terug naar de
     
 17 oktober 2021

N i e u w s   i n   B u s b r i e f f o r m a a t 
____________________________________________                                                                                          
 
Verhalen en foto's
van en over
oude en nieuwe bussen

 
Inhoudsopgave:
Goud van Oud - Harry - Oron - Abri's - Gedicht - NZH - Plaatsbewijzen -
Variaties - Bakkerarchief - Toon - Piet - Doornroosje
Uitsmijters: Busbrug - Help
Busbioscoop: 50 jaar standaard streekbus
Busbabbel: Streek versus  stad
 
 

Tijd vliegt als je het naar je zin hebt dus dat heb ik blijkbaar want de laatste brief stuurde alweer in augustus dus aanpakken, aan de slag en gaan met die banaan. De vorm van de busbrieven is altijd min of meer gelijk maar de inhoud is steeds opnieuw gevarieerd dus op een bepaalde manier heb ik het altijd een beetje makkelijk bij de start want dan gebruik ik gewoon de versie ervoor en ga ik daar nieuwe zaken in verwerken. Foto's uitzoeken, formaat bijstellen, soms wat opfrissen wat kleur en helderheid betreft en dan plaatsen in het juiste hoofdstuk. Daarna de gegevens indien beschikbaar bij elkaar zoeken en teksten schrijven. Nee, vervelen staat dan niet in mijn woordenboek.
Op televisie hoor je dan: "We gaan beginnen".


      
Goud van Oud:

Een populair hoofdstuk is deze rubriek. Waarschijnlijk door de sfeer die bij velen een nostalgisch gevoel teweeg brengen of omdat de foto gewoon mooi is. Deze keer opnieuw een OV-halte uit vervlogen tijden. Volgens het haltebord een tramhalte en volgens de dakrand van de abri slechts te gebruiken voor 'uitsluitend ???? RET. Op de vraagtekens wilde ik 'reizigers' invullen maar ik denk niet dat dat juist is. De plaats van handeling is de Mauritsweg nabij de Nieuwe Binnenweg in Rotterdam en het jaar is 1954. Een prima jaar al zeg ik het zelf.....;-)
Ringers chocolade was lang een begrip. Gevestigd in Alkmaar ťn Rotterdam. In de 2e Wereldoorlog heeft de fabriek in Rotterdam het net als zoveel in Rotterdam het niet overleefd. In 1940 was het gebeurd en daarna is Ringers niet meer herbouwd. Wat mij ook opviel waren de regenjassen bij de heren. Tegenwoordig wordt een regenjas weinig meer gebruikt of het zou in negatieve zin moeten zijn.....Ook hoeden worden niet meer door de meeste gewone burgers gedragen maar in die tijd was het een normaal straatbeeld, hoeden en petten en voor de dames hoofddoekjes en hoedjes cq mutsjes.


       
Harry:
Vanuit Gent kreeg ik deze foto's van Harry. Een parkeershuttle met een verleden in Nederland want de bus reed voor CXX-Keolis onder nummer 262 (nu 7591). In Gent rijdt dus een gratis P-shuttlebus. Voor deze service zijn 3 busjes beschikbaar. De andere 2 zijn de 308 (nu 7614) en de 335 (nu 7615).
De luxe uitgevoerde halte is te vinden in Gent bij het eindpunt Decathlon waar deze shuttles staan en de plattegrond geeft de nodige informatie ter plaatse en op deze webpagina staat meer.

         


       
Oron Archief:
Een wervingscampagne van Arriva. Waarschijnlijk van enige jaren terug want busbaan.nu wordt niet herkend en er wordt automatisch doorgeschakeld naar busbaan.nl waar je dezelfde oproep tegenkomt. Ook de Ambassador 8948 is niet meer actief. Volgens de gegevens zou dit een bus van Connexxion zijn geweest. Gebouwd in 2005, een VDL Berkhof/Ambassador die in 2014 retour VDL is gegaan. Bij Arriva is dit dus een lesbus geworden waardoor ik de foto van instructeur John Oron kon krijgen. Je kunt de oproep 'Kom jij ook op de bus?' checken door op de foto te klikken. Nog steeds een actuele oproep trouwens.

De 2e foto van John laat een heel creatieve muurschildering zien die in de chauffeurskantine in Leiden te zien zou moeten zijn. In Leiden is er de afgelopen jaren nogal wat veranderd en zodoende is het mij niet bekend of deze fraaie muur er nog is en of het de vestiging betreft of het chauffeursverblijf op het busstation. Ik vermoed dat het kunstwerk nog steeds te bewonderen is gezien de beeldschermen die zichtbaar zijn en in mijn ogen aanduiden dat het vrij recent is. Ook de kentekenplaat verraadt een recente datum.

Van collega Conrad kreeg ik de 2e foto toegestuurd.


       
Haltes en Abri's:
Deze keer o.a. 2 foto's van Jan van den Berg die hij geruime tijd terug op vakantie in Noorwegen gemaakt heeft, om precies te zijn in 2007!! Je ziet, de busbriefbode bewaard alles en plots duikt een foto weer op. De Ekeberg camping ligt in een prachtig gebied en heeft (of had) een fraaie glazen abri voor de deur. Helaas gaat er in Noorwegen ook weleens wat mis gezien de stapel glasscherven links van de abri. Dat hoeft natuurlijk geen vandalisme te zijn want ook steenslag kan zorgen dat een glazen plaat het begeeft. Daar heeft de abri op de 2e foto in ieder geval geen last van.

 Het haltebord op de derde foto herinnert ons er maar weer eens aan de huidige tijd. In een hoofdstuk verderop in de busbrief wordt daar nogmaals op gewezen. De Van Nellefabriek was een hele bijzondere fabriek want het werd ooit gezien als de modernste fabriek van Europa. Het is nu een monument en werelderfgoed, beschikbaar voor vele opties en dat was in de huidige tijd een vaccinatielocatie betreffende het Coronavirus.
Wat de 4e foto betreft, volgens het bijschrift zou dit in Winterswijk staan en samen met de historische seinpalen ergens voor dienen. Ik heb gezocht maar kon niets vinden wat dit zou kunnen verklaren. Bij de foto staat nu een aanvulling.

Aanvulling van Olaf: De foto van die seinpalen & bushokje is inderdaad gemaakt in Winterswijk bij het v.m. GOLS-station waar ook een museum was gevestigd over de geschiedenis van de GOLS-spoorlijnen en de v.m. GTW.
Dat is nu gevestigd in het nieuwe Transit Oost-museum in Winterswijk bij het grote station waar nu Arriva stopt.


      

Arjen Boswijk stuurde mij een aantal gedichten waarvan in busbrief 143 de eerste geplaatst is. Deze keer alweer zijn 23e poŽtische inzending.

Een persoonlijk verhaal in dichtvorm over een dagje uit in vroeger tijden, in ieder geval van voor 1994 want toen hield de VAD op te bestaan door op te gaan in Centraal Nederland en Midnet.


      
100 Jaar NZH - 50 jaar busvervoer:
In de serie tekeningen van de NZH nog steeds de jaren zeventig met Leyland en DAF. We zijn deze keer wel aangekomen in de 2e helft van de jaren zeventig waarbij de nadruk ligt op de DAF bussen. De volgende 2 brieven laten de jaren tachtig zien en daarna sluit dit hoofdstuk na 23 afleveringen af.

Klik op de tekening voor een grotere versie.


      
Diversen:
Vorige keer heb een paar smalle kaartjes geplaatst die soms heel plaatselijk waren. Vanaf nu gewoon in het wilde weg in de komende brieven een aantal plaatsbewijzen die aantonen hoe er in vroeger tijd met OV-kaartjes gewerkt werd. De eerste 2 foto's laten de voorzijde en ook de achterzijde van een Zuid-Ooster meerreizenbiljet. Opvallend wat er allemaal 'geknipt' kon worden tot bagage aan toe. Voor de jongeren onder ons: er was vroeger een conducteur aanwezig in het OV die met een kniptang gaatjes maakte in je plaatsbewijs. Soms gebeurde dat zomaar ergens op het kaartje en was daarmee het kaartje niet opnieuw te gebruiken. In dit geval kon er specifiek geknipt worden. Op de achterzijde staat onderaan wat de straf is voor zwartreizigers (voor alle zekerheid betekent dat woord dat je zonder te betalen mee wil). De boete bedroeg 50 cent!!!

De derde foto laat een bijzonder plaatsbewijs zien, afgegeven door het ministerie van oorlog. Dat heet tegenwoordig het ministerie van defensie....Ook hier even verduidelijken want er staat 2x Den Haag ss vermeldt, dat heeft niets met de oorlog te maken maar in die jaren heette het station in Den Haag StaatsSpoor.
Op de 4e foto staat een kast met treinkaartjes want ook in de trein werd met een kniptang gecontroleerd. De foto gemaakt in 2021 betreft een impressie van het mogelijke aantal kaartjes.

 
     
 

      
Bijzondere foto's:
In deze rubriek is er plaats voor opvallende bijzondere foto's.

Er zijn diverse maatregels genomen om het mensen makkelijk te maken om tegen Corona ingeŽnt te worden. Zoals vroeger de SRV-man bij je langskwam (misschien hier en daar nog wel), zo kwam er nu een Prikbus in de straat. Kun je eindelijk voor een prikkie in de bus terecht. En bus uit 2007 die tot 2014 voor Veolia Brabant heeft gereden, daarna nog een jaartje in Limburg en eind 2016 in handen kwam van TCR en tegenwoordig sinds 2020 staat de naam Pouw vervoer op de meeste bussen.

Daarna staan er 2 identieke foto's in dit hoofdstuk alleen vanuit een andere hoek gefotografeerd. Deze rubriek heet 'bijzondere foto's' en dat is hier wel duidelijk op z'n plaats. Normaal zou je denken aan een trucagefoto want dit kan eigenlijk niet echt zijn maar de schade aan de auto en de brokstukken op de grond lijken aan te geven dat het toch iemand gelukt is om een eigen parkeerplaats te creŽren. Het wegslepen voor het foutparkeren zal een beetje prijzig uitvallen vermoed ik.

 

       

Bakkerarchief:
Wat is het toch prettig als er steeds mensen zijn die een periode in de geschiedenis vastleggen waardoor er later met vertedering op teruggekeken kan worden. Piet is een van deze liefhebbers en van hem heb ik veel foto's gekregen die ik graag laat zien.
Te beginnen met een triootje in de sneeuw. Ploeteren heet dat maar in dit geval lijken het stilstaande wagens te zijn die of de handdoek in de ring gegooid hebben of die b.v. staan te wachten op schoolkinderen want het lijnnummer staat duidelijk op 000 en ik heb het gevoel dat er 'Groepsvervoer' in de filmkast staat. Voorop staat de 6105 van Westnederland, een wagen die vaker in de busbrief te zien is geweest. De laatste keer bij de 'Uitsmijters' van busbrief 136. Toevallig ook in de sneeuw en toevallig ook met groepsvervoer in de filmkast.
 

Op de 2e foto staat een bus met wederom groepsvervoer in de filmkast. Dat kan geen toeval meer zijn....;-)
Eerder kwam dezelfde bus in beeld in busbrief 119 maar nu vanuit een andere hoek gefotografeerd. De tekst toen was: een Leyland/Werkspoor, de 4139 uit 1957. Deze bus begon bij de NZH en ging in 1964 naar de RTM (N.V. Rotterdamsche Tramweg Maatschappij), werd in dat jaar verbouwd bij het CAB (Centraal Auto Herstelbedrijf) en werd uiteindelijk de van Kooten 7.

Deze foto laat een maagdelijk witte bus zien waarvan ik geen details kan vinden maar ik vermoed in ieder geval dat het een stadsbus is geweest maar omdat elke verwijzing naar een busbedrijf ontbreekt, ga ik ervan uit dat de bus aan een 2e leven bij een particulier begonnen is want ook al doet het OV veel moeite om het mensen naar de zin te maken......maar gordijnen ophangen is er niet bij.

Aanvulling van Henrie: Deze witte Leyland bus is de ex-GEVU 64 (duikboot) als camper. Hij was van Rob Sillen maar helaas is de bus bij een brand verloren gegaan. Met vriendelijke groet Henrie uit Utrecht.

 


       
Caetano 8270:
Van Antonio S. kreeg ik deze serie foto's. Van oorsprong een bus uit mijn eigen vestiging, de 8270, een Caetano uit de beroemde serie waar we nog weleens met weemoed aan terugdenken. Wil je meer weten over deze serie van MAN dan verwijs ik naar busbrief 112 waar ze allemaal te zien zijn. In deze brief en in dit hoofdstuk is te zien wat er van de 8270 geworden is in het 2e leven. Onherkenbaar, de bus heeft na export richting BelgiŽ bij de nieuwe eigenaar een geheel ander uiterlijk gekregen en staat (stond?) te koop op het moment van fotograferen. We zeggen weleens als het heel druk is in de bus en de mensen als haringen in een ton staan (dat was ooit voor de Coronatijd....) dat het lijkt of we met veevervoer bezig zijn. Nou, de 8270 doet nu echt aan veevervoer namelijk paarden en wel ruimte voor 4 echte paardenkrachten. Ze kunnen niet meer op de achterbank gaan liggen en ook een plaatsje bij het raam zit er niet in maar verder ziet het er strak uit. Veel dank aan Antonio voor de foto's want dit is een kom je niet elke dag tegen en zeker als je er zelf 37 diensten mee hebt gereden.


      
Piet? Piet wie? Nou dat zal ik je vertellen. Piet Verbeek! Hij heeft een bedrijf met exclusief vervoer voor de liefhebber van een bijzondere dag. Vele voertuigen zijn beschikbaar (waaronder 40 oldtimerbussen). Ook de bussen op onderstaande foto's behoren bij de vloot. Crown Super Coachbussen uit Los Angeles waar de bus op de eerste foto in 1962 is gebouwd. Op de 2e foto (de bus met de dubbele achteras) staat een Crown bus die in 1986 gebouwd is als schoolbus voor de Yosemite Park High School aldaar. Toen natuurlijk Amerikaans geel maar nu in de kleuren van P.Verbeek. Nieuwsgierig geworden? Klik op deze link voor de homepage.

 

       
DAF Museum:

Nog even voordat ik de uitsmijter opdien nog een paar ingestuurde foto's die collega Paul en echtgenote Riekie gemaakt hebben in het DAF museum. Een verhaal over Doornroosje, de bijnaam van de bus waarover in het verhaaltje meer duidelijk zal worden.


Hoe glimmend wil je het hebben? Prachtig gerestaureerd. Dit museum is voor iedere liefhebber een must. De DAF geschiedenis met vele voorbeelden dus heb je een dagje geen plannen dan is een bezoek aan dit Eindhovens museum een aanrader.
 

 

       

Uitsmijter(s):
 

Een eigen busbaan hoog boven al het andere verkeer is soms een oplossing. Ik vind het een griezelig gezicht. Op de tweede foto staat een geheel andere bus maar ik kan mij voorstellen dat in de filmkast van die gele bus ook zo nu en dan 'Help me' zal staan.

 

       
Busbabbel:
De verwachting was te hoog gespannen. Geen inzenders met een aardig voorval zoals ik in de vorige brief heb gevraagd. Vrijheid blijheid uiteraard dus vul ikzelf de babbel weer. Het brandt op mijn lippen om mij in te laten met de algemene ontwikkelingen in de maatschappij maar laat ik me beheersen en beperken tot het busgebeuren. In vervlogen tijden was streekvervoer meestal voorbehouden aan het streekbedrijf. Tegenwoordig is dat in veel gevallen anders en kom je op de lijnen van vroeger ook stadsvervoerders tegen. In mijn begintijd kwamen we met de streekbussen tot in het centrum van b.v. Den Haag en Rotterdam. Op een gegeven moment zag een bestuurder (niet achter het stuur maar achter de computer) dat streeklijnen daar niet hoorden dus afgelopen daarmee. De streeklijnen rijden en reden zodoende nog slechts tot de buitengrens van de stad. In Den Haag werd dat bus/tramstation Leyenburg en in Rotterdam gingen de streeklijnen weg van Rotterdam CS en eindigden verder op het Marconiplein waar de metro en de tram de passagiers overnamen. Dat duurde een flink aantal jaren maar toen ging het blijkbaar toch kriebelen bij de Rotterdammers want we moesten verder naar de buitenrand en het eindpunt van de eens zo b(l)oeiende lijnen uit Haaglanden en het Westland mochten slechts tot het Metrostation Vijfsluizen waar de metro blijkbaar gevuld diende te worden. Intussen was er nog maar 1 streeklijn over dus dat was een makkie. Nog weer later kreeg men een helder moment en werd besloten om de lijn nog maar tot Schiedam station te laten gaan. En daar komt nu alweer jaren als enige lijn 456 (in een RandstadRail jasje).
In Den Haag was het hoppa, in 1 keer geregeld, van Centraal naar Leyenburg maar in Rotterdam is het dus in etappes gegaan. Ik vrees dat het best zou kunnen dat op termijn ook Schiedam station vervalt en dat er slechts tot Maassluis station gereden mag worden met de streeklijn want de Rotterdamse metro is ook daar intussen doorgetrokken, zelfs tot in Hoek van Holland. Ik weet best dat in dit gebied weinig echte streeklijnen meer over zijn als gevolg van de steeds verder uitdijende Randstad maar als gewezen streeklijnchauffeur gaat dat mij zeker aan het hart. Oudere reizigers zullen het ook jammer vinden dat er vaker overgestapt moet worden maar jongeren weten niet hoe het ooit was en nemen genoegen met de huidige gang van zaken. Het zij zo. Het is altijd weer een vorm van landjepik en de machtige stadsbedrijven hebben vermoedelijk het laatste woord. Geef ze eens ongelijk maar vroeger gold de regel dat de klant koning was en was er o.a. een vervoersplicht. Dat is allemaal omwille van de centjes om zeep geholpen. De prijzen voor de reiziger blijven stijgen maar de mogelijkheden worden beperkt. Tja, dat is nadeel van vergelijken met vroeger maar dat hoort in een magazine als de busbrief toch vermeld te worden?


     
Busbios(coop) film(pjes):
50 Jaar Standaard Streekbus

Een filmpje van Sander Marijt over het jubileum van de MB200 streekbus. 50 jaar lang klonk het motorgeluid vertrouwd op de Nederlandse wegen. Sander heeft een aantal locaties samengebracht in een film van bijna 12 minuten. Ga er eens voor zitten om te zien hoe het ooit was en/of geniet van de eigen ervaring. Ik ken ook collega's die blij zijn dat dit voorbij is maar die moeten vooral iets anders gaan doen.....;-)

 


       
      


               

Een vrouw komt met haar veertien kinderen bij de pastoor.
De pastoor vraagt aan de kleinste van 2 jaar oud: "En jongen, hoe heet jij?"
Jongetje: "Jantje."
De volgende komt binnen.
Pastoor: "En jongen, hoe heet jij?"
Jongetje: "Jantje."
Pastoor: "Ah, heet jij ook Jantje?"
De oudste komt binnen (14 jaar).
Pastoor: "En hoe heet jij, jongen?"
Jongen: "Jantje."
Pastoor tegen de moeder: "Heten al jouw zoontjes misschien Jantje?"
Moeder: "Ja, dat is heel gemakkelijk, als ik roep: 'Jantje opstaan' staan ze allemaal op, als ik roep: 'Jantje eten,' komen ze allemaal eten, als ik roep: 'Jantje slapen,' dan gaan ze allemaal slapen."
Pastoor: "En als je er  maar 1 nodig hebt, hoe doe je dat dan?"
Moeder: "Dan roep ik gewoon hun familienaam."

DIPLOMATISCH
"Gerard" zei ze zacht, "ik heb besloten om deze winter geen nieuwe kleren te kopen. Het geld dat ik ermee uitspaar, kunnen we gebruiken om mijn moeder uit te nodigen om enkele dagen bij ons te komen logeren."
"Maar schatje toch!" riep hij opgewonden uit, "ik vind het een vreselijk idee jou de hele winter in die oude kleren te zien. Je moet zeker iets nieuws kopen!"
En ze had wat ze wenste….en hij ook.
 


   

Tot slot:
Dames en heren, dat was het voor deze keer. Ik ga verder met verzamelen voor de volgende brief maar voorlopig is nummer 168 gevuld met aardige informatie, hoop ik. De volgende brief zal ergens in december verschijnen maar daarover is mij nog geen definitieve datum bekend.....
Ik hoop jullie allemaal tegen die tijd aan te treffen en dan zijn  we alweer een jaar aan het afsluiten. Griezelig hoe snel alles gaat. Het is vroegere donker, nog even en de wintertijd zal het heft in handen nemen voor zolang het duurt en kunnen de bbq attributen in het vet gezet worden en de sfeervolle kaarsen aangestoken. Maak er wat van in de hoop dat er geen virusproblemen meer ontstaan. De tijd zal het leren.
Graag tot de volgende brief met nummer 169.

Hartelijke groeten

       
Wim Koeleman (kameleon@ziggo.nl of busbriefbode@gmail.com)
     

Wijsheden:
      

Soms moet je veranderen om jezelf te blijven.

Je weet nooit wat je kunt, tot je het geprobeerd hebt.

Elke dag iets leren, is kennis. Elke dag iets loslaten, is wijsheid.

terug naar de