23 mei 2016

N i e u w s   i n   B u s b r i e f f o r m a a t 
____________________________________________                                                                                          
 
Verhalen en foto's
van en over
oude en nieuwe bussen
 
Inhoudsopgave:
Goud van Oud - 2e leven - Zuid Afrika - Flixbus - Abri's/Haltes - Groot - Cuba
Uitsmijters: Hoge nood - Vruchtbare bus - Hoofdweg
Busbioscoop: Man Lion's City
 

Een flinke tussenpoos na de lancering van de vorige editie van deze busbrief. De reden hiervan is simpel, de computer gaat minder vaak aan omdat waar ik 'vroeger' steevast de computer voor moest gebruiken, doe ik dat nu op smartphone en tablet. Als ik de computer een paar jaar terug aanzette om email te lezen of informatie op te zoeken of enz. enz. dan greep ik de kans meestal wel even aan om aan mijn webpagina's te werken. Een slecht excuus, ik weet het, maar toch is dat zo. Vandaag weer eens een dag dat ik er speciaal voor ga zitten. Hieronder vind je het resultaat.


      
Goud van Oud:
In Maastricht wordt er op dit moment een nieuw busmuseum opgezet: Het Stadsbus Museum Maastricht.
Er zijn op dit ogenblik 4 ex-Maastrichtse stadsbussen in bezit en in restauratie, waaronder de 39 (zie foto) uit 1970 die al jaren verloren gewaand was, en er zijn nog onderhandelingen over een aantal andere exemplaren. Bezoek de
webpagina van dit nieuwe busmuseum voor meer foto's en info. Ook op Facebook zijn zij te vinden.
De 39, een Volvo B57/Jonckheere, kwam in dienst bij de GABM in 1970 (GABM - Gemeentelijk Autobussen Bedrijf Maastricht, sinds 1920 stadsvervoerder in Maastricht, in 1971 is de naam veranderd in SM).
Uiteindelijk werd deze bus afgevoerd rond 1981-1983 en nu dus weer opgedoken en hopelijk in de toekomst net zo fraai als op deze foto.

Daaronder 2 prentbriefkaarten/ansichtkaarten van 2 verschillende periodes station Maastricht.

              

 

     
2e leven:
Zoals in het bovenstaande hoofdstuk al te lezen viel, zijn er mensen die zich in hun vrije tijd wijden aan het conserveren van onze busgeschiedenis in de meest tastbare zin, het opknappen van bussen en ze voor het nageslacht te bewaren. Bussen die in 99 % van de gevallen een dienstbaar leven in het OV hebben gehad. Vaak belanden deze wagens in het buitenland (zoals in de busbrieven heel regelmatig zichtbaar is) maar dan wacht uiteindelijk toch de slopershamer. Gelukkig zijn er over heel Nederland gezien nog vele exemplaren gered. Stichting BRAM is ook zo'n genootschap. Op deze foto zien we een gecamoufleerde bus, de 590, een Mercedes/Neoplan met een opbouw van Hainje uit 1985. Voor meer info over de 590 en andere bussen en over BRAM zelf, klik op BRAM.

Dat er weleens gevloekt wordt in het OV zal bij niemand bevreemding opwekken maar soms betert zo'n bus zijn leven en komt in een 2e leven terecht bij een stichting die vermoedelijk 'jeminee' al teveel zal vinden. Hier zien we de getuigenisbus in Delft. Deze MB200 is uit 1981 en in 2013 tenaamgesteld bij de Stichting Vissers van mensen. Bij welk bedrijf deze wagen dienst gedaan heeft, is helaas voor mij niet te achterhalen door het nieuwe kenteken. Misschien kan iemand mij bijpraten?

Jeroen Mastenbroek kon mij bijpraten: Deze bus was ooit de BBA 660 uit 1981 en het oorspronkelijke kenteken is BD-45-HS geweest. Het ESO wagenparknummernummer was 1509.

Dick van der Goot schrijft: Dit type DAF/Hainje-bus is uitsluitend door de BBA aangeschaft (en op Volvo-chassis ook door Tensen), in de periode waarin de BBA wel al afscheid had genomen van ZABO (maar toch iets van de karakteristieke filmkast van de laatste series ZABO-lijnwagens wilde behouden), maar nog niet was "doorgestandaardiseerd" naar Den Oudsten (toen het zo ver was, kwamen er ook Den Oudsten bussen met een extra grote filmkast bij meerdere bedrijven).

De 2e bus met een religieus bestaan is deze oud HTM wagen, de 432. Deze DAF/Hainje stamt uit 1984 en is ooit nog kort verhuurd geweest aan de RET. Nu dus op zoek naar reizigers met een andere bestemming in het leven.

En die andere bestemming is gevonden (met dank aan Aad): De 432 is sinds kort in bezit van het Haags Bus Museum (zie foto, schade is ontstaan bij een te laag viaduct) en zal gestript worden om de al aanwezige 485 te voorzien van onderdelen. Deuren, banden, ruiten, motor, versnellingsbak en cardan van de 432 zijn nog goed en de 485 is op 23 mei weer goedgekeurd. (zie foto)

                

 


    

Van oud collega Jan kreeg ik onderstaande foto's. Jan en Ria genieten van de pensioendagen en favoriet is daarbij Zuid-Afrika om meerdere redenen. Jan beloofde voor mij rond te kijken naar opvallende bussen en zie hier, hoe opvallend wil je het hebben? Een bijzonder type Mercedes met aan de bovenzijde blauwe lampen (?). Kan handig zijn als je te laat bent maar ik betwijfel of dat in Zuid-Afrika belangrijk gevonden wordt. De bus ziet er op het oog aardig uit tot je instapt en ziet hoe de chauffeur gehuisvest is. (zie 3e foto)

Het is dat je op de eerste 2 foto's het rode jack op de chauffeursstoel ziet hangen anders zou je denken dat het een andere wagen betrof. Primitief, vervallen en zeker niet comfortabel zijn slechts een paar woorden die tot uitdrukking brengen wat je denkt bij het zien van deze cabine....
Des te opvallender is het dat de rest van het interieur voor de passagiers er nog best mag zijn. Dat ziet er strak en schoon uit (4e foto). Vanwaar het verschil?
Tot slot nog een 'grappige' tekst helemaal achterin, zie foto 5.

Zuid-Afrika is minimaal 2-talig maar op school heb ik zelf Engels geleerd en ik kan dus de vertaling van 'Emergency exit, force out glass' met een beetje goede wil vertalen in 'Nooduitgang, druk het glas uit'. Wat de busmaatschappij er echter van maakt, gaat wel erg ver. 'Stamp die ruit uit!!' Een aanmoediging die bepaalde types met groot plezier bij het minste of geringste aan zullen grijpen om er een noodgeval van te maken.....


      

Een opvallende nieuwkomer in het reizigersvervoer. Gestart in 2013 in Mnchen Duitsland en nu, een paar jaar later, worden er meer dan 5000 ritten per dag gereden door heel Europa. Fraaie bussen en veelal ook fraaie tarieven. Voor de prijs van dagkaart parkeren in Utrecht, zit je al in Parijs en indien gewenst kan de fiets ook nog mee. Helaas moet je je huisdier thuislaten want dat is verboden mee te nemen.

Het ruime netwerk van Flixbussen heeft zich zelfs al uitgebreid tot Delft. Hieronder zie je de bus staan aan de achterzijde van het huidige station, met halte n tijdtabel. Met dank aan Theo alias Ollie.

              


       

Abri's en Haltes:
Of deze abri stormbestendig is durf ik te betwijfelen. Een ding is zeker, het nodigt uit om op de bus te wachten en als er eentje wat later is of uitvalt, heb ik er geen moeite mee. De meneer op de foto belt mogelijk naar huis dat hij wat later zal zijn..... In Delft richtte Ikea ooit als reclamestunt een abri in met o.a. stoelen en een lamp. Mogelijk heeft dit iemand op een idee gebracht of is het Ikea opnieuw gezien het Ikea-achtige bankje. 

Iemand op het verkeerde been zetten heet dit. Leuk hoor maar gelukkig zit het aan de goede kant want anders rijdt elke chauffeur zonder te stoppen door in de veronderstelling dat de abri leeg is.


      
Hoe groot wil je het hebben? In eerdere busbrieven heb ik foto's geplaatst van oversized busmateriaal maar het lijkt wel een wedstrijd wie de langste heeft. Het is al net als in de cruisetak van het varend toerisme, de schepen worden steeds groter en luxer. Dat er op deze bus 'mega' geschreven staat, lijkt mij niet overbodig. Een lekke band is ook geen probleem want je hebt er nog genoeg over. Ik hoop wel dat er een trekhaak aan zit want dan kunnen de fietsen ook makkelijker mee. De 'normale' Megabus ziet er al bijzonder uit zoals de foto's op deze link laten zien dus is de argwaan terecht te denken dat er hieronder sprake is van photoshoppen....... (met dank aan R.: "Het voorstuk is een Neoplan ''megaliner'' en het achterstuk is van de ''beroemde RTL big brother'' dubbeldekker met 2 extra assen."
Eerder in deze busbrief kwam Flixbus aanbod en deze Megabus doet in principe hetzelfde. Concurrenten dus. Voor meer info kijk op deze link.

Hierboven is het vervoer gericht op (internationale) vakantiegangers. De dubbel gelede bus op de 2e foto is duidelijk anders. Qbuzz heeft deze nieuwe bussen ingezet in Groningen. Met wel hetzelfde doel als bij de Megabus, snel en comfortabel, maar slechts voor lokaal vervoer.

Met deze bus ben ik te kort door de bocht gegaan. Dick van der Goot tikt mij subtiel op de vingers en dat wordt altijd weer gewaardeerd.
Dick schrijft: Bij de dubbel gelede Groningse bus kun je misschien nog een verduidelijking toevoegen. Die dubbel gelede bussen zijn hybride Hess-bussen en dus geen Mercedes Citaro's. Er zijn er slechts drie van in Groningen, de nummers 3490 t/m 3492, en ze zijn (vooralsnog) bestemd voor de "lange" ritten van lijn 11 (doorlopende vanaf/naar Zuidhorn). De groene zijstreep slaat ook op lijn 11. De bussen met de nummers 3420 t/m 3447 (enkel gelede Citaro's) worden in principe ingezet op de lijnen 3 en 4. Op lijn 5 en op de "korte" ritten van lijn 11 (tot aan de Universiteit) rijden meestal wat oudere gelede Mercedes Citaro's uit de 3000-groep. Voor lijn 15 zijn extra lange gelede Mercedes bussen beschikbaar (3401 t/m 3409), die over een dubbele achteras beschikken en de typenaam CapaCity voeren. Connexxion rijdt momenteel ook op proef met een Mercedes CapaCity (bus 1104), en wel op R-Net-lijn 310 tussen Nieuw-Vennep en Amsterdam-Station Zuid via Schiphol.

Als derde opvallend groot voertuig staat hier een bus op de foto waar vermoedelijk ook interlokale reizen mee gemaakt worden. Een dubbele dubbeldekker met nachtfaciliteiten. Toch heb ik mijn bedenkingen voor wat betreft het comfort. Ik moet er meestal 's nachts nog wel een keertje uit, wie niet? Ik zie mij al stommelen in het gangpad. Geen probleem als je dat alleen doet maar de kans bestaat dat er meer mensen met hoge nood op pad zijn. Nog niet te spreken over het mogelijke snurken of praten in je slaap. Weet jij wat je er dan allemaal uitgooit? Nee, ik kies wel ander vervoer, dit lijkt mij toch teveel op veevervoer. Er zit wel 'koe' in mijn naam maar dat wil nog niet zeggen dat ik zo vervoert wens te worden.

Aanvulling van Pieter Groenendyk: Zo'n bus heb ik in juni 2000 in Washington USA op de foto gezet. Ik hem zag staan voor de trappen van het Capitol. Naar ik meen te weten werden ze daar voor rondreizen door de USA ingezet.

Pieter heeft meer info: Op internet kwam ik er achter dat dit de naam Rotel draagt oftewel Rollend Hotel.

Zoek in Google op "Rotel bus" en kijk bij de afbeeldingen. Je zult versteld staan. Weer een bijzondere busvariant onthuld. Een variant met trekker en oplegger maar zelfs ook een bus voor overdag met een aanhanger voor de nacht. Wonderlijk.
Pieter stuurde mij ook een link naar een filmpje en dat staat ook hieronder.

 


   
Nederland in Cuba:
Nogmaals Erik Kanters. In busbrief 135 stonden al mooie foto's van zijn hand maar ik had ook nog onderstaande foto's van hem gekregen. Als je dit toch ziet en het vergelijkt met de eisen die in ons land aan een bus gesteld worden dan zakt je mond open van verbazing. Blijft natuurlijk wel erg leuk om te zien hoe ze in Cuba creatief zijn. Ik kan me nog geen beeld vormen van wat wel en niet origineel is maar een dubbel-asser is deze bus van origine nooit geweest. Aangezien er achter n voor richtingaanwijzers in de dakrand zitten en de voorzijde bestaat uit een achterruit, moet dit op twee manieren een samengesteld voertuig zijn. Ten eerste een trekker met oplegger en ten tweede een oplegger vervaardigd uit 2 MB200 wagens. Heel apart!!!

Lijn 13 onderweg naar de Uithof in Den Haag. Alleen het landschap klopt niet met Madestein en omgeving. Het weer klopt dan wel weer maar nee, dit is de HTM 438 op Cuba. Bij het eerdere hoofdstuk '2e leven' zagen we al de 432 en hier dus een familielid uit dezelfde serie. Kun je zien hoe verschillend een bus kan terechtkomen, het zijn net mensen........


      
Uitsmijter(s):
Er staat dan wel groepsvervoer in de filmkast maar gelukkig is de groep al gelost en moet de bijrijder blijkbaar ook iets lossen. Normaal kies je daar het achterwiel voor dus de nood in dit geval was wel heeeel hoog. Verder een fraai plaatje van de 6105 in barre weersomstandigheden ergens op een dijk in Zuid Holland. De 6100 serie is o.a. in busbrief 79 aan bod geweest.

               

En zo kan het ook eindigen. Een vruchtbaar voertuig zo te zien. Ooit pech gekregen en achtergelaten langs de weg. Tja, als er ruimte genoeg is.

Dit bord is door een creatief persoon onder handen genomen. Het is grappig gedaan maar helaas komt het wel erg dicht bij de werkelijkheid waarmee we vandaag de dag helaas geconfronteerd worden. Gelukkig kom ik  wel bij de Hoofdweg. 


     
Busbios(coop) film(pje):
Ooit was de Leyland beeldbepalend, daarna ging DAF als standaard in de boeken en later speelde Mercedes een grote rol. Tegenwoordig zijn vele merken vertegenwoordigd in het OV en MAN is er daar een van. Om precies te zijn, de MAN Lion's City bus op diesel n op gas. In dit filmpje komen diverse openbaar vervoerbedrijven in beeld met hun paradepaardjes.

       


       

Surftips naar webpagina's zijn in deze rubriek veel en vaak aan bod gekomen. De laatste keren combineerde ik dat met tips voor leuke en/of nuttige apps. Met ingang van deze busbrief vind je hier nog slechts verwijzingen naar (gratis) apps.

De tip van deze brief betreft een app met interessante collage mogelijkheden. De app heet 'Make my day' en dat belooft al wat zou ik zeggen. Op deze link kun je hem downloaden. De app zoekt alle foto's in het toestel op en geeft je de opties om er op verschillende manieren collages van te maken.

Een tweede tip betreft een app waarmee je piano kunt spelen, 'Piano for you'. Allerlei andere geluiden zijn te koppelen aan de toetsen. Heb je een muzikaal talent dan kun je je hiermee uitleven onderweg of thuis. Geen talent? Dan kun je gewoon eens proberen hoe je 'Vader Jacob' kunt spelen..... kijk op deze link.

Klik op:     


      

Hoe je meer kunt laten zien met een filmkast:
       

Een man vraagt op de groenteafdeling van een supermarkt om een half kropje sla. Een jonge bediende zegt hem dat ze alleen hele kroppen sla verkopen.
De man blijft maar aandringen en dus zegt de bediende dat hij het even aan de filiaalchef zal vragen.
Hij loopt het kantoortje van de filiaalchef binnen en zegt: "Een of andere idioot wil een halve krop sla kopen."
Terwijl hij zijn zin afmaakt, draait hij zich om en ziet hij de man achter zich in de deuropening staan, dus voegt hij er snel aan toe: "En deze meneer wil de andere helft."
De chef complimenteert hem even later met zijn tact: "Ik was onder de indruk van de manier waarop je je daar uit redde. We houden wel van mensen die kunnen improviseren hier. Waar kom je eigenlijk vandaan?"
"Abcoude, meneer."
"Oh, en waarom ben je daar weggegaan?"
"Je hebt er alleen maar hoeren en ex-voetballers."
"Zo. Mijn vrouw komt ook uit Abcoude."
"Echt?" antwoordt de bediende, "voor welke club heeft ze gevoetbald?"

Een man met een pistool loopt een filiaal van de bank binnen en roept tegen de bediende achter het loket: "H jij daar, gooi al het geld, biljetten groot, klein en alle munten in deze zak!"
Toen de zak met geld gevuld was, draaide de bankrover zich om naar een man in de rij en vroeg: "Heb jij gezien dat ik deze bank beroofde?"
Bang antwoordde de man: “Ja, dat heb ik gezien!"
De bankrover schoot de man neer en deze viel meteen morsdood tegen de grond.
Toen draaide hij zich om naar een echtpaar in de rij en vroeg aan de man: "En heb jij gezien dat ik deze bank beroofde?"
De man antwoordde rustig: "Nee, meneer ik heb niks gezien, maar mijn vrouw wel!"
 


   
Tot slot:
Wat in het vat zit, verzuurt niet zegt men maar ik ben toch blij dat ik weer wat uit het vat heb kunnen halen. Na een paar dagen warm weer met zelfs de wetenschap dat Nederland even het warmste land van Europa is geweest, vallen we weer terug in het bekende weertype en kan de zomerkleding het nog niet echt aan, en ook niet aan als je begrijpt wat ik bedoel.....
Ach, binnen kun je geen barbecue houden maar vermaak je dan maar met deze busbrief. De zomer is nog niet voorbij toch?

Hartelijke groeten,

           
Wim Koeleman (kameleon@ziggo.nl)
 

Wijsheden:
      


Iemand die een masker opzet, heeft zijn gezicht verloren. (WK)

Maar wie zijn gezicht verliest, staat desondanks nog met een mond vol tanden. (WK)

Als lachen zo gezond is, snap ik niet waarom veel dokters vaak zo zuur kijken. (WK)