01 november 2015

N i e u w s   i n   B u s b r i e f f o r m a a t 
____________________________________________                                                                                          
 
Verhalen en foto's
van en over
oude en nieuwe bussen

          
 
Inhoudsopgave:
Goud van Oud - Olaf Horn - Bakkerarchief - 2e leven - Kevin - Abri's/Haltes - Sloop - Cuba - Reclame - Arthur - Politiebus
Uitsmijters: Blingbling bus - Parkeren op niveau
Busbioscoop: Leyland 5612
Busbabbel: Bromsnor
 

Vermoedelijk mijn laatste krachtsinspanning van 2015 maar je weet het nooit en voor je er erg in hebt, komt er nog een aparte feestdageneditie. Ik reken er zelf niet op maar als ik de kans krijg om een paar verlofdagen in te roosteren kan het zomaar gebeuren dat ik aan de slag ga. Mocht het niet lukken dan staat hier busbrief 133 voor je en daarin genoeg leesvoer om de rest van dit jaar door te komen lijkt mij. In 11 hoofdstukken heb ik allerlei zaken en busleeftijden aan bod laten komen dus geen geleuter mijnerzijds meer maar starten met het eerste hoofdstuk.


      
Goud van Oud, de Biebbus:
Geen echte bus deze keer maar toch een voertuig dat altijd de naam bus heeft gekregen. De bibliotheekbus oftewel de Biebbus! Ik heb geen idee of dit verschijnsel nog steeds erg actueel is maar het idee was en is simpel en prima. Bibliotheken zijn in steden een normaal verschijnsel maar woon je buitenaf dan is het lenen van een boek vaak niet mogelijk en dus ga je niet náár de Bieb maar komt de Bieb naar jou. Even Google raadplegen en ja hoor het fenomeen bibliotheekbus bestaat nog altijd en is ook nog steeds erg populair. Uiteraard zal er concurrentie zijn van het online boeken lezen of het downloaden van e-boeken maar er is er nog een generatie die daar geen boodschap aan heeft en gewoon met een liftje of trap ouderwets de uitstalling van boeken in kasten kan en wil bekijken én ruiken want een boekenliefhebber heeft in veel gevallen een neus voor goede boeken.
Doordat de foto zwart-wit is en de sfeer iets van vroeger uitstraalt, schat ik dat deze foto uit de jaren zeventig stamt. Misschien herkent iemand deze foto en krijg ik er meer gegevens van toegestuurd.


     
Olaf Horn:
Een rijtje Syntus voertuigen op de eerste foto. Links 2 Volvo's 7700, in productie sinds 2003 en rechts 2 Volvo Alliances van den Oudsten uit 1995, begonnen bij de NZH, later Connexxion, en tot slot bij Syntus. De 2121 op de foto had eerder het wagenparknummer 1421 en is gebouwd in 2004.

Foto door Olaf gemaakt in maart 2012, een Optare. Voormalige werknemers van Leyland hebben in de jaren tachtig een nieuwe bussenbouwer in de markt gezet met de naam Optare. Op deze foto staat een Optare Solo M810 met wagenparknummer 6063. De bussen hebben een lengte van ruim 8 meter en een motor van Mercedes Benz. Arriva kocht de 6061 t/m de 6067 in 2010. Uit eigen ervaring kan ik melden dat het een bijzondere ervaring is om er in te zitten. Het rijdt anders, het klinkt anders en het ziet er anders uit. Ik heb geen waarde oordeel maar laat ik het voorzichtig zeggen, mijn voorkeur gaat er niet naar uit.


     
Het Bakkerarchief:
De winter staat voor de deur en Friesland wordt al een beetje zenuwachtig. Krijgen we hem of gaat er weer een jaar verloren? Op deze foto's van Piet is het stevig winter en wie weet is het de zeer strenge winter van 1978-1979 wel geweest. Twee zware jongens in beeld, de 4753 en de 4671. Van de laatste staan de cabine en het interieur hieronder bijgevoegd. De 4753 is minder oud dan de 4671, het scheelt 15 maanden. In juni 1959 rolde deze Leyland-Werkspoor uit de fabriek om het wagenpark van de NTM te versterken. (NTM - N.V. Nederlandsche Tramweg-Maatschappij) In 1971 kwam de FRAM in de markt en daarvan is het logo te zien. De bus vond zijn Waterloo in 1981. De 4671 was dus eerder op weg, in maart 1958 om precies te zijn. De NOF was de gelukkige (NOF - Noord-Oost-Friesche Autobusonderneming N.V.) en ook deze bus kwam in 1971 onder Friese Vlag en raakte uit de gratie in mei 1980. Het blijft leuk om dit soort wagens anno 2015 een (beperkte) levensloop te kunnen geven d.m.v. zo'n foto.


     
2e leven:
Stefan van G. leverde mij deze 4 foto's van een vreemde eend in de serie MAN Caetano's. In totaal zijn er 23 stuks gebouwd bij carrosseriebouwer Caetano in Portugal. 22 wagens ken ik als mijn broekzak want die kregen wij in 2004 in Delft en reden daar tot 2009 toen Haaglanden in handen kwam van Veolia. Er was echter nog een 23e bus in deze serie die te boek stond als demobus met nummer 3153. Deze wagen zien we hieronder op de foto's. Deze bus heeft nooit met de anderen in Delft gereden maar hoorde wel in het begin tot de vloot van Connexxion en reed toen in de provincie Utrecht. Later heeft QBuzz de 3153 nog even ingezet maar daarna was de 3153 een poosje uit beeld tot de wagen opdook bij Rotterdam op het Rotterdam The Hague Airport. Het 2e leven is dus op de luchthaven. In busbrief 112 is veel meer te vinden over deze serie bussen.

         

         

Nog een 2e leven maar dan van een eerdere generatie bussen, de Leyland-den Oudsten uit de 10 meter serie, de 5612 die in 1973 ging rijden voor de AODH (Autobus Onderneming Den Helder N.V.)
De AODH kwam in 1982 in handen van de NZH en deze wagen is in december 1989 uit dienst genomen. Op deze foto als Wijksafaribus. Even op Google kijken levert geen definitief antwoord op maar wel dat er op diverse plaatsen in Nederland een wijksafari georganiseerd wordt en dan heeft dat in de meeste gevallen te maken met culturele zaken zoals b.v. in de Bijlmer gebeurde in samenwerking met Adelheid Roosen. De bus is in de Bijlmer werkzaam zijn geweest en het laatste nieuws hierover kwam van Pascal: "Op Busfoto.net staan foto's van een Leyland LOK met de tekst Wijksafaribus op de zijkant. Deze zou in gebruik zijn bij de Stichting Zina platform. Ik heb vandaag mailcontact gehad met deze stichting en gevraagd of deze bus nog in gebruik was. Het antwoord was dat volgens de laatste berichten deze bus met pech in Zuid Frankrijk staat."

Kijk ook bij Busbios(coop) verder in deze brief.


     
Een van Hool van Kevin Strijker (bus 8910):

Van Kevin ontving ik deze krantenartikelen en omdat ik het zo'n fraai initiatief vond van hem, plaats ik het hele verhaal hieronder.


       

Abri's en Haltes:
Wat een verrassende manieren zijn er toch op halte en abri gebied. Ook deze foto laat een creatieve uiting zien, een bank met een fleurig mozaïek in een omgeving van wuivende rietpluimen. Waarschijnlijk niet geschikt om er gebruik van te maken na een regenbui en ook tijdens zo'n regenbui niet aan te raden zonder paraplu maar in deze rubriek is de foto helemaal op zijn plaats.

In Londen weet men ook wat humor is, niet alleen op politiek terrein maar ook in de theaters (of maakt dat weinig verschil....?) Het theater op Piccadilly Circus presenteert een voorstelling over Laurel en Hardy oftewel de Dikke en de Dunne. Na zo'n 80 jaar zijn deze topkomieken gelukkig nog steeds niet uit beeld. Als groot liefhebber van hun films vind ik het natuurlijk prima om deze halte/abri in deze busbrief te plaatsen.


     
Sloop:
De onttakeling van iets dat ooit fris en fruitig door de regio reed, levert altijd een treurige aanblik. Deze Arriva 9182 uit 1982, kenteken BD-04-NZ, ex GADO is daarvan een treffend voorbeeld. De bus is na zijn actieve OV carrière in 1998 terechtgekomen in Winschoten bij het Noordelijk Busmuseum. Op 24-02-07 eindigde het busleven op deze plek en deze foto's stammen uit 2009. Hoe het nu gaat met deze restanten is mij niet bekend maar ik reken erop dat het nooit meer goed gekomen is. 

         


   
Nederland in Cuba:
Een MB200 uit de Nederlandse stal, gefotografeerd in 2008 door Ronald op Cuba. Het is de 3880 ooit rijdend voor Westnederland-ZWN-Connexxion, een DAF MB200-den Oudsten maar dat weten we intussen wel.....Deze bus reed o.a. bij de vestiging Nieuwegein en had daar het tourwagen nummer 55 zoals op de foto nog steeds te lezen is. De 3880 was onderdeel van een grote serie wagens waarvan het deel 3864 t/m 3882 bij Westnederland actief was.
Hieronder als tweede foto de bus in de originele staat en de derde foto laat de 3880 zien als de latere 55. (met dank aan
www.busfoto.net)

Dat ook de groene bussen op Cuba terrein winnen na de gele overmacht, kan niet uitblijven zoals we hier zien op de foto van de 1046. Deze flink kaal gemaakte DAF SB220 met een Berkhof carrosserie had kenteken BD-BH-72 en reed oorspronkelijk in de omgeving van Hoorn voor de NZH. In 2007 stond de bus te koop bij Womy aan de Moerdijk waarna deze bus weer opdook in 2010 te Cienfuegos op Cuba. Deze DAF-Berkhof serie startte in 1995 bij de NZH en liep van wagen 1031 t/m 1069.

De 2e foto laat zien waar je deze bus tegen kan komen, mits je natuurlijk op vakantie gaat naar het sigarenparadijs.


      
Reclame:
Op Den Haag Centraal Station staat deze fraaie Mercedes O408 te pronken. De foto van de 2283 is van de hand van Olaf Horn. Deze bussen waren een kruising tussen een streekbus en een tourwagen. De serie liep van de 2272 t/m de 2286 en werd geleverd aan ZWN waardoor er vervolgens een sticker van Connexxion op verscheen. Later kreeg ZWN ook nog de serie 2307 - 2321 ter beschikking en eerder al de reeks 1097 t/m 1116. Allemaal Mercedes O408 bussen.
In Delft reden de 2307 t/m de 2311 en daarvan heb ik zelf 16 keer in de 2310 een dienst gereden. Ook de 1106 t/m 1109 reden enige tijd in Delft. Op deze foto staat een oproep om op de flanken van een bus reclameruimte te kopen en dat is op de andere foto's eronder zeker gelukt.

Zo te zien mogelijk een HTM bus (de 308) met daarop een bijzondere afbeelding die zo levensecht is dat je bijna hoopt dat de man klaar is als de bus moet gaan rijden.....

Wat hoort bij de carrosserie en wat bij de reclame? De vraag die in de reclame gesteld wordt, zegt genoeg. Ik zie trouwens ook zoveel achterlichten dat ik vermoed dat ook daarvan niet alles echt is.....

Bas stuurt mij het volgende: "Het is een "Designline" gebouwde bus, ik denk dat deze bussen alleen in het echt te zien zijn in Australië en Nieuw Zeeland. Hierbij een voorbeeld als 2e foto, een  MAN16-220-Orbitor."

          


       

Ingezonden door Arthur J.

Net als in de vorige busbrief heb ik hier een busstation in beeld gebracht namelijk het oude busstation van Emmen. In 1965 is dit station afgebroken en vervangen door een nieuw.

Op de 2e foto een trieste aanblik van een afgebrande busgarage in Emmen in 1979. Meer informatie en ook diverse foto's kun je vinden op deze link.

Daaronder nog 3 foto's van de beroemde/beruchte Fryskers.

Arthur schrijft: "Met veel bombarie werden deze VDL-Volkswagen bussen in 2007 geïntroduceerd in Friesland. Zelfs hier bleken de busjes te klein maar snel waren ze wel. Een hele dienst uitrijden kon niet door de beperkte tankinhoud. Tussen de vroege en late diensten moest worden getankt anders was de chauffeur van de laatste dienst de Sjaak bij gebrek aan diesel. In Hoogeveen en Meppel zijn daarna nog een viertal wagens ingezet in de Groningen-Drenthe kleuren in dienst bij Connexxion Taxi Service, volgens mij waren het VDL Procity bussen. In eerste instantie werden de bussen door de RDW afgekeurd vanwege de remmen. Connexxion verving de busjes in Fryslan al gauw door grote bussen."

Hieronder de 3706, de 3707 en de 3711.
Met minder positieve publiciteit werden deze wagens in het begin opgezadeld: 'Connexxion Frysker busjes zorgen voor gezondheidsklachten buschauffeurs' en 'niet alleen de chauffeurs klagen, maar ook de passagiers. Met de Frysker-bussen is het al ruim vier jaar hommeles. Over beide voortuigen bestonden trouwens al voor de aanschaf twijfels.'
En om het eens goed duidelijk te maken en de Friese taal: 'Tsientallen bussjauffeurs fan busmaatskippij Connexxion binne siik fan it riden op de minybussen fan it merk Frysker. Se hawwe lêst fan de nekke, rêch, heupen, knibbels, earms en se hawwe pineholle. Dat komt troch de minne fearing fan de buskes, de lytse kabine en de stoel dy't net goed ynstelber is.'

Aanvulling van Henk G:
Busstation Ws, de foto is van de opening in 1948, daarna volgde in 1967 het overdekte station, zie foto hieronder.
Het huidige busstation staat op de nominatie om gesloopt te worden, er komt nu een platform met 8 halteplaatsen, zo'n ding zonder kraak of smaak, zeg maar.
 
Zou je voor de bussen naar links gaan, een paar 100 meter doorlopen dan kom je bij de onze ex-stalling, het gebouw waar in de jaren 80 het Noordelijk Bus Museum is gestart.


      
Politiebus 3957:

Een apart hoofdstuk voor een aparte opvallende verschijning. U bent gewaarschuwd!
Eigenlijk hadden deze foto's niet misstaan in het hoofdstuk 'Reclame' maar het leek mij geen bezwaar als ik er een eigen hoofdstuk van maakte. Deze Mercedes O405 deed mee aan een publiciteitsoffensief van de politie. In opvallende kleuren en het bekende ontwerp van de Hermandad was deze 3975 een echte blikvanger. De bus stamt uit een populaire hoeveelheid Mercedes wagens met voor die tijd een zeer herkenbaar uiterlijk, ooit wel beschouwd als de toenmalige standaardbus in het OV. De eerste serie begon bij de 3950 en liep door tot de 3997. Daarna begon men weer met Mercedes O405 bij nummer 4350, maar toen ging het erop ook echt los tot de 4499, geen kleinigheid. Op deze foto's zien we de 3957 poseren op Gouda station.
PS: tussenin zat bus 4299 dat wel een Mercedes was, te weten een experimentele O408 op aardgas bij de FRAM. (bedankt Dick)

         

Politiebus 4589:

Henk G stuurde mij deze foto: "Bij de GADO hadden ze de 4589 beplakt in politie kleuren, dat was ivm het samengaan van gemeente en rijkspolitie. Ook de voorkant van de bus was beplakt, maar dat werd vrij snel verwijderd want passagiers wilden niet geloven dat het een echte dienstbus was. Ze dachten zeker dat het een boevenbus was......"


 


      
Uitsmijter(s):
 
We kennen intussen in Nederland vele partybussen met fantasierijke verlichting en interieur maar deze Thaise bus mag zich de koning van de blingbling noemen in mijn ogen. Beter gezegd, het doet pijn aan mijn ogen. Ik kan mij voorstellen dat als je zo aankomt op een Danceparty, je absoluut de aandacht trekt. Er zullen vermoedelijk wel ergens een stelletje geluidsboxen ingebouwd zitten dus onderweg kun je vast wel genieten van een gezellig deuntje.....

               

Tja, wat zal ik hierover schrijven. Te ver achteruit gereden? Of een uit de hand gelopen 'wheelie'? Ik hou het maar op een publiciteitsstunt om passanten een pas op de plaats te laten maken. Persoonlijk zou ik juist mijn pas versnellen want waarom zou deze bus niet op het punt staan achterover naar beneden te kukelen?


     
Busbios(coop) film(pje):
Als aanvulling op het hoofdstuk 2e levens eerder in deze brief, heb ik van Pascal de link naar een filmpje gekregen waarin de 5612 een hoofdrol vervult. De meeste tijd zie je een vrolijk gezelschap genieten van de busrit én de muziek maar vooral aan het begin en het eind van de film zie je de bus duidelijk in beeld.

              


           
BusBabbel: aangeleverd door Arthur
Jaren heb ik taxi gereden in Assen en het meest in Friesland. In Assen had ik een collega die toen bij de concurrent werkte en die nu al weer jaren op de streekbus rijdt. Toen de treintaxi formule startte, was dat een klap voor het OV en zeker ook voor de gewone taxibranche. Op een zondag ziet die collega 16 vrouwen bij de treintaxi paal staan en hij rijdt snel naar de zaak om een grotere bus te halen want 16 vrouwen laat je niet voor paal staan toch? Een 18-persoons bus moest de vrouwen naar hun bestemming Veenhuizen kunnen brengen. Hij legt volgens de voorschriften een bordje treintaxi voor het raam en rijdt snel terug naar het station. De vrouwen stonden er nog en verheugd dat er vervoer was verschenen, stappen ze in en zeggen: "Oh, wat een mooie en luxe taxibus vandaag". Nadat iedereen een plaatsje gevonden had, en de nodige opmerkingen over en weer waren gegaan, kon het kippenhok vertrekken. Vrolijk kakelend reed de bus door de landelijke omgeving tussen landerijen door op weg naar Veenhuizen waar die dag bezoek aan hun gedetineerde mannen op het programma stond. Halverwege wordt de bus ingehaald door een Volvo 440, wit met oranje strepen en blauwe lampen op het dak. Op de hoedenplank komt een bordje omhoog met de tekst "stop politie". De collega ziet dit en gehoorzaam stopt hij. Uit de auto van de wetshandhavers, klaarblijkelijk van de rijkspolitie, kwam een diendertype Bromsnor tevoorschijn en die vroeg aan de chauffeur wat hij aan het doen was. Die antwoordt beleefd: "Ik ga deze dames afleveren bij jullie 'klanten' in Veenhuizen. De wachtmeester reageert niet geamuseerd en blaft, tenminste zo klonk het: "Jaja, maar je vervoert twee keer zoveel mensen als dat er in je bus mogen en dat is tegen de regels en wij gaan u een bekeuring geven". De chauffeur, zich van geen kwaad bewust, zegt daarop tegen de wachtmeester dat hij denkt dat de wachtmeester een vergissing maakt want er zijn zelfs nog twee plekken over. De agent is zichtbaar geïrriteerd over dit antwoord want vergissen staat niet in zijn woordenboek en dus vraagt hij de papieren van de bus. Daarin staat inderdaad dat er 18 mensen mee mogen in dit voertuig dus dat argument valt weg. De wachtmeester is niet van plan deze staande houding uit handen te geven en met een effen gezicht geeft hij aan niet onder de indruk te zijn, gooit het over een andere boeg, hij weet blijkbaar dat de chauffeur normaal gesproken dagelijks een taxi bestuurt en vervolgt zijn beschuldiging. "U mag niet met deze bus rijden want met uw rijbewijs mag u niet meer dan 8 personen vervoeren". Zo staan ze al een tijdje aan de kant te bakkeleien en de 16 dames beginnen ongeduldig te worden. Dan vraagt de agent eindelijk toch om het rijbewijs. De chauffeur overhandigt de agent een map met alle benodigde papieren. De wachtmeester vindt daarin een vol gestempeld rijbewijs waarop alleen een A ontbreekt. Ook een chauffeursdiploma personenvervoer zit erbij, alles dus toch in orde. De wachtmeester lijdt gezichtsverlies en met een gezicht als een oorwurm gelast hij de chauffeur verder te rijden, de wachtmeester stapt weer in zijn Volvo en slaat opvallend hard de deur dicht......
 

       
Surftips en Apptips:

Wat worden er toch knappe webpagina's gemaakt. Deze is ook weer zo slim bedacht. Maak een reis door de tijd en kijk hoe een bepaalde plek in Nederland de afgelopen 200 jaar veranderd is. Kies je stad of je dorp en sleep in de linker kolom het jaartal omhoog of omlaag. Daarna kun je met het muiswieltje scrollen en zie je de boel in en uit zoomen. Je kan precies uitzoeken hoe de omgeving door de tijd veranderd is. Wijken erbij, straten erbij of gewijzigd enz. enz. Best leuk om eens rond te neuzen.

Misschien al een keertje in deze rubriek besproken maar voor alle zekerheid dan nog maar eens. Op OVzoeker kun je op een heel mooi weergegeven wijze het OV op busgebied volgen. Alle vervoersmaatschappijen worden in kaart gebracht en je ziet de bussen voorbij schuiven. Opnieuw kun je met het scrollwieltje in en uitzoomen en op een bus klikken zorgt ervoor dat je lijnnummer, busnummer en de afwijking van de dienstregeling ziet.

Apps  heb je in vele vormen. Nuttig, grappig of zinloos. Het is net als met alles in het leven, het is maar net waar je behoefte aan hebt. De eerste app die ik als tip wil presenteren is een app om webpagina's te bezoeken. Zo'n browserapp zit standaard in elke tablet of smartphone maar vanzelfsprekend zijn daar alternatieven voor. De meeste andere browserapps doen allemaal hetzelfde op een enkele na. Daarmee kun je vaak anoniem surfen waarmee bedoeld wordt dat er geen cookies opgeslagen worden. De app die  ik bedoel is genaamd Puffin. Zeer uitgebreide mogelijkheden maar vooral snel met het laden van een webpagina doordat er een andere techniek gebruikt wordt. Ik zal dat niet proberen uit te leggen want dat gaat mij niet lukken maar neem van mij aan, het is zo. Een ander voordeel van deze app is dat er flash ingebouwd zit. Flash is vaak nodig om webpagina's goed af te laten spelen met name het bewegende gedeelte van een pagina. Gewoon eens proberen zou ik zeggen want vind je het niets, een app is sneller verwijderd dan dat ik dit kan schrijven. En er is een gratis versie die prima doet wat gedaan moet worden.

Om het weer te bekijken zijn er ook weer talloze apps beschikbaar. Buienradar, weeronline, weerplaza enz. enz. Meer van hetzelfde vind ik. Een uitzondering is een app met de naam Weerslag. Leuke woordspeling van weer en neerslag maar dat is bijzaak. Via de link krijg je een prima toelichting te zien. Deze app werkt als een speer, op meerdere plaatsen vind je opties om de boel naar je hand te zetten en het ziet er allemaal heel geavanceerd uit. Kijk zelf maar. Ook de webpagina versie is prima, kijk op http://weerslag.nl/

Klik op:     


      

Sommige mannen in de keuken!!!!!
Hij : Schatje, wil je dat ik je help ?
Zij: Ja liefje: Zie je die zak met aardappelen? Schil de helft er van en leg ze dan in een pan met water.
En zo gebeurt het: zie onderaan deze brief

Een oud mannetje in Roosendaal ging naar de kapper om zijn haar te laten knippen en zich te laten scheren.
Hij zei tegen de kapper: “Ik kan m’n bakkebaarden er niet goed afhalen want ik heb teveel rimpels”.
“Geen probleem”, zei de kapper en hij haalde een klein houten balletje van de plank.
“Doe dat maar in je mond”, zei de kapper.
Het mannetje deed dat en de huid van zijn wangen kwam mooi glad te staan.
Toen de kapper klaar was zei het ouwe mannetje: “Dat was de gladste scheerbeurt die ik in jaren heb gehad maar een beetje gevaarlijk vind ik het wel, ik had dat balletje wel in kunnen slikken”.
“Dat is ook geen probleem hoor”, zei de kapper. “Dan had je het na een paar dagen gewoon terug kunnen brengen, dat doen ze allemaal”......

Een blondje krijgt een baan als fysiektrainer voor tieners. Op haar eerste dag ziet ze aan het uiteinde van het sportveld een jongen helemaal alleen staan terwijl al de anderen achter een bal lopen en zich amuseren. Ze heeft medelijden met de jongen en gaat met hem praten.
'Alles in orde?', vraagt ze.
'Zeker', zegt de jongen.
'Je mag best met de anderen gaan spelen', zegt ze.
'Nee', zegt hij, 'Ik denk dat ik best hier blijf staan'.
'Waarom dan', vraagt de trainster.
De jongen kijkt verbaasd naar haar en zegt: 'Omdat ik de doelman ben!!'


   
Tot slot:
En dan ben ik weer aan de laatste regels tekst toe. De bevalling verliep soepel en ik hoop dat de nieuwe borreling een leven tegemoet gaat waarin hij flink in de belangstelling komt te staan. Ik heb er mijn energie ingestoken, laat het nu maar gebeuren. Iedereen die tot deze regels tekst gekomen is, heeft vermoedelijk de hele brief gelezen. Ik hoop dat je geen spijt hebt van de tijd die je eraan besteed hebt. Graag tot brief 134.

Hartelijke groeten,

      

       
Wim Koeleman (kameleon@ziggo.nl)
 

Wijsheden:
      


Een vriend is iemand die tijdens je leven tegen je zegt wat anderen na je dood pas vertellen.

Wees vriendelijk tegen uw kinderen, zij kiezen later uw tehuis.

Herinneringen die je later wilt hebben, moet je nu maken.


Antwoord: Sommige mannen in de keuken