30 september 2014

N i e u w s   i n   B u s b r i e f f o r m a a t 
____________________________________________                                                                                          
   
Verhalen en foto's
van en over
oude en nieuwe bussen
 
Inhoudsopgave:
Goud van Oud - Olaf Horn - Bakkerarchief - 2e leven - Buitenland - Abri's/Haltes - Trambus - NZH - Cuba
Uitsmijters: Nepcamera en Oost-Europese ANWB
Busbioscoop: Druk kruispunt
Busbabbel: Bellen in de bus
 

Het plan om in deze editie een thema aflevering te presenteren is (nog) niet gelukt. Brief 127 is een 'normale' brief voor zover je over normaal kunt spreken natuurlijk. Hierboven zie je gele bus met een bezetting van zeer uiteenlopende passagiers. De gekozen types zijn volstrekt willekeurig en hebben allemaal ingecheckt want daar heeft de chauffeur op gelet. Geen onderscheid, consequent blijven dus dat doe ik ook met de inhoud van deze editie. Jullie treffen er een doorsnede van minstens 50 jaren bus OV aan. Ga er eens even een half uurtje voor zitten en laat je meevoeren door de nostalgische tijden. Met weer met een superorigineel en uniek busgeluid in het Bakkerarchief, dit keer van bolramer 7066.
 

      
Goud van Oud:
Van Fritz kreeg ik deze 2 foto's toegestuurd met de vraag of ik meer kon vertellen over met name de bus die de anderen inhaalt. Een bolramer met een afwijkend uiterlijk. De voorste bus van busbedrijf Tensen uit Soest geef ik met een redelijke mate van zekerheid het predicaat Volvo mee en ik schat het jaartal op circa 1960. De 2e wagen kan niet anders dan een Scania-Vabis zijn en derde goed zichtbare bus moet een bolramer zijn maar die kwamen allemaal van Werkspoor en hadden een herkenbaar uiterlijk. Deze bus en eveneens de bus op de 2e kleinere foto zijn voorzien van de bekende bolle ruiten maar verder is er geen overeenkomst. Fritz heeft zelf navraag gedaan en kwam al snel met de oplossing: dit zijn 2 bussen die op proef gebouwd zijn bij Kromhout/Verheul. Het bleef bij deze 2 proefbussen want de latere vloot bolramers werd grotendeels bij Werkspoor gebouwd. Ook andere bussenbouwers hebben een graantje meegepikt want den Oudsten heeft ook bolramers geleverd. Toch vind ik het vreemd dat ze onderling ook nog een verschillend front hebben dus mocht er iemand zijn die hierover meer kan vertellen dan is die persoon bij deze uitgenodigd dit met ons te delen. (de jeugdige inbreker op de foto is later door Bromsnor ingerekend.....)

Ik heb gezocht en gezocht en ik vond o.a. nog 2 Leyland/Verheul wagens uit 1964 die bij busbedrijf Salland hebben gereden en dat waren ook 2 bolramers namelijk de 4595 en de 4596.

Aanvulling van Dick van der Goot: "De foto moet uiterlijk in 1962 of 1963 zijn gemaakt en vermoedelijk is het in Hilversum. Over de Tensen-bus (vooraan) kan ik nog toevoegen dat dit inderdaad (natuurlijk) een Volvo was, met een carrosserie van Medema en het wagennummer 13 (blijkt uit het kenteken). Deze bus 13 is in 1957 in dienst gekomen, dus jouw raming dat de foto omstreeks 1960 moet zijn gemaakt, is behoorlijk nauwkeurig. Frappant is dat deze bus een toerwagen was en dus niet zomaar op de normale lijndienst kon worden verwacht. Een versterkingsrit op de reguliere lijn 10 (de tegenwoordige lijn 70) was voor zo’n toerwagen echter niet zo ongebruikelijk, en de bestemming “SOEST” (in plaats van Amersfoort) bevestigt dit. In mijn herinnering (van een aantal jaren later) werd de Hilversumse tak van lijn 10 alleen op woensdag- en zaterdagmiddag versterkt. Gelet op de schaduwen, liep er hier al vroeg in de middag een versterkingsrit, en dat kan ik mij voor die richting toch niet zelf herinneren."

Hierboven kwam de Scania-Vabis ter sprake en ter illustratie een foto van een duidelijk gerestaureerd exemplaar uit 1927 met rechtse besturing dus grote kans dat we hier een Engels voertuig zien staan. Dit hoofdstuk heet 'Zwart-Wit' maar deze glimmende groene bus mag er deze keer geplaatst worden van de redactie...

Aanvulling: Natuurlijk zit ik ernaast wat land van herkomst betreft!!
Aad Spaans attendeerde mij op het feit dat er 2 Zweedse vlaggetjes voorop te zien zijn en in de glorie jaren van deze bus reed men in Zweden ook aan de linkerzijde van de weg. In 1967 is dat veranderd en ging men daar rechts rijden.

   


     
Olaf Horn:
Syntus Gelderland op deze foto van Olaf. De naam Syntus is ontstaan uit de afkorting SYNergie tussen Trein en bUS en het vervoersgebied omvat de concessie Veluwe die Veolia in 2010 verloor aan Syntus. Er stroomde een heel nieuw wagenpark in en daarvan zien we hieronder de VDL/Berkhof met wagenparknummer 5133 gefotografeerd op 20 augustus 2011. Het nummer 5133 is niet geheel uniek te noemen want tijdens het zoeken naar informatie kwam ik meerdere wagens tegen met dat nummer. De bus (Ambassador) op deze foto is uit 2010, en is onderdeel van een grote serie bussen die VDL in 2010 produceerde. De serie voor Syntus begon bij de 4001 en liep tot de 4154. De 4155 en de 4156 zijn later in 2012 gebouwd. Daarna even een onderbreking maar toen weer verder vanaf de 5001 tot de 5152.

Andere wagens met 5133 zijn te vinden in de vloot van Veolia, ook een VDL/Berkhof maar met kenteken BS-JS-71 uit 2006. Verwarrend? Ach nee. ;-)
Ook Connexxion had een 5133 maar dat was een DAF SB220 van den Oudsten uit 1989 met kenteken VD-25-NR en stamt nog uit Westnederland tijd.
Verder terug komt een 5133 voor bij GSM (N.V. Gelderse Streekvervoer Maatschappij), een Leyland/den Oudsten uit 1966 met kenteken AB-49-99.
In 1959 was er al een Leyland/den Oudsten gebouwd voor NBM (N.V. Nederlandse Buurtvervoer Maatschappij) met kenteken TB-29-18.

Dit zal vast wel op meer wagens van toepassing zijn maar bij het zoeken naar info over deze foto, stuitte ik er toevallig op.

Vervoer op Schiphol is altijd al gedaan en door verschillende bedrijven. Op deze foto uit 20-7-2013 zien we de VDL Bus DAF/Berkhof Diplomat 313 uit 2005 van de HTM, later HTM Special. HTM-Special verzorgt activiteiten buiten de regio Haaglanden dus ook de exploitatie van het besloten busvervoer voor Schiphol, onder meer het vervoer van parkeerplaats P3 en P4 naar de vertrekhal en andersom. Ook de ondersteuning van de platformdiensten op luchthaven Schiphol is een van de taken. In 2008 was de 313 nog zichtbaar op Haags grondgebied, zoals op deze film te zien is. Mei 2012 reed de 313 in de busvloot op Schiphol.
Opvallend detail is dat de 305 in april 2014 een ongelukje had waarvan op deze
link een verslag.

    

     
Het Bakkerarchief:
Het unieke materiaal van collega Piet blijft een bron van historisch plezier. Opnieuw een oldtimer op het punt van vertrek uit de oude WSM garage in Loosduinen. De passagiers die hier zichtbaar zijn, gaan mogelijk een dagje uit want ik vermoed dat het Loosduinse collega's zijn op weg met b.v. de PV. Helaas is de bestemmingsfilm niet leesbaar want anders had dat mogelijk mijn vermoeden kunnen verklaren. De 7066 (bolramer), een Leyland/van Hool uit 1961 hier op de foto in circa 1969/1970 want op 1 januari 1969 werd de naam WSM gewijzigd in Westnederland en zoals te zien is op deze bus, zijn beide namen zichtbaar. Op 11 april 1980 werd de bus uit dienst gesteld en eindigde na 19 jaar op de sloop bij het CAB.
Het originele motorgeluid (bedankt Piet) is te beluisteren door onder de foto op de gele 'knop' te klikken.

Aanvullingen:
Aad Spaans schrijft: "Het gebeurde in het verleden dat bij eventuele technische problemen bussen mét passagiers de stalling in Loosduinen inreden en dan de reizigers in de stalling overstapten in een reservebus. Natuurlijk werd dit door de chauffeur wel aangekondigd. Ik spreek uit eigen ervaring als oud WSM passagier".

Dick van der Goot schrijft: "Ik keek ook nog even naar de foto uit het “Bakker-archief” waarop bus 7066 de garage te Loosduinen uitrijdt. De “bestemming” is ook bij vergroting inderdaad niet goed leesbaar. Maar het lijkt wel een beetje op “Autobus Documentatie Vereniging”. Dat zou kunnen betekenen dat de 7066, in plaats van chauffeurs, een aantal “busfanaten” vervoerde die voor een fotostop de garage hadden bezocht. Misschien was ik dan zelf wel onder die 'busgekken', maar dat weet ik niet meer. Wel weet ik dat er jarenlang een routevariant van lijn 56 (de voorloper van lijn 129, waarvan jij de betreurenswaardige ondergang ook nog eens in deze busbrief in gedachten brengt) tussen de garage te Loosduinen en het knooppunt Wateringen-Plein bestond (met aansluiting op de reguliere lijn 56 tussen Den Haag-Centrum en Rotterdam). Deze extra lijn 56 was weliswaar openbaar vervoer, maar fungeerde in de praktijk meer als aflosbus voor chauffeurs die te Wateringen op- of afstapten. Op het laatst (ik denk, zo ongeveer in 1976) reed dit hulplijntje nog maar een paar keer per dag, maar besloot ik er toch nog eens een rit mee te maken. Ik kreeg toen vanaf Wateringen een heel bijzondere oude bus (de 5307, een Leyland/Roset, zie busbrief 119), mijn enige medepassagiers waren een paar chauffeurs. De bestuurder liet mij, met zijn collega’s, IN de garage te Loosduinen uitstappen!!! Onderweg had ik hem al horen zeggen dat hij hoopte dat de bus de garage nog zou halen en daarna definitief uit elkaar zou vallen. Ik heb die wagen verder ook niet meer gezien."

Jan V, de wandelende encyclopedie m.b.t.de WSM en Westnederland en al eerder in een busbrief te zien namelijk busbrief 45, liet mij weten dat hij in deze bus zelf vaak gereden heeft en ook zijn vader was ooit chauffeur op o.a. de 7066. Jan meldt dat hijzelf deze wagen in 1980 naar de sloop heeft gereden. Het was een bijzonder voertuig waarvan er in deze vorm maar 1 gebouwd is en dat is deze dus. Jan weet te vertellen dat er een aantal zaken anders zijn dan in de actieve dienst periode. O.a. de richtingaanwijzers zijn blijkbaar later gewijzigd want deze zaten er origineel niet op volgens Jan. Het dak bestond uit delen en het middendeel was vastgezet met popnagels die na een aantal jaren los gingen zitten waardoor de boel extra rammelde. Jan heeft op het dak gezeten om dat tegen te houden terwijl de monteur het dak opnieuw bevestigde en vastzette.

Gerard Kosterman mailde mij: Deze van Hool-bussen waren niet van al te beste kwaliteit. Ik las ooit op een bussite een typerende opmerking: “Na een aantal jaren hield de bekabeling de beplating bij elkaar in plaats van andersom”. Dat zegt wel iets over de kwaliteit, lijkt me. Ik kan me de opmerking “Onderweg had ik hem al horen zeggen dat hij hoopte dat de bus de garage nog zou halen en daarna definitief uit elkaar zou vallen." dan ook wel voorstellen.

Klik hier voor het motorgeluid
Als je op de gele knop onder de foto klikt, start het geluid.
(Afhankelijk van de instellingen van een computer, zal de foto dan in sommige gevallen niet meer te zien zijn.
Als dat zo is, klik dan met je rechtermuisknop op de gele knop en kies daar voor 'openen in nieuw tabblad'.
De foto blijft staan maar het geluid gaat via een 2e tabblad.
Ik heb het getest in meerdere browsers en toen werkte het prima dus ik hoop bij jullie ook.)

Een tweede foto van de 7066 zien we hieronder. Het zijn barre weersomstandigheden en als de 7066 nog lang blijft staan is de ijspegel aan de grond vastgevroren. En dan te bedenken dat kachels in dit tijd niet altijd betrouwbaar waren, airco onbekend, een stuur waar je handen aan vastvroren, stuurbekrachtiging niet bestond en de wegen in vaak slechte staat vergeleken met het asfalt van tegenwoordig. Toch had het wat maar ik denk dat als de huidige gemiddelde buschauffeur hiermee een dienst zou moeten rijden, het ziektepercentage met sprongen omhoog zou gaan.
De bus rechts is de 7331 van de VAD uit 1963. Ook een Leyland/van Hool die net als de 7332 in 1971 een kleine verbouwing hebben ondergaan wat hen beter geschikt maakte als lijnbus. In 1978 is deze wagen nog 3 jaar bij de ZWN ingezet waarna op 4 juni 1981 het doek viel bij het CAB. Flevodienst Lelystad was een onderdeel van de VAD na de fusie in 1981.


     
2e leven:
Dit onderdeel behoort tot een van mijn favorieten. De levensloop van bussen zien te vinden na het OV bestaan. Deze ex-GVG 13, in beeld door Hugo Richter op 03-07-2011 bij Sint Annaparochie op de Draai, een weg in wat ik vermoed, een bedrijventerrein waar de eigenaar van deze bus gevestigd is, namelijk Theo de Vries Transport. (GVG = Gemeente Vervoerbedrijf Groningen)
Deze bus is een Leyland/Verheul uit 1969, later bij GVBG (een vervolg op het GVG) en in 1981 terechtgekomen bij Landbouwstichting Stedum. Zo te zien is deze wagen dus trouw gebleven aan het Groningse land want Stedum is een dorp in Groningen (circa 1100 inwoners). Sinds 2005 is de bus bij de huidige eigenaar en recent nog weer goedgekeurd voor de APK. Dit ouwetje is dus bijna 45 jaar oud!!!

Nog een plaatje, want zo kun je dit bouwsel wel noemen, van Hugo Richter. Bij de naam Ome Joop heb ik direct last van een brommende stem in mijn hoofd die roept "Wat is er joh" maar deze Ome Joop heeft niets te maken met de creatie van André van Duin. In het OV was dit ooit de 9522 van GSM, later GVM en weer later Oostnet. Een DAFMB200/den Oudsten uit 1983. Ook deze bus leeft nog steeds en is sinds 2006 in handen van de huidige eigenaar: Ome Joop's Tour, Jeugdronde door Nederland. Via de link is de bus ook te zien.

GSM - N.V. Gelderse Streekvervoer Maatschappij
GVM - Gelderse Vervoer Maatschappij
Oostnet - In 1997 ontstaan als samenwerking (ter voorbereiding van fusie) uit TET en GVM.
TET - De Twentsche Electrische Tramweg-Maatschappij

 


      
Buitenland:
Geen uitgebreide toelichting op dit voertuig. Ik vond het gewoon een opvallende foto en ik wilde die graag in deze rubriek. Op goed geluk typte ik Hagop Garagem in Google en verdraaid, ik had beet. Het betreft iemand of iets die/dat zich bezighoudt met nostalgische foto's en dat is toevallig ook mijn interesse. In het kenteken zie ik Maryland staan en dat is een staat in de VS naast Washington dus dat maakt de reis van deze bus aannemelijk.


       

Abri's en Haltes:
Kan het origineler? Al denk ik dat het bij ons al snel vol graffiti zal zitten en ook zal er wel een commissie bestaan of ontstaan die dit een gevaarlijke constructie zal vinden want de jeugd zal er bovenop willen klimmen en dan is de val op het trottoir te verwachten. Op de achterzijde van de bus net onder Sleepys staat MTA en daar weer onder staat ook Maryland dus de kans is groot dat de bus in het vorige hoofdstuk een link heeft met deze foto van de BUShalte.

Even terug in de tijd met deze halte die eind 2008 dus nog tot de route van lijn 129 behoorde. Wat heb ik deze lijn altijd met veel plezier gereden. De naam Halfwege moest niet altijd letterlijk voor deze lijn gelezen worden want deze halte geeft meer aan dat je halverwege Delft en Rotterdam bent. In 2008 klopte dat weer wel maar dat komt omdat lijn 129 zo nodig geknipt moest worden. Vele jaren was deze lijn veel langer kon je namelijk vanaf de boulevard in Kijkduin rechtstreeks naar Rotterdam CS. Doordeweeks een favoriete lijn van veel mensen voor woon-werk verkeer en natuurlijk de in grote getale reizende studenten van de TU in Delft. In het weekeinde was de bus vaak gevuld met dagjesmensen op weg naar o.a. het strand in Kijkduin, Diergaarde Blijdorp, de Delftse binnenstad, Delft Blue Pottery, de Rotterdamse binnenstad, winkelcentrum In de Boogaard in Rijswijk of gewoon om van de route door de Zweth te genieten. Ook benutten veel, vooral ouderen deze lijn om op zondag een bezoekje te brengen aan overleden geliefden op een van de vele begraafplaatsen die deze lijn passeerde. Een echte streeklijn topper dus deze ter ziele gegane verbinding. Als eerste sneuvelde het stuk tussen Delft en Kijkduin want dat kon de HTM gaan doen en sinds enige jaren is het stuk Delft-Rotterdam in handen van de RET en de streekvervoerder heeft het nakijken. Wie het snapt, mag het zeggen.


     
Busvarianten:
Van Hool, onafhankelijk producent van bussen, touringcars en industriële voertuigen heeft een contract afgesloten met Nobina, de grootste personenvervoersmaatschappij in Scandinavië, voor de levering van 15 hybride Exqui.City's die vanaf juni 2014 in Malmö en de regio van Skane in Zweden, zullen ingezet worden voor het openbaar personenvervoer.
Van Hool is de eerste constructeur die in Scandinavië een contract binnenhaalt voor dit type voertuig, dat ook wel eens
"trambus" genoemd wordt. De hybride, design Malmö, wordt een dubbel-geleed voertuig van 24 meter lang dat elektrisch aangedreven wordt, waarbij de elektriciteit opgewekt wordt door een generator gekoppeld aan een Euro6 biogasmotor.


     
Buskop:
Bij het NZH Vervoer Museum timmert men ook flink aan de weg én aan de aanwezige bussen. Ik ontving 2 foto's waarop te zien is dat het begin er is maar dat er nog ongeveer 11 meter achter moet komen....hopelijk komt het zover dat ik de totale bus nog een keertje kan plaatsen. (Voor meer info over het museum: klik op het logo en je komt terecht op hun homepage)

             


   
Nederland in Cuba:
Van Ronald kreeg ik deze foto van een enigszins verwaarloosde 9299. Zelfs de Nederlandse bestemmingen zijn er uit. Dat is toch wel heel slordig. De foto is gemaakt in september 2008 in de plaats Matanzas, een stad in het noorden van Cuba waar in het grijze verleden Piet Hein ooit de zilvervloot veroverde. Tegenwoordig veroveren wij Cuba op een andere manier, met een andere vloot en ik hoef niet uit te leggen welke ik dan bedoel.....
Deze DafMB200/den Oudsten kwam in 1982 uit de fabriek en reed daarna tot november 1994 bij Westnederland, later ZWN en Connexxion. Ikzelf heb slechts 8 keer een dienst gereden met de 9299, 2x in 1983, 5x in 1984 en nog 1 keer in 1985 maar toen zag deze bus er iets beter uit zoals te zien is op de 2e foto van Ron van Poppel gemaakt bij Utrecht Centraal.

De tweede bus met een Cubaans bestaan, is de 1137. Zomaar eens geen gele bus maar een groene. Hieraan kun je zien dat de instroom in Cuba meegaat met de tijd. Een foto van Klaas uit 2012, gemaakt te Alamar, ook in het noorden van Cuba op gelijke hoogte met Matanzas. Deze 1137 is gelukkig onderweg naar Barneveld dus de filmkast traditie is hier nog aanwezig. Het was een bus van Midnet, later Connexxion dus en de wagen is gebouwd in 1995. Het is een DAF/den Oudsten B91 Alliance. Van het Nederlandse bestaansgedeelte zijn geen opzienbarende voorvallen bekend dus ik kan er weinig meer over schrijven.
Ook van deze 1137 heb ik via Google een andere foto gevonden. De wagen was toen al in de verkoop bij Womy in Moerdijk en we weten nu wie de koper is geworden.


      
Uitsmijter(s):
Ergens in een oude busbrief heb ik weleens een kartonnen politie auto (geloof ik) laten zien. Deze afbeelding van een rood/blauw gestreepte nepauto zorgde er wel voor dat iedereen die te snel reed, voor alle zekerheid inhield en snelheid minderde. Hieronder net zo'n truc. Omwonenden hebben ervoor gekozen om een nepcamera op te hangen en ik weet zeker dat er heel veel automobilisten op zullen reageren. Waarschijnlijk slechts eenmalig, zeker als je er elke dag langskomt, maar het gewilde effect helpt mee om het verkeer te beďnvloeden. Jammer voor de makers ervan is het niet langer actueel want de politie is overgegaan tot camera's met een heel ander uiterlijk en die worden momenteel beetje bij beetje ter vervanging van deze vierkante bakken overal geplaatst. Mocht je dat nog niet in de gaten hebben gekregen, ernaast staat zijn apparaat. Ik ben benieuwd of er mensen zijn die dit ook weer creatief gaan aanpakken.

               

Voor snelheidscamera's hoeft deze combinatie niet bang te zijn denk ik. Het zou de plaatselijk sleepdienst kunnen zijn. De Trabant had circa 23 paardenkrachten toen de wagen uit de fabriek rolde maar op deze foto is er nog maar 1 paardenkracht over.


     
Busbios(coop) film(pje):
Een heerlijk nostalgisch filmpje deze keer waar de bekende uitvinder Chriet Titulaer de voorloper van de chipkaart in het OV introduceerde. Het ziet er allemaal bijna echt uit maar toch denk ik steeds dat André van Duin als professor Columbus te voorschijn komt.

              

Mocht je nog meer van deze wetenschapper willen zien: hier kun je bekijken hoe er in de jaren 80 gedacht werd aan een mobiele telefoon!!!


           
BusBabbel:
Bellen in de bus
Opnieuw een inzending van een lezer (bewerkt door de redactie). Dit keer Hans de Vries.

Het speelt in de Connexxion-tijd, toen wij nog lijn 204/206 van Zoetermeer naar Leiden v.v. reden. (Nog zo'n geval van verloren gegane lijnen die zorgden voor veel werk - redactie, zie mijn verhaal bij het hoofdstuk 'Abri's en Haltes')
Hans vervolgt: Ik rijd op een vroege maandagochtend mijn dienst naar Leiden. Tegenwoordig ergert iedereen zich aan bellende medemensen en heeft het smartphonevirus uitgebreid om zich heen gegrepen. Ook in het begin van deze eeuw, was de mobiele telefoon aan een opmars bezig zoals ik die dag merkte. Op de eerste bank naast de instapdeur nam een jongedame plaats die na een paar minuten een telefoongesprek begon. Er zijn mensen die het stemvolume keurig binnen de perken houden maar er zijn helaas ook mensen die menen dat degene aan de andere kant van de lijn aan de dove kant is want het volume zorgt er dan voor dat de hele bus kan meegenieten van de bakvis belevenissen die ongegeneerd de revue passeren. Deze jongedame zat er met haar stem net tussenin, niet te hard maar toch hard genoeg om te kunnen genieten van haar levenswijsheid en haar intelligentie. Ze had schijnbaar een vriendin aan de lijn aan wie ze vertelde dat een vriendin van een andere vriendin, deze meiden schijnen te barsten van de vriendinnen, op zaterdag bij haar was komen lunchen. Deze vriendin was echter fanatiek vegetariër en wilde dus absoluut niets eten of drinken van dierlijke komaf. Via wat omzwervingen in het gesprek omtrent de voors en tegens van vegetariërs, het weer, de laatste mode en nieuwe pumps, kwam het gesprek op een onverklaarbare wijze toch weer terecht op de eerder vermelde dierlievende vriendin. Ze vertelde het luisterende oor aan de andere kant van het praatijzer (gecensureerd:red.), dat de vegetarische vriendin ook al geen koffie en/of thee lustte. (Sommige mensen beperken het genieten nou eenmaal in hoge mate). "En om nou water te geven bij de lunch....., ik heb toen maar karnemelk gekocht want dat komt toch niet van een koe, of wel?" Je begrijpt dat onder de andere passagiers hilariteit ontstond, het gegniffel was tot in de chauffeurscabine te horen. Het meisje realiseerde zich dat ze voor schut stond en kleurde tot in haar nek. Dat stond wel charmant bij haar donkere haar want deze 'slimme' jongedame in kwestie was nog niet eens blond.....
 

       
Surftips:
Als je nu weer eens in het drukke Randstadverkeer rijdt, denk dan eens aan de beelden via deze link. https://www.youtube.com/watch?v=UEIn8GJIg0E

Een artikel in het OVMagazine trok mijn aandacht. Al jaren vraag ik mij af waarom dit niet op grote schaal toegepast wordt. In drukke uren extra ruimte zonder een extra chauffeur (kostenbesparing!) en in de stille uren zo nodig af te koppelen. Kijk wat ik bedoel via de link.

De discussie rond het Sinterklaasfeest komt menigeen de neus uit. De hele taal is doorspekt met verwijzingen naar het verleden, vele gebruiken en tradities zijn terug te voeren op zaken uit het geschiedenisboekje. De wereld staat in brand en hier maken we ons druk om de kleur van een fantasiefiguur. Er zullen heus wel goede argumenten te vinden zijn voor het een en voor het ander maar ik houd mij bij het vertrouwde. Dus hier de link naar een feest dat op het punt staat los te breken gezien de uitstalling in de supermarkt. http://www.sinterklaasfan.nl/

Klik op:     


      
2 vrouwen lopen over straat. Plotseling horen ze een stem: “Hey, pssst, hier beneden!” De vrouwen kijken en zien een kikker zitten, de kikker zegt vervolgens:
“Ik ben eigenlijk geen kikker maar een betoverde bankier, als je me kust word ik weer normaal en beloon ik je rijkelijk.”
Eén van de vrouwen kijkt om zich heen, pakt snel de kikker en stopt hem in haar tasje. De andere vrouw schrikt en vraagt: “Waarom doe je dat?"
Waarop de eerste vrouw antwoordt: “In deze tijden van crisis is een pratende kikker meer waard dan een bankier!”

"Ben je nog bij die waarzegger geweest?"
"Nee, die was niet bepaald goed in haar vak."
"Hoezo niet?"
"Toen ik aanbelde riep ze: Wie is daar?"

Een man komt in de kroeg en kan de b niet zeggen en vraagt de barman om een "iertje".
Barman: "Sorry, wij hebben geen iertjes..."
De man gaat teleurgesteld naar huis en vertelt het zijn vrouw. Die raadt hem aan een pilsje te bestellen.
De volgende dag gaat de man weer naar dezelfde kroeg en bestelt een pilsje.
Barman: "Dat kan, Brand of een Bavaria?"

 

   
Tot slot:
Het slot kan er weer op. Brief 127 is uit de steigers. Opnieuw hoop ik iedereen een aangenaam poosje lezen en kijken te hebben bezorgd. Gevarieerder kan ik het niet maken. Toevallig kwam ik de omslag tegen van een van de komende edities van Playboy en wat schetst mijn verbazing.....de Busbriefbode heeft het ver geschopt. ;-)

Hartelijke groeten

       
Wim Koeleman (kameleon@ziggo.nl)

     

Wijsheden:

Stap voor stap kun je heel ver komen.

Ga nooit heen zonder een zoen want als je het noodlot zult ontmoeten, kan je het nooit meer overdoen.
Ga nooit heen zonder te praten, dat doet een hart zo pijn, want wat je 's morgens hebt verlaten kan er 's avonds niet meer zijn. (Toon Hermans)

Ambtenaren gebruiken geen papieren zakdoeken want daar staat "Tempo" op.
 

terug naar de