11 augustus 2018

N i e u w s   i n   B u s b r i e f f o r m a a t 
____________________________________________                                                                                          
 
Verhalen en foto's
van en over
oude en nieuwe bussen
 
Inhoudsopgave:
Goud van Oud - John Oron - Abri's - TP - Gedicht - Aad - Geleed - BosniŽ - NZH - Reclame - 2e leven
Uitsmijters: Evolutie van een buschauffeur - Wegwijzer
Busbioscoop: Tensen
Busbabbel: Nagellak
 

We hebben een luxe probleem de laatste tijd, de zomer is een beetje teveel zomer naar Hollandse maatstaven. Ik heb slechts ťťn groot voordeel ontdekt en dat is dat ik ouder dan 60 ben en instanties riepen op te zorgen dat ouderen voldoende moesten drinken. Nou, dat is niet tegen dovemansoren gezegd, ik ken diverse merken koelwater............dus dat lukte goed.
Omdat het buiten ongezond geworden is, ben ik veel binnen gebleven en ben ik weer aan het sleutelen gegaan om een busbrief samen te stellen. Hieronder het resultaat. Hopelijk klopt alles maar als dat niet zo is dan geef ik toch de schuld aan een zonnesteek. Proost.


      
Goud van Oud:
Hoe sfeervol wil je het hebben? Er is veel te ontdekken op deze foto. Niet alleen de bussen zijn favoriet maar de kleding is ook nogal opvallend. Ik zie een paar mannen met pet en een paar mannen met hoed en dat zal vast wel met hun functie te maken hebben. Linksboven is een schoorsteen te zien die het vast niet veel langer gehaald heeft en het derde huis van links is in tweeŽn gedeeld waarbij duidelijk te zien is dat het rechter deel van het pand door een minder bedeelde bewoond werd.
Ik ben aan het zoeken geweest naar de herkomst van het bedrijf ABC zoals op de foto vermeld staat, maar ik kan er niets over vinden. Peter B heeft mij voorzien van meer dan ik kon bevroeden. Hieronder een paar resultaten maar ook op een speciale pagina met alle krantenartikelen. Niet alles is heel goed leesbaar maar het gaat wel over een kleine 100 jaar geleden......

Klik hier voor alle krantenartikelen gevonden door Peter B. over ABC

                     


      
door John Oron - (6782):

Veel foto's heb ik van John gekregen met moderne bussen uit de huidige ontwikkelingen op OV-gebied als onderwerp maar deze keer heb ik gekozen voor een oudgediende, de 6782. Deze toerwagen werd gebruikt als leswagen in de 4 jaar dat deze serie bij Westnederland Waddinxveen in dienst was en na 1994 verder ging onder de naam ZWN Groep en in mei 1995 naar Connexxion. Het is een DAF SB3000 uit 1990 met een carrosserie van Smit Joure. De 2e foto laat deze bus in de kleurstelling van ZWN zien en de 3e foto laat de bus zien in de overgangsfase naar XX. Wat mij dan direct opvalt is dat de letters DAF ineens verdwenen zijn.

En dan volgt natuurlijk een foto in het bekende groen. Ik kan het mis hebben maar volgens mij is niet alleen de groene kleur bekend maar ook de chauffeur. Hij doet mij sterk denken aan de webmaster van een heel populaire webpagina uit Boskoop. www.openbaarvervoerinboskoop.nl  Als ik het mis heb, hoor ik dat nog wel.

Op de laatste foto zien we de 6782 wachtend op een koper. Nadat de bus in 2007 buiten dienst gesteld is, werd hij verkocht aan Womy. Uiteindelijk in 2008 voor export naar het buitenland. Daarna ontbreekt voor mij ieder spoor.

Met dank aan Olaf Horn en Karina voor de intussen aangebrachte 'kleine' correcties.


       
Abri's e.a.:
Tja, dit kan niet anders dan een exotisch land zijn gezien de begroeiing. De fel rode abri steekt daar dan ook flink tegen af. Maar niet alleen de kleur valt op, de hamer en de sikkel wijzen in een bepaalde richting. Het communistisch symbool hoort bij de Sovjet-Unie dus ik ga uit van een van de zuidelijke landen daar want ik denk niet direct aan SiberiŽ als ik palmbomen zie. Er is blijkbaar ooit een Oranje supporter langs geweest......

Op het moment van schrijven van dit artikel is de Gay Pride gaande in Amsterdam en dan is deze abri in het roze misschien wel toepasselijk. Met buiten op dit moment een temperatuur van 30 graden Celsius, is een foto van een besneeuwd gebied even rillen.


      

Hedde is een nieuwe naam in de geschiedenis van de busbrieven. Sinds enige tijd is Hedde een supporter van mijn hobby en stuurde hij mij de nodige informatie die ik hierbij graag plaats. Eerder is TP al genoemd in o.a. busbrief 125 en busbrief 128 maar Hedde zal ongetwijfeld zaken vermelden die 'nieuw' zijn.

Het bedrijf Twee ProvinciŽn is opgericht in 1942 door de samenwerking van de volgende bedrijven:
* NV Autobus Diensten Vereniging" AV" te Jutphaas
* NV Eerste Sliedrechtse Omnibus Onderneming "ESOO" te Sliedrecht
* NV Reederij op de Lek "RodL" te Kinderdijk
* NV Ridderkerkse Autogarage en Omnibus Maatschappij "RAGOM" te Ridderkerk
Overnames:
1942 Eerste Polsbroekse Autobus Onderneming te Polsbroek
1946 aangesloten bij TP A. Stam & Co - Autobus Onderneming "De IJssel" te Krimpen aan den IJssel. Dit bedrijf in 1958 ingelijfd bij Reederij op de Lek.
1964 Firma Broere te Sliedrecht - stadsdienst Sliedrecht
1965 Fa J van de Wijngaard te Ijsselstein
1968 NV van Ieperen en Verhoefs Auto Vervoer Onderneming "VIVAVO" te Schoonhoven. Ook bekend onder de naam "VAVO"
1966 RAGOM opgenomen in NS concern
1968 NV v/H A.M van Eldik te Gouda, lijndienst naar TP de Stadsdienst naar Van Gog.
1971 RopL, AV, ESOO, de IJssel opgenomen in NS concern.
En in 1974 werd TP overgenomen door Westnederland.

 
In de jaren 50 was TP vooral bekend van de Guy bussen. Guy was een klein Engels merk, produceerde trucks en buschassis. In 1960 kwam dit merk in financiŽle problemen in 1964 werd gestopt met de bouw van buschassis. In 1975 ook einde truck productie en in 1982 is het bedrijf definitief gesloten. Ook de BBA heeft veel Guy bussen gehad. Deze BBA bussen werden als tweedehands veel gekocht door ZVTM die er nog jaren plezier aan beleefde. Ook NWH heeft ze gehad. Heel opvallend is dat bijna alle Guy bussen uitgevoerd waren met Zabo carrosserieŽn. Ik weet het niet helemaal zeker maar ik denk dat de importeur Trubim was en ook gevestigd was in Ridderkerk. Waren het buren?
TP was een leuk bedrijf voor de busfotografen.

Uniek waren ook de bussen van Dordrecht. Ooit hebben ze daar gereden met de Deense DAB bussen. Echt een unieke busconstructie. De assen op de hoeken, helemaal lagevloer, voor en achteras stuurbaar, chauffeur in het midden gezeten, tram opstelling. Ook geen succes. OAD met hun mooie nieuwe Bova Xpress lijnbussen. Slechts 16 hiervan gebouwd. De grote bedrijven waren niet geÔnteresseerd in dit type. Onbegrijpelijk. Bij de presentatie werd er door de media veel aandacht aan dit type bus besteed. Een bus met lage instap en verlaagde uitstap. Modern uiterlijk, modern interieur en een Nederlands product. Een uniek bedrijf was ook Vivavo/Vavo uit Schoonhoven. Op 17.07.1945 werd ik lid van "De Valk" Verenigd Auto Vervoer Lopiker-en Krimpererwaard en later in 15.10.1947 werd ik lid van de Cap = CoŲrdinatie Auto vervoer Personen. Deze CAP is opgeheven in 1969. In 1968 is de lijndienst Utrecht Jutphaas, IJsselstein, Lopik, Jaarsveld, Schoonhoven overgenomen door TP. Vivavo/Vavo richtte in 1957 de UVO op de Utrechtse Vervoers Onderneming na overname van KABO "Kockingsen Auto Maatschappij Onderneming. Na het afstoten van de lijndienst ging de Vivavo/ Vavo verder als touringcarbedrijf en had inmiddels een overeenkomst gesloten met de Amerikaanse "Greyhound" De bussen waren ook herkenbaar aan het wapen van Greyhound, de grote goud gekleurde hazewindhond op de zijkanten. Nog in 1968 is het bedrijf failliet gegaan. Ook van Eldik was lid van de CAP. De CAP was opgericht om een bolwerk te vormen tegen de groei door overnames van grote lijndiensten bedrijven zoals NBM, Citosa en Maarse en Kroon. Over de Cap is veel te lezen onder de zoekopdracht "Tensen Soest". Verderop in deze busbrief in de rubriek BusBioscoop staat een film over Tensen.

Ter illustratie, de foto van de 26 heb ik gekregen via Olaf Horn.

          
 


      

Arjen Boswijk stuurde mij een aantal gedichten waarvan in busbrief 143 de eerste geplaatst is. Deze keer dus alweer zijn 7e poŽtische inzending.

Ter illustratie heb ik een foto opgezocht van een VAD bus uit de periode die in het gedicht genoemd wordt. Het is de 4215, een Leyland/Verheul uit 1958. Arjen droomde over behoedzaam en veilig rijden maar dan is deze 4215 misschien niet de juiste illustratie want in 1970 is deze total-loss afgevoerd. De oorzaak hiervan is mij niet bekend.

       


      
Persoonlijk vind ik dit een draak van een bus. Het uiterlijk lijkt in mijn ogen nergens op, de verhoudingen zijn zoek. Maar goed, hij hoort erbij dus plaats ik hem gewoon. Zo ben ik dan ook wel weer. De filmkast geeft aan dat lijn 51 naar Rotterdam gereden gaat worden of gereden is. Trouwens de schoorsteen hoort niet bij de bus ;-)
Het is de 2778 met kenteken UB-52-92, een DAF/den Oudsten uit 1961. Van de WSM in 1969 naar Westnederland (in 1968 al geel gespoten) en tot slot terechtgekomen bij De Jong in Boskoop. En ik heb het sterke vermoeden dat de 2e foto het einde van deze wagen laat zien in Boskoop.


       
Geleed:
Willekeurig een paar foto's van gelede bussen. Als eerste de traditionele bus DAF/den Oudsten 7798. Lijkt niet op een Mercedes maar is het wel. Een Mercedes Benz O317/den Oudsten. De bus is in 1976 gebouwd, heeft in Nieuwegein gereden en in augustus 1989 uit dienst gesteld en de 7798 leefde verder bij Carlier Tours als bus 67 waarna in 1992 van Vliet de eigenaar werd.

Aanvulling door Co Rozendaal: Bus 7792 t/m 7799 hebben op de Zoetermeer lijn gereden tot de spoorlijn klaar was.
Daarna zijn ze in Krimpen gaan rijden tot de Vetter gelede bussen kwamen. Toen is deze serie naar Nieuwegein gegaan.

Zie daarover meer informatie (met o.a. een foto van de 7796 en een filmpje) in busbrief 145 bij het hoofdstuk 'AAD'.

Aanvulling: Co Rozendaal stuurde mij nog 2 foto's n.a.v. deze serie bussen. Hij schreef: "Export ging ook via het bedrijf Trubim, een Turks bedrijf dat eerst was gevestigd in de Rijnhaven???? Waalhaven???????? In jaren 50 is het bedrijf naar de Parallelweg in Krimpen aan de IJssel gegaan in een gebouw gedeeld met een stalling van “de Twee provinciŽn”
Zie de foto’s. De eerste is uit 1968 en de 2e foto is uit 1974.

Omdat gelede bussen ook in het (letterlijk) grijze verleden bestonden, heb ik ter illustratie een voorbeeld bijgeplaatst.

De derde foto in dit hoofdstuk betreft een gelede voertuig in Zuid-Afrika. Ingezonden door gepensioneerd collega Jan van B.
Great North Transport heeft circa 500 bussen, vervoert 32 miljoen passagiers, rijdt 279 busroutes door 6 districten en heeft 1167 man/vrouw indirect personeel (staf) over 11 vestigingen. Geen kleinigheid dus.


       
BosniŽ:
Voor de laatste keer in de buitenland rubriek aandacht voor bussen in BosniŽ met foto's die Co Rozendaal mij heeft gegeven.
Op de eerste foto staat de 936 'op de brug'. Ik ga ervan uit dat we dan te maken hebben met de Volvo B10/Hainje uit 1980 met het originele kenteken BB-03-FL. Het wagenparknummer volgens ESO was 3235. In 1996 zijn er zeker 20 bussen van de BBA in Tuzla (BosniŽ) terechtgekomen en deze foto's dateren van 2000.

De oproep van Mediamax om te bellen voor een reclame op deze bus, is overbodig want ik weet zeker dat deze wagen nooit meer de weg op zal gaan. Misschien op een dieplader maar in ieder geval niet op eigen kracht.

Zoals al vermeld bij de eerste foto, zien we hier de restanten van een andere wagen uit dat rijtje van circa 20 bussen, de 925. ESO nummer 3224. Zo te zien hebben deze krachtpatsers de barre omstandigheden in Tuzla slechts een paar jaar overleefd.


      
100 Jaar NZH - 50 jaar busvervoer:
Na de eerste 2 tekeningen uit de verzameling van Co Rozendaal in busbrief 147 en 148, is het nu tijd voor de oorlogsjaren. Het rijden op gas door middel van een aanhanger met daarop een houtgasgenerator. De tekening geeft voldoende informatie en zeker als je er op klikt want dan verschijnt er een groter exemplaar waar alle informatie duidelijk leesbaar is.


      
Reclame:
In andere busbrieven heb ik vaker dit soort īkunstwerkenī laten zien. Het is altijd weer grappig om de vondst van een reclamebureau te zien maar ik blijf er ook bij dat het enig gevaar in zich heeft. Even niet opletten en dan plotseling zoīn afbeelding voor je zien rijden, levert vast een risicovolle schrikreactie op.

Meer uit eigen regio zijn deze 2 fotoīs, Rotterdam stationsplein oude stijl en de 2e foto is Gouda busstation. De bus als onderwerp op beide fotoīs is de 3955, een Mercedes O405 uit het begin van de serie. In 1988 begon de levering van een grote serie van deze wagens. In die tijd werd voor het eerst gestart met volledige carrosserie reclame en een van de eersten was deze Waddenbrood reclame.


       
2e leven:

Op de valreep kreeg ik van Sten G. een berichtje over een opgedoken bus in zijn regio. Ik dank Sten vriendelijk dat hij aan mij gedacht heeft want ik kreeg vervolgens prima foto's en achtergrondinformatie van hem. Hij meldt dat dit de 2380 is geweest (zie de foto waar vaag de achtergebleven plek van de cijfers te zien is). Deze bus is na de streekdienst terechtgekomen bij rijschool Nederveen. Deze rijschool heeft nu volgens hun webpagina een wat ander model in gebruik sinds 2016, een Volvo B12 uit 2009. De huidige eigenaar heeft de 2380 bij Womy gekocht om er bessenplukkers mee te vervoeren. Dus toch weer een beetje de oude functie terug terwijl de oudste eigenaar nog steeds zichtbaar is op de zijkanten. Bij Connexxion is deze bus namelijk begonnen in 2000, het is een DAF SB220/Berkhof Heerenveen. Dat de bus eerder als lesbus is gebruikt, is nog duidelijk zichtbaar aan alle spiegels die er op en aan zitten.


      
Uitsmijter(s):
Voor sommigen klopt het wel een beetje en ik herken mijzelf wel van dag 1 maar als dit mijn figuur had moeten zijn na 20 jaar, word ik wel een beetje verdrietig want hoe had ik er dan nu uit moeten zien na 35 jaar. Jullie begrijpen dat dit ver naast de waarheid is maar dan spreek ik natuurlijk voor geheel eigen rekening. Hopelijk beledig ik niemand.
 
 

Het verkeer valt of staat met een duidelijke bewegwijzering. In Nederland zijn we kampioen bordjes plaatsen in de wereld. Elke weg moet op elke hoek opnieuw van alle waarschuwingen en verboden voorzien worden want anders kun je bij een ongeval roepen dat het niet aangegeven stond. Waarom dat in andere landen met minder borden ook kan, is mij nog niet helemaal duidelijk maar in het land waar dit bord geplaatst is, zal er wel een aparte studie verkeersborden bestaan op de universiteit.


       
Busbabbel:
Het volgende voorval heb ik geloof ik niet eerder in een babbel verteld. Het was ergens in de jaren negentig van de vorige eeuw. Mijn standplaats is gedurende mijn OV loopbaan altijd Delft geweest maar in die tijd werden een aantal collegaīs zo nu en dan uitgeleend aan de vestiging Zoetermeer. Dit kon niet iedereen omdat Zoetermeer een aantal lijnen reed die wij in Delft niet kenden. Zoals gezegd, een aantal collegaīs en ik hebben die lijnen onder de knie gekregen en wij werden, vaak in de vakantieperiode, ingezet in Sweet Lake City. Ik kende daar al veel chauffeurs maar er liepen ook een aantal kerels die ik niet eerder had meegemaakt. Een van die mannen, laat ik hem Arie noemen, deed toen iets wat ik daarna nooit meer heb gezien. Het was een echte warme zomer en er waren al meerdere discussies geweest over het dragen van een korte broek. Aangezien een korte broek niet voor en door iedereen een prettige aanblik oplevert, en het uniform voorschrift daar niet in voorziet, was een korte broek niet toegestaan. Dit zorgde voor het nodige gemopper maar na wat gemor legde men zich erbij neer. Arie echter ging een stapje verder en kwam op een dag binnen met blote voeten in grote sandalen. Provocerend liep hij het kantoor binnen en ja hoor, de chef hapte toe. Hij maakte Arie duidelijk dat dit geen gezicht was en dat het niet toegestaan was er zo bij te lopen. Arie wierp tegen dat er vrouwelijke chauffeurs rondliepen die open schoenen aanhadden waar ook de tenen van zichtbaar waren. Daar kon de chef niet onderuit maar hij liet zich niet kennen en gaf als antwoord dat die voeten er verzorgd uitzagen met nagellak op de tenen. Arie droop af en alle aanwezigen moesten er hartelijk om lachen. De volgende dag kon men nog veel harder lachen want, je raadt het al, Arie kwam binnen met blote voeten in grote sandalen met ťťn verschil: zijn teennagels waren keurig gelakt. Uiteraard met grote hilariteit tot gevolg. De chef accepteerde deze tegenzet en Arie kon zijn dienst beginnen op voorwaarde dat dit een grap was die gewaardeerd werd maar dat het bij 1 keer moest blijven. En zo geschiedde.


     
Busbios(coop) film(pje):
Omdat ik weet dat er een flink aantal liefhebbers van de fa. Tensen deze busbrief lezen en de naam Tensen al eerder in deze busbrief ter sprake kwam, heb ik gekozen voor een film met een Tensen bus in de hoofdrol.
 
 

       
      

"
Piet Willemsen gaat naar het gemeentehuis en zegt: "Ik kom mijn nieuwe rijbewijs ophalen en ik heb mijn vader ook meegebracht."
"Goed, Piet, maar je had je vader niet mee hoeven te brengen."
"Jawel," zegt Piet, "de secretaris heeft gezegd: 'Als je een nieuwe pas gaat halen, neem dan die ouwe mee!'"

Een echtpaar was 40 jaar getrouwd.
Die avond verscheen een engel aan hen en ter gelegenheid daarvan mochten ze allebei een wens doen.
De vrouw wenste een wereldreis te maken.
En poef! Ze had 2 tickets in haar hand.
Toen was de man aan de beurt.
Hij wenste dat hij een vrouw had die 30 jaar jonger was als hij.
En poef! De man was 90!

Een man komt opgetogen thuis en roept tegen zijn vriendin: "Lieverd, ik heb vandaag twee keer gescoord bij het voetballen!"
Vriendin: " Wat goed van je! En wat was de eindstand?"
Man: "1-1!"
 

   

Tot slot:
Als afsluiter heb ik een bewerking van mezelf geplaatst. Elke busbrief heeft als afzender iets met mijn uiterlijk en steeds knutsel ik weer wat anders in elkaar. Deze bewerking heb ik met een app op mijn telefoon gemaakt. Ik ben het wel maar mijn haar zit iets anders verdeeld op mijn hoofd. Neem nog even de wijsheden door, het zijn weer rake uitspraken, en ik hoop dat het weer de moeite waard was om in deze tropische dagen enige tijd te hebben genomen om de busbrief door te lezen cq te kijken.
Volgende keer opnieuw een mijlpaal, nummer 150, geen idee of ik daar iets bijzonders mee ga doen maar dat zien jullie tegen die tijd.

Hartelijke groeten,

           

    
Wim Koeleman (kameleon@ziggo.nl)
     

Wijsheden:
      


De trap van het leven zit vol splinters, maar dat weet alleen hij die naar beneden is gegleden.

Als een vrouw zegt dat je te ver gaat, kom je te dicht bij.

Manager bij een peptalk: Afgelopen jaar stonden we aan de rand van de afgrond maar sindsdien hebben we een grote stap voorwaarts gemaakt!
 

terug naar de