terug naar de

 
05 juli 2020

N i e u w s   i n   B u s b r i e f f o r m a a t 
____________________________________________                                                                                          
 
Verhalen en foto's
van en over
oude en nieuwe bussen
                                 
 
 
 
Inhoudsopgave:
Goud van Oud 1 - John Oron - Abri's - Gedicht - NZH - Bustype - 2e leven - Goud van Oud 2 - Buitenland - Vraagje
Uitsmijters: Ganzen - Geld - Wachttijd
Busbioscoop: Beroemde bus van Christopher
Busbabbel: Eigen rechter

Hopelijk is iedereen weer van de partij die ook editie 159 gelezen heeft want dat betekent dat er geen virusslachtoffers gevallen zijn onder lezers. Vanzelfsprekend wil ik daarmee niet zeggen dat er geen andere ellende op iemands pad gekomen kan zijn maar het virus is natuurlijk momenteel aandachtspunt nummer 1. In deze brief behoorlijk wat zwart-wit foto's en ik hoop dat ik daarmee niet een andere discussie op mijn nek krijg.....(grapje ;-)
Een aantal vaste items zoals gebruikelijk hoewel er een paar zijn waarvan de voorraad behoorlijk terugloopt maar dan verzin ik wel weer een ander hoofdstuk met de nodige informatie. Op het moment dat ik dit schrijf is het stormachtig, bewolkt en druppelt het buiten regenmatig dus precies het type weer voor een busbrief. Ga je gang.


      
Goud van Oud 1:
Het begin is direct al aandoenlijk lijkt mij. De exacte plaats van handeling is mij niet bekend maar ik vermoed Middelburg. De filmkast met 'Goes' er op en een haltebord met 'stoomtram Walcheren' lijken mij overduidelijk. We staan op de bushalte in Zeeland. Vermoedelijk is klederdracht anno 2020 een redelijk zeldzaam verschijnsel geworden maar in die tijd zag je nog genoeg traditionele kleding op straat. Om alle verwarring te voorkomen, de bus heeft nummer 1953 en dat is dus niet het jaar waarin deze foto gemaakt werd al zal het elkaar niet veel ontlopen. Het bouwjaar van deze Crossley/Verheul-Aviolanda bus is mei 1948 en het kenteken in het begin was de provinciale registratie K-17809. Volgens de foto is de carrosserie gebouwd bij de Schelde maar andere bronnen spreken over Verheul en het logo midden op de voorzijde zegt genoeg. Veel onduidelijk dus maar dat maakt de foto niet minder sfeervol. In september 1960 is de bus weer gedemonteerd bij het CAB. Toch zo'n 12 jaar actief bij de SW. Net als bij de S van de WSM is de S in de naam SW eveneens tweeledig gebruikt. Eerst was het SW - N.V. Stoomtram Walcheren en later gingen de bus 'meedoen' en werd het SW - N.V. Streekvervoer Walcheren.

Nog verder terug in de tijd gaan we met deze foto. De locatie schat ik in op Maastricht en als de tekst bij het achterste zijraam op deze bus sloeg, lijkt mij enigszins overdreven: 'Vlammende Vleugels' zie ik nog niet zo gauw wapperen bij dit voertuig. De bus zou van Collard moeten zijn met provinciaal kenteken P-14554 uit 1928 met een GMC chassis. Meer informatie is slechts beperkt te vinden maar een stukje geschiedenis van de Collard familie en hun activiteiten is via deze link best interessant om eens te bekijken.

Van Jan B. kreeg ik een aanvulling op de Vlammende Vleugels. Zijn vermoeden is dat het om een filmaankondiging gaat met de titel 'Wings'. Men gaf in die jaren graag een Nederlandse titel aan een buitenlandse film.

Jan schrijft: "Zelf vind ik het wel leuk (maar ik heb veel afwijkingen) om aan de hand van details wat meer van een foto te vinden. De affiche van “Vlammende Vleugels” viel mij ook op en ik heb eens gekeken of daar iets over te vinden was.
Helemaal zeker ben ik niet, maar met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid denk ik dat het een reclame is voor de film “Wings” die in 1927 uitkwam en in Nederland de titel Vlammende Vleugels kreeg.
Zie
https://nl.wikipedia.org/wiki/Wings_(film). Ook zijn er nog wel wat fragmenten van te vinden met knijpen in de (you)tube. https://www.youtube.com/watch?v=C3aBNq_VbgU "


       
van John Oron:
Een dubbelportret hierboven en daardoor laat de kleding duidelijk het verschil zien: van Connexxion naar Arriva. Voor mijn gevoel toch een beetje van Ajax naar Feyenoord of v.v. maar misschien mag ik het zo niet zien. Ik beperk mij tot de foto's die ik van John kreeg in zijn groene tijd. Als eerste een tekening waarop te zien is dat de bestickering aangepast moest worden omdat de naam Veolia uit het openbaar vervoer verdween en Connexxion de laatste (grofweg) 2 jaar de concessie Haaglanden overnam. De bussen bleven financieel logisch rood-wit gekleurd maar met de aangepaste naam. De hele vloot voor zo'n korte periode de volledige Connexxion uitstraling geven zou te kostbaar worden en achteraf extra terecht omdat Connexxion de volgende aanbesteding verloor en EBS z'n intrede deed in Haaglanden.

Op de 2e foto/tekening is de VDL-Citea te zien aan de hand waarvan Triple Media weet voor welk soort bus de reclame bestickering beschikbaar moet zijn en waar de standaard zaken zoals naam, wagenparknummer, opdrachtgever en andere wettelijke vereisten moeten komen. Allemaal geen bedrijfsgeheimen maar gewoon leuk om eens te zien hoe dat er uit ziet.


       
Haltes en Abri's:
In deze rubriek een trio met alle drie een heel ander verhaal. De zwart-wit foto moet enige jaren oud zijn omdat sneeuw de laatste jaren redelijk zeldzaam is geworden. Hoewel, ik herinner mij nog december 2017.

De foto daaronder scheelt een paar graden Celsius en is gemaakt op Curaçao en dat de temperatuur hoog is, blijkt uit de ezel want die staat vast niet op de bus te wachten maar heeft lekker de schaduw opgezocht. Tussen haakjes wil ik wel even kwijt dat ik begrijp dat je in dat klimaat geen luxe voorziening als abri hoeft te hebben maar dit is wel erg karig.

Enige tijd terug heb ik geprobeerd om opvallende haltenamen bij elkaar te zoeken. Toen kwam deze niet in beeld maar nu wel. Kort maar krachtig en dat bedoel ik niet dubbelzinnig.....


      

Arjen Boswijk stuurde mij een aantal gedichten waarvan in busbrief 143 de eerste geplaatst is. Deze keer alweer zijn 15e poëtische inzending.

Dit gedicht geeft een inkijkje in de kinderjaren van Arjen. Uiteindelijk is hij geen buschauffeur geworden maar het gedicht is nu wel op een OV getinte webpagina verschenen dus uiteindelijk gerechtigheid. De bus op de foto heeft nogal wat schampschades opgelopen dus misschien maar beter dat het bij een jongensdroom is gebleven......;-)


      
100 Jaar NZH - 50 jaar busvervoer:
In de serie tekeningen van de NZH zijn we aangekomen in 1971/1972 en daar verschijnen de DAF wagens in beeld tegelijk met de fusie NACO en NZH tot de nieuwe NZH. Vele DAF-MB200 voertuigen zouden er volgen zoals we nu weten.

Klik op de tekening voor een grotere versie.


      
Bustype:
Ik heb ooit een aardige serie foto's gekregen met 12 bustypes als onderwerp met wat technische specificaties erbij. Voor de liefhebber is het met wat zoeken op internet eenvoudig te vinden maar voor de lezer die dat niet gaat doen, heb ik elke busbrief steeds één type in beeld. De achtste bus in deze serie is de Mercedes-Benz O530 G Citaro. De O530 is in 1997 de opvolger van de succesvolle O405 en de gelede versie stamt uit het jaar 2000. Van deze serie gelede wagens heb ik in Delft ooit met de 9151 mogen rijden, vooral op de lijn vanaf het station naar de TU in Delft v.v. was dit een succesvolle bus.


      
2e leven:
De eerste foto heeft al in een eerdere busbrief gestaan namelijk in busbrief 117. Het is de 8362 zoals op foto 2 te zien is. Van de originele 8362 in de glorietijd heb ik helaas geen foto kunnen vinden maar wel weet ik dat het 2e leven minimaal gevolgd is door een 3e leven. De bus is zoals op de volgende foto's is te zien, volop in bedrijf. Alleen niet meer als een OV-voertuig maar als een B&B onderkomen. Wat zeg je? Ja, het is een vakantie adres geworden. Vriend Jeroen Mastenbroek heeft het zelf uitgeprobeerd waardoor ik deze foto's toegestuurd kreeg. In 1986 en in 1991 heb ik zelf deze bus kunnen besturen voor een dienstje in Haaglanden. Het bordje met het opschrift 44 zitplaatsen zal intussen niet meer toereikend zijn. Ik schat het op 4 zitplaatsen en 2 ligplaatsen......;-)
En waar is deze unieke logeergelegenheid te vinden? In Lutjelollum. Waar? Zo heet het stipje op de kaart echt en dan is het niet moeilijk om de juiste provincie erbij te vinden. Het ligt niet ver van Sexbierum dus succex verzekerd. Interesse? Hierbij een fraaie webpagina met informatie.


       
Goud van Oud deel 2:
Zoals eerder gezegd, meer zwart-wit dan gemiddeld. In dit 2e hoofdstuk 2 andere oudgedienden uit het provinciale kenteken tijdperk. De eerste foto is uit mijn eigen regio. De WSM richting Delft. Het bijschrift van de foto vertelt niets over de reden van deze schade maar gezien de stevige carrosserievorm van die tijd, moet het een flinke klap geweest zijn. Deze Scania Vabis - Verheul Fokker met kenteken H 46379 (later NB-49-14) stamt uit 1948 en heeft dienstjaren gemaakt tot 1958. Het wagenparknummer was 2214 en de foto stamt uit 1952.
Scania Vabis was van oorsprong een vrachtauto bouwer maar ging zich op een gegevens moment toch aan busbouw wagen. In het begin kon men nauwelijks concurreren omdat dit merk aan de dure kant was. Na de 2e wereldoorlog lukte het om een meer betaalbaar busmodel te lanceren, de B15. Hiervan werden 150 wagens besteld en daarna volgde het type B21 waarvan er 130 werden besteld met meestal een carrosserie van Roset.

De 2e foto laat een bus zien van de GTM en de uitleg van deze afkorting staat op de zijkant van de bus en ook het wagenparknummer hoef ik niet op te schrijven. Opvallend is onder andere hoe de carrosserie uitsteekt ten opzichte van de wielen. Het lijkt mij geen prettige rijeigenschap op te leveren. Ook de deur zit niet echt op een prettige plaats want van onderen is nog maar de helft beschikbaar door die wielkast. Maar goed, het reed zullen we maar denken. In de boeken staat deze wagen genoteerd voor de LTM in 1947 als een Bedford OWLD met een bovenbouw van Allan waarbij ik aan een Engels bedrijf moet denken. De LTM stelde de bus in 1953 buiten dienst, om precies te zijn op 26 maart 1953. Daarna is de wagen vermoedelijk bij de GTM terechtgekomen waarvan we hier dan de foto zien. Helemaal helder kon het niet krijgen maar dit benadert de historie het meest denk ik. En anders hoor ik het uiteraard weer graag.

Ook bij deze foto extra info van Co Rozendaal.

Hij schrijft en zorgt voor een aantal foto's: "In mijn geheugen zit wel Allan, maar kan het niet goed boven krijgen van wat en waarom. In ieder geval hebben ze bij Allan spoorweg materiaal gemaakt. Werkspoor, ook een treinenboer, heeft de bussen gemaakt. Ik denk meer dat Allan een paar proefbussen gemaakt heeft maar ???????????
Later is de RET in die fabriek gegaan, gebruikt als werkplaats (zie foto)."

Co verstrekt deze foto als toelichting maar er staat toch duidelijk dat hij mede eigenaar was........Allan en Co


       
Suriname:
Van collega Sam kreeg ik deze foto gestuurd. De foto is duidelijk een bewerking voor wat betreft het inkleuren maar het schetst een romantisch beeld van een stukje Surinaamse busgeschiedenis Paramaribo. De buslijnen in de hoofdstad hebben nu gewoon cijfers nl. van 1 t/m 10 en de lijnen 3 en 5 doen tegenwoordig de route b via de Keizerstraat. Ook de kentekens hebben een make-over gehad in de loop van de tijd want met 4 cijfers kom je er niet mee tegenwoordig. Verder is duidelijk zichtbaar dat de bestuurder rechtsvoor zit wat natuurlijk betekent dat het verkeer links van de weg rijdt, een overblijfsel van de Engelse overheersing. Het embleem op de grille is niet duidelijk voor mij maar ik meen wel het den Oudsten logo te zien.

Van Co Rozendaal kreeg ik een aanvulling op deze foto.

Hij schrijft: "Ik heb mijn geheugen en wat internet geraadpleegd en zie daar mijn geheugen klopte nog.
Het chassis is waarschijnlijk een Seddon of een Seddon/Atkinson. De radiateur is ook voor die tijd typisch Engels b.v. Guy e.d. hadden ook zo’n zelfde type radiateur. Dit waren radiatoren met een onder en bovenplaat met daartussen losse pijpjes die in rubber met plaatjes geborgd waren. Hieraan werd dan de onder en bovenbak gemonteerd en zo had je dan een radiateur. In het begin van mijn loopbaan bij de TP (Twee Provinciën) heb ik verschillende keren zo’n radiateur gerepareerd. Het embleem wat er op het front zit is van Kemper en van Twist diesel dus waarschijnlijk is er een Perkins motor ingebouwd. In die tijd werden door Kemper en van Twist veel diesels ingebouwd.
De carrosserie is van de Oudsten."

Co heeft er foto's bijgeleverd waarop het embleem goed te zien is.


 

Meer iets voor het hoofdstuk 'uitsmijters' want ik vind dit een heel onwaarschijnlijk voertuig. Maar.........sluit nooit iets uit. Geen dubbeldekker maar een tripledekker waar absoluut geen enkele tunnel of viaduct geschikt voor is. Bij dubbeldekkers gaan je gedachten al gauw naar Engeland maar deze rijdt rechts zo te zien en de tekst op de 3e etage is slecht leesbaar maar doet vermoeden dat het een Duitse bus zou kunnen zijn. Even rondneuzen met Google en ja hoor, in o.a. Berlijn reed men in vanaf 1926 met deze wagens waarvan op de foto het eerste exemplaar staat. En ik schreef onwaarschijnlijk maar na wat zoeken op internet kwam ik er achter dat dit vaker voorkwam en in diverse andere landen eveneens. Weer wat geleerd.


      

Een lastige vraag:
Op 16 juni 2020 kwam de volgende vraag binnen via Johan Smit.
Johan schrijft: "Sinds enige maanden ben ik de bezitter van deze Daf busaanhanger, het typenummer is vw707s en het serienummer is 3976-65 zoals te zien op de foto. Het lukt ons echter niet om op internet informatie te vinden over dit voertuig. Daarom een hulpvraag aan de busbriefbode, kunt u mij helpen om wat te weten te komen over deze prachtige aanhanger?"
Mvg Johan Smit

Er is tevens een filmpje gestuurd waarop de aanhanger 'in actie' is te zien. Wie weet er meer???????


Omdat er toch over aanhangers is gesproken, kan ik deze foto voor het onderwerp gebruiken. Ik heb deze foto op Whatsapp gevonden op 30 april 2020. Dit kan natuurlijk een schaftkeet zijn maar ik sluit niet uit dat er ooit passagiers mee zijn vervoerd. 


      
Uitsmijter(s):
Een zebrapad is niet nodig voor deze verkeersdeelnemers. Brutaliteit doet het werk. En gelukkig bereiken ze ongeschonden de overkant dankzij het geduld en de beleefdheid (of het voorkomen van schade is natuurlijk ook een overweging) van het overige verkeer.
 
Zou het echt zo zijn dat de hoofdprijs in menige loterij op deze manier vervoerd wordt? Gewoon erachter blijven rijden en kijken waar hij de boel stort zou ik zeggen. Ik heb zo het idee dat het tegenvalt......
 

Tot slot een tekstmisser van de RET. Tenminste dat hoop ik dan maar want anders is een wachttijd van meer dan 2 uur wel erg lang voor een stadslijn.


       
Busbabbel:
In deze busbabbel wil ik graag een bekentenis doen. Geen wereldschokkende openbaring, ik ben slechts een eenvoudige sterveling, maar gewoon een praktijkvoorbeeld uit mijn eigen loopbaan waar een 'luchtje' aan zit. Ooit, lang geleden, reden wij voor Westnederland dwars door de binnenstad van Den Haag. Dat betekende dat je b.v. vanuit het Westland of Maassluis zonder overstappen kon gaan winkelen of naar het Centraal Station. Kom daar nu nog maar eens om. Later werd namelijk het centrum, de Grote Marktstraat, voor gemotoriseerd verkeer afgesloten en reden wij en al het andere verkeer nog geruime tijd over de Stille Veerkade en Amsterdamse Veerkade waardoor die straat op nummer 1 kwam van de meest vervuilende straten van Nederland......Al geruime tijd is die route ook gesloten en het streekvervoer eindigt nu aan de rand van Den Haag bij Leyenburg waar de stadsbussen en de trams van de HTM het vervolg van iemands reis verzorgen.
In die tijd reed een andere lijn vanuit het Westland in het centrum van Den Haag via de Stationsweg tussen Den Haag CS en station Hollands Spoor en v.v. Ik gebruik geen lijnnummer omdat er weleens gewisseld is van nummer en ik op dit moment geen juist nummer kan herinneren. (127-128 of 131?) Mijn rit was onderweg van Hollands Spoor naar Den Haag CS in een heel druk stukje stadscentrum t.h.v. de Bierkade. Een auto kwam mij tegemoet en wilde nog even snel linksaf voor mij langs. Een noodstop zou gebruikelijk zijn geweest maar ik had een van mijn kalmere momenten en ik remde bewust licht pompend tot ik vlak bij de auto was en liet toen los. Net niet gered.....dat kostte de automobilist zijn koplamp helaas. In 999 van de 1000 voorvallen kies je voor een 'nettere' oplossing maar nu was ik de brutaliteit zat. Bij een noodstop van een bus komen grotere krachten vrij dan menigeen voor mogelijk houdt dus mijn 'wraak' bleef voor de passagiers zonder gevolgen en voor de onverlaat bleef de schade eigenlijk nog beperkt. De bestuurder van de auto kwam eruit, bekeek de schade en kwam naar mij toe. 'Nou zul je het hebben' dacht ik en zette mij schrap. Deze buurt staat niet bekend om de goede gesprekken in het verkeer maar tot mijn verbazing gaf de man echter gewoon netjes toe dat hij fout zat. Er begon zich al een beetje schaamte over mijn handelen van mij meester te maken maar toen kwam de aap uit de mouw. Hij benadrukte direct dat de bus geen schade had en dat hij liever geen formulieren in wilde vullen omdat hij niet verzekerd was. Aha, mijn opkomende schaamte verdween weer als sneeuw voor de zon. Op dat moment zag ik verderop een politiewagen aankomen. Ik seinde met mijn lichten en daar kwam de Hermandad al aan. "Dag chauffeur, wat is het probleem?" Ik groette de agent en vertelde dat de meneer van de personenauto onverzekerd rondreed, dat ik geen schade had en dat ik graag verder wilde. "Dan gaan wij dit wel even afhandelen, bedankt chauffeur". Het was allemaal met een sisser afgelopen, in ieder geval voor mij, en ik had gezorgd dat deze meneer geen andere mensen zou kunnen duperen. Aangekomen op Den Haag CS heb ik mezelf en de aanwezige collega's op een kopje koffie getrakteerd (we moesten toen nog zelf betalen met een koffiekaart ;-) en ik kon iedereen vertellen over mijn 'goede daad' want ik moest dit wel even kwijt.
Dat was toen dus mijn bekentenis bij de koffie en nu nogmaals via deze busbabbel. Later heb ik er nog vaak aan gedacht of deze handelswijze wel verstandig was geweest want ik kon in eerste instantie natuurlijk niet weten dat de man onverzekerd was. Eigenlijk deed ik toen dus wat ik anderen verwijt, eigen rechter spelen. Intussen is het waarschijnlijk verjaard dus bij deze heb ik het eindelijk een keertje met jullie kunnen delen.


     
Busbios(coop) film(pje):
 
Toelichting op de bus in dit filmpje staat in deze link "Beroemde bus van Christopher"

 


       
      

Drie ex-collega’s zien elkaar na meerdere jaren terug en bespreken wat ze zoal sinds hun pensioen doen?’
De eerste zegt: “Ik reis en fotografeer veel.”
De tweede zegt: “Ik tuinier graag.”
De derde zegt: “Ik doe heel dikwijls opsporingswerk.”
“Opsporingswerk, hoezo??” vragen de eerste twee in koor.
“Nou”, zegt de derde weer: “Iedere dag zoek ik mijn bril, mijn gebit, mijn hoorapparaat, mijn wandelstok, mijn krant, mijn sleutels, enzovoort.”

Een Belg loopt langs het strand. Als hij in het water een zwemmer in moeilijkheden ziet, springt hij er in en redt hem.
De zwemmer zegt: "Hartelijk dank. Ik ben geen mens, maar een goede geest. U mag twee wensen doen."
"Da's mooi," zegt de Belg, "dan wens ik als eerste een fles jenever die nooit opraakt."
De geest geeft hem een fles jenever.
De Belg drinkt er uit en als hij naar de fles kijkt, zit 'ie nog helemaal vol. "Dat is fantastisch!" roept de Belg uit: "Doe mij er nog maar zo een!"


   

Tot slot:

Aan het eind van deze brief, wil ik nogmaals mijn verbazing uiten voor wat betreft de spiegels op de oldtimers. Al eerder heb ik er vermoedelijk al eens over gesproken maar nu is het dan zover, de techniek gaat zorgen voor een veel veiliger vorm van zicht op de omgeving van de bus. Vergeleken met de huidige grote en dure fors uitstekende vleugels die voor spiegels door moeten gaan en vaak juist zorgen voor onveilige situaties. Hoezo? Een chauffeur van vooral stads- en streekvervoer heeft steeds vaker te maken met wegsituaties die eigenlijk ongeschikt zijn voor die grote spiegels. Om de tegenligger te sparen wijkt een chauffeur soms uit naar rechts waarbij de rechter spiegel sneuvelt tegen b.v. een boom of een verkeerspaal. Met de nieuwe techniek is het schadeprobleem niet opgelost maar het zal zeker bijdragen tot een minder krampachtige toestand als er op een smalle weg gereden wordt. De nieuwe techniek betreft een camerasysteem. Kleine camera's met b.v. een groothoeklens aan de buitenzijde kunnen vanuit de chauffeurscabine een prima beeld leveren. Geen grote uitsteeksels meer maar een beter gestroomlijnde bus. Bij Arriva is men met een test begonnen wat te zien is op de volgende link

Omdat de kans bestaat dat je nu denkt: "Wat jammer dat deze brief eindigt" en je nog wel een paar bussen wilt zien, sluit ik net als in de vorige brief af met de verwijzing naar een buspagina. Dit jaar was veel 'bus' te vinden en te zien op een overzicht in foto's van 600 bussen die tentoongesteld werden in Washington.
Als je dit nog niet voldoende vindt, is er maar een oplossing: wachten op brief 161......;-) 
Tot dan.

Hartelijke groeten

           
Wim Koeleman (kameleon@ziggo.nl)
     

Wijsheden:
      

De kunst van het leven is thuis te zijn alsof men op reis is (Godfried Bomans)

Mensen maken fouten, maar om er een puinhoop van te maken heb je een computer nodig

Met dromen kom je nergens, met een schop onder je kont wel
 

terug naar de