terug naar de |
|
Beste Busbrievelingen,
En ja hoor, als de eerste stap is gezet volgen er meer. Ik ben
erg in mijn nopjes dat ik geen afzegging heb ontvangen. Ik zal proberen om dat
zo te houden door de busbrief zoveel mogelijk een persoonlijk karakter te geven
waardoor het een herkenbaar item wordt.
Voor collega's die nog maar kort bij ons
werken is mijn informatie hopelijk verhelderend omdat iets dat soms in de wandelgangen wel
gehoord wordt zoals b.v. "weet je nog die 7000-tjes" uiteraard geen beeld bij
hen oproept. Dat krijgt iedereen nu wel in ieder geval via deze aflevering en voor
collega's die het wél allemaal meegemaakt hebben, is dit wellicht een
nostalgische kijk in het verleden.
Genoeg geleuter, hier is het item van deze keer:
de 7000-serie Midibus
(aanvulling 2010: er is in andere brieven ook het een en ander over deze
serie bijzondere bussen te vinden zoals in busbrief 40 en 52)
Foto 1:
De 7000, dit is hem dan. Een Midibus, samengesteld bij Den
Oudsten met een Mercedes motor. Op 25 augustus 1979 was de lancering voor Delft.
Ik gebruik niet voor niks het woord lanceren want in het begin, vóór een
technische ingreep, werden er met de wielen echt stenen uit de straten gewrikt door de kracht
van de motor. Een bustype met een flinke Delftse historie. Hier te zien in de
keerlus bij de Sporthal aan de Brasserskade dat lange tijd het eindpunt was van
lijn 61. De belangrijkste reden om met dit
type bus te gaan rijden, was dat de route toentertijd in oost - west richting door
de oude binnenstad ging en we daarbij over smalle grachten en hoge bruggetjes
moesten manoeuvreren. Om precies te zijn: de route van lijn 61 ging vanaf de Oude
Langendijk (later de halte voor lijn 60/62 bij de Nieuwe Kerk richting Koepoortbrug
en nu een halte voor lijn 80/82) linksaf het Vrouwenregt op, Vrouw Jutteland, Verwersdijk (slagboom
voor het Doelen zalencomplex), linksaf de Molenstraat in, rond de Kolk en rechtsaf
het Noordeinde op waarna t.h.v. de watertoren bij het toenmalige Gist-Brocades
weer de trambaan opgereden kon worden. Het eindpunt was waar we nu linksaf vanaf
de Brasserskade naar Ypenburg gaan. Wij gingen toen rechtsaf naar de Sporthal alwaar
wij een riante uitspanning van 2 bij 2 meter konden gebruiken om koffie te
nuttigen en de blaas (of erger) te legen. Over bepaalde voorvallen op die lijn
kun je o.a. informeren bij collega's John v.d. K. (hekwerk). Felix D.
(bakkerij) en Rob S. (nattigheid), waarbij ook nog te vermelden valt dat de
7005 door een brandje overleden is maar wie daar bij betrokken waren is mij niet
bekend. (zie brief 40 en 52)
Verder kan er nog verteld worden dat wij er de "stadsdienst"
Rijswijk - Plaspoelpolder mee hebben gereden. Lijn 34/134 van Rijswijk
Station (achterzijde) naar de keerlus, die er nog ligt, aan het eind van Lange
Kleiweg bij het Haantje en v.v.
Deze serie 7000 - 7009 heeft t/m 1990 het straatbeeld van
Delft bepaald. Jammer genoeg is mij niets bekend over een exemplaar in een
museum, dat zou eigenlijk wel hebben gemoeten voor dit unieke bustype. Mocht dit
wel zo zijn dan hoor ik het graag.
Foto 2:
Een fraai aanzicht van de 7003, dat dan ook verscheen als
promotieansichtkaart in een serie samen met diverse andere bustypes van dat
moment.
Foto 3:
Deze 7000-wagen had niets met dit ongeluk te maken maar was
als passant aanwezig. Vermoedelijk zou de voorkant er dan ook iets anders
uitgezien hebben. De tram, lijn 1, die vóór de doortrekking naar Tanthof op de
Stationsbrug moest steken om aan de retourrit naar Scheveningen te kunnen
beginnen, was uit de rails gelopen. Dit gebeurde niet elke week, dat zou
overdrijven zijn, maar toch kwam het wel eens vaker voor.
Deze foto is uit voorzorg verwijderd.
Dit n.a.v. een dreiging voor een boete voor auteursrecht
Foto 4:
Als uitsmijter van deze nieuwsbrief nog een foto uit het echte
historisch archief. Deze 2780 DAF staat op Station Delft te halteren t.h.v. De
Lilliput, een koffietent annex snackbar waar de laatste Delftse nieuwtjes snel
van eigenaar wisselden en het zou me niets verbazen als de chauffeur daar even naar binnen
was. Massieve voertuigen die uitblonken door weinig of geen comfort. Geen
bekrachtigingen op remmen of stuur en vooral de chauffeursstoel zou nu tot
grote ontsteltenis leiden. Als er nu al geklaagd wordt over de chauffeurscabine dan
begrijp ik niet dat er toen collega's waren die oud geworden zijn na een
werkzaam leven achter het stuur van deze tanks. Strengere
winters (toch?) en geen airco (Wat is dat? Zijn dat die opengeklapte raampjes
soms). Luchtvering? Nooit van gehoord! Let op de spiegel, nou ja
spiegeltje en waar zit de dodehoekspiegel? Maar ja,
dit was toen de norm, ben benieuwd hoe het er over nog eens 40 à 50 jaar uit zal
zien. In ieder geval zijn de huizen op de achtergrond dan allemaal gesloopt voor
de treintunnel. (anno 2010 is dat dan ook uiteindelijk het geval zie
Spoortunnel Delft door Mike
Tot slot:
Tot zover de 2e busbrief, ik kan nog uren doorgaan maar dat
bewaar ik weer voor de volgende editie.
Klik op:
Met vriendelijke groeten
terug naar de |
|