31 augustus 2016

N i e u w s   i n   B u s b r i e f f o r m a a t 
____________________________________________                                                                                          
 
Verhalen en foto's
van en over
oude en nieuwe bussen
 
Inhoudsopgave:
Leyland - 2e leven - Olaf Horn - Maarse en Kroon - Abri's - Reclame - Buitenland - Arthur - Cuba
Uitsmijters: bijzondere dienstregelingen
Busbioscoop: Code 95
Busbabbel: Zithouding
 

En ja hoor, het ging weer kriebelen. Een beetje rondneuzen in de grote hoeveelheid foto's van en over bussen in mijn uitdijende archief en ik zag een aantal geschikte plaatjes die ik zoals altijd met jullie wil delen. Foto's voor alle hoofdstukken bij elkaar zoeken, formaat aanpassen, fotonaam bijwerken, de volgorde in de brief bewerken, de intro foto 'shoppen' en een vrolijke afsluitanimatie maken. Klaar? Niet, nu begint het pas echt want er moet namelijk nog hier en daar wat tekst bij. Nou goed, ik zal het verdere proces niet beschrijven maar na het plaatsen van een digitale handtekening onderaan een nieuwe busbrief, voel ik iets van tevredenheid en probeer ik in te schatten hoe het op iemand over gaat komen die er voor het eerst naar gaat kijken (en lezen). Ik ben benieuwd naar de reacties.
De intro foto is een MAN Caetano, wagen 8267, op de foto gezet bij Womy in augustus 2016.


      
Goud van Oud:

Deze Goud van Oud is gevuld met 3 foto's. Leylands in 3 versies ooit in dienst van Westnederland. Van (oud) collega Aad kreeg ik een grote hoeveelheid foto's uit een opgedoken archief. Een flink aantal is helaas bewogen, waarschijnlijk tijdens het maken van foto's van de originele foto's. Je ziet het onderwerp nog goed maar de kwaliteit voor plaatsing in de busbrief haalt een flink aantal helaas niet. Gelukkig zijn er van de 78 gestuurde foto's genoeg geschikte plaatjes over en daarvan alvast 3 hieronder geplaatst.
Te beginnen bij de 4581. Deze bus (Leyland/Verheul) uit 1964 staat te boek als onderdeel van het toenmalige wagenpark van de NZH. De bolramer is in 1980 uiteindelijk gesloopt. Op de foto is te zien dat er vlak na de instapdeur een plaat bevestigd zit met daarop het logo van Westnederland. Het is dus aan te nemen dat deze bus tijdelijk uitgeleend/verhuurd was.

Van Willem de B. kreeg ik een leuke reactie: "de 4581, die is inderdaad met nog een 4500 wagen uitgeleend aan Westnederland. Ze werden bemand door NZH chauffeurs en ze reden, in verband met de drukte, tussen Zoetermeer en Den Haag Turfmarkt, ik heb er zelf ook op gereden. Geweldige bussen waren het, waar is de tijd gebleven."
 

  

De 2e foto laat een geheel ander model zien. De 7419 met een Leyland-Werkspoor chassis en een opbouw van Hainje, uit 1965 is een semi-toerwagen. Begonnen bij de WSM en in 1969 overgenomen naar Westnederland. In 1982 geŰindigd op de sloop....

Het derde paradepaardje betreft de 7603. Ook weer een bolramer en nu uit 1967. Net als de 2e foto is ook deze wagen gestart bij de WSM en meegegaan naar Westnederland. Deze viel ten prooi aan de sloophamer in 1981. In 1986 reed er weer een 7603 rond, nu bij de NZH met kenteken BS-77-HH, dat was geen Leyland/den Oudsten maar een DAF/den Oudsten en dan ook nog een gelede wagen zoals op de 4e foto te zien is.

Over deze 7603 bestaat onduidelijkheid. Mijn info heb ik hierboven beschreven maar er bestaat namelijk ook informatie dat deze bus gestart is bij TP/Ragom ipv bij WSM. Dit vermoeden wordt versterkt door de bestemmingsfilm "Schalkwijk". Omdat TP over ging in Westnederland kan dat natuurlijk kloppen. Toch blijft de vraag bestaan waarom in oude overzichten sprake is van WSM. Wie het weet mag het zeggen.

Informatie van R.:
De bus is zijn werkzame leven begonnen als 7603 bij de NZH vestiging Beverwijk.
De 7603 is na 12 jaar verkocht aan voormalig taxibedrijf Brouwer in Nieuwegein welke in opdracht van Westnederland de lijnen Nieuwegein/Tull, Nieuwegein/Schalkwijk en Nieuwegein/Benschop reed.
De foto is genomen bij de garage van taxi Brouwer in Nieuwegein. De bus heeft daar ook ruim 12 jaar gereden en is voor de oud ijzerprijs verkocht aan een hobbyist in Zwitserland die er een camper van heeft gemaakt.
De 7603 bestaat nog steeds en is met de 3de motor in 2016 voor de 4e keer op een reis rond de wereld.
Op internet zijn meerdere foto's van de AB-43-37/7603 in de omgeving van Beverwijk (NZH) en Nieuwegein (Westnederland) te vinden.
De AB-43-37/7603 is een van de eerste bussen geweest waar de achterste 2 rijen 2 persoonsbankjes en de achterbank vervangen zijn door hard plastic in de vorm van een stoel.
De AB-43-37/7603 is ook een van de langst in dienst zijnde bussen in het openbaar streekvervoer in Nederland geweest met een leeftijd van bijna 25 jaar. (de BBA en de NWH hebben bussen gehad die nog langer in het openbaar streekvervoer hebben gereden, bij de NWH zelfs 2 bussen die het 30 jaar uit hebben uitgehouden)
Dat het kenteken onder WSM genoteerd staat zou kunnen kloppen omdat in het begin alle bussen waar de naam Westnederland op verscheen, op naam kwamen van WSM Loosduinen en later weer bij de desbetreffende andere maatschappij onder gebracht werden. Maar waarom dat was weet ik niet.
Dit heb ik uit betrouwbare bron.

Hierop kwam de volgende reactie van Rob W. medewerker archief NZH Vervoer Museum - Haarlem:
In je busbrief 138 staat een foto van de korte bus 7603. Helaas klopt de bijbehorende beschrijving niet voor wat het de NZH betreft.
Bij de NZH heeft nooit een bolramer bus met het nummer 7603 gereden. Wat wel waar is dat bij de NACO in 1967 bolramers Leyland – Den Oudsten LO met de nummers 7584 – 7593 en 7625 – 7638 in dienst zijn gekomen. Deze serie bussen zijn in 1972 naar de NZH overgegaan na de fusie van de NACO met de NZH.
Na 1963 zijn er bij de NZH geen bussen type bolramer meer in dienst gekomen. De series 5375 – 5381 en 4577 – 4590, welke in 1964 in dienst zijn gekomen, hadden nog wel een gebogen voorruit maar waren geen bolramer bussen. En vanaf 1965 zijn alleen bussen met een vlakke voorruit bij de NZH aangeschaft.
Zowel bij de NACO als de NZH heeft er geen vestiging Beverwijk bestaan. Wel had de NZH een vestiging in Velsen-Noord, die overigens vlak bij station Beverwijk lag.

Tot slot een reactie van Bas van der B.:
Gek verhaal over die bolramer. De 7603 was nieuw bij de WSM in 1967, ging in 1969 naar Westnederland, maar heeft tussen 1972 en 1974 bij TP gereden. Natuurlijk niet de RAGOM, want vanuit Ridderkerk was Schalkwijk nog een end weg. Nee, het
was TP/Reederij op de Lek. Natuurlijk is deze bolramer niet bij de NZH geweest en die Taxi Brouwer in Nieuwegein lijkt me ook een fabel.

Zelden in de busbrief zoveel discussie op gang gekregen over een foto.........alle voors en tegens en alle figuurlijke kanten van deze bus zijn intussen aan bod gekomen dus ik wil de waarheid omtrent de 7603 overlaten aan de kritische lezer. Alle inzenders in ieder geval dank voor de genomen moeite.


     
2e leven:
John Oron, een bij velen bekende naam, stuurde mij n.a.v. de vorige busbrief een aantal foto's. Onder andere de 2 foto's bij dit hoofdstuk '2e leven'. Het type bus hoef ik eigenlijk niet meer te vermelden want duidelijk is er weer een MB200 DAF/den Oudsten in beeld. De 8832 is hier in het blauw te zien dus niet meer in OV dienst en sinds 2007 in handen van een particulier. Maar wie en wat dan wel? In mijn overzichten staat deze bus slechts vermeld als zijnde 'geboren' in 1981 en werkzaam geweest bij de NZH. De afbeelding op de achterruit laat ˇf een sportvereniging zien ˇf iets dat met agressie te maken heeft....maar dat kan ik mij niet indenken.
Grappig is natuurlijk dat men het wagenparknummer in ere heeft gehouden en wel op een dusdanige manier dat je je afvraagt wat de reden zou zijn geweest. Groot aan de voorzijde en ook opgenomen in het plaatje op de achterruit. Even zoeken op kenteken en dan komt er uit de bus dat deze bus nog steeds rijdt en zelfs goedgekeurd is voor de APK tot 2017.
Er is vast wel iemand die toelichting kan geven en dat is gebeurd. (zie foto 3 en 4)

Erik van L schrijft een toelichting en stuurt 2 foto's:
De 8832 is van de stichting sportbus uit Haarlem. Zij reden met de 8832 diverse wijken in Haarlem af om met de sportattributen uit de bus de jeugd aan het sporten te krijgen. De stichting Radius in Haarlem (zoals zichtbaar op de bus) is in 2007 failliet gegaan.


 


     
Olaf Horn:

Olaf ontbrak even in de busbrief maar in editie 138 weer helemaal terug. En hoe, wat een voertuig zien we hier dan weer in beeld? Een pendelbus voor Centraal Nederland. Een Volkswagen/den Oudsten uit 1986. In 1994 van CN overgegaan naar de NZH. 18 zitplaatsen en 12 staanplaatsen en......zelden zichtbaar in het OV, een deurtje voor de chauffeur. Misschien valt mij hoongelach ten deel maar ik had deze busvariant nog niet eerder gezien. Niet in het echt en niet op de foto.
De foto is gemaakt in Amstelveen bij het metrostation Poortwachter.

Aanvulling van Rianne: "van dit type VW busjes zijn er nu nog (juni 2016) 2 in onze omgeving te vinden. 1 staat er al jaren als wrak bij truckhandelaar Civiani auto's (voorheen Den Otter trucks) aan de Rotterdamseweg (bij de halte ''molen'' van RET lijn 40) in Rotterdam-Overschie en is (niet heel duidelijk) zichtbaar vanaf de A13.
En de 2de is in redelijke staat te vinden in een van de loodsen van het voormalig transportbedrijf Gordijn (waar ook de opslag is van de Haagse GTL8 trams) aan de Zuiderweg in Rijswijk/Delft.Voor de VW LT50 busjes die bij het streekvervoer reden had je ''groot rijbewijs'' nodig en voor de VW LT50 busjes die bij het GVB Amsterdam binnen de gemeentegrens van Amsterdam bleven, kon je rijden met ''klein rijbewijs''.

 

N.a.v. de eerste foto stuurde Olaf nog wat meer zoals deze van het GVB Amsterdam. Het GVB had een kleine serie van deze wagens, de 581 t/m de 587. Deze busjes werden ook wel Pausmobiel genoemd.......

Wikipedia geeft de volgende info. De busjes reden o.a. ook bij CN, VAD, Enhabo en NZH.

Eigenlijk een foto voor het hoofdstuk 2e leven maar omdat de foto bij Olaf vandaan komt, hier op deze plek geplaatst. Bij Haarlem station de VVV bus het toerisme te promoten. De foto is gemaakt op 14 maart 1987 en laat de 5543 zien, een 10 meter Leyland/den Oudsten uit 1971. Ooit ingezet bij het busbedrijf Salland (N.V. Autobusdienstonderneming "Salland") en via een aantal tussenstops terechtgekomen bij de VAD (N.V. Verenigde Autobus Diensten). Opvallend detail: het kenteken BT-08-XX is niet origineel want dat was BJ-73-81.
In 1997 verviel de APK maar toch werd de bus op naam van een nieuwe eigenaar gezet in 2007. Misschien nog ergens in de achtertuin?


      
Maarse & Kroon:

Even de schijnwerper op het bedrijf Maarse & Kroon. Ik heb er een redelijk aantal foto's van dus ik zal daar wat meer aandacht aan besteden.
Vanaf 1923 reed M&K lijnen ten zuiden van Amsterdam, daarna volgde:

1927 overname AO (N.V. Autobusonderneming, sinds 1922 de lijn Aalsmeer-Amsterdam)
1935 overname van K&N (Fa. Kalmthout & van Niel - lijn Haarlem-Hoofddorp),
1938 overname Kors (sinds 1930 lijn Haarlem-Schiphol),
1939 eerst overname EAAOO (Eerste Amstelveensche Auto-Omnibus-Onderneming - sinds 1922 lijnen in en om Amstelveen)
1939 later ook van Poelgeest ( Fa. M. van Poelgeest),
1941 overname Bunningen (Fa. H.L. v. Bunningen - lijn Wilnis-Amsterdam),
1942 overname Koppenol (Nieuwe Omnibusdienst G. Koppenol - sinds 1924 lijn Nieuwveen-de Kwakel-Amsterdam)
1968 overname UVO (Utrechtse Vervoer Onderneming N.V.)
en in 1973 fusie van Maarse & Kroon tot CN.

Het is een hele opsomming en misschien niet echt interessant voor iedereen maar het schetst toch maar weer eens hoe gecompliceerd het OV altijd al geweest is. We hebben het nu over concessies en daardoor overname van het vervoer door een andere maatschappij maar eigenlijk is er niets nieuws onder de zon als je leest hoe de levenswandel van Maarse & Kroon geweest is en daarna weer opgegaan is in CN dat zelf nu al jaren niet meer bestaat want dat werd weer Midnet, VSN-1 en daarna Connexxion.
Op de startpagina van www.busbrief.nl staan verder naar onderen veel busmaatschappijen vermeld en daar vind je ook een link naar M&K.

Als eerste een oudje, de M&K 20, een Republic Verheul-Kromhout met een motor uit 1933. Ziet er stevig uit en zal ongetwijfeld erg 'comfortabel' geweest zijn. Zoals wel vaker bij dit soort foto's verbaas ik me over het spiegeltje. Dit formaat spiegel(tje) gebruik ik niet eens om mij te scheren.......

 

Meer herkenbaar als een openbaar vervoermiddel zien we hieronder. Wagens 62, 135 en 172 op Schiphol Oost. Leyland/Verheul bussen gebouwd in 1973. De luchthaven is voor Maarse en Kroon een belangrijke 'klant' geweest. Er is nog 1 wagen bewaard gebleven als museumbus en dat is de 73 bij de SVA (Stichting Veteraan Autobussen Regio Noord-Holland Aalsmeer voorheen Werkgroep Aalsmeer)


Op deze foto staat de 220 te pronken vanwege de opening van een nieuwe lijn, namelijk lijn 6 naar Amsterdam. De locatie is Kamerik, een dorp in de provincie Utrecht dat deze lijn aandeed op weg van Uithoorn naar Amsterdam. Om precies te zijn: Lijn 6 reed van Woerden via Kamerik, Kockengen, Wilnis, Mijdrecht, Uithoorn en Amstelveen naar Amsterdam.
Bus 220 was een Leyland RTC/Verheul, gebouwd in 1964. Nadat de bus onder de vlag van CN kwam te rijden is hij uiteindelijk afgevoerd naar een sloper in Vianen.

 


       

Abri's en Haltes:
En dan vinden er nog steeds mensen dat het OV ongezellig is. Maar als je ziet hoe je vertroeteld wordt als je wat lang op een bus moet wachten, dan snap je dat geklaag toch niet?

Als het woord Hotellet betekent dat je hier kan logeren, vind ik het bed wel erg smal. Deze abri kreeg ik van (oud) collega Theo toen hij op rondreis was naar de Noordkaap. (zie het hoofdstuk Buitenland)

En deze halte nodigt uit voor een frisse duik. Zou hier een waterbus oversteken? Hopelijk is de wachttijd voor de bus niet al te lang want ook deze foto is van de reis naar de Noordkaap en ik stel mij zo voor dat je hier in de winter niet een bus net moet missen.....


      

Al vaker heb ik in de busbrief opvallende reclames laten zien. Ik geloof dat deze twee nog niet aan de beurt geweest zijn. Tegenwoordig zie je niet zo vaak meer hele creatieve plaatjes op de bussen terwijl het enige jaren terug zo gek het niet kon zijn of je zag je wel ergens in het verkeersbeeld opduiken. Dat de eerste bus een flexibele vorm heeft, komt de tandenborstelfabrikant goed uit.

De 2e foto laat zich raden. In de natuur betekent dit meestal uitbreiding van de veestapel dus of dit ook hier gaat gebeuren vertelt het verhaal niet.

           


   
Noordkaap:
I
n 2015 heeft (oud) collega Theo, eerder al vermeld bij de haltes en abri's, een rondreis gemaakt naar de Noordkaap en hij heeft gedurende zijn vakantie regelmatig foto's genomen in de landen die hij kruiste. Achter op een toeristenbus viel hem een plattegrond op die van pas komt in deze brief. Te zien zijn de landen waar het om draait namelijk Noorwegen, Zweden, Finland en Rusland kwam ook heel dichtbij. Helemaal bovenaan in het midden staat de Noordkaap vermeld. Voor de gemiddelde sterveling is dat het hoogste punt van Europa in de richting van de Noordpool maar natuurlijk liggen er nog wat eilanden in de weg die meer in aanmerking komen voor de titel 'hoogste punt'. Rovaniemi is voor Finland wat Den Haag is voor Nederland. De regering zetelt daar terwijl Helsinki de hoofdstad is. Rovaniemi is trouwens ook de geboorte- en woonplaats van de kerstman.

De Volvo is een veelgezien bustype en deze rijdt als lijn 40 naar het centrum via de Workinnmarka school in Troms°, Noorwegen.

Deze wagen, een MAN, is extra lang en je zou eerder denken aan gelede bus maar deze bus van AtB is een geheel. AtB is een relatief jong bedrijf sinds 2009 in Trondheim, Noorwegen, met circa 52 werknemers. AtB betekent letterlijk van A naar (to) B.

Een ander busbedrijf is Nettbuss. Een Volvo 9700 touringcar speciaal voor de lange afstandsreiziger. Deze bussen vertrekken hoofdzakelijk vanuit Oslo en onderhoudt verbindingen met diverse belangrijke steden in ScandinaviŰ.

Waarom Theo deze foto heeft genomen laat zich raden. Toch is de tekst op de achterzijde netjes te verklaren. Rovaniemi is al ter sprake geweest maar Kutilan Liikenne is de naam van een busreisorganisatie in Finland. In gewoon Nederlands: Kutilan Verkeer. De oprichter van het bedrijf heet Mikko Kutilan.

En dan op deze foto een goede bekende voor iedereen die in Haaglanden rondneust. Een MAN, Lion's City alleen in dit geval geleed maar wel op gas. Deze bus is op weg naar Bygd°y, een locatie ten westen van Oslo.


      
De 1600-1700 serie:
Van Arthur kreeg ik een serie foto's van dit bekende type bus, de Leyland-den Oudsten LOB. Deze serie reed bij de DVM, FRAM en WN. Hieronder zien we de 1674 van de FRAM. De chauffeur is mogelijk aan de vroege kant en wacht rustig zijn vertrektijd af of hij weet dat er iemand gaat overstappen en verleent vanzelfsprekend die service. Deze bus is gebouwd in 1980 en in 1993 uit dienst gesteld. Later is de 1674 ook ingezet bij FRAM Specials.

Hiernaast de 1697 van de DVM (N.V. Drentse Vervoer Maatschappij) Deze bus heeft een braaf leventje geleid en er zijn dan ook geen bijzonderheden over te vinden.


      

En dan weer eens wat vertrouwde beelden uit het land van de sigaren. De 9841 in redelijke staat. Deze DAF/den Oudsten is gebouwd in 1985 en in dienst geweest van Westnederland, ZWN en Connexxion. In 1993 heb ik het genoegen gehad om zelf een aantal diensten met deze wagen te rijden en ik zal vast wel in een van die diensten lijn 128 gereden hebben.

De NZH is in deze brief al een paar keer genoemd en ook op Cuba rijdt men reclame met de 8974 voor dit Nederlandse bedrijf. Een huiselijk beeld met wat decoratieve gordijntjes. Dit zou in de NZH tijd ondenkbaar zijn maar Cubaanse chauffeurs zijn ietwat vrijer in het uitrusten van hun voertuig. Dit was een DAF/van Hool uit 1980.


      
Uitsmijter(s):
Opvallende uitsmijters, 2 dienstmededelingen. Op teletekst een bericht waar melding gemaakt wordt van een buslijn die je niet moet missen want voor je het weet heb je een luxe uitvoering van een abri nodig om de wachttijd voor de volgende bus door te komen.
Beide plaatjes laten een bericht zien waarin men over een jaarlijkse gang van zaken iets kan lezen. Rechts staat de jaarplanner van de NS. Fijn dat men zoveel moeite doet om de treinreiziger op de hoogte te houden. In beide gevallen biedt de tekst weinig vertrouwen.

                                          


       
Busbabbel:
Twee busbrieven zonder babbel maar ik pak de draad weer op met een verhaal over de zithouding van de chauffeur. De mening over een juiste houding is natuurlijk betrekkelijk. Je hebt de richtlijnen van de daarvoor ingestelde instanties. Dezen schrijven een rechte zithouding voor, kont naar achteren, rug recht en de afstand tot het stuur zodanig dat de armen het hele stuur kunnen bereiken. Dat is de theorie voor de zitinstructie. Nu de praktijk. In de praktijk hoeft iedereen maar rond te kijken naar de bussen op straat. Van heel dicht op het stuur tot achterover liggend met een afstand net genoeg om het voorste deel van het stuur te bedienen. Beiden niet juist. De waarheid ligt altijd ergens in het midden naar mijn mening. Je kan richtlijnen bedenken maar die zijn altijd variabel want ieder mens zit anders in elkaar. Waar de een pijn van in zijn of haar rug krijgt, heeft de ander er juist baat bij. Ik stap weleens achter het stuur van een bus en dan vraag ik me ernstig af hoe iemand in die stoel een dienst van 8 of 9 uur heeft kunnen rijden. De zitting iets naar voren gekanteld, de rugleuning zodanig dat ik weinig steun ervaar en ik vermoed dat de collega die hiermee reed, meer dan wenselijk, al die tijd op de voeten rustte in plaats van op het zitvlak en daardoor ook de rug onjuist belast heeft. De voorgeschreven houding van de ergonomische deskundigen zou rugproblemen moeten voorkomen en dat zal in een aantal gevallen best zo zijn. Rugklachten ontstaan echter niet alleen door de werkhouding maar bedenk eens hoe mensen de avond 'hangend' voor de buis doorbrengen en dan zeker niet de verstandigste zithouding aannemen. Ook de nacht doorbrengen in een bed met een versleten of verkeerd matras doet de rug geen goed. In de bus hebben we tegenwoordig luchtvering, stuurbekrachtiging, rembekrachtiging en een luchtgeveerde stoel met vele opties om naar wens in te stellen en toch merk ik dat veel jonge collega's nu al rugklachten hebben en dat de bus verwijten. Mijn stelling is dan ook dat in een modern voertuig de spieren onvoldoende belast hoeven te worden en daardoor verslappen met als gevolg klachten. De sportschool is ontzettend populair. Daar worden vele spieren getraind want dat is goed voor de conditie maar 8 of 9 uur achtereen een bus besturen zonder de spieren gezond te gebruiken, vraagt om problemen. Ik werk al 33 jaar in het OV waarvan 27 jaar intensief achter het stuur en, ondanks dat ik ben afgekeurd voor militaire dienst vanwege een zwakke rug, heb ik zittend achter het stuur op de wijze die ik het prettigst vond nooit rugklachten ontwikkeld. Rarara? Geluk gehad? Zoals ik al eerder opmerkte  ligt de waarheid in het midden. Zit je lekker in je vel? Is je lichaam geschikt voor dit werk? Welk aandeel hebben sportblessures? Als jonge oudere vraag ik mij dat allemaal af. Een zondebok is makkelijk aan te wijzen maar klopt dat ook? Leg jezelf eens onder een vergrootglas en beoordeel je manier van leven. Misschien kun je er problemen mee voorkomen.


     
Busbios(coop) film(pje):
Hier zien we een plichtsgetrouwe QBuzz collega die zijn uiterste best doet om op tijd te verschijnen voor de cursus code95. Dat dit niet geheel zonder problemen gaat, zie je in dit filmpje. Als je een hekel aan lachen hebt, moet je het geluid uitzetten. Vreemd? Probeer het dan maar. Veel plezier.
 
 
 

       

Er zijn intussen zoveel apps officieel beschikbaar dat de keuze steeds lastiger wordt welke wel en niet te downloaden. En dan heb ik het nog niet eens over alle apps van minder betrouwbare oorsprong. Al met al voor mij de opdracht om in deze rubriek slechts goedgekeurde apps aan te prijzen. Gratis, dat wel. Betalen kan altijd maar wie geen hekel heeft aan het zo nu en dan weg'vegen' van een reclame berichtje, kan zich verheugen in prima apps.
Deze keer een nuttige app en een app voor een ouderwetse manier van 'genezen'.
De nuttige app is deze keer een medicijnenapp met de naam FK. Die letters staan voor Farmacotherapeutisch Kompas maar dat zou ik gelijk weer vergeten. Belangrijker is de inhoud van de app. Je kan alle geneesmiddelen vinden met een omschrijving, een advies, bijwerkingen enz. enz. Bij twijfel altijd de huisarts raadplegen maar om te weten wat je slikt, kan dit bijdragen tot kennis van wat je doorslikt.

De tweede app betreft 'Oma weet raad'. Uiteraard vind je hier meer dan alleen tips voor de gezondheid. Het kan leiden tot gegrinnik maar soms weet oma het echt beter dan alle moderne middeltjes die voor een fors bedrag aan de man/vrouw gebracht worden.

Klik op:     


      

Ik wil dit even onder jullie aandacht brengen, omdat het voor mij ook goed gewerkt heeft.
Ik hoorde een arts op de tv zeggen dat we, als we tot innerlijke rust willen komen, iets waaraan we begonnen zijn af moeten maken.
Omdat we eigenlijk allemaal wel wat meer rust in ons leven willen hebben, ben ik in huis gaan rondsnuffelen naar zaken waar ik aan begonnen was en nooit had afgemaakt.
Ik heb vervolgens een fles Merlot leeggemaakt die nog half vol was, alsmede een fles Chardonnay.
Toen een vles Bailies en een vles wum. Toen ook noch een dos znoepies van M em M en noch wad gips van Smis.
Ook noch un ressie wiskie. Je hep cheen noossie van hoe ik mu nu foel.
Stur did an al ju vrinden die rusd noodeg hebbe. En seg da je fan ze hout.

Roept de sergeant boos: ‘Soldaat, ik heb je vanmorgen niet gezien bij de camouflage oefening!’
Reageert de soldaat: ‘Sergeant, dank u voor het compliment.’

Het is gedaan met de ooievaar, de bloemkolen, de bloempjes en de bijtjes.
"Opa? Zeg me eens, hoe ben ik ontstaan?"
"Wel mijn kind, het moest er eens van komen, en waarom niet vandaag? Luister goed!
Papa en mama zijn elkaar tegengekomen in een internetcafÚ.
Papa heeft in de toiletten van dat internetcafÚ een verbinding gemaakt met mama.
Op dat moment heeft mama een paar downloads gekregen van de memorystick van papa.
Toen papa klaar was met het uploaden, stelden we vast dat ze geen firewall hadden gebruikt.
Aangezien het te laat was om te cancelen of te deleten, zaten ze na negen maanden met een virus!!!"
 


   
Tot slot:
Waarde lezer, je hebt het eind van deze busbrief gehaald. In de vorige brief klaagde ik over het slechte weer. Nou, dat heb ik geweten. Bij het maken van deze brief was het 30 graden Celsius buiten. Dat is voor mij het teken dat ik me schuil moet houden want mijn voorkeur ligt ergens tussen de vorige brief en deze, qua buitentemperatuur dan wel. Maar ach, wat zeur ik, de zonaanbidders halen deze brief later wel in. Iedereen de beste wensen voor september. Het is nog maar even en het filmpje in de busbios kan zomaar werkelijkheid zijn. Voor die tijd val ik jullie nog wel een of 2 keer lastig dus graag tot nummer 139.

Hartelijke groeten,

           
Wim Koeleman (kameleon@ziggo.nl)
    

Wijsheden:
      


Je kunt beter een nachtje slapen over wat je wilt doen, dan wakker liggen over wat je hebt gedaan.

Denk niet te veel aan degene die je stress bezorgen. Wees dankbaar voor degene die je een glimlach bezorgen.

Gevoel voor humor is gewoon gezond verstand dat danst.