23 december 2013

N i e u w s   i n   B u s b r i e f f o r m a a t 
____________________________________________                                                                                          
   
Verhalen en foto's
van en over
oude en nieuwe bussen
 
Inhoudsopgave:
Zwart-wit/Goud van Oud - Olaf Horn - Buitenland - Bakkerarchief - Abri's en haltes - 2e leven/reïncarnatie - Cuba
Uitsmijters: beveiliging overweg - minibus
Busbioscoop: Zoetermeer Centrum West
Busbabbel: Uniformiteit
 

Het openingsitem is een nostalgisch buskaartje, de Bus-tripper. Eerder in busbrief 105 heb ik er ook mee geopend dus nieuw is het niet maar ik vind het zo'n symbolisch kaartje voor de inhoud van de busbrieven dat ik de verleiding niet kon weerstaan en nogmaals gebruik gemaakt heb van dit plaatje. Hoe zat het ook alweer met dit plaatsbewijs? Bij alle streekbuschauffeurs is op bepaalde dagen de gratis Bus-Tripper verkrijgbaar. Per volwassene mogen maximaal twee kinderen gratis meereizen. Een Bus-Tripper is een hele dag geldig op alle lokale en interlokale lijnen van het streekvervoer.
Nu ik er zo mee bezig ben, is het wel een goed idee om een busbrief te gaan vullen met zoveel mogelijk plaatsbewijzen. Dat onderdeel van het OV is niet echt uitgelicht in de afgelopen edities. Ik ga proberen om dat in 2014 vorm te geven maar wanneer precies durf ik niet te zeggen maar het idee is beter vroeg dan nooit (variant op de bekende uitdrukking) want wie weet welke voornemens in januari nog om de hoek komen kijken. In onze moderne tijd komen er allemaal nieuwe voornemens bij. Had je vroeger alleen stoppen met roken bovenaan in de voornemens top 10, nu kun je stoppen met e-roken, smartfonen/whats appen, zwartepieten, gadgets kopen enz. enz.
Gelukkig heb ik mij nog niet voorgenomen om te stoppen met de busbrief dus hieronder staan weer de nodige foto's en wetenswaardigheden. Neem de Bus-tripper en vertrek per scrollwieltje, veel plezier.


      
Goud van Oud:
Busbrief 118 werkte als inspiratiebron voor Kees van der Zwaard want Kees stuurde mij een aantal foto's waarop abri's in vele gedaanten te zien zijn. Verderop in deze brief heb ik 2 abri's in beeld gebracht in de vaste rubriek "Abri's en haltes" maar de 2 foto's die deze brief openen, vond ik erg geschikt voor de rubriek Goud van Oud/Zwart-Wit. Niet alleen deze abri is nergens meer te vinden maar zeker de bus behoort tot het verleden. Al met al 2 foto's die een prachtig sfeerbeeld van een herkenbaar tijdperk voor wie tenminste 50 jaar of ouder is. We zien hier de halte 'De Drie Kolommen' bij het gelijknamige hotel/café in Aalsmeer in 1947 (1e foto) en in 1939 (3e foto). Tussenin een prentbriefkaart uit die tijd. Tegenwoordig heet deze halte Drie Kolommenplein en zal het uiterlijk waarschijnlijk ietwat gewijzigd zijn. Over de bussen ben ik weinig te weten gekomen, de bus die richting Amsterdam als bestemming heeft, zou een Verheul moeten zijn maar na een rondje speuren op het internet kwam ik nergens een Verheul tegen met een gesplitste filmkast. Er is vast wel een hobbyist die weet waar we mee te maken hebben en die nodig ik van harte uit om deze 2 foto's van de juiste informatie te voorzien.

De eerste reactie is binnen, sneller dan Overtoom. Van Pieter G. kreeg ik deze informatie: "De eerste foto betreft een bus van het merk Republic F3A met (toch) een Verheul koetswerk uit 1942. Het waren vooral de vooroorlogse frontstuurbussen waar een gedeelde filmkast op zat."

       

Pieter G. vervolgt: "De tweede foto betreft een Verheul koetswerk maar op basis van een Leyland Cheetah volgens het uiterlijk maar daarvan ben ik iets minder zeker, laten we zeggen tussen 90 en 95%......... Blijkt dat de Cheetah’s ooit iets verbouwd zijn vanwege een andere, grotere motor vandaar mijn twijfel."
(Deze informatie is merendeels afkomstig uit het boek ‘Van Kloek tot Caravan’ van Hans van der Wereld)

      


     
Olaf Horn:
Zoals te lezen is in de filmkast hebben we hier te maken met treinvervangend vervoer. Een gelede bus die pendelt tussen NS stations vanwege een storing bij het treinverkeer. Het kan een ongeval zijn of geplande werkzaamheden en dan komt meestal een bonte verzameling bussen in beeld van allerlei bedrijven, merken en vormen. In dit geval zien we een DAF/van Hool AG300 uit 2002, gefotografeerd op 04-03-2013 van South West Tours te Deventer NS.

Twee maanden later is er weer reden om vervangend vervoer in te zetten op Deventer Station en Olaf was er als de kippen bij om deze foto te kunnen maken. Zoals ik al schreef, zie je een scala aan bussen tijdens dit vervangend vervoer, vroeger hoofdzakelijk OV bussen, tegenwoordig ex-OV wagens en heel veel touringcars van diverse pluimage. Op deze foto zien we eveneens een van Hool maar nu een MAN in dienst bij ter Doest, een bedrijf voor taxi, touringcar en verkeersschool te Hengeveld in Twente. De chauffeur heeft het naar zijn zin want in tegenstelling tot wat je vandaag de dag vaak ziet, steekt hij geen middelvinger maar een duim omhoog. Deze bus is gebouwd in 1995 en dat zie je er niet aan af maar deze diesel rijdt daardoor nog op de Euro 1 emissienorm.....


 


    
Over de grenzen:
Een foto, volgens de bijgeleverde gegevens, uit 2011 van een oudgediende uit de geliefde 6100 serie DAF/MB200 wagens. Hier te zien in Portugal en het zou de 6101 moeten zijn. Eerder in busbrief 79 heb ik meerdere bussen uit deze serie in een 2e leven getoond. Deze wagen zat daar niet bij maar bij foto 3 in busbrief 79 heb ik een lijstje geplaatst waar deze 6101 ook in stond. Deze bus is ooit in dienst geweest bij de TET en is daarna bij AV Grijó in Noord Portugal terechtgekomen onder wagennummer 40. Leuk om er nu ook een beeld bij te hebben. Het interieur is te zien op de 2e foto en ziet er nog bijna ongewijzigd uit.

                   

Van Hugo Richter 2 foto's van bussen in Georgië. De 1e foto laat ons het eindpunt/busstation bij de universiteit van Tbilisi zien. De universiteit heeft een open karakter wat tot uiting komt in de gebouwen, een doorzonwoning is er niets bij.....;-)
Hoe dan ook, we zien een verzameling Oudhollands materiaal in de befaamde gele kleur.

Op de 2e foto een heel ander beeld, geen diesels maar trolleybussen op een sloopterrein, een voormalig trolleydepot in Kutaisi. Het mogelijke voorland van de bussen die op de eerste foto staan. Zo te zien zijn er vele souvenirjagers langs geweest want alle bruikbare materialen zijn al lang geleden verwijderd.


     
Het Bakkerarchief:
Zoals al aangekondigd in het openingswoordje heb ik in deze rubriek een nieuwtje. Van Piet Bakker kwam het idee om het originele geluid van bepaalde bussen aan de foto te koppelen. Piet heeft niet alleen heel veel foto's van bussen uit vervlogen jaren maar ook cassettebandjes vol met opgenomen busgeluiden. Tegenwoordig een kleine moeite om dat te digitaliseren en zodoende geeft Piet mij de gelegenheid om deze combinatie te maken. Als je op de gele knop onder de foto klikt, start het geluid. (Afhankelijk van de instellingen van een computer, zal de foto dan in sommige gevallen niet meer te zien zijn. Als dat zo is, klik dan met je rechtermuisknop op de gele knop en kies daar voor 'openen in nieuw tabblad'. De foto blijft staan maar het geluid gaat via een 2e tabblad. Ik heb het getest in meerdere browsers en toen werkte het prima dus ik hoop bij jullie ook.)

Het motorgeluid is van een VAD bus, een Leyland Verheul uit 1959. Van die bus is geen foto beschikbaar maar wel van onderstaande 4486 van de FRAM en dat komt goed uit want beide wagens zijn uit dezelfde serie. De geluidsopname stamt uit 1976 en is gemaakt in Apeldoorn. De 4486 begon zijn loopbaan bij de Zuidooster en kwam in 1971 bij de FRAM terecht waar de bus in dienst bleef tot 1981. Om aan te geven dat het motorgeluid net zo goed van deze bus kan zijn geweest.....de 4488 b.v. was van de VAD.
De 2e foto laat het interieur zien van de 4486 (foto van Tim Boric) en daarmee ontstaat heel goed het gevoel van toen, denk er even het trillen van de bus bij en je maakt gewoon weer een ritje anno 1976.
 

Klik hier voor het motorgeluid

De 4469 was ook een wagen van de VAD dus op deze foto is het geluid ook van toepassing. Deze bus kwam eveneens in 1959 in dienst bij de VAD (VAD - N.V. Verenigde Autobus Diensten) en bleef daar tot 1973 waarna het CAB volgde, oftewel de sloop.


   
Abri's en haltes:
In deze brief weer eens een paar haltes en abri's. De abri's kreeg ik toegestuurd door Kees van der Zwaard (zie ook de eerste foto's van deze brief). Deze 2 'Efteling'achtige onderkomens heeft Kees gefotografeerd toen hij vorig jaar in Frankrijk op vakantie was. Een soort graffiti maar dan legaal. De een zal het een vrolijk gezicht vinden en een ander zal vinden dat het landschap danig ontsierd wordt. Smaken verschillen nou eenmaal. Een ding is zeker, je hoeft niet lang te zoeken als je een schuilplaats wilt voor de regen, de wind of mogelijk zelfs de zon.

           

De 2 halteborden van deze rubriek spreken voor zich. Dat de Brandweer zich ook al mengt in toeristische bezigheden door rondritten uit te voeren, lijkt mij oneigenlijke concurrentie maar ik vermoed dat er een andere reden aan ten grondslag ligt. Het 2e bord, nou ja wat ervan over is, staat (of hangt) op de route van lijn 43 en lijn 91. De halte heet Burchtlaan en staat in Wassenaar in de richting Den Haag. In deze Quote 500 omgeving zal dit niet als ludiek ervaren worden maar als ontsierend en vermoedelijk is het intussen al hersteld. Toch lijkt het mij beter als de eigenaar van de coniferenheg voortaan voorzichtig met zijn snoeischaar aan de slag gaat.........

               


     
2e leven:
Deze functie hebben meerdere bussen gekregen tijdens of na hun actieve loopbaan: een voorlichtingsbus! En nee, niet de voorlichting waar je het eerst aan denkt, maar zoals je op deze foto's ziet b.v. voor Veilig Verkeer als BOB-bus. Een DAF/den Oudsten uit de 9200 serie namelijk de 9274 uit 1982. Als OV bus reed deze 9274 voor Westnederland. Het kenteken is op dit moment geldig en de APK loopt tot maart 2014 dus dit fraaie exemplaar is na ruim 31 jaar nog steeds actief neem ik aan.

       


   
Nederland in Cuba:
En daar hebben we weer een verdwaalde lijn richting Papendrecht. De TomTom was uitgevallen en uiteindelijk reed deze bus opeens in Havana. Een foto (de eigenaar/fotograaf is mij niet bekend) uit 2008 van de 3999 die in Nederland dienst deed bij de NWH (N.V. Vervoersmaatschappij De Noord-Westhoek) en daarna via VEONN naar Arriva. Het is een DAF MB200 met een opbouw van ZABO uit 1985. ZABO was een carrosseriebouwer uit Ridderkerk en hier is meer info te vinden.
Het oorspronkelijke kenteken was BP-22-GJ.

Het OV op Cuba is heel gevarieerd zoals op deze foto is te zien. Een driewielerbus met voetaandrijving, wel netjes voorzien van een kenteken en een origineel busbankje. Het kenteken is trouwens wel van een echte bus geweest en nog wel een MB200 uit 1987, de 3759 van Centraal Nederland. Later reed de bus bij de NZH en daarna bij Connexxion. Eind 2003 is deze bus geëxporteerd en vermoedelijk te heet gewassen want dit lijkt over te zijn van wat ooit 12 meter betrof.....
De foto heb ik toegestuurd gekregen van Arjan O. waarvoor mijn hartelijke dank)


      
Uitsmijter(s):
In Rusland hanteert men andere wetten dan in Nederland, dat hebben we recent meerdere keren via de media mogen ervaren. Geen vriendelijke dienders die je uitleggen wat je fout gedaan hebt maar gewoon zorgen dat doorrijden bij gesloten overwegbomen niet meer lukt. In Nederland hebben we daar een soortgelijke versie van ingesteld in de vorm van pollers, paaltjes die op en neer kunnen gaan in het wegdek, en daarmee aardig wat extra werk voor sloopbedrijven gezorgd hebben. In ieder geval hoeft de machinist bij deze overgang geen zorgen te hebben dat onoplettende automobilisten in de overgang zijn.
 
 

Vorig jaar al kreeg ik deze 2 foto's toegestuurd en ik meen daar een vaste busbrieflezer en levende busencyclopedie in te herkennen. Als dat klopt, krijg ik vast nog een reactie na plaatsing van deze plaatjes. Bussen in allerlei vormen passeren de revue in de busbrieven maar deze versie had ik nog niet eerder in beeld. Miniatuurbussen zijn een gewild verzamelobject maar deze gekrompen variant op een Engelse bus is ongetwijfeld uniek en het knutselresultaat van een creatieve particuliere busbouwer. Voor zo'n klein vehikel zitten er wel behoorlijk wat banden onder en het ding rijdt slechts bij mooi weer want ruitenwissers ontbreken. Een hele leuke uitsmijter van deze brief en de chauffeur groet ons vriendelijk.

           


     
Busbios(coop) film(pje):
Deze keer een filmpje uit de regio Haaglanden en wel het busstation Centrum West in Zoetermeer. In busbrief 29 heb ik ooit over dit busstation geschreven en toen ik dit filmpje zag, vond ik het aardig om te laten zien hoe het er tegenwoordig aan toegaat met meerdere vervoerders al stamt deze opname alweer uit 2010 en is het alweer gewijzigd doordat Arriva nu de concessie uitvoert. Daardoor is dit toch een beetje nostalgie al zijn we slechts een paar jaar verder.

 


           
BusBabbel:
Nog maar een paar jaar en bijna alles wat mij dierbaar is geweest in het OV, zal verdwenen zijn. Ik bedoel dat het geel volledig gaat verdwijnen. Lange tijd de standaardkleur van en in het OV maar als huiskleur van bussen al langere tijd passé en ik denk dat de vertrouwde halteborden nu ook gaan sneuvelen. Bepaalde vervoerders vervangen het geel al door hun eigen kleuren zodat er b.v. een groen haltebord langs de weg staat. Een goed idee? Ik vind van niet want vooral in een omgeving met veel bomen, struiken en andere plantaardige gewassen is groen (of een andere donkere kleur) niet echt iets dat er uitspringt. Leuk maar (niet heus) voor de passagier die slechts een enkel keertje met de bus op reis gaat en de juiste plaats van een bushalte niet weet. Geel zag je al van verre en dan liep je doelbewust naar de juiste plek maar nu moet iemand op goed geluk een kant op lopen en dan met datzelfde goed geluk tussen het gebladerte gaan zoeken. Geen idee wat hiervan de winst is, geef mij maar dat vrolijke geel. Een andere verandering betreft de vorm van het bord. Langs provinciale wegen in mijn regio verschijnen halteborden die vertikaal uitgerekt zijn. De buslijnen staan nu niet naast elkaar op het bord maar onder elkaar. Echt nuttig? Ik zou het niet weten. Er wordt veel geld uitgetrokken voor zaken die prima en vertrouwd ingeburgerd waren. Zonde, maar gelukkig zijn de borden nog wel geel!!
De onervaren reiziger krijgt al jaren te maken met versnippering in het OV, een lappendeken van bedrijven. Ik begrijp natuurlijk prima hoe dat allemaal tot stand is gekomen want geld is overal de oorzaak van. Het nobele idee dat de klant hoog in het vaandel stond is al lange tijd uit de gratie al zal men dat nooit toegeven. Al de mensen die dit beleid uit moeten voeren doen dat met de beste bedoelingen maar het is behelpen geworden. Niet alleen in het OV is die nare ontwikkeling ontstaan, in de meeste sectoren van de maatschappij zijn we de weg kwijt. Er is slechts één ding dat klanten trekt en dat is duidelijkheid. Of je vroeger in Friesland de bus pakte of in Limburg, het maakte niet uit, het zag er allemaal eender uit en het functioneerde uitstekend. Misschien was het financieel niet helemaal van deze tijd maar ik verlang heel sterk naar een soort VSN (Verenigd Streekvervoer Nederland) waarin alle bedrijven opgenomen zijn met de zorg en verantwoording voor een eigen budget. Dus niet tegen elkaar opbieden en daardoor jezelf steeds verder uitkleden maar gewoon elk jaar een budget krijgen waar je het mee moet doen. Je kan daardoor uniformiteit uitstralen naar de klant en de verwarring die op dit moment op grote schaal onze goedbedoelde inzet op de werkvloer teniet doet, voorkomen. Klinkt goed toch? Jammer alleen dat de oorzaak vermoedelijk in Europese regelgeving gezocht moet worden en dat daarmee de meeste verantwoordelijken, inclusief de minister, overruled worden. Prima hoor dat er gezocht is naar een Europa dat onderlinge samenwerking promoot maar ik heb zo'n simpel vermoeden dat het allemaal wat doorgeslagen is en dan druk ik mij nog maar heel voorzichtig uit.

               

 

       
Surftips:
Onlangs hebben we mogen vieren dat Nederland sinds 200 jaar een koninkrijk is waarbij de landing bij Scheveningen op 30 november 1813 van de Prins van Oranje, nagespeeld werd in historische kledij. Dat was aangekondigd en als je het wilde zien, kon je aanwezig zijn. Het kan ook anders en dat is te zien in dit filmpje. Je loopt lekker te winkelen en dan gebeurt er dit: Onze helden zijn terug.

Soms loop je tegen heel bijzondere pagina's aan. Deze is van de KRO en gaat over muziek maar zoals het vormgegeven is, mag wel opvallend genoemd worden. Kijk op Muziek van toen en doe een test door b.v. je geboortejaar in te vullen. Ook kun je de oranje balk verschuiven zodat je andere jaren kunt horen. Wil je meer nummers zien, klik dan rechtsonder op 'vernieuw speellijst'. Veel luisterplezier.

Ikzelf ben, voor zover ik het zelf kan beoordelen, geen oorlogszuchtig type maar toch kreeg ik een tip toegestuurd van een webpagina die ik graag onder de aandacht wil brengen. Op Strijdbewijs is ontzettend veel te vinden over oorlogen, de gebruikte vliegtuigen, tanks, bunkers enz. enz. De echte liefhebber van oorlogsinformatie kan hier menig uurtje doorbrengen maar ook geïnteresseerden in historische gebeurtenissen komen aan hun trekken. Hoe je het ook bekijkt, de hoeveelheid informatie is indrukwekkend en voorziet zeker in een behoefte.

Klik op:     


      
Een Britse auto rijdt tussen Den Haag en Rotterdam en er is zichtbaar sprake van stevig alcoholgebruik.
Een politieman houdt de auto aan, stelt zich voor en vraagt: "Heeft u gedronken?"
Met een dikke tong antwoordt de man: "Yes... deze morgen... is mijn dochter getrouwd... en ik hou niet van kerken... dus ben ik naar het café geweest... en heb enkele biertjes gedronken...
daarna... gedurende het banket... heb ik 3 flessen opgemaakt... een Corbières... een Minervois... en ... een Faugères....
om te eindigen... gedurende het feest... heb ik 2 flessen... Johnny Walker... black label... keizer gemaakt..."
Na dit hele verhaal antwoordt de politieagent geïrriteerd: "Weet u dat ik politieagent ben en u heb aangehouden voor een alcoholtest???"
Vol humor antwoordt de Brit: "En u... weet u dat... dit voertuig ... Engels is... het stuur rechts zit…en mijn vrouw rijdt!!"

Een echtpaar op leeftijd ligt in bed, de man valt al bijna in slaap als zijn vrouw ineens zegt: "Vroeger hield je mijn hand vast als we gingen slapen".
De man pakt heel even de hand van zijn vrouw en draait zich vervolgens weer om te gaan slapen.
Even later zegt zij: "En je kuste me altijd als we gingen slapen".
De man draait zich weer om en geeft haar vluchtig een kusje op haar wang.
30 seconden later zegt ze vervolgens: "En je beet me altijd heel liefdevol in mijn nek".
De man slaat de dekens van zich af, stapt uit bed en loopt weg.
"Wat ga je doen ????" vraagt ze haar man, waarop hij antwoordt: "Even mijn tanden pakken ".

Omdat jullie mij zoveel emails sturen, raakt mijn muis oververhit. Kijk uit! Ik geloof dat ie in brand staat...
Ah! Je gelooft me niet? Klik dan: hier
 

      
Ingezonden berichten:

Deze keer geen berichten. (hoewel....meerdere mailtjes kwamen binnen met de vraag waar de volgende busbrief bleef) ;-)


   
Tot slot:
Het heeft even geduurd en ik wist niet of ik deze brief nog zou kunnen publiceren in 2013 maar je ziet, het is gelukt. Ik wens iedereen fijne kerstdagen en een aangename jaarwisseling. Allemaal de beste wensen voor 2014 en mijn eerste goede voornemen zal niemand verbazen......brief 124 sneller in elkaar sleutelen dan deze zodat het wachten minder lang duurt, dus graag tot januari (?)

Groeten en tot de volgende keer

       
Wim Koeleman (kameleon@ziggo.nl)

    
Wijsheden:

Een van de twee drielingen vierde op de vijfde van de zesde maand zijn zevende verjaardag.

Bij de geboorte van hun eerste kind worden man en vrouw op slag ouder.

Hij die voortdurend aarzelt over het nemen van een stap, zal zijn hele leven op 1 been staan.
 

terug naar de