terug naar de |
|
10 juli
2005
N i e u
w s i n B u s b r i e f f o r m a a t
_____________________________________________________
______ Onderwerp:
Opsporing Verzocht _______________
Verhalen
over oude en nieuwe bussen, aflevering 7
Hooggeëerd publiek,
In het circus met de naam "Moderne
Vooruitgang" dragen wij bij connexxion ook elke dag ons steentje bij. Soms lijkt
het een trapezeact met een vrije val maar hopelijk blijkt er dan altijd nog een
vangnet te zijn waar wij op kunnen rekenen. Wij mogen onszelf wel zien als de
jongleurs van dat circus zoals wij ons een weg banen door het verkeer. Er is
zelfs een collega die deze jongleuract wel heel letterlijk
toepast..........want als je een chauffeur ziet met jongleurknotsen in zijn
rugzak dan heb je hem gevonden.
Gezien de positieve bijval op de
huidige verschijningsvorm van deze mail, vooral voor wat betreft het plaatsen
van de foto in de mail i.p.v. als bijlage, zal ik dit
zo blijven sturen. Het ledenaantal blijft stijgen door spontane aanmeldingen,
ook van buiten onze vestiging, en ook natuurlijk door mijn eigen
wervingscampagne die weinigen zal ontgaan. De teller staat op dit moment op 88
lezers.
Mijn vraag omtrent het
(stations)plein op foto 2 van vorige week, heeft 2
suggesties opgeleverd en die meldden, los van elkaar, te denken aan
Alphen CS. Ook heb ik afgelopen week van een aantal collega's weer hele leuke
foto's uit hun privé-collectie mogen ontvangen en die zal ik in deze brief
en in de loop van de tijd graag gebruiken om de busbrief een nog persoonlijker
karakter te geven.
Deze week plaats ik een aantal
van die privé foto's onder de titel Opsporing Verzocht. Bekijk de foto's en je
weet wat ik bedoel.
Ik zal
bij alle foto's alleen voornamen vermelden want zoals ik al schreef, het gaat
om Opsporing Verzocht en dan staan er nooit achternamen bij.
Foto
1a-1b:
Foto 1a is niet
superscherp maar zoals duidelijk mag zijn, hij is reeds geruime tijd geleden
gemaakt en dus is er kwaliteit verloren gegaan. Dat is zeker niet het geval
met de persoon die hier zichtbaar is, nog steeds op en top kwaliteit en
chauffeur in hart en nieren. Dat hij er hier iets anders uitziet dan
tegenwoordig is logisch maar dit is onze collega Aad in een
dienstwagen in 1981 en ik weet dat er nu lezers zijn
die zich realiseren dat ze toen nog in de kinderwagen zaten. Denk
sommige dingen weg en andere zaken erbij en je weet wie dit is zoals te zien is
op foto 1b. Helaas is Aad in 2022 overleden.
Foto
2a-2b:
Zomaar een recente foto, dat komt
weinig voor maar in dit geval de primeur. Foto's met chauffeurs, enigszins
herkenbaar 'in het wild', zijn niet rijkelijk voorradig. Deze collega
is geen probleem om te ontmaskeren al doet hij wel een poging om herkenning
moeilijker te maken door zijn wangen wat op te blazen. De medewerkers
support onder ons kan ik gerust stellen: het heeft niets te maken met roken
achter het stuur want roken doet deze collega niet dus laat de papieren maar
in de bureaula liggen. Ook kan het zijn dat hij mij in het vak naast zich
ziet staan en dan kan ik zijn gezichtsuitdrukking beter begrijpen. Maar
waarschijnlijker is dat hij probeert uiting te geven aan zijn dienst van 8
uur 59 en gelijk heeft Gerrit.
Nog een Gerrit maar deze heeft Zoetermeer als standplaats gehad
en is na zijn VUT nog steeds op de Duinrell pendelbus te bezichtigen. Gerrit
is een zeer bekende verschijning en dat is in veel gevallen ontstaan door
zijn enthousiaste getoeter. Zelfs nu nog kan hij het niet laten, kijk maar
hier
Foto
3:
Deze foto kreeg ik de afgelopen week
van Walter (linksonder op z'n hurken). De plaats van samenkomst is
Sliedrecht in 1982 en dus wederom een topper om te kunnen plaatsen in deze
busbrief.
Het voertuig dat als achtergrond dient is de Westnederland DAF MB200
semi-toerbus 6689 gebouwd in 1976. De 6684 werd in december 1984 met de
BBA geruild tegen een stadsbusje uit de 7000-serie. (tekst:
busmuseum)
De bus is dus geen onbekende meer
maar wie zijn die jeugdige types op de voorgrond?
De identiteit van de man
achter Walter zal niet moeilijk te achterhalen zijn, tegenwoordig een
gewaardeerd toezichthouder in onze regio en heet Leon. De man rechtsvoor zal niet
herkend (kunnen) worden omdat hij al gauw aan het werk is gegaan in Krimpen a/d IJssel
maar de anderen kunnen een leuk kwartiertje puzzelen opleveren.
Bovenste rij van links naar rechts:
Leon - Krijn - Wim - Wout - Theo
Onderste rij van links naar rechts: Walter - Gerard - Karel
Foto
4:
Deze chauffeuse heeft een goed
overzicht op de weg, het enige opvallende is dat dat door het stuur heen
gebeurt. Ook deze foto kreeg ik toegespeeld door de vader en ik wil hem jullie niet
onthouden. In het kader van Opsporing Verzocht wil ik dan ook de vraag
voorleggen op wie deze jonge collega lijkt. Bij het raden van de juiste ouder en
de juiste leeftijd van dit moment hoort een klein prijsje want zonder "inside
information" zal dat niet meevallen en dan moet het juiste antwoord uiteraard
wel beloond worden.
De bus is de DAF MB200-Den
Oudsten 3749 in dienst genomen in 1987. In mijn statistieken komt de bus voor
vanaf 1987 t/m 1990 in de vestiging Delft dus dat kan een kleine indicatie zijn
voor de prijsvraag.....Succes.
Oplossing: Whitney, dochter van
Stefan en Karin W.
Foto
5a-5b:
Melkboer, buschauffeur,
klaverjasser en Roemenië-steuner en dan noem ik maar een paar zaken op die
deze oud-collega op zijn 'geweten' heeft. Op foto 5a is hij nog in actieve
dienst bij Connexxion en staat op halte C klaar om naar Rotterdam te
vertrekken. Dat Jos er nog even jong uitziet als toen bewijst foto 5b waarop
we Jos zien genieten van zijn VUT/pensioen.
(naschrift: helaas is Jos veel te vroeg overleden)
Foto
6a-6b:
Twee ouwetjes op deze 2 foto's
en dan bedoel ik uiteraard niet de chauffeurs maar de bussen. Op foto 6a
zien we ex-collega Bertus in de 2337 op Den Haag CS.
En hieronder op 6b zien we collega Frans in de 2347 eveneens op
Den Haag CS. Frans is uit dienst en de bus
ook.
Foto
6:
Buskenners herkennen het
voertuig, andere kenners herkennen de chauffeur en sommigen/velen herkennen
beiden. Piet Bakker in de Smit toerbus waar hij een groot liefhebber van
was, de 401. Deze DAF SB3000, een Smit-Joure stamt uit 1991.
Tot slot:
Bedankt voor de aandacht en tot de
volgende keer.
Klik op:
Groeten
terug naar de |
|