10 mei 2015

N i e u w s   i n   B u s b r i e f f o r m a a t 
____________________________________________                                                                                          
 
Verhalen en foto's
van en over
oude en nieuwe bussen

 
Inhoudsopgave:
Goud van Oud - Olaf Horn - Bakkerarchief - 2e leven - Phileas - Abri's/Haltes - Sloop - Cuba
Uitsmijters: bijzondere voertuigen
Busbioscoop: langste bus ter wereld
Busbabbel: boek over de NAL
 

               

Bijna vanzelfsprekend een bijzondere brief deze keer. De reden daarvoor kan niemand ontgaan lijkt mij.

Na 10 jaar knippen, plakken, knutselen en bedenken ben ik aangekomen bij busbrief 130.

Van een paar wekelijkse foto's per brief in het prille begin en circa 50 lezers die het principe wel konden waarderen,
slaagde ik erin om een grotere groep lezers aan mij te binden die allemaal de busbrief per email ontvingen.
Op een gegeven moment, zo rond editie 100, stuurde ik elke maand ongeveer 1000 mailtjes naar de abonnees.
Het werd de hoogste tijd om alles bij elkaar te zetten op een webpagina en dat gebeurde.
De eerste aanzet hiervoor kwam van collega Jan die in eigen beheer webruimte beschikbaar stelde.
Door de belangstelling liep zijn server te vaak vast en schakelde ik over op een provider.
De vormgeving wijzigde, de verschijningsfrequentie werd wat minder maar de inhoud werd steeds gevulder
én, heel belangrijk, de lezers bleven enthousiast.
Ik ga voor 150 busbrieven (200 klinkt wel heel erg ver). Materiaal genoeg, maar vaak tijd te weinig.
Als de overheid zou besluiten om het pensioen weer op een beschaafde leeftijd in te voeren,
zou ik waarschijnlijk vaker een busbrief kunnen samenstellen.
Ik weet daarom wel op welke partij ik ga stemmen. Als zij in hun programma op een gezonde pensioenleeftijd inspelen, ben ik verkocht.


      
Goud van Oud:
De foto in deze rubriek heb ik ooit toegestuurd gekregen en bij het zoeken naar gegevens over deze bus, stuitte ik op een webpagina waar stond dat het een DAF-Renova bus van Cito is. Hij is gefotografeerd aan de Mecklenburgstraat in Eindhoven. De carrosserie is van Renova uit Hilversum en de foto is rond 1950 genomen. De wagen heeft het provinciale kenteken N-57655 en kreeg later het kenteken NB-65-56.
Als je naast deze foto een moderne toerwagen zet, is het verschil gigantisch. Toch vond men in 1950 dat je op deze wijze een luxe vakantiereis ging maken. Alleen al de ruitenwissers en de spiegel zorgen voor verbazing anno 2015.


Van Arthur kreeg ik deze foto gestuurd: "In het kenteken van Fryslan was in die jaren de B zichtbaar, bij jullie in het westen was het HZ. Op de foto een Scania-Vabis. Het kenteken is in 1938 toegekend aan Albert van der Mei, één van de oprichters en de eerste directeur van de NOF (Noord-Oost-Friesche Autobusonderneming N.V.). Volgens het register stamt de opbouw van de bus uit 1946 verzorgd door Brouwer. Deze wagen ging later in 1953 naar de ZWH (N.V. Autobedrijf De Zuidwesthoek) en kreeg kenteken NJ-01-62, het (NS)wagenparknummer van de NOF staat groot op het raam, 2347. Bij de ZWH kreeg de wagen het nummer 21"

Arthur had nog een andere NOF bus beschikbaar en die staat op de 2e foto, de 2348 en als derde zien we een chauffeur uit die tijd. Gezien de jaartallen en de geschatte leeftijd van deze chauffeur is het niet ondenkbaar dat hij op dit moment nog in leven is en dan wel een hoge leeftijd heeft bereikt. Mocht hij dit lezen dan hoop ik dat hij kan reageren.


     
Olaf Horn:
In deze brief draagt Olaf 2 bussen bij met een opvallende reclame. De eerste is een bus van Arriva met een variant op de RTL7 slogan (Meer voor mannen), in dit geval Alles voor mannen. De bus is gefotografeerd op Deventer station waar in juni 2013 de nodige werkzaamheden bezig zijn. De 8437 staat daar vermoedelijk in de pauze van de chauffeur gezien het lijnnummer 999 wat altijd betekent dat de bus niet in dienst is.
Voor een eenvoudige busbriefbode is het tegenwoordig allemaal knap verwarrend want het loslaten van de unieke wagenparknummers zorgt ervoor dat het nummer 8437 opeens niet alleen bij Arriva in dienst rijdt maar ook bij Connexxion is dit nummer in gebruik. Dat het niet om dezelfde bussen gaat, is te zien aan het kenteken.
Dat wordt leuk om uit elkaar te houden in de toekomst.


Ook de 2e foto van Olaf is vanaf dezelfde locatie gemaakt. Alleen deze keer met reclame die een service gerichte actie van Arriva laat zien. De tweede rit gratis. Ook hier geldt dat er een tweede 8423 van Connexxion bestaat. Als je een ritje mee wilt met de Connexxion bus dan klik je hier op. Om de voorzijde van deze bus te bekijken, heb ik een foto toegevoegd waar ik op internet tegenaan liep.

 


                                                                                                   


     
Het Bakkerarchief:
In deze rubriek de 7419, een  Leyland/Werkspoor uit 1965. De bus gold in die tijd als een semi-toer wagen van de WSM. In 1969 opgenomen onder de vlag van Westnederland zoals op deze foto's is te zien. Uiteindelijk is de bus op 1 juni 1982 op de sloop terechtgekomen. Maar gelukkig hebben we de foto's nog én een motorgeluid. Niet duidelijk is van welke bus dit geluid afkomstig is maar het is zonder twijfel een Leyland geluid. De foto is gemaakt op het terrein van de vestiging Boskoop en de bestemming geeft aan dat Zoetermeer het doel is.

Aanvulling van Piet Bakker: "Dit busgeluid was van de Leyland 2339. Een Leyland uit de jaren 70."

De 2339 was inderdaad een Leyland/den Oudsten uit 1974. In 1988 is de bus op non-actief gesteld en afgevoerd naar sloperij De Zaag in Krimpen. Gelukkig hebben we het geluid dus nog. Kijk voor een foto van deze bus in busbrief 70 bij foto 3

Klik hier voor het motorgeluid
Als je op de gele knop onder de foto klikt, start het geluid.
(Afhankelijk van de instellingen van een computer, zal de foto dan in sommige gevallen niet meer te zien zijn.
Als dat zo is, klik dan met je rechtermuisknop op de gele knop en kies daar voor 'openen in nieuw tabblad'.
De foto blijft staan maar het geluid gaat via een 2e tabblad.
Ik heb het getest in meerdere browsers en toen werkte het prima dus ik hoop bij jullie ook.)

Een bus uit een andere serie zien we hier onder. Ook een Leyland met een semi-toer uitstraling maar dan de 7505, een Leyland/Verheul dit keer uit 1964. Ook oorspronkelijk in dienst bij de WSM en later bij Westnederland. Op 12 mei 1982 is deze bus afgevoerd en op de sloop geëindigd.

Tot slot van dit hoofdstuk een 10 meter model van Leyland, de 5372 met opbouw van Verheul. Deze bus is gebouwd in 1966 voor de NZH en heeft een lang leven gekregen want, nu bijna 50 jaar later, is de bus nog steeds onder ons. Kijk op deze link naar het NZH museum voor meer info en vooral ook op de volgende link over de tijdelijke Amsterdamse periode van deze bus bij het GVB. De foto op die pagina is niet van de 5372 maar in de lijst eronder vind je deze bus wel.
De foto hieronder is genomen op de Markt in Delft naast het stadhuis. De foto zal van ergens eind jaren 80 dateren gezien de omstandigheden van het interieur en exterieur van de Markt (info Willem Kees). In het begin van mijn buscarrière reden er nog een paar familieleden van dit model rond op de stadsdienst in Delft. Ik herinner me dat ik het wel sport vond om hiermee te rijden maar vergeleken met de huidige bussen ontbrak voor de chauffeur elke vorm van comfort. Meer over die Delftse serie is te vinden in busbrief 6.


     
2e leven:
Soms krijgt een bus een 2e leven met een serieus karakter en soms overkomt zo'n bus een geheel andere tijd. Hieronder is dat duidelijk zichtbaar. De webpagina waarnaar de filmkast verwijst, is intussen ter ziele maar de naam zegt genoeg. De Buurtzuipers is natuurlijk wel een leuke vondst en gezien de blikjes in het gras rondom, doen ze hun naam eer aan. Het evenement zelf is de Zwarte Cross, meer daarover op hun webpagina. De bus zelf betreft de 8245, in de gele tijd zichtbaar in busbrief 99 bij foto 7.
Eerder heb ik ook een foto van deze bus geplaatst in busbrief 121. Daar zie je het oude kenteken nog en op deze foto staat de bus met het nieuwe vervangende kenteken 69-YB-55.

Deze bus is dan wel geel maar verder is er nogal wat aan gewijzigd in vergelijking met het origineel. Volgens de meegeleverde info zou het om de 2777 gaan. Een wagen van de FRAM, een Leyland/den Oudsten uit 1975. Oorspronkelijk een semi-toer model maar in 1986 verbouwd tot lijnbus en in 1988 opgelegd oftewel uit dienst genomen. De bus zou daarna bij iemand (of een bedrijf) met de naam Jellesma zijn beland maar zeker is dat niet. In ieder geval is fuelpower nu de eigenaar. Fuelpower is een evenement waar tractorpulling hoog op de agenda staat, dit jaar op 4,5 en 6 september. Op de foto's van 2013 is genoeg te zien over de deelnemers en als je goed zoekt, kom je nog 2 bussen tegen waaronder de FRAM 5448 met als bestemming TZum.


      
Phileas:
Een mislukt avontuur is in deze rubriek het thema. Ik kan het hele verhaal hier wel opschrijven maar eenvoudiger is het om een verwijzing naar Wikipedia te maken. Ook de Volkskrant had in 2014 een artikel over deze speciale bus. Het Helmondse bedrijf Advanced Public Transport Systems dat deze bussen ontwikkelde is failliet verklaard. APTS was voor een deel eigendom van VDL. De Phileas werd de tram van de 21e eeuw genoemd. De bus werkt met een virtueel geleidingssysteem. De Phileas rijdt in Eindhoven, Istanbul en het Franse Douai.
We zien hier de Phileas 1201 naar ik aanneem op het busstation van Eindhoven. Lijn 401 Eindhoven, Station - Eindhoven Airport en lijn 402 Eindhoven, Station - Veldhoven - Zonderwijk zijn de 2 lijnen waar een Phileas ingezet wordt. Op zich heel jammer dat het project verder mislukt is want het uiterlijk is wel heel anders dan alle andere busmodellen en het lijkt inderdaad op een tram met luchtbanden. Ooit zal er opnieuw geprobeerd worden om zo'n project te starten met betere software om de bus te automatiseren en natuurlijk met schone(re) brandstof.

De chauffeurscabine ziet er compact en eenvoudig uit. Wat mij opvalt is de stuurkolom met een 'zielig' pootje onderaan en natuurlijk ook het raam links, al is het woord raam misschien wat al te uitbundig. Het is meer zo'n spreekraam van een loket. Ik zou er best eens een keertje mee de weg op willen gaan. Lijkt me een bijzondere ervaring.
Zijn er lezers die mij kunnen vertellen wat met de wagens is gebeurd? Zijn ze verkocht of teruggenomen door het bouwbedrijf en/of gesloopt? Wie het weet mag het zeggen. Alvast bedankt.

Tot mijn verrassing kreeg ik een compleet verhaal over de ins en outs van de Phileas van dit moment. Dank aan Marthijn.
"De 1201, 1203-1205, 1207-1211 zijn nog in dienst. De 1202 is dit jaar verongelukt op de Cederlaan en komt denk ik niet meer in dienst. De 1206 is nooit in dienst gekomen. Deze bestaat nog wel en maakt alleen proefritjes. De fabrikant is failliet gegaan dus dat zal denk ik het einde zijn voor de 1206.
Volgend jaar gaat de nieuwe aanbesteding in. De nieuwe vervoerder MAG met de Phileassen rijden, MOET niet. Indien voor deze bussen wordt gekozen dan dienen ze gerenoveerd te worden.
De wagens hebben mij nooit kunnen bekoren. Rij-eigenschappen niet zo. Stoeltjes nog minder. Ook niet handig is dat je geen kaartje bij de chauffeur kunt kopen. Er zit wel een automaat in maar die verkoopt alleen maar enkeltjes. Het kopen van een kinderkaartje is dus niet mogelijk en het wordt dus verplicht zwart rijden, te duur rijden of een volgende bus nemen en hopen dat het geen Phileas is.
De wagens zijn gekomen voor het vliegveld-vervoer. N nogu lijn 400 die non-stop rijdt met een hele landelijke route vlak voor het vliegveld. Hierop rijden de 9176-9178. De 9178 was op 1 mei gestrand op de Anthony Fokkerweg, nog niet terug in dienst gezien. Zelden rijden ze allemaal. Alleen de 9177 rijdt bijna dagelijks. Er is wel veel verbeterd met de Phileas. Nu rijden ze een hele dagdienst uit. Vroeger 3x op en neer naar het Airport of Veldhoven en dan moesten ze weer bijtanken. Ook het blaffende honden geluid is over. Was altijd vrij komisch."


       

Abri's en Haltes:
Tja, landelijker kunnen we het niet maken. Vroeg uit de veren (of juist in de veren...) Wel leuk dat getok, al is op de grond duidelijk te zien dat het geen zindelijke kip is.



     
Sloop:
Dan nog een paar foto's die laten zien dat je in oorlogstijd heel andere dingen kunt doen met bussen. Dit zijn 2 foto's van een verdedigingsmuur van 3 bussen in een stad in Syrië. Om oprukkende troepen te blokkeren heeft men deze barricade opgericht. In dit geval is een 2e leven wel heel erg anders dan we bij dat begrip voor ogen hebben. Ik ben er niet van overtuigd dat een tank zich tegen laat houden door deze omhulsels. Ze staan daar ter bescherming maar ze kunnen veel gevaarlijker worden als ze omvallen. Al met al zijn het trieste foto's want je zal dit maar nodig hebben in je woonomgeving. De wereld is gek geworden en dit soort foto's maken dat nadrukkelijk duidelijk.

Hierboven 2 foto's van het Noorden van Afrika en hier nog een kleine foto van een busbrand in het uiterste Zuiden van Afrika. In Cape Town zijn vele wegen afgesloten vanwege rellen, 3 bussen vielen ten prooi aan de vlammen. Wij hebben een gigantisch vluchtelingen probleem in Europa maar ook de Afrikaanse landen gaan zich nu teweer stellen tegen de vele mensen die migreren in de verschillende buurlanden van o.a. Zuid-Afrika. De moderne tijd brengt veel fraais maar daardoor is de wereld een dorp geworden en overal ziet men de welvaartsverschillen in de media en men gaat op pad om dat ook te bereiken. Heel logisch maar met welke gevolgen???


   
Nederland in Cuba:
Een stukje huisvlijt zo te zien. De 3715 hebben ze aardig onder handen genomen in Cuba. Aan het front is gesleuteld want de naam Volvo hoort niet bij het nummer 3715 want dat is van oorsprong een DAF MB200 van den Oudsten. Het kenteken in Nederland was BT-33-BY en de wagen dateert van 1986 en reed toen voor de NZH, later Connexxion. De chauffeur heet blijkbaar Marco en hij houdt van frisse lucht in zijn bus......De foto is van 2011 zoals het bijschrift laat zien. Jammer dat de filmkast geen bestemming laat zien want dat zijn we van Cubaanse bussen gewend.

De 2e Cuba foto laat de 3778 zien vanaf 2 standpunten. Deze ex-Westnederland wagen gaat nog steeds naar Woerden Molenvliet en hij staat hier in Moa, in zuidoost Cuba aan de kust. Deze 3778 DAF MB200/den Oudsten had het kenteken BV-89-FV en stamt uit 1987. Begonnen bij Westnederland en daarna in 1994 onder de hoede van Midnet gekomen en tot slot bij Connexxion. In Nederland verder geen spannende zaken bekend van deze bus en over het bestaan op Cuba zijn slechts deze foto's bekend.



 


      
Uitsmijter(s):
 
Veel kan ik niet over deze foto vertellen maar ik vond het wel zo'n apart geval dat ik het bij de uitsmijters heb geplaatst. Is het een boot? Is het een tram? Is het een trolleybus? Of is het misschien zelfs wel een cabrio duikboot? Wie het weet mag het zeggen. Ik gok met redelijk veel vertrouwen op Engeland als locatie ergens in de jaren 60. Het ziet er niet uit als een toeristische omgeving dus een attractie van een pretpark lijkt mij niet de juiste constatering.....
 
Van verschillende kanten heb reacties gekregen. Dit is inderdaad de UK en wel Blackpool.
Willem Kees schrijft: "Dat 'ding' is een tram uit Blackpool (een Engelse badplaats aan de Ierse Zee, niet ver van Liverpool). Blackpool is zo ongeveer de enige stad van Engeland waar de tram de opheffingen uit de jaren '60 en '70 overleefd heeft. Een fatsoenlijk OV-bedrijf in Engeland heeft dubbeldekkers, zo ook in Blackpool, maar dan op rails. Die hebben aan de onderkant hetzelfde uiterlijk als het voertuig op jouw foto alleen dan uiteraard met dak, ramen aan de zijkant etc (zie de extra foto).
Om op mooie zomerse dagen de toeristen een leuke rondrit te kunnen geven zijn een aantal van die dubbeldekkers van hun dak en bovenverdieping ontdaan en zo ontstonden de open trams die wat op een boot lijken. Het idee is aardig, maar in het wisselvallige Engelse klimaat kun je wel raden hoeveel dagen per jaar het warm genoeg is om prettig in zo'n cabriolet tram te zitten….
De dingen zoals je op de foto ziet hebben tot ongeveer twee jaar geleden dienst gedaan. Pas toen zijn er moderne trams gekomen. De open trams zijn er nog steeds en worden in de zomer gebruikt. Vroeger waren er in september of oktober speciale optochten met verbouwde en verlichte trams (aan zee is het klimaat in de nazomer nog zacht, maar wordt het wel vroeg donker) die soms een heel raar uiterlijk hadden. Of die optochten nog gehouden worden weet ik niet."
 
Jan (uit Rotterdam) schrijft: "Dat het Blackpool is waar schepen zich op rails voortbewegen (aan de discussie of dit varen of rijden is waag ik mij maar niet) hebben minder stramme en dus snellere lezers je inmiddels al gemeld. Maar ook Nederland heeft met een dergelijk fenomeen kennis mogen maken. Zowel op Rotterdamse als op Haagse rails heeft een schip gevaren. Om binnen het poldermodel iedereen tevreden te houden moet (na Rotterdam en Den Haag) ook Amsterdam genoemd worden. Dat kan. Want wie voer/reed in Rotterdam en Den Haag? Inderdaad, de Nieuw Amsterdam."
Kijk op: http://www.rovm-digitaal.nl/ret-nieuw-amsterdam
 

               

In de busbios kun je een film bekijken over de langste bus ter wereld maar blijkbaar doet men een wedloop en kan de bus op deze foto best hoge ogen gooien. Indrukwekkend is niet teveel gezegd toch? Als deze bus door een klein dorp rijdt, is de voorkant het dorp al uit als de achterkant nog moet passeren. Onder de foto een liedje dat volgens mij over deze bus gaat....

Van Wim M kreeg ik deze foto toegestuurd: "Deze blauwe bus stond op het terrein van een tuinder ergens in het Westland op de dag van KOM IN DE KAS 2015.
Je kon daar een zakje halen gevuld met stukjes paprika, komkommer en tomaat. Lekker gezond dus."

 


     
Busbios(coop) film(pje):
Bij de uitsmijters staat een foto van een hele lange bus ter illustratie kun je op dit filmpje in de busbios een 30 meter lange 'bus' zien rijden. De dubbel gelede bussen van, ooit, het GVU waren 24,785 meter lang.

              


           
BusBabbel:
In de surftips staat een link naar boeken over het OV. Daar hoort dit net verschenen boek ook bij maar vanwege de foto en de prima toelichting wilde ik de busbabbel deze keer benutten om aandacht te vragen voor de NAL. Het door velen lang verwachte boek 'De bus van Langhout' is 1 mei verschenen. Uitgever is Boekscout. Het boek zal later officieel gepresenteerd worden aan oud-NAL-directeur Piet Langhout (81) in Ter Aar. 'De bus van Langhout' telt 285 pagina's op formaat A5 en vele tientallen foto's in kleur en zwart wit. Bijgaande foto siert het omslag van het boek. Hans van der Wereld (auteur)

Geschiedenis autobusonderneming NAL te boek gesteld
Onder de titel De bus van Langhout heeft de Alphense historicus Hans van der Wereld de geschiedenis van de autobusonderneming NAL (Nieuwkoop – Alphen aan den Rijn – Ter Aar) van de familie Langhout uit Ter Aar te boek gesteld. In een bijna 300 bladzijden tellende uitgave, die voorzien is van veel foto’s, wordt het voormalige busbedrijf in de herinnering teruggeroepen. Het boek gaat diep in op het wel en wee van de onderneming, die in 1923 in Woubrugge werd opgericht en in 1926 door chauffeur/firmant P. Langhout voor eigen rekening in Ter Aar werd voortgezet. In al de jaren dat de onderneming bestond – per 1 juli 1980 werd de exploitatie van de lijnen van de NAL door Centraal Nederland overgenomen – is het Teraarse bedrijf altijd een kleinschalige autobusonderneming geweest. In de jaren voor de Tweede Wereldoorlog had Langhout nooit meer dan zes bussen. Een dienst Ter Aar – Leiden werd toen nog niet door Langhout geëxploiteerd. Dat kwam pas toen Langhout het in Woubrugge gevestigde bedrijf ADWAL (Autobusdienst Woubrugge – Alphen aan den Rijn – Leiden) overnam. Deze ADWAL was voordien eigendom van Keessen.
De NAL was sinds 1930 gevestigd op de hoek van de Aardamseweg en de Westkanaalweg in Ter Aar, op de plek waar nu sporthal De Vlinder staat. De NAL is definitief geschiedenis geworden. In het boek De bus van Langhout is ook veel aandacht voor het wagenpark van het bedrijf. Alle bussen die in de loop der jaren door Langhout zijn gebruikt passeren de revue. Ook diverse chauffeurs van de NAL komen voor het voetlicht. Zij vertellen over hun jaren bij de NAL. De bus van Langhout is een interessante uitgave voor de bewoners van de Rijnstreek.

Foto: Een bus van de NAL in 1975 op de Aardamseweg in Ter Aar.


       
Surftips:
Over het Openbaar Vervoer zijn al heel wat boeken verschenen. Dan is het erg prettig als er webpagina bestaat waar je op een overzichtelijk wijze kunt zien wat, hoe en waar omtrent de literatuur. Gelukkig bestaat zo'n pagina en via deze link, http://www.boekrecensies-vervoer.nl/, alles te weten komen. Niet alleen het OV met vervoer in het algemeen staat in rubrieken weergegeven.

Geen schokkende pagina maar wel leuk om eens te bekijken want veel mensen hebben een look-a-like rondlopen maar veel bekende en ook onbekende mensen hebben wel een heel bijzondere dubbelganger. Kijk op deze link, wie lijkt op wie. Ik weet zeker dat je in de lach schiet.

Dat mensen creatief zijn en daarmee veel zinvolle zaken ontwikkelen, is dagelijks te ervaren. Maar dat er ook mensen zijn die zinloze creatieve uitingen ontwikkelen, mag ook duidelijk zijn als je op de volgende link klikt. Je kan een muzikant aan en uitzetten met een muisklik, je kan ze allemaal tegelijk laten spelen of je stelt je eigen voorkeur samen. Klik op orkest. Zinloos inderdaad maar wel grappig.

Klik op:     


      
 
Geen mop maar een plaatje

       

Zondagochtend halfzeven, ik ontwaak en glip stilletjes uit bed om mijn vrouw niet te wekken en verdwijn in alle stilte in de badkamer.
Eenmaal in mijn fietskleren, sluip ik op mijn tenen naar de garage om mijn fiets stilletjes buiten te zetten.
Bij het openen van de garagepoort slaat de ijskoude sneeuwregen me in het gezicht. Alhoewel ik al erger heb meegemaakt, besluit ik toch maar eerst naar het weerbericht te luisteren op de radio.
De weersvoorspelling is dramatisch: sneeuw, ijzel, hagel, stormwind...
Uiteindelijk besluit ik maar terug te gaan en te gaan slapen.
Ik kleed me uit en, terug in bed, kruip ik dicht tegen mijn vrouw haar rug aan en fluister: "Schat, het is verschrikkelijk slecht weer!"
Waarop mijn vrouw, half slapend, antwoordt: "Kan je nou geloven dat mijn man in dit weer is gaan fietsen!"

Mijn tante, die nog steeds niet getrouwd is, heeft verleden week eindelijk een advertentie in een krant geplaatst.
Aangezien zij geen 'moeilijke' is, heeft ze maar één zinnetje gepubliceerd: 'IK ZOEK EEN MAN!'
Enkele dagen later ontving ze al honderden reacties.
Wat een succes! En allemaal met dezelfde inhoud: 'Kom de mijne maar halen!'
 


   
Tot slot:

Hierbij een paar leuke reacties die ik mocht ontvangen:

Ik hoorde en las dat je al bezig was met de 130e busbrief.
Het kan haast niet beter dan de afgelopen busbrieven, vooral nummer 129 was heel erg interessant. Ook iets wat mij opgevallen was die jongen die 2 colaatjes wilde kopen vond ik heel erg geestig. Het heeft niets met de bussen te maken maar dat maakt het nou zo afwisselend. Bedankt voor alle 129 busbrieven. Groeten Wim.

En ook,
Beste BusBriefbode,

Na 10 jaar knippen,plakken en sorteren,
Wordt het eens tijd om jou te eren.

Rustig aan begonnen,
Is het aantal lezers omhoog gesprongen.

Lezers kwamen niet alléén met vragen,
Velen kwamen ook de informatie aangedragen.

Alvast proostend op "Nieuwe" exemplaren,
Ga zo door nog vele jaren.

GEFELICITEERD!!!!!! Groeten Aad

En ook,
Ook van mij ,trouwe lezer van jou Busbrief, een hartelijke felicitatie met de mijlpaal 130.
Ja, een hele uitzoekerij wat je met zo’n jubileum moet presenteren.
Heel veel plezier in de toekomst met het verzamelen en schrijven van jou busbrief.
Een hartelijke groet van: Teun

Gefeliciteerd met het 10-jarige bestaan van je busbrief. Het blijft leuk om de brief te lezen en er weer bij stil te staan hoe het er vroeger en nu aan toe ging of gaat. Met vriendelijke groet, Willem Kees.

Gefeliciteerd met de 130e busbrief. En dank voor het plaatsen van de foto's. Vriendelijke groeten, Olaf.

Bij deze van harte met je jubileum. Vriendelijke groeten, M. Werkman.

Van harte met dit feit, ik ben nog altijd een trouwe lezer en ik blijf het ook. Met vriendelijke groet, Henny.

Dag Wim, enorm bedankt voor 10 jaar busbrieven, ik heb van alle genoten. Graag nog 10 jaar!!!! Groeten Theo

Van harte gefeliciteerd met je jubileum. Begin de dag met een lach, de mijne vandaag in ieder geval wel. Dat er nog vele mogen volgen. Succes! Groet, Marcel de Bruijn.

Gefeliciteerd met je jubilea. Groeten Jan (uit Rotterdam)

Geweldig….gefeliciteerd met je busbrief. ( 10 jaar ) Het is super leuk om te zien en te lezen. Groeten Gerard.

Gefeliciteerd met nummer 130. Ik en met mij veel (oud)collega's kijken alweer uit naar nummer 131!! Ga zo voort! Groeten Harm.

En ook Peter: Ik kan het niet laten om jou toch nog even te feliciteren met het bereiken van deze mijlpaal want dat is het. Ik beleef er tot op de dag van vandaag nog steeds veel plezier aan om debrieven door te spitten in al zijn toonaarden. Ik hoop dan ook van harte dat je er mee doorgaat want je verrast mij telkens weer.Ik doel dan ook op de extra leukigheidjes zoals dat bioscoopje waar je op klikt en dan weer een verrassend filmpje uitrolt. Bedankt hiervoor en vooral......................................... ...........................dooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooorgaan. Groeten Peter.

 

Ja ja, nog een paar (!) wijsheden tot slot en brief 130 is klaar. Het was passen en meten om uit de beschikbare foto's weer een gevarieerde brief samen te stellen maar hopelijk is dat gelukt en kan deze editie de boeken in als een geslaagde jubileumuitgave. Dank aan alle trouwe lezers die de afgelopen 10 jaar de busbrieven waardeerden. En dan nu op weg naar de 150, dat moet lukken en de streefdatum is om dat voor of in 2020 te halen.

Hartelijke groeten,

      

       
Wim Koeleman (kameleon@ziggo.nl)
 

Wijsheden:
      

 
Je bent oud als...
 
Tante Hannie naar je zwaaide.
De bakker nog aan de deur kwam.
 Je een liter melk los kon kopen.
 Je bij Jamin een dubbeldik ijsje kocht voor een duppie.
Maandag bij jullie thuis nog wasdag was.
Je salaris nog in een loonzakje werd uitbetaald.
 Je Ard en Keessie hebt zien schaatsen.
 Je op vrijdag in de teil gewassen werd.
 Je Ko van Dijk nog hebt zien spelen.
Je twee twee keer per week de zinken vuilnisemmer buiten zette.
Je nog zondagse kleren hebt gedragen.
 Je ouders een voorraad aardappels voor de winter insloegen.
Je nog op de mulo of de hbs hebt gezeten.
Je nog op de pof mocht winkelen.
Er nog een draaischijf op jouw telefoon zat.
Jouw kinderen nog katoenen luiers droegen.
 Je nog op een Kreidler, Zundapp of Puch hebt gereden.
Je nog op rolschaatsen met vier wielen hebt gereden.
Bij jou thuis nog een kolenboer eens per jaar eierkolen, cokes of briketten kwam brengen.
Je geld nog bij de Post, Cheque en Girodienst stond.
 Je nog zakjes chips at waar een blauw zakje met zout was bijgesloten.
Je ophield met voetballen als een politieagent de straat in kwam fietsen.
 Je zilverpapier spaarde voor de missie/zending.
 Je melk in flessen met zilveren doppen kocht.
Je Nederland in de finale van het WK voetbal hebt zien spelen.
 Je 's avonds bij een glaasje ranja of prik pinda's mocht doppen boven een krant.
 Je Den Uyl nog hebt gekend.
Je nog zonder gsm de deur uit ging.
 Je een zak patat voor een kwartje hebt gekocht.
 Je op Bazooka kauwgom hebt gekauwd.
Je Nederland het Eurovisie Songfestival hebt zien winnen.
 Je nog naar zwart-wit televisie hebt gekeken.
Je moeder elke vrijdag de stoep schrobde.
Je stapavond 's avonds om 8 uur begon en je voor 1 uur 's nachts thuis moest zijn.

terug naar de