28 maart 2016

N i e u w s   i n   B u s b r i e f f o r m a a t 
____________________________________________                                                                                          
 
Verhalen en foto's
van en over
oude en nieuwe bussen
 
Inhoudsopgave:
Brand garage Emmen en Coevorden - Goud van Oud - 2e leven - Snelle Vliet - Abri's/Haltes - Texelhopper - Cuba
Uitsmijters: Stoom versus Koploper
Busbioscoop: Behendige chauffeurs
Busbabbel: Een chauffeurspauze is heilig
 

Geachte lezers, de wereld is doorgedraaid dus leek het mij het beste om als tegenhanger een busbrief met onschuldige berichten en nieuwtjes te versturen. Ooit vond ik busbrief 35 al een hele onderneming maar dit openingswoordje betreft alweer editie 135. Wat vliegt de tijd......
In deze brief aandacht voor de brand(en) die in het Noorden van Nederland het OV in het verleden behoorlijk ontregeld hebben. Van Noord-Nederland leverancier Arthur kreeg ik veel informatie toegestuurd en daarmee heb ik geprobeerd een indruk weer te geven in het eerste item. Van oud-collega Aad kreeg ik foto's van bussen die in een 2e leven ingezet zijn bij Snelle Vliet. Het aantal onderwerpen in deze brief is door het riante aanbod van bovengenoemde informatie enigszins beperkt, eerder vaak wel 11 hoofdstukken en nu 'slechts' 7, maar dat zal de pret niet drukken.


      

Brand stalling Emmen 27 oktober 1979:

Op 27 oktober brak brand uit in de busstalling van de DVM in Emmen. De brandweer van Emmen rukte met groot materieel uit, echter toen men aankwam was er geen houden meer aan. Politieagenten hadden nog vijf bussen uit de gevarenzone kunnen halen. Ze hadden net een cursus gehad wat ze moesten doen met een lijnbus die in de problemen was gekomen, dus dat kwam goed uit. In de stalling stonden veertien Leyland bussen. De twee agenten kwamen niet verder dan 5 'overlevende' bussen omdat de rest van de buiten gestalde bussen al vlam had gevat. Naast de bussen die in vlammen op gingen, ging ook de nieuwe wasstraat verloren. Dat het een grote brand was, bewijst het feit dat de brandweer van Emmen de hulp inriep van de korpsen van Klazinaveen en Sleen. Toen de brand geblust was, kon de schade worden opgemaakt. De stalling en de werkplaats waren volledig verwoest. Hierbij gingen volgens verschillende bronnen tussen de 16 of twintig bussen verloren, sommigen nog geen halfjaar oud. De reden dat er zoveel bussen in Emmen stonden had waarschijnlijk met het extra wintervervoer te maken. De woning van de chef, de heer Jeuring, kon worden gered. Het stationsgebouw en het personeelsverblijf van de DVM waren zwaar beschadigd.

in het boek "van omnibus tot Q-link" van Beno Hofman wordt ook gesproken over de brand in Emmen.

Foto's nagestuurd door Henk G.
Hiervoor dank.

     

De oorzaak vaan de brand is dus simpel verklaard.

Wat was er gebeurd? Vlakbij het station waren enkele uitgaansgelegenheden gevestigd en in één daarvan kwam een groep vrienden erachter dat ze iemand misten. De man drentelde bij de stalling rond toen de politie aankwam. Het bleek dat de man kans had gezien de stalling binnen te komen en in één van de bussen een brandje te stichten. De man is aangehouden en hij bekende vrij snel zijn daad. Maar die zaterdagochtend moesten er wel weer dienstritten gereden worden, het geluk was dat het zaterdag was en er die dag minder bussen hoefden te rijden. Dat was nog wel te behappen, bussen die stonden opgelegd, werden weer in dienst gesteld. Maar de maandag, daar kwam het nu op aan. In Drenthe is Emmen vermoedelijk het drukste busstation, in de wijk Angelso zitten veel grote schoolcomplexen. Dan hebben we het nog niet gehad over de werknemers van ENKA. Dus voor de maandag zat men te springen om bussen. Van diverse streekvervoerders in Nederland kwamen bussen, tot uit Limburg aan toe. Ook Centraal Nederland leverde bussen in leendienst. Men had uiteindelijk meer bussen als er waren verbrand!!! Was wel handig want de werkplaats was ook verwoest. Gelukkig stelde de DAF garage een werkput ter beschikking voor reparaties aan de bussen. En de wagens konden worden gestald bij de Drenta radiator fabriek. Er werden op het stationsplein noodgebouwen opgericht voor een kantine en een verblijf voor de stationschef.
Het gebouw dat er nu staat dateert uit 1980. Op 7 april 1982 werd op het industrieterrein in Emmen een nieuwe stalling betrokken. Anno 2015 is de stalling in gebruik bij Qbuzz, het oude busstation en de gebouwen zijn van Arriva. In de oude buskantine zitten nu machinisten van Arriva. De mensen van Qbuzz zitten in de oude NS kantine.

Verbrande bussen in Emmen zijn o.a.:
200-202,
222,
229 is de 2103, BV-59-73 Leyland/den Oudsten uit 1971
234 is de 2108, BV-66-04 Leyland/den Oudsten uit 1971
238 is 5569,
246 is 5598,
249 is 5601,
256,
258 is 2801,
269 is 2476,
277 is de 2609, 20-00-SB Leyland/den Oudsten uit 1976
286 is de 2618, 71-93-UB Leyland/den Oudsten uit 1977
en de 2707, 56-JB-21 Leyland/den Oudsten uit 1979

De 200 tot 203 waren semitour wagens en ook de 258.

                   

Omdat de DVM op dat moment veel oude wagens had, werd de 1600 serie besteld om het opengevallen gat te vullen en om versneld oudere wagens buiten dienst te kunnen stellen.

In 1980 en 1981 verschenen de laatste Leyland bussen in Nederland. Een groot gedeelte van deze Leyland bussen kwam terecht bij de DVM. De 1625 t/m 1662 kwamen ter vervanging van oude Scania bussen en de verbrande wagens uit Emmen.


   
Brand garage Coevorden 30 mei 1976:

Eerder was in 1976 ook al een forse tegenslag te verwerken geweest. Op zaterdagmiddag 30 mei 1976 parkeerde een chauffeur van de vestiging Coevorden zijn bus in de stalling van die plaats. Het was 15:00 uur, in de stalling stonden zeven Leyland bussen. De chauffeur ging nietsvermoedend naar huis. Even later alarmeerde een voorbijganger de brandweer van Coevorden, de garage stond in brand. In die tijd moest je eerst een telefoon zien te vinden en lang niet alle mensen hadden die. Toen de brandweer arriveerde was er al geen redden meer aan, de garage uit 1937 stond reeds in lichterlaaie en brandde geheel af. De zeven bussen gingen in vlammen op.
Maar hoe ging het verder? Er werd een aantal bussen uit de reserve gehaald en deze bussen werden in een met hekken omheinde ruimte bij het station gestald. Nadat de vloer van de afgebrande garage was schoongemaakt vonden de bussen daar later hun plek. De oorzaak van de brand bleek een kortsluiting in een van de bussen te zijn geweest. Er kwam al snel een plan op tafel om elders in Coevorden een nieuwe stalling voor twaalf bussen te bouwen compleet met wasstraat. Op hetzelfde moment echter was firma Bakkenist-Spits en co bezig met een onderzoek hoe het vervoer doelmatiger kon bij de DVM en daar paste een vestiging in Coevorden niet in. De vestiging was gewoon te klein en de reisafstand voor het personeel naar Emmen en Hoogeveen was acceptabel. 15 chauffeurs werden overgeplaatst samen met de bussen. De bussen die in de stalling stonden waren de 172, 174, 203, 213, 248 en de 253. Dat zijn zes bussen dus er mist er nog één (wie weet het laatste nummer?). De 172, een Leyland/van Hool, was in 1962 nieuw geleverd aan de DABO-EDS. De 174 was een Leyland/Verheul streekbus uit 1962, ook ex DABO-EDS. De 203 was wederom een Leyland semi toer wagen maar nu met een Verheul opbouw, deze kwam nieuw in dienst van de DVM in 1965. De 213 was ook een Leyland/Verheul.
Bus 248 (NS nummer 5600) bouwjaar 1973 en de 253 (NS 5605) uit hetzelfde jaar.

In 1982 viel definitief het doek voor de vestiging Coevorden. De stalling was in 1937 gebouwd voor de EDS. Op de 1e foto van de vernielde stalling is het restant van bus 174 te zien. Op de tweede foto staat de reservebus 152 die na de brand uit de mottenballenvloot werd gehaald. Deze 152 is een Leyland/Verheul uit 1959 met 44 zitplaatsen uit de serie 151-158. (tekst Arthur)


      

Na alle ellende op de valreep goed nieuws uit het Noorden. Hierbij een foto van de opening van het overdekte busstation in 1967 in Winschoten. De foto is gedownload van de Facebook pagina Visserdijk History Winschoten. De opening vond plaats in 1967 en het was toen het enige overdekte busstation van Nederland. In April 2016 zou het worden gesloopt.

Op deze foto staat de 4374, een Leyland-Verheul uit 1963. De wagen reed z'n hele leven bij de GADO en ging in 1980 naar de sloop.


      
Goud van Oud:
De sfeer van busreisjes in, pakweg de jaren zestig, is vaak herkenbaar op foto's die op internet te vinden zijn. Leuker is het om zulke foto's uit de eerste hand te krijgen. In dit geval leverde oud-collega Koos mij een tweetal foto's uit eigen bezit. Ik heb foto's opzettelijk niet bewerkt zodat de ouderwetse gekartelde fotoranden die toen gebruikelijk waren, te zien zijn. Vergeleken met de huidige tourbussen die voorzien zijn van allerlei luxe, was men in die tijd tevreden met de bussen op de foto's. Geen airco, geen luchtvering, krappe zitplaatsen en waarschijnlijk redelijk wat motorgeluid. Maar ach, men wist niet beter en een dagje uit was al heel wat. In deze 'Goud van Oud' rubriek vond ik het aardig om deze sfeerbeelden te laten zien.

           

Van Rob S. kreeg ik deze 2 foto's toegestuurd: De eerste foto is van een Citosa Touringcar (Crossley), de 1034. Hij heeft zich klem gereden in een smalle straat. Waarschijnlijk, zover ik mij kan herinneren, was dat in Hattum. Het jaartal is ongeveer 1955.

De tweede foto is genomen in het voorjaar van 1954, ergens langs de Rijn in de omgeving van Keulen. De bus die er slechts gedeeltelijk opstaat helaas, is een "normale" Crossley van Citosa en niet een omgebouwde zoals bij de vorige foto. Beide foto's zijn door mijn vader (werkzaam bij Citosa) genomen.

 

     
2e leven:
Op deze foto zien we een Leyland/Verheul uit 1968. Ooit in dienst van het GVBG - Gemeente Vervoerbedrijf Groningen. Sinds 1971 de nieuwe naam voor het voormalige GVG, in 1998 overgenomen door Vancom Nederland. En in 1999 weer overgenomen door Arriva Nederland. Deze bus had wagenparknummer 8 en ging in maart 1981 uit dienst en kreeg een vervolg als rijdend eethuisje. Vermoedelijk is dat de versie die we op deze foto zien staan. En ik mag aannemen dat het eethuisje er oorspronkelijk aantrekkelijker heeft uitgezien. Aan de zijkant lijken de letters "Het W" nog zichtbaar maar waar dat naar verwijst is mij niet bekend.

Bij Middelharnis werd door Barry deze bus bij een offroadclub gespot. Heel vriendelijk dacht Barry aan de busbrief als middel om dit 2e leven door te geven waarvoor mijn hartelijke dank. De bus heeft kenteken BD-93-ZJ en is eigendom van Flakkee Offroad Team. Het zou moeten gaan om ex-West Nederland met ESO nummer 9280, bouwjaar 1982. Zie ook de webpagina van Flakkeeoffroadteam


      

Hierbij een aantal bussen waarvan ik een foto toegestuurd kreeg, die in dienst van Snelle Vliet hun leven slijten. Dit beoogt geen compleet overzicht te zijn maar gewoon een willekeurig aantal voertuigen. Dit is vermoedelijk een wagen uit de 5600 serie B91 Alliance/den Oudsten uit 1993. Van deze 271 durf ik geen OV wagenparknummer te geven maar van de 2e foto waarop de 272 staat, heb ik wel gevonden dat het de 5625 is. Ooit bij van Oeveren, daarna Snelle Vliet en in 2005 ook nog bij HTM-Specials.

Aanvulling van Olaf Horn: Wat betreft de Snelle Vliet 271 het volgende, even googelen en gevonden: de 271 is ex-WN 5620, ex-Van Oeveren 59, en daarna Luttikhuis 36 geworden.

En deze 1112 is een Mercedes O408, een soort semitour wagen waar er meerdere series van actief geweest zijn zoals in de 1100 serie (1097-1126), de 1200 (1258-1267), de 2200 (2272-2286) en de 2300 serie (2307-2321).

Rechts in beeld in dienst van Connexxion en links in de latere periode voor Snelle Vliet.

          

De 3980 hier bij een treinstation, ongetwijfeld vervangend vervoer aan het verrichten voor de NS. Geen Connexxion meer op de zijkant van deze Mercedes O405. De 3980 stamt uit 1990. Links voor Snelle Vliet en rechts voor ZWN.

          

Deze blauw-witte Snelle Vliet is een bijzonder geval. Dit was een demobus gehuurd door Hermes, een DAF SB200 van Berkhof met wagenparknummer 7777 met het model van een Ambassador 200. De bus is dus gebouwd als demobus. Ook bij BBA-Connex heeft men deze wagen in 2004 nog in gebruik gehad.

De een na laatste wagen in deze serie is de 3997. Ook een O405 Mercedes uit 1990 en op deze foto in dienst van Snelle Vliet.

En op de laatste foto staat de 417 van Snelle Vliet en die bus stond ooit te boek als de O408 met wagenparknummer 1104 uit 1995.


       

Abri's en Haltes:
Vermoedelijk gewoon een zitje in het straatbeeld voor hangouderen maar ik vond het ook erg denken aan een origineel uiterlijk van een abri. Beste ontwerpers, deze tip is gratis!! Het maakt een abri een stuk vrolijker met beschutting tegen de regen maar ook tegen felle zon.

En ook deze voorziening zal gretig gebruikt worden door menig wachtende passagier. De beschutting tegen de elementen is beperkt maar dat wordt goedgemaakt door de aanwezige versnaperingen. Hopelijk duurt het wachten op een bus niet al te lang want dan mag je misschien niet meer mee.......


      
OV op Texel:

Info over dit unieke vervoersysteem staat op diverse plaatsen op internet dus daar ga ik mijn vingers niet aan branden met de kans dat ik voor copyright moet betalen. Alles wat je hierover wilt weten staat o.a. op deze pagina van OVmagazine of de website van 'de Krim'. Van collega Thijs kreeg ik deze foto's waardoor ik hierop geattendeerd werd en het sluit enigszins aan op de foto hieronder in het hoofdstuk Cuba waar de voorloper van de Texelhopper ter sprake komt, de AOT (N.V. Autobusonderneming Texel). Grappige variant ook hier op het uiterlijk van de haltepaal, heel toepasselijk voor het eiland. Nu nog een abri met een paraplu....

           


   
Nederland in Cuba:
Erik Kanters heeft al heel wat foto's in Cuba gemaakt en een groot deel daarvan betreft natuurlijk onze degelijke MB200 modellen. Op deze foto zien we echter een 10 meter DAF "schoenendoos" op Cuba. Door hun hoekige vorm ontstond de bijnaam schoenendoos. Deze bussen maakten op mij nogal een kwetsbare indruk wat stevigheid aangaat maar blijkbaar heb ik mij vergist want als je kunt overleven in de hectische buswereld van Cuba dan heb je wel een prestatie geleverd. Deze 6737 in dienst van Cupet, een Cubaanse petrochemische maatschappij, is bij den Oudsten gebouwd in 1986. De bus startte bij de AOT (N.V. Autobusonderneming Texel) en kwam in 1990 terecht bij de NZH. In 1997 eindigde de 6737 bij Womy en werd geëxporteerd naar Cuba. Om aan te geven dat de bus bij een petrochemisch bedrijf reed, is het dak volgens mij geasfalteerd, inclusief de filmkast. Het originele kenteken was BV-29-DX.
De NZH heeft een flinke hoeveelheid wagens uit deze serie afgenomen namelijk vanaf de 6700 t/m 6719 en later dus de laatste wagen uit deze serie de 6737. Ook de FRAM, de GADO en Westnederland hebben dit type in bedrijf gehad.

Nogmaals een foto van Erik. En wat voor eentje. Ik was mij niet bewust van het feit dat ook dubbel gelede bussen van het GVU in Cuba reden. Op het eerste gezicht zijn deze bussen redelijk ongeschonden. Wel wat schuiframen aangebracht maar dat is in een land als Cuba een overlevingsfactor. Deze DAF/van Hool dateert van 2002 met kenteken BN-BL-89 en rugnummer 4906. Het eigen wagenparknummer van GVU was 906.
Als je denkt aan alle primitieve OV vormen die ook op Cuba rijden dan is dit natuurlijk een heel opvallende verschijning. En om nog even een eigen aanvulling te geven: ooit in de Connexxion tijd in Haaglanden, om precies te zijn op 28 april 2009, organiseerde de personeelsvereniging een excursie naar het GVU en kregen we de gelegenheid om een rondje te rijden met de 4912 en ik kan iedereen verzekeren dat dit een bijzondere ervaring was, zie de foto uit 2009.


      
Uitsmijter(s):
 
Twee uitsmijters, een trein en een bus. De eerste foto laat iets zien dat je kunt vergelijken met een computer maar dan eentje met een telraam in plaats van een toetsenbord. Een ouderwetse locomotief met als sleep een Koploper zoals dit type trein als bijnaam had. De originele naam is Plan Z. Ter gelegenheid waarvan deze aparte combinatie gebruikt werd, is mij niet bekend maar misschien had de Koploper een lekke band.....
 
Aanvulling van Martijn R.: De locomotief met de Koploper is bij Hoorn, door een gebroken bovenleiding moest de Koploper worden weggesleept. Zonder stroom lukt dat de stoomtram van Hoorn-Medemblik prima ;) Kijk op deze nieuwspagina.
 

                   

De 2e foto behoeft nauwelijks toelichting en ik adviseer iedereen om een andere touroperator te kiezen want, ondanks dat deze bus eruit ziet als een zeer modern voertuig met alle denkbare luxe aan boord, de hele weg staan is niet mijn manier van vakantie vieren.


     
Busbios(coop) film(pje):
We vinden onszelf als buschauffeurs een hele piet als we door smalle binnensteden manoeuvreren en dat is natuurlijk ook best spannend zo nu en dan maar als je de bioscoop hieronder aanklikt, zie je wat pas echt spannend is. Even claxonneren voor je de bocht in gaat is misschien een goed idee om andere verkeer te waarschuwen maar gelukkig is dat hier niet nodig. Ik krijg het al benauwd als ik alle kleine monumentjes langs de route zie en ik mij realiseer dat die er niet voor de lol staan. Als de remmen weer piepen tijdens de afdaling denk ik de koelbloedigheid van deze collega's. Toch zou ik persoonlijk wel eens een rit willen maken, een uitdaging om mijn opgebouwde ervaring te testen.

       


           
BusBabbel: (door Arthur)
Het was in 1988, een doorsnee dag in Assen rond het middaguur. Het was niet zonnig maar ook niet bewolkt, er hing een soort sluierbewolking en het was best een aardige dag voor de tijd van het jaar. Een van onze stadsdienstchauffeurs had dienst en was onderweg naar het station waar hij van zijn pauze wilde genieten. Hij floot zachtjes voor zich uit en verheugde zich op zijn pauze. Een plasje, een hapje en een bak koffie zijn heel welkom op z'n tijd. Zelf was ik die ochtend naar mijn werk gefietst en ik had fietsend langs het station, een wagen met gasflessen voor het station op zijn zij zien liggen. Diverse instanties hadden de situatie dusdanig ernstig gevonden dat er geen risico genomen ging worden maar dat de boel moest worden afgezet zodat het bergen van de vrachtwagen veilig kon plaatsvinden. De kantine van de DVM stond in 1988 nog op de plek waar de bomen en bosjes achter de 4589 in brief 133 staan (zie foto hieronder). De kruising bij het station en de totale omgeving waren daarom met de bekende rood-witte linten afgezet. De bewuste chauffeur ziet die linten wel, denkt 'dat ziet er vrolijk uit maar ik heb pauze' en laat zijn bus daar achter omdat hij niet verder kon rijden naar de normale bufferplaats. Hij kruipt onder de afzetting door en wandelt naar de kantine zonder dat iemand hem een strobreed in de weg legt. Er zit echter niemand binnen en achter het loket zit ook geen collega. Dat is vreemd want het gebeurt maar zelden dat je in je eentje zit te pauzeren. Hij maakt gebruik van het toilet, pakt daarna koffie, eet zijn boterhammen en leest rustig een krantje. Na een half uurtje is het einde pauze en wil hij terug naar zijn bus. Hij stapt naar buiten en wordt direct staande gehouden door een agent die hem bars vraagt waar hij vandaan komt. De chauffeur kijkt verbaasd naar de strenge diender en zegt: "Uit de kantine natuurlijk, waar anders?". "Daar had u helemaal niet mogen komen," stamelt de agent, er geldt hier een noodverordening vanwege de ernst van het ongeval. "Ohhh", zegt de chauffeur daarop, "zijn die linten daarvoor, ik heb niets gemerkt hoor. Waar is de brand?". De agent is door de nuchtere houding van de chauffeur wat uit het lood geslagen en wil uit gaan leggen dat er gasflessen bij het ongeluk betrokken zijn en dat daarom deze afzetting nodig is maar de chauffeur draait zich om een wandelt op zijn gemak naar zijn bus intussen mompelend dat hij geen tijd heeft voor die onzin. Ik moet mijn rit gaan rijden zegt hij nog omkijkend en vervolgt zijn dienst. De agent kijkt hem verbouwereerd na en vergeet daardoor bestraffend op te treden. Gelukkig voor de collega. Echt gebeurd, vraag maar aan die stadsdienstcollega.


       
Surftips en Apptips:

Het is gebruikelijk om voor aan- of verkopen een bezoekje aan Marktplaats te brengen maar er is meer dan Marktplaats. Ik geef hierbij een link naar een andere veilingpagina waar van alles en nog wat te zoeken en te vinden is voor hele schappelijke bedragen. Kijk eens rond bij DAAN

Apps: Duizenden en duizenden apps zijn tegenwoordig beschikbaar, de een nog handiger dan de ander. Een app om foto's te maken zit standaard in elke smartphone en er zijn honderden varianten. Filters, collages, bijsnijden en vele andere bewerkingen zijn heel normaal geworden. Toch springt er zo nu en dan iets uit. Ik ontdekte de app CameraMX en merkte direct dat de foto's bijzonder scherp gemaakt worden ook al heb ik het gevoel dat ik het toestel niet 100 % stil hield. Alle denkbare bewerkingen zitten er in. Je kunt je foto's aanpassen maar ook opgenomen filmpjes knippen zodat je alleen de beste opgenomen stukken bewaard wat weer ruimtebesparend is of voorzie de boel van allerlei effecten. Ook kun je kiezen om bij het maken van een foto de app te laten zorgen voor meerdere foto's tegelijk te laten maken en die samen te voegen tot een animatie, een zogenaamde gif. De moeite waard om uit te proberen. Bekijk de mogelijkheden overzichtelijk op de webpagina over deze app

Klik op:     


      

Hoe klinkt de bel van een lingeriewinkel?    (zie voor het antwoord onderaan deze brief bij de Wijsheden)

Drie blondjes solliciteren voor de laatste beschikbare plaats bij de politie. De inspecteur die de selectieprocedure leidde keek naar de drie blondjes voor hem en vroeg: 'Zo, jullie willen allemaal politiedetective worden hè?'
De blondjes knikten alle drie heftig.
'Goed' zei de agent. Hij stond op, haalde een ordner uit de kast en nam er een dossier uit, opende hem, nam er een foto uit en zei: 'Om detective te kunnen worden, moet je kunnen DETECTEREN. Je moet in staat zijn om in een oogopslag kleine maar belangrijke details te zien zoals littekens, vlekken, haarkleur enzovoort.'
Hij stak plots de foto vlak voor het gezicht van de eerste blondine en trok de foto terug na twee seconden. 'En' zei hij, ' heb jij iets bijzonders opgemerkt aan deze man?'
Het blondje zei direct, 'Ja natuurlijk. Hij heeft maar één oog!'
De agent schudde zijn hoofd en zei: 'Natuurlijk heeft hij maar één oog op deze foto! Het is een profielfoto, een zijaanzicht! Jij bent afgewezen!'
Het blondje liet haar hoofd tussen de schouders zakken en schuifelde naar buiten.
De agent draaide zich naar het tweede blondje, hield opnieuw de foto twee seconden voor haar gezicht en vroeg: 'En jij? Heb jij iets bijzonders aan deze man gezien?'
'Jazeker, hij heeft maar één oor!!'
De inspecteur sloeg met zijn hand tegen zijn hoofd en riep: 'Heb je dan niet gehoord wat ik tegen die andere dame zei? Dit is een PROFIEL van die man zijn gezicht. Natuurlijk kan je maar één oor zien! Jij bent ook afgewezen, verdwijn maar!'
Schaapachtig vertrok ook het tweede blondje.
De agent draaide zich naar het derde en laatste blondje en mompelde: 'Dit is waarschijnlijk tijdverlies, maar vooruit....'
Hij hield ook bij haar de foto enkele seconden voor haar gezicht en zei: 'OK, viel jou iets bijzonders op aan deze man?'
Het blondje antwoordde: 'Het viel mij direct op dat deze man contactlenzen draagt.'
De agent fronste de wenkbrauwen, keek nog eens naar de foto en begon toen tussen de documenten van het dossier te zoeken. Hij keek naar het blondje met een stomverbaasde uitdrukking op zijn gezicht en zei: 'Je hebt het absoluut juist! Zijn daderprofiel zegt inderdaad dat hij contactlenzen draagt! Hoe kon jij dat in godsnaam zien op deze foto?'
Het blondje zuchtte, rolde met haar ogen om zoveel onbegrip en zei: 'Pfoeh! Met maar één oog en één oor kan hij toch geen bril dragen!!'

Er staat een meisje in de volle tram en ze vraagt: "Meneer mag ik alstublieft gaan zitten want ik ben zwanger?"
De man staat onmiddellijk op en antwoordt: "Natuurlijk jonge dame!"
Maar als hij haar even later wat beter bekijkt zegt hij: "Volgens mij ben je toch nog niet zo heel lang zwanger, want ik zie nog niets."
Waarop het meisje antwoordt: " Oh, ik ben nog maar pas een half uurtje zwanger en ik ben nog bekaf!"


   
Tot slot:
Zo, de paasdagen hebben mij de gelegenheid gegeven om mijn ei te leggen en ik hoop dat het een ei in een aardige verpakking is geworden. In die verpakking zit een gevuld ei waarvan ik denk dat het niet al te zwaar op de maag ligt na alle andere concurrerende eieren in deze tijd. Bij het doorspitten van de beschikbare foto's kwam ik al zaken tegen die kunnen zorgen dat de volgende busbrief weer op stapel gezet kan worden. Het tempo ligt niet zo hoog meer als vroeger maar dat is helaas niet anders. Voorlopig is het weer gelukt en wens ik iedereen een heerlijk voorjaar. In Aprilletje zoet weet je nooit wat een busbriefbode doet of, in Mei legt de busbriefbode mogelijk nog een ei. Je bent gewaarschuwd.

Hartelijke groeten,

      
Wim Koeleman (kameleon@ziggo.nl)
 

Wijsheden:
      

Antwoord op de bel van de lingeriewinkel: Stringelingeling!


Het is niet eenvoudig om het geluk in jezelf te vinden, maar ergens anders vind je het zeker niet.

Wanneer je niet kunt worden wat je wilt, wordt het tijd te waarderen wie je bent.

Wie geen tijd te verliezen heeft, hoeft zich nooit te haasten.