terug naar de

 
10 mei 2020

N i e u w s   i n   B u s b r i e f f o r m a a t 
____________________________________________                                                                                          
 
Verhalen en foto's
van en over
oude en nieuwe bussen
 
Inhoudsopgave:
Goud van Oud - John Oron - Abri's - Gedicht - NZH - Bustype - 2e leven - Olaf - 6100 - Vraagje
Uitsmijters: Autorack - Rotonde - Groen OV
Busbioscoop: Marokko
Busbabbel: Globaal

Het is lente en de lammetjes dansen in de wei. Wel 1,5 meter uit elkaar maar toch. De busbrief houdt ook afstand want ik werk al een tijdje vanuit huis en de tijd dat ik de brieven frankeerde en per post verstuurde is allang voorbij. De toekomst is behoorlijk onzeker geworden maar ik doe maar net of ik dat niet in de gaten heb en ik maak gewoon weer een verse busbrief. Uiteraard ben ik bezorgd en ik hoop natuurlijk dat al de lezers deze editie in goede gezondheid ontvangen. Ik zal proberen het beruchte C-woord te ontlopen want daarover is al genoeg trammelant. Tevens wil ik op deze plaats alle inzenders van antwoorden, vragen, foto's en opmerkingen hartelijk danken. Alle aangeleverde gegevens zijn in de betreffende brieven verwerkt. Updates staan in de meeste gevallen vermeld in het archiefoverzicht in de 2 rechter kolommen. Goed, tot zover de dienstmededelingen, aan de slag.


      
Goud van Oud:
Er zullen genoeg mensen zijn die een warm gevoel krijgen van foto's van nieuw modern materieel. Waarom dat bij mij (en met mij gelukkig nog wel meer mensen) niet het geval is weet ik niet. Dat zou voer voor psychologen zijn denk ik. Ik kan erg genieten van foto's die ik in deze Goud van Oud rubriek plaats. Veel foto's uit het verleden en zeker foto's van het verre verleden stralen een verhaaltje uit. Mensen poseren vaak op een manier die in deze tijd niet meer gedaan wordt. Zo ook op de eerste foto. Ik laat mijn fantasie er een beetje op los. De chauffeur is natuurlijk de man met de pet en de 'vrolijke' uitstraling. Hij staat ter hoogte van de deur voor de chauffeurscabine gezien de opstaptrede achter hem. Helemaal links staat zijn chef, een man met een hoed en een gezichtsuitdrukking die lijkt te zeggen: "Ik heb je kerel." De chauffeur heeft mogelijk iets verkeerd gedaan en heeft zojuist een reprimande gekregen. Ach, voor hetzelfde geld verzin je er een andere uitleg bij maar dat maakt niet uit.
Deze bus heeft ruimte voor 29 personen en 145 kg bagage. Op de 2e foto zien we een zwaarder uitgevoerde bus denk ik want daar kunnen 38 personen in met ook nog eens 35 kg extra bagage vergeleken met de 1e foto.

Kees van S B vult aan: De eerste foto toont de DAAG 4 uit 1925, met een capaciteit van 25 zit- en 4 staanplaatsen, totaal inderdaad dus 29. Deze ging in 1931 buiten dienst waarna met dit kenteken (G-36981) in 1932 een nieuwe bus met nummer 4 in dienst kwam, een Minerva ditmaal.
 

Ook deze bus onderhoudt de verbinding Hilversum - Utrecht. Ik stel mij zo voor dat het comfort minimaal is vergeleken met de huidige tijd maar vermoedelijk waren het voor mensen in die tijd luxe voertuigen vergeleken met paard en wagen. Heel opvallend is natuurlijk de deur, meer iets voor een vakantiehuisje naar mijn idee. Aan de hand van het kenteken komt er een DAAG chassis uit of een Reo/GBS, beide chassis met wagenparknummer 5 in de vloot van EGMO (N.V. Eerste 's-Gravelandsche Motor-Omnibusdienst) uit respectievelijk 1925 of 1931. Helemaal zeker is het dus niet welk voertuig we hier zien. Deze wagen is in ieder geval in 1940 'van het scherm' verdwenen.

Kees van S B vult aan: De tweede foto toont de REO 5 uit 1931 met een carrosserie van Asjes en een capaciteit van 33 zit- en 5 staanplaatsen, totaal dus 38. Deze verdween inderdaad in 1940 uit het wagenpark.
De DAAG 5 uit 1925 had een capaciteit van 32 plaatsen en werd in 1931 door deze REO vervangen.


       
van John Oron:

Uit de 'XX-nalatenschap' van John kan ik nog een tijdje putten en hij staat dan ook nog in het Connexxion uniform op de foto. Misschien vallen onderstaande foto's op korte termijn wel onder de titel historische plaatjes want grofweg 10 tot 15 jaar geleden was CNG het antwoord op de stinkende diesel motoren. Op het moment dat de CNG voertuigen trots de weg op mochten, was de dieselmotor al dusdanig verder ontwikkeld dat die net zo schoon en misschien soms schoner was dan een gasbus. Die 'fout' wordt naar mijn mening opnieuw gemaakt want anno 2020 is het zoveel mogelijk elektrisch rijden wat de klok slaat. CNG en diesel lijken achterhaald door stille, schone bussen. De vlootvernieuwing kent zijn weerga niet en de busboeren doen goede zaken inclusief alle bedrijven die faciliteren en onderhouden. De 'fout' die gemaakt wordt is dat het allemaal voor de bühne is. Het oogt heel milieubewust allemaal maar ik krijg niet echt een goede uitleg over wat er achter deze ontwikkeling schuil gaat. Elektriciteit moet opgewekt worden toch en niet zo'n beetje als je bekijkt wat er allemaal nog aan het stopcontact moet. Je maakt mij niet wijs dat die haastig uit de grond gestampte windmolens en zonneparken aan de vraag voldoen. Dan blijken de accu's minder uithoudingsvermogen te hebben dan gewenst. De afstanden worden wel gehaald door de laadpalen op strategische plaatsen te zetten en de dienstroosters van chauffeurs aan te passen maar die accu's zijn gewoon eerder uitgeput dan verwacht en dienen veel eerder vervangen te worden. Er wordt gelukkig volop gerecycled maar het gaat er bij mij niet in dat het allemaal koek en ei is in acculand. Waar veel geld bij gemoeid is, worden al snel creatieve oplossingen bedacht. Blijft dit de toekomst of gaat de elektrische bus dezelfde 'vernieuwende' weg als de CNG bus? En wat dan? Waterstof uitbreiden? Ik weet het niet en dat wil ik graag zo houden maar een mening mag je er toch wel op na houden dacht ik. In ieder geval staan hieronder wat beelden over de aardgas werkwijze met in het midden een opvallende foto want daar staat John zelf weerkaatst in beeld met naast hem een mevrouw en de vraag is nu.......wat is John precies aan het doen bij deze Solaris Urbino?
Hieronder dus de instructie voor het vullen van de 9378. Deze Solaris Urbino is een 18 meter CNG biogasbus uit 2018 en is samen met de 9379 ingezet op Texel.


       
Haltes en Abri's:
Bij de openingswoorden van deze brief heb ik min of meer beloofd om mijn tekst virusvrij te houden maar helemaal ontkomen doe ik er niet aan door de affiche bij deze abri. Voor degene die bij het lezen denken: "Hoesten, nou en?" Het is een woordspeling die terugslaat op de ruimtereis van de Apollo 13 in 1970 waarbij de ruimtevaarders toen een probleem rapporteerden aan de thuisbasis met de woorden: "Houston, we have a problem".

De 2e foto laat een haltebord zien in Georgië en wel in Batumi om precies te zijn, een plaats in Georgië vlakbij de Turkse grens. De indruk is dat er goed gekeken is naar de borden die wij gewend zijn te gebruiken. Bus 10 rijdt langs de kust, langs het treinstation en vervolgens verder in Batumi. Er is een bushalte recht tegenover het treinstation.


      

Arjen Boswijk stuurde mij een aantal gedichten waarvan in busbrief 143 de eerste geplaatst is. Deze keer alweer zijn 14e poëtische inzending.

De bus bij dit gedicht kwam in busbrief 158 aan de beurt en daar staan dan ook de bekende gegevens over deze wagen. Als vervolg daarop hier een ontboezeming van Arjen waarbij ik hoop dat de zin 'de chauffeur was blauw' slechts op zijn kleding betrekking heeft......;-)


      
100 Jaar NZH - 50 jaar busvervoer:
In de serie tekeningen van de NZH zijn we aangekomen in 1966/1967 en kwam het uiterlijk meer in de buurt van de populaire karakteristieke wagens. Nog steeds geen DAF in beeld maar daar komt de volgende keer verandering in want dan komt de eerste MB200 echt in beeld. Klik op de tekening voor een grotere versie.


      
Bustype:
Ik heb ooit een aardige serie foto's gekregen met 12 bustypes als onderwerp met wat technische specificaties erbij. Voor de liefhebber is het met wat zoeken op internet eenvoudig te vinden maar voor de lezer die dat niet gaat doen, heb ik elke busbrief steeds één type in beeld. De zevende bus in deze serie is de MAN A78 Lion's City T. Deze serie Lion's City werd gestart in 2004 met een lage vloer als kernwaarde. Er zijn natuurlijk meerdere types/uitvoeringen op de markt gebracht zoals de A21 en de A23. Dit type A78 was ook weer een groot succes. Arriva reed ermee, Connexxion had de serie van 3813 t/m 3941 en de serie 5132 t/m 5166 en de serie 8729 t/m 8791 en de serie 8829 t/m 8882 en ook QBuzz had er veel in dienst zoals de serie 1001 t/m de 1099 (later bij de RET) en de serie 2001 t/m 2041. Bij de gasconcessie Haaglanden van Veolia zijn ook een aantal A78 diesels in dienst geweest om slechts 1 stadslijn te kunnen rijden waar gasbussen niet geschikt voor waren.


      
2e leven:
Voor sommige exemplaren is in een 2e leven wel een heel bijzondere functie weggelegd zoals de ambulance hieronder. Deze DAF/van Hool kwam in 2015 terecht bij de Regionale Ambulancezorg. Daarvoor had de bus als wagen 158 bij BBA/Connex in Tilburg dienst gedaan vanaf 2003 tot 2009 en was daarna ingeleverd bij MAN in Vianen. Nu dus opeens in het nieuws vanwege de Coronacrisis waardoor er vanwege het beddentekort op de IC's van veel ziekenhuizen, patiënten over het land verspreid moesten worden. Dat gebeurde met ambulances maar ook met deze ambuslance (geen typefout....) Maar wat je natuurlijk nooit hoopt, gebeurde hiermee wel. De bus kreeg pech zoals via deze link van RTL bekeken kan worden. Ook RTVNoord heeft er aandacht voor gehad en op deze link van Sikkom zijn bewegende beelden te bekijken. Ook het Gelrenieuws doet een duit in het zakje.

Van de serie gasbussen 6766 t/m 6775 zijn er op dit moment nog een paar in dienst bij EBS. De serie, gebouwd in 2011, was oorspronkelijk voor de HTM (vandaar 3-deurs) maar dat is er toen niet van gekomen en stond deze serie tot 2017 'opgeslagen' te wachten op betere tijden. Uiteindelijk zijn ze na al die jaren bij het streekvervoer Haaglanden ingezet. In het begin wel met wat extra storingen door de lange stilstand maar met nog maar enkele kilometers op de teller waren het toch zo goed als nieuwe bussen. Op dit moment is de serie gesplitst en rijden er een paar voor de HTM en een paar voor EBS (o.a. 6770-6773-6774-6775). En sinds kort zelfs in de kleurstelling van EBS hier op de foto bij de vestiging van EBS in de Harnaschpolder aan de A4. Met deze bussen is dus al een aantal keren 'geschoven' maar of je dat als 2e leven kan beschouwen zoals het meestal gebeurt, betwijfel ik dan toch een beetje. Ter illustratie de 6770 erbij in de 'oude' kleuren.


Collega Stefan W. stuurde mij deze foto van een oude bekende. Dit was de 6637 van Veolia/Connexxion in Haaglanden en deze bus vaart nu onder de vlag van Syntus. Ook een vorm van het bekende 2e leven dus.


       
Olaf Horn:
Er is geen ontkomen aan. Olaf stuurde mij deze foto's toen de crisis nog niet 'gewoon' was geworden. In het begin was er ongeloof en de media werden op de voet gevolgd. Intussen is er bij veel mensen een soort berusting, zo van "ik weet het nu wel" gevoel. Overdaad schaadt heb ik geleerd en dat gevoel is gaandeweg ook over de huidige problematiek ontstaan. In mijn ogen had men beter de berichtgeving kunnen bundelen op een crisiszender (NPO1) zoals die zender ook bekend staat want nu kon je geen radio of televisiezender inschakelen of het ging er weer over. Steeds dezelfde berichten bij elke talkshow of juist tegengestelde informatie waardoor de verwarring alleen maar groter werd. Een gemiste kans om gezamenlijk op te treden.

 


       
6100 serie
Van Marcel Fredriksen kreeg ik recent een aantal foto's toegestuurd met als onderwerp het 2e leven van onderstaande 6100 serie. Al vaker heb ik aan deze bussen aandacht besteed omdat het zo'n prima serie bussen is geweest waar menigeen, die ermee gereden heeft, nog goede herinneringen aan heeft. O.a. in busbrief 79 bij de eerste foto's waar de 6100 al te zien was in Bandit 99 uitrusting. Hierbij zijn nu dus de werkzaamheden te zien in de werkplaats van de vriendengroep "de genieters". De 6100 gaat na 20 jaar Trekkertrek verder als camper voor die vriendengroep. De boel wordt bij het schrijven van dit bericht omgebouwd.

Ook de ZO (Zuidooster) bus 6862 heeft een 2e leven mogen ervaren. Gebouwd in 1972 (!) voor de ZO waarna in 1985 de 2e eigenaar zich aandiende te weten de dierenbescherming Enschede. Na 48 jaar ziet de bus er weer strak uit en ook het interieur doet op geen enkele manier denken aan de OV-bus van weleer. Nu dus eigendom van Keet de Schaapskooi. Op internet (Facebook) zag ik deze tekst: "Het ouwe beest zat al bijna net zo vastgeroest als de botten van Bennie, maar met een bietje smering en een forse dosis startpiloot hebben we m weer an de gang! Op noar Lochem!"

(Bennie is Bennie Jolink neem ik aan en de smering bestaat mogelijk uit een biertje........)

Als aanvulling voor deze busbrief vond ik in mijn archief nog een oud plaatje van een Zuidooster-bus, de 6858 bij het (oude) busstation van Eindhoven.
Dit n.a.v. de ZO 6862 hierboven. De 6858 behoorde tot de serie 6850-6869 uit 1972 en ze waren ingericht als stadsbussen voor Eindhoven. Rond 1985 zijn ze uiteindelijk 1985 buiten dienst gegaan.

Vriendelijke groeten
Olaf Horn


      

Een antwoord op een oude vraag (busbrief 142):
Op 3 april 2020 kwam de oplossing over het groene busjes tussen de bomen (kleine foto) binnen via Kees D.
Kees schrijft: "Het is een “Schelde” bus uit 1946 op een chassis van Bedford met nummer OLBD58-25802 in eigendom toen van de TESO, de vervoersmaatschappij op Texel in die tijd.
Volgens mij hebben ze 3 van deze bussen gehad. Hierbij ook een zwartwit foto uit die tijd."

(Wagen 7 (nieuw geleverd bij TESO) op de zwartwit foto is in 1957 uit dienst gesteld en bij een sloper terechtgekomen. Volgens archief gegevens zijn er meer Bedford bussen bij TESO in dienst geweest maar 3 daarvan hadden identieke chassis kenmerken en dan zouden het de wagens 7, 8 en 13 zijn geweest. Wagen 7 naar de sloper, dus op de foto (klein bijgevoegd) zou dan nummer 8 of 13 moeten staan - redactie)
De TESO 8 was tweedehands, van de Maarse & Kroon afkomstig.

Dezelfde TESO 7 maar dan op een latere datum........(met dank aan Ronald van Apeldoorn)

Mogelijk de TESO 8 of de TESO 13 (met dank aan Ronald van Apeldoorn)


      
Uitsmijter(s):
In de reiswereld per bus kan tegenwoordig heel veel. Fietsen en ski's achterop de trekhaak en aanhangers met de benodigde zaken zijn een bekend verschijnsel geworden maar deze variant had ik nog niet eerder gezien. Als ik de kleurstelling bekijk, horen de bus en de auto duidelijk bij elkaar en kun je blijkbaar op vakantie ook gaan toeren in bepaalde streken waar de bus zelf niet kan komen. Wel met 2 personen tegelijk natuurlijk.....
Ikzelf ben niet zo'n reislustig type dus mogelijk dat dit weinig bijzonders is voor ervaren reizigers maar ik vond de foto de moeite waard om in de uitsmijters te plaatsen.
 
Verkeerspleinen worden door ontwerpers ingericht naar aanleiding van bepaalde computermodellen die opgesteld worden aan de hand van vervoersmetingen en de benodigde ruimte. Op dit verkeersplein heeft een planoloog zich heerlijk uit kunnen leven en zijn of haar naam zal zeker in de geschiedenisboekjes vermeld worden als een voorbeeld van hoe het niet moet. Ik vind de rotonde of hoe je het wilt noemen, meer een zoekplaatje en ik krijg de indruk dat de doorstroming verre van optimaal is.

Tja, wat zal ik hierbij schrijven? Het OV moet een groener imago krijgen is het streven maar dat dit buiten de brandstof ook gevolgen heeft voor het interieur geeft te denken. Ik neem aan dat er elke morgen iemand alle bussen afloopt met een gietertje want anders is het al gauw een verlepte bedoening. En dan moet ik nog helemaal niet denken aan eventuele bladluis of iets soortgelijks.......


       
Busbabbel:
De globalisering, moeilijk woord voor wereldhandel, staat op het punt een klap van de op hol gebrachte wereldeconomie te krijgen. Eigenlijk was dat op hol brengen teneinde de winsten te verhogen tot nu toe de maatstaf want alles werd uit de kast gehaald om maar zo goedkoop mogelijk producten wereldwijd in te kopen in landen waar de lonen nog lekker laag zijn. Daar krijgt men nu de boemerang van terug want de boel is knarsend tot stilstand gekomen door de huidige problemen. (ik noem het niet bij naam.....) Voor een dubbeltje op de eerste rij zitten terwijl hier het geld over de randen sijpelt en de mensen in de goedkope landen maar uitknijpen om de winsten hier hoger en hoger te maken. Ali Baba en de 40 rovers doen de rest. Wat heeft Ali B met de bus te maken? Niet zo heel veel maar ook de busbedrijven zijn onderdeel van de marktwerking en daar gaat de toekomst littekens in achterlaten. Opdrachtgevers vonden het lekker voordelig om uit naam van de Europese aanbestedingen de bedrijven tegen elkaar uit te spelen en dan de beste (lees: goedkoopste) uit te kiezen. En dat vertaalt zich momenteel in OV bedrijven zonder vet op de botten zoals ze vaak zeggen. Het is al vele jaren geen feest bij de penningmeesters terwijl de overheid wel veel noten op haar zang heeft voor wat betreft allerlei eisen waaraan een OV bedrijf moet voldoen. Natuurlijk wordt er nog steeds met subsidies gewerkt want anders zouden er in Nederland nooit zoveel nieuwe bussen in een relatief korte periode gekocht kunnen worden en ook de ontwikkeling van het schone rijden kost een paar duiten en die zitten echt niet losjes in de portemonnee van de werkgevers in het OV. De voorbereidingen om nieuwe ontwikkelingen in te voeren zijn in mijn ogen te kort. Men wil te snel en dan zie je dat een oude spreuk nog steeds waar is: Haastige spoed is zelden goed. Het valt ook niet mee, ik zal hier tevens wat begrip tegenover stellen, want de laatste jaren volgt de ene wijziging de andere op voordat men beseft waar we in terecht zijn gekomen. Betaalsystemen gaan slechts een korte periode mee want dan is er al weer een 'betere' manier ingevoerd. Zoals ik in het begin van deze brief al schreef, gaat het wat brandstofvoorziening betreft op dezelfde wijze. En als dat allemaal nog niet voldoende ellende teweeg brengt, wordt de wereld getroffen door een onzichtbaar beestje waardoor het allemaal nog moeilijker wordt. De dienstregelingen wisselen elkaar in rap tempo af, zomerdiensten, weekenddiensten, crisisdiensten, vakantiediensten waar normaal de tijd voor genomen werd om een dienstregeling te wijzigen vanwege het complexe karakter daarvan. Inkomsten verdampen en niemand weet meer hoe, wat, waarom en hoe lang nog. Ik zou deze babbel graag met een positieve zin afsluiten maar ik denk dat ik daar pas over een aantal brieven aan toe ga komen, hoop ik. Tot die tijd wens ik iedereen die met die grote problemen om moet gaan veel sterkte en gezondheid toe. Vooral, dit is namelijk een BUS babbel, alle mensen in het openbaar vervoer want ook al ben ik 'buiten dienst', ik leef met jullie mee.


     
Busbios(coop) film(pje):
 
Ons oud is ergens anders nieuw. Bij QBuzz in Groningen reden bussen uit 2009. Bij ons hoort zo'n bus dan bij de bejaarden. Maar we weten intussen dat andere landen daar een andere kijk op hebben. In dit geval ging een serie 'bejaarde'  bussen via Spanje naar Casablanca in Marokko. Hierbij een video. (zonder ondertiteling, dus mogelijk helpt een Marokkaanse collega bij de vertaling......)

 


       
      

Een Nederlander en een Belg komen elkaar voor het eerst tegen.
"Ik wil me even voorstellen” zegt de Nederlander: “Ik ben VIND-CENT".
"Aangenaam", zegt de Belg, "ik ben WIL-FRIET, prettig kennis te maken" .

Marcel kijkt gefascineerd toe als zijn moeder huidcrème op haar gezicht smeert. "Waarom doe je dat, mammie?", vraagt hij.
"Om mezelf mooi te maken natuurlijk", zegt moeder en even later begint ze de crème weer af te vegen met een doekje.
Marcel kijkt bezorgd en zegt: "Het helpt niet echt hè?"

Gisteren op de fiets naar de slijter voor een fles jenever. Onderweg terug dacht ik, als ik val is de fles kapot. Dat is zonde. Dus ik ben gestopt en heb de fles leeggedronken.
En dat was maar goed ook, want ik ben daarna nog drie keer van mijn fiets gevallen.


   

Tot slot:

Afsluitend zal ik mij beperken tot een link naar een pagina over voormalig Nederlands OV materieel in het buitenland, met een overzicht van vele landen en hun eigen verhaal omtrent de ex-Nederlandse bussen samengesteld door Hugo Richter. Helemaal onderaan kun je een reactie plaatsen indien gewenst. Een toptip.

Zoals je hieronder kunt zien, ben ik bij een parade geweest in Noord-Korea, alleen Kim liet verstek gaan. Dat was jammer. Graag tot de volgende keer.

Hartelijke groeten
Kim Il-Oen

           
Kim Koeleman (kameleon@ziggo.nl)
     

Wijsheden:
      

Voor Moederdag:

Achter iedere succesvolle schoonzoon, staat een stomverbaasde schoonmoeder.

Moeders,
Worden de eerste jaren geadoreerd
Daarna een tijdje getolereerd
In de pubertijd volledig genegeerd
Maar tijd en ervaring laat zien dat ze later worden vereerd

Huil niet omdat ik er niet ben, maar glimlach omdat ik er was
 

terug naar de