaan
ruilen voor de 9364. Het zou van korte duur zijn omdat de wagen (om het maar
voorzichtig uit te drukken) enigszins olie lekte en er geen geld meer voor
uitgetrokken werd om te repareren. Na een aantal weken stond mijn laatste hoop
opgelegd in de garage en was dit type bus geschiedenis geworden.
De 9368 staat hier afgebeeld als zijnde een bus van misschien
Sliedrecht of Ridderkerk (doorhalen wat niet goed is) maar deze bus heeft
ook in Delft een behoorlijke tijd rondgereden. Ik heb er zelf geen bewuste
herinnering aan maar in mijn beroemde en beruchte database staat de wagen
vermeld met het getal 23 wat betekent dat ik er 23 keer mee gereden zou
moeten hebben rond 1996. Ik geloof mezelf natuurlijk maar geen verhalen over
deze bus helaas.
Tot slot:
Klik op:
Dit was brief nummer 9 met een aantal befaamde
standaardbussen van het MB200 model. In latere brieven komt dit type
bus vast nog weleens voorbij maar voor nu laat ik het erbij.
Tot de volgende busbrief.
Groeten
terug naar de |
|