terug naar de
     
 13 augustus 2021

N i e u w s   i n   B u s b r i e f f o r m a a t 
____________________________________________                                                                                          
 
Verhalen en foto's
van en over
oude en nieuwe bussen
 
Inhoudsopgave:
Goud van Oud - Geitenkamp - Oron - Abri's - Gedicht - NZH - Henk - Plaatsbewijzen -
Variaties - Bakkerarchief - Dennis - Reclame - Buitenland
Uitsmijters: f**kbus - Goor - Chicago schoolbus
Busbioscoop: NBM in beeld (een prachtig tijdsdocument)
Busbabbel: Inzendingen
 
 

In een tijd waarin de mensheid zich druk maakt om zeer belangrijke zaken (en dan bedoel ik niet de busbrief....) die wereldwijd de boel in de war sturen, verbaas je je ook dagelijks om onbeduidende discussies die blijkbaar een flink aantal mensen bezighouden. Ik doel hierbij op de aandacht die b.v. lijn 1 in Den Haag krijgt vanwege de speelse naamsverwijzing naar de eindbestemming bij het strand van Scheveningen (zie foto). Men heeft de moed gehad om deze lijn 'de Bikinilijn' te noemen. Ik vind dat wel grappig maar er is een raadslid in Den Haag die zich hieraan stoorde vanwege het seksistische karakter. Dat zegt meer over dit raadslid dan over de tram denk ik. Lekker belangrijk!! Een ander voorbeeld uit Duitsland gaat over de term zwartrijden en je voelt hem al aankomen.......discriminatie. En dan te bedenken dat het woord een heel andere achtergrond heeft namelijk: "Het Duitse woord stamt af van het jiddische 'shvarts', dat arm betekent. Dat slaat dus terug op mensen die te arm zijn om een kaartje te kopen." Wat een onzinnig geleuter (of mag ik geleuter ook al niet meer zeggen?) Je mag toch hopen dat het om nepnieuws gaat zoals dat tegenwoordig heet. In ieder geval hoop ik dat deze busbrief niet als nepnieuws benoemd wordt en ook hoop ik dat de woordkeus dusdanig gedaan heb dat niemand zich benadeeld voelt.
Te beginnen met 2 opmerkelijke berichten:

1. Defensiebussen gaan de veiling in - link - (aanvulling van Bas: de veiling van de 13 defensiebussen had niet het gewenste resultaat: ze werden geen van allen gegund. (bod te laag of helemaal niet geboden?)

2. De naam Caetano blijft in beeld - link


      
Goud van Oud:

Van John Oron heb ik vele foto's toegestuurd gekregen zoals in menige busbrief is te zien. Veel plaatjes met bussen van pakweg de afgelopen 10 jaar maar ook historische afbeeldingen. In deze busbrief heb ik daarvan op 2 plaatsen foto's gebruikt te weten deze rubriek 'Goud van Oud' en in de derde rubriek. Op deze plaats probeer ik steeds een sfeerbeeld te tonen uit vervlogen tijden. Deze keer zijn dat 2 foto's van Rotterdam CS uit vermoedelijk de beginjaren zestig. Op foto 1 zien we prominent het Groothandelsgebouw in beeld wat geopend werd in 1953. Hier nog met reclames op de dakrand. Ooit heeft er rechts op de plaats van 'van de' reclame voor Hooimeijer beschuit gestaan. Belangrijker voor mij (en hopelijk ook voor jullie) zijn de bussen en de algehele indruk. Om de plaats te bepalen: de bussen staan met hun neus richting oude stationsgebouw en meer naar links zou het centrale gebouwtje/loket/info zichtbaar zijn geweest als de fotohoek groter was geweest. Dit was in die tijd de plek voor het stadsvervoer van de RET. Voor de streeklijnen was een apart gedeelte beschikbaar. (zie foto 2)
Midden op de foto staat de RET 271, een Saurer/Hainje uit 1951, in dienst geweest tot eind 1964 waarna sloop volgde. De andere bus lijkt wagenparknummer 449 te hebben maar dat kan niet volgens de overzichten want die bus is pas in 1968 gebouwd en kan dus niet samen met de 271 op de foto staan. Een raadseltje waar vast wel iemand de oplossing voor heeft. En inderdaad!

Aanvulling van Aad D.
Voor deze foto heb je bij de verkeerde 271 gekeken. Deze bus op de foto is een nieuwe generatie. Het is een Leyland Triumph Werkspoor/Hainje. In dienst in 1966 en uit dienst in 1979. Deze serie (202-285) was qua capaciteit en deurindeling in grote lijnen gelijk aan de iets latere rode DAF-standaards.

De haltepaal zegt genoeg, zo maken ze die dingen niet meer tegenwoordig. Trouwens de bus op deze foto maken ze ook niet meer.....een Citosabus met al het Westnederland logo in beeld. Het haltebord geeft aan dat we hier lijn 2 zien staan. Dat was een lange lijn via de volgende bestemmingen: Alphen aan den Rijn - Boskoop - Waddinxveen - Zevenhuizen - Moerkapelle - Kruisweg - Bleiswijk - Bergschenhoek - Hillegersberg - Rotterdam - Hillegersberg - Berkel - Zoetermeer - Stompwijk - Zoeterwoude - Leiden - Leiderdorp - Koudekerk aan den Rijn - Alphen aan den Rijn. Zo'n rondreis is tegenwoordig ondenkbaar door alle geknipte route vanwege de concessie aanbestedingen. In 1968 ging Citosa op in Westnederland dus de foto zal rond die tijd gemaakt zijn.
Verder een (voor de ouderen onder ons) bekend gebouwtje: het Auburo (afkorting van autobusstation Rotterdam). Aan weerszijden van het gebouw was genoeg ruimte om alle streekbussen die toen het centrum nog aandeden vanuit diverse richtingen een eigen halteperron te geven en er was aan de andere kant veel ruimte om bussen te parkeren van chauffeurs die pauze genoten. Er was een redelijk uitgebreide kantine met bedienend personeel en je kreeg de koffie in een gewoon kopje voor zover ik mij herinner. Had je tijd genoeg dan viel er meer te bestellen. Ook in die tijd was er al overlast van daklozen en drugsgebruikers en soms zat je rustig koffie te drinken en dan vielen agenten had Auburo binnen omdat de toiletruimte mensen rondhingen die tot de eerdere categorie behoorden en dan werd de boel weer schoongeveegd. Toen dit deel bebouwd ging worden werd het streekvervoer verplaatst naar de Conradstraat en ook de daklozen kregen daar later een eigen plek mét methadonbus genaamd 'Perron 0". De situatie op deze foto hoort bij een periode waar ik nog vaak aan terugdenk. (Meer daarover in hoofdstuk 3 met lijn 56)
Sinds vele jaren heeft men het streekvervoer 'verbannen' naar de randen van Rotterdam waar het stadsvervoer de streekpassagiers overneemt. Natuurlijk is dat efficiënt maar vanuit mijn ervaring weet ik dat passagiers aan een paar dingen een hekel hadden en overstappen is/was daar één van. Maar ja, geld heeft de leiding.


       
Arnhem:
Bladerend door fotomappen met van alles en nog wat kwam ik deze 2 foto's tegen die ik vanwege het contrast graag bij elkaar plaats in deze busbrief. 2 maal trolley in Arnhem op weg naar dezelfde bestemming maar met een paar jaar tussentijd. De Geitenkamp is een wijk in Arnhem. (Vrij naar Wikipedia) De naam is ontleend aan de boerderij/uitspanning De Geitenkamp die destijds aan de Rosendaalseweg lag, vlak voor de toenmalige grens met de gemeente Rozendaal. Met circa tweeduizend woningen behoort de Geitenkamp tot Nederlands grootste gemeentelijke sociale woningbouwprojecten uit de jaren twintig. Het is kleiner dan het Rotterdamse Vreewijk, maar even groot als het Amsterdamse Betondorp.

Op de eerste foto zien we een GVA bus uit 1969, een Leyland/Verheul die tot 1984 actief is geweest. Op de 2e foto een heel ander voertuig, een gelede bus van Hess die sinds 2017 bij BRENG in dienst is. Deze bus is gebouwd bij Hess in Zwitserland en wordt de Swisstrolley genoemd. Hees heeft al een paar jaar bussen geleverd aan Arnhem te beginnen in 2013 met 11 stuks. In 2015 en 2016 elk jaar 5 wagens en in 2017 nog eens 10 bussen waarvan deze 5273 de laatste is.


       
Oron Archief:
Deze foto's kreeg ik eveneens van John. De eerste foto heeft mogelijk al ooit een bewerking gehad want een zwart-wit foto met een blauw vlak geeft te denken. Aan de weerkaatsing van glas is te zien dat de foto gemaakt is vanuit een ander voertuig. In ieder geval staat de 3803 er fraai op. Het (kleine) logo midden voor geeft aan dat we met een ZWN wagen te maken hebben maar dat kan niet missen als er Vlissingen als bestemming vermeld staat. De bus, een MB200 den Oudsten zag het daglicht voor het eerst in 1987 en kwam in 1999 door de concessie die Connexxion kreeg, in handen van de XX en in 2003 is de bus afgevoerd naar CTS in IJsselmuiden.

Ook stuurde John mij deze foto die een ongelukkige situatie laat zien tussen 2 vervoerders. "Ken net" zeggen we dan tegenwoordig soms maar hier dus niet. Lijn 56 in de Grote Marktstraat in centrum Den Haag lag op ramkoers met een tram. Beide voertuigen waren niet van plastic maar van degelijk materiaal dus tel uit je winst. Lijn 56 werd later lijn 129 en er waren uiteraard een aantal routewijzigingen in de loop van de jaren. In de tijd van de foto reed de lijn nog tussen Den Haag CS en Rotterdam CS via Wateringen (zie filmkast) Rijswijk, Delft, de Zweth en Overschie naar Rotjeknor. Later ging lijn 129 niet naar Den Haag CS maar vanaf Wateringen door naar Kijkduin. Met groot succes vanwege de fraaie route met langs de route vele plaatsen waar veel interesse voor was zoals minimaal 4 begraafplaatsen (!) het strand natuurlijk maar ook Blijdorp en de Porceleyne Fles, door de TU, eerst nog TH, via de pittoreske route langs de Schie. Helaas snoepten de HTM en de RET elk een stuk van de lijn af waardoor de streekfunctie verloren ging. De 4760 op de foto is een Leyland/Werkspoor 'Bolramer' uit 1959 die deze aanrijding overleefd heeft want pas in 1981 is de bus afgevoerd.


       
Haltes en Abri's:
In sommige landen is het verschil op vele terreinen ongelijk. Ter illustratie zoiets eenvoudigs als een abri. Ik schat dat de linkerfoto gemaakt is in een Oost-Europees land. Ooit was het misschien een vooruitstrevend ontwerp maar wel enigszins ingehaald door de tijd als je het vergelijkt met de 2e foto. Dat is een haltevoorziening in Parijs. Het ziet er gelikt en modern uit maar of het voldoet aan de functie betwijfel ik.

De andere 2 foto's zijn mij toegestuurd door Truus W. (bedankt) en dit is een echte klassieke abri die te vinden is in de plaats Rekken in de Achterhoek (gemeente Berkelland). Het zitgedeelte is wat beperkt en vermoedelijk ongeschikt voor ieder postuur maar het is een abri met een prima nostalgische uitstraling.

   

      

Arjen Boswijk stuurde mij een aantal gedichten waarvan in busbrief 143 de eerste geplaatst is. Deze keer alweer zijn 22e poëtische inzending.

In deze Coronatijd gaan veel mensen vakantie vieren in eigen land dus dat er in dit gedicht sprake is van Rolde in plaats van Rome is begrijpelijk. Rolde anno 2021 is een vaker gekozen bestemming dan in die tijd van de GADO en bijgevoegde foto van de 6578.


      
100 Jaar NZH - 50 jaar busvervoer:
In de serie tekeningen van de NZH nog steeds de jaren zeventig met Leyland en DAF. Wel duikt er deze keer in 1975 een bijzondere bus op namelijk de Leyland National. Meer National info is te vinden in busbrief 96.

Klik op de tekening voor een grotere versie.


      
Diversen:
Eerder in deze brief kwam Arnhem al ter sprake maar of er in de tijd van bus 166 naar de Geitenkamp deze tarieven (15 cent) gebruikelijk waren durf ik niet te zeggen. In Veenendaal had men in die tijd van Fa. de Haas een telefoonnummer met 3 cijfers wat iets zegt van de jaren waarover deze plaatsbewijzen gaan. En een retourtje voor 70 cent naar Wassenaar (Den Deyl) is natuurlijk ook een koopje. Bij de NZH kon je voor 15 cent per rit kiezen uit 6 routes. Wat een bedragen! Zeker als je het vergelijkt met het gekkenhuis waar we tegenwoordig in zitten doordat een vliegticket Barcelona goedkoper is dan een treinkaartje naar Amsterdam.......

 
     
 

 


      
Bijzondere foto's:
In deze rubriek is er plaats voor opvallende bijzondere foto's.

Een onderdeel van Westnederland. En wel de vestiging in Krimpen a/d IJssel niet ver van de Algerabrug. Zeker in die tijd een forse vestiging met veel gelede wagens om de forenzen uit o.a. Krimpen en Capelle naar het centrum van Rotterdam te brengen. De metro reed nog niet door naar deze plaatsen en dus ging alles per bus. Veelal via het OV knooppunt Capelsebrug waar uiteraard overgestapt kon worden maar veel passagiers bleven in de bussen zitten want overstappen is ook daar geen favoriete bezigheid geweest. Tussen Capelle en Rotterdam was nauwelijks nog bebouwing en de bussen reden af en aan via een speciale busbaan, 's morgens was de busbaan in gebruik richting Rotterdam en 's middag/'s avonds in de andere richting. Als je in de ochtendspits startte in Krimpen bij de Vijverflat of in Capelle bij de Annabaai, was je na een paar haltes volledig bezet. Gelede bussen reden om de zoveel minuten om genoeg vervoer te kunnen bieden. Ongekende tijden.

Uit de huidige tijd zie je een overzicht bij foto 2 van alle R-net (Randstad Netwerk) lijnen. Even klikken voor een grotere versie. Dit is weer een formule die het OV moet onderscheiden van het OV. Pardon? Men heeft een herkenbare kleurstelling bedacht, allerlei vervoersgaranties beloofd en met termen als frequent, betrouwbaar en comfortabel voor bus, tram, metro en trein en ik neem aan dat er dan bedoeld wordt 'tegenover het gewone OV". Dus dat rijdt blijkbaar minder frequent, betrouwbaar en comfortabel. Ten dele klopt dat wel maar toch wringt het bij mij want ik zou denken dat hier wel een prijskaartje aan vastzit maar nee, tegen hetzelfde tarief krijg je opeens al die service extra.......
Maar goed, elke poging om het OV voort te stuwen in de vaart der volkeren is te prijzen en volgens de website van R-Net is het streven om in 2028 het maximale te realiseren wat transformeren van het lijnenpakket betreft.

   

       

Bakkerarchief:
Het is alweer vele busbrieven geleden dat ik gebruik heb gemaakt van het 'Bakkerarchief". Shame on me. Piet Bakker is zijn leven lang al bushobbyist en dan met de nadruk op vroeger tijden. Meer achtergrond informatie is te vinden in busbrief 77 waar hij de eerste keer met een eigen hoofdstuk in de busbrief verscheen. Nu dus na al die tijd weer 4 foto's die ik uit de verzameling gehaald heb te beginnen met een GADO bus met bestemming Delfzijl-Appingedam als sneldienst. Een DAF/Smit (ook Appingedam) met wagenparknummer 159 is begonnen bij DAM (N.V. Damster Auto-Maatschappij) in Appingedam in 1967 waarna deze bus samen met alle andere wagens van DAM in 1970 overging naar de GADO waar de bus weer werd afgevoerd in 1982 en z'n Waterloo vond bij sloopbedrijf Steenhuis.

Op de 2e foto staat een bolramer van de FRAM op weg naar Surhuisterveen, de 7461 met kenteken XB-21-82. Een Leyland/Werkspoor uit 1963 begonnen bij de NTM in Heerenveen en in 1971 opgegaan in de FRAM. In 1981 uiteindelijk afgevoerd naar het CAB.
Later, in 1990, kwam er weer een 7461 bij de FRAM in dienst maar dat was een Mercedes die het 6 jaar uithield onder die vlag en toen opeens VEONN ging heten.

Ook vond ik deze foto in de collectie van busbedrijf Salland. Laat ik nou toevallig (echt waar) in de vorige brief, met foto's van Olaf Horn, aandacht geschonken hebben aan de laatste stuiptrekking van de NV Salland dus is deze foto extra toepasselijk. Dit zijn de gloriedagen geweest dat kan niet anders.

En hoe leuk is dit? De jaren 50-60 sfeer spat ervan af. Even zoeken op het internet leverde een leuk weetje op. Tram 515 is later een museumtram geworden bij de Stichting RoMeO. Hiervoor verwijs ik naar de webpagina van deze stichting. De tram is als exploitatiewagen nog steeds in gebruik voor diverse rondritten en voor de toeristische tramlijn 10 dus deze foto even inkleuren en hij is actueel.....
Een uitgebreidere toelichting kan ik er niet zelf van geven maar ik wilde jullie deze foto zeker niet onthouden.


       
GVU en HTM:
In de vorige brief stonden een aantal foto's van Dennis van Dijk. De eerste is gemaakt bij Ruigoord in Amsterdam, een kunstenaars locatie bij uitstek want Ruigoord was ooit een dorp in de buurt van Amsterdam en in 1973 werd het hele dorp gekraakt door creatieve nieuwe bewoners. Tegenwoordig is dit nog altijd zodanig en hier is deze bus terechtgekomen. In de voormalige kerk van het dorp werd door de Dutch Acid Family een DAF party (?) gehouden en dan is deze bus natuurlijk op zijn plaats. Het is de voormalige GEVU 194 uit 1971, een DAF/Hainje. In 1986 bestemd voor de sloper maar toen alsnog via BOVO 2 jaar voor Schiphol gereden met wagenparknummer 46. Daarna nog menige tussenstap gemaakt en uiteindelijk dus in Ruigoord na 50 jaar!!!

Op de 2e foto zien we Dennis zelf in beeld bij een voormalige HTM bus. De 317 met kenteken 75-90-UB, een DAF/Hainje wagen uit 1977. Op 3 november 1988 uit dienst gesteld en toen gebruikt door de Gemeente Den Haag bij de Groenvoorziening waarna nog vele particulieren volgden. Op deze foto is de bus ook te zien in Ruigoord en de conditie is niet echt om over naar huis ter schrijven maar ja na zo'n turbulent leven kun je niet anders verwachten (soms).


      
Reclames die opvallen worden tegenwoordig al snel gedeeld op internet via de diverse sociale media vandaar dat ik hier wat terughoudend mee omga want ik wil natuurlijk wel graag vrij origineel zijn.....
Deze 2 foto's spreken voor zich. Grappig gedaan om zo scheef te lijken maar wat dat met Vegan te maken heeft is mij niet duidelijk. De rechter foto is meer actueel met de diverse wielerwedstrijden in gedachten. Toch, en ik zal wel een zeurpiet zijn (mag dat woord trouwens nog wel gebruikt worden.....) maar ik heb bij deze zaken toch altijd een bijgedachte. Het ziet er vaak zo levensecht uit dat ik mij kan voorstellen dat iemand een schrikreactie kan krijgen bij het zien van b.v. deze wielrenner. Kijk je lang genoeg dan valt het kwartje snel maar in het drukke verkeer kan een oogopslag dusdanig zijn dat iemand verkeerd reageert. Ok, zeurpiet dus. ;-)

 

       

En daar is het laatste hoofdstuk alweer voor ik de uitsmijter serveer. Ingestuurde foto's van opvallende voertuigen. Te beginnen bij deze dubbelgelede bus. Collega Stefan was in Aken en zag lijn 45 rijden. Dat blijft een bus waar je je hoofd even voor omdraait. Geen nieuwigheid meer maar doordat het toch ook weer geen dagelijks beeld is, blijft het nog steeds bijzonder. Het is een van Hool bus type AGG300, een bus voor het eerst in het stadsbeeld van Aken in 2016.

Dit plaatje zag ik ergens op het internet staan. Ik vond het een beetje aandoenlijk. Zo lekker ouderwets landelijk.
Geen idee waar en wanneer maar vermoedelijk moet je geen haast hebben en de R-Net formule is bij deze vervoerder nog ver weg.


       

Uitsmijter(s):
Bijgaande tekst is identiek aan die van de vorige busbrief want het is een soortgelijke foto:

Wat moet ik hier aan toevoegen? Ik weet genoeg maar ik ben bang dat het een hellend vlak wordt dus ik beperk mij tot de foto want die zegt genoeg. Een echte uitsmijter!!
 

Een BOVA bus rijdt achteruit naar Goor en ik heb een vaag vermoeden dat het de laatste rit is die de bus ooit zal maken. Wie beter weet is hierbij uitgenodigd om mij bij te praten.

Aanvulling van Olaf Horn:
op google.nl vond ik over de bewuste Bova- X-press bussen van de toenmalige OAD het een en ander. Daaruit blijkt dat het geen groot succes is geworden met het vervangen van de toenmalige standaard-streekbus. En er blijkt er nog 1 bewaard te zijn.
Olaf citeert:
De Bova Xpress was de eerste, in Nederland gebouwde, semi-lagevloerslijnbus. De bus werd in 1978 geïntroduceerd. Hiervan zijn er 16 gebouwd, alle als prototype voor de OAD. De bus was een ontwikkeling van OAD, DAF en Bova en zou de vervanger moeten worden van de standaardstreekbus. De eerste 16 exemplaren zouden door de OAD gebruikt worden en DAF en Bova zouden de op- en aanmerkingen gebruiken om de bussen te modificeren zodat in 1983 er een compleet nieuwe opvolger voor de standaardstreekbus klaar stond. Helaas ging het met de economie in 1981 zo slecht dat DAF zich terugtrok uit de samenwerking en Bova het ook noodzakelijk vond geen geld meer te investeren in het project. De OAD is de bussen blijven gebruiken en heeft ze zelf onderhouden. Dit bedrijf heeft de patenten uit de boedel van DAF opgekocht zodat die de enige vervoerder waren met deze bus.
De langst rijdende Xpress was bus nummer 310, welke ruim 21 jaar dienst heeft gedaan. Thans staat de bus in een loods in Breda te wachten op betere tijden.
Met de komst van deze serie bussen werd er een aparte nummerreeks voor lijndienstbussen (zoals ze bij de OAD altijd hebben geheten) ingesteld: 301-316 (bouwjaar 1978). Later werd deze serie aangevuld met alle andere bussen voor de lijndienst die de OAD aanschafte.

Het idyllische plaatje rechts schetst een beeld waarbij de aanbeveling verstandig is dat je eerst kijkt voor je een huis koopt want het huis ziet er behoorlijk uit maar dat er onder je huis steeds kedeng kedeng klinkt lijkt mij toch bijdragen aan de waardevermindering......

 

Ik weet dat de tijd dusdanig is dat bewapening steeds vaker een normale zaak is geworden maar dat er in Chicago in Amerika schoolbussen nodig zijn met deze beveiliging, zou toch niet normaal moeten zijn. Een werknemer beweert zelfs dat het 'not that dangerous' is. Dan weet je dat het tijd is om op je hoofd te krabben.....

          


       
Busbabbel:
Zoals je ziet, er is een item aan de babbel toegevoegd. En wel een ingezonden busbabbel. Aan de koffietafel hoor je wat collega's hebben meegemaakt, leuk of minder leuk, en veel daarvan is voor de 'oude hap' herkenbaar want nieuwe collega's maken sommige voorvallen voor het eerst mee. Omgaan met klanten levert,vroeger én nu, vaak min of meer dezelfde gespreksstof op. Een voorbeeld is misschien wel de meest voorkomende: "Bent u 61?" (lijnnummer naar wens) en dan mogen jullie invullen wat het antwoord zal worden. Voor b.v. lijn 456 is dat grapje moeilijker te maken.....
Afgezien van wat oubollige ervaringen en gevatte antwoorden die altijd weer opduiken, lijkt het mij een leuke ontwikkeling om op deze plaats vaker een ingezonden ervaring te publiceren. En heb je niet zoveel vertrouwen in het schrijverschap van jezelf, geen nood, schrijf het op met de belangrijkste woorden waardoor het begrijpelijk is en let vooral niet op taalfouten want indien nodig maak ik er een leesbaar en sappig geheel van zonder de essentie te wijzigen. Kan ik ergens geen chocola van maken dan vraag ik wel om opheldering. En laat ook gelijk weten of je als inzender genoemd wil worden. Dat kan in de vorm van de heer of mevrouw A. Noniem of slechts een voornaam of initialen en graag ook zoals hieronder de eerste inzender doet, het vervoerbedrijf met eventueel de vestiging en locatie. Ik ben benieuwd of dit opgepakt gaat worden. Niet geschoten is altijd mis.

Busbabbel ingezonden:
Harold Timmermans, Connexxion Noord Holland Noord, heeft een bijzondere ervaring:

Ik reed van Wadway naar Wognum en zie in de verte een kudde schapen de weg oversteken.
De boer en een paar van zijn hulpjes hielpen de schaapjes oversteken.
Net daarvoor staat een meisje bij de halte. Ik stop ruim voor de schapen om hen niet te laten schrikken en wenk het meisje om mij tegemoet te lopen.
Ik leg haar uit waarom ik dit doe.
"Geef niks hoor chauffeur, dat is mijn vader met zijn schapen"
Ik zei dat hij er aardig wat heeft.
"Precies 103, vanmorgen nog geteld", zegt ze.
De schapen zijn overgestoken en ik geef gas.
Ik doe tijdens het voorbijrijden mijn raam open en zeg de mannen gedag en ik verzeker hun dat ik heb geteld en dat al hun 103 schapen er zijn.
De gezichten van die mannen………..geweldig!


     
Busbios(coop) film(pjes):

Er zijn al veel filmpjes in de Busbios verschenen maar deze keer heb ik een kanjer. Geheel op zijn plaats in deze busbrief en aansluitend bij de busbabbel want in deze film zien we de ervaring en de mening van chauffeurs in vroeger jaren. Een uniek tijdsbeeld, zo zie je ze niet vaak. Aan het eind van de film wordt bus 7016 gewassen en aan de hand van deze bus schat ik het jaar van filmopname ergens in de eerste helft van de jaren zestig. Ook de 4682 uit 1958 komt in beeld. Een zo'n compleet document vind je niet vaak. De kwaliteit is niet overal even optimaal, vaak wat donker, maar dat mag de p(r)et niet drukken. De NBM reed o.a. rond Wageningen en Arnhem en ging in 1973 op in CN (Centraal Nederland). In deze film is de garage in Zeist 'hoofdpersoon'.

Deze film komt van het YouTube kanaal van E.v.d.Weyde
Regie Fred Hagenaar
Commentaar Ton Lensink

 


       
      

De verpleger in het ziekenhuis was bezig een 90-jarige dame te wassen.
"Zullen we de brievenbus ook maar even wassen, mevrouw?"
"Laat maar," zei de oude vrouw, "ik heb al 40 jaar geen post meer gehad!"

Zitten drie Belgen te kletsen. Na een poosje zegt de ene: "Weet je dat ik vorige week in mijn dochter haar kamer een pakje sigaretten heb gevonden en ik wist niet eens dat ze rookte.
Even later zegt de tweede: "Ik vond drie dagen geleden een fles port in mijn dochter Mieke haar kamer en ik wist helemaal niet dat ze dronk.
Nog wat later zegt de derde uiteindelijk: "Gisteren heb ik een pakje condooms gevonden onder mijn dochter Louise haar bed terwijl ik niet eens wist dat ze een piemel heeft!!!"

Op een koude, winterse zaterdagmorgen.......
Zaterdagochtend, halfzeven, een wielerfanaat ontwaakt, glipt stilletjes uit bed om z'n vrouw niet te wekken en verdwijnt in alle stilte in de badkamer.
Eenmaal in zijn rennersoutfit, gaat hij op z'n tenen naar de garage om de banden van zijn fiets op te pompen.
Bij het openen van de garagepoort slaat de ijskoude sneeuwregen hem in het gezicht.
Alhoewel hij al erger meegemaakt heeft, besluit hij toch maar eerst naar het weerbericht te luisteren op de radio.
De weersvoorspelling is dramatisch: sneeuw, ijzel, hagel, stormwind...
Uiteindelijk besluit hij maar terug te gaan slapen.
Hij kleedt zich uit en, terug in bed, kruipt hij dicht tegen z'n vrouw haar rug aan en fluistert: "Het is verschrikkelijk slecht weer!"
Waarop z'n vrouw, half-slapend, antwoordt: "Kan je geloven dat mijn man daarin gaat fietsen!"

Er zijn 3 konijntjes. Een Nederlands, een Duits en een Belgisch konijntje en ze zitten alle drie met een pootje vast in een valletje.
Als ze niet los komen gaan ze dood. Dit wil het Nederlands konijntje niet en komt zodoende op het idee om zijn pootje af te bijten.
Zo gezegd, zo gedaan.
Dat staat het Duitse konijntje ook wel aan. Een pootje missen in ruil voor leven en vrijheid en hij bijt dus ook zijn pootje af. Vervolgens rent hij het Nederlandse konijn achterna.
Eenmaal samen besluiten ze op het Belgische konijntje te wachten.
Na een half uur vragen ze zich toch af waar hij blijft en na driekwartier gaan ze 'm zoeken.
Nederlands konijn tegen Belgisch konijn:" Wil jij niet los???
Belgisch konijntje: "Jawel, maar ik heb nu al drie pootjes afgebeten en ik zit nog steeds vast!!"

 


   

Tot slot:
Ik sluit af met een persoonlijke zonnige smiley maar eerst wil ik nog een link vermelden die voor het gebruik van het OV handig kan zijn. De tijden veranderen zo snel dat binnenkort alleen je bankkaart voldoende zal zijn maar deze app levert meer dan alleen de betaling voor een reis met het Openbaar Vervoer. De app staat in de Google Store en klik je op deze link dan zie je de noodzakelijke informatie. Er zijn meer van deze apps zoals b.v. Tranzer maar het hebben van een keuze is altijd aan te bevelen.
Bij deze wens ik iedereen nog wat meer warme dagen toe want tot nu toe is deze zomer niet om over naar huis te schrijven. Ik ben benieuwd of de volgende busbrief, die zal verschijnen in vermoedelijk oktober, in een rustige tijd komt of dat in het najaar de volgende variant van het virus ons teistert. Niemand die het weet dus duimen maar.
Graag tot de volgende brief met nummer 168.

Hartelijke groeten

       
Wim Koeleman (kameleon@ziggo.nl of busbriefbode@gmail.com)
     

Wijsheden:
      

Als je in de put zit moet je vooral niet verder graven

Elke minuut dat je je druk maakt om het verleden, gaat van je toekomst af

Praten zonder denken is als schieten zonder richten

terug naar de