terug naar de
     
 23 juni 2021

N i e u w s   i n   B u s b r i e f f o r m a a t 
____________________________________________                                                                                          
 
Verhalen en foto's
van en over
oude en nieuwe bussen
 
Inhoudsopgave:
Goud van Oud - Salland - Abri's - Gedicht - NZH - Henk - Variaties - Escapebus - Dennis - Amsterdam
Uitsmijters: Penis en Rustpauze
Busbioscoop: Druk kruispunt in EthiopiŽ
Busbabbel: Uitlaatgassen
 
 

In de vorige brief heb ik aangegeven dat er al sprake was van versoepelingen in de lock-down die ons al geruime tijd in de greep heeft. In deze brief kan ik aangeven dat er eind deze maand nauwelijks nog beperkingen zullen zijn. Voor veel mensen een verheugende ontwikkeling. Ik schrijf opzettelijk 'voor veel mensen' omdat ik merk dat lang niet iedereen overtuigd is van het verstandige van deze keuze. Dat zal de tijd gaan bewijzen.
Op dit moment is de zomer gestart met een stralend begin, nu even minder met veel regen, maar op de foto hierboven is te zien dat de buitentemperatuur opgelopen is tot 30 graden. Gelukkig zijn, volgens mij, alle huidige Nederlandse bussen voorzien van een airco dus alleen als er museumbussen de straat op gaan, zwoegen ze nog ouderwets met een simpele blower. Hieronder heb ik een link geplaatst naar informatie over zogenaamde prikbussen. Opnieuw een busvariant waar oudere bussen hun waarde tonen. In het hoofdstuk 'Escapebus' kom ik daar nog op terug.


ex-Arriva 8237


      
Goud van Oud:

Zelf vind ik dit een fantastisch fraaie foto. Een kleine HONDERD (!) jaar geleden gemaakt. De fotograaf is overleden heb ik uit betrouwbare bron.....
We zien hier het centrum van Wateringen, een dorp in het Westland, waar de VIOS de scepter zwaaide in het OV. De locatie kan niet anders zijn dan het Plein met daarop 2 bijzondere voertuigen. Links staat de bus naar Den Haag wat aangeduid werd met route G. Het is wagen 13 uit de vloot van de VIOS, een Latil met carrosserie gebouwd door 'van Koppen' in 1923. Latil was een Frans chassisbouwend bedrijf met als belangrijkste productie trekkende voertuigen zoals o.a. tractoren sinds 1898. Tussen 1920 en 1930 werden er ook tijdelijk buschassis gebouwd. Het bedrijf 'van Koppen' stond in Rijswijk (dichtbij Wateringen) dus werden daar de geÔmporteerde Latil chassis opgebouwd.
De rechter bus op de foto rijdt route O en is een Renault met VIOS wagenparknummer 14 uit 1924. Ook deze opbouw is gebouwd door 'van Koppen'. Aan de ontspannen sfeer bij de aanwezigen, chauffeurs, controleurs en publiek, is duidelijk te zien dat de hedendaagse punctualiteit enigszins anders werd uitgevoerd dan tegenwoordig. Chauffeurs moesten regelmatig de armspieren ontspannen want met deze bussen, uiteraard nog zonder stuurbekrachtiging, was het zwaar werken. Al met al een vredig plaatje.

Op deze foto zijn we in Friesland beland. De NOF (Noord-Oost-Friesche Autobusonderneming) was tussen 1938 en 1971 actief als vervoerder in deze provincie. Na 1971 ging dit bedrijf op in de FRAM (Friese Autobus Maatschappij).
Deze bus stamt uit net na de 2e wereldoorlog (1948) en heeft tot 1959 dienst gedaan. Het is een Crossley met een carrosserie van Verheul/Violanda, later kreeg de bus het kenteken NB-36-51. Zo te zien stond het Friese dorp op stelten en gingen alle dorpelingen een dagje uit met de bus gezien het aantal wagens op de foto. Mogelijk zijn er lezers van deze busbrief die deze tijd meegemaakt hebben en weten wat er precies stond te gebeuren. Ik hoor het graag.


       
       
Einde vestiging:
Van fotograaf Olaf Horn kreeg ik een serie foto's die hij maakte ter gelegenheid van een verdwijnend stukje geschiedenis, te weten het einde van de Sallandvestiging in Raalte.

Olaf schrijft: "Vandaag (20 mei 2021) is de sloop begonnen van de allerlaatste v.m. Salland-busstalling in Raalte. Deze moet plaats maken voor uitbreiding van de P&R-parkeerplaats bij het station. De garage was al in december 2020 gesloten nadat Keolis onder de naam RRReis de nieuwe concessie van Syntus Overijssel overnam. Na Salland hebben er bussen gestald gestaan van VAD, Midnet, Connexxion en als laatste Syntus. De andere v.m. Salland-garages in Kampen en Ommen (en Deventer) zijn al jaren geleden verdwenen. Met deze sloop is de naam Salland (in OV kringen) echt geschiedenis geworden."

De foto's laten aan duidelijkheid niets te wensen over.


       
Haltes en Abri's:
Twee foto's van een abri met een bijzonder uiterlijk, te vinden is in Wergea Friesland, een dorp net onder Leeuwarden met circa 1560 inwoners. De foto's zijn gemaakt in 2020. Wil je meer weten over dit (nostalgische) merk Sškerhets Tšndstickor, klik dan op de link.

Op de derde foto is van alles te zien op het haltebord in een mij niet bekend land. Er zijn cursussen voor heb ik vernomen.....Ook het graffiti vandalisme is daar niet onbekend. Maar waar de foto voor gekozen is in dit hoofdstuk is natuurlijk de solide uitgevoerde bank. De inbussleutel is niet aanwezig maar verder gaan mijn gedachten toch uit naar een Scandinavisch land. Gek hŤ?


      

Arjen Boswijk stuurde mij een aantal gedichten waarvan in busbrief 143 de eerste geplaatst is. Deze keer alweer zijn 21e poŽtische inzending.

Een gedicht waar ik een kleine aanvulling bij zet want nadat ik zocht naar Mount Herman, zag ik dat er meerdere bergen met die naam bestaan maar in IsraŽl heet die berg Hermon met een o.
Over de blauwe bus gesproken neem ik aan dat de foto slechts ter decoratie gekozen is en dat de echte blauwe bus nog steeds in het Midden-Oosten rondrijdt......? En voor de lezer die 'The Good Fence' niets zegt, hiermee wordt IsraŽls noordelijke grens met Libanon bedoeld.


      
100 Jaar NZH - 50 jaar busvervoer:
In de serie tekeningen van de NZH ligt ook deze keer de nadruk nog steeds op 1972 met Leyland en DAF. Hoewel linksonder sprake is van 1974 met een type bus met de motor voorin.

Klik op de tekening voor een grotere versie.


      
1108:
Henk L. stuurde mij een paar foto's van de geliefde 1108.
Hij schrijft: "Deze foto's zijn gemaakt tijdens het feest van het 50-jarig bestaan van de SVA wat werd gevierd in de Werkspoorhal te Utrecht. Ik ben daar de beide dagen geweest en ik heb erg genoten."

Meer info over deze bus in busbrief 88. Ook in busbrief 164 was er sprake van deze 1108 op het SVA feest in het hoofdstuk "50 jaar SVA" van Stefan van der Oest.

               

               


      
Bijzondere foto's:
In deze rubriek is er plaats voor opvallende bijzondere foto's.

Als pensioenganger loop je soms tegen een klusje aan waardoor je op plaatsen komt met een bijzondere historische waarde. Zo ben ik maandag 14 juni onverwachts terechtgekomen in Purmerend. Hierboven zagen we dat er in Raalte het een en ander gesneuveld is. Deze vestiging in Purmerend is erg oud en zal op termijn vast ook het veld moeten ruimen voor een moderner onderkomen. Het is een grote vestiging die al stamt uit de tijd van de NACO, de Nederlandsche Auto Car Onderneming. De NACO werd dan ook in Purmerend in 1924 opgericht en na een flink aantal jaren met overnames en expansies bediende de NACO de gehele provincie Noord-Holland. De vestiging op de foto zal er in 1924 nog niet geweest zijn maar toen de NACO groeide en groeide zal dit terrein in gebruik genomen zijn. Na wat zoeken is het huidige gebouw in 1981 ontstaan. In 1972 ontstond de fusie met de NZH.

Als je aan promotie en reclame denkt, kom je toch niet op dit idee? Van Eric kreeg ik een foto van een zeer gedateerd koffertje
met daarin enige herkenbare OV attributen

       

Escape room:
Bussen worden voor van alles gebruikt. In de inleiding van deze brief was al sprake van een 'prikbus' maar de lijst van bussen met een andere bestemming (woordspeling ;-) wordt nog steeds langer. Arrestantenbus, Buurtbus, Soepbus, Partybus, Feestbus, Klussenbus, Spelersbus, Uitvaartbus en zo zijn er nog wel een paar voorbeelden. Nu dus ook een Escapebus. Om een indruk te krijgen heb ik een promotiefilmpje geplaatst met daaronder een paar foto's die ik kreeg toegestuurd van Dennis van Dijk. (zie ook het volgende hoofdstuk)
Dennis kwam voorbij Hoeve Bouwlust in Maasland (ook een website) en zag deze bus staan. Hij heeft volgens eigen zeggen geen idee wat er precies mee gebeurt maar in het voorbijgaan dacht hij vermoedelijk aan deze busbrieven en de vaak getoonde bussen in een 2e leven. Helaas is er geen kenteken te zien waardoor nadere informatie over deze bus niet gevonden kan worden. Wat een escapebus precies inhoudt, is in het filmpje en op de website goed te zien.

 


       
GADO:
Zoals hierboven al aangegeven werd, is er een 2e hoofdstuk met foto's van Dennis van Dijk. Hij was aanwezig op een open dag in De Menkemaborg te Uithuizen op 12 augustus 2018. Hier zag hij 'DAM' bus staan en maakte hij 3 foto's. Op de eerste foto staat dezelfde bus in de tijd dat deze wagen actief was bij de GADO in Groningen. In die tijd had de bus wagenparknummer 154 en kenteken ZB-21-43. Het is een DAF uit 1965 met een carrosserie van Smit in Appingedam die tot 1970 lijndienst reed voor DAM. In 1970 kwam de bus in dienst bij de GADO en in 1975 kreeg de wagen een ander kenteken dat nu nog in gebruik is: 29-40-GB.
De 154 kwam uiteindelijk terecht bij het Noordelijk Bus Museum waarna het uiterlijk de fraaie 'DAM' rode kleur weer kreeg met het logo van DAM (Damster Auto-Maatschappij).
Op de laatste foto is de fotograaf zelf achter het stuur gekropen (neem ik aan).

 


      
Amsterdam:
In de vorige busbrief bestond dit hoofdstuk uit foto's van een Old Town Trolley Washington voertuig gemaakt door Kees G.
Als vervolg op zijn vondst bij een autohandelaar in Amsterdam plaats ik in deze brief nog 2 foto's die Kees gemaakt heeft op 28 september 2017. Helaas is er geen identificatie mogelijk door de toestand waarin het busje verkeerde maar misschien is er een lezer die wel chocola kan maken van dit kleine type bus. Ikzelf schat het busje wel meer dan 50 jaar oud maar dat is een gokje.

 


       

Uitsmijter(s):
Wat moet ik hier aan toevoegen? Ik weet genoeg maar ik ben bang dat het een hellend vlak wordt dus ik beperk mij tot de foto want die zegt genoeg. Een echte uitsmijter!!
 

De 2e uitsmijter mag er ook zijn. Voor zover ik weet, knappen er in Nederland ook weleens chauffeurs een uiltje maar dan wordt volgens mij over het algemeen de achterbank gebruikt. Deze chauffeur (in korte broek) vindt dat misschien te ver lopen helemaal naar achteren en gebruikt zijn dashboard als bedstee. Uit PR oogpunt is het toch een wat ongewenste aanblik. Trek dan in ieder geval een pyjama aan..........

          


       
Busbabbel:
Mocht je nog idealen hebben, dan zou ik ernstig rekening houden met het feit dat je veel, bijna alles, kan bereiken met geld. Prachtig om jezelf op te werpen voor een betere wereld maar er verandert pas iets als het geld gaat kosten of opleveren. Neem de schone lucht die eindelijk hoog op de agenda staat. Was dat dan niet eerder een dingetje? Jawel maar er werd nog teveel verdiend aan de vervuiling. Op het moment dat er geld verdient kon worden aan de milieu-eisen kwam er weer beweging in, te laat natuurlijk want al die windmolens en velden vol zonnepanelen in het kleine Nederland gaan niet het verschil maken. En die duizenden molens en panelen moeten vervaardigd worden en dat kost natuurlijk geen energie of zouden al die bedrijven al omgeschakeld zijn op Zero Emission? De producenten van die molens en de panelen wrijven in hun handen mťt steun van de overheid. Dat er wat moet gebeuren snap ik best maar ik geloof niet altijd in de oprechtheid van de uitvoering. Natuurlijk gebeurt dat ook in andere landen dus wij staan niet alleen maar probeer je eens in te denken of dichtbevolkte landen als b.v. India en IndonesiŽ hiermee uit de voeten kunnen. Al die taxi's en brommertjes die vrolijk ronkend door de buitenwijken rijden zullen moeten worden vervangen. Enig idee wat dat betekent? Of wat te denken van landen met hele grote afstanden zoals b.v. Amerika of Rusland. Zouden er halverwege de prairie of de toendra laadpalen geplaatst gaan worden??? Nee, dan hier. Je mag niet meer met een oldtimer de binnenstad van diverse steden in. Dat gaat helpen hoor hahaha. Tuurlijk, je moet ergens beginnen maar Nederland is een druppel op een gloeiende wereldplaat. Ik beweer niet dat we niets moeten doen maar we hebben al zoveel bereikt. Een voorbeeld: ooit, in mijn begintijd in het OV kregen we een soort toerritje te doen met vele bussen richting Utrecht Jaarbeurs. De reden is mij niet meer bekend maar het was winter en het was bar koud. Wij reden met de tientallen toenmalige Leyland en Daf bussen vanuit diverse busmaatschappijen in Nederland naar Utrecht en neem van mij aan dat de verwarming in die tijd 'enigszins' te wensen overliet. Met onze jassen aan en vaak ook met handschoenen, kwamen we aan in Utrecht. De bussen liepen leeg en wij moesten op de grote parkeerplaats wachten voor de terugrit. En wat doe je dan? Zoveel mogelijk warmte opwekken door de bus stationair te laten lopen met de blower en de Webasto op maximale kracht. Dat klinkt goed maar wat toen maximaal was, zou nu naar de werkplaats gesleept worden. Enfin, na een paar uur stationair draaien moesten we weer voorrijden. Je wilt niet weten wat ik toen in mijn spiegels zag. Er had zich blijkbaar het een en ander opgehoopt en dat kwam er bij het gas geven in 1 keer uit via de uitlaat. Als een dikke wokkel kronkelde er minutenlang rookgassen uit die gewoonweg massief leken en niet alleen bij mij maar er stonden vele bussen die hetzelfde produceerden. De parkeerplaats had een beetje last van smog zal ik maar zeggen. Kom daar nu nog eens om. We zijn elektrische bussen aan het lanceren en zullen de vervuiling in ieder geval afwentelen op de centrales om stroom op te wekken. Nederland loopt dus weer eens voorop maar met de laatste generatie dieselbussen was echt al weinig mis.
Een ander voorbeeld: Als je 's morgens in dienst kwam, ik spreek nu over de jaren 80, kreeg je je bus toegewezen en daar liep je op tijd naar toe in de garage/stalling. Die bus had na een nachtje stilstaan weinig zuurstof in de luchttanks dus je startte zo snel mogelijk je bus en probeerde met veel gas geven de luchttanks snel te vullen. Dat gebeurde met een koude motor en na verloop van een uurtje starten van (in die tijd) 70 bussen was de garage veranderd in een blauwe muur van uitlaatgas waar je, om rij 1 te bereiken, een poosje doorheen moest dwalen. Dat was altijd zo geweest, je wist niet beter. Maar aan het eind jaren 80 begonnen de eerste protesten te klinken. En warempel er werd wat aan gedaan. Er werd geÔnvesteerd in een beluchtingsinstallatie, een buizensysteem boven de bussen waar op circa elke 12 meter (de lengte van een bus) een slang aan hing die je aan kon sluiten op elke bus. Op deze manier stonden in de jaren 90 de luchtketels altijd onder druk en kon er gelijk weggereden worden zonder eerst de bus minutenlang te laten draaien. Al met al was dat een hele verbetering. En zo is er op elk niveau gesleuteld, vooral aan de motoren die steeds schoner werden. Vergeleken met de eerder als voorbeeld genoemde 2 landen, waren wij in die tijd al goed bezig. Maar de economie moet draaien dus vooruit en er wordt in een behoorlijk korte tijd een compleet elektrische busvloot gebouwd (kassa!!) en ingezet. Iedereen tevreden? Nee natuurlijk niet. Die vloot gaat weer vervangen worden door weer andere bussen, denk aan b.v. waterstof. Een andere nadelige bijkomstigheid is dat de arme landen door de moderne technieken in onze afgeschreven bussen, dezen niet meer kunnen gebruiken en ik kan dan geen Nederlandse bussen in b.v. Cuba laten zien in de busbrief. Dat vind ik eigenlijk nog het ergst.....;-)


     
Busbios(coop) film(pjes):

Er wordt vaak geklaagd over kruispunten, rotondes en verkeersgedrag want ondanks dat de infrastructuur in Nederland met de beste bedoelingen is georganiseerd, is het misschien zo goed geregeld dat het weer onhandelbaar wordt. Alleen al het lezen van de vele verkeersborden bij praktisch elke hoek van de elke straat zorgt ervoor dat je steeds bezig bent om te begrijpen wat er wel en wat er niet mag. Hieronder heb ik een filmpje geplaatst waarin te zien is dat ook zonder al die betutteling kan maar omdat ik ons systeem gewend ben, blijf ik het hele filmpje kijken om te zien of het toch een keertje mis gaat want wat je op dit kruispunt ziet, tart elke verbeelding.

 


       
      

Een man is aan het 't eten en morst een klodder mayonaise op zijn hemd.
Potverdorie," zegt hij, "ik zie er uit als een varken." "Ja," zegt zijn vrouw, "en gemorst heb je ook al."

Ouderdom (Hoe men iemand iets laat weten zonder te beledigen)
Een oude man van 98 jaar gaat naar zijn huisarts voor zijn jaarlijkse onderzoek.
De arts vraagt hoe hij zich voelt en de man zegt: “Ik heb me nog nooit zo goed gevoeld. Mijn vriendin is 18 jaar, zwanger en verwacht een kind van mij.
Niet slecht.... hŤ dokter?”
De arts denkt na en zegt: “Laat me u een verhaal vertellen. Ik ken een jager die nog nooit een jachtpartij heeft overgeslagen.
Maar op een dag deed hij per abuis zijn paraplu op zijn rug in plaats van zijn geweer.
Toen hij in het bos was, stond er plotseling een beer voor zijn neus.
Hij nam de paraplu van zijn rug mikte en .......... PANG ! ! ! De beer viel dood neer”.
“Ha, ha, ha”, lachte de oude man, “dat kan niet. Er moet een andere jager geschoten hebben.”
“Precies dat bedoel ik”, zei de arts.

Een politieagent loopt door een straat en ziet een klein meisje dat niet bij de bel kan.
Behulpzaam als hij is, helpt hij haar en drukt op de bel.
Waarop het meisje zegt: 'Bedankt! En nu moeten we heel hard wegrennen!'

 


   

Tot slot:
De toekomst is ongewis. Dat zal geen opzien baren neem ik aan maar de eerste helft van mijn leven tot nu toe ontwikkelde zich over het algemeen in positieve zijn. Welvaart nam toe, de techniek nam ongekende vormen aan en het was in Nederland goed toeven. Er was een boek verschenen met de titel 1984 en daarin stonden zaken die je niet kon begrijpen want dat zou nooit werkelijkheid kunnen worden. Aan het eind van de vorige eeuw, 16 jaar na 1984, had de tijd de fantasie ingehaald en de eerste 19 jaar van deze eeuw is alles nog eens in een stroomversnelling terechtgekomen. Maar sinds vorig jaar zijn er zorgen ontstaan die het toekomstbeeld nadelig beÔnvloeden. Conclusie: Ik ben blij dat ik in deze brieven aan de realiteit kan ontsnappen en gebruik kan maken van het verleden want daaraan kan niets veranderd worden. Vaak krijg ik het advies dat ik beter vooruit kan kijken in plaats van achterom maar laat mij nou maar, zeker zolang ik merk dat ik er anderen ook een plezier mee doe.
Graag tot de volgende brief met nummer 167.

Hartelijke groeten

       
Wim Koeleman (kameleon@ziggo.nl of busbriefbode@gmail.com)
     

Wijsheden:
      

Een kameel kan 8 dagen werken zonder drinken, ik kan 8 dagen drinken zonder werken.

Een dag die nog moet komen lijkt langer dan een jaar dat voorbij is.

Mensen die gezond zijn willen 1001 dingen, mensen die ziek zijn willen maar 1 ding.

terug naar de