28 april 2013

N i e u w s   i n   B u s b r i e f f o r m a a t 
____________________________________________                                                                                          
   
Verhalen en foto's
van en over
oude en nieuwe bussen
 
Inhoudsopgave:
Goud van Oud - Olaf Horn - Buitenland - Vuurwerk - Bakkerarchief - Sloop - Reïncarnatie - Kus van de bus - Geleed - Busvarianten - Cuba
Uitsmijters: Bustekeningen
Busbioscoop: Laag bij de grond
Busbabbel: Luchtig
 

Soms gebeuren er dingen die tot grote vraagtekens leiden. De webpagina Openbaar Vervoer in Boskoop bestaat niet meer en dat heeft hele volksstammen van de leg gebracht. Niet vreemd als je bedenkt dat het voor velen een vast ritueel was om dagelijks een kijkje te nemen en op de hoogte te blijven van informatie en foto's in de ruimste zin van het woord......als het maar over bussen ging. Plotseling verscheen in plaats van het vertrouwde uiterlijk van de webpagina een zwart-wit mededeling die later nog benadrukt werd met een grafsteen. Marty Werkman wilde over het waarom niet meer kwijt dan wat daar te lezen was. Dat was voor een groot aantal lezers nogal kort door de bocht terwijl anderen ondanks hun vraagtekens, het feit dat Marty dit besloten had, respecteerden. Tijdelijk werd van OViB doorgeschakeld naar deze busbriefpagina waardoor ik verwend werd met hele hoge kijkcijfers en een flink aantal mensen mailde mij om te vragen hoe ze zich konden abonneren. Liever had ik uiteraard minder bezoekers gehad en gewoon OViB kunnen blijven bezoeken. Ik kreeg vele vragen om uitleg en/of toelichting over het verdwijnen van de pagina maar het is de wens van Marty om slechts met onderstaande melding als verklaring te volstaan. Dat ik dit schrijf zal Mart als inmenging in zijn besluit kunnen voelen maar ik vind dat ik deze paar zinnen aan mijn eigen lezers verplicht ben. Door menigeen werd het verzoek gedaan om de nieuwe busbrief op te dragen aan het verdwijnen van OViB. Ik beperk mij tot dit intro en bij de rubriek 'Ingezonden Berichten' vinden jullie een tekst die warm, betrokken en begripvol is. Meer woorden zullen er niet nodig zijn.

Verder met een openingswoord omtrent deze busbrief. De nieuwe inrichting van busbrief 119 leverde overwegend positieve reacties op. "Het komt de variatie ten goede", schreven enkele lezers maar er waren ook andere geluiden zoals "Een centraal hoofdonderwerp zorgde voor een completer beeld van b.v. een type bus". Ik begrijp dat ik het nooit iedereen naar de zin kan maken dus volg ik de meerderheid zoals het in onze democratische maatschappij hoort te gaan en daarom deze keer opnieuw een busbrief met 11 rubrieken. Deze keer geen reclamebus en geen halte of abri maar wel een rubriek 'Vuurwerk' en wat dat inhoudt zien jullie vanzelf.


      
Goud van Oud:
Vorige keer een busstation en deze keer opnieuw een station maar nu zien we Rotterdam CS in beeld in 1972. Een historische plek waar in die tijd van alle kanten bussen samenkwamen die tegenwoordig in veel gevallen slechts tot de rand van de stad mogen rijden waarna de RET met bus, tram of metro het vervoer naar het centrum verzorgd. Rotterdam CS busstation heeft de afgelopen 40 jaar meerdere vormen gekend. Meer over het busstation kun je vinden in busbrief 51.
Prominent in beeld zien we de 2167 in die tijd nog met het logo van TP op beide zijden. (TP - N.V. Vervoermaatschappij "De Twee Provinciën) TP ging in 1974 op in Westnederland dus dit is een waardevolle foto uit een roerige periode want we denken dat het tegenwoordig rommelt in het OV maar tussen grofweg 1970 en 1990 zijn heel wat bedrijven uit het straatbeeld verdwenen omdat ze ingelijfd werden bij 'de grote jongens' uit die dagen zoals Westnederland, NZH, ZWN, FRAM en al die andere streekvervoerders.
De 2167 is een Leyland/den Oudsten gebouwd in 1971. De wagen ging in 1986 uit dienst naar het CAB en daarvandaan kwam de bus terecht bij Ensign in Oostende (België).

PS: Let ook op het klassieke haltebord, net zichtbaar boven het hoofd van de wachtende mevrouw.

       


     
Olaf Horn:
Een bekende naam en gezicht in de wereld van busfotografen is die van Olaf Horn. Hij is regelmatig op 'oorlogspad' met de camera in de aanslag en zorgt ervoor dat bussen van nu over 30/40 jaar net zo historisch bekeken kunnen worden als wij nu doen met b.v. de foto hierboven van de 2167. Hieronder 2 foto's van opvallende types van Syntus. De 5307 en de 5308 zijn korte Mercedes bussen van het type Optare Solo. Het zijn nieuwe wagens met 20 zitplaatsen en ze zijn in 2010 gebouwd waarna ze in december van dat jaar ingezet zijn op de dienst.


    
Over de grenzen:
Het buitenland op 2 totaal verschillende foto's. De eerste foto van John Veerkamp laat een klassieker zien in overzeese dienst. Aan de bevolking te zien lijkt mij de veronderstelling dat we een Afrikaans land in beeld hebben, gerechtvaardigd. Het front van de bus doet mij denken aan de 6100 serie in het bijzonder door de grote DAF-letters. Toch staat er als naam van de foto vermeld dat het de 1268 moet zijn geweest. Dat is volgens de statistieken een DAF/Hainje van Centraal Nederland geweest met kenteken 64-75-HB uit 1975.
De 2e foto is gemaakt in een ander klimaat en dat hoef ik verder niet uit te leggen neem ik aan.....Canada en de Athabasca-gletsjer is de locatie. Een foto van Theo Jansen. Buiten het feit dat het een prachtig landschap laat zien, staat er ook prominent een bijzonder voertuig op de voorgrond. Sneeuwkettingen zijn overbodig en als lagevloerbus zal het ook nooit wat worden maar opvallend is het wel. Op de zijkant staat Brewster en even invoeren bij Google laat zien dat we te maken hebben met een Ice Explorer. Geen lijndienst dus maar een bus om toeristen mee rond te rijden in de omgeving van deze gletsjer en op de kleine foto is te zien hoe er aan boord gegaan wordt.


     
Vuurwerk:
Door alle jaren heen zijn er bussen in brand gevlogen, degelijke metalen versies van vroeger, polyester wagens van nu of van welk materiaal dan ook. Het kan branden en doet dan ook met enige regelmaat. Hieronder is daarvan een goed voorbeeld te zien. Het is een wagen van Arriva, de 5577, die in 2007 op de snelweg A50 tussen Veghel en Uden een gesmolten gedaante aannam. Heel bijzonder is het dat op één dag na, een jaar eerder de 5578 uitgebrand is in de buurt van Assen. De rest van die serie DAF/den Oudsten Alliances hebben geen vuurdoop gehad en zijn overwegend terechtgekomen in de toerwereld bij Ringelberg en Milot. De 5577 begon zijn loopbaan bij de GADO in 1994 en ging in 1998 over naar Arriva.


     
Het Bakkerarchief:
Een paar apart zou ik de eerste foto willen noemen. Twee wagens van Centraal Nederland ergens achteraf in verregaande staat van plundering. Op de achtergrond lijkt het een volkstuinen complex te zijn. De linkerbus heeft het wagenparknummer zichtbaar en aan de hand van het kenteken kon ik achterhalen dat de andere bus het nummer 202 heeft gehad. Het zijn 2 Leylands met een Verheul/Jonckheere opbouw uit 1962. Oorspronkelijk waren het bussen van Maarse & Kroon maar in 1974 gingen deze bussen over naar CN. Uiteindelijk zijn ze gekocht door Mourik en vonden ze hun Waterloo op deze plek op de foto. Al met al een treurig gezicht. Gebr. van Mourik is een transportbedrijf maar of dat deze Mourik is, durf ik niet te zeggen.

Als 2e foto een fraai exemplaar uit de GADO tijd van rond 1966. Het is een DAF/Smit Appingedam met wagenparknummer 159 die in 1967 in dienst kwam bij het bedrijf DAM en in 1970 na overname onder de vlag van de GADO ging rijden. (DAM - N.V. Damster Auto Maatschappij - opgericht in 1921) Het is een soort toeruitvoering gezien de ramen in de dakrand, de schuine raamstijl bij de eerste ruit en omdat er slechts 1 deur aanwezig is.
Als laatste halte stopte deze wagen bij sloperij Steenhuis in Winschoten.


     
Sloop:
Wil je deze onttakeling vermijden, moet je snel doorscrollen. We zien hier de stoffelijke resten van de 1045, ooit een trotse (gele) DAF/Berkhof SB220 uit 1995 en nu ongewild heel kort een cabrio. Kenteken BD-BH-39 sierde de voor en de achterzijde en in 1995 kwam deze bus op de weg bij de NZH waarna in 1999 Connexxion de nieuwe eigenaar werd en de bus uiteindelijk in het groen bekend werd. Helaas kan ik geen foto plaatsen van deze wagen in volle glorie maar ter vergelijking vond ik wel een foto van de 1037 zodat je enig idee hebt wat deze groene tobber ooit voorstelde.


     
2e leven:
Hier staat de 6724 in een andere uitdossing dan wij gewend zijn geweest. Er is nog een heel klein beetje te zien waar de bus ooit dienst gedaan heeft als je naar de 3 rode plompenbladeren kijkt die de voorkant sieren, inderdaad de bus reed voor de FRAM in Friesland. Nu dus voor de stoffeerderij Rozendal. Deze bussen zijn in een serie van 38 stuks in 1987 terechtgekomen bij de NZH (20 wagens), de FRAM (6 wagens), de GADO (2 wagens), Westnederland (9 wagens) en bij de AOT (N.V. Autobusonderneming Texel) 1 wagen. Het waren voor zover ik weet niet de meest populaire bussen in die tijd. Als ik het goed heb, hadden ze in de volksmond de bijnaam 'schoenendoos' en de meeste bussen van deze serie hebben slechts circa 10 jaar dienst gedaan in het OV. Deze bussen hebben op diverse locaties en bij diverse instanties hun 2e leven geleefd en deze 6724 dus in onderstaande vorm. Het waren 10 meter wagens van DAF/den Oudsten.

Als 2e foto in deze rubriek zien we een MB200 op de korrel genomen door Jason Bruce. De bus is gebouwd in 1983 en op 21 maart 1983 de dienst opgegaan bij ZWN oude organisatie en later in 1994 bij het gereorganiseerde ZWN in de uitgebreide vorm. Eind negentiger jaren heb ik in diverse 94-serie bussen gereden en zelfs ook in de 9416 heb ik 2 keer dienst gereden maar deze 9417 is nooit op visite in Haaglanden geweest, tenminste niet in Delft. Ik zie een stang net boven het kenteken en ik mag aannemen dat die gebruikt werd voor iets dat met wielrenzaken te maken heeft. Het adres op het WorldWideWeb geeft een onduidelijke melding en er is in ieder geval geen gewone webpagina te zien. Als iemand weet wat er van deze bus geworden is, laat het weten dan kan ik de levensloop bijwerken. Alvast bedankt.

En de aanvulling kwam in september 2017 binnen van Ferdinand:
Ex ZWN 9417, zoals op deze foto, is op het Autoweek forum gespot. Het kenteken is wel om gezet naar een Grensverkeerkenteken 84-GV-71.

Op zich best bijzonder, hierbij de 2 foto's van het forum. Met een Nederlands motorrijtuig het buitenland in, moet met een grensverkeerkenteken.
Het grensverkeerkenteken bestaat uit de letters GV en 2 keer 2 cijfers of sinds 23 mei 2016: 1 cijfer, de letters GV en 3 cijfers. De kentekenplaat is geel.



Kus van de bus:
Om de zoveel tijd sneuvelt er ergens wel een bus. Vaak kan er een reddende operatie ingezet worden maar als de kosten te hoog worden, is het einde oefening en hebben alleen de foto's nog. Hieronder zien we de 6687, een DAF/den Oudsten semi-toer bus uit 1976 van Westnederland. Het type bus is al eens eerder in een busbrief besproken. Kijk maar in busbrief 33 waar de 6671 aan bod kwam. Deze foto heb ik via een omweg gekregen maar komt uit het archief van Ruurd Berendes en meer over dit type bussen is te vinden op de webpagina van museumbussen.


     
Geleed:
In busbrief 62 is deze gelede bus al eens eerder te zien geweest met alle informatie bij de foto's 5a-5b en 6. Op de foto hieronder is de bus in beeld op het parkeerterrein van de Zwarte Markt in Beverwijk, tegenwoordig beter bekend als De Bazaar. In 2008 was er nog een personeelsvereniging in Delft en gingen we er regelmatig op uit. Bekende tripjes naar bierbrouwerijen maar ook naar b.v. Brugge, Antwerpen, Preston Palace en Batavia Stad. Ook buitenlandse meerdaagse tochten naar Parijs, Berlijn en Londen deden we met over het algemeen een Mercedes bus, type Integro. Voor Beverwijk was zoveel interesse dat er bij de vestigingschef een verzoek gedaan werd om met de gelede bus te mogen gaan. Het mocht en de eerste en enige keer dat we een geleed PV-avontuur konden meemaken was een feit. De parkeerplaats in Beverwijk was daar niet echt op ingericht maar we vonden toch een plekje en daar is deze foto genomen.


     
Busvarianten:
De naam van deze rubriek zegt het al, het zijn foto's van bussen maar dan met een knipoog. Of de foto's ontstaan zijn na een digitale bewerking hoef ik niet toe te lichten lijkt mij. Misschien dat de eerste foto echt is maar de tweede foto van de VW-metro is dat zeker niet. De foto's 3, 4 en 5 zouden best eens echt kunnen zijn maar eerlijk gezegd zal het mij worst zijn, het is gewoon geinig om te zien. Volgens mij zijn Volkswagenbusjes en Kevers maar ook de 'Lelijke Eend' de meest omgebouwde wagens. Het bewijs is hier geleverd.

        


   
Nederland in Cuba:
Ook Cuba gaat met de tijd mee. Na de vloot MB200 bussen die daar opvallend aanwezig was, zal men ook in het sigarenland niet aan vernieuwing ontkomen. De 5608 op deze foto is nog wel een DAF/den Oudsten maar dan van het type B91 Alliance Intercity. Deze 5608 kwam van de lopende band in 1994 en startte bij Midnet waarna in 1999 deze bus ingelijfd werd bij Connexxion. Ik heb begrepen dat intussen al een serie Ambassadors de oversteek maken naar CastroCountry dus de traditie van Nederlandse bussen in Cuba is voorlopig gegarandeerd.

De 2e foto ziet er heel stoer uit en laat dan ook een enigszins afwijkend model zien. Vaag zie je nog onder de ruitenwisser de naam Arriva staan. Deze DAF MB200 heeft een opbouw van de ZABO en kwam in 1985 in dienst bij de NWH (N.V. Vervoersmaatschappij De Noord-Westhoek) Dit bedrijf was ontstaan uit een fusie tussen ZB - Spoorweg-Maatschappij Zwolle-Blokzijl, Waninge - Lijn Zwartsluis-Meppel, EBBO - Eerste Blokzijlsche Bus Onderneming en V&T - S. v.d. Vlught & E. Timmerman (Lijnen Kuinre-Oldemarkt-Steenwijk) Van de NWH ging het over naar Veonn en tot slot Arriva. Deze 3999 maakt dus deel uit van een stukje onvervalste Nederlandse busgeschiedenis. Er waren 4 van deze bussen gebouwd in dat jaar, de 3948 en 3949 alsook de 3998 en de 3999. De foto is van Klaas G.

 


      
Uitsmijter(s):
In deze Uitsmijter geen bussen met een glimlach maar gewoon eens een tekening van een bus, een Renault. Geen bus waar we in Nederland mee rondrijden maar ik vond het toch aardig om eens te laten zien hoe de hoofdzaken van een bus achter de beplating van de carrosserie eruit zien. Gedetailleerd heeft elk merk z'n bijzonderheden maar in grote lijnen komt het op hetzelfde neer. Bussen zijn vervoermiddelen waarvan ik vaak merk dat veel mensen zich niet realiseren dat de chauffeur vóór de sturende wielen zit. Vrachtwagens e.d. zitten veelal óp de wielen en in personenauto's zit de bestuurder in 99 van de 100 gevallen achter de wielen. Dit vergt van een buschauffeur een andere manier van denken omdat de cabine ver naar voren uitsteekt en daardoor het maken van bochten anders moet gebeuren. Om dat te kunnen doen zit er dus aan de stuurkolom een stangenstelsel dat daar voor zorgt. Vroeger lag bij de meeste bussen de motor tussen voor- en achterwielen in het midden van de bus en heette dat dan ook een 'underfloormotor'. Om de lagevloerbus mogelijk te maken moest de motor een andere plek krijgen en is er verhuisd naar de achterzijde.

Van Erik Kanters is deze busfoto en we zien de SVA 191 (SVA = Stichting Veteraan Autobussen). De 191 reed voor de EMA (Eerste Meierijsche Autobedrijf N.V.) en werd later opgenomen in de BBA. Meer hierover op deze link
Het ESO wagenparknummer van deze bus 3735 maar bij de EMA kreeg de wagen het nummer 191. Deze DAF/MB200 uit 1986 kwam in 2000 in handen van Lino in Spijkenisse (exportbedrijf naar o.a. Rusland) en uiteindelijk dus niet naar het buitenland maar opgekocht door de SVA. De foto staat bij de Uitsmijters omdat ik er digitaal een tekening van gemaakt heb en dat vond ik een leuk gezicht ter vergelijking als 2e foto. Tot slot is de bus nog in een kort filmpje te zien en te horen.

 


     
Busbios(coop) film(pje):
Vanwege de VWbus foto's hierboven, in de bios nog een laag bij de grond VWbus filmpje.............

 

 


           
BusBabbel:
Zoals in de vorige brief beloofd werd, zal ik deze keer een minder zwaarwichtig onderwerp aan de kaak stellen: de mens!! Luchtiger en vluchtiger dan een mens kan het toch niet worden. Elke dag zien we de bewijzen in de media. Hype na hype, trend na trend en gekte na gekte. Jullie kijken nu natuurlijk behoorlijk verongelijkt want niemand zal snel toegeven dat hij of zij een aanhanger is van de massahysterie. Consequent is de mens ook al niet want wat vandaag tot grote verontwaardiging aanleiding geeft, is morgen alweer vergeten want we moeten wel door natuurlijk en we willen geen moment iets missen van wat anderen voor ons bedenken. Media is een industrie waar slimme mensen proberen om ons wijs te maken dat we niet zonder kunnen, gebruik makend van de hebzucht en de naïviteit van de moderne mens. We zijn gewoon kuddedieren die behoefte hebben aan (mis)leiding. De wereld verandert op dit moment sneller dan de mensheid aankan.
"Je zou het toch luchtig houden" hoor ik jullie denken en dat is ook zo want wat ik hier boven geschreven heb, kan ik bewijzen aan de hand van wat voorbeelden.
We zijn in 2013 bezig om ons zonnestelsel te verlaten met een sonde grofweg ter grootte van een bus (3 x 6 x 17 meter). Het ding bevindt zich nu op een afstand van 9 nullen, te weten 18,5.000.000.000 kilometer, vanaf de aarde maar de meeste mensen in deze wereld zijn ondanks de moderne ontwikkelingen net als de neanderthaler, hoofdzakelijk bezig om slechts eten en drinken te bemachtigen. Veel mensen in Nederland denken dat ze natuur om zich heen hebben maar Nederlanders wonen in een zelfgecreëerd park want alles in ons land is door mensen aangelegd, er is niets hetzelfde als in de tijd dat wij hier nog niet rondliepen. En we gaan gewoon door met onszelf wijsmaken dat we slim zijn. We hakken bomen om en maken er tuinschuttingen van in plaats van een natuurlijke afscheiding van levende planten, struiken of bomen. Nee we hakken ze eerst om en zetten ze dan weer in de grond. Rarara.....
Waarom sterven en stierven natuurvolkeren uit? Omdat wij daar naartoe gingen om hen uit te leggen dat wij het beter konden. Als ze tegenstribbelden, straften we hen met wapens of soms was dat niet nodig omdat wij bacteriën meebrachten die het werk voor ons deden. Wat kralen, een spiegeltje en een paar miljoen bacillen waren voldoende om de hebzucht te bevredigen en land te veroveren. De wraak van deze uitgemoorde stammen en volkeren kwam zelfs na hun dood nog over ons want onze avontuurlijke '(zee)helden' kwamen terug met ziekten die daar in het zojuist veroverde gebied normaal waren maar die zorgden dat het in andere delen van de wereld slecht afliep met vele mensen. En denk nu niet dat dit alleen in de geschiedenisboekjes voorkomt want het is in de loop van de tijd alleen nog maar erger geworden. We gaan nu voor ons plezier op reis met camera, koffer en/of rugzak en nemen onze voorzorgen door medicijngebruik maar daarmee sluiten we niet alles uit. We worden door die medicatie op reis niet ziek maar brengen mogelijk wel iets mee waar de thuisblijvers niet tegen kunnen.
In het openbaar vervoer lopen we dan ook een groot risico want mensen in alle soorten en maten zitten en staan dicht op elkaar gepakt en dat is een toestand waar vele microscopische wezens een grote voorliefde voor hebben. Een kuchje hier en een onfrisse hand daar geven door waar voor gevreesd wordt, besmetting. Ach, zolang het een verkoudheid is, daar zijn we wel aan gewend in ons koude kikkerland, maar de laatste tijd heb ik een nieuw virus geconstateerd: het oranjevirus. En laat dit virus nou eens voor de verandering niet geïmporteerd zijn, tenminste niet heel recent want van oorsprong komt dit virus ook uit het buitenland heb ik mij laten vertellen. De wetenschap heeft er nog geen vaccin tegen gevonden maar de doktoren raden iedereen aan om de komende dagen bij de eerste verschijnselen direct naar bed te gaan en er zeker 2 weken in te blijven.
Dit was toch echt een luchtige busbabbel dacht ik zo. Eerst de ruimtevaart, vervolgens een tuinadvies, daarna vakanties en tot slot een vrolijk virus. Luchtiger kan ik het niet maken.
 
Afsluitend wil ik nog iets kwijt om ook eens over na te denken.
Punt 1: Een hobby doe je in je vrije tijd.
Punt 2: Werk doe je het grootste deel van je vrije tijd.
Conclusie: hobby = werk of werk = hobby
Ergens zit hier een denkfout, maar waar???
 

       
Surftips:
Deze link had ik al enige tijd klaarstaan om hier te plaatsen en, echt waar, beter van toepassing dan dit moment had ik niet kunnen bedenken. Op http://www.fbi.gov/wanted/wanted_terrorists kom je te weten wie je in een trein moet zien te ontlopen.
 
We leven in een politiek zeer bewogen tijd. Dat zegt men van elke regering want er is altijd wel wat. Tien jaar geleden, twintig jaar terug en zeker ook nu. Het leek mij wel goed om kennis te maken met onze volksvertegenwoordiging. Welke mensen zijn er in de 2e Kamer bezig om ons te vertegenwoordigen. Alle kamerleden staan hier bij elkaar en door de naam aan te klikken zie je een foto en daar kun je verder klikken naar de persoonlijke pagina met meer persoonlijke informatie van elke persoon. Makkelijker kan het niet gemaakt worden. Maak kennis met: http://www.tweedekamer.nl/kamerleden/alle_kamerleden/index.jsp
 
We Voor Rotterdammers is het aan te raden om de volgende link links te laten liggen want op http://www.amsterdam360.com/abc.html is de complete plattegrond van de hoofdstad alfabetisch bij elkaar gezet en door op een straat of locatie te klikken, kom je terecht bij een blik op die straat of locatie en dan kun je met de muis gaan schuiven en kun je 'rond'kijken. Erg leuk om te doen en nu maar wachten op zo'n pagina voor Rotterdam......

Klik op:     


      

Een man en een vrouw lopen door het museum.
Zegt de vrouw: “Marinus zo‘n lelijke schilderij heb ik nog nooit gezien”!
Zegt de man: “Margriet, zet je bril op en ga van die spiegel weg!!!”

Werkende mensen vragen vaak aan gepensioneerde mensen wat hun dag zo leuk maakt. Als voorbeeld vertel ik hetgeen mijn vrouw en ik meemaakten, toen we laatst naar Rotterdam gingen en een winkel binnen liepen.
Nog geen tien minuten later stonden we weer buiten en zagen dat een politieagent een bon stond uit te schrijven wegens fout parkeren.
Ik zei: “Kom op man, hij staat er net”. Maar de agent bleef rustig doorschrijven.
Toen schold ik - geheel tegen mijn gewoonte in - de agent uit. De man keek me uitdrukkingloos aan en begon een 2e bonnetje te schrijven.
Vervolgens nam mijn vrouw het woord en maakte hem uit voor “dienstklopper”.
De agent voltooide de 2e bon en stopte ook deze onder de ruitenwisser en begon ijverig te schrijven aan een derde exemplaar.
Hoe meer we hem irriteerden, hoe meer papierwerk hij produceerde.
Maar persoonlijk vonden we dat allemaal niet zo erg, want wij waren immers met de trein naar Rotterdam gekomen.
En zo proberen we er elke dag iets leuks van te maken, da's belangrijk op onze leeftijd!!

Een echtpaar had een tweeling van twee jaar. De één kon praten en de ander totaal niet. Alles hadden ze al geprobeerd. Uiteindelijk besloot de vader met het kind naar Lourdes te gaan.
Daar aangekomen dompelde hij het kind onder in gewijd water. Het kind kwam proestend boven en gilde opeens: "Stommeling!"
De vader duwde het nog eens onder en het kind schreeuwde weer: "Stommeling!"
De vader was in de 7e hemel, belde moeder thuis op en vertelde dat het kind "Stommeling" had geroepen.
"Dat ben je ook!" zei de moeder..."Je hebt de verkeerde meegenomen!"
 


      
Ingezonden berichten:

R.I.P. ovinboskoop 8-8-1999 tot 8-4-2013.
Dit bericht zal niemand zijn ontgaan bij het openen van de website ovinboskoop van Marty Werkman. Wat in 1999 kleinschalig begon is al heel snel uitgegroeid tot een bekende en zeer gewaardeerde website waar zo ongeveer iedereen met affiniteit voor bussen z’n genoegen aan kon beleven. Niet alleen de vele en actuele berichten, maar ook de feestelijkheden rond het 5 en 10 jarig web-jubileum blijven in herinnering. Maar ook leed werd met Marty breed gedeeld. Het was een unieke website met een geheel eigen karakter, open, eerlijk én onafhankelijk.
Z’n website is niet meer en dat moeten we respecteren. Wat blijft is de waardering voor datgene wat Marty voor ons allen heeft betekend, in de wetenschap dat hij héél veel uren van zijn vrije tijd bezig is geweest om ons te plezieren. Een unieke website, het product van 1 man maar mede mogelijk gemaakt door de input van zo velen.
Ik hoop oprecht dat we dit zo in onze herinnering houden en er niemand gaat proberen dit concept te kopiëren of te evenaren, uniek is uniek, R.I.P., het was goed zo. Met dank aan- en waardering voor Marty.

Peter van der Reest


>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

Verder heb ik van een trouwe lezer (Roel van H. bedankt) een aantal voorwerpen gekregen die hij bij een verzamelaar thuis vond horen en toen dacht hij aan mij. De aanleiding was eigenlijk mijn brief over halteborden en de opvallende namen die daar soms op voorkwamen. Roel had namelijk een boekje met daarin bijzondere plaatsnamen en aanverwante zaken. Dit boekje ooit uitgegeven door de VSN-groep staat er vol mee en ik zal daar binnenkort het nodige uit opdiepen voor een van de volgende brieven.

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
 
Gecensureerd:
In de vorige busbrief plaatste ik een filmpje waarvan je hieronder rechts een fragment ziet. Het toeval wil dat een van de busbrieflezers in Dubai verblijft en daar op z'n gemak in de zon de nieuwste busbrief wil lezen. Geen probleem natuurlijk maar dan krijg ik even later een mailtje met daarin de onthutsende afdruk van het blokkeren van dit filmpje in het Arabisch en Engels. Wat zou er staatsgevaarlijk zijn aan een bus in de modder???

        


   
Tot slot:
Zo, het is klaar. Eerlijk gezegd dacht ik met de nieuwe indeling makkelijker een editie te vullen maar als ik zie hoeveel tijd het mij deze keer gekost heeft dan is dat niet juist gebleken. Maakt niet uit, ik heb er veel plezier aan gehad om deze editie met boeiende bussen te vullen. En ik heb voor de toekomst nog veel meer klaarstaan. Bedankt voor de aandacht en graag tot later.

Groeten van mijn hele gezin en tot de volgende brief

       
Wim Koeleman (kameleon@ziggo.nl)

    
Wijsheden:

Hoge snelheid houdt alleen maar in dat je eerder stilstaat

Peilers ter ondersteuning van onze maatschappij worden helaas van gewapend beton gemaakt

Iemand met twee gezichten zal mij nooit recht in mijn gezicht aankijken
 

terug naar de