6 april 2015

N i e u w s   i n   B u s b r i e f f o r m a a t 
____________________________________________                                                                                          
   
Verhalen en foto's
van en over
oude en nieuwe bussen
 
Inhoudsopgave:
Goud van Oud - Olaf Horn - Bakkerarchief - 2e leven - Buitenland - Abri's/Haltes - Reclame - Sloop - Cuba
Uitsmijters: Bijzondere drie-asser, elektrische bus en een oogbus
Busbioscoop: Een buslied
Busbabbel: Taalfratsen
 

Binnenkort staat er een feestje in de agenda. Nu busbrief 129 en als alles gaat zoals ik hoop dat het gaat, probeer ik in mei brief 130 af te leveren. Het tempo van publiceren is wat omlaag gegaan de afgelopen maanden maar in mei moet en zal ik een brief plaatsen want.......dan ben ik 10 jaar bezig met deze hobby. In brief 100 heb ik die mijlpaal gevierd op een afwijkende wijze en in nummer 130 zal 10 jaar knippen, plakken en digitaal sleutelen in het zonnetje gezet worden.
De laatste maanden heb ik veel tijd in andere zaken moeten steken en bleef deze hobby achter op het schema. Geen probleem natuurlijk want de voorraad brieven is dusdanig dat je altijd wel een exemplaar kan openen en dan weer eens zaken ziet die je vast alweer vergeten was. Maar goed, geen nodeloze praatjes, aan de slag, te beginnen in een ver verleden.
 

      
Goud van Oud:
Mocht je niet weten met welke bussen we hieronder te maken hebben dan kan ik dat verduidelijken door te melden dat hier een vloot van 4 bussen afgebeeld staat die gereden hebben tussen Hilversum en Utrecht. Andersom reden deze blijkbaar niet hoewel de kleine modellen een los bord aan de zijkant hebben dat vermoedelijk veranderd kan worden. Gegevens over deze afbeelding heb ik niet echt maar ik schat in dat we hier mogelijk bussen zien van wat toen heette EGMO oftewel Eerste ’s Gravelandsche Motoromnibus Onderneming. Deze onderneming reed met Ford bussen en later werden ook bussen van het merk Minerva ingezet die luxer uitgevoerd waren. Onderstaand viertal heeft weinig vering in huis en rijden op de in die tijd onverharde wegen zal geen pretje geweest zijn.

Kees schrijft mij: "het klopt dat dat bussen van de EGMO betreft. Van links naar rechts zijn dat Ford 2, DAAG 4, Ford 1 en Ford 3"


foto: 
       


     
Olaf Horn:
Busfotograaf pur sang Olaf heeft mij deze foto beschikbaar gesteld. Een leeg landschap in de buurt van busstation Breskens. De Veolia lijn 42 op weg naar Brugge. Bewegende beelden zijn hier te vinden. Het nummer 5387 betrof bij Connexxion een DAF SB220 bus maar bij Veolia zien we een VDL Ambassador met dit wagenparknummer, een bus uit 2008.

Hierbij een animatie van een ander deel van het Veolia wagenpark, de gasbus.

 gif maker

Ook de Arriva wagenparknummers zijn eerder in gebruik geweest. Hier de 8451 gefotografeerd op 20 augustus 2011, een DAF VDL/Berkhof uit 2005. Ooit in de Westnederland tijd reed er in Haaglanden ook een 8451. Een DAF MB200 uit 1979. Zie hieronder.
De Arriva serie loopt van 8401 tot de 8451 en het zijn euro 5 diesel wagens.

De originele 8451 staat dankzij Ruurd Berendes hieronder 2x fraai in beeld. Hij maakte de eerste foto van de 8451 op 7-6-1993 in de wijk Tanthof in Delft toen nog bij Westnederland. Bijkomstig extra interessant is te zien dat daar de aanleg van tramlijn 1 in volle gang was. De filmkast laat lijn 130 zien op weg naar Den Haag CS. Hoe anders is dit tegenwoordig. Geen lijn 130 meer en al helemaal niet meer naar Den Haag CS.

Na afvoer kwam deze bus terecht bij de Beekse Bergen en werd daar in 2005 afgevoerd naar Leeman in Made. Op deze 2e foto staat de 8451 vlak voor afvoer op 2-1-2005. Ruurd bedankt voor je bijdrage.

    

     
Het Bakkerarchief:
En weer een foto uit het Bakkerarchief. Deze keer de 4764, een bolramer Leyland/Werkspoor uit 1959. De bus is in 1980 uit dienst gesteld en zijn broertje/zusje, de 4765 is op 22 april 1967 total-loss gereden in Den Haag waarna sloop restte bij het CAB. De 4766 was in 1979 ook al niet een van de gelukkigsten want in november 1979 reed de HTM 242 deze bus naar de sloop. De foto hieronder is gemaakt in Hoek van Holland op de Hoekse Hillweg met de Profimarkt op de achtergrond. Volgens mij heette de supermarkt zo in die tijd. Ooit ook onder de naam Jac.Hermans en A&P.

Hier in ieder geval een bolramer uit die serie die een gezonde levensloop heeft gehad. Klik op de gele knop hieronder en je hoort het originele motorgeluid van deze bus.

Klik hier voor het motorgeluid
Als je op de gele knop onder de foto klikt, start het geluid.
(Afhankelijk van de instellingen van een computer, zal de foto dan in sommige gevallen niet meer te zien zijn.
Als dat zo is, klik dan met je rechtermuisknop op de gele knop en kies daar voor 'openen in nieuw tabblad'.
De foto blijft staan maar het geluid gaat via een 2e tabblad.
Ik heb het getest in meerdere browsers en toen werkte het prima dus ik hoop bij jullie ook.)


     
2e leven:
Een blauwe MB200 is even wennen maar het is toch echt de 8720, een DAF MB200 die in dienst was bij de ZO (Zuidooster) en in 1981 gebouwd is. De foto is gemaakt in 2010 bij Coldenhove. Voor degene die nu denkt waar??? Coldenhove is een industrieterrein nabij Maasdijk en Maassluis.

Hendrick Jan de Stuntman. Wat zullen we hier van denken? In ieder geval is er zorgvuldig geschreven want ik zou Hendrik zonder c geschreven hebben maar hier is moeite genomen om de juiste naam op deze bus te schilderen. Een foto van Wim Vink, gemaakt in Hoorn in 2004. Het is de VAD 8337. Eerder nog genaamd Flevodienst en de bus had kenteken 10-GB-35 en de MB200 DAF is in 1978 gebouwd. Even op Google gekeken en deze bus was in gebruik bij een theatergroep met de naam Hendrick Jan de Stuntman. De APK loopt tot 1 april 2016 dus we mogen aannemen dat deze oldtimer nog steeds dienst doet.


      
Buitenland:
Paramaribo 1993. Een bekend model bus maar in mijn overzichten kom ik dit kenteken niet tegen. Opvallend aan de bus is de instapdeur. Gewoon rondrijden met maar 1 deurhelft zou hier tot grote verontwaardiging leiden maar in Paramaribo is men een stuk laconieker. Lekker fris zo'n extra ventilatie......De naam Roadmaster is geen busmerk maar de naam van het vervoersbedrijf dat in Suriname een groot deel van het openbaar vervoer verzorgt. Een ander bekend bedrijf maar dan hoofdzakelijk op het gebied van veel besloten vervoer draagt de naam Sohansing.

Ruurd Berendes licht toe: "De 23-16-AB in Paramaribo is de ex TAD-Krijger 10, en Carlier 10 en ex BBA 775."

Pascal stuurde mij deze foto om in de buitenland rubriek te plaatsen. Het lijkt mij een Afrikaans land maar ook Zuid-Amerika kan de locatie zijn. De manier waarop men aan het verkeer deelneemt, geeft aan dat we te maken hebben met een land met een vrij nonchalante regelgeving....
Pascal heeft het uitgezocht en op de volgende pagina meer info gevonden over de DAF/Berkhof bussen: Ethiopië.

Van Teun kreeg ik deze foto van zijn vakantie in Spanje rond Valencia toegestuurd. Lijn 183 naar Ikea als ik het goed zie. Ik gok op een Scania bus. (per abuis stond hier eerder dat ik gokte op een MAN bus, slordigheidje)


       

Abri's en Haltes:
Vandalisme is irritant maar soms kun je niet anders als passerende hooligan. De opdracht staat in de abri te lezen dus het breken van de ruit kun je ze niet verwijten.

Van Henk kreeg ik deze abri die te zien was in Haaglanden. Kan het huiselijker? Het OV is onpersoonlijk hoor je zo nu en dan en dat begrijp ik volledig. Strakke haltes, vandalisme bestendige abri's en een metalen bankje waar je 's winters je billen pijn doet van de kou en 's zomers je billen brandt van het hete metaal. Gelukkig hebben mensen bedacht dat het anders kon. Een naaimachine, een lekkere fauteuil, vaasje, lamp en diverse andere sfeervolle attributen. Menig zwerver heeft het minder. Ik zie steeds vaker kastjes bij huizen waarin je boeken kunt vinden. Je haalt er een boek uit en je plaats er een ander boek voor in de plaats en zolang iedereen dit staaltje van saamhorigheid in stand houdt, gaat het goed. Op deze foto zien we een variant daarop.

Na 2 abri's toch nog even een haltebord uit vervlogen tijden. De fa. Tensen staat te boek bij een groot aantal bushobbyisten als een zeer toegenegen busbedrijf en daarover meer op deze link.


     
Reclame:
Twee opvallende reclames in deze brief. De eerste is een Veolia gasbus van de vestiging Delft. Voor niet bekenden kan ik toelichten dat De Laatste Eer in Haaglanden en met name in Delft een zeer bekende naam is voor een uitvaartverzorger. Een toepasselijke naam natuurlijk maar of dat wel zo geslaagd is op de zijkant van een bus betwijfel ik. De reclame zit er nu al enige weken op en tot nu toe heeft de bus steeds passagiers meegenomen die zelf in en uitstapten.....

Je zal maar in deze bus zitten ter hoogte van een bepaald raam. Vrolijk wuif je naar een bekende maar die ziet iets heel anders dan jij vermoedt. Ook bij deze reclame heb ik mijn bedenkingen hoe goed de bedoeling van de gedachte erachter ook zal zijn. De bus rijdt op energie die onttrokken wordt aan menselijke uitwerpselen. Als je enige kennis hebt van het Engels kun je op deze video zien wat de bedoeling is.


     
Sloop:
Dat je een bus verkoopt is tot daar aan toe maar dat die bus dan op deze wijze in beeld komt, was vast niet de bedoeling van Schepers. Uit het raampje van de chauffeur steken wat groene takken en bladeren dus vraag mij niet wat hier verbouwd wordt. Schepers Busreizen in Westerhaar (Overijssel) heeft bussen die er een stuk beter uitzien. Het ontbreken van de wielen zegt genoeg, deze wagen heeft zijn Waterloo gevonden maar waar weet ik helaas niet.

Aanvulling van Ruurd Berendes: "De bus van Schepers staat ook in Paramaribo."

Zolang er bussen bestaan, brandt er om de zoveel tijd wel ergens eentje af. Maakt niet uit wat de brandstof is, als de boel gaat fikken, kun je beter uit de buurt blijven want op het oog zie je voor je gevoel geen brandbare materialen maar owee als het eenmaal begint. Daar weet deze Veonn/Arriva bus alles van. Einde oefening. Deze 1282, een Iveco/Berkhof uit 1997 is van Veonn naar Arriva gegaan en daarna verhuurd aan Noordned in 2005. Bijzonder is dat deze bus ooit voor Arriva in Zuid-Limburg gereden heeft doordat het Amerikaanse Vancom dat in de jaren negentig rond Maastricht reed, later overgenomen is door Arriva.


   
Nederland in Cuba:
Een tijd geleden kreeg ik een serie foto's van Arjan. Hij was naar Cuba geweest en zag daar allerlei bekende bussen voorbij komen. Al eerder heb ik uit zijn foto's exemplaren geplaatst in deze rubriek en deze keer weer eens eentje van zijn hand. Het is een bus uit de 9600 serie, de 9606 om precies te zijn. Het kenteken in Nederland was BH-43-ZT en het bouwjaar van deze serie was 1984. De 9606 reed lijndiensten bij Westnederland en vandaar dat Arjan ongetwijfeld deze wagen op de foto heeft gezet. Ikzelf heb altijd bijgehouden met welke bussen ik mijn diensten reed en met deze wagen ben ik slechts 3x op pad geweest. (1985-1986-1988) De ruitenwisser heeft zo te zien de moed al opgegeven.

Op de 2e foto in deze rubriek zien we een bus met nog smalle instapdeuren en een uitstapdeur die helemaal achterin zit. Dit zag je vroeger wel meer, tegenwoordig is dat anders mede doordat vroeger de motor onder de vloer zat tussen de voor en de achterwielen en tegenwoordig is het al vele jaren gebruikelijk dat de motor helemaal achterin geplaatst is. Deze 1358 ziet er nog origineel uit in tegenstelling tot vele andere Nederlandse bussen die slecht onderhouden zijn of dat er het nodige aan verbouwd is. De 1358 was ooit in dienst van de GSM - N.V. Gelderse Streekvervoer Maatschappij (het latere Oostnet) en had als kenteken 75-PB-32. Het was een DAF MB200 uit 1980 en deze opbouw was niet van den Oudsten maar van Hainje.


      
Uitsmijter(s):
Recent kreeg ik deze foto toegestuurd. Een heel bijzondere bus, een trolleybus uit 1932. De 2 lijnen die vanaf boven uitkomen tussen de koplampen bedienen de pantograaf. Naamgenoot Wim attendeerde mij erop dat bij een trolleybus geen sprake is van een echte pantograaf want een trolleybus heeft 2 stangen met wieltjes die langs de draad rollen. Dat had ik kunnen weten want jaren geleden heb ik een excursie mogen maken naar Arnhem en heb ik met zo'n bus mogen rijden en daardoor heb ik ervaren dat de wieltjes soms losraken van de bovenleiding en dat je dat dan handmatig moet herstellen. Opvallend zijn natuurlijk de 3 assen waarvan ik vermoed dat de voorste en de achterste as stuurbaar zijn en de middelste een zogenaamde starre as is.
 
Toelichting van Wim: Een trolleybus heeft twee trolley's, twee trolleystangen. Een pantograaf zie je op treinen en trams, hoewel op trams ook wel een enkelvoudige trolleystang kan zitten, vooral in de USA. Een pantograaf heeft een of twee brede sleepstukken die de verbinding met de bovenleiding vormen, een pantograaf wordt ook wel schaarbeugel genoemd. Een trolley is een klein sleepstuk of wiel dat aan een stang is bevestigd. Belangrijk verschil is dat je bij het trolleysysteem wissels in de bovenleiding moet hebben. Een sleepstuk op een pantograaf heeft dat niet nodig en glijdt over de dra(a)d(en). Trolley vrachtwagens bestaan ook, vooral in Rusland van het merk ZIU, maar ook in Zuid-Afrika waar in de (goud)mijnen grote dumptrucks op stroom rijden. En laten dié nou juist weer twee kleine pantografen naast elkaar hebben!

               

Geen 'gekke' verschijning  als 2e foto maar een foto van een nieuwerwetse testbus om het onderzoek naar elektrisch rijden te doen. Je zou kunnen denken dat in de aanhangwagen alle accu's zitten maar dat zou erg onhandig zijn. Het opschrift zegt dat het een research en test trailer is dus alle apparatuur om de bus te meten zit daar in. Denk b.v. aan verbruik en actieradius. Wil je meer info over dit project dan raad ik aan om op de volgende link te klikken want daar staat alles duidelijk beschreven. VDL.

In busbrief 44 heb ik lang geleden een aantal speelse varianten op het woordje bus laten zien ter gelegenheid van het verschijnen van die brief op 1 april. Deze foto van een oogbus had daar bij kunnen staan. Er is al een soepbus, een bibliotheekbus, een beschuitbus en hier staat dan de oogbus. Wat is een bus toch een veelzijdig transportmiddel.


     
Busbios(coop) film(pje):
Een muzikant, een abri en een liedje. Klik op de busbios en luister naar een 'ode' aan de bus. Gaat de hitlijsten ooit bestormen.

              


           
BusBabbel:
Taal is een handig middel om elkaar zaken duidelijk te maken. Soms is een blik voldoende maar meestal hebben we woorden nodig. Elk beroep heeft buiten het 'normale' taalgebruik ook te maken met jargon. Jargon betekent vaktaal. Ook binnen een groep min of meer gelijkgestemde mensen speelt jargon een rol. Dan heet het geen vaktaal maar groepstaal. Luister je naar een groep rappers dan zullen er woorden gebruikt worden waarvan het bestaan niet eens bekend was bij de meeste mensen van buiten die rap cultuur. Straattaal komt daar dichtbij. Een andere gespecialiseerde groep vind je bijvoorbeeld bij de visfanaten. Zij spreken visserslatijn, of het om hengelaars gaat of om aquarium liefhebbers, het maakt niet uit maar er gaan termen over tafel die een kaartspeler aan de bridgetafel niet zal snappen. Andersom waarschijnlijk eveneens niet. Ook in de buswereld spreken wij ons eigen ABN oftewel Algemeen Busschaafd Nederlands. Wij hebben het over vetag of b.v. een rondje 69. Of 'mijn tijd opzoeken' is als interne uitdrukking geen probleem maar een buitenstaander zal vragen of wij geen horloges mogen dragen. Morgen heb ik de mooiste dienst die er is betekent voor de meeste collega's dat ze morgen vrij zijn. Andere diensten zijn ook prima want het gros van de chauffeurs werkt met plezier maar de mooiste dienst heeft toch vaak de voorkeur. Zit jij morgen op de stad? Een vraag die bij veel mensen de wenkbrauwen zal doen fronsen.
Helaas wordt taal ook minder leuk en creatief gebruikt. Het schijnt niet anders te kunnen maar stopwoordjes zijn een treurige taalvorm en daardoor een doorn in mijn oog. Vooral als je er op gaat letten want dan blijkt dat bijna niemand meer een normale zin uit kan spreken zonder het gebruik van het woordje 'eigenlijk' of 'met name' of 'zeg maar' of 'gewoon'. Ik tel weleens het aantal keren dat iemand dat in korte tijd gebruikt. Een goede raad: doe het niet want eenmaal erop geattendeerd, kun je nauwelijks nog naar mensen luisteren zonder te letten op hun beperkte taalgebruik. Probeer het maar eens met het weerbericht op televisie. De ene mevrouw of meneer doet het erger dan de andere maar er is wordt dan b.v. een depressie aangekondigd en dan met name boven Duitsland of het regent morgen met name in het noorden van Nederland enz. enz. Er zijn genoeg alternatieven maar nee hoor het is met name wat de klok slaat. Gebruik in zulke gevallen eens het woordje vooral of hoofdzakelijk dus hangt de depressie vooral boven Duitsland en regent het hoofdzakelijk in Noord Nederland.
Een andere modegril op taalgebied is een hardnekkige uitdrukking die al jaren in gebruik is, namelijk 'ik heb zoiets van....' en dan volgt er van alles. Geen probleem om het eens een keertje te zeggen maar het nadeel van stopwoordjes en zinnen is dat de gebruiker daarvan verslaafd raakt aan zo'n gewoonte. Krom taalgebruik hoor je ook in opmerkingen als: ik ben (er) een beetje ziek/moe/klaar mee/toe aan vakantie enz. Alleen 'een beetje verliefd' is min of meer geaccepteerd als een geschikte term maar slechts omdat het een titel is van een liedje. Ik snap trouwens niet hoe je een beetje verliefd kunt zijn. Volgens mij is dat met oprechte verliefdheid onmogelijk want dan ben je of 200 % verliefd, en niet zo'n  klein beetje ook, of je bent niet verliefd. Er tussenin zit hooguit een avondje uit en een gezamenlijk beschuitje in de ochtend waarna de verliefdheid overslaat naar een ander.
Ga je opletten dan hoor je steeds meer taalgebruik waar de kracht al lang vanaf is. Al met al misschien een reden om niet alleen in de spiegel te kijken maar ook eens een soort luisterspiegel te gebruiken. Betrap je jezelf op zulke zinloze zinnetjes, probeer daar dan verandering in aan te brengen want dat scheelt voor toehoorders enorm. Ik heb met name zoiets van eigenlijk gewoon een beetje minder zeg maar. Bedankt.
 

       
Surftips:
Weer eens een paar tips op het gebied van internet. Het gebruik van smartphones is dusdanig dat deze tip mogelijk handig is. Apps, apps en nog eens apps slaat de klok tegenwoordig. Op de volgende (Engelstalige) link kun je op een handige manier zorgen dat je heel veel apps in 1 keer beheert en ook nog eens up-to-date gehouden worden. Vooral met Windows 8 kun je hier zeker profijt van hebben omdat Windows 8 gebruik maakt van apps. Geïnteresseerd? Kijk hier.

Bijna iedereen is wel verbonden met een of meerdere sociale netwerken. Een abonnement op Twitter of Facebook of Marktplaats is snel aangemaakt maar als je er weer vanaf wilt, heb je een probleem. Het afmelden is zonder de nodige kennis van zaken bijna ondoenlijk. Op de volgende link hebben ze het ons makkelijk gemaakt. Klik op het item van je keuze en je krijgt eenvoudige instructies te zien en soms een klik op een link om afmelden direct te regelen. Een prima initiatief. Kijk op accountkiller.

Verveel je je zo nu en dan? Ben je een liefhebber van filmpjes en powerpoint voorstellingen dan heb ik hier een grote verzamelpagina boordevol van alles en nog wat. Studio 9 plus.

Klik op:     


      
 
Geen mop maar een wonderlijke tekst. Blijf kijken naar de tekst want na enkele momenten kun je de tekst gewoon lezen terwijl het eerst onmogelijk leek! Echt waar.

D323 M3D3D3L1NG L44T J3 213N T0T W3LK3 GR0T3 PR35T4T135 0N23 H3R53N5N 1N 5T44T 21JN.
1N H3T 83G1N W45 H3T 23K3R N0G M031L1JK D323 T3K5T T3 L323N,
M44R NU K4N J3 H3T W44R5CH1JNL1JK 4L W4T 5N3LL3R L323N 20ND3R J3 3CHT 1N T3 5P4NN3N.
D4T K0MT D00R H3T 3N0RM3 L33RV3RM0G3N V4N 0N23 H3R53N5. KN4P H3?
D323 M3D3D3L1NG M4G J3 K0P13R3N 3N V3RD3R V3R5PR31D3N.

Alcoholcontrole.
Een Brit, wonende tussen Brugge en Antwerpen, is zwaar onder invloed van alcohol en ziet er niet uit. Een politieman houdt de auto aan, stelt zich voor en vraagt: "Heeft u gedronken?"...
Met een dikke tong antwoordt de man: "Yes... deze morgen... is mijn dochter getrouwd... en ik hou niet van kerken... dus ben ik naar het café geweest... en heb enkele biertjes gedronken... Daarna... gedurende het banket... heb ik 3 flessen leeggedronken... een Corbières... een Minervois... en ... een Faugères. Aan het eind van het feest... heb ik 2 flessen... Johnny Walker... Black label... keizer gemaakt..."
Uiteindelijk antwoordt de politieagent, geïrriteerd: "Weet u dat ik politieagent ben en u aangehouden heb voor een alcoholtest???"
Vol humor antwoordt de Brit: "En u, weet u dat... dit een Engelse auto is... het stuur rechts zit…en mijn vrouw rijdt!!???"...

Het ene blondje zegt tegen het andere blondje: 'Dit jaar valt Kerstmis op een vrijdag'...
Zegt de ander: 'Oh! Hopelijk niet op de 13de!!'

 

   
Tot slot:
Zo Pasen 2015 is voorbij, de busbrief is gevuld en kan op de bus. Veel leesplezier, tot de volgende keer en vergeet niet dat de jubileumeditie eraan komt.

Hartelijke groeten

       
Wim Koeleman (kameleon@ziggo.nl)

     

Wijsheden:


 

terug naar de