Busbioscoop: NBM in beeld (een prachtig tijdsdocument)
Busbabbel: Inzendingen
In een tijd
waarin de mensheid zich druk maakt om zeer belangrijke zaken (en dan bedoel ik
niet de busbrief....) die wereldwijd de boel in de war sturen, verbaas je je ook
dagelijks om onbeduidende discussies die blijkbaar een flink aantal mensen
bezighouden. Ik doel hierbij op de aandacht die b.v. lijn 1 in Den Haag krijgt
vanwege de speelse naamsverwijzing naar de eindbestemming bij het strand van
Scheveningen (zie foto). Men heeft de moed gehad om deze lijn 'de Bikinilijn' te noemen. Ik
vind dat wel grappig maar er is een raadslid in Den Haag die zich hieraan
stoorde vanwege het seksistische karakter. Dat zegt meer over dit raadslid dan
over de tram denk ik. Lekker belangrijk!! Een ander voorbeeld uit Duitsland gaat
over de term zwartrijden en je voelt hem al aankomen.......discriminatie. En dan
te bedenken dat het woord een heel andere achtergrond heeft namelijk: "Het
Duitse woord stamt af van het jiddische 'shvarts', dat arm betekent. Dat slaat
dus terug op mensen die te arm zijn om een kaartje te kopen." Wat een
onzinnig geleuter (of mag ik geleuter ook al niet meer zeggen?) Je mag toch
hopen dat het om nepnieuws gaat zoals dat tegenwoordig heet. In ieder geval hoop
ik dat deze busbrief niet als nepnieuws benoemd wordt en ook hoop ik dat de
woordkeus dusdanig gedaan heb dat niemand zich benadeeld voelt.
Te beginnen met 2 opmerkelijke berichten:
1.
Defensiebussen gaan de veiling in -
link
- (aanvulling van Bas: de veiling van de 13 defensiebussen had niet het gewenste
resultaat: ze werden geen van allen gegund. (bod te laag of helemaal niet
geboden?)
Van John Oron heb ik vele foto's toegestuurd
gekregen zoals in menige busbrief is te zien. Veel plaatjes met
bussen van pakweg de afgelopen 10 jaar maar ook historische
afbeeldingen. In deze busbrief heb ik daarvan op 2 plaatsen
foto's gebruikt te weten deze rubriek 'Goud van Oud' en in de
derde rubriek. Op deze plaats probeer ik steeds een sfeerbeeld
te tonen uit vervlogen tijden. Deze keer zijn dat 2 foto's van
Rotterdam CS uit vermoedelijk de beginjaren zestig. Op foto 1
zien we prominent het Groothandelsgebouw in beeld wat geopend
werd in 1953. Hier nog met reclames op de dakrand. Ooit heeft er
rechts op de plaats van 'van de' reclame voor Hooimeijer
beschuit gestaan. Belangrijker voor mij (en hopelijk ook voor
jullie) zijn de bussen en de algehele indruk. Om de plaats te
bepalen: de bussen staan met hun neus richting oude
stationsgebouw en meer naar links zou het centrale
gebouwtje/loket/info zichtbaar zijn geweest als de fotohoek
groter was geweest. Dit was in die tijd de plek voor het
stadsvervoer van de RET. Voor de streeklijnen was een apart
gedeelte beschikbaar. (zie foto 2)
Midden op de foto staat de RET 271, een
Saurer/Hainje uit 1951, in dienst geweest tot eind 1964 waarna
sloop volgde. De andere bus lijkt wagenparknummer 449 te hebben
maar dat kan niet volgens de overzichten want die bus is pas in
1968 gebouwd en kan dus niet samen met de 271 op de foto staan.
Een raadseltje waar vast wel iemand de oplossing voor heeft. En
inderdaad!
Aanvulling van Aad D.
Voor deze foto heb je bij de verkeerde 271 gekeken. Deze bus op
de foto is een nieuwe generatie. Het is een Leyland Triumph
Werkspoor/Hainje. In dienst in 1966 en uit dienst in 1979. Deze
serie (202-285) was qua capaciteit en deurindeling in grote
lijnen gelijk aan de iets latere rode DAF-standaards.
De haltepaal zegt genoeg, zo maken ze die dingen niet
meer tegenwoordig. Trouwens de bus op deze foto maken ze ook niet
meer.....een Citosabus met al het Westnederland logo in beeld. Het
haltebord geeft aan dat we hier lijn 2 zien staan. Dat was een lange
lijn via de volgende bestemmingen: Alphen aan den Rijn - Boskoop -
Waddinxveen - Zevenhuizen - Moerkapelle - Kruisweg - Bleiswijk -
Bergschenhoek - Hillegersberg - Rotterdam - Hillegersberg - Berkel -
Zoetermeer - Stompwijk - Zoeterwoude - Leiden - Leiderdorp - Koudekerk
aan den Rijn - Alphen aan den Rijn. Zo'n rondreis is tegenwoordig
ondenkbaar door alle geknipte route vanwege de concessie aanbestedingen.
In 1968 ging Citosa op in Westnederland dus de foto zal rond die tijd
gemaakt zijn.
Verder een (voor de ouderen onder ons) bekend gebouwtje: het Auburo
(afkorting van autobusstation Rotterdam). Aan weerszijden van het gebouw
was genoeg ruimte om alle streekbussen die toen het centrum nog aandeden
vanuit diverse richtingen een eigen halteperron te geven en er was aan
de andere kant veel ruimte om bussen te parkeren van chauffeurs die
pauze genoten. Er was een redelijk uitgebreide kantine met bedienend
personeel en je kreeg de koffie in een gewoon kopje voor zover ik mij
herinner. Had je tijd genoeg dan viel er meer te bestellen. Ook in die
tijd was er al overlast van daklozen en drugsgebruikers en soms zat je
rustig koffie te drinken en dan vielen agenten had Auburo binnen omdat
de toiletruimte mensen rondhingen die tot de eerdere categorie behoorden
en dan werd de boel weer schoongeveegd. Toen dit deel bebouwd ging
worden werd het streekvervoer verplaatst naar de Conradstraat en ook de
daklozen kregen daar later een eigen plek mét methadonbus genaamd
'Perron 0". De situatie op deze foto hoort bij een periode waar ik nog
vaak aan terugdenk. (Meer daarover in hoofdstuk 3 met lijn 56)
Sinds vele jaren heeft men het streekvervoer 'verbannen' naar de randen
van Rotterdam waar het stadsvervoer de streekpassagiers overneemt.
Natuurlijk is dat efficiënt maar vanuit mijn ervaring weet ik dat
passagiers aan een paar dingen een hekel hadden en overstappen is/was
daar één van. Maar ja, geld heeft de leiding.
Arnhem: Bladerend door fotomappen met van alles en
nog wat kwam ik deze 2 foto's tegen die ik vanwege het contrast graag
bij elkaar plaats in deze busbrief. 2 maal trolley in Arnhem op weg naar
dezelfde bestemming maar met een paar jaar tussentijd. De Geitenkamp is
een wijk in Arnhem. (Vrij naar Wikipedia) De naam is ontleend aan de
boerderij/uitspanning De Geitenkamp die destijds aan de Rosendaalseweg
lag, vlak voor de toenmalige grens met de gemeente Rozendaal. Met circa
tweeduizend woningen behoort de Geitenkamp tot Nederlands grootste
gemeentelijke sociale woningbouwprojecten uit de jaren twintig. Het is
kleiner dan het Rotterdamse Vreewijk, maar even groot als het
Amsterdamse Betondorp.
Op de eerste foto zien we een GVA bus uit 1969, een
Leyland/Verheul die tot 1984 actief is geweest. Op de 2e foto een heel
ander voertuig, een gelede bus van Hess die sinds 2017 bij BRENG in
dienst is. Deze bus is gebouwd bij Hess in Zwitserland en wordt de
Swisstrolley genoemd. Hees heeft al een paar jaar bussen geleverd aan
Arnhem te beginnen in 2013 met 11 stuks. In 2015 en 2016 elk jaar 5
wagens en in 2017 nog eens 10 bussen waarvan deze 5273 de laatste is.
Oron Archief: Deze foto's kreeg ik eveneens van John. De
eerste foto heeft mogelijk al ooit een bewerking gehad want een
zwart-wit foto met een blauw vlak geeft te denken. Aan de weerkaatsing
van glas is te zien dat de foto gemaakt is vanuit een ander voertuig. In
ieder geval staat de 3803 er fraai op. Het (kleine) logo midden voor
geeft aan dat we met een ZWN wagen te maken hebben maar dat kan niet
missen als er Vlissingen als bestemming vermeld staat. De bus, een MB200
den Oudsten zag het daglicht voor het eerst in 1987 en kwam in 1999 door
de concessie die Connexxion kreeg, in handen van de XX en in 2003 is de
bus afgevoerd naar CTS in IJsselmuiden.
Ook stuurde John mij deze foto die een ongelukkige
situatie laat zien tussen 2 vervoerders. "Ken net" zeggen we dan
tegenwoordig soms maar hier dus niet. Lijn 56 in de Grote Marktstraat in
centrum Den Haag lag op ramkoers met een tram. Beide voertuigen waren
niet van plastic maar van degelijk materiaal dus tel uit je winst. Lijn
56 werd later lijn 129 en er waren uiteraard een aantal routewijzigingen
in de loop van de jaren. In de tijd van de foto reed de lijn nog tussen
Den Haag CS en Rotterdam CS via Wateringen (zie filmkast) Rijswijk,
Delft, de Zweth en Overschie naar Rotjeknor. Later ging lijn 129 niet
naar Den Haag CS maar vanaf Wateringen door naar Kijkduin. Met groot
succes vanwege de fraaie route met langs de route vele plaatsen waar
veel interesse voor was zoals minimaal 4 begraafplaatsen (!) het strand
natuurlijk maar ook Blijdorp en de Porceleyne Fles, door de TU, eerst
nog TH, via de pittoreske route langs de Schie. Helaas snoepten de HTM
en de RET elk een stuk van de lijn af waardoor de streekfunctie verloren
ging. De 4760 op de foto is een Leyland/Werkspoor 'Bolramer' uit 1959
die deze aanrijding overleefd heeft want pas in 1981 is de bus
afgevoerd.
Haltes en Abri's: In sommige landen is het verschil
op vele terreinen ongelijk. Ter illustratie zoiets eenvoudigs als
een abri. Ik schat dat de linkerfoto gemaakt is in een Oost-Europees
land. Ooit was het misschien een vooruitstrevend ontwerp maar wel
enigszins ingehaald door de tijd als je het vergelijkt met de 2e
foto. Dat is een haltevoorziening in Parijs. Het ziet er gelikt en
modern uit maar of het voldoet aan de functie betwijfel ik.
De andere 2 foto's zijn mij
toegestuurd door Truus W. (bedankt) en dit is een echte klassieke
abri die te vinden is in de plaats Rekken in de Achterhoek (gemeente
Berkelland). Het zitgedeelte is wat beperkt en vermoedelijk
ongeschikt voor ieder postuur maar het is een abri met een prima
nostalgische uitstraling.
Arjen
Boswijk stuurde mij een aantal gedichten waarvan in busbrief 143 de eerste
geplaatst is. Deze keer alweer zijn 22e poëtische inzending.
In deze Coronatijd gaan veel mensen vakantie
vieren in eigen land dus dat er in dit gedicht sprake is van Rolde
in plaats van Rome is begrijpelijk. Rolde anno 2021 is een vaker
gekozen bestemming dan in die tijd van de GADO en bijgevoegde foto
van de 6578.
100 Jaar NZH - 50 jaar busvervoer: In de serie tekeningen van de NZH nog steeds
de jaren zeventig met Leyland en
DAF. Wel duikt er deze keer in 1975 een bijzondere bus op
namelijk de Leyland National. Meer National info is te vinden in
busbrief 96.
Klik op de tekening
voor een grotere versie.
Diversen:
Eerder in deze brief kwam Arnhem al ter sprake maar of er in de
tijd van bus 166 naar de Geitenkamp deze tarieven (15 cent)
gebruikelijk waren durf ik niet te zeggen. In Veenendaal had men
in die tijd van Fa. de Haas een telefoonnummer met 3 cijfers wat
iets zegt van de jaren waarover deze plaatsbewijzen gaan. En een
retourtje voor 70 cent naar Wassenaar (Den Deyl) is natuurlijk
ook een koopje. Bij de NZH kon je voor 15 cent per rit kiezen
uit 6 routes. Wat een bedragen! Zeker als je het vergelijkt met
het gekkenhuis waar we tegenwoordig in zitten doordat een
vliegticket Barcelona goedkoper is dan een treinkaartje naar
Amsterdam.......
Bijzondere foto's: In deze rubriek is er plaats voor
opvallende bijzondere foto's.
Een onderdeel van Westnederland. En wel de
vestiging in Krimpen a/d IJssel niet ver van de Algerabrug.
Zeker in die tijd een forse vestiging met veel gelede wagens om
de forenzen uit o.a. Krimpen en Capelle naar het centrum van
Rotterdam te brengen. De metro reed nog niet door naar deze
plaatsen en dus ging alles per bus. Veelal via het OV knooppunt
Capelsebrug waar uiteraard overgestapt kon worden maar veel
passagiers bleven in de bussen zitten want overstappen is ook
daar geen favoriete bezigheid geweest. Tussen Capelle en
Rotterdam was nauwelijks nog bebouwing en de bussen reden af en
aan via een speciale busbaan, 's morgens was de busbaan in
gebruik richting Rotterdam en 's middag/'s avonds in de andere
richting. Als je in de ochtendspits startte in Krimpen bij de
Vijverflat of in Capelle bij de Annabaai, was je na een paar
haltes volledig bezet. Gelede bussen reden om de zoveel minuten
om genoeg vervoer te kunnen bieden. Ongekende tijden.
Uit de huidige tijd zie je een overzicht bij foto
2 van alle R-net (Randstad Netwerk) lijnen. Even klikken voor
een grotere versie. Dit is weer een formule die het OV moet
onderscheiden van het OV. Pardon? Men heeft een herkenbare
kleurstelling bedacht, allerlei vervoersgaranties beloofd en met
termen als frequent, betrouwbaar en comfortabel voor bus, tram,
metro en trein en ik neem aan dat er dan bedoeld wordt
'tegenover het gewone OV". Dus dat rijdt blijkbaar minder
frequent, betrouwbaar en comfortabel. Ten dele klopt dat wel
maar toch wringt het bij mij want ik zou denken dat hier wel een
prijskaartje aan vastzit maar nee, tegen hetzelfde tarief krijg
je opeens al die service extra.......
Maar goed, elke poging om het OV voort te stuwen in de vaart der
volkeren is te prijzen en volgens de website van R-Net is het
streven om in 2028 het maximale te realiseren wat transformeren
van het lijnenpakket betreft.
Bakkerarchief: Het is alweer vele
busbrieven geleden dat ik gebruik heb gemaakt van
het 'Bakkerarchief". Shame on me. Piet Bakker is
zijn leven lang al bushobbyist en dan met de nadruk
op vroeger tijden. Meer achtergrond informatie is te
vinden in busbrief
77 waar hij de eerste keer met een eigen
hoofdstuk in de busbrief verscheen. Nu dus na al die
tijd weer 4 foto's die ik uit de verzameling gehaald
heb te beginnen met een GADO bus met bestemming
Delfzijl-Appingedam als sneldienst. Een DAF/Smit
(ook Appingedam) met wagenparknummer 159 is begonnen
bij DAM (N.V. Damster Auto-Maatschappij) in
Appingedam in 1967 waarna deze bus samen met alle
andere wagens van DAM in 1970 overging naar de GADO
waar de bus weer werd afgevoerd in 1982 en z'n
Waterloo vond bij sloopbedrijf Steenhuis.
Op de 2e foto staat een bolramer van
de FRAM op weg naar Surhuisterveen, de 7461 met
kenteken XB-21-82. Een Leyland/Werkspoor uit 1963
begonnen bij de NTM in Heerenveen en in 1971
opgegaan in de FRAM. In 1981 uiteindelijk afgevoerd
naar het CAB.
Later, in 1990, kwam er weer een 7461 bij de FRAM in
dienst maar dat was een Mercedes die het 6 jaar
uithield onder die vlag en toen opeens VEONN ging
heten.
Ook vond ik deze foto in de
collectie van
busbedrijf Salland. Laat ik nou toevallig
(echt waar) in de vorige brief, met foto's van Olaf
Horn, aandacht geschonken hebben aan de laatste
stuiptrekking van de NV Salland dus is deze foto
extra toepasselijk. Dit zijn de gloriedagen geweest
dat kan niet anders.
En hoe leuk is dit? De jaren 50-60
sfeer spat ervan af. Even zoeken op het internet
leverde een leuk weetje op. Tram 515 is later een
museumtram geworden bij de Stichting RoMeO. Hiervoor
verwijs ik naar de
webpagina van deze stichting. De tram is als
exploitatiewagen nog steeds in gebruik voor diverse
rondritten en voor de toeristische tramlijn 10 dus
deze foto even inkleuren en hij is actueel.....
Een uitgebreidere toelichting kan ik er niet zelf
van geven maar ik wilde jullie deze foto zeker niet
onthouden.
GVU en HTM:
In de vorige brief stonden een aantal foto's van Dennis van Dijk.
De eerste is gemaakt bij Ruigoord in Amsterdam, een
kunstenaars locatie bij uitstek want Ruigoord was ooit
een dorp in de buurt van Amsterdam en in 1973 werd het
hele dorp gekraakt door creatieve nieuwe bewoners.
Tegenwoordig is dit nog altijd zodanig en hier is deze
bus terechtgekomen. In de voormalige kerk van het dorp
werd door de Dutch Acid Family een DAF party (?)
gehouden en dan is deze bus natuurlijk op zijn plaats.
Het is de voormalige GEVU 194 uit 1971, een DAF/Hainje.
In 1986 bestemd voor de sloper maar toen alsnog via BOVO
2 jaar voor Schiphol gereden met wagenparknummer 46.
Daarna nog menige tussenstap gemaakt en uiteindelijk dus
in Ruigoord na 50 jaar!!!
Op de 2e foto
zien we Dennis zelf in beeld bij een voormalige
HTM bus. De 317 met kenteken 75-90-UB, een DAF/Hainje
wagen uit 1977. Op 3 november 1988 uit dienst
gesteld en toen gebruikt door de Gemeente Den
Haag bij de Groenvoorziening waarna nog vele
particulieren volgden. Op deze foto is de bus
ook te zien in Ruigoord en de conditie is niet
echt om over naar huis ter schrijven maar ja na
zo'n turbulent leven kun je niet anders
verwachten (soms).
Reclames die opvallen worden
tegenwoordig al snel gedeeld op internet via de diverse sociale
media vandaar dat ik hier wat terughoudend mee omga want ik wil
natuurlijk wel graag vrij origineel zijn.....
Deze 2 foto's spreken voor zich. Grappig gedaan om zo scheef te
lijken maar wat dat met Vegan te maken heeft is mij niet duidelijk.
De rechter foto is meer actueel met de diverse wielerwedstrijden in
gedachten. Toch, en ik zal wel een zeurpiet zijn (mag dat woord
trouwens nog wel gebruikt worden.....) maar ik heb bij deze zaken
toch altijd een bijgedachte. Het ziet er vaak zo levensecht uit dat
ik mij kan voorstellen dat iemand een schrikreactie kan krijgen bij
het zien van b.v. deze wielrenner. Kijk je lang genoeg dan valt het
kwartje snel maar in het drukke verkeer kan een oogopslag dusdanig
zijn dat iemand verkeerd reageert. Ok, zeurpiet dus. ;-)
En daar is het laatste hoofdstuk
alweer voor ik de uitsmijter serveer. Ingestuurde foto's van
opvallende voertuigen. Te beginnen bij deze dubbelgelede bus.
Collega Stefan was in Aken en zag lijn 45 rijden. Dat blijft een bus
waar je je hoofd even voor omdraait. Geen nieuwigheid meer maar
doordat het toch ook weer geen dagelijks beeld is, blijft het nog
steeds bijzonder. Het is een van Hool bus type AGG300, een bus voor
het eerst in het stadsbeeld van Aken in 2016.
Dit plaatje zag ik ergens op het internet
staan. Ik vond het een beetje aandoenlijk. Zo lekker
ouderwets landelijk.
Geen idee waar en wanneer maar vermoedelijk moet je geen
haast hebben en de R-Net formule is bij deze vervoerder nog ver weg.
Uitsmijter(s):
Bijgaande tekst is identiek aan die van de vorige
busbrief want het is een soortgelijke foto:
Wat moet ik hier aan toevoegen? Ik weet genoeg
maar ik ben bang dat het een hellend vlak wordt dus ik beperk mij tot de
foto want die zegt genoeg. Een echte uitsmijter!!
Een BOVA bus rijdt achteruit naar Goor en ik heb
een vaag vermoeden dat het de laatste rit is die de bus ooit zal
maken. Wie beter weet is hierbij uitgenodigd om mij bij te
praten.
Aanvulling van Olaf Horn:
op google.nl vond ik over de bewuste Bova- X-press bussen van de
toenmalige OAD het een en ander. Daaruit blijkt dat het geen
groot succes is geworden met het vervangen van de toenmalige
standaard-streekbus. En er blijkt er nog 1 bewaard te zijn. Olaf citeert:
De Bova Xpress was de eerste, in Nederland gebouwde,
semi-lagevloerslijnbus. De bus werd in 1978 geïntroduceerd.
Hiervan zijn er 16 gebouwd, alle als prototype voor de OAD. De
bus was een ontwikkeling van OAD, DAF en Bova en zou de
vervanger moeten worden van de standaardstreekbus. De eerste 16
exemplaren zouden door de OAD gebruikt worden en DAF en Bova
zouden de op- en aanmerkingen gebruiken om de bussen te
modificeren zodat in 1983 er een compleet nieuwe opvolger voor
de standaardstreekbus klaar stond. Helaas ging het met de
economie in 1981 zo slecht dat DAF zich terugtrok uit de
samenwerking en Bova het ook noodzakelijk vond geen geld meer te
investeren in het project. De OAD is de bussen blijven gebruiken
en heeft ze zelf onderhouden. Dit bedrijf heeft de patenten uit
de boedel van DAF opgekocht zodat die de enige vervoerder waren
met deze bus.
De langst rijdende Xpress was bus nummer 310, welke ruim 21 jaar
dienst heeft gedaan. Thans staat de bus in een loods in Breda te
wachten op betere tijden.
Met de komst van deze serie bussen werd er een aparte
nummerreeks voor lijndienstbussen (zoals ze bij de OAD altijd
hebben geheten) ingesteld: 301-316 (bouwjaar 1978). Later werd
deze serie aangevuld met alle andere bussen voor de lijndienst
die de OAD aanschafte.
Het idyllische plaatje rechts schetst een beeld
waarbij de aanbeveling verstandig is dat je eerst kijkt voor je
een huis koopt want het huis ziet er behoorlijk uit maar dat er
onder je huis steeds kedeng kedeng klinkt lijkt mij toch
bijdragen aan de waardevermindering......
Ik weet dat de tijd dusdanig is
dat bewapening steeds vaker een normale zaak is geworden maar dat er in
Chicago in Amerika schoolbussen nodig zijn met deze beveiliging,
zou toch niet normaal moeten zijn. Een werknemer beweert zelfs
dat het 'not that dangerous' is. Dan weet je dat het tijd is om op je
hoofd te krabben.....
Busbabbel: Zoals je
ziet, er is een item aan de babbel toegevoegd. En wel een ingezonden
busbabbel. Aan de koffietafel hoor je wat collega's hebben meegemaakt, leuk
of minder leuk, en veel daarvan is voor de 'oude hap' herkenbaar want nieuwe
collega's maken sommige voorvallen voor het eerst mee. Omgaan met klanten
levert,vroeger én nu, vaak min of meer dezelfde gespreksstof op. Een
voorbeeld is misschien wel de meest voorkomende: "Bent u 61?" (lijnnummer
naar wens) en dan mogen jullie invullen wat het antwoord zal worden. Voor
b.v. lijn 456 is dat grapje moeilijker te maken.....
Afgezien van wat oubollige ervaringen en gevatte antwoorden die altijd weer
opduiken, lijkt het mij een leuke ontwikkeling om op deze plaats vaker een
ingezonden ervaring te publiceren. En heb je niet zoveel vertrouwen in het
schrijverschap van jezelf, geen nood, schrijf het op met de belangrijkste
woorden waardoor het begrijpelijk is en let vooral niet op taalfouten want
indien nodig maak ik er een leesbaar en sappig geheel van zonder de essentie
te wijzigen. Kan ik ergens geen chocola van maken dan vraag ik wel om
opheldering. En laat ook gelijk weten of je als inzender genoemd wil worden.
Dat kan in de vorm van de heer of mevrouw A. Noniem of slechts een voornaam
of initialen en graag ook zoals hieronder de eerste inzender doet, het
vervoerbedrijf met eventueel de vestiging en locatie. Ik ben benieuwd of dit
opgepakt gaat worden. Niet geschoten is altijd mis.
Busbabbel ingezonden:
Harold Timmermans, Connexxion Noord Holland Noord, heeft een bijzondere
ervaring:
Ik reed van Wadway naar Wognum en zie in de verte een kudde schapen de
weg oversteken.
De boer en een paar van zijn hulpjes hielpen de schaapjes oversteken.
Net daarvoor staat een meisje bij de halte. Ik stop ruim voor de schapen
om hen niet te laten schrikken en wenk het meisje om mij tegemoet te
lopen.
Ik leg haar uit waarom ik dit doe.
"Geef niks hoor chauffeur, dat is mijn vader met zijn schapen"
Ik zei dat hij er aardig wat heeft.
"Precies 103, vanmorgen nog geteld", zegt ze.
De schapen zijn overgestoken en ik geef gas.
Ik doe tijdens het voorbijrijden mijn raam open en zeg de mannen gedag
en ik verzeker hun dat ik heb geteld en dat al hun 103 schapen er zijn.
De gezichten van die mannen………..geweldig!
Busbios(coop)
film(pjes):
Er zijn al veel filmpjes in de
Busbios verschenen maar deze keer heb ik een kanjer. Geheel op zijn
plaats in deze busbrief en aansluitend bij de busbabbel want in deze
film zien we de ervaring en de mening van chauffeurs in vroeger jaren.
Een uniek tijdsbeeld, zo zie je ze niet vaak. Aan het eind van de film
wordt bus 7016 gewassen en aan de hand van deze bus schat ik het jaar
van filmopname ergens in de eerste helft van de jaren zestig. Ook de
4682 uit 1958 komt in beeld. Een zo'n compleet document vind je niet
vaak. De kwaliteit is niet overal even optimaal, vaak wat donker, maar
dat mag de p(r)et niet drukken. De NBM reed o.a. rond Wageningen en
Arnhem en ging in 1973 op in CN (Centraal Nederland). In deze film is de
garage in Zeist 'hoofdpersoon'.
Deze film komt van het YouTube kanaal
van E.v.d.Weyde
Regie Fred Hagenaar
Commentaar Ton Lensink
De verpleger in het ziekenhuis was bezig een 90-jarige dame te
wassen.
"Zullen we de brievenbus ook maar even wassen, mevrouw?"
"Laat maar," zei de oude vrouw, "ik heb al 40 jaar geen post
meer gehad!"
Zitten drie Belgen te kletsen. Na een poosje zegt de ene: "Weet
je dat ik vorige week in mijn dochter haar kamer een pakje
sigaretten heb gevonden en ik wist niet eens dat ze rookte.
Even later zegt de tweede: "Ik vond drie dagen geleden een fles
port in mijn dochter Mieke haar kamer en ik wist helemaal niet
dat ze dronk.
Nog wat later zegt de derde uiteindelijk: "Gisteren heb ik een
pakje condooms gevonden onder mijn dochter Louise haar bed
terwijl ik niet eens wist dat ze een piemel heeft!!!"
Op een koude, winterse zaterdagmorgen.......
Zaterdagochtend, halfzeven, een wielerfanaat ontwaakt, glipt
stilletjes uit bed om z'n vrouw niet te wekken en verdwijnt in
alle stilte in de badkamer.
Eenmaal in zijn rennersoutfit, gaat hij op z'n tenen naar de
garage om de banden van zijn fiets op te pompen.
Bij het openen van de garagepoort slaat de ijskoude sneeuwregen
hem in het gezicht.
Alhoewel hij al erger meegemaakt heeft, besluit hij toch maar
eerst naar het weerbericht te luisteren op de radio.
De weersvoorspelling is dramatisch: sneeuw, ijzel, hagel,
stormwind...
Uiteindelijk besluit hij maar terug te gaan slapen.
Hij kleedt zich uit en, terug in bed, kruipt hij dicht tegen z'n
vrouw haar rug aan en fluistert: "Het is verschrikkelijk slecht
weer!"
Waarop z'n vrouw, half-slapend, antwoordt: "Kan je geloven dat
mijn man daarin gaat fietsen!"
Er
zijn 3 konijntjes. Een Nederlands, een Duits en een Belgisch
konijntje en ze zitten alle drie met een pootje vast in een
valletje.
Als ze niet los komen gaan ze dood. Dit wil het Nederlands
konijntje niet en komt zodoende op het idee om zijn pootje af te
bijten.
Zo gezegd, zo gedaan.
Dat staat het Duitse konijntje ook wel aan. Een pootje missen in
ruil voor leven en vrijheid en hij bijt dus ook zijn pootje af.
Vervolgens rent hij het Nederlandse konijn achterna.
Eenmaal samen besluiten ze op het Belgische konijntje te
wachten.
Na een half uur vragen ze zich toch af waar hij blijft en na
driekwartier gaan ze 'm zoeken.
Nederlands konijn tegen Belgisch konijn:" Wil jij niet los???
Belgisch konijntje: "Jawel, maar ik heb nu al drie pootjes
afgebeten en ik zit nog steeds vast!!"
Tot slot: Ik sluit af met een persoonlijke
zonnige smiley maar eerst wil ik nog een link vermelden die voor het
gebruik van het OV handig kan zijn. De tijden veranderen zo snel dat
binnenkort alleen je bankkaart voldoende zal zijn maar deze app
levert meer dan alleen de betaling voor een reis met het Openbaar
Vervoer. De app staat in de
Google Store en klik je op deze link dan zie je de
noodzakelijke informatie. Er zijn meer van deze apps zoals b.v.
Tranzer maar het hebben van een keuze is altijd aan te bevelen.
Bij deze wens ik iedereen nog wat meer warme dagen toe want tot nu
toe is deze zomer niet om over naar huis te schrijven. Ik ben
benieuwd of de volgende busbrief, die zal verschijnen in
vermoedelijk oktober, in een rustige tijd komt of dat in het najaar
de volgende variant van het virus ons teistert. Niemand die het weet
dus duimen maar.
Graag tot de volgende brief met nummer 168.
Hartelijke groeten
Wim Koeleman (kameleon@ziggo.nl
of busbriefbode@gmail.com)
Wijsheden:
Als je in de put zit moet je vooral niet verder graven
Elke minuut dat je je druk maakt om het verleden, gaat van je toekomst af
Praten zonder denken is als schieten zonder richten