30 januari 2013

N i e u w s   i n   B u s b r i e f f o r m a a t   <++++>
________________________________________________________________________                                                                                                 

______ Onderwerp: Abri's en haltes in soorten en maten ______
   
 Verhalen over oude en nieuwe bussen
 
Inhoudsopgave:
Abri's en haltes in soorten en maten
Uitsmijters: Een beroemde combinatie en een mini sneeuwschuiver
Busbioscoop: Bustrekker
Busbabbel: Oproep haltenamen
 

In busbrief 91 heb ik een paar jaar terug haltes en abri's centraal geplaatst en omdat ik van vele kanten reacties ontvang/ontving met daarin vaak op vakanties zelfgefotografeerde opvallende abri's of haltes, is het tijd om 27 brieven later opnieuw dit onderwerp bij de kop te pakken. Ik heb een aantal foto's 'aangekleed' met bussen of andere relevante informatie zodat het een gevarieerd beeld geeft van de vele uitingsvormen in het OV. Het is slechts een greep uit de mogelijkheden want wereldwijd zijn er genoeg opvallende wachthuisjes te vinden maar jullie moeten het deze keer doen met de 13 hoofdstukken in deze busbrief. Veel lees- en kijkplezier.
 

Foto 1a-1b-1c-1d:
Met onderstaande foto's a en b zou je een fotowedstrijd kunnen winnen. Een verlaten landschap met een constructie die moet doorgaan voor een abri. Beide foto's stammen uit Rusland, Armavir. Op foto 1c vind je een afdruk van Google Earth waarop je dit onherbergzame oord kunt vinden, het is niet de meest moderne plek op aarde als ik het zo bekijk. Natuurlijk was ik benieuwd naar het busmateriaal dat hier de passagiers zou komen ophalen en ik vond een bericht over een fataal ongeluk met daarbij een foto van een bus die ongeveer aan de verwachtingen voldoet, een echte PAZ bus......Pavlovo Bus Plant (PAZ) is Rusland’s top producent van kleine bussen.

 


Foto 2a-2b:
Iets dichter bij huis komen we een veel lieflijker tafereel tegen in Oostenrijk in Bad Aussee. Een groter contrast met de minimalistische abri hierboven, vormt dit huisje waarvan je op het eerste gezicht meer denkt aan een vakantiehuisje dan aan een abri maar er is toch echt een bordje zichtbaar met een (natuurlijk) groene H erop. Ter illustratie heb ik op foto 2b een toeristische attractie geplaatst waarmee in Bad Aussee de gasten worden rondgereden. Via een taxibedrijf kun je deze oldtimer voor rondritten boeken. De cabriobus is een Steyr 380, bouwjaar 1950.


Foto 3a-3b:
Een abri die in busbrief 91 ook in beeld was maar dan met een Connexxionbus op het dak. De concessie ging verloren en Veolia nam de plaats in van Connexxion in Haaglanden. Deze halte bij Duinrell in Wassenaar moest dus aangepast worden en beide foto's laten zien dat dit op een fraaie manier gelukt is met dank aan de schilder die de rode en witte verf heeft gebruikt.
Op foto 3b van Jason Bruce staat de gelede bus 6762 die gedurende de zomermaanden als pendelbus ingezet werd tussen Den Haag CS en Duinrell. Achter het stuur (oud) collega Gerrit die ook na zijn pensioen voor dit soort klusjes altijd te vinden is. Het is een MAN Lion's City G bus, voor de gelegenheid geleend van Veolia Limburg.


Foto 4:
Koninklijke N.V. Texels Eigen Stoomboot Onderneming, afgekort TESO Bootdienst, verzorgt de overtocht naar Texel en hier zien we een bijpassende abri met een bijpassende bus, de 6662. Echt schuilen voor slecht weer is niet een succes vermoed ik. Kijk voor info over de 6662 op Busmuseum


Foto 5:
Wachten op de bus in een puur-natuur-omgeving is hier prima tot uitdrukking gebracht op een foto uit 2011 die Gerard Z. maakte op zijn vakantie door Zweden en Noorwegen. Natuurlijk kan het best zijn dat er achter de rug van de fotograaf een drukke autoweg loopt want dat zie je ook vaak in vakantiefolders, een fraaie locatie maar ze hebben opzettelijk de foto uit een gunstige hoek gemaakt waar je pas achterkomt als je al met je koffers voor de deur staat. Een heel rustieke omgeving wordt beloofd maar ze vergeten de autoweg te vermelden. In dit geval durf ik te wedden dat dit een echt landelijke omgeving is waar je op een echte tuinbank op de bus kunt wachten. 


Foto 6a-6b:
Een stukje geschiedenis in de vorm van een haltebord. Hoe oud dit bord precies zal zijn, weet ik niet maar als ik moet gokken, kies ik voor minimaal 50 jaar. GTW oftewel De Gelderse Tramwegen werd in 1934 de naam van de Geldersche Stoomtramweg Maatschappij (GSTM) uit 1881. Dit bord heeft een combinatie van deze namen want Gelderse werd nog met sch geschreven dus is dit een overblijfsel uit een periode die mogelijk nog langer terug gaat dan 50 jaar.

Eronder een afbeelding van een GTW bus gefotografeerd in Winterswijk. Deze bus stamt uit 1966 en is een Leyland met een carrosserie van den Oudsten. Dit voertuig is in 1979 in handen gekomen van MUSA, het Amsterdamse museum dat helaas niet meer bestaat. Wil je meer weten van deze bijzondere bus, klik dan op de volgende link: GTW 475. Hier vind je alles over deze Leyland. Om het geheel compleet te maken heb ik van Peter van der Reest een filmtip gekregen, hierin zie je en hoor je de GTW 475.

 

Foto 7a-7b-7c:
Deze halte zal zonder enige twijfel te vinden zijn de VS. Heel toepasselijk en ik had het heel geslaagd gevonden als men in Nederland iets soortgelijks had gedaan met gesloopte MB200 wagens. Ik zie het al voor me. Voor diegene die niet weet waar de halte op gebaseerd is, heb ik foto 7b toegevoegd waarop zo'n schoolbus in vol ornaat staat afgebeeld. De vormgeving van deze bussen is natuurlijk in de loop van de tijd ook gewijzigd zoals b.v. met 'neus' en zonder neus maar het uiterlijk is zeer herkenbaar gebleven.

Als derde foto heb ik een aardige fotobewerking gevonden maar het kan ook zomaar zo zijn dat iemand zo'n fantasiebus zelf heeft gebouwd. Dat laatste is blijkbaar het geval want klik op schoolbus en zie wat ik bedoel. Om een schoolbus in grote aantallen te zien, kun je gewoon in Google het woord schoolbus invoeren en dan op afbeeldingen klikken. Er gaat een wereld voor je open.

 


Foto 8a-8b:
Op vakantie in Curaçao dachten Kees en Bep zelfs nog aan de busbriefbode (mijn dank) getuige deze foto van een wel heel luchtige bushalte. Bep zit aan de kant van de Mac en dus zal Kees het andere bankje voor de 'adventures' wel gebruikt hebben....

Om ook hier een bus te laten zien, heb ik gekozen voor wat vermoedelijk een bus was die eigenlijk bij foto 7 had moeten staan want hij lijkt verdacht veel op een schoolbus. In dit geval gaat het om een 2e leven zoals ik dat altijd noem, een bestaan als toeristenbus in Willemstad op Curaçao. Waka heb ik opgezocht maar waka-waka is een vrolijk dansnummer dus dat kom je bij een zoekopdracht in Google direct tegen en ook op YouTube. Toch heb ik een van de betekenissen gevonden want als je iets niet zeker weet en iemand vraagt ernaar dan antwoord je met 'waka' wat zoiets betekent als 'wat maakt het uit'.  Zijn er lezers die deze uitleg volledige flauwekul vinden en mij kunnen vertellen wat de meest gangbare betekenis is dan hoor ik dat wel. Als de bus als bestemming Waka-waka heeft (wat maakt het uit) dan begrijp je wel dat je niet weet waar je heengaat. ;-)


Foto 9a-9b:
Een stukje geschiedenis van de GADO hier in beeld. Ook bij foto 10 heb ik hierover foto's geplaatst. We zien hier een traditioneel wachthuisje uit de GADO (Groninger Autobusdienst Onderneming) periode. Vandaag de dag nog steeds in het straatbeeld te zien als zijnde een klein monument. Als er ooit besloten wordt om dit weg te halen dan beveel ik het Openluchtmuseum aan.

Bijgaande busfoto is er eentje van de 4504. Een Leyland/Verheul (model Holland Coach) uit 1960 die 20 jaar dienst gedaan heeft en in 1980 pas is afgevoerd naar de sloop. Een broertje van deze bus, de 4505, heeft dat niet gered en is al eerder gesloopt want deze bus was in 1977 total-loss door een voorval in Stitswerd, een dorp noordelijk van de stad Groningen. De bus werd daarna 'geplukt' en het einde oefening klonk in 1978.

Ingezonden reactie: Het vermelden van de GADO abri's heeft voor de nodige reacties gezorgd. Van Henk G. kreeg ik de volgende inzending en ook de onderstaande foto. Henk (buschauffeur bij QBuzz Winschoten) schreef: "De GADO bushalte bij foto 9a staat in Vriescheloo en ik mag er nog regelmatig passagiers in en uit laten stappen. De foto hieronder is nog zo'n kunstwerk, deze staat in Bellingwolde en is een aantal jaren geleden gerestaureerd. Ook deze halte mag zich regelmatig op mijn bezoek verheugen.
Jij schrijft dat het hokje uit Vloo, onze afkorting voor Vriescheloo, in het openluchtmuseum terecht mag komen, dat mag maar dan wil ik die andere in ons busmuseum in Hoogezand!!!!
Dat gaat niet lukken, de abri's vallen onder dezelfde gemeente, dus ook dezelfde niet meewerkende gemeente."

Ik proef hieruit enige frustratie. Mogelijk dat de ambtenaar van de bewuste tegenwerkende gemeente dit leest en alle busliefhebbers tegemoet wil komen en een gerestaureerde abri doneert aan het OV-museum in Ouwsterhaule.

 


Foto 10a-10b-10c:
Zoals hierboven al aangekondigd, nogmaals dezelfde abri vanuit een andere hoek. De bus die ik ook hier ter illustratie heb geplaatst is de 6578 uit 1962, een DAF/Hainje die in 1978 bij MUSA terechtgekomen is. MUSA is zoals al eerder bij foto 6 te lezen was, ter ziele en deze 6578 is toen terechtgekomen bij het OV-museum in Ouwsterhaule. Dat ligt tussen Sneek en Heerenveen en meer info vind je op hun homepage.


Foto 11a-11b:
Op 11a zien we een abri in het groen op een foto van Jeroen van der Plas. De foto is in september 2011 gemaakt maar de locatie is mij niet bekend. (Wim de B. heeft mij getipt en daardoor is nu bekend dat deze halte te vinden is in Katwijk). Het is in ieder geval een gemeente waar wordt bezuinigd op het onderhoud van de plantsoenen dus dan is de keuze eenvoudig. Alle 408 gemeenten in Nederland voldoen aan de omschrijving. Ook in het kader van sociale veiligheid lijkt mij het 's avonds geen pretje om hier op de bus te wachten.

Foto 11b laat een halte zien met een abri waarvan we er honderden hebben gehad in Nederland (foto Olaf Horn). Deze versie was zo'n beetje de standaard in de jaren zeventig en tachtig en volgde de betonnen abri's op. Deze abri's waren nog zonder reclame en het onderhoud werd dus niet heel regelmatig gedaan waardoor in veel gevallen de graffiti er lustig op los werd gelaten. De kunststoframen waren niet bestand tegen vandalisme en moesten het vaak ontgelden. De halte op deze foto staat (of stond) in Holysloot, een dorpje vlakbij het IJmeer net boven Amsterdam.


Foto 12a-12b-12c:
Nog 3 foto's van opvallende bushuisjes. Op 12a een heel modern vormgegeven abri. Tenminste als het daadwerkelijk een abri is. De opening staat van de weg af en er is weinig zitplaats....dus dient deze constructie mogelijk een heel ander doel. Wie het weet mag het zeggen maar tot die tijd staat dit bij mij te boek als een abri.

Deze 2 foto's zijn in hetzelfde land geschoten en wel in Frankrijk in de Midi-Pyreneeën. Ik heb geprobeerd om aan de hand van plattegrond in de abri te zien of ik kon ontdekken welk gedeelte dit betreft maar ik kon zo gauw geen gelijkenis vinden. In een van deze abri's kunnen slechts 2 personen zitten terwijl op de 2e foto 4 zitplaatsen zijn aangebracht, 2 volwassenen en 2 kinderen zo te zien.....


Foto 13:
Als bijna laatste halte in deze serie heb ik een heel kale uitvoering gevonden. Eigenlijk meer een kleurige rioolbuis en ook deze abri komt niet door de ballotagecommissie als het om veiligheid gaat. Veel mensen zullen er niet opstappen als ik zo de omgeving bekijk of er moet een flatgebouw staan achter de rug van de fotograaf.
Van Jan V. kreeg ik bericht dat het woord op deze halte een plaatsnaam betekent en dat je het uitspreekt als SRAKI.

 


Foto 14a-14b:
De volgende 2 foto's zijn afkomstig van 2 trouwe lezers die door mijn laatste onderwerp geprikkeld werden en een bijzondere vorm wachthuisje instuurden. Van Wim van der T. ontving ik foto 14a. Hij schrijft: "Bedankt voor de recente busbrief.
Stom toevallig heb ik vorig jaar op onze vakantie in Zweden dit wachthuisje op portret gezet. Bushalte Bubbetorp van lijn 630 in Österbymo in de buurt van (naar ik mij herinner) Tranas. In een dergelijk bouwsel kun je je fantasie uitleven......"
 
Van mijn kant wil ik graag toevoegen dat er eindelijk eens iets te zien is waarbij de privacy gewaarborgd wordt. Het enige waar ik mij dan toch over verbaas, is hoe de buschauffeur weet of er iemand in het huisje zit die meewil. Er zit wel netjes een raampje in het bouwsel maar het uitzicht is niet in de richting van de naderende bus. Al met al een abri met een vraagteken.

Van mijn buurman Wim M. heb ik deze 1-persoonshalte gekregen. Deze 'uitspanning' bevindt zich in Frankrijk bij Louroux le Bouble. Dat ligt ten noorden van Clermont-Ferrand, praktisch in het midden van Frankrijk. Het raam in de muur erachter is blijkbaar dichtgemetseld. Als ik op Trans Allier zoek kom ik volgens mij uit bij een particuliere busonderneming. Ik kan het verkeerd hebben hoor want mijn Frans is enigszins beperkt dus als iemand echt weet waar we hier mee te maken hebben, hoor ik het graag. De abri zelf is van een verrassende eenvoud.


      
Uitsmijter(s):
Een foto uit een vervlogen periode. Een MAN/Caetano op het voormalige Delftse stationsplein met achter het stuur een beroemd voetbalscheidsrechter: Pierluigi Collina. Deze Italiaanse meneer was een autoriteit op zijn vakgebied en is 6 keer uitgeroepen tot beste scheidsrechter ter wereld. Zover heeft de Caetano het niet geschopt maar de hier afgebeelde combinatie kan mijn goedkeuring wel wegdragen. (P.S.: ik rommel zelf zo nu en dan met fotobewerken maar deze foto heb ik niet gedaan, als de rechtmatige maker van deze foto zich meldt, plaatst ik de naam bij de foto, ere wie ere toekomt.)

Recent heb ik een Connexxion bus gezien met een sneeuwschuiver voor op de bumper en dat vond ik al een unicum maar onderstaande foto kan er ook wat van. Een sneeuwketting om een krom wiel en een verwijderde motorkap waaronder zo te zien weinig motor meer te vinden is. Nou kan de motor natuurlijk achterin zitten maar dan blijft er erg weinig ruimte voor de bestuurder over. Hoe dan ook, creatief.

Peter van der Reest schrijft mij: "Het mini-sneeuwschuivertje was ooit een Fiat 126, met de motor achterin. Blijft over de vraag waarom die ingekort is en hoe de bestuurder in dit voertuig stapt.........."
 


     
Busbios(coop) film(pje):
Een bus in een heel ander bestaan.

 


    
Digitaal puzzelen:
 Free sudoku by SudokuPuzz


           
BusBabbel:
Het is misschien een goed idee hierbij een oproep te doen om bijzondere benamingen te gaan verzamelen met betrekking tot het busvervoer. Ik denk dan aan haltenamen of straatnamen of andere zaken die opvallend zijn. Ik denk dan niet aan haltenamen als Kerkstraat of Julianalaan maar uit mijn eigen omgeving ken ik b.v. een straatnaam die op 2 manieren uitgelegd kan worden. Het gaat hier om de omgeving van Ikea in Delft. Op bijgaande foto zie je wat ik bedoel. Het Inbuspad!! Voor de blondjes onder ons leg ik het even uit. Bij Ikea koop je bijna alles als een bouwpakket. Thuisgekomen draait alles letterlijk om de inbussleutel dus is de naam van dit pad leuk gekozen. De bijkomende betekenis is opvallend als je weet dat aan het begin van dit pad ook de bushalte staat en dit pad dus ook een oproep doet om met de bus te gaan (stadslijnen 80 en 81). Zulke namen bedoel ik als ik vraag om mij soortgelijke benamingen op te sturen.
Ook zijn er haltenamen die te denken geven zoals in Schipluiden de halte 'Op hoop van zegen' of in Den Hoorn de halte 'My home is my castle'. De halte Op hoop van zegen ligt langs een landelijke route precies in een bocht waarvan de controleur die mij wegwijs maakte bij de start van mijn carrière zei: "Neem deze bocht niet te hard want hij is verraderlijk, er zijn er hier al veel de sloot in gegaan" dus de naam van deze halte is veelzeggend. In het programma Man Bijt Hond van de NCRV hoor en zie je telkens plaatsnamen voorbij komen waarvan je het bestaan niet kon vermoeden. Ik weet zeker dat op het gebied van haltes e.d. ook het een en ander valt te verzamelen. Ik kan er dan een aparte busbrief aan wijden. Als je iets opstuurt, doe het dan wel met de nodige informatie erbij zoals locatie en indien mogelijk ook de oorsprong van de naam als die bekend is. Als voorbeeld hiervan heb ik even gezocht en ik vond dit bord waarvan ik niet weet wat ik ervan moet denken. Probeert men hier uit te leggen dat een snoek een vis is of zit er meer achter? Wil je een poging wagen om mij iets te sturen, klik dan op Haltenaam - alvast bedankt.


       
Surftips:
http://origineelovernachten.nl/ is een uitkomst voor iedereen die het gewone niet zo boeiend meer vindt. Slapen op de gekste plekken. Ik zie dat er een nachtje in een tram of trein doorgebracht kan worden maar vreemd genoeg staat een bus (lees MB200) overnachting er niet bij. Een gat in de markt misschien?

http://www.arbeidsrechter.nl/ is een pagina met veel informatie met betrekking tot o.a. het arbeidsrecht maar ook zijn er 2 tabbladen waar het een en ander te lezen is over ondernemingsrecht en ambtenarenrecht. Kan altijd van pas komen dus even bij de favorieten zetten lijkt mij.

Geen vrolijke pagina maar wel eentje die een fraai overzicht geeft van alles wat met overlijden te maken heeft. Beroemde graven, alle begraafplaatsen per provincie, statistieken en nog veel meer op http://www.dodenakkers.nl/home.html

Klik op:     


      

 

Kamperen.
Een opvoedende vader ging met zijn slimme goed studerende zoon op campingtrip naar de Ardennen. In een open vlakte zetten zij hun tent op en vielen even later uitgeput van de lange wandeling in slaap. Na enkele uren maakt de vader zijn zoon wakker en zegt: “Kijk eens naar de hemel en vertel me wat je zoal ziet?” De zoon staart naar het heelal en antwoordt: “Ik zie miljoenen sterren.” “Wat maakt jij daaruit op zoon?” vroeg de vader vervolgens. De zoon: “Astronomisch maakt mij dat duidelijk dat er miljoenen galaxie's en planeten in het heelal aanwezig zijn.” De vader geeft zijn zoon een klap tegen het hoofd en zegt: ”Welnee idioot, iemand heeft onze tent gestolen!”

Een kantoormedewerker vraagt aan zijn vrouwelijke collega: "Goh, leuk truitje. Van kamelenstof gemaakt misschien?”
Zij: "Hoezo?"
"Nou, ik dacht vanwege die ..... twee bulten..."
ff stil .....
Zij: "Mmmm en die leren jas van jou dan, die is zeker van varkensleer...”
Hij: “Hoezo?”
Zij: ”Nou, de kop zit d'r nog aan!"

Een dronkenlap was trots op zijn nieuwe appartement en na een avondje uit toonde hij het aan enkele vrienden. Zo kwamen ze op de slaapkamer en daar hing een grote koperen gong.
'Wat gebeurt er met die gong?' vroeg een van de vrienden.
'Het is geen gong. Het is een sprekende klok,' antwoordde de dronkaard.
'Een sprekende klok? Eerlijk waar?' vroeg zijn verbaasde vriend.
'Jaaa,' bevestigde de eigenaar.
'En hoe werkt zoiets dan?' vroeg de vriend met een achterdochtige blik.
'Kijk,' zei de zatlap. Hij nam het bijbehorende slaghout, gaf de gong een oorverdovende klap en deed een stap achteruit.
De drie gasten stonden verbaasd naar elkaar te kijken, tot plots.......iemand aan de andere kant van de muur schreeuwde, 'Jij vervelende zak! Het is gloeiende gloeiende kwart voor vier in de morgen!!
 


      
Ingezonden berichten:
Meerdere lezers hebben mij met goede wensen voor 2013 bedolven. Hiervoor mijn hartelijke dank.
 

   
Tot slot:
De abri's zijn op, de busbrief klaar en voor editie 119 ga ik op zoek naar geschikte foto's met een ander thema. Het onderwerp staat (nog) niet vast dus zal het afhangen van wat ik tegenkom. IJs en weder dienende ben ik over ongeveer een maand weer present.

Groeten en tot de volgende brief

     
Wim Koeleman (kameleon@ziggo.nl)

    
 
Wijsheden:

Toen ik jong was, was er geen respect voor de jeugd. Nu ik oud ben, is er geen respect voor de ouderdom.

De aap kan het niet helpen dat wij zo op hem lijken. Eigenlijk had hij een beter lot verdiend. (Antoon Vloemans)

Met alcohol kan je vlekken verwijderen, niet je problemen.
 

terug naar de