terug naar de
     
 28 april 2021

N i e u w s   i n   B u s b r i e f f o r m a a t 
____________________________________________                                                                                          
 
Verhalen en foto's
van en over
oude en nieuwe bussen
 
Inhoudsopgave:
Goud van Oud - Schoolbus - Abri's - Gedicht - NZH - Sloop - Variaties - WN - Ruurd - Amsterdam - te Koop
Uitsmijters: bijzonder 2e leven - Creeps & Wierdos - Spacebus
Busbioscoop: Metrobus? - 3x in kleur
Busbabbel: Voorbeeldfunctie
 
 

Tja, een bijzondere dag om een busbrief te lanceren maar ik wil toch graag een graantje meepikken van de 'historische' 2 dagen aan het eind van deze maand. Gisteren de koning jarig - hiep hiep hoera - en vandaag zijn er een flink aantal beperkingen die ingesteld waren vanwege het Coronavirus voorbij of verminderd. Voor mij persoonlijk heeft beide bijzondere dagen weinig tot geen invloed op mijn bestaan maar ik krijg de indruk dat men in het algemeen de herwonnen vrijheid als een feestdag gaat ervaren. Leve de lol maar er is ook angst dat deze wijzigingen een onaangename terugslag zouden kunnen opleveren. Maar goed, dat kan ik niet beïnvloeden dus ik beperk mij tot hetgeen ik wel kan beïnvloeden en dat is de inhoud van een busbrief. Bij deze heb ik weer een gevarieerde verzameling kunnen samenstellen en ik hoop dat ook de hooggewaardeerde lezers dezelfde mening zijn toegedaan.


      
Goud van Oud:

Om te beginnen heb ik een link geplaatst in grote letters over een oplossing voor de woningnood die nu groot is maar in 1949 ook. Men stelde voor om in Groningen een tramdorp in te richten. Het lijkt een creatief plan en in 1950 zijn de eerste bewoners geïnstalleerd. Ik schreef 'lijkt' met een reden want het bleek dat de bewoners toegezegd was dat dit alles een tijdelijke oplossing was maar dat is een verhaaltje dat meestal slechts eindigt en zeker niet met 'ze leefden nog lang en gelukkig'. Ik ga het verder niet omschrijven want dat is met 1 klik op de link gewoon zelf te lezen.

De tram als oplossing voor de woningnood: een goed plan?

Dan verder met de busvloot in datzelfde jaar 1949. Ooit was de bus op deze foto de 76 van de HTM met kenteken H-37032, een AEC/Regal/Verheul uit 1949. Het nieuwe kenteken van deze serie bussen liep van de NB-43-40 tot en met de NB-43-59 met wagenparknummer 76 t/m 95. In 1959 is deze wagen nog actief geweest bij Hofstad Tours en in 1962 viel definitief de hamer (letterlijk).

Deze UB-21-12 ging hier waarschijnlijk een dagje uit met de opgewonden mensen op deze foto. Tenminste ik neem aan dat ze opgewonden waren want zo'n uitje was speciaal. De koffer op de foto zegt genoeg, het was dus vermoedelijk meer dan een dagje uit. Deze Westnederland bus is wel heel bijzonder maar dat wisten ze toen nog niet. Het is de 4282, een Leyland/Verheul uit 1961. Deze bus bestaat namelijk nu nog steeds zoals de 2e foto laat zien want deze wagen is een museumbus geworden en is te bewonderen in het Haag Bus Museum. Zelf heb ik er nooit dienst mee gereden want zo oud ben ik nou ook weer niet..... maar in de hoedanigheid van museumbus heb ik er toch 5 keer een rit mee mogen rijden. In 1988 1x, in 1991 2x en in 1992 ook 2x.


       
Schoolbus:
Regelmatig zijn Amerikaanse schoolbussen ook in ons land te zien. Een beetje zoeken op het internet en ik kwam een paar bijzondere voorbeelden tegen. De eerste betreft een soort tank. Het lijkt mij niet dat dit een bus is die in het normale verkeer deelneemt vanwege het beperkte uitzicht van de bestuurder. Passagiers hebben ook een beperkt uitzicht zullen maar zeggen ;-)
Verder is de uitvoering nogal robuust te noemen. Dubbele assen achter doet toch denken aan een zware vracht. Ik weet dat Amerikaanse kinderen nogal aan de maat zijn wat omvang betreft maar om dan met zo'n bus aan te komen is wel erg overdreven.

De tweede schoolbus heeft betere tijden gekend en is ooit danig toegetakeld. Het lijkt wel of men er een stoombus van heeft willen bouwen of zoiets. Een uitlaat aan de voorzijde op deze manier zal vast niet door de keuring komen. Deze lijkt mij ooit wel op de openbare weg gereden te hebben maar opnieuw vind ik het uitzicht van de bestuurder onvoldoende. De kinderen hebben hier wel een beetje uitzicht.

Ik vond gelukkig genoeg actieve schoolbussen op internet zonder al die poppenkast maar deze viel toch weer op maar ook hier vermoed ik geen actieve schooldienst meer. Er is duidelijk een sticker over het woordje 'school' aangebracht maar het is enigszins overdreven om aan te geven dat dit een korte bus is. Maar toch een grappig gezicht.

Omdat ik tijdens het zoeken van alles tegenkwam waar ik van opkeek, kan ik het niet laten om dit voertuig toe te voegen aan dit hoofdstuk. Geen schoolbus in de ware zin van het woord maar toch vermoed ik dat deze 'bus' vaak te vinden zal zijn geweest bij een school om de hongerende Amerikaanse kinderen van de nodige calorieën te voorzien. De opgezwollen carrosserie belooft in ieder geval niet veel goeds.


       
Haltes en Abri's:
Terug in de tijd met een heel sfeervol plaatje. Eigenlijk is de halte zelf bijzaak, het gaat om het totaalplaatje. Jammer dat er niet net nog even een stukje Blauwe Tram op de foto staat. De weg, die nog steeds bestaat in een aangepaste vorm, heet Oude Trambaan in de gemeente Leidschendam-Voorburg. Dit soort abri's stonden in veel gemeentes, betonnen constructies zonder al teveel bescherming tegen de weersinvloeden. Als er geen ruimte meer was in de abri, kon je altijd nog de telefooncel in. In de vorige brief (164) heb ik in de Busbabbel toevallig het gebruik van dit soort telefoonmogelijkheden in de jaren zestig besproken.

Op de tweede foto is te zien dat in (vermoedelijk) Engeland ook weleens iets gebeurt waarvan een normaal mens zegt: Hoe kan dat nou?
In ieder geval een prima foto voor deze rubriek.

Op de eerste foto zagen we een betonnen abri waar ik een beetje neerbuigend over deed maar het kan altijd erger zoals op deze 2 foto's van Wim M. (dank) te zien is. Het betreft als we de naam kunnen geloven een halteplaats bij Kurklinik Sonnenhof en men heeft geprobeerd dat in de uitstraling te laten zien door een zonnetje op de muur en een zonnebloem op de andere muur te tekenen. Helaas maakt het de boel niet aantrekkelijker en ik hoop dan maar dat de kliniek zelf een betere uitstraling heeft.......


      

Arjen Boswijk stuurde mij een aantal gedichten waarvan in busbrief 143 de eerste geplaatst is. Deze keer alweer zijn 20e poëtische inzending.

Een gedicht waar ik niets aan hoef toe te voegen. Hoewel, ik vind het wel grappig dat de naam van Gogh erin voorkomt omdat er ook een busbedrijf geweest is met bijna deze naam, namelijk van Gog in Capelle aan den IJssel maar daarmee heeft Arjen vast nooit een busrit gereden.


      
100 Jaar NZH - 50 jaar busvervoer:
In de serie tekeningen van de NZH blijven we voorlopig nog in een aantal busbrieven in 1972. Op deze tekening weer een aantal bussen van diverse bouwers met net weer een paar andere modellen dan op de tekening in busbrief 164.

Klik op de tekening voor een grotere versie.


      
Sloop:
Alles heeft een begin en een einde dat hoef ik niemand uit te leggen en dat het einde zelden florissant is, behoeft ook geen toelichting. Dat geldt dus ook voor bussen en dat heb ik al in menige busbrief laten zien. Deze keer een foto en een klein fotootje van een Berkhof Diplomat van de HTM (wagen 323) waarop je kan klikken om een triest einde van zo'n HTM bus te zien, de Berkhof Diplomat 305.

De eerste foto betreft een bekend type bus uit vervlogen jaren, een Leyland uit 1977. Een bus van de VAGU (Verenigde Autobusdiensten Gouda-Utrecht) met wagenparknummer 77, later bekend als de 2743. De VAGU zat in Oudewater en is in 1987 opgeslokt door Westnederland. Eenzelfde bus (de 76) is nog steeds in leven en is in handen van het Haags Bus Museum.
Deze 77 zal die eindstreep nooit meer bereiken. Geen idee waar deze foto genomen is en of de bus nog bestaat. Zo te zien geef ik er geen stuiver voor maar ik ben vaker (aangenaam) verrast.

Aanvulling:
Van Ruurd Berendes kreeg ik deze foto van de 2743 ex VAGU. Deze bus was van Jan de Bruyne en is destijds verkocht aan een man in de Linde die de bus verbouwde om er een zweefvliegtuigje in te vervoeren.
Het kenteken bestaat niet meer, dus de bus zal gesloopt zijn.
Op de foto (van mijn hand) de 2743 nog in gebruik op 17 maart 2001.

En door op deze foto van de 323 te klikken krijg je een blik op het blik.


      
Bijzondere foto's:
In deze rubriek is er plaats voor opvallende bijzondere foto's. Dat doe ik meestal in de 'Uitsmijters' maar deze keer had ik teveel foto's voor dat hoofdstuk.

Zo te zien een fotomontage maar wel een met knipoog.
Of de 2e foto gratis is, lijkt mij voorbarig
gezien het bedrag van de eerste foto.....
Vertederend is het juiste woord.
Geen OV bus maar een tourbus uit +/- 1948
uit Murmerwoude in Friesland

 

 


foto:

Tja, op die manier ga je vanzelf aan andere nieuwsberichten ook twijfelen

En weer een stukje OV geschiedenis gered

       

Rittenkaart:
Dat mijn huis steeds meer in de buurt komt van een OV museum vind ik niet zo erg. En zeker niet als het om papieren museumstukken gaat want in een kastje en een laatje is altijd ruimte voor b.v. onderstaande kaarten. De eerste 3 gekregen van Rob vd L. die op moest ruimen en dan in zulke gevallen gelukkig aan mij denkt in plaats van aan de prullenbak! Zelf heb ik deze plaatsbewijzen niet in actieve dienst meegemaakt dus dan denk ik al gauw aan de zeventiger jaren maar toen had je toch de Beckson? Het stempelen kwam toch pas bij de strippenkaart? Of heb ik het helemaal mis? Dit is een betaalsysteem, een soort abonnement voor 8 of 10 ritten, dat is gebruikt tijdens de Becksonperiode dus vóór de strippenkaart eind jaren zeventig bij de bekende vervoerders in die tijd.

Meerdere kaarten toegevoegd op 30-04 van Aad W. (mijn dank)

Aanvulling van Paul W.
Indertijd kwamen de eerste gelede bussen. Alleen via de voordeur instappen zou nogal tijdrovend zijn als iedereen zijn/haar rittenkaart daar af moest laten stempelen, naast alle andere kaarthandelingen. Daarom werden eerst in de gelede bussen - primeur was bij Westnederland in 1976 met de serie 7792-7799 - stempelautomaten bij alle deuren gemonteerd. Echter, de kleine papieren Beckson-kaartjes konden onmogelijk in een stempelautomaat. Daarom werden de grote insteekkaarten geïntroduceerd, ook voor dagkaarten en abonnementen. Deze kaarten waren beter zichtbaar en ze zouden minder snel verfrommeld worden. Immers, alle Becksons waren medio jaren '70 voorzien van een insteekvak en een knop om het uitdraaien van (ook) een papieren kaartje tegen te houden. Stempels waren er al heel lang, want ook op de papieren kaartjes werd gestempeld bij retourtjes of rittenkaarten. Wel zijn er in de jaren aanpassingen aan de stempels gedaan. Eerst geen enkele mogelijkheid om een zone-nummer te stempelen, toen - door de start van zones bij de RET - de eerst 2 zoneposities waar Westnederland ook niet mee uit de voeten kon omdat WN 3 cijferige zonenummers hanteerde en vervolgens werden het er 4 vanwege de landelijke invoering van zonenummers.

Toen de Zoetermeerlijn ging rijden, gingen de gelede bussen naar Krimpen voor in eerste instantie lijn 17 in Capelle a/d IJssel. Later is dit aangevuld met een deel van de 7800-en bussen (en ook inzet op lijn 23 naar Krimpen a/d/ IJssel). De overige 7800-en gingen, na even vanuit Loosduinen gereden te hebben, naar Nieuwegein. Juist in de gebieden waar de vertreining, vermetroing of vertramming aan de orde was, zijn ook in de gewone bussen stempelautomaten aangebracht (Krimpen, Nieuwegein en Schoonhoven), net als bij andere streekvervoerders. In Boskoop zijn ze nooit in de standaardbussen ingebouwd, behalve dan de bussen die in Boskoop in onderhoud stonden van Schoonhoven (omdat Nieuwegein dit door de aanstaande start van de sneltram niet aankon).
 

 

 

       
Groene Boog:
Van collega Ruurd V. kreeg ik onderstaande serie. De A16 eindigt nu bij de A20 en daardoor ontstaan er dagelijks files. In de nabije toekomst zal de A16 bij het Terbregseplein worden doorgetrokken en rechtstreeks bij de A13 aan gaan takken. Dit project heeft de naam Groene Boog en daar blijken bussen ingezet te worden. Ik verwacht daar weinig passagiers dus ik neem aan dat we hier met personeelsvervoer te maken hebben. Helaas zijn de personalia van de bus op de foto's niet te achterhalen maar het betreft ongetwijfeld een wagen uit de Connexxionvloot uit, je raadt het nooit......, Zeeland. Voor geïnteresseerden heb ik hier 2 linken naar meer informatie over dit nieuwe stuk rijksweg. Link 1 en link 2

Ook hier een aanvulling van toevallig een andere Ruurd(Berendes):
Bij de aanleg van de verbindingsboog naar de A13 worden drie bussen gebruikt afkomstig van TCR en tegenwoordig eigendom van Pouw (na het faillissement van TCR).
Het waren de Ambassadors 425, 432 en 435 die ooit door TCR werden gebruikt voor Connexxion Zeeland. Inmiddels heeft Pouw ze gehuisstijld (de laatste 2 foto's)
Foto’s: Ruurd Berendes.

 


      
Amsterdam:
Lezer Kees G. stuurde mij een mailtje met onderstaande foto's. Hij schreef als toelichting: "Ik kwam in busbrief 142 een foto tegen van Old Town Trolley Washington. Bij mij ging toen een belletje rinkelen, terwijl er niemand aan de deur stond.
Op 21 augustus 2007 heb ik bij een auto handelaar in Amsterdam zo een bus zien staan. Dus daar wat foto's van gemaakt en nooit geweten waar het ding vandaan kwam. Hoe zo'n bus vanuit Washington in Amsterdam komt is voor mij een raadsel.
Maar voor de busbrief misschien wel leuk!"

En dat is het dan ook. In busbrief 142 is er sprake van een sightseeing voertuig maar bij dit voertuig ga ik denken aan lijndienst vanwege het wagenparknummer dat op die andere (toer)wagen ontbreekt. De chauffeurscabine geeft te denken. In ieder geval heeft dit voertuig een behoorlijke leeftijd want zo'n cabine zal nu niet meer gebruikelijk zijn......


       
Te Koop:
Van veel bussen wordt bijgehouden waar ze na hun OV leven heen gaan. Een 2e leven particulier of een buitenlandse reis? Of de sloop en soms komt er informatie binnen over aangeboden bussen voor een schappelijke prijs. Dat gaat veelal via Womy gevestigd in het industriegebied van de Moerdijk maar er zijn ook andere handelaren zoals de Populier. (3 foto's)

Connexxion 3662 te koop voor een prikkie (klik op de link)
Via deze link kom je op een geheel andere pagina over Lifestyle.....
maar er staat wel een nette bus te koop.
Er wordt geschreven dat we te maken hebben met een bus met 277.899 kilometers op de teller
maar ik neem aan dat er een 1 weggevallen is.
 

Van collega Eric kreeg ik onderstaande foto's toegestuurd.
Het zijn bussen die in Rotterdam bij Populier staan.
Eric schrijft echter:
Deze had Populier te koop aangeboden maar ze mogen niet verkocht worden voor 3500 euro.
Ze moeten helaas gesloopt worden. Populier vond dat jammer want hij kon ze zo kwijt zei hij.


       

Uitsmijter(s):
En dan zijn we alweer aan het eind van het foto gedeelte. Op de laatste drie foto's staan uiteraard bijzondere gevallen. Te beginnen met een kampeerbus, een permanente wel te verstaan. Er is zelfs een zolder gecreëerd. Zo te zien 'in the middle of nowhere' zoals dat heet. Maar alles is beter dan de sloop dus wat wil een bus nog meer?
 

Hieronder zie je dat je niet altijd zwaar moet tillen aan een bestemmingsfilm.....Volgens Google is dit een bus van General Motors en het zou een hybride voertuig moeten zijn. De rechter foto laat een ongetwijfeld Amerikaanse bus zien. De tekst meldt dat het een Space Shuttle Café betreft dus dit voertuig is niet in te zetten op een lijndienst. Misschien is het de bedoeling dat hiermee op Mars de inwendige mens, die daar schijnbaar ooit gaat wonen, te voorzien van een hapje en een drankje.

          


       
Busbabbel:
Ooit, toen ik nog jong en onbedorven was...., en dan spreek ik van de late jaren tachtig, was het toenmalige management op het idee gekomen om een aantal werkzaamheden anders te verdelen. Chefs, c.q. controleurs, deelden 's morgens de bussen uit zoals het al jaren gegaan was en hielden daarmee de opkomst in de gaten om eventuele verslapers op te vangen met reserve chauffeurs. 's Middags was het indelen rommelig want dan kwam het vaak op het bordje van het kantoorpersoneel die dan steeds gestoord werden in hun normale werkzaamheden. Vandaar dat de uitrijchauffeur, ook wel uitrukchauffeur, in het leven werd geroepen. Ik heb altijd de indruk gehad dat deze functie bij ons is uitgevonden en later bij alle ov-bedrijven werd ingevoerd. Dit zal ongetwijfeld reacties oproepen want dat kan ik niet bewijzen (bijgaand knipsel uit de aanstellingsbrief mét datum). In ieder geval werd ik ook benaderd of ik in deze groep wilde gaan werken en dat leek mij wel een uitdaging. Vergeleken met tegenwoordig waren de middelen om mee te werken nog heel beperkt. Er was geen Centrale Verkeersleiding, er was wel een fax zodat de postduiven tot het verleden gingen behoren maar verder was het elke ochtend zorgen dat de boel ging draaien. Om meerdere redenen was dit een uitdaging maar zeker ook omdat we in Delft een stalling hadden met een indeling van 12 rijen om de bussen op te stellen en er is een lange periode geweest dat op elke rij een ander type bus stond. 3 bustypes voor de stadsdienst en 9 soorten streekbussen. Je moest rekening houden met collega's die op doktersvoorschrift een bepaald type bus moesten hebben en er waren lijnen waar een bepaald type bus voor bedoeld was. Ook verzamelde je de tachograafschijven, bediende de Esofoon en je ving ziekmeldingen of laatkomers op. En dan spreek ik nog niet over al die collega's die een voorkeur voor een bepaald merk hadden en van jou verwachtten dat je daarmee rekening hield bij het indelen. Dat kon niet altijd wat dan weer de nodige negatieve reacties opleverde. Zelf deed ik altijd mijn best om iedereen te plezieren want zelf was ik ook een lastige liefhebber omdat ik het liefst met een oude schakelbus mijn diensten reed en ik neem aan dat die andere 9 uitrij collega's ook zodanig werkten om iedereen een fijne dienst te bezorgen voor zover mogelijk. Toen we in deze functie begonnen en de gang van zaken uitgelegd kregen, werd ons ook duidelijk gemaakt dat we een voorbeeldfunctie hadden. Dat hield in dat je een correcte en positieve instelling had, er verzorgd uit zag, dus niet smokkelen met het dragen van een stropdas wat in de zomerperiode niet verplicht was, en loyaal zijn naar de werkgever. De eerste uitrijgroep in 1992 bestond uit Frans, Angelo, Willem, Wim, Frans, John, Rob, Bep, Pieter en Dik.
Als anekdote schiet mij te binnen dat ik de voorbeeldfunctie een keertje overdreven heb ten koste van een controleur (met de bijnaam Seiko.....wat genoeg zegt over zijn werkwijze neem ik aan). Aardige man en heel consequent maar geen aanleg voor compromissen. Het was zomer en ik kwam in dienst zonder trui of jas en ik had in plaats van een stropdas een vlinderdas omgedaan. Ik stond mijn spullen te regelen om een dienst te gaan rijden toen ik Seiko achter mij al hoorde pruttelen. En ja hoor, daar kwam hij aan. "Wat moet dat voorstellen?" was de openingszin en ik keek verbaasd op. "Hoe bedoel je?" En hij wees uiteraard naar mijn vlinderdas. "Nou, zei ik, ik ben afgelopen week gevraagd om te testen of een vlinderdas bij het uniform een aanvulling zou kunnen zijn voor de uitrijchauffeurs in verband met de voorbeeldfunctie. Hebben ze je daarover niet ingelicht?" Seiko liet die informatie heel even bezinken en ik zag heel even twijfel op zijn gezicht. Had hij misschien iets gemist? Helaas is mijn gezicht niet in staat langere tijd niet te lachen dus ik schoot in de lach en heb Seiko uit de droom geholpen en gewoon weer een stropdas omgedaan. (de echte naam van Seiko is bekend bij de redactie ;-)
Voor degene die wil kijken of er een uitrijfunctie eerder bestond bij andere vervoerders, heb ik hierbij een afdrukje van mijn aanstelling in 1992. Ook heb ik nog een functiebeschrijving gevonden van wel 2 A4tjes vol......


     
Busbios(coop) film(pjes):

Van diverse kanten krijg ik tips voor de Busbios en ik heb er 3 uitgezocht voor deze brief. De eerste film laat een 'Underground' bus zien in Boston die de Silver Line wordt genoemd. Het systeem heet BRT en is een afkorting van Bus Rapid Transit. Onder de grond is het een trolley en rijdt dus op elektriciteit. Eenmaal weer bovengronds schakelt de bus over op diesel. Het is dus een vervoermiddel dat nog geen vlees en geen vis is. Het is geen ZE voertuig maar ook deels wel, het is een bus en eigenlijk ook weer niet. De film duurt een beetje lang zonder te zien waar het om te doen is. Reizen en naar buiten kijken kan overal maar toch leek het mij interessant om met jullie te delen. (met dank aan Bastiaan).

De tweede (en ook de derde) film is/zijn om 2 redenen interessant. We zien hier het straatbeeld in Londen in een oorspronkelijke zwart-wit film uit circa 1900 waarin te zien is dat het ook in die tijd heel erg druk was op straat. Openbaar vervoer gebeurde nog met koetsen en die hadden ogen en oren dubbelhard nodig als je ziet wat er allemaal om hen heen gebeurt. Verkeersregels waren blijkbaar nog niet uitgevonden. En waarom het om 2 redenen interessant is, is direct merkbaar want deze film is met moderne techniek ingekleurd. Hierdoor vervalt het 'oude' karakter maar ik vind dat het kijken ernaar verrijkt is. (met dank aan Marcel)

Om dat ik toch enthousiast bezig ben gooi ik er nog een film tegenaan. Deze is dichter bij huis opgenomen namelijk in Den Haag in 1929. Hier weinig paard en wagen in het straatbeeld maar trams, bussen en auto's en vooral fietsers!!! Iedereen netjes met een hoofddeksel. Als je het boeiend vindt, is een zoekopdracht naar ingekleurde films bij b.v. Google een kleinigheid maar dan kun je uren zoet zijn.

 

 

 


       
      

Een Nederlandse man komt van zijn werk, haast zich, maar ziet net de bus die hij moest hebben, vertrekken.
Hij denkt:"Ik ren de bus achterna en pak hem bij de volgende halte."
Bij de volgende halte is hij weer nèt te laat maar hij probeert nog een halte.
Na de vijfde halte ziet hij dat hij zijn huis voorbij holt en gaat naar binnen.
Moe,warm en bezweet gaat hij zitten en zijn vrouw vraagt hem:"Wat is er met jou gebeurd?".
Hij zegt:"Ik heb de bus gemist en ben er achter aan gehold maar ik miste hem bij elke halte nèt." "Maar" lacht hij,"Ik heb wel mooi 3 euro 50 cent uitgespaard."
"Dan had je beter achter een taxi aan kunnen hollen" zegt zijn vrouw "dan had je 25 euro uit kunnen sparen!"
 

   

Tot slot:
De laatste regels typ ik hier in de hoop dat jullie het lezen van deze brief de moeite waard vonden en dat iedereen alles gelezen heeft in een goede gezondheid. Zojuist kreeg ik de oproep binnen om gevaccineerd te worden. Het is even wachten geweest maar dan gaat het toch echt gebeuren. Mocht ik tot de mensen behoren die de injectie lichamelijk niet kunnen verdragen dan is de kans groot dat dit de laatste brief was.....maar ik ben heus wel realistisch van karakter maar ook positief ingesteld en tot nu toe gelukkig ook negatief t.o.v. besmetting dus ik ga ervan uit dat we elkaar weer treffen in busbrief 166.  

Hartelijke groeten

       
Wim Koeleman (kameleon@ziggo.nl of busbriefbode@gmail.com)
     

Wijsheden:
      

Je kunt een mens niet veranderen, je kunt hem slechts de weg wijzen. (Galileo)

Wees niet jaloers op mensen met wie je toch niet zou willen ruilen. (Lebbis)

Om te vechten heb je minstens twee mensen nodig, in vrede leven kun je in je eentje. (Alberto del Niente al Nada)

terug naar de